Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

Geïnspireerd door de BLS - Einde en een nieuw begin

Gestart door ArjanM donderdag 27 juni 2013, 21:54:38

Re: Geïnspireerd door de BLS - Update januari 2015
Hi Arjan,

Goed bezig. Alweer goeie vorderingen gemaakt. Kom het binnenkort graag even realtime bekijken.
Je station begint nu al steeds mooiere vormen aan te nemen. Waarvan heb je de perronranden gemaakt?
Schotter en seinen zien er veelbelovend uit. :thumbup:
Hier nog een volger, mooie update weer en respect voor het messing geknutsel.

Citaat van: ArjanM op zondag 11 januari 2015, 19:14:40

Het is meer de algemene koers van het forum. Ik zie steeds meer nadruk op landschapsbouw. Ik zie vragen gesteld wordt die met hetzelfde gemak eerst in google hadden kunnen worden ingevoerd. Al met al voel ik me steeds minder thuis en heb ik de indruk met hele andere zaken bezig te zijn dan de gemiddelde forum schrijver. Dit is geen waarde oordeel alleen een constatering van een gevoel niet langer te passen.

Ja, dat heb je met ons techneuten. Heb daar ook wel wat last van.

Er is ook niet zo veel nieuws, veel van hetzelfde, railtje knippen, servootje, decodertje, vuil ankertje en ga zo maar door. :D

Gr, Ben.
Joachim, de perronranden zijn van 2mm triplex. Strookjes van 6 mm breed en dan om de cm een groefje in gekrast. Daar heb ik een speciaal houdertje voor gemaakt, zodat de groeven recht en om de cm komen.
Het zelfde werktuig gebruik ik nu om kabelgoten mee te maken. Op een Zwitserse baan heb je daarvan nogal wat nodig, omdat meestal aan beide zijden van de rails de kabelgoot het einde van de schotter bedding is. Ik heb een aantal setjes gekocht (Axel Schnug), maar ben nu aan het experimenteren ze zelf te maken. Hiervoor gebruik ik - hoe toepasselijk - kabelgoot. Het deksel heeft een randje waarmee het vast klikt. Dat snij ik eraf, dan heb je een strip van ±4mm breed en 2mm dik. Die voorzie ik om de 6mm van een groefje. Eerste resultaten zijn niet slecht.

@Ben, het messing knutselwerk is van een Zwitserse vriend. Op dit moment ben ik heel erg veel van hem aan het leren. Hij is hier al een paar jaar mee bezig, maar zat op een paar punten wat vast. Met ideeën van ons uit Nederland wordt het ontwerp verbeterd en wij leveren ook de elektronica en de airbrush ervaring.
Zelf ben ik bezig een tweetal afspanportalen naar SSB/BLS (ze gebruiken dezelfde tegenwoordig) voorbeeld te maken. Eerder deze week heb ik de etsdelen voor het portaal ontvangen. Binnenkort het weerstandsoldeerapparaat maak weer eens te voorschijn trekken.
Arjan,

Wauw! Wat een voortgang maak je. Dat perron ziet er mooi uit, samen met de kiezeltjes. En die seinen lijkt ook al echt ergens op :). Hoe ga je precies de bovenleidingsportalen bevestigen? Want die moeten neem ik aan in het perron?

Het begint al echt wat te worden zeg en mooie treinen zien we daar ook :thumbup:.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Als je gezond bent ben je rijk

Hey Arjan,

Je maakt hele mooie vorderingen :thumbup:, vooral die seinen zijn prachtig ik wacht nog op het kleurtje wat er op komt. En wat die kabelgootjes betreft, laat eens zien welke gootjes gebruik je hiervoor en hoe doe je het verder. Misschien een paar fotootjes,
je weet ik steek er altijd wat van op en misschien wat verbeteringen, net zoals de pantogravenvanger die doen het prima.

Groet Herman

P.S. Je weet ik ben niet zo'n techneut.

