Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, zoals verwacht je blijft een kunstenaar.

Prachtig en nog eens prachtig, wie weet gat dit mij in de toekomst ook lukken...........

Hoe kom je aan die styreen plaatjes??

Wim

Tot donderdag.
Hey Tom,

Wat ben jij toch een handige bl.... gaaf en nog eens gaaf hoe jij toch elke keer het steeds maar weer uit je mouwen weet te schudden. :thumbup: :thumbup:
Of uit de duim weet te zuigen.
Ik had eigenlijk nog een kritiek puntje maar je was me al voor. :thumbdown: Kan het niet laten maar werk die kier eens onder het gebouw weg.

Oke en misschien een optie om het hekwerk zwart geel te verven zodat het er wat beter uitspringt of donker groen.
Op kleur maken is voor jou geen probleem.
Het buitenlamp ook branden maken geeft sfeer verlichting.

Maar je wilt graag bij mj langs komen maar bij jou is er veel meer te zien :help: Sorry maar woensdag komt het niet uit maar mail je wel even.
Oja voor een scenerycurcus kan thuis gegeven worden. ;)

Ja als ik reacties geef is het niet alleen het woord geweldig maar zet je aan het werk. :) :) :) :) :)

Groet Wim.
Citaat van: tomhas op maandag 10 juni 2013, 16:17:55
Inmiddels een defecte wissel weer gerepareerd, was wel hak en breekwerk maar uiteindelijk zonder al te veel schade werkt deze weer.
Waren toch weer die schakelaartjes, grrrrrrrrrr.

Hoi Tom, wat dacht je, ben nu toch met wissels bezig geweest? Begrijp dat de schade mee viel bij het openbreken van je berg?

Mooie sfeer foto's en inderdaad kiertje wegwerken, anders wordt de kolenrekening te hoog ;)

Gr.Wim

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Vanavond even met de stofzuiger over het geheel en nee ik gebruik daar geen pantykousje bij.
Gewoon huppekee weg er mee, wat een gedoe met zo'n pantykousje.
Zakje fijn grind komt bij J&J Vriend vandaan kost 1,50 euro een zakje en ik heb de helft nog over.

@Peter.

De tegels heb ik als volgt gemaakt,
plaatje styreen van 0,5mm dik om maat gesneden en even uitrekenen dat je wel uitkomt op hele tegels.
Dat gaat ook heel makkelijk, je neemt het midden van het plaatje en trek daar een lijn, dan hou je 2 helften van gelijke grote over, die ga je ook weer verdelen net zolang tot je een acceptabele maat hebt voor de tegels.
Je kan het ook met een lineaal tegelrij voor tegelrij uitmeten maar dat zal minder zuiver zijn dan mijn methode omdat een milimeter al snel invloed heeft op de breedte van de volgende tegel, kunt u me nog volgen.

Met een kraspen, ik heb ooit eens zoiets van de tandarts gekregen ik had geen gaatjes dus zei ik tegen hem, nou dan heb je dat ding ook niet meer nodig en heb ik dat peuteraartje mee genomen, aan 1 kant een soort haakje, aan de andere kant een vijltje om de vulling mee te modelleren.

Als de tegels zijn ingekrast dan volgt het verven, eerste laag was steengrijs, daar overheen een laag licht grijs.
Vervolgens met hele dunnen zwarte verf over alles heen geverfd, daarna wat met het vijltje in de tegels zitten krassen en met beige verf er overheen geborsteld, soort van drybrush.
Daarna weer een keer hele dunne zwarte verf en voila, de tegels zijn op kleur.\
Je kan natuurlijk allerlei kleuren gebruiken als je maar laag over laag werkt en met dunne zwarte verf de naden opvult.

Dan hier en daar een tegel er uitsnijden, even inkrassen en op die naad breken, met MEK er weer in lijmen en na behandelen met wat beige of grijs, vooral de zijkanten want die zijn natuurlijk wit.

Daarna gaatjes in boren voor het hekwerk, het geheel op dubbelzijdig tape plakken en dan plaatsen waar het voor nodig is.
Hekjes plaatsen, vastlijmen met MEK of een andere soort plastiekbouwdozenlijm, wel oppasen dat de verflaag niet oplost.
Tenslotte als het allemaal goed vast zit het hekwerk een kleurtje geven, wat ik nog niet heb gedaan maar dat komt nog wel.

