Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Geïnspireerd door de BLS - Einde en een nieuw begin

Gestart door ArjanM donderdag 27 juni 2013, 21:54:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-1-12: Aangepast ontwerp
mooie vorderingen weer Arjan! Ik vind met name het onderhoudsspoor een goed idee! Verder zie je inderdaad dat er genoeg nagedacht is. De aanpassing van het plan klinkt logisch; de hoeveelheid werk die je hiermee verliest kan je dan mooi compenseren in de scenery.....
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-1-12: Aangepast ontwerp
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-1-12: Aangepast ontwerp
Jeetje Arjan,

Dat is een een grote ommezwaai in je baanplaan en scheelt inderdaad meters rijlengte. Het ziet er indrukwekkend uit. Blijf je volgen!
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-1-12: Aangepast ontwerp
@Dennis, Tsja als jij ook al je locs meeneemt om in te rijden, Dan moet ik wel opschieten. En ver weg wonen heeft inderdaad wel z'n voordelen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat  ik ook veel ideeën van anderen heb overgenomen/aangepast. Daarom deel ik op mijn beurt hier weer, kunnen anderen het nóg beter maken

Citaat van: Hero op zondag 13 oktober 2013, 00:50:33
Je brengt me op nieuwe ideeën. Heb ik net mijn servo's in de houders zitten laat je dit zien.
Nu slaat de twijfel wat te doen weer toe.(Daaaag nachtrust  :D )
:D

@Robin. Die opzetschroefjes heten bij Conrad "Ministangwerkaansluiting". Kom daar maar eens op. Ik heb er al vele gebruikt. Probleem is de bevestiging aan het servo armpje. Het pennetje moet door het armpje en dan met een veertje geborgd worden. Eerder waarschuwde ik alle ouders in de buurt kinderen binnen en ramen en deuren gesloten te houden, vanwege de liederlijke taal die automatisch bij dit werkje werd gebezigd. Gisteren had ik opeens een  :idea:.
Heb een 2 mm gaatje in een plankje geboord. Daarna met een 3,5 mm boortje het begin van het gaatje minimal verdiept. Net genoeg om het veertje in te leggen. Dit op precies arm (van de servo) lengte van de rand van het plankje. Nu leg ik het veerje in de holte, armpje er overheen, pennetje erdoor, aandrukken met een hamer (of iets anders) en het zit! Zes stuks in no-time gedaan zonder ook maar één onfatsoenlijk woord  >:-D

@Kees, dat onderhoudspoor heb ik al een paar jaar in gedachten. En het werkt perfect! Al twee locs de decoders geprogrammeerd en geijkt. Vooral bij het aanpassen van decoders is het prettig werken. Sommige CV's moet je toch een beetje zoeken, om de juiste waarde te vinden. Eerder was ik steeds de loc van het ene op het andere spoor aan het zetten. Nu schakelaar om en ik kan verder  :thumbup:

@Henk, ja het scheelt inderdaad wel wat. Om één of andere reden wilde ik toch veel rijlengte, hoewel je het niet zal zien. Het was - vreemd genoeg - toch een moeilijk besluit ervan af te zien. Maar nu ben ik er eigenlijk wel blij mee. Het station ziet er beter uit zo.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-1-12: Aangepast ontwerp
Arjan bedankt voor het nieuwe scrabble woord.
Ik had de servo  toebehoren al doorzocht maar kon ze daar niet vinden.

Ik heb op mijn werk ook een soortgelijk hulpmiddeltje.
Een soort hefboom om verende ringen  in te drukken zodat de  borgring erboven makkelijk losgemaakt kan worden.

Ik zal me geestelijk op de installatie voorbereiden,mocht ik ze gaan gebruiken.

Mvg Robin

Edit. Ze zijn bij RC hobbyparts.nl een stuk,aantrekkelijker geprijsd. 6,90 p 10 zoeken op "Kavan 3070"
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-1-12: Aangepast ontwerp
Citaat van: ArjanM op zondag 13 oktober 2013, 10:20:49
Heb een 2 mm gaatje in een plankje geboord. Daarna met een 3,5 mm boortje het begin van het gaatje minimal verdiept. Net genoeg om het veertje in te leggen. Dit op precies arm (van de servo) lengte van de rand van het plankje. Nu leg ik het veerje in de holte, armpje er overheen, pennetje erdoor, aandrukken met een hamer (of iets anders) en het zit! Zes stuks in no-time gedaan zonder ook maar één onfatsoenlijk woord 

