Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Modelbaan De Dijk, Scenery, Defectie LaisDCC decoders, toch maar Kuehn N45

Gestart door De Dijk donderdag 20 oktober 2011, 01:05:41

Re: Modelbaan De Dijk, nieuwe aanwinst de Hondekop en Railjet digitaal met sound.
Ik ben zeer tevreden over de sound van deze Fleischmann loc.
Ik heb een hondekop van Piko waarvan de sound een stuk minder mooi is. Maar goed er komt al geluid uit en dat is toch al heel wat bij een N loc.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, nieuwe aanwinst de Hondekop en Railjet digitaal met sound.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 18 november 2014, 23:11:56
Hoi Peter,

Dat is bij lange na niet vreemd, want de speaker is niet dezelfde als van die van jou :D

Toch komt er nog redelijk goed geluid uit :thumbup:

Als die van de andere soundlok's ook zo is, dan verschijnt er hier ook wel eentje ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Dat bedoelde ik eigenlijk niet, de toonladder bij een Marklin loc gaat veel sneller omhoog dat deze loc, die is weer gelijk aan een Roco exemplaar die gaat ook langzamer  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoi Wim.
Prachtige nieuwe aanwinsten voor op jouw geweldige baan in aanbouw!
Ik vind het iedere keer weer verbazingwekkend hoe mooi het geluid en de totale kwaliteit van deze spoor N locs zijn, ook geven de minuscule speakertjes een prima volume.

Veel plezier met deze prachtige locs en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Mooie aanwinsten Wim.
Wat moet jij toch een gelukkig mens zijn  :) :)
Citaat van: degeluidsman op woensdag 19 november 2014, 05:53:57
Dat bedoelde ik eigenlijk niet, de toonladder bij een Marklin loc gaat veel sneller omhoog dat deze loc, die is weer gelijk aan een Roco exemplaar die gaat ook langzamer  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

Het ligt ook aan de echte lok hoe die optrekt, hoe sneller dat moet gebeuren des te sneller gaat die toonladder.
Was namelijk een keer in München op het Hauptbahnhof, en daar kwam een lok solo terug naar het wachtspoor.
Die toonladder was al gladgestreken in een eentonig geluid, en de koeling van de lok overstemde dat geluid haast.

En ik had het kunnen weten, jij als geluidsman moet wel weten welk effect een speaker heeft als de grootte in het geding is :-)

Blijft toch verbluffend hoe deze generatie N-lok's hun geluid produceert, en zal daar zeker een keer een demo van willen horen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Modelbaan De Dijk, rijdende treinen op modelspoorbaan De Dijk
Beste modeltrein spoorders.

Binnenkort beschikbaar het filmpje rijdende treinen op modelspoorbaan De Dijk.

Zie link: 

Veel kijkplezier gewenst  :).

Wim
Hoi Wim,

leuk filmpje van je baan.
Altijd leuk om door koploper aangestuurde rijdende treinen te zien >:-D.

Je schaduwstation rijdt nu zeker ook wel beter?

Groeten Sander
Hoi Sander,

Op mijn schaduwstation zijn alle problemen verholpen. Ben blij dat ik ben overgegaan naar Kato wissels. Een behoorlijke investering, maar goed de moete waard. Ik had nog een spoortje wat stroomloos bleek, natuurlijk helemaal achterin. Na veel zoekwerk bleek een raillasje te ontbreken.
De vaste routes van de kopstations zijn ingevoerd. Nu weer testrijden of alles goed loopt. Ook zijn er nog een paar punten in de baan die opgelost moeten worden. Nu eerste nog maar eens een paar uurtjes testrijden en analyseren.

Wim
Hoi Wim, dat met dat "kijkplezier" dat is wel gelukt hoor. Het is een leuk filmpje geworden. :arrow: :thumbup:
Heb jij zo,n grote zolder? :P Of lijkt dat maar zo omdat je N spoort. ;)
Veel spoor op een "kleine" ruimte, dus sporen met N Cees.

Wim
Forum Moderator

Hoi Wim,

Ik heb net je filmpje bekeken en zag een stoomlocje met geluid voorbij komen, is dit de gene die je in Guppingen gekocht hebt.
Er rijden mooie stammetjes voorbij  :thumbup: krijgt de railjet loc aan de bijpassende rijtuigen t.z.t.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Leuke video :important: "N" is "Nice".
Peter,

Dit is inderdaad de stoomloc uit goppingen ;)

Achter de railjet komen tzt de passende rijtuigen, hier is op dit moment moeilijk aan te komen.

Nobody, N is zeker leuk zolang je maar geen geluid u
In een N lokje moet bouwen.
Veel spoor op een kleine ruimte

Ik moet voordat ik met de scenery verder ga nog wat probleempjes in het spoor oplossen.
De grote kruiswissels van Kato moeten aan beide zijde worden voorzien van een vaste voeding. Kleine locomotieven komen nu stroomloos te staan in het wissel.

Wim
Beste spoorders,

Afgelopen weken druk geweest met mijn modelspoorbaan de Dijk om het automatisch ontkoppelen en omlopen werkend te krijgen.

De basis is inmiddels gelegd, voor de stoomloc BR50, de rangeerloc MAK 6494, MAK 1000 Cargo en de BR106 van Volker Stevin.
Iedere loc heeft in koploper zijn eigen route om wagons op te halen en weg te zetten op vooraf vastgestelde spoortjes.
In koploper is alles vastgelegd met vaste routes. De loc's kunnen vertrekken wanneer zij de 1ste loc in een blokgroep zijn.
De betreffende loc's staan allemaal opgesteld in het loc depot en zullen via de draaischijf hun vaste route oppakken.
Het optrekken en afremmen moet nog worden fijn afgesteld m.b.v. massa simulatie. Ook de wachttijden in blokken ect. moet nog nader worden afgeregeld.
De basis is vastgelegd en hiervan uit kunnen we verder bouwen.