@Wim

Styreen koop je in alle modelbouwzaken in diverse diktes, bij HIP ligt er onder de trap ook nog een hele lading in allerlei diktes, alleen weet ik niet of er ook 0,5mm ligtmaar5 het mag natuurlijk ook dikker zijn als je bijv. een trottoir wil maken, in N is dan 1mm denk ik wel goed en voor h0 kan je dan 1,5 of 2 mm,. dikte gebruiken.

@Wim N.

Wim bedankt voor jouw altijd weer diepzinnig commentaar :) :).
Natuurlijk worden die kieren nog gedacht, zal wel iets van graspollen en huisvuil worden of wat kolengruis.

Hekwerk zwart met geel heb ik aan gedacht maar zal lastig worden aangezien het al is vast gelijm en ik er heel moeilijk nu bij kan.
Maar ik denk een ander kleurtje met wat roest zal het ook wel doen.

A.s. woensdag kwam voor mij ook niet best uit, deze week al 3 dagen de deur uit naar H.I.P. wil ook nog weleens thuis zijn om te eten en te slapen  :-) :-)

De buitenlamp gaat niet gebeuren, er zit binnenin straks genoeg sfeerverlichting o.a. een laslicht maar ook werkplaats verlichting en er is ook gedacht aan een heus interieur voor de werkplaats.

Stuur me maar een mail als je agenda het toelaat dan kan ik kijken wat ik kan inplannen.

Station Brummen 1925

Deze baan had ik nog niet vaak bekeken. Nu eens rustig doorgebladerd.
Ziet er goed uit, mooie details!  :thumbup:

Niks op aan te merken.

Groeten,
Maarten
Bijzonder fraai en strak Tom! Nb vrijdag HIP lukt me niet, mijn financieel adviseur komt langs, moet toch een keer iets gaan doen met mijn liggende gelden!  :D

Geen probleem Kees, mocht je er wat aan hebben dan wil ik je wel mijn bankrekening nummer doorgeven.
Ik doe er best wel leuke dingen mee, leuker dan dat een bank doet. ;)
Hallo , dat zien jullie toch ook wel , Kees kan alleen op zondag.

Dan is ie ook net klaar met die adviseur.... :D

Mvg: Alex
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Hoi Tom,

Bedankt voor de uitleg, donderdag eens onder de trap kijken naar wat styreen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Dan gaan we van kijkers kopers maken, hahahahaha.
Hallo Tom,

Die kraspen vind ik wel handig, de tandarts spiegel heb ik al  :)
ook van de tandarts gekregen  B)

Begint er al mooi uit te zien, ga zo door  :)

Gr Einte

Ja Einte, zeker voor het maken van straten in gips denk ik dat dit instrumentje heel handig kan zijn.
Morgen dus afspraak maken bij de tandarts  :)
ron van den broek
gast

Hoi Tom en Peter,

Ik waardeer uiteraard jouw gefreubel Tom zoals je weet maar voor Peter even ter aanvulling, Evergreen heeft gewoon stoeptegels op een plaat om zo op maat te snijden en misschien ligt die bij HIP wel helemaal onder op. :D
Of hebben jullie het over grotere tegels en ik dus sukkel :oops: maar over die van het K&K plaatje kan je ook struikelen hoor 8o

Mvg Ron

Ron, ben ik lekker mee, kom je daar nu pas mee, had me een hoop werk gescheeld. >:-D
Nee hoor, ik ken ze wel alleen als je ze niet in huis hebt en je wil wel zoiets hebben dan is er maar ƩƩn manier, D.H.Z.

Ik denk niet dat we bij HIP zoiets hebben liggen, maar ja even kijken kan geen kwaad.
Volgens mij wordt het donderdag avond druk onder de trap van de HIP.....

Wim

Misschien handig om dan een helm mee te nemen ;) :)
Die heb ik als spooraannemer altijd bij me, inclusief verlichtingen en veiligheidsbril.

Ik ben er klaar voor.

