Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: degeluidsman op maandag 21 mei 2012, 21:29:40
Hallo Tom,

Het gaat er ook om wat jij leuk vind, het is jou baan  :) :)

Zie ik nu boven het portaal verlichting zitten  :help: :help:


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ja, dat heb je goed gezien.
Gele led, geeft nu het wat donkerder wordt wel een leuk effect.
Bedankt nog voor de tip.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Leuk dat je voor deze lantaarns hebt gekozen,
die had ik ook op mijn oude baan in het dorpje staan.

klik

Gr Einte
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De laatste dagen is er van bouwen niet veel terecht gekomen, veel te warm.
Toch vind ik het dan wel zonde van mijn tijd, ook al heb ik die ruimschoots genoeg nu ik met pensioen ben.
Ik ga me dan zitten vervelen.
Vandaag maar weer eens wat bomen gemaakt, dat kan lekker in de tuin, uit het zonnetje.

Na een paar uurtjes en enkele gele rakkers is dit (20 stuks) het resultaat.



ze zijn zo rond de 14 cm hoog maar enkele mislukkelingen heb ik een koppie kleiner gemaakt.



en nog even vanuit de andere hoek.



Zo, dat was het weer voor vandaag, nu gaan we een witte chileen (chardonnay ;)) de nek omdraaien en nog lekker nagenieten in de tuin.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie bomen. Hoe heb je die gemaakt?
Mij lukt het nooit om ze zo groot te maken.
Ik gebruik de haren van een bezem en een ijzerdraadje waar ik de haren in draai. Maar als inkjet ijzerdraadje te lang maak vallen de haren er tussen uit.
Bennieuwsgierig hoe jij dit doet, want zo een mooie bomen zie je niet vaak.

Groetjes Sander
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
We beginnen maar eerst eens met een hulpmiddeltje.
Iedereen zal wel wat afvalhout hebben liggen en daar kan je een mooi hulpje van maken om dennenbomen mee te maken.

Zie de foto's om als voorbeeld te dienen.

Van een paar plankjes maak je in een paar tellen dit apparaat, de afstand tussen de haken is bij mij 16 cm, langere bomen zullen er niet komen en anders komt er een stammetje onder.




Ik gebruik hier even een testvoorbeeld, normaal is het gebruik van ijzerdraad niet aan te raden maar gaan we bloemistendraad gebuiken



Tijdens het draaien wel de machine vast houden, het draad zal dan vanzelf afbreken



Dan de boom in model knippen



En zo kan dan het resultaat worden, echter nog zonder groen strooisel, dat komt later. Zet er wel een bakje bij waar je de afgeknipte resten in kan bewaren, daar kan je later de bodem mee bedekken want naaldbomen vallen altijd uit. Ook met de kerst  :D



Het hele hulpapparaat heb ik in een uurtje in elkaar geknutseld, nog even een lik verf er over, waarom blauw, wel er stond even niets anders. Zo voorkom je wel eventuele splinters tijdens het gebruik.



We gebruiken stukjes sisaltouw wat we eerst in gelijke lengtes in een bakje water leggen zodat de vezels mooi recht worden.
Verder bloemistendraad om de sisal tussen te klemmen.

we spannen het bloemisten draad tussen de 2 haken



dan stoppen we er een pluk sisal tussen



we verdelen de sisal gelijkmatig maar niet te, het moeten niet van die suffige kant en klaar bomen worden



als we het goed verdeeld hebben dan de boortol het werk laten doen, je kan links gedraaide bomen en rechts gedraaide bomen maken, alleen daar zie je niets van als ze klaar zijn   :D



je blijft net zolang door draaien tot het draad breekt, dan heb je de ruwe vorm van de boom



dan de boom in model knippen, gebruik wel een goeie scherpe schaar anders gaat ie happen ipv knippen



natuurlijk knippen we boven het afvalbakje zodat we later de naalden onder de bomen kunnen strooien



dan pakken we een pot met sterk verdunde houtlijm bijv. 1 deel lijm op 2 delen water, ik doe zelfs 5 delen water



dompel de boom een aantal keren goed onder (tot ie geen adem meer haalt :P)