@Dennis: de bovenleiding masten komen achter het perron. In een apart klosje. Dan kun je ervoor zorgen dat de mast goed recht staat. Ik laat het tzt wel zien. Het staat ook i het Sommerfeldt boek, daar heb ik het van.

@Herman:Ik maak binnenkort een paar foto's van de gootjes hoe ik ze fabriek. Ik wil ze ook nog met de airbrush bewerken, mar ben daar nog niet aan toegekomen.

De afgelopen tijd verder gegaan met het aanbrengen van ballast. Nu in de linker wisselstraat. Na het schoonkrabben tijdens het inrijden bleven sommige wagons maar ontsporen op de kruiswissel. Uiteindelijk bleek dat de wisseltong net niet hard genoeg werd aangedrukt door de servo. Dus de servo vervangen. Zelfde verhaal. Uiteindelijk bleek het probleem het uitschakelen van de servo. Na het stellen wordt deze door de OC32 uitgezet. Dan heb je geen brom en verbruikt ie geen stroom. Maar, heeft ie ook geen kracht meer. Nu blijft ie aan en zijn alle problemen voorbij.  :thumbup:

Verder ook nog een serie polarisatie relais vervangen. (tweede foto in deze bijdrage) De draden waren direct aan de relais gesoldeerd en dat beviel niet. Ook had ik de draden op een wat ongelukkige manier aangelegd. Dat wilde ik allemaal gelijk maken met de rest van de baan.
Dus printplaat, relais en schroefconnectoren besteld en een avondje zitten solderen. Daarna een avond onder de baan lekker met draden klooien  :D
Ook hier ging bij het proefrijden niet alles in één keer goed. Blijkbaar heb ik een paar wissels zo behandeld dat het puntstuk niet met een relais geschakeld wordt, maar via de wisseltong. Maar het werkt nu allemaal.

Komende tijd ga ik verder met schoteren. Er is een lading bovenleiding portaal onderdelen binnengekomen. En de kabelgoten moeten gemaakt worden (met foto's Herman :important:)
Eind volgende maand een gras workshop. Dan zullen de stukken landschap gaan ontstaan.
Hoi Arjan.

Je bent niet de enigste hoor waar dingen soms niet in 1x lukken  ;) Mooi dat er toch weer vooruitgang in zit.

Waar bestel of koop je de bovenleiding?We weten niet goed waar het beste te kopen.We wilden beginnen met een klein stukje vanuit de tunnel en zouden dus wat zwitserse portalen moeten hebben.

Harald & Alex
Deze keer heb ik bij Lippe besteld. Door de gratis verzending hebben ze bij kleinere hoeveelheden een prijsvoordeel.
De lading die ik besteld heb (±?150) had ik achteraf misschien goedkoper bij ANW kunnen bestellen (anderen heb ik niet bekeken). Alleen vraag ik me af of die alles op voorraad hebben. Misschien beter eerst te bellen en te vragen. Bij Lippe was het zondag besteld en gisteren binnen.
Arjan.

Dan gaan we ook eens bij Lippe kijken.Bedankt voor de tip.

Harald & Alex
je kan op eens bij locdepot (http://www.locdepot.nl/bovenleiding/sommerfeldt/sommerfeldt-h0-1-87/h0-zwitsers-sbb) kijken, geen ervarig trouwens
Locdepot is wel OK. Heb hier ook al wat Sommerfeldt bovenleiding gekocht. Viel mij wel op dat de prijzen op hun site iets lager liggen dan op de beurs in Houten...
Reden dat ik niet bij hen heb besteld is dat de aangegeven voorraad van enkele item die ik wil hebben, op nul staat. Dan moeten zij dus eerst bestellen. Dat duurt me te lang.
Spoorvrienden,