Dit vraagt natuurlijk om een foto Arjan  :)

Groet,

Guus
Re: Geïnspireerd door de BLS - We bouwen rustig verder
Guus, u vraagt, wij draaien:

Zoals gezegd is het eigenlijk te simpel voor woorden. Ik moest even een nieuw plankje maken, en dat was zo gepiept. Met het armpje en een potlood even een hulplijntje gezet. Een 2 mm gaatje op de lijn en daarna met een HSS boor (8 mm in dit geval) een lichte verdieping voor de veerring gemaakt. De rest wijst zichzelf...., hoewel..., het heeft mij wel drie jaar gekost voordat het idee opkwam.  :o)






Voor alle duidelijkheid: de veer zit hier nog niet vast, Alleen even voor de foto eroverheen gezet.



Duidelijk?  ;)

En nu ik toch bezig ben, gelijk een verslag van mijn vorderingen.

Vlak na de vorige update heb ik de eerste Xtreme keerlus module gemonteerd. De geleverde versie is iets vernieuwd ten opzichte van de documentatie op de website, maar een mailtje naar Wim en een vlot antwoord, maakte dat ik het vlot en zonder problemen heb kunnen inbouwen. Het werkt perfect en inmiddels zijn de volgende twee modules in bestelling voor inbouw verderop.


Vervolgens was de wisselstraat aan de beurt. Dat heeft me dik een week gekost. Er moesten draden getrokken worden van de OC32 naar de servo's en de relais (2* 6 stuks) verder nog de nodige voeding (12 v), massa en 5 draden voor de bezetmelding (de kruiswissel heeft maar één melder, maar wel twee servo's en relais). Om een lang verhaal kort te maken: daar ben ik een week mee zoet geweest. 



Nog even bij de Hornbach langs geweest voor zo'n aderhuls-tang. Werkt prima!

Daarna ben ik bezig gegaan met de grote boog naar het paradespoor. Binnen de boog komt straks de spiraal naar boven.


In eerste instantie had ik het tracé op pootjes van draadeind die tussen de onderliggende sporen stonden. Ik vond echter dat er te weinig ruimte was voor de passerende trein. Het ging allemaal net. Daarom heb ik afgelopen weekend alles verbouwd, zodat er nu geen poten meer tussen of vlak naast de sporen staan.


De boog is zo wijd dat het tracé buiten de tafel steekt. met een s-boog slingert het paradespoor zich weer terug op tafel en verdwijnt in de andere spiraal.
Omdat dit geen rechttoe rechtaan spoor is, heb ik het 1:1 afgedrukt en ga ik hiermee het tracé uitzagen.
Het paradespoor ligt in het zichtbare bereik (anders was het geen paradespoor  >:-D) en daar gebruik ik Tillig Elite rails. Die zijn gisteren binnengekomen en sluiten perfect aan op de Rocoline rails. Links de Roco, rechts de Tillig. Allebei 2,1 mm spoorstaaf.


Iets wat ik ook veranderd heb is een extra overloopwissel in het paradespoor. Dit geeft me de mogelijkheid sommige treinen volgens het SIM (Simplon InterModal) te laten rijden. Sommige treinen zullen dus vanwege hun hoogte profiel op het andere spoor rijden.
De wissels zijn ook van Tillig. Ik heb ze als bouwpakket gekocht.
Hier vast een impressie:


Zoals je kunt zien komen de wissels in een flauwe bocht te liggen. Het mooie van deze wissels is dat ze licht flexibel zijn en dus naar de boog gevormd kunnen worden. Komende week ben ik van plan ze te bouwen en in de baan te zetten. Alleen al bij het passen op het plan ziet het er al geweldig uit!

Wordt vervolgd ...
Re: Geïnspireerd door de BLS - We bouwen rustig verder
Zo Arjan jij bouwt lekker door ................ straks haal je me nog in  8o :-)

Mvg, Johan
Re: Geïnspireerd door de BLS - We bouwen rustig verder
Leuk Arjan! Als je zegt "buiten de tafel" neem ik aan dat je er wel een plaatje onder legt? Ga je ook de paarse SIM lampen dan aan je seinen toevoegen?
Re: Geïnspireerd door de BLS - We bouwen rustig verder
@Johan, het meeste van dit is "lange halen, snel thuis". Het pieterpeuterige werk, zoals seinbruggen bouwen :D komt nog. Dan schiet de vertraging er wel in, ben ik bang.

