Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Geïnspireerd door de BLS - Einde en een nieuw begin

Gestart door ArjanM donderdag 27 juni 2013, 21:54:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Hoi Arjan,

Dat ziet er goed uit, ben benieuwd hoe het verder gaat worden. Dit is denk ik ook een idee voor mijn eigen baan. Dus ik ga goed afkijken bij je Arjan.

mvg Martin
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Martin,

ik weet wel zeker dat deze methode ook iets voor jou is. Je kunt iedere gewenste vorm portaal maken. Op deze manier kun je specifieke portalen uit het echt ook op je baan zetten.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Dag Arjan.

Interessant om te zien hoe je met gips zelf een tunnelportaal maakt.
Tot op heden een boeiende reportage die ik geïnteresseerd blijf volgen :thumbup:
Succes met de verdere afbouw en plaatsen van het portaal.

Groeten,

Erik.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Hoi Arjan,

Op deze manier heb veel eer van je werk en iets unieks op je baan.
Ik volg het graag  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
 :) Interessante bouwwijze.
Ziet er al erg goed uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Even een snelle update.

Vanochtend, voor vertrek naar het werk, de mal voor de boog, achter het portaal , eraf gehaald. Het gips moet niet te hard worden, want dan zou het op de verkeerde plaats kunnen breken.


Zoals je ziet is alles goed gegaan. Het gips zit mooi om de rand. Vanavond gaan we krassen...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Hallo Arjan,

Geweldig mooie methode, en inderdaad zo kun je elke tunnel namaken. Complimenten voor de kwaliteit wordt erg mooi.

Groet Herman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Eind van de middag de rest van de steentjes gekrast. Ik laat het portaal nu eerst met rust, want het gips is toch nog wat zacht. Wanneer ik in de rand begin te krassen ben ik bang dat er delen afbreken.

Daarom begonnen met het volgende experiment: de wand voor het tunnel-portaal. Dat is nogal een complex geval met een stuk rots, een ander stukkie rots, een muur, een betonwand, rots en meer muur. Ik denk dat ik me voor dit gedeelte ga beroepen op de titel van dit draadje "geïnspireerd door...", want dat krijg ik nooit helemaal hetzelfde.  8o

Maar goed, vol moed begonnen aan het eerste deel: rots met een stukkie rots:


Het stukkie zie je vooraan, beneden. Dit is een andere steensoort en heeft een andere structuur. Van de andere rots valt op dat het bijna verticale breuklijnen heeft en uit relatief dunnen lagen lijkt opgebouwd.

Ik wil het geheel demontabel houden en gebruik daarom schuimplaat als ondergrond:


De plaat heb ik met een gloeidraad bewerkt om het gips wat houvast te geven. Het kleine stuk rots heb ik uit een aparte stukje schuim gemaakt en op de ander plaat geplakt.
En daarna het geheel, net als bij het tunnel-portaal ruim voorzien van een laag gips ( :idea: ik gebruik trouwens geelband voor al deze avonturen)


Na een uur met de bijtel aan het krassen gegaan. Nu moet het eerst verder uitharden en dan morgen nog een keer.


Morgen ook het volgende deel: muur 1 en misschien ook wel gelijk het stuk betonwand.

Wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Zo, tussen het werk en gezin door wat vorderingen kunnen maken. Als je steeds 10 min besteed gaat het uiteindelijk best hard.

Het tunnelportaal is intussen zo droog, dat ik het aandurf er de laatste groeven in te maken. In het verleden deed ik dat een beetje uit de losse pols, wat toch in een ongelijkmatige verdeling resulteerde. Om dat nu voor te zijn heb ik het tunnelprofiel op de computer uitgetekend en netjes de stenen verdeeld. Door het op schaal te tekenen en af te drukklen, past het precies onder het portaal en kan alles makkelijk afgetekend worden.


De groeven heb ik niet gekrast, maar gevijld. Dat vond ik toch wat veiliger. Eerst de voorkant en daarna de binnenkant.


En dan is dit het resultaat:


Tijd om e.e.a. eens op de baan in te passen. Het voorbeeld:


En de tussenstand:


De randjes worden gecamoufleerd met groen. Dat is er in het echt ook erg veel. Het verven doe ik pas wanneer de laatste muur ook klaar is, dan is het allemaal dezelfde kleur.

Wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Complimenten Arjan  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Dag Arjan.

Citaat van: ArjanM op donderdag 30 juli 2015, 16:05:21
Om dat nu voor te zijn heb ik het tunnelprofiel op de computer uitgetekend en netjes de stenen verdeeld.
Door het op schaal te tekenen en af te drukklen, past het precies onder het portaal en kan alles makkelijk afgetekend worden.

Ik heb een soortgelijke werkwijze toegepast voor mijn tunnelportalen,
echter zijn deze van andere materialen gemaakt.
Dergelijke afteken-mallen zijn ideaal en werken fijn!
Mooi resultaat tot nu toe :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Hi Arjan.

Da's heel mooi.

groet
Harald
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Arjan.

Mensen die elke steen en groen precies zo willen hebben als het origineel zijn er maar zat.Als je echter begint met iets nabouwen kom je er achter dat het om allerlei redenen dan toch niet gaat.Het gaat  er om dat het herkenbaar is en dat lukt jou heel goed tot nu toe  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Ha Arjan,

Wat een mooie vorderingen. Top. Ziet er echt goed uit.
Ik denk dat ik mij voor mijn portalen dan ook maar laat inspireren door jouw topictitel en bijbehorend verslag... >:-D

Kom binnenkort graag weer eens even de situatie live aanschouwen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Hoi Arjan,

erg mooi geworden.
Blijf je volgen en ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten Sander
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Heel mooi Arjan, dat is een mooi stukje werk :thumbup: wat heel goed op de baan staat.

Groet Herman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Heel erg mooi gedaan Arjan, toppie :thumbup: :thumbup:.
Deze methode zal ik onthouden voor als ik zelf aan de slag ga met de scenery.

Gr.
Piwie.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Hoi Arjan, dat ziet er geweldig uit. Ik heb zelf wel gemerkt dat het wel belangrijk is dat het gips niet te hard moet worden om te krassen. Als het te hard word kun je het met een spons wat natmaken en kun je weer krassen zonder dat er stukken afbreken.

mvg Martin.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Iedereen bedankt voor de complimenten. Ik vind het leuk dat deze bouwmethode zoveel interesse wekt. Vorige keer toen ik het liet zien was er minder respons, en dat heeft me altijd wat verbaasd. Met deze methode kun je muren en portalen precies zo maken als je zelf wilt en heb je altijd iets unieks.

Eerlijk is eerlijk; ik heb dit echt niet zelf bedacht. De methode stond indertijd uitgebreid beschreven op de web-pagina's van Michael Schröder. Deze bestaan helaas niet meer. Gelukkig is Michael nu bezig zijn bouw dagboek opnieuw te publiceren op Stummis. Afgelopen week was net het hoofdstuk over deze methode aan de beurt KLIK

Bij mij is inmiddels ook de laatste muur van het geheel geplaatst. Alles staat nu te drogen voordat ik verder ga. Er moeten nog steentjes gekrast worden in de eerste muur. Mogelijk ga ik daar jouw tip gebruiken Martin, want het is maar een dun laagje gips en het schuim houdt ook niet geweldig.





Deze week moet weer gewerkt worden en ga ik met wat (dwerg)seinen aan het prutsen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Ziet er nu al fantastisch uit. Ben benieuwd straks als het geheel klaar is. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Hallo Arjan.

De muur en portaal zien er goed uit  :thumbup: Moet je nog wat stellen aan portaalmasten en seinbrug vlak bij het portaal?Dat helt allemaal nogal naar links.Jou kennende zal er nog wel iets aan moeten gebeuren dat het recht komt? ;)

Dat stuk muur staat nog los?Dat zou het op kleur brengen en verder bewerken wel stuk makkelijker maken  B)

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Ja, alles staat nog los en kan zo uitgenomen worden.
De bovenleidingportalen moeten nog gespoten worden en voorzien van lantaarns.
De seinbrug moet ook nog van een kleurtje worden voorzien en natuurlijk van seinen. Die komen deze maand nog binnen uit CH en worden door mij verder afgewerkt.
Ook moet er nog iets bedacht worden om de brug uitneembaar te maken maar wel volledig functioneel. De bovenleiding wordt pas definitief geplaatst wanneer de berg/muur van kleur en groen is voorzien.