dan een aantal keren tussen de vingertoppen rond draaien, let er wel op dat de lijm dan in de rondte vliegt. Je kan dan beter een oude lege pot biogarde gebruiken, of vla, of yoghurt of nou ja, kijk zelf maar



nu gaan we de boom groen maken, pak een bakje met een mooie donker groene kleur, maar gebruik geen vezels



nu goed de boom bestrooien



even goed in het zonnetje laten drogen en dan met de spuitlijm er over heen



bestrooi de boom nog een keer voor mooie volle toppen



en in een klein uurtje is dit dan het resultaat



Je ziet dat er onder sommige bomen stammetjes zijn geplaatst, dit zijn dan de zgn hoge sparen.
Nu alles eerst goed laten drogen en dan komt de finishing touch.
De laatste handelingen zijn wat strooisel in oker en geel.
Ook heb ik de naalbomen een stammetje gegeven, ik moet er nog wel een beetje aan wennen.

De laatste fase van de dennebomen



Aan de slag met een klein stukje bos.
De bomen had ik al een tijdje geleden gemaakt.

Op het bestaande groen een laagje houtlijm gesmeerd, oei zonde, welnee als de ondergrond goed is verloopt het allemaal wat vloeiender.

laagje houtlijm uitgesmeerd, als voorbeeld de slip van mijn schoonmoeder  :D



Dan een eerste laagje bruin strooisel.



een laagje spuitlijm er overheen, houtlijm hoeft niet droog te zijn, liever niet zelfs zodat het geheel mooi veerkrachtig blijft. (onzichtbaar)



laagje zwart groen fijn strooisel als humusbodem (uit de winkel van J.Vriend)



Nu alles een beetje aandrukken met een blokje hout of iets dergelijks zodat het een mooi compact geheel wordt.

De stammetjes van de bomen even in een donker groen/bruine kleur gemaakt



Van een oud schroevendraaiertje uit de 5 eurobak een priem gemaakt waarmee ik de gaatjes prik waar de bomen moeten komen te staan, wat natuurlijk ook met een dremel of proxxon kan alleen dit werkt wat handiger dan met een boormachientje in de hand



De eerste boom is gepland



Dan volgen er meer tot het kleine bos compleet is. Er komen alleen aan de randen nog iets van struikjes, bijv. het idee van de Coteneaster horizontalis met rode besjes.





Als alles goed droog is, de stammetjes heb ik ook met houtlijm ingesmeerd kan ik de bomen nog een beetje gaan richten zodat ze allemaal netjes rechtop staan.
Denk dat er ook nog wel wat dode stukjes stam en takken tussen komen te liggen en misschien ook nog een houthakker alhoewel het is wel stijl en een nog betrekkelijk jong bos  :D

Basis elementen die nodig zijn om dennenbomen te maken.

Bloemistendraad. Meestal verkrijgbaar bij tuincentra bij de afdeling bloemen.
Wordt ook wel Gerberadraad genoemd.
Sisaltouw, bij de G*mma verkopen ze het voor 0,39 euro per meter.
Diverse soorten strooisel van donkergroen tot lichtgroen.
Verdunde houtlijm.
Verder wat lege plastic potten, boortol en 2 haken.





Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Wat een geweldig verslag, met goede foto's en commentaar :)

Vincent
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tot zover deel 426 van de cursus "Kunst maak ik zelf".
Mooi resultaat, man!
Ik heb al een aantal dingetjes bij je afgekeken en een paar staan nog in de planning.

Hasta la Pasta
Fred

Heb je ook een fotograaf ingehuurd die elke stap van het proces vastlegt?
Of is degene in beeld een stand-in?  :P
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo,

Heel erg mooi gedaan :D!!
Vooral een slimme steun gemaakt zodat de boormachine niet weg glijd!
Ik wens je veel suc6 :P!!

Mark
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: IJsengel op zondag 27 mei 2012, 09:16:10
Tot zover deel 426 van de cursus "Kunst maak ik zelf".
Mooi resultaat, man!
Ik heb al een aantal dingetjes bij je afgekeken en een paar staan nog in de planning.

