Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Pagina's: 1 ... 29 30 [31]   Omlaag

Auteur Topic: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001  (gelezen 147729 keer)

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Gastendag Leeuwarden
« Reactie #1500 Gepost op: dinsdag 26 november 2019, 10:09:03 »

Dag Hans.

Bedankt voor het uitgebreide verslag van de gastendag in Leeuwarden :thumbup:
De SCNF-loc van de klasse BB 67000 heeft mij ook altijd gecharmeerd en
staat hier op mijn bescheiden lijstje van nog eens aan te schaffen materieel.
Een uitgebreid ombouw-verslag hiervan zou ik zeker op prijs stellen! :wink:

Groeten,

Erik.

Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 6700
« Reactie #1501 Gepost op: woensdag 04 december 2019, 15:28:58 »

Zoals sommigen kunnen genieten van een schitterende nieuwe digitale MFX full sound blablabla loc, zo kan ik genieten van een oude Lima 67001 loc. En dan met name het conform de WOSA normen en waarden verwechselstromatisieren hiervan.
Ik had deze loc laatst voor een vriendenprijsje meegenomen bij onze vrienden van de Friese Modelbouw Club; dus clubkas gespekt, ik een loc en iedereen blij!
Als eerste de motor getest op een oude Hema DC-treintrafo en er zat al gelijk leven in. Wel even schoon gemaakt, rotorcollector gereinigd en tandwielen en lagers een beetje gesmeerd. Ook nieuwe antislipbandjes gemonteerd. De sleper was verrassend eenvoudig onder het motordraaistel te monteren: 4 kleine sleufjes, sleper eronder, stripjes omvouwen en klaar. Voor de stroomafname heb ik een dun draadje direct op de sleepschoen gemonteerd.
De massa voorziening geschiedt door de wielen van beide draaistellen elektrisch te koppelen, dus 2 links en 2 rechts.
In de loc is zat ruimte, dus besloten om het zware blok ijzer maar vast te lijmen; is ook wel nodig om de plastic loc enig gewicht te geven.
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 december 2019, 16:36:05 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Hanzi

• Stamgast
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 6700
« Reactie #1502 Gepost op: woensdag 04 december 2019, 15:29:28 »

Het oldskool omschakelrelais heb ik met hete lijm op de bodem gelijmd.
Tot dit moment is het net een klassieke analoge Marklin loc:
0-16Vac via de puko's en sleper naar de motor en de spoel van het omschakelrelais,
0Vac ("massa") via de rails en wielen naar de spoel van het omschakelrelais en het omschakelcontact daarvan.
De Lima motor is natuurlijk een DC (gelijkspannings-)motor, en het eenvoudigst (met het voorhanden zijnde materiaal) is om de wisselspanning enkelvoudig gelijk te richten met 2 diodes, 1 linksom en 1 rechtsom. Deze dus op de beide contacten van het omschakelrelais gesoldeerd en de andere kant met elkaar doorverbonden en naar de motor.
En dat werkt dus gewoon prima, de loc reed al gelijk probleemloos en zonder haperen :D.
Alleen, omdat je slechts enkelvoudig gelijk richt, blijft er op de motor maar 7,27V over. Normaliter kan je die pulserende gelijkspanning prima afvlakken met een elco. maar in dit geval wordt dat lastig omdat de loc ook de andere kant op moet kunnen rijden waarmee de polariteit dus wisselt en een gewone elco is nogal polariteitsgevoelig (verkeerd om aansluiten resulteert in een harde plof en een hoop electrolyt-derrie :O). Maar er blijken dus ook bipolaire elco's te zijn waarbij de polariteit niet uitmaakt. Deze worden vaak in scheidingsfilters van luidsprekerboxen gebruikt, meestal in de kleinere capaciteitswaardes; het grootste wat de plaatselijke electronicaboer dan ook nog had liggen was 100 microfarad. Deze past nog net naast het omschakelrelais en verhoogt de gelijkspanning toch nog met zo'n 1,5V; missie geslaagd want de loc rijdt hard zat zo!       

« Laatst bewerkt op: woensdag 04 december 2019, 18:40:38 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

Hanzi

• Stamgast
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
« Reactie #1503 Gepost op: woensdag 04 december 2019, 15:56:14 »

Zoals gezegd rijdt de loc verbazingwekkend goed zo. Nette topsnelheid, kan ook heel langzaam, schakelt goed om.
En ik lees nog wel eens over het harde raspende geluid van oudere Lima-motoren, maar daar heeft deze loc dus absoluut geen last van. Een aantal van mijn Marklin-locs maken meer geluid. Ik ben blij verrast met het resultaat tot nu toe!
Ik had nog een oud Lima SNCF rijtuig wat er prima achter past :D.
Tijd dus voor 2 plaatjes geschoten bij station Altenstein-Dorf.
De oplettende kijker zal zeggen dat het sein de verkeerde kant op staat gericht, maar niets is minder waar. Als ik het omdraai richting station zie ik de lichten namelijk niet, en ík ben toch de machinist. Voor de zekerheid houdt Horst een oogje in het sein tijdens het proefrijden ;).
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 december 2019, 16:12:49 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

Hanzi

• Stamgast
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
« Reactie #1504 Gepost op: woensdag 04 december 2019, 16:02:44 »

Oh ja, voordat u in uw enthousiasme om bewegende beelden gaat vragen: die volgen nog wel een keer.