De eerste twee portalen op Bluasee-Mitholz staan. Omdat ik de BLS uitvoering wil hebben, ben ik niet van de standaard Sommerfeldt SBB portalen uitgegaan. De hangdraad (heet dat zo?) gaat bij de SBB over het portaal heen, bij de BLS hangt ie eronder. Ook heeft de BLS van die speciale draadhouders. Nou ja, kijk zelf maar:

De mast die je op de voorgrond ziet is trouwens mijn vertrekpunt. Misschien niet de handigste plek om te beginnen, maar ik wil dicht bij het echt blijven. De tweede portaal (links) staat er in werkelijkheid niet. In H0 is ie nodig om de draad over de wissel te krijgen. Bovendien zouden anders de portalen 50 cm uit elkaar komen en dat vind ik erg "leeg' ogen.

Zie hier het resultaat van mijn noeste arbeid met het WSA (Weerstand Soldeer Apparaat). Dat gaat trouwens erg prettig. Doordat alleen zeer plaatselijk wordt verhit, heb je geen problemen met delen die weer loslaten wanneer je er iets bij soldeert.

Alles moet nog geschilderd worden. De ene draad hangt er los in om te kijken hoe het wordt.

Wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Bovenleiding
Arjan,

Dat ziet er top uit :thumbup:.
Waar haal je de metalen delen vandaan?

Gr.
Piwie.
netjes..
ga binnenkort ook prullen met sommerfeldtbovenleiding

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

Hey Arjan,

Die Y-steunen: heb je die zelf gemaakt en zo ja: welk materiaal??? Ziet er mooi uit !

Wel een opmerking over het bovendraad: ook bij de SBB zijn varianten te over waar de bovendraad OF onder het portaal OF over het portaal gevoerd wordt.  Dat hangt geheel van het type portaal af en hoe hoog de dwarsverbinding ligt.

Of deze varianten bij de BLS voorkomen weet ik zo even niet: foto-voorbeeelden van de SBB heb ik voldoende.

Piewy, Henk, ik neem aan dat jullie beide hetzelfde bedoelen. De Y-steunen wilde ik in eerste instantie wel zelf maken, maar heb later besloten dat dat wel heel veel moeite zou zijn om het ietsie mooier te maken dan nu. Dit zijn steunen van Sommerfeldt. Nummer 507 uit het Belgische assortiment.

Johan, voordat je begint eerst het Sommerfeldt boek goed bestuderen. Dan alles heel nauwkeurig uitmeten op de baan en bepalen waar alles komt. let hierbij vooral op waar de draden komen. Daar moet ook een steun. En bij wissels goed bedenken en uitmeten hoe één draad naar een afspaninrichting geleid wordt. Dan nog een keer alles uitmeten om zeker te zijn dat je de eerste keer goed zat. En dan gewoon gaan bouwen  :D

Arjan: Aha ik herkende ze niet zo snel: maar idd: die gebruik ik dus ook volop. Goed alternatief :-)

Ik zal je toegang geven tot mijn Onedrive Arjan. 

En Johan: ik wil je graag bijspijkeren met bovenleiding. De eerste Workshop was een succes bij HobbyinPraktijk en er komt z.s.m. vervolg.

Dagje zelfbouwen onder begeleiding tussen nog een paar Zwitserse enthousiastelingen! Hou het in de gaten en teken in zodra bekend is. Er is beperkt plaats gezien de ruimte EN de ruimte die je nodig hebt!
Hi Arjan,

Dat ziet er mooi uit zo met de eerste bovenleidingportalen. :thumbup:
Heb de Lotschebergstrecke van de week in het echt mogen bekijken. Schöne gegend.
Mooie portalen.

