We beginnen maar eerst eens met een hulpmiddeltje.
Iedereen zal wel wat afvalhout hebben liggen en daar kan je een mooi hulpje van maken om dennenbomen mee te maken.
Zie de foto's om als voorbeeld te dienen.
Van een paar plankjes maak je in een paar tellen dit apparaat, de afstand tussen de haken is bij mij 16 cm, langere bomen zullen er niet komen en anders komt er een stammetje onder.
Ik gebruik hier even een testvoorbeeld, normaal is het gebruik van ijzerdraad niet aan te raden maar gaan we bloemistendraad gebuiken
Tijdens het draaien wel de machine vast houden, het draad zal dan vanzelf afbreken
Dan de boom in model knippen
En zo kan dan het resultaat worden, echter nog zonder groen strooisel, dat komt later. Zet er wel een bakje bij waar je de afgeknipte resten in kan bewaren, daar kan je later de bodem mee bedekken want naaldbomen vallen altijd uit. Ook met de kerst 
Het hele hulpapparaat heb ik in een uurtje in elkaar geknutseld, nog even een lik verf er over, waarom blauw, wel er stond even niets anders. Zo voorkom je wel eventuele splinters tijdens het gebruik.
We gebruiken stukjes sisaltouw wat we eerst in gelijke lengtes in een bakje water leggen zodat de vezels mooi recht worden.
Verder bloemistendraad om de sisal tussen te klemmen.
we spannen het bloemisten draad tussen de 2 haken
dan stoppen we er een pluk sisal tussen
we verdelen de sisal gelijkmatig maar niet te, het moeten niet van die suffige kant en klaar bomen worden
als we het goed verdeeld hebben dan de boortol het werk laten doen, je kan links gedraaide bomen en rechts gedraaide bomen maken, alleen daar zie je niets van als ze klaar zijn 
je blijft net zolang door draaien tot het draad breekt, dan heb je de ruwe vorm van de boom
dan de boom in model knippen, gebruik wel een goeie scherpe schaar anders gaat ie happen ipv knippen
natuurlijk knippen we boven het afvalbakje zodat we later de naalden onder de bomen kunnen strooien
dan pakken we een pot met sterk verdunde houtlijm bijv. 1 deel lijm op 2 delen water, ik doe zelfs 5 delen water
dompel de boom een aantal keren goed onder (tot ie geen adem meer haalt
)
dan een aantal keren tussen de vingertoppen rond draaien, let er wel op dat de lijm dan in de rondte vliegt. Je kan dan beter een oude lege pot biogarde gebruiken, of vla, of yoghurt of nou ja, kijk zelf maar
nu gaan we de boom groen maken, pak een bakje met een mooie donker groene kleur, maar gebruik geen vezels
nu goed de boom bestrooien
even goed in het zonnetje laten drogen en dan met de spuitlijm er over heen
bestrooi de boom nog een keer voor mooie volle toppen
en in een klein uurtje is dit dan het resultaat
Je ziet dat er onder sommige bomen stammetjes zijn geplaatst, dit zijn dan de zgn hoge sparen.
Nu alles eerst goed laten drogen en dan komt de finishing touch.
De laatste handelingen zijn wat strooisel in oker en geel.
Ook heb ik de naalbomen een stammetje gegeven, ik moet er nog wel een beetje aan wennen.
De laatste fase van de dennebomen
Aan de slag met een klein stukje bos.
De bomen had ik al een tijdje geleden gemaakt.
Op het bestaande groen een laagje houtlijm gesmeerd, oei zonde, welnee als de ondergrond goed is verloopt het allemaal wat vloeiender.
laagje houtlijm uitgesmeerd, als voorbeeld de slip van mijn schoonmoeder
Dan een eerste laagje bruin strooisel.
een laagje spuitlijm er overheen, houtlijm hoeft niet droog te zijn, liever niet zelfs zodat het geheel mooi veerkrachtig blijft. (onzichtbaar)
laagje zwart groen fijn strooisel als humusbodem (uit de winkel van J.Vriend)
Nu alles een beetje aandrukken met een blokje hout of iets dergelijks zodat het een mooi compact geheel wordt.
De stammetjes van de bomen even in een donker groen/bruine kleur gemaakt
Van een oud schroevendraaiertje uit de 5 eurobak een priem gemaakt waarmee ik de gaatjes prik waar de bomen moeten komen te staan, wat natuurlijk ook met een dremel of proxxon kan alleen dit werkt wat handiger dan met een boormachientje in de hand
De eerste boom is gepland
Dan volgen er meer tot het kleine bos compleet is. Er komen alleen aan de randen nog iets van struikjes, bijv. het idee van de Coteneaster horizontalis met rode besjes.

Als alles goed droog is, de stammetjes heb ik ook met houtlijm ingesmeerd kan ik de bomen nog een beetje gaan richten zodat ze allemaal netjes rechtop staan.
Denk dat er ook nog wel wat dode stukjes stam en takken tussen komen te liggen en misschien ook nog een houthakker alhoewel het is wel stijl en een nog betrekkelijk jong bos

Basis elementen die nodig zijn om dennenbomen te maken.
Bloemistendraad. Meestal verkrijgbaar bij tuincentra bij de afdeling bloemen.
Wordt ook wel Gerberadraad genoemd.
Sisaltouw, bij de G*mma verkopen ze het voor 0,39 euro per meter.
Diverse soorten strooisel van donkergroen tot lichtgroen.
Verdunde houtlijm.
Verder wat lege plastic potten, boortol en 2 haken.