Hasta la Pasta
Fred

Heb je ook een fotograaf ingehuurd die elke stap van het proces vastlegt?
Of is degene in beeld een stand-in?  :P

Privé fotograaf, nee natuurlijk maak ik de foto's ook zelf.
Ik druk op de ontspanner, ren naar het onderwerp en voilá ik sta op de kiek. :)
Op mijn toestel zit een zelfontspanner met 2 tijdklokken, vandaar. ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ter aanvulling.

De in stukken geknipte sisal leg ik in een badje met kokend water.
Als het water is afgekoeld dan alles uitspreiden om goed te laten drogen.
Plukje sisal wat ik ga gebruiken gaat eerst nog even een kammetje doorheen want het haar moet wel goed zitten en er mogen geen klitten aanwezig zijn.

Als het sisal niet blijft zitten dan spuit ik het draag even in met spuitlijm en verdeel dan de sisal.

Na het modeleren spuit ik ze nu eerst van onderaf donkerbruin en daarna van bovenaf donker groen.
Zo heb je geen kans op blanke stukjes sisal of het groene gerberadraad.
Alles is dan in kleur en na het bestrooien zie je er minimaal iets van terug, maar het kan net voldoende zijn.

Mislukt een boom, wel knip hem in stukken en je kan er mooie kleine boompjes van maken die je dan op de achtergrond eventueel kan gebruiken om bijv. wat bergtoppen mee te voorzien.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: uermend op zondag 27 mei 2012, 08:48:38
Mooie bomen. Hoe heb je die gemaakt?
Mij lukt het nooit om ze zo groot te maken.
Ik gebruik de haren van een bezem en een ijzerdraadje waar ik de haren in draai. Maar als inkjet ijzerdraadje te lang maak vallen de haren er tussen uit.
Bennieuwsgierig hoe jij dit doet, want zo een mooie bomen zie je niet vaak.

Groetjes Sander

Je kan een plankje nemen van voldoende lengte, sla daar een spijker in, daarom het ijzerdraad doen en leg het ijzerdraad op het plankje.
Steek dan de haren tussen het draad, kunnen ze er niet uitvallen omdat het op het plankje ligt.
Zorg er voor dat het haakje van de boortol op gelijke hoogte komt van het plnkje, draad om het haakje vastzetten en draaien met die tol.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, anders moet je maar eens op internet zoeken, er staat daat genoeg over te lezen en te zien.

Ik heb zelf na een workshop door o.a. Jaap Vriend het internet doorgeworsteld en ben tot deze manier van werken gekomen.
Maar er zijn natuurlijk ook vele andere manieren om bomen te maken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom, een erg mooi verslag van een techniek die ik nog niet kende. Aangezien je bomen er erg mooi van worden ga ik dat tzt op deze manier ook eens proberen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Golfer op zondag 27 mei 2012, 11:03:20
Hallo Tom, een erg mooi verslag van een techniek die ik nog niet kende. Aangezien je bomen er erg mooi van worden ga ik dat tzt op deze manier ook eens proberen.

Het belangrijkste is eigenlijk het gebruik van verschillende kleuren.
Soms zie ik bomen in 1 kleur groen.
Ik gebruik 3 soms zelfs 4 kleuren.
Basis donkergroen
Toppen middengroen
Op het laatst wat oker geel er overheen zodat het een beetje begint te "leven"
Je kan er ook een heel klein beetje bruin strooisel aan toevoegen om de bomen wat ouder te maken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi verslag gemaakt Tom! :thumbup:

De techniek was bekend, maar de informatie t.a.v. het plaatsen
en de afwerking ervan is helemaal top, zeker ook de extra tips.
Maar na 20 pilsjes zou ik geen boom meer kunnen optuigen . . . :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

GTW 2/6 Thurbo (CH)

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nog een extra Tip:
In je houtlijm wat bruine verf doen zodat het "bleke/gele" van het sisaltouw wat minder word, geeft wat meer het idee van bruine takken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Thurbo op zondag 27 mei 2012, 12:38:08
Nog een extra Tip:
In je houtlijm wat bruine verf doen zodat het "bleke/gele" van het sisaltouw wat minder word, geeft wat meer het idee van bruine takken.

Kan ook, maar ik spuit ze nu van onderaf bruin en van bovenaf met groen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ondertussen .............. heb ik er nog een stukje weg bijgemaakt.
Tenslotte moet men vanuit het dal ook via het dorp de weg kunnen vervolgen richting de tunnel.