@Kees. Op de foto van de boog is het net links boven te zien. Het witte papier ligt in de weg. Ook dat steekt over, vandaar het tangetje. Het ligt stevig op 9mm multiplex. De oversteek is maar 12 cm.
Het is inderdaad de bedoeling paarse lampen (knipperend en constant) toe te voegen aan de seinen. Hiervoor zijn al paarse leds besteld. Samen met Johan ga ik uitvogelen hoe we dat mooi kunnen maken.
Voor de mensen die meer van het SIM willen weten: klik en klik
Re: Geïnspireerd door de BLS - We bouwen rustig verder
Goedemorgen Arjan,

Zo, dat schiet lekker op. Ziet er goed uit allemaal. De slanke, meegebogen wissels zijn wel erg mooi. :thumbup:

Citaat van: ArjanM op dinsdag 29 oktober 2013, 21:54:33
De boog is zo wijd dat het tracé buiten de tafel steekt.
Niet verder uitbouwen hoor... Straks is er geen plaats meer voor de publiekstribune  ;) :D

Gr. Joachim
Re: Geïnspireerd door de BLS - We bouwen rustig verder
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - We bouwen rustig verder
Hoi Arjan,

Op de een of andere manier heb ik de nieuwbouw helemaal gemist :? Er staat al weer heel wat in de spanten,
je gaat bijna net zo hard als ik, ha,ha :P. Maar je hebt gelijk, het tempo zakt vanzelf als het prutswerk komt ;).

vr gr Arie
Re: Geïnspireerd door de BLS - We bouwen rustig verder
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - We bouwen rustig verder
Hey Arjan,

Je gaat als een speer man, maar het ziet er allemaal weer top uit :thumbup:, en ja zo kun je in eens met je eigen idee buiten de (boot) tafel vallen 8o. Maar dat los jij wel op, succes met de verdere bouw, ik volg je nauwlettend.

Groetjes Herman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - We bouwen rustig verder
Citaat van: ArjanM op dinsdag 29 oktober 2013, 21:54:33

Het mooie van deze wissels is dat ze licht flexibel zijn en dus naar de boog gevormd kunnen worden. Komende week ben ik van plan ze te bouwen en in de baan te zetten. Alleen al bij het passen op het plan ziet het er al geweldig uit!


:thumbup:

Ik volg het allemaal op de voet, ben benieuwd. Ziet er inderdaad nu al mooi uit in zo'n flauwe boog. :)

Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Het plan was deze week 's avonds met de wissels bezig te gaan, maar ik had geen zin. Pas gisteravond kwam ik eraan toe.

ik moet zeggen dat het in eerste instantie een hele puzzel is, maar na de eerste zijn de volgende echt een fluitje van een cent. Omdat ik gisteravond te druk was met begrijpen hoe het moest, had ik me voorgenomen de bouw van de tweede wissel te documenteren.

Hier zie je het begin na uitpakken/leegschudden van de verpakking.


De oplettende lezer, die zelf eerder met Tillig zelfbouwwissels aan de gang is geweest valt natuurlijk meteen op dat de vier contact stripjes die de wisseltongen en het hartstuk van elektrische verbinding voorziet, missen. Zaten domweg niet bijgesloten. Terwijl ik daar gisteren het meeste mee heb zitten modderen... Nou ja, geeft niet, met een draadje zijn ze ook aan te sluiten.
Dus stap 1, breng de contactstrips aan, maar even overgeslagen.

Als eerste breng je de buitenrails aan. Wel op letten, want er is een linker en een rechter rail, ieder met een uitsparing waar de wisseltong invalt. Deze uitsparing moet naar binnen wijzen. Je schuift de rails, met wat inspanning, door de railschoenen op hun plek.


Hierna kun je de wissel in vorm buigen en fixeren met punaises. Ik vond het fixeren niet nodig. Het inkorten van de rails doe ik toch pas wanneer ze definitief op hun plek liggen.

Volgende zijn de vleugelrails (? Flügelschienen). Deze zijn voorzien van een inkeping waarlangs je ze moet buigen.


Daarna kun je ook deze op hun plek in de railschoenen schuiven. Let hier op dat het korte, gebogen deel eerst moet. In eerste instantie had ik ze gisteren andersom gemonteerd. Het leek heel vreemd, maar het heeft de hele nacht geduurd voordat ik in de gaten had wat er scheelde.


Nu volgen de twee rails die samen het puntstuk vormen. Hier heb je even een schuifmaat nodig om te bepalen of ze op de juiste positie zitten.