Vakwerk!  ;)

MvG,

Timaximus

Re: Geïnspireerd door de BLS - Service bestaat nog
Een paar weken geleden was ik in de gelegenheid een dubbelset BLS Re425 van Rivarossi van iemand over te nemen. Twee mooie locs die ook in AC uitvoering in bezit is van andere forum leden. De locs hebben op de print een tweetal jumpers waarmee je één kant van de verlichting uit kunt schakelen. Mooi voor rijden in tractie, maar niet nodig bij digitaal, omdat dan alles apart geschakeld kan worden.
De locs zijn tegen het knipperen van de lampen uitgerust met een aantal elco's op de print. Hier is ook één van de weinige tekortkomingen: deze elco's moeten eerst ontladen voordat de (metalen) kap afgenomen kan worden en de jumpers verzet. Een tweede minnetje is dat nergens gedocumenteerd staat hoe dde jumpers in te stellen. Dat moet dus via trail and error.

Helaas is daar bij mij inderdaad een error opgetreden, ondanks het in acht nemen van de twee minuten wachttijd toch de elco's opgeblazen.  8o

Nou ja, ze zijn wel in SMD uitvoering, maar nog wel zo groot dat je ze kunt solderen. Dus op zoek naar geschikte elco's.
Een tweede actie, met weinig hoop, was een mail naar Hornby, of er nog dergelijke prints zijn en wat die kosten.

Al na een dag antwoord uit spanje, dat ik bij de nederlandse importeur moest navragen. Aldus geschiede...
Al na een dag antwoord dat het een zwitsers model is en ik dus bij de zwitserse importeur moet navragen. Hier zijn alleen NL onderdelen. Aldus geschiede...
Na bijna een week stilte de volgende mail:

Sehr geehrter Herr Mooldijk

Ich habe eine Platine gefunden. :-)
  Unsere Serviceabteilung wird Ihnen diese anfangs nächster Woche kostenlos schicken.
  Ich habe aber Ihre Adresse nicht gefunden. Könnten sie mir diese noch schicken.

Ich wünsche Ihnen ein schönes Wochenende und viele Grüsse nach Holland.

Mit besten Grüssen / With best regards

Gérald Stahl
  Product Manager

Of ik dus even mijn adres door wil geven dan krijg ik een nieuwe print gratis toegestuurd. Ondanks dat ik niet in Holland, maar in Groningen woon (maar je, hij had mijn adres ook nog niet  :o) ), is dit natuurlijk fantastisch.
En inderdaad, vandaag doet onze fantastische postbode een envelop in de bus met het printje. in twee weken het probleem gratis opgelost.
Top service van Arwico/Rivarossi/Horby!  :thumbup:

Dag Arjan,

Dan heb jij pure ongelooflijk grote mazzel dat ARWICO je antwoord geeft EN ook nog eens het onderdeel stuurt. Dat is een 'warme douche' waard.

Ik heb helaas andere ervaring met ARWICO: ik heb de LEDjes opgeblazen op de Leiter-platine met verzoek om vervanging. Hun reactie moet nog steeds komen. STARRAIL heeft mij uiteindelijk geholpen door de deze te vervangen. Ook gratis en voor niks. Dus ook daar goede service.

Dat jumperverhaal ben ik ook nog niet helemaal achter. Overigens zaten bij mij in locs ESU LoPi V3.0 decoders.

Top service. :thumbup:

Gr, Ben.
Speciale Gast Events Team

Inderdaad een goede service  :thumbup:

Groetjes Dennis

Deze service had ik niet verwacht, maar het is top!!

Groet Herman.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Service ...... het bestaat gelukkig nog.

groet
Harald
Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Spoorvrienden,

Ik ben steeds weer verbaast hoeveel hits dit topic heeft zonder dat er een update is. Weinigen laten commentaar achter, dus het waarom blijft gissen..., maar het is wel leuk.

Omdat goed gedrag beloont dient te worden plaats ik weer een paar foto's van de voortgang.  :D
Die is gering. De laatste weken heb ik door drukte op het werk, niet bijster veel tijd over gehad. Ik probeer ieder weekend een portaal van de bovenleiding in elkaar te zetten. En ook ben ik nog steeds met seintjes aan het prutsen. Wellicht daarvan binnenkort ook wat foto's.

