Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: De eerste schroeven er in gedraaid. 12mm Populier multiplex voor de ondertafel.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Re: De eerste schroeven er in gedraaid. 12mm Populier multiplex voor de ondertafel.
Na een tip van Henk (Trainhenk) op FB zag ik tot mijn schrik dat eind dit jaar "Het Winkeltje" in Dordrecht na 66 jaar gaat sluiten.
Ik kwam daar zo'n 45 jaar geleden al bij zijn vader waar je als klant werd gezien en later als klant werd gewaardeerd door de zoon Jan-Kees op de zelfde voet verder ging.

We zullen het zeker gaan missen, er kwamen zelfs klanten uit België en Duitsland vanwege het goede advies en de kwaliteit van de reparaties.

Zal binnenkort maar weer eens even bij hem langs gaan.
En zo wordt de spoeling steeds dunner.  :-(  :-(
Ja jammer Tom. Ik koop er niet alles, maar een aantal keer per jaar kom ik er wel. En even snel wat halen gaat niet bij Jan-Kees.....
Ik bemerk een verschuiving van de lokale treinenwinkel naar (buitenlandse) websites.
Op catawiki.nl zie je ook een paar handelaren die alleen via catawiki of hun eigen website verkopen.
Harlaar in Badhoevedorp stopt er ook met een jaar of 5 mee.
Geen opvolgers en de huidige eigenaren zijn grotendeels met pensioen.
De winkel blijft nu nog open omdat een van de werknemers over een paar jaar met pensioen gaat en dan gaat de winkel dicht.

Henk
Je nieuwe start ziet er veelbelovend uit, Tom  :thumbup:
En de ruimte is groot genoeg voor heel wat fijne knutseluurtjes !
En voel je vooral niet verplicht, om op topniveau te presteren, dat doe je vanzelf al  ;)
Wel jammer, dat je Het Winkeltje moet gaan missen.

Grtz Tony

En gewoon weer verder gaan met de bouw.
Eerst ff naar de bouwmarkt om populier multiplex 9mm op maat te laten zagen/kopen.
Gelijk nog een ventilator gekocht bij het A.C. Tion omdat het deze week weer warmer gaat worden en het best wel aardig warm is in het hobbykamertje waar niets valt te ventileren.

Vervolgens thuis weer verder geknutseld en geprutst.
De bak aan de binnenkant bekijken.
Gaten gezaagd in de dwars liggers, scheelt weer wat in gewicht.

Dan de bak omdraaien en de bovenplaat van 9mm vastschroeven op de 12mm zijleggers.

De kant waar de kade komt ook alvast dicht maken met een legger die als resthout was overgebleven en nu mooi van toepassing komt om de gleuf mee af te dichten zonder de boel op te lichten  :-)

De havenkant wordt later nog met een paar plaatjes gips afgewerkt waar dan wat dukdalven tegen aan komen.
Nu geeft het meer verbinding en stevigheid nadat de boel is verlijmd en geschroefd.

En als ik dan de bak weer omdraai ziet het er zo uit.

Nu verder met de tweede bak, eigenlijk het spiegelbeeld van de eerste. :-)
Het ziet er weer mooi strak uit Tom, keurig! Wel lekker he, (bijna) alles laten zagen en als bouwpakket in elkaar zetten. Moet je de constructie wel vooraf kunnen visualiseren, zodat je op de juiste wijze rekening houdt met plaatdiktes etc., maar dat is bij jou in goede handen :thumbup:
Ik volg dit weer met veel plezier Tom!
Strak werk! Erg fraai afgewerkt.

Citaat van: Hanzi op maandag 15 juni 2026, 15:29:31Het ziet er weer mooi strak uit Tom, keurig! Wel lekker he, (bijna) alles laten zagen en als bouwpakket in elkaar zetten. Moet je de constructie wel vooraf kunnen visualiseren, zodat je op de juiste wijze rekening houdt met plaatdiktes etc., maar dat is bij jou in goede handen :thumbup:

Inderdaad Hans, eerst een zaagplan maken in Excel en ook rekening houden met de zaagdikte.
Had al wel gemerkt dat de bouwmarkt een afwijking had met het zagen van 1mm en daar ook zoveel mogelijk rekening mee gehouden.
Excel is mijn zaagplanner en zaagvriend.  :-)
Dank voor je compliment, altijd leuk om te lezen/horen.

Citaat van: Bert1955 op maandag 15 juni 2026, 16:14:58Ik volg dit weer met veel plezier Tom!
Strak werk! Erg fraai afgewerkt.