En dan volgen de wisseltongen. Deze zijn iets te lang en moeten ingekort worden. Dit komt behoorlijk precies, waardoor ik er tussendoor niet meer aan gedacht heb foto's te maken.
Maar dit is dan het resultaat:


Gelijk met de tegenwissel op het plan. Mooie flauwe bocht.

Als laatste moeten de (plastic) contra-rails op hun plek worden geschoven, en dan is de wissel klaar.

Later bij inbouw wordt de put naast de wissel nog geïnstalleerd. Deze camoufleert mooi de servoaandrijving.

Dit is toch één van de voornaamste redenen dat ik naar 2-rail ben overgestapt. Wat een genot om met zulk mooi spul te werken.


Wordt vervolgd....
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Netjes toch, resultaat mag er wezen. :thumbup:

In de Tillig catalogus staat nog een tip voor het leggen van deze flexwissels. Als je kleinere boogstralen wilt maken even de losse bielsmat in de juiste vorm fixeren op een ondergrond. Warm maken met de haarföhn en na afkoelen heb je ongeveer de gewenste vorm.

Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Die tip lijkt me ook heel bruikbaar voor flexrail.

Ziet er weer goed slank uit die wissels.
Ik heb meer mensen horen mopperen over de 1e bouwpoging.
Maar het ziet eruit alsof je het nu in de vingers hebt.

Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Citaat van: ArjanM op zaterdag 02 november 2013, 17:28:23

En dan volgen de wisseltongen. Deze zijn iets te lang en moeten ingekort worden. Dit komt behoorlijk precies, waardoor ik er tussendoor niet meer aan gedacht heb foto's te maken.


Frank Forsten laat zien wat er gebeurt als je de tongen niet goed op maat maakt: de stelbalk komt scheef te zitten met kans op vastlopen.


Foto: Frank Forsten

Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Ziet er mooi uit Arjan, maar waarom bouw je zelf je wissels? Levert dat bepaalde voordelen op bij de indeling van stations etc of is het gewoon erg leuk?

Groeten,
Marc
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Marc,

Het is iets goedkoper, het is zeker leuk, maar de belangrijkste reden was hier het kunnen vormen van de wissels. het is een flauwe boog en ik heb nog geen ervaring met de reeds gebouwde wissels, maar vermoed dat deze minder flexibel zijn. Ik kan nu de wissel helemaal naar wens vormen. De één is een hele flauwe gebogen wissel en de tweede is een Y-vorm.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Hoi Arjan

Zo te zien beter op schaal dat het Märklin slanke K-wissel. Dat is nl nog 8 cm te kort t.o.v. van het werkelijk wissel  :?

Mvg, Johan

................. ja al mijn wissels zijn dus te kort aan de andere kant komt wel weer de beschikbare ruimte ten goede ....................
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Mooi stukje bouwwerk Arjan: hier moet je ook wel engelen geduld voor hebben zo te zien. Maar de resultaten mogen er zijn  :thumbup: :thumbup: Voordeel als je zoveel ruimte ter beschikking hebt om zulke slanke wissels in je baan te leggen.

Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Deze wissels liggen als overloop in het paradespoor. Daar wordt met "hoge" snelheid gereden (bij mij niet meer dan 80 (schaal snelheid)) en dat vraagt om langere wissels. In mijn station zal ik op de kortere versie moeten teruggrijpen. Zoveel ruimte heb ik helaas niet. (laatst mijn dochter eens gevraagd wanneer ik eindelijk haar kamer mag inpikken nu ze op kamers is. Wanneer ze 50 is mag ik erin zei ze... Nog maar 30 jaar wachten :( )

Henk, het is meer koppigheid dan geduld. Stug volhouden tot ik mijn zin heb ;)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
We zullen het maar houden op verlate puberstuiptrekkingen.

Dat verandert nog wel voor ze 50 wat ik je brom ;-)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Goede morgen Arjan,

Dat ziet er mooi uit. Mooie rails heb je uitgekozen. Wel leuk dat er van deze wissels bouwpakketten bestaan, lijkt me erg leuk om te bouwen. Succes met de verdere bouw. Ik blijf het in ieder geval volgen.

groeten Martin.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Je gaat goed vooruit Arjan.
Die wissels van Tillig is gaaf spul, is er eigenlijk ook zoiets voor 3rail?
Of moeten die het met de Marklin wissels doen?
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Ad,