De bovenleiding is wel veel werk, maar het ziet er wel gelijk een stuk gelikter uit. Vind ik zelf tenminste...

:o) Zie nu op de onderste foto dat ik een fout heb gemaakt: de meest linkse uitlegger moet dubbel. Daar komen twee draden langs, en moeten dus ook twee uitleggers zijn. Ondanks dat ik het wel zo in mijn hoofd had doe ik het toch fout. Gelukkig kan het weer los.
De dwarsverbindingen zitten nog niet allemaal vast. En ook de masten staan nog los. Draden doe ik later pas, om te voorkomen dat ik de boel kapot maak wanneer ik achter het spoor de scenery ga maken. 
Aan de rechterkant heb ik nog een probleem. Daar is onvoldoende ruimte om een 130mm mast neer te zetten. Door het schuine dak. Ik heb een paar mogelijk oplossingen bedacht, maar vind nog geen ervan echt geweldig. Waarschijnlijk ga ik een paar oplossingen maken en dan de minst slechte kiezen.
En dan moet alles ook nog geschilderd worden. Weet iemand welke kleur (RAL of Valejo nummer) het dichtst bij een verzinkt kleur komt?

Aan de linker kant nog een paar portalen en dan begin ik daar met het maken van de Blausee-Mitholz tunnelingang. Binnenkort naar de Horbach om XPS platen te halen.

Wordt vervolgd...

Ziet er goed uit Arjan!

Kleur wordt een lastige: ik hoor over een 1:1 mix van Sommerfeldt #85 + #86. Mijn laatste portaal (zie ook http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42842.msg970070#msg970070) gelakt met Humbrol #56 (alu-kleurig) met de kwast gelakt. REVELL en TAMIYA vallen erbuiten: te stroperig.

Probeer nu van de week met TAMIYA spray #TS76 MICA Zilver. Zal daar foto's op mijn topic van plaatsen. Moet goede belichting hebben.

Dubbele uitlegger: zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42842.msg959800#msg959800

Heel mooi Arjan die portalen, :thumbup: het kost wel even tijd maar dan heb je ook wat. Zelf ben ik nog niet zover om daaraan te beginnen d.w.z de baan is nog niet zover. :( Och en commentaar geven op jou werk, onzin dit is geweldig mooi. ;) ;)

Groet Herman. 
Veel werk, NL gaat een stuk sneller. :D

Maar het ziet er prima uit, dat gaat mooi worden als straks ook de draden hangen en de boel verder bebouwd en begroeid is.

Gr, Ben.

Citaat van: Spoorman op woensdag 08 april 2015, 07:19:51
Veel werk, NL gaat een stuk sneller. :D

Dat hangt er maar net af wat je er van wilt maken Ben: ook NL kent vele varianten die je met Sommerfeldt en messingprofielen kunt maken. En dat .... is ook veel werk.

Maar heb beloofd een paar kleuren te plaatsen die ik heb gebruikt voor de schakelposten. Foto's spreken voor zich. Het is nogal lastig om een 'goede' kleur te vinden. Ik twijfel tussen TAMIYA TS-76 en HUMBROL 56 (ook in 150ml Spray).
Bedankt voor de complimenten! En Herman, commentaar mag best, er is altijd ruimte voor verbetering en commentaar hoeft niet negatief te zijn ;-)

Henk, bedankt voor de kleuren. Ik ga binnenkort maar eens in Almere bij Airbrush services langs en zoek daar wat kleuren uit. Ik vind het lastig om het zo vanaf de foto te besluiten. Ze zien er allemaal wel goed uit. Alleen de Tamiya XF-16 vind ik wat te zilver. Voor gloednieuwe masten zou die nog gaan, maar al snel wordt het spul dof.
De dubbele uitlegger ga ik met een dwarsprofiel maken, dan staan de houders net iets meer uit elkaar.