Wat ik eigenlijk eerst nog wil doen is de verlichting functioneel maken. Met rijrichting wisselend moet eenvoudig zijn met Led's in combinatie met de gelijkspanningsmotor. Elektrisch dan.
Moet nog wel even bedenken hoe ik het constructief maak. Lichtgeleiders gebruiken of juist vervangen door Led's? Led's aan de binnenkant achter de lensjes lijmen? Losse Led's of 2-kleurenLed's? Hoe afschermen?
Heb hier niet zo veel ervaring mee, dus tips zijn welkom!
En wat hoort er in deze loc: wit of geel?

Groetjes, Hans.

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #1505 Gepost op: woensdag 04 december 2019, 16:27:08 »

Hi,

Kijk eens bij mijn ombouw van loc's daar gebruik ik regelmatig lichtgeleiders.
(b.v. bij de V100)

groet
Harald

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1506 Gepost op: woensdag 04 december 2019, 16:43:47 »

Ik zie nu op de foto's trouwens dat ik ook nog een paar buffers moet monteren. Eens zien of ik nog wat heb liggen en anders een paar spijkers in de juiste maat. >:-D
Groetjes, Hans.

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #1507 Gepost op: woensdag 04 december 2019, 16:58:21 »

Wow Hans, het is je gelukt  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Daar mag je trots op zijn !
En vet veel WOSA-punten erbij !
Ben heel benieuwd naar het filmpje.
Haast je niet, morgen is ook goed  ;)

Grtz Tony

( maar goed, dat Horst het sein in de smiezen houdt  :D )

63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Wimdouwe

• Toffe Gast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #1508 Gepost op: woensdag 04 december 2019, 18:08:48 »

@citaat @citaat
Op die wagon zijn de buffers ook al weg, dus klopt het plaatje  :P
Leuke ombouw, een heel stuk minder gepriegel als met een decoder inbouwen  :D
Ja die Lima lokjes zijn van zichzelf hardlopers dus die 8 en een beetje volt voor de motor is ruim voldoende.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst  :thumbup:

Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1509 Gepost op: donderdag 05 december 2019, 16:08:37 »

Hoe moet het lichtbeeld van zo'n Fransoos  @citaat @citaat er trouwens uitzien? 3-puntsfrontsein en 2-punts sluitsein, of... ?
Groetjes, Hans.

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #1510 Gepost op: donderdag 05 december 2019, 16:14:24 »

Vroeger 2 frontseinen wit en 2 sluitseinen Rood.

In de 70-er jaren golden de Europese afspraken dat treinen 3 frontseinen (wit) moesten voeren ter onderscheid van auto’s. Was bij spoorlijnen langs autowegen verwarrend.

Nieuw materieel moest 3 lampen in A- vorm hebben. Bestaand materieel mocht ook L-vorm in een overgangsperiode voeren.

Dus Hans, aan u de keuze. (Denk aan het verschil in WOSA-punten) 😉

Groet, Roel
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1511 Gepost op: donderdag 05 december 2019, 17:24:17 »

Hij heeft 3 lensjes, dus dat wordt het frontsein. En in principe geen sluitsein want die zitten niet op deze uitvoering. Het grote voorbeeld is er ook mét en zónder.
Óf ik moet de onderste met 2 kleuren-leds uitvoeren.
Maar even zien wat ik bij Radio Twenthe in de stad kan krijgen.
Groetjes, Hans.

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
« Reactie #1512 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 11:12:06 »

Zoals sommigen kunnen genieten van een schitterende nieuwe digitale MFX full sound blablabla loc, zo kan ik genieten van een oude Lima 67001 loc.

Hear, hear! Give the man a cigar! :thumbup:

Hans, dank voor het duidelijke ombouwverslag,
ééntje die tot op heden ongekend was op dit forum! :wink:
En gefeliciteerd met de nu omgebouwde aanwinst.

Groeten,

Erik.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1513 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 13:42:49 »

Dank je, Erik! En ik zal die sigaar maar symbolisch zien want ik rook (nog steeds) niet.