De wissels zijn code 83, dus een iets lager profiel dan c-rail en 0,4mm lager dan k-rail. Daar is op zich wel wat aan te doen. Verder kun je deze wissels uitrusten met bv. puko strips van Weichen Walter, zoals Robin (Hero) aan het doen is. Dan moet je er wel rekening mee houden dat de wisseltongen gepolariseerd moeten worden. (zie ook mijn topic over ombouw Peco wissels, zelfde principe)

Als je van knutselen houd is het dus goed te doen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Wissels bouwen
Yep,

Rustig doorademen en gewoon die dingen eronder plakken.Daar zit het probleem niet.
Het enige wat moeilijk is is de geul in de kurkbedding netjes op de juiste plaats snijden.
Daar hangt alles vanaf. Kijk maar eens goed naar de foto's in mijn bouwtopic.
Dan zie je alle onregelmatigheden gelijk.Maar alles rijd er probleemloos over zonder aanpassingen.

Ik ga zo verder met een setje wissels. Dus zijn binnenkort op te bewonderen.

Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Laatste post alweer een maand geleden; wat vliegt de tijd....

Ik heb niet stil gezeten, maar zal jullie niet vermoeien met iedere meter nieuwe baan. Plaats binnenkort wel weer een update met de laatste stand van zaken.

Tegelijkertijd heb ik me ook in wat andere zaken verdiept. Bijvoorbeeld het Simplon InterModal signaal. Dat is een extra sein voor treinen die volgens het SIM protocol over de Lötschberg gaan. Omdat het tunnelprofiel niet overal hoog genoeg is, moeten "SIM-treinen", enkele stukken, rechts in plaats van links rijden. Dit wordt allemaal bestuurd middels de SIM signalen.
Het signaal op zich is vrij simpel: een enkel paars licht in een vierkant kaste onder hoofd of voorsein. Verschil tussen hoofd en voorsein is dat het voorsein knippert.
Hier zie je het sein rechts onder het hoofdsein (bron: screenshot uit een filmpje op youtube "Brig - Ausserberg - Sierre ( City night au Lötschberg )")


Voor degenen die een stukje Lötscheberg nabouwen mag dit natuurlijk niet ontbreken. Samen met Johan de Reuver ben ik daarom aan de slag gegaan om een manier te bedenken dit sein in H0 te realiseren.
Als eerste het paarse licht. Dat bleek vrij simpel. Via ebay al snel een leverancier in Macau gevonden die voor weinig geld 50 stuks SMD 603 in het paars wilde opsturen.
Daarna werd het lastiger. Hoe het kastje te maken. Wat meet en reken werk leverde al gauw op dat het ongeveer 6 bij 6 mm moet zijn. Tot ik het idee kreeg het 3D te laten printen.
SketchUp gedownload en daar een paar avondjes mee zitten klooien.  Na wat heen en weer mailen met Johan kwam daar het volgende ontwerp uit:


We hebben voor twee kastjes in één keer gekozen, omdat het eigenlijk even veel moeite is. Het verbindingsstangetje wordt ook gebruikt om het kastje onder het (voor)sein te bevestigen. De achterkant maken we van zwart papier of iets dergelijks.

Het uiteindelijke ontwerp is geupload naar Shapeways en besteld. Ik heb voor de eerste zending twee verschillende materialen geselecteerd om te zien welke het beste voldoet.
En vandaag kwam meneer UPS een pakje brengen met het reseultaat:




De flits is tamelijk genadeloos, want in het echt ziet het er prima uit. Ik ben zeer content met het resultaat.
Nog even gekeken hoe het lijkt met een paarse led er provisorisch in:




Binnenkort naar Johan om te bekijken hoe we dit in zijn seinbrug kunnen fabrieken.

Wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Dat gaat er gelikt uitzien Arjan!! Ga je ze nog in serie produceren voor belangstellenden onder ons?

Die foto is ook geweldig mooi: de Re 10/10 lijken wel woeste sneeuwruimers ... ;-)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Henk,

Dankjewel! Inderdaad mooie foto hè? Ik heb 'm op mijn werk laptop als achtergrond.

Ik ben niet van plan een productie van deze seinen op te zetten. Als mensen geïnteresseerd zijn kan ik het model bij Shapeways wel publiek maken. Dan kan iedereen het daar zelf bestellen.
Maar we zijn er nog niet. Nu moeten we nog een manier vinden om de led er goed in te krijgen/positioneren en te houden. Ook de bevestiging moet zich nog bewijzen. Maar we maken vorderingen.

Intussen het sein al wel opgenomen in de TrainController besturing van mijn baan. In het echt ligt er nog geen biels, maar virtueel functioneert het al :D
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Arjan :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:!

