Hola koekenbakkers,
Bijna 2 maanden rijd ik nu met mijn veelwielige vriendinnetjes op mijn baantje. En terwijl de dames trouw hun rondjes maken, heb ik mooi de tijd tot evalueren. En bij een dergelijke evaluatie komen de twijfels als vanzelf. Bovengronds - de zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - is het treinverloop nog immer naar mijn zin. Er is genoeg te zien en tijdens hun rondgang zijn de dames met hun respectievelijke slepen uitvoerig te bewonderen. Nee, mijn twijfels betreffen voornamelijk het verloop ondergronds, ofwel aan de schaduwzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs. Nadat een deerne het station verlaten heeft in de richting van de spiraal en schaduwstation, kan er vanuit het schaduwstation geen andere vertrekken omdat ze elkaar anders halverwege onzacht zullen ontmoeten. Waar het op neerkomt is eigenlijk dat het te lang duurt vooraleer er bovengronds weer een lief locje te bewonderen is. De uitvoering in enkelspoor wreekt zich.
Wat nu te doen? Natuurlijk zijn de mogelijkheden onbegrensd, maar zonder al te veel sloopwerk blijven er in mijn optiek slechts twee over die het euvel kunnen verhelpen. Één: ik ga de klimspiraal dubbelsporig uitvoeren en maak van het schaduwstation een half hondebot, of, twee: ik maak een tweede klimspiraal aan de andere zijde van de baan (onder het winterdiorama). Ik neig naar optie één omdat het treinverloop dan gelijk blijft. Jullie ook?
Hoe dan ook, best een uitdaging.
Hasta la Pasta
Fred