Ben, het werk is juist de lol. Als het snel klaar is moet ik de boel weer afbreken en opnieuw beginnen  :o)

Citaat van: ArjanM op woensdag 08 april 2015, 08:08:47
Alleen de Tamiya XF-16 vind ik wat te zilver. Voor gloednieuwe masten zou die nog gaan, maar al snel wordt het spul dof.
De dubbele uitlegger ga ik met een dwarsprofiel maken, dan staan de houders net iets meer uit elkaar.

Dat klopt Arjan: XF-16 valt bij mij als kleur ook af. TS-76 is een mooie aparte kleur die het goed zal kunnen doen: maar ook de Humbrol 56.
Ben benieuwd waar je keuze op valt en wat het resultaat is geworden.

Zie ook graag hoe je met het dwarsprofiel aan de gang gaat ;-)

Leuk om van elkaar weer het een en ander op te steken  :D

En uiteraard blijf ik dit volgen, ik wil hier nog het e.e.a. van leren. ;)

Groet Herman.
Herman, leuk  :thumbup:

Iets anders waarvoor ik op zoek ben naar ideeën; lantaarns bovenop de portalen. Deze zijn in verschillende vormen en maten te koop, maar natuurlijk weer net niet de versie die in Blausee Mitholz  op de portalen staat. Even wat foto's die ik alweer bijna twee jaar geleden heb gemaakt:

De gebogen stang kan ik zelf maken van 1,5 of 2 mm buis. Hierdoor kunnen ook de stroom draden lopen. De buiging schat ik op schaal op ongeveer 15 mm. Voor het buigen van de buisjes wil ik zoiets als dit maken
Hoewel ik niet 's avonds op Blausee ben geweest, vermoed ik dat het licht redelijk blauw / koud zal zijn. Dit kan met koud witte leds.

Blijft over het lampekapje. Het enige dat ik kan bedenken is deze in 3d te ontwerpen en printen. Alleen ben ik bang dat dit wat te lomp wordt. Ik schat de diameter op 10 a12 mm. Als je goed kijkt zie je dat het ook nog verschillende uitvoeringen zijn, maar daar begin ik niet aan.

:help: Iemand een idee hoe ik deze kapjes eenvoudig kan namaken  :help:

Arjan,

Ik heb op portaal nog een oud type lampenkampje van BRAWA staan: die staat op een portaal die ik ga slopen. Het is een ouderwetse ronde: met wat aanpassingen kun jij deze vast naar het goede formaat ombuigen. Die wil ik wel aan je afstaan (mail me hoe en waar eventueel).

Zal vanavond laat foto plaatsen met de afmetingen van die BRAWA lamp.
Henk, Dat is geweldig! Ik heb zelf ook al aan "donor-lantaarns" zitten denken. Ik heb er wel 9 stuks nodig... Heb je er zoveel?

Vanavond eerst de foto maar eens bestuderen. In ieder geval bedankt voor je aanbod. 

Arjan,

Eén lampje heb ik maar is denk ik wel buitenproportioneel! 10 mm breed is de kap en ongeveer 7mm hoog. Ik dacht mooi voorbeeldje voor 3D printen: maar dat is aan jou.

Je kunt ook hier eens een blik werpen: KLIKKIE DOEN, KOOPJE DOEN? of HANSA BAAN

Laat maar weten....
Henk, bedankt voor de foto en de links. Je moeite wordt gewaardeerd. Het kapje komt in de buurt, alleen de bovenkant....
Ik merk dat ik een verschrikkelijke zeikerd ben als het op details aankomt (die niemand waarschijnlijk ziet).  :roll:
:idea: Mijn wederhelft had het idee eens in speelgoedzaken te gaan kijken. Tussen de Playmobiel of Lego.

Ik blijf nog even zoeken.

Ik zie wat je bedoelt: voorlopig kan ik niets beters ontdekken.