Genoeg te doen nog 😜

[edit]spellchecker suggesties verbeterd[\edit]
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Arjan,

Het ziet er allemaal zeer gelikt uit moet ik je zeggen: ook de portalen!

Wat de seinbrug betreft: er aan gedacht om IC-voetjes te gebruiken, te slopen en de serie aan elkaar te verlijmen? En aan de onderkant een printplaatje maken zodat je de verbouwde IC-voet daar kunt opsteken?

Ik heb hier een CONRAD-sein onder handen genomen door hun draad te vervangen met lakdraad en te leiden door een 1 mm messing pijpje en zelf een IC-voetje gefabriceerd, compleet met weerstanden. Mss wat provisorisch maar het werkt. Bij schade kan ik deze weer van een printplaat loskoppelen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Eerste opzet
Henk,

Zoiets zit ik inderdaad aan te denken. Ik zou die pinnen alleen graag direct onder de voet willen hebben. Alleen weet ik nog niet hoe de draden dan weg te werken.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Dwergsignaal
Ik heb het al vaker gehad over mijn inspanningen om Zwitserse dwergseinen op schaal op de baan na te maken. De seinen die je kunt kopen zijn of the groot of te duur (ik weet niet zeker of de Microscale seinen op schaal zijn. Schneider en Portigliatti niet).
Met behulp van 3d printen is het me gelukt de seinen al aardig kleiner te krijgen, maar nog niet klein genoeg. Op schaal is het sein 3,7 bij 3,7 mm. Dat is met 3d printen niet meer te doen. Etsen is de oplossing.

Ik had al contact met Dennis (Dennis1984) en met hem ideeën ontwikkeld voor het plaatsen van leds in zo'n klein geval. Vorig voorjaar stond in de Loki een artikel over iemand (Dr. Hanlin Chou) die met etsen dwergseinen op schaal kan maken. Via de Loki redactie contact gezocht. En wat bleek: Hanlin is wel in staat etsen te maken, maar de leds kreeg ie er niet in. Al snel is een samenwerking tussen ons drieën ontstaan en is via mail en Skype het nodige heen en weer gevlogen. Zowel Dennis als ikzelf zijn bij Hanlin thuis geweest. Via de post en ook de laatste vakantie heb ik is het nodige uitgewisseld.

Vorige week kreeg ik de versie 1.0 van de etsen. Hanlin heeft die ook al in elkaar gezet, gesoldeerd en gestraald. Ik zorg voor het voorzien van de definitieve kleur.
:offtopic: Mooie postzegels hebben ze in Zwitserland:


Dennis en ik zijn eerder deze week met de leds in de weer geweest en alles kan nu samenkomen.
Het eerste prototype staat op de baan.
De foto's zijn vanochtend genomen. Toen had ik het sein nog niet aan de decoder (OC32) aangesloten. Te mooi weer.




Maar het bleef toch kriebelen. Dus hier het filmpje van het werkend sein.
Er lekt nog wat licht, en ook vind ik het licht te fel. Maar dat lossen we ook wel op.
Het knipperen komt door de camera en de PWM. En in het echt is het minder fel.

www.youtube.com/watch?v=wZ5MwyderLc&feature=youtu.be
Re: Geïnspireerd door de BLS - Dwergsignaal
Ey Arjan,

Zit vanuit Basel even mee te lezen...
Kan er kort over zijn. Zeer de moeite waard!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Dwergsignaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Dwergsignaal
Daar sluit ik me bij aan!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Dwergsignaal
Hoi Arjan,

Dat ziet er mooi uit, zijn ze al te bestellen :D

Het portaal met de rotswand ziet er trouwens ook gelikt uit.

mvg Martin.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Dwergsignaal
Hallo Arjan,