:P

De bodem van het locdepot een beetje kleurig maken, moet nog ook wel wat zwart in komen maar dit eerst maar even laten drogen.
Daarna hier en daar wat gras aanbrengen om de kiertjes te dichten.

Ook gelijk het hekje onder handen genomen maar echt strak krijg ik het niet, weet niet of ik dit wel zo wil.
Korte gedeelte moet nog afgewerkt worden met zwarte strepen.

Ik vind het niet strak en ook een beetje een bonte kermis hek zo.
Tom,

Zou je het hekje niet (redelijk donker) groen verven?

Mvg
Edwin (Spoorbrug^^)
Hallo Tom de Has.

Perfect echt gaaf dat geverfd hekje springt er een beetje uit. :thumbup: Nog een klein beetje weatheren, je zult zien knap het hekje ook weer van op en zet hem op. :thumbup: :thumbup:

Groet Wim.

OK Wim, omdat het jouw idee was en jij het ook gaaf vind zal ik het zo laten, zal wel met een beetje grijs en roest te keer gaan en dan kiekenwatutwordt. ;)

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

Tom Tom, je maakt er heel iets moois van zeg! Dat trucje mag je mij ook eens wijs maken hoe je met de kwast omgaat. 
Tom,

Het hekje springt er inderdaad te fel uit, past zo niet in de omgeving.
Zoals anderen al zijden een beetje weatheren / roestig maken.

Goed bezig...........

Als je klaar bent ik heb ook nog een baantje wat een kleurtje kan gebruiken.

Tzt jouw advies een keer gewenst.

Wim

Is goed Wim, ik zal wel vertellen hoe je het moet doen, hahahahaha.

Ik krijg het gevoel dat ik het sfeertje voor de BW een beetje te pakken heb.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Tom,

Het ziet er heel goed en realistisch uit.

groet
Harald
de sfeer is heel goed te pakken....  :thumbup:

ik vind het prachtig.

groet Winno
Dat is een understatement Tom, bijzonder fraai, grote klasse! :thumbup:

Als het maar Zwitsers is.

Inderdaad grote klasse Tom als je dit kan maken :thumbup:
Ik mag hier graag naar kijken. :)
Hallo Tom,

Prachtige sfeer ben je daar aan het maken, het hekje is ook prachtig met die geel/zwarte blokken.

Ik zou alleen een hekje plaatsen om de kapotte tegels, anders gaan je werknemers je nog aanklagen als hun iets gebeurd :D.

Gr.
Piwie.

Vandaag toch wel een lastig klusje geklaard, gelukkig word ik bijgestaan door wat werkmensen die toevallig met een graafmachine in de buurt waren.

Er moet natuurlijk ook verlichting zijn want als het donker wordt dan is een goede werkverlichting niet weg te denken in de BW.

De materialen zijn inmiddels aangeleverd.

Van messing buis een paar eindjes afgesneden, deze gaan de bodem in daarna worden de lantaarnpalen met een steekvoetje hierin geklemd.

En natuurlijk moeten er toch weer grote mensen aan te pas komen, gat boren is bij de h0 mensen niet hun sterkste kant denk ik.

Nog wat licht graafwerk en de buis kan geplaatst worden.

De buis zit er nu in en de graafmachinemachinist heeft even 5 pik van de baas genomen.

Hoogste tijd voor het plaatsen van de 1e lantaarnpaal, in totaal komen er 4 stuks.

en geplaatst

Overzicht met alle 4 de lantaarnpalen.

Nu nog allemaal met verkorte afstand naar rechts richtuhhh en de lampjes aansluiten maar dat zal wel najaar worden want het is nu nog lekker lang licht buiten.

Heel mooi Tom!

Het depot ziet er lekker realistisch uit!
Ik kan niet wachten totdat ik mijn wissel aandrijvingen heb zodat ik ook aan mijn depot kan beginnen :D

Mvg Danny
Danny, jouw Avatar lijkt zƩƩr sterk op die van Willem (Forumnaam: Wilsma). 8o
Beetje origineel blijven hĆØ Danny ;).

En Tom, wat heb je dat prachtig gemaakt :thumbup:
Ik zou alleen graag willen weten wat het gele op en bij het spoor op deze foto is?
Citaat van: tomhas op woensdag 12 juni 2013, 17:48:19

Brian, dat is zand uit de zandsilo, later heb ik er nog fijn aquariumzand over heen gedaan en afgewerkt met wat poeder.