Maar ik zoek verder mee: wie weet wie er nog plezier aan kan beleven!

Arjan:

Ik heb mogelijk een leuk alternatief uit messing:

http://www.muco-modelbouw.nl/producten/8690-scheepsbel-messing-5x6mm-2st-5708964400564.html

Idee????
Ja, zeker een idee. Daar zal ik ook eens in rond neuzen.

Ik heb inmiddels een 20-tal hoofden van Lego figuurtjes besteld. Als je die doormidden zaagt kom je aardig in de buurt van de onderkant van de kap. In heb ook nog een 20-tal andere soort bolletjes besteld. Daarvan kan ik mogelijk de bovenkant maken.

Als je van een bel/klok de onderste rand af haalt kom je ook aardig in de richting. Ik zal daar ook nog eens naar zoeken. 
Arjan,

Er zijn ook reflectoren /lens achtige voorzet stukjes voor leds die op deze vorm lijken. (voordeel dat ze gelijk passen)
Misschien vind je bij een elektronica boer iets bruikbaars.
Ik zal morgen op m'n werk even in het farnell boek kijken voor je.

Robin
Arjan heeft al 20 "hoofden" besteld. klik
Ik denk dat Arjan hier aardig mee aan de slag kan

Na de 'onthoofding' zullen de koppetjes wel anders kijken .......  >:-D >:-D
Als die led kapjes mooier zijn, dan gaan die hoofden gewoon in de LEGO-kist. Alle ideeën zijn nog steeds welkom.
Ik heb nog wel een EMCO draaibankje in de aanbieding! :D Kun je de kapjes draaien uit messing stafmateriaal
Alleen het motertje moet vervangen worden
Jaap, je hebt een PB😬
Op zoek naar voorbeelden voor dubbeluitleggers, kwam ik deze site tegen tegen. Vooral de derde PDF is bijzonder interessant voor de zelfbouwers onder ons.
Ik heb even het plaatje dat ik zocht eruit gelicht.
Zo, vanochtend en vanmiddag maar even aan het vijlen en solderen geweest. In eerste instantie was ik van plan de dwarsverbinding met een vierkante buis van 1,5 mm te maken. Deze heb ik eerder deze week gehaald. Voor de zekerheid ook 2x2 mm meegenomen voor het geval de 1,5 te dun zou zijn.
Nu zag ik gisteren in bovenstaande beschrijving dat ik een C-profiel had moeten hebben van 2x1 mm.
Niet getreurd, gewoon een millimeter van de 2x2 buis afgevijld en voila, een C-profiel van 2x1mm. Een extra 3 mm brede inkeping voor de mastbevestiging en twee gaatjes maken het compleet.

Vervolgens de twee uithouders erop gesoldeerd. Hier bewijst het weerstandsoldeer apparaat  weer goede diensten. Het verhit zeer lokaal en snel zodat de tweede uithouder niet los laat. Als draad gebruik ik de stukjes die ik van de hangende uithouders heb afgeknipt. Ik gebruikt daar maar één van de twee draden.

Daarna twee isolatoren erop en het geheel aan de mast gesoldeerd.

Eerder deze week ben ik ook nog even in Almere bij Airbrush services langs geweest. Daar heb ik drie kleuren gekocht. Vallejo model air 71.065 steel. Dat is wat grijzer en donkerder dan aluminium. Die heb ik al en vind ik te zilver. Hopelijk is deze beter.
Verder twee tinten grijs-blauw 71.046 en 71.050. Deze zijn in eerste instantie voor de lantaarns bedoeld, maar als het steel te glimmend is gebruik ik een waas hiervan om het doffer te maken.
De Tamiya kleuren van Henk, hadden ze niet. Waarschijnlijk omdat deze verf niet geschikt is voor de luchtspuit (mijn conclusie).
Ik zal binnenkort eens een stukje proberen.

Wordt vervolgd...