Al dat heen en weer mailen, Skype en reizen heeft de moeite geloond, wat een prachtig dwergsein is dat geworden :thumbup: :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Dwergsignaal
Dat ziet er mooi uit Arjan! Ja het was weer even aanploerten maar het resultaat is er dan ook naar. Voor die lekkage komt ook wel een oplossing beschikbaar, heb al iets in gedachten 8).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Zoals eerder te lezen in post 408 wil ik persé de juiste BLS lantaarns op de portaal masten hebben.
De afgelopen tijd heb ik veel prototypes gebouwd. Deels om er achter te komen hoe ze het beste te bouwen zijn, deels om de juiste verhoudingen te vinden.
Johan (de Reuver) bleek in bezit van een foto, waarop twee mannen op het portaal aan het werk zijn. Dit stelde me in staat om de hoogte van de lampen goed te schatten en in schaal uit te werken.
Verder heeft mijn SB-motor inbouw-avontuur, me overtuigd van het nut van een freesmachine. Die is inmiddels aangeschaft. Het eerste project was het frezen van een mal voor het maken van de lantaarns, want mij was wel gebleken dat uit de vrije hand solderen niet te doen is.

Vorige weekend, dankzij het slechte weer een eerste prototype gebouwd. Met die ervaring maandag begonnen met een serie van 6 lantaarns. Iedere avond een uurtje werken en gisteren waren ze klaar. Ik kon de verleiding niet weerstaan er gelijk een portaal van te voorzien.

Dit is het voorbeeld:


En zo is het geworden:






Ze zijn nog niet elektrisch aangesloten, daarvoor is het me te warm. De draden (2 x 0,08 mm) zitten al wel onder de plaat. Moet er alleen nog draden naartoe trekken. Maar dat doe ik wel een andere keer.

De oplettende lezertjes zal het opvallen dat de uithouders van de bovenleiding niet overeenkomen. Dat komt doordat bij dit portaal één draad wordt afgetakt naar een afspaneenheid. In het portaal is een dwars-draad getrokken waaraan afstandhouders zijn bevestigd. Dit wordt me te filegraan en waarschijnlijk te moeilijk na te bouwen. Ik heb het dus anders opgelost.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Schitterend mooi zijn de lantaarns geworden Arjan. Dat is wat je noemt 'meesterwerk'!  :thumbup: :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Arjan

Niet van echt te onderscheiden, top werk  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Bij mij zijn de foto's ineens weg  :help: :(
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Jaap,

Bij mij ook. het lijkt erop dat Google ze opeens niet meer wil delen.
Ik ben ernaar aan het kijken.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Arjan<

windows 10 geupdated????? misschien.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Bij google misschien. ik ben een overtuigd Apple gebruiker
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Nou, ik zie ze weer, jullie hopelijk ook.

De links naar de foto's die ik van google krijg zijn opeens drie keer langer dan normaal. Geen idee wat er aan de hand is daar.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Arjan: In één woord práchtig :important: :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Hi Arjan,

Prachtige lantaarns en direct een vraag:
Hoe kom je aan die lamp-kapjes.

groet
Harald
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Nu barst mijn klomp: nu zie ik de foto's niet meer ????
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Hier ook. Ik had de foto's in beeld en na "pagina vernieuwen" waren ze verdwenen...
Is men bezig google te pesten...?
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Even dacht ik: het ligt aan Internet Explorer. Maar ook met Chrome laat ie de plaatjes niet zien!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Ik heb de links nogmaals gedeeld en ingevoerd.
Hopelijk blijft het nu goed?

Google heeft zonder het te melden de functionaliteit van Foto's aangepast. Je moet nu eerst het album delen (was het al), die link volgen, en dan de foto-locaties uit dat album halen.
Doe je het rechtstreeks, dan werkt het alleen voor jezelf. Gelukkig heb ik de foto's onder een ander account staan, zodat ik kan zien wat jullie zien.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Citaat van: Haradigi op zaterdag 22 augustus 2015, 17:11:06
Hoe kom je aan die lamp-kapjes.

Harald, die lampekapjes heb ik zelf ontworpen en 3d laten printen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
 :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Ik zie ze weer in volle glorie Arjan: bedankt!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
De kapjes zijn erg mooi geworden, maar wat een werk! :thumbup:

Groet Herman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Arjan

Bij mij geen enkel probleem
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lantaarns
Blij dat alles weer goed te zien is. Daar doen we het tenslotte voor.

Herman, Die kapjes is het werk niet, dat doet Shapeways wel. De rest was iets meer gepruts. Maar dat is juist het leuke van de hobby (vind ik); zo iets onbenulligs houdt je uren van de straat  :o)