Dit is het fijne werk. Ik wist al van je vorderingen, maar het ziet er helemaal top uit. Erg gaaf dat je dit zo doet, wat een leuk projectje!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Toppie Arjan! en ik ben al blij met een Schneider bouwpakket sein dat na een avondje priegelen werkt!!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Netjes, weer eens wat anders dan de al bekende seinbeelden.

Is inlijmen met Micro Kristal Klear een optie?

Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Je kan natuurlijk voor je vervolgorder het gaatje voor de led aan de binnenzijde voorzien van een klein plateau. (Met een klein gat voor de lens.) Kan je ze er zo opleggen.
Seinlens is met Kristal Klear dan makkelijk op te vullen.
Ik las ook nog ergens de tip om er meerdere aan elkaar te maken. Zodat de handelingskosten bij shapeways omlaag gaan.

Mvg Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Ben,

Zoiets zitten we inderdaad aan te denken. Ik heb daar alleen geen ervaring mee.

Dennis, Kees, Dank voor de complimenten. Het is inderdaad leuk iets anders dan anders te maken, hoewel het wel beperkt toepasbaar is. Wanneer de definitieve bestelling de deur uit gaat, gaat gelijk de bestelling voor een serie Hilfsignale mee. Dit is dat kastje onder het sein met diagonaal 4 oranje lampen. Daar moet achteraf alleen een huidje op gemaakt worden, maar dat is niet zo moeilijk. De oranje leds ervoor heb ik al in huis.

Robin,
Ik zie je bericht net voordat deze geplaatst werd. Zoiets zit ik ook aan te denken. Het verder opvullen van de binnenkant is op zich geen probleem. Om handling kosten te drukken hebben we er nu al twee aan elkaar. De ene versie kost ±?1,80 en de andere ?2,40 per twee. De verzendkosten waren nog het hoogst :P
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Ey Arjan,

Leuk om te zien dat de 3d-tekening die we laatst bij je zagen inmiddels werkelijkheid is geworden. Ziet er goed uit.
Begin het bijna jammer te vinden dat ik niet in de BLS-hoek aan het bouwen ben ;)
Citaat van: ArjanM op dinsdag 03 december 2013, 21:32:32
In het echt ligt er nog geen biels, maar virtueel functioneert het al :D
Nog even en dan rijden we alleen nog maar virtueel. Is wel een stuk goedkoper, maar lang zo leuk niet.

Succes met het verder puzzelen, en vermoei ons binnenkort gerust weer met een bouwupdate hoor :D

Gr. Joachim
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Citaat van: keeszondag op woensdag 04 december 2013, 00:16:49
..... ben al blij met een Schneider bouwpakket sein dat na een avondje priegelen werkt!!

Beetje doorzetten Kees, dan doe je er 2 op een avondje.

Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Hoi Arjan,

Ziet er echt heel goed uit. Is misschien maar een heel klein detail op de totale modelbaan, maar wel eentje die gaat opvallen.
Succes met het verder pionieren! Blijf dit met veel interresse volgen!

Groet Jos
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Hallo Arjan,

Als ik opnieuw moest beginnen zou ik zeker zwitsers gaan rijden, zo verschrikkelijk veel mogelijkheden, materiaal en landschap geweldig.

En zeker zoals jij ermee bezig bent.  :arrow: :thumbup: :thumbup:

Helaas rij ik duits   :P ;)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Maar Ceess, dat is toch simpel op te lossen?????  Kun je de duitsers niet verkopen en dan voor zwitsers spul gaan  :help: :help: ;) ;)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Wel Henk,

:offtopic: dan moet eerst de postcodeloterij voorbij komen, of de Staats, of zo iets dergelijks,

helaas al teveel geinvesteerd :(
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Zo de laatste dag van het jaar is goed besteed. Niet alleen met oliebollen bakken (ze smaken weer best) maar ook met het voorlopig afronden van mijn SiM project.