Wel een hele steile weg maar ja het kon niet annders.





Natuurlijk moet er nog het e.e.a. aan de weg getimmerd worden, dit is alvast de basis.

Zo komt er uit de berg ook wel eens wat ondergronds water tevoorschijn, dit loopt dan naar beneden en heeft zich langs de spoordijk tot een klein stroompje gevormd.
Dit wordt verderop wat breder en uiteindelijk zal het de waterval bereiken waar het met donderd geweld richting de watermolen zal gaan. (wat een verhaal :-))







Kleur mag nog iets grijzer denk ik.
er zit nu een laagje UHU-hart op, eens kijken wat dat voor een effect gaat geven.
Er zal uiteindelijk toch wel weer jachtlak overheen gaan en ik denk dat ik ook nog wel wat met de silicone ga doen.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
hallo thomas

bedankt voor het foto verslag over die bomen ik ga het ook maar eens proberen ;)
die weg ziet er ook veelbelovend uit net als dat water

mvg danny
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Het ziet er weer goed uit.Wat ons wel opviel dat er een aardig hoogteverschil is.Hoe  overwin je die met je rails?Zal wel ergens een spiraal verstopt zitten?

Harald & Alex
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nee hoor, geen spiraal, gewoon tracés die soms 4% stijgen/dalen, maar voor de korte treinen die bij mij rijden is dat geen probleem.
Misschien dat deze foto wat meer duidelijkheid geeft.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Super uitleg, dank je.

Heb ik weer wat bijgeleerd.

Mijn complimenten voor de mooie instructie foto's.

Ik ga het ook proberen.

Groetjes Sander
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
In de locwerkplaats, ook wel BW genoemd staat straks o.a. het compressorhuis waar binnen druk een lasser bezig zal zijn.

Met een leuk geprijst stukje electronica (net geen 7 euro) en 2 1,8mm ledjes (1 wit + 1 blauw) geeft het een leuk effect.
Omdat de pulsen en tussentijden ongelijk zijn is het beeld nooit hetzelfde.
Mocht men interesse hebben in het module stuur me een Pb en stuur je per Pb het adres.

Ik heb er ff snel een filmpje van gemaakt.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom, Ik heb je een tijdje geleden ontmoet in Andijk, en mij wat uitleg gegeven over I-train. Zoals ik toen al aangaf
was het koploper programma voor mijn nieuwe baan op dat moment al gereed. Best tijdrovend in koploper, zeker als
ik zo even bij jouw mee heb gekeken in I train, maar goed het werk was al gedaan.
Wat een mooie ( scerrery) baan ben je aan het bouwen, prachtig kleurgebruik en leuke hoogte verschillen. Ik ben meteen fan ;).
Het las licht komt ook mooi over, het gebouwtje is trouwens ook weer prachtig geworden. Ik kan bijna niet wachten tot ik zelf weer
kan bouwen. vr gr Arie

nb Met aquarium 2e distrikt geworden. Kon nog als invaller voor een ander distrikt naar landelijk, maar de bak zakte wat terug, dus uiteindelijk niet mee gedaan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
ademloos....  dit is echt genieten , deze baan !
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom.
Wat een ontzettend leuke en mooie updates laat je ons weer zien!
Ook het laslicht en het compressorhuisje zijn erg mooi en zal op de baan zeker opvallen.
De bergweg met haarspeldbochten zal na aankleding een mooie aanwinst voor de baan (en het bergdorp! ;)) zijn.

Veel succes en plezier met de baanbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mensen, mensen, het is te veel eer, ik ga er bijna van blozen.
Naast mijn schoenen lopen doe ik al een paar dagen maar ja dat is ook niet zo gek als je de hele dag op slippers loopt. :-)

Ja Arie, ik kan me voorstellen hoe het kriebelt, maar ja je krijgt er dan wel een mega baan voor terug.