De lensjes én de raampjes vormen 1 geheel. Met 1 lampje is alles te verlichten, inclusief cabine zeg maar. Maar met een rode led lijkt het hierdoor of alles in lichterlaaie staat. Dus ofwel geen sluitlichten ofwel de lensjes lossnijden en achter iedere een aparte Led plaatsen.
Groetjes, Hans.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1514 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 16:00:39 »

Bijgaand wat foto's of althans een poging daartoe (best lastig om een scherpe foto te maken terwijl de loc-kap ligt te wankelen en je er een ledje op de juiste positie in probeert te houden).
Maar hoewel de loc standaard niet van verlichting was voorzien (low-cost versie?), zijn de lichtgeleiders wel degelijk functioneel, en met een zwart kartonnen afscherming richting cabine gaat het er prima uit zien (voor een retro-fransoos dan).
Ik ben dan ook gelijk klaar met de keuze van de seinbeelden, het wordt gewoon 3x wit en 3x rood. Horst is 't daar roerend mee eens en vindt zelfs de wisselende verlichting eigenlijk al te veel voor zo'n oldskool-loc (maar vind t ondertussen stiekem wel reuze spannend of te allemaal gaat lukken, dus daar profiteer ik dan maar van).   
« Laatst bewerkt op: zaterdag 07 december 2019, 16:02:40 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1515 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 16:07:10 »

En hoewel Horst zeer gecharmeerd was van het ietwat doorschijnende front en dak op de op één na laatste foto (conform een afgeleide van de paragraaf over de doorschijnende dakpannen uit de WOSA-rules) ga ik de binnenkant nog wel even zwart verven (zoals ik met veel -niet alle, anders gaat t opvallen- huisjes ook stiekem heb gedaan). 
« Laatst bewerkt op: zondag 08 december 2019, 00:36:00 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
« Reactie #1516 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 16:18:52 »

Hans,

Staat leuk de verlichting in de Franse loc. :) :thumbup:
Knap gemaakt.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #1517 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 17:22:17 »

Die cabineverlichting heeft ook wel wat.
Jan Willem

Brig, Delémont.

Wimdouwe

• Toffe Gast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #1518 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 17:49:14 »

@citaat
Vooral het rode licht...... Je vraagt je dan af wat er in de cabine allemaal afspeelt  :D

Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1519 Gepost op: zondag 08 december 2019, 00:39:48 »

Ik wíl het niet weten, Wim >:-D.
Groetjes, Hans.

Lobomotion69

• Toffe Gast
« Reactie #1520 Gepost op: zondag 08 december 2019, 03:31:50 »

@citaat
Vooral het rode licht...... Je vraagt je dan af wat er in de cabine allemaal afspeelt  :D

Hahaha wat een mens zich zoal kan afvragen.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een 3 punt sluitverlichting gezien. Maar als het WOSA punten opleverd gewoon doen hoor.
Vriendelijke groet, Henk

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1521 Gepost op: zondag 08 december 2019, 09:06:14 »

@citaat of het extra WOSA punten oplevert weet ik niet, maar het is veruit de eenvoudigste oplossing en mij stoort het niet. Het hoeft allemaal niet perfect, hoort ook niet bij deze verder simpel uitgevoerde loc.
Groetjes, Hans.

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #1522 Gepost op: zondag 08 december 2019, 10:02:38 »

Volgens Herbert leveren de 3 zwoele rode sluitlichten meer dan 1000 punten op, Hans !
Zo mag de WOSA het graag zien  :thumbup:
Eigen inbreng en interpretatie én zelf geknutseld.
De werkelijkheid is ondergeschikt aan de fantasie van modelbouwer. (artikel 1 van de hoofdoelstellingen van de WOSA)

Zelf vind ik het vooral knap gedaan  ;)

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
« Reactie #1523 Gepost op: zondag 08 december 2019, 10:15:00 »

:o) Dat rode licht in de cabine geeft toch aan dat het om de RLD (Red Light District) trein gaat? >:-D
Die RLD trein rijdt door het ganse land in de late uurtjes  om de reizigers te vervoeren naar waar zij heen gaan voor wat inspannende ontspanning. O:-D

Dirk-Jan

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1524 Gepost op: zondag 08 december 2019, 11:36:40 »

@citaat of ontspannende inspanning?!? :D
Mmm die RLD is leuk om erin te houden :P.
Groetjes, Hans.

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #1525 Gepost op: zondag 08 december 2019, 12:03:12 »

@citaat @citaat

Er is ook nog verschil; RLD-Sprint ( voor een snelle rit ) en RLD-Express ( voor kaarthouders )

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
« Reactie #1526 Gepost op: zondag 08 december 2019, 12:03:58 »

@citaat of ontspannende inspanning?!? :D
Ik dacht van wisselspanning naar gelijkspanning ... :roll:

Groeten,

Erik.