Ik ben de afgelopen maand druk geweest de juiste verwerking te vinden. Kristal Klear blijkt inderdad de oplossing. Mooi spul is dat, ik had er nog nooit mee gewerkt maar zorg nu dat er standaard een flesje in huis is.
Daarnaast is Johan een deel van de tijd niet beschikbaar geweest. En de bedoeling was dat de eerste seinen in zijn seinbrug komen te hangen. Toen bleek dat dat 'm niet gaat worden op korte termijn, heb ik zelf maar wat Schneider seinen besteld.
Alleen vind ik de leds die erbij zitten niet mooi. In het echt kun je niet zien welke kleur een lap heeft. Dus daarom maar nieuwe heldere leds besteld in Hong Kong.
En in mijn situatie zou het SiM sein worden geplaatst  op een traject waar gewoon doorgereden mag worden (Fb1, Fahrt) of waar met 60 km/h over een overloop wissel gereden wordt (Fb3 Fahrt 60 km/h).
Volgens Johan moet je dan een 4 licht sein inzetten. Dat vond ik onzin, want de vierde lamp wordt nooit gebruikt. Een mail naar een expert op dit gebied in Zwitserland gaf mij gelijk. Het mag dus een 3-lamps signaal zijn.

Vandaag eindelijk tijd gevonden om alles definitief in elkaar te solderen en op de OC32 aan te sluiten. En dat ziet er dan zo uit:

Je ziet dat de gedoofde lampen kleurloos zijn.

En dan met het Sim Sein aan:


De leds hebben nogal de neiging in de lens te stralen. In het echt zijn de kleuren meer gedempt.

En omdat ik het niet laten kon ook de OC32 nog even geconfigureerd met een knipperend sein. Dat is wanneer het SiM Sein onder een voorsein hangt. Het filmpje klopt wat dat betreft niet, maar het gaat om het idee. Let verder niet op de kwaliteit, het is gemaakt met mijn telefoon.


En om het helemaal compleet te laten zijn nog een filmpje van het sein onder het hoofdsignaal zoals het hoort. In dit geval is het afbuigende spoor (60 KM/h) dus geen SiM traject.


Iedereen een veilig en plezierige oudejaarsavond en een geweldig begin van een gezond 2014 gewenst

Wordt vervolg (het volgende project staat alweer in de steigers)...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Arjan,

Goede voorbereiding is het halve werk  ;).
Ziet er super realistich uit. Mooi gelukt staaltje zelfbouw!

Succes met de verdere projecten, ik blijf je volgen!

Groet Jos
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Gaaf Arjan, chapeau! Ik heb mijn eerste OC in bestelling staan, wordt ivm vakantie pas vanaf 8 januari geleverd. Heb ik dus nog ff tijd om mijn seintjes in elkaar te priegelen. Ik neem aan dat jij de definition file voor de sim seinen zelf hebt geschreven? Komt die nog beschikbaar via het dinamo forum?
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Prachtig resultaat Arjan, ik ben benieuwd hoe ze staan op de baan straks, vr gr Arie
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Ziet er heel erg gelikt uit Arjan, geweldig mooi vind ik dit :thumbup: :thumbup:

Welke weerstanden gebruik je overigens en wat is de uitgangsspanning van je decoder?
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
@Jos, dank je! :D

@Kees. Voor deze seinen is niks speciaals qua definition nodig.
Aspect 0: Off
Aspect 1: On (P.O. = 0, T/60 = 0)

Meer is het niet.
Wil je het sein laten knipperen dan wordt Aspect 1:
Invert (P.O. = 0, T/60 = 30)
het Invert commando inverteert de uitgang om de T/60 seconden. Hier dus iedere halve seconde

@Arie: Ik ook. Alleen wil ik dan eerst klaar zijn met de aanleg van de rails en het station. Deze seinen komen helemaal vooraan bij de rand te staan. Als je er dan steeds overheen aan het werk bent, gaan ze er bij mij geheid aan. Daarom eerst een proefplankje. En over een paar weken bij Johan in de seinbrug.

@Henk. Ik heb gewoon de standaard weerstanden die meegeleverd zijn aangesloten. Aan de paarse led hangt een 1K weerstand. Alles hangt aan 12v =. De lichtsterkte van de leds regel ik met de OC32. Hiervoor heb ik de definities uit de CH definition file aangevuld met een Set Level commando. Als de leds voluit staan dan kan hier in het dorp de overige verlichting uit. De groene leds zijn op een schaal van 0 (uit) tot 31 (vol open) teruggezet naar 1. De rode staat op 6. De paarse 603 SMD led van het sim sein staat dacht ik wel op 31. Maar die heeft ook een kleiner gat, Kristal Klear en minder lichtopbrengst dan de 1,8 mm leds.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Netjes Arjan, goed gedaan. :thumbup:

Fijne jaarwisseling!

Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Arjan,

Allereerst de beste wensen voor 2014 en dat je nog veel van dit soort projecten op het forum mag plaatsen.

Je sein ziet er zeer realistisch uit, prachtig staaltje van modelbouw :thumbup:, laat je volgende projecten maar snel zien.