Wat de scenery betreft moet ik wel vertellen dat ik niet voor het eerst met een baan bezig ben maar heb wel heel veel nieuwe technieken ontdekt en geleerd.
Met name van onze grote Vriend Jaap die me in Andijk liet zien dat het met gebruik van diverse kleuren net even wat beter wordt. Het moet natuurlijk geen bonte kermis worden maar vooral met het fijne turfstrooisel bereik je mooie getemperde kleurcombinatie's.
Jaap zei tegen me, durf kleur te gebruiken, nou als je dat in je oren knoopt dan komt het allemaal best voor elkaar.
In onze hobby moet je af en toe gewoon wat durven en doen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Erg goed geslaagd dit laslicht, geeft gelijk de indruk dat er hard gewerkt wordt in dat gebouw.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Omdat er nu ook een Diesel rond rijdt is het natuurlijk nodig om in de BW een Dieseltankstelle te hebben.
Het bekende pompstation had ik nog liggen en heb dat in elkaar gezet maar vooraf natuurlijk de plasticlook gewijzigd.
Tijdens het weatheren had ik ook nog oliesporen boven op de tanks gemaakt maar dat vond ik uiteindelijk niet echt geweldig.
Nu zie je daar nog wel vaag iets van zitten nadat ik er even een kwastje IJzerkleur overheen had gehaald.





en vanaf een iets lager standpunt





en de pomp



Nu een plaatsje zoeken waar deze kan staan.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: tomhas op donderdag 31 mei 2012, 21:24:15
Nu een plaatsje zoeken waar deze kan staan.

Ehh . . ., langs het spoor? :mrgreen:

Zonder gekheid: mooi gemaakt Tom! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag, geheel onwetend, kwam ik toevallig bij deze Kunstenaar en kon deze baan bewonderen.... :O
Nooit geweten dat er zoveel schoonheid "om de hoek" zat....
Oké m'n overbuurvrouw dan. :D

Maar een prachtig voorbeeld hoe met toch veel eenvoudige middelen een geweldig en prachtig resultaat bereikt wordt. Ook hier kreeg ik het gevoel: En jij dacht dat je kan knutselen?
En dat daar geen reusachtige baan voor nodig is: Minder = Méér!

Ik blijf je volgen, Tom! [geen dreigement]
mvg.
Willem E.


Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 31 mei 2012, 21:55:37
Citaat van: tomhas op donderdag 31 mei 2012, 21:24:15
Nu een plaatsje zoeken waar deze kan staan.

Ehh . . ., langs het spoor? :mrgreen:

Zonder gekheid: mooi gemaakt Tom! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Willem E op vrijdag 01 juni 2012, 00:57:07
Vandaag, geheel onwetend, kwam ik toevallig bij deze Kunstenaar en kon deze baan bewonderen.... :O
Nooit geweten dat er zoveel schoonheid "om de hoek" zat....
Oké m'n overbuurvrouw dan. :D

Maar een prachtig voorbeeld hoe met toch veel eenvoudige middelen een geweldig en prachtig resultaat bereikt wordt. Ook hier kreeg ik het gevoel: En jij dacht dat je kan knutselen?
En dat daar geen reusachtige baan voor nodig is: Minder = Méér!

Ik blijf je volgen, Tom! [geen dreigement]
mvg.
Willem E.


Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 31 mei 2012, 21:55:37
Citaat van: tomhas op donderdag 31 mei 2012, 21:24:15
Nu een plaatsje zoeken waar deze kan staan.

Ehh . . ., langs het spoor? :mrgreen:

Zonder gekheid: mooi gemaakt Tom! :thumbup:

Groeten,

Erik.

Je weet nu waar die Kunstenaar woont.
Je bent altijd welkom Willem en ik heb er geen probleem mee als men van mijn "knutselkunst" wat kan opsteken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: tomhas op vrijdag 01 juni 2012, 01:04:06

Je weet nu waar die Kunstenaar woont.
Je bent altijd welkom Willem en ik heb er geen probleem mee als men van mijn "knutselkunst" wat kan opsteken.

Hallo Tom,
Zo heb ik het ook beleefd! :thumbup:
Maar weet wat je zegt.... ik hou ook wel van jouw biertjes! >:-D  :D

Mvg.
Willem E.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag een IB Basic aangeschaft.
Was een leuke aanbieding voor net geen 200 eurootjes dus die kon ik niet laten lopen. Kon ook niet want er zitten geen pootjes onder.
Eens kijken of we de boel van het weekend kunnen gaan aansluiten.
Inmiddels ook de bezetmelders naar voren verplaatst zodat ik de rest van de baan makkelijker kon aansluiten.