Bert, ik moet nu wel want machinaal zagen in het appartement gaat niet meer vanwege de ruimte en de overlast van de herrie.
Mijn afkortzaag en cirkelzaag staan nu bij onze dochter maar ik heb geen zin om steeds heen en weer te rijden om wat op maat af te zagen.
Dan maar wat secuurder laten zagen en een misser voor lief nemen.
Er is alleen nog maar een el. boor- en schroefmachine, de rest gaat gewoon met het handgereedschap.
Is ook niks mis mee zolang de bouwmarkt het machinale zaagwerk doet en dan ook nog gratis. ;)  :-)
Dag Tom, de eerste stappen naar een nieuwe scene zijn weer eens gezet. Heel professioneel weer hoor en netjes ook. Daar kan ik nog iets van opsteken. Benieuwd naar het vervolg.

Luc

Ach, zo moeilijk is het nu ook weer niet, geen hogere meetkunde of moeilijke algebra.
Gewoon rustig aan werken, hoeft niet volgende week klaar.
Vandaag beetje hectische dag. afspraken inplannen want morgen komt de horrenman en worden de horren geplaatst.
Kunnen we de komende (warme) dagen de boel ook 's-nachts open laten staan voor de nodige afkoeling.
Vandaag verder met de tafel want het gaat natuurlijk niet uit zich zelf.
Het geheel is nu zover dat ik de hartlijnen kan gaan tekenen waarlangs straks de stroken kurk komen.
De knutsel-prutseltafel moet nog in de epoxy worden gezet zodat straks met het knutsel- en prutserspul het geheel een beetje beschermd is.

Het geheel op zijn kant.

Zo ziet de bovenkant er uit, lengte is 244cm x 53,5cm inclusief het water voor de haven.

Ziet er goed uit  :thumbup:

Citaat van: iTom op dinsdag 16 juni 2026, 17:53:02De knutsel-prutseltafel moet nog in de epoxy worden gezet zodat straks met het knutsel- en prutserspul het geheel een beetje beschermd is.

Om die reden heb ik een betonplexplaat (18mm dik) als werkplaat (en opstaande rand aan de achterzijde) op de werkbank in de schuur. Dat heeft een goede beschermlaag. Goed vlak (en glad) en makkelijk schoon te maken. Scheelde weer een keer schilderen c.q. in de epoxyzetten. Voldoet nog steeds zo na drie jaar.
Dat is alvast een goede basis! Van de beschikbare ruimte iets dergelijks gemaakt!

Gelukkige kun je komende dagen je ramen op laten staan voor te verluchten & afkoelen. Hopelijk kunnen jullie het koel houden daar!
Re: Wat nieuwe aankopen, klein weer beginnen.

Vandaag was de horrenman op bezoek.
Nu kunnen we lekker alles openzetten en ook vannacht open laten om af te koelen.

Was snel gebeurt en na het wekelijkse bezoek aan de Fysio  op bezoek geweest bij het Winkeltje.
Niet omdat ik verwacht dat er een uitverkoop zal zijn gestart, verre van dat.
Alles gaat nog voor de normale prijs de deur uit.
Prima toch. Houd de graaiers buiten de deur  >:-D

Aantal flexrails en een kruiswissel (Engelsman) met wat rail-lasjes gekocht.
2 leuke wagonnetjes die het zeker goed gaan doen bij het rangeren.
Één van Roco en één van Piko.

Nog navraag gedaan over de Piko Hummel of daar el.koppelingen ingebouwd kunnen worden.
Wordt vervolgd want die Hummel lijkt me wel leuk om samen met de Sik het rangeren uit te voeren.

Paar details waarbij mijn handen nu al jeuken om te gaan verweren. :-)

en de volgende

Volgende week nog een keer terug, zag bij het weggaan in mijn ooghoeken nog enkele binnenvaartschepen van Artitec die volgens mij het aardig zullen doen in de nog aan te leggen haven.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het geloof is weer gevoed in Het Winkeltje, zo te zien.
Mooie Engelsman en dito ketelkarren :o) .
Dat ziet er weer prima uit - in spanning afwachten hoe die op de baan gaan geraken... MAAR: haastige spoed is zelden goed, en geduld is een schone zaak:

Wat mij wel opviel:
Effe uit één van je foto's "geknipt"
ketjen_1.png
Brussels Ketje is een bijnaam voor een echte Brusselaar die in Brussel geboren en getogen is en het Brussels dialect machtig is

Werd vroeger (??) vaak als aanroeping gebruikt door niet-Brusselaars, zoals bijvoorbeeld "he Ket, wat ben je daar aan het doen"
Re: Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Komen we net terug van het middag maal staat dit voor de deur.
Heeft wel niet veel met de treintjes te maken maar een klein gebaar zegt zoveel.
Wat leuk van de zorg, denken echt overal aan.  :-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het zijn de kleine dingen die het doen, geniet daar maar lekker van!

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Tom,

@citaat  @citaat

Wat leuk!
Een klein gebaar kan zoveel waard zijn!
Geniet ervan.

Oh ja, onder de indruk van dit gebaar zou ik bijna vergeten dat je een paar mooie ketelwagentjes hebt gescoord.

Die Artitec bootjes moet je maar gauw halen voor ze weg zijn.

Henk