Gr.
Piwie.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Iedereen een heel gelukkig nieuwjaar gewenst!

@Piwie; dankjewel voor het compliment. Even verderop het nieuwe project

En gelijk maar weer verder met de updates. Ik ben lekker vrij geweest en heb veel aan de baan kunnen doen. Hoewel, een deel van de werkzaamheden lijkt misschien nieuw, maar was al een tijdje klaar. Dat heb je als je niet iedere week post? 

De baanbouw gaat gestaag verder. Ik ben nu bijna aan de beide kanten van het station aangeland. Wanneer dat erin ligt, is alle rails gelegd.

De spiraal rechts is al een tijdje in de maak. Het werk heeft wat stilgelegen, omdat ik op zoek was/ben naar een goede methode om de spiraal te steunen. Simpel draadeinden gaat niet wegens de onderliggende rails. Het moet iets zijn dat verder van de spiraal af staat, maar toch genoeg steun geeft. Daar komt nog eens bij dat het niet te dik mag zijn, vanwege de ruimte tussen de niveaus. Ik denk wat gevonden te hebben, maar heb het nog niet geïnstalleerd. De spiraal zelf heb ik in segmenten uit een plaat gezaagd. Door de bogen tegen elkaar aan te leggen heb ik minimaal afval.



Aan de linkerkant gaat het paradespoor ook over in een spiraal. Hier heb ik meer ruimte, waardoor de stijging goed binnen de perken blijft. In de spiraal rechts, moeilijk te zien op de foto, is een tweede stel overloop wissels. Dit zijn de tegenhangers van de overloop voor op de foto in het paradespoor.


Naast fysieke bouw, ben ik ook bezig geweest met de virtuele kant. De baan is nu gedeeltelijk voorzien van seinen (inclusief SiM) en wordt door TC aangestuurd. Ik hoef alleen de seinen nog te plaatsen en van het juiste adres te voorzien. In simulatie loopt het goed. Ik heb onder andere een tweetal treinen die volgens het SiM rijden. Die mogen dus geen paars signaal tegenkomen  :thumbup:


En dan nog een heel leuk nieuw project.  Toen ik de Schneider seinen voor de SiM had besteld, heb ik daar ook een zwergsignal bij besteld. Op zich zijn dat leuke seinen, alleen wat (te) groot. ?Dat moet toch kleiner kunnen.?, dacht ik. En ik ben gaan tekenen. En na een zondagmiddag meten, tekenen en opnieuw proberen had ik dit:


En zo ziet ie er aan de achterkant uit:


Ik ben uitgegaan van 603 SMD leds en heb ze er gelijk in getekend om te kijken of het past. Die zijn 1,6 bij 0,8 bij 0,5 mm (lxbxh) Zo lijkt het goed te kunnen, maar in het echt is de afstand tussen de bovenste led en die eronder ongeveer 1,5mm.

Een tweede tekortkoming aan het Schneider sein (wat overigens een mooi seintje is, ik wil het zeker niet afkraken) is het ontbreken van de vierde lamp aan de achterzijde. Deze brandt wanneer de bovenste lamp aan is. Dan kun je aan de achterkant dus zien dat dat sein Fahrt of Farht mit Vorzicht geeft. Dit licht, aan de achterkant, is een schuine streep.


Ik heb daarom ook een achtkant voor het sein gemaakt (anders had ik er gewoon een stukkie karton op geplakt, net als bij de SiM seinen. Omdat het gat aan der achterkant zo klein is  dat je toch niet ziet of het een streep of een rondje is, heb ik het gewoon als rond gaatje uitgevoerd.
Ook zie je hier dat ik vier achterkantjes aan één heb gevoegd. Dit is om economische redenen. De drie extra kosten bijna niets meer. Hetzelfde geldt voor de voorkanten, ook die heb ik in een serie van 4 samengevoegd.

De files bewerkt voor upload naar Shapeways en de seinen besteld in Ultra detail acrylic.

En zo ziet het er dan uit wanneer je het pakketje van Shapeways openmaakt :D






Nu maar wachten tot de leds uit het verre oosten binnen zijn en dan kan ik ze in elkaar gaan priegelen. Ter voorbereiding worden de kastjes alvast geschilderd en van Kristal Klear lensjes voorzien.

Al het allemaal uitpakt zoals ik hoop, verwacht ik dat de seinen ± ?3.50 per stuk gaan kosten. En dan krijg je er ook nog een ton hobby plezier bij kado ook  8o

Wordt vervolgd?