Nu hoef ik niet meer op mijn rug onder de baan te gaan liggen om dan de touwtjes aan te sluiten.
Er komt nog wel een plaatje acrylglas voor zodat eventuele grijpgrage vingertjes er niet aan kunnen komen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Helemaal top, Tom! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Thomas,

De bedrading naar het digitale domein zit er strak in  :)
Daar kijk ik graag naar.

Gr Einte
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tomhas,

Hoe krijg jij de draden zo netjes in de boekbinders?
Het zie er namelijk allemaal heel netjes uit.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Netjes gemaakt met die bezetmelders  :thumbup:

Groetjes Dennis
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Lukas op zaterdag 09 juni 2012, 10:20:53
Hallo Tomhas,

Hoe krijg jij de draden zo netjes in de boekbinders?
Het zie er namelijk allemaal heel netjes uit.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

Één voor één er invoegen kan, alleen ik doe er de benodigde aantal gelijk in één keer doorheen halen.
Daarna even met de multimeter op de eindjes testen wie wie is.
Mocht er later nog een draadje bij gezet moeten worden dan is dat een kwestie van de lipjes even met een klein schroevendraaiertje optillen, draadje er in stoppen en het lipje weer terug laten vallen.
Er zullen best wel andere methodes zijn maar zo doe ik het dus.
Ik zet aan de eindjes een adereind en deze klem ik dan vast in het betreffende gaatje van het kroonsteentje. Draadjes van 0,14 mm2 gaan ook prima, ik steek dan het blanke gedeelte een klein beetje er doorheen, ombuigen en in het kroonsteentje vastklemmen.
Of dit electrotechnisch een verantwoorde methode is weet ik niet maar het zit bij mij prima zonder storing of draadbreuk.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: tomhas op zaterdag 09 juni 2012, 10:28:17
Citaat van: Lukas op zaterdag 09 juni 2012, 10:20:53
Hallo Tomhas,

Hoe krijg jij de draden zo netjes in de boekbinders?
Het zie er namelijk allemaal heel netjes uit.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

Één voor één er invoegen kan, alleen ik doe er de benodigde aantal gelijk in één keer doorheen halen.
Daarna even met de multimeter op de eindjes testen wie wie is.
Mocht er later nog een draadje bij gezet moeten worden dan is dat een kwestie van de lipjes even met een klein schroevendraaiertje optillen, draadje er in stoppen en het lipje weer terug laten vallen.
Er zullen best wel andere methodes zijn maar zo doe ik het dus.
Ik zet aan de eindjes een adereind en deze klem ik dan vast in het betreffende gaatje van het kroonsteentje. Draadjes van 0,14 mm2 gaan ook prima, ik steek dan het blanke gedeelte een klein beetje er doorheen, ombuigen en in het kroonsteentje vastklemmen.
Of dit electrotechnisch een verantwoorde methode is weet ik niet maar het zit bij mij prima zonder storing of draadbreuk.

Bedankt voor je snelle reactie.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag de IB op zijn plaats gezet en aangesloten.
Alles bij elkaar een pies of keek.

Zo staat ie niet in de weg



Uit-trekbaar gedeelte



en aangesloten, tevens er achter een voorlopig programmerrail, wordt tzt vervangen door een rollenbankje



Gelijk maar op de PC aangesloten, compoort moest worden gewijzigd, de rest ging vanzelf.
I-train werkt ook weer.

Morgen me eens gaan verdiepen in alle andere mogelijkheden, er ligt nog een decoder die in DCC geprogrammeerd moet worden.
E.e.a. hangt natuurlijk af van wat er vanavond gebeurt met Nederland-Denemarken.
Flesje met bubbeltjes staat al koud.
Als vanavond het Nederlands elftal ze er net zo makkelijk inschiet als het aansluiten van de IB-Basic is dan winnen we met 10 nul.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Gefeliciteerd met je aankoop, je hebt hem gelijk een mooi plaatsje gegeven en gelijk aangesloten.