Is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen met vullen, maar ja zet er wel een paar scheppende Preisertjes bij ;)

Ik denk dat ze extra zand hebben ingeslagen om het hoge water mee te keren, maar daar hebben we hier nog geen last van :-)
Hoi Tom,

Duidelijk :thumbup:.
Hoi Tom,

heel mooi wat je allemaal maakt. Belangrijk is dat je er een eenheid van weet te maken :thumbup:

Groetjes, John

PS: dat zwart-gele hekwerk vind ik toch wel geslaagd.
Hey Tom,

Je maakt er weer een schitterend stukje werk van, lijkt allemaal erg realistisch zo die hele BW. Als ik dit allemaal zo zie zit ik er ook weer aan te twijfelen of ik niet een BW op mijn baan kwijt kan. Ik heb in ieder geval in dit draadje de nodige inspiratie achter de hand  :)

Groeten JW 
Hallo Tom,

Ik heb de laatste tijd je draadje gelezen. Wat een klasse. Hoe jij je baan opbouwt, de sfeer weet te vangen door je gedetailleerdheid is ongelofelijk. Prachtig, prachtig zo ben je een inspiratie voor velen.

Een bezoek aan Hamburg staat ook nog op mijn verlanglijstje, dwalendoor die miniwereld is ook helemaal geweldig.

Greets Jos

Inmiddels branden ook de lantaarnpalen in het depot.
Deze zijn aangesloten op 15 volt en worden met de hand aan of uit gezet.
Vind het sfeertje wel aardig zo.

Als het de komende dagen dit weer blijft dan gaan we maar weer eens wat doen aan het baantje.
Zit nu nog 's-avonds een beetje plakwerk te doen aan de brandweerkazerne met slangentoren.
Tom.

Het staat lekker vol en er zit een goed sfeertje in zo  :thumbup: :thumbup:

Harald & Alex
Hoi Tom,

Je hebt er een mooi plaatje van gemaakt :thumbup:
Het weer was vandaag ( eind juni!) echt modelspoorweer.
Wat voor lantaarnpalen heb je hier gebruikt?

Gr.Wim

Wim, helaas vandaag niets aan de baan kunnen doen, vrijwillige verplichting bij HIP, ik was de catering vandaag.  :)

De lantaarnpalen zijn van Viessmann de 6389, dacht dat ze er nu ook met led zijn
Een heleboel lichies.... maar wel goed gebouwd, zoals de Fransen zeggen comme il faut! (Of waren dat nou de Duitsers....)

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

Sfeervol plaatje is dat geworden!
Ziet er heel mooi uit!

Mvg Danny

Inmiddels ben ik toch nog wel een beetje bezig hoor al denken jullie misschien dat ik de hele dag lig te luieren.
Vandaag nieuwe bezetmelders geplaatst, de s88n van Rosoft met diode truc.
Ik zag het niet zitten om zelf diodes aan de oude te zetten dus maar de boel vernieuwd.

Verder bezig om de electra voor de lampjes een beetje te fatsoeneren, met wat printkroonsteentjes verdelers gemaakt.
Ik heb 3 verschillende voedingen, 5, 11 en 15 volt.
Deze zijn voor de straatlantaarns 6 volt, de verlcihting van de huisjes met led's 12 volt en de hoge lantaarns bij loc-onderhoud 16 volt, alles staat nu 1 volt lager, hoop dat het zal bijdrage tot een langere houdbaarheidsdatum van de lampjes en de ledjes.
Led's kunnen natuurlijk heel lang branden, maar uit ervaring weet ik dat het niet altijd zo is.

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

:) Hello , Ik heb genoten van het ganse verslag ... weeral wat ideetjes opgedaan ...  :P  Blijf deze volgen .  8o

Rustaagh 😎

Hallo Tom,

Doet gelijk een hoop wanneer er wat(sfeer) :idea: verlichting wordt aangebracht. Ziet er erg goed uit.
Blijf de vorderingen gewoon lekker volgen :thumbup:

Gr. Joachim