De kabelboom is er een uit het boekje  :thumbup: :thumbup:

Zijn dit de S88 van rosoft ? zo ja dan zou ik tussen de printjes ook de cat5 kabel aansluiten, wij hebben gemerkt dat de printkontakten nog wel eens slecht kontakt maken.
Na het aansluiten van de cat5 kabels ging het veel beter.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 09 juni 2012, 16:48:45
Hallo Tom,

Gefeliciteerd met je aankoop, je hebt hem gelijk een mooi plaatsje gegeven en gelijk aangesloten.

De kabelboom is er een uit het boekje  :thumbup: :thumbup:

Zijn dit de S88 van rosoft ? zo ja dan zou ik tussen de printjes ook de cat5 kabel aansluiten, wij hebben gemerkt dat de printkontakten nog wel eens slecht kontakt maken.
Na het aansluiten van de cat5 kabels ging het veel beter.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ja dat zijn de s88n van Rosoft, een cat5 kabel is dat zo een kabel als er rechts voor zit, daar heb ik er nog 2 van liggen, zal ze er op aansluiten als dat de boel verbeterd.
Moet wel zeggen dat ik er tot op heden geen last mee heb, de boel werkt perfect.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat zijn de kabels die ik bedoel.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dank je Peter, had het inmiddels ook al via google gevonden en ze zitter dr al in.
Nog even doorvoeren in een paar bindruggetjes en dan is dat ook klaro.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Daar ga je veel plezier aan beleven! Ik heb dezelfde en heb er geen spijt van hoewel een tweedehands Ecos met voeding in prijs en capaciteit zeer concurrerend is.
Mooi neergezet op die kast.

vriendelijke groet,
Michiel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zo, ook de cat5 kabels zitten dran en drop.
Tevens alvast de decoder voor mijn daglichtseinen er bij gezet, moet alleen nog geprogrammeerd worden.
Zal een lastig klusje worden maar ja, alles is te leren en te doen.
Mocht die het niet doen of dat het me niet zal lukken geen man overboord, ik had hem gewonnen via FB.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Zo bedoelde ik het  :thumbup:
Let er wel op dat dit type connector door zijn eigen gewicht naar beneden zakt en dan minder kontakt maakt, misschien kun je met een kleine tyrap dit vastzetten.

Ik ben wel benieuwd naar de seindecoder, zelf gebruik ik de OM32 ( en tegenwoordig ook de OC32 ) voor het aansturen van o.a. seinen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: degeluidsman op zondag 10 juni 2012, 11:38:33
Hoi Tom,

Zo bedoelde ik het  :thumbup:
Let er wel op dat dit type connector door zijn eigen gewicht naar beneden zakt en dan minder kontakt maakt, misschien kun je met een kleine tyrap dit vastzetten.

Ik ben wel benieuwd naar de seindecoder, zelf gebruik ik de OM32 ( en tegenwoordig ook de OC32 ) voor het aansturen van o.a. seinen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Goed idee van die tyraps. Vind het alleen vreemd dat dit soort verbindingen zo storings gevoelig kan zijn. Nu begrijp ik waarom er vaak wijken in Nederland zonder stroom komen te zitten  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Na een weekend (te) lang hebben zitten emmeren met een schakeldecoder heb ik die maar eens voorlopig opzij gelegd.
Daar moet ik te veel tijd in steken en dat vind ik zonde want die steek ik liever in de scenerybouw.

Het dorpje is weer eens onderhanden genomen, huizen worden vastgezet, ik gebruik hier boomschorspasta voor.
Huizen zijn dan later weer redelijk te demonteren en her te gebruiken.

Maar natuurlijk werd mijn tijd onderbroken door wat de wedstrijd van de EK 2012 zou moeten worden, Nederland tegen Duitsland.
Maar daar was ik wel snel klaar mee, wat een debacle.
Met het oog op eventuele rellen van wege deze wedstrijd heb ik vanavond alvast de lantaarnpalen geplaatst en aangesloten.



Morgen eens kijken of ik rondom de huizen wat groen spul kan gaan aanbrengen en het marktplein verder kan aankleden.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
heb even je draadje door gelezen en ziet er mooi uit.
de afwerking mag er ook wezen

gr john