Van deze basis heb ik een filmpje geschoten.

zie: 

groetjes,

WIm
Re: Modelbaan De Dijk, filmpje automatisch ontkoppelen en omlopen
Hallo Wim,

Een mooi filmpje, het ziet er geweldig uit.

Gr Piet
Bedankt Piet,

Tot Donderdag.

Wim
Hallo Wim,

Prachtig filmpje vriend. Zit goed in elkaar.

Hans.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Knap werk en knap gefilmd.
En dat allemaal in N spoor.
Chapeau. :thumbup:
Bedankt, jongens voor de complimenten.

Ben er eigenlijk best wel een beetje trots op. :)

Helaas laat de 5 de loc nog ff op zich wachten, maar die komt er vast.

Vandaag het filmpje gemaakt met mijn Sony, en de film in elkaar gezet met Movie maker.
De Br50 in mijn filmpje rijd nog in test fase, puur om de vaste route te kunnen testen. De details in de vaste route moet nog worden ingevuld. Dit gaat zeker nog komen.

Ben in ieder geval blij dat de basis goed loopt.

Komende week de 5 de loc maar eens onder handen nemen.

Groetjes,

Wim
Hoi Wim,

goed bezig :thumbup:.
Leuk om te zien hoe alles netjes rijdt, zelfs met N-spoor :D.

Succes met de 5de trein.

Groeten Sander
Ja Sander,

Die 5 de trein moest ook een Br50 worden.

Ik had er nog 2 rijden op mijn baan, 1 moet een massa probleem (stopte bij een scherpe bocht naar rechts)en 1 met kapotte verlichting.
Zoals je weet is een N loc lastig uit elkaar te halen, en in elkaar te zetten een ramp.
Toch hier een dag aan besteed, het massa probleem opgelost. Maar nu bleek de spleet tussen de loc en de tender te groot. Hierdoor bleek de ontkoppeling niet te werken. De loc stopte dus in de betreffende spleet. Van alles geprobeerd om dit op te lossen, maar helaas beide Fleischmann loc's blijven komen niet in aanmerking voor de omloop. We zetten ze maar weer in op de vrije baan. Ik heb nog een analoge stoomloc zonder tender liggen, deze zullen we komende week maar eens onder handen nemen.

Morgen weer aan het werk, dus de treintjes komen weer op een lager vuurtje te staan.

Wim
 :) Goede camera, want het beeld is erg scherp. :thumbup:
Erg mooi gemaakt. B)

Dirk-Jan
Hoi Wim,

Mooi in beeld gebracht met ook verklarende teksten erbij.
Je hebt er behoorlijk wat werk in gestoken om het aan ons te laten zien :thumbup:

Groeten,
Ton.
Prachtig filmpje Wim.
En ook zeker het genot van het prachtig materiaal doet je met veel plezier kijken.

Was lekker genieten..... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Forum Moderator

Dik voor elkaar Wim   :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Geen reactie is ook een reactie

Hier kan ik zo van genieten, geweldig mooi gefilmd ook.
Prachtig N materiaal met mooi geluid, het lijkt ook net h0, top hoor :thumbup:

Mvg
Koos
Hallo Wim,

Wat een prachtige film, ooit hoop ik dit ook op mijn baan te kunnen realiseren.

Gr.
Piwie.
 :thumbup: :thumbup:
Hoi Koos,

Zeker een mooi geluid uit zo'n N spoor loc.

Het filmen en het maken van de film heeft mij inderdaad bloed zweet en tranen gekost.
De eerste film was mislukt, te donker geworden en gefilmd met een oude video 8 camera in analoge modus.
Afgelopen zondag de 2 de film geschoten met mijn Sony foto / film camera. Eerst even met de instellingen gerommeld tot het beeld naar mijn zin was. Het filmen van de loc is ook nog een sport op zich, op de film is te zien dat ik af en toe toch te dichtbij heb gefilmd, wat onscherpe beelden geeft.

Uiteindelijk alles met Movie Maker in elkaar gezet, tekst, foto's en geluid toegevoegd.

Gelukkig reed de loc zonder problemen de hele route.

Nu begonnen om een BR58 van TRIX weer rijd baar te maken. Probleem zit hem wederom in de NEM stekker en vervuiling van de contacten op de aandrijfwielen.

Dus eerst maar eens uit elkaar slopen, reinigen en weer opbouwen.

Wim
Gaaf filmpje! :thumbup:
Beste spoorders,

Afgelopen week bezig geweest om een passende stoomloc mee te laten rijden met de vaste route.
Helaas is een extra BR50 afgevallen, dit is een fleischmann loc met tender, alleen de spleet tussen de loc en de tender te groot om goed te functioneren bij het ontkoppelen.
Dus nog maar eens in mijn voorraad doos gesnuffeld, hier lag nog een mooie BR58 met tender.

Bij het openmaken van de loc bleek deze al eens onderhanden te zijn genomen door een "prutser".

De stroomvoorziening van de baan naar de decoder is verprutst, getracht dit op te lossen door een goede schoonmaakbeurt. Maar hels geen gewenst resultaat.

Op onderstaande foto is het gepruts duidelijk te zien, de contactvoorzieningen zijn verbogen.

De contacten op de wielen zijn volledig ingesleten.

Al met al geen optie voor een geode dienstregeling.

Nog maar eens verder graven in mijn verzameling.

Een mooie BR64 zonder tender.

Helaas een analoge uitvoering, dus voorzien van een oude Lenz mini silver decoder.
Hiervan was de achter verlichting kapot. Geen probleem want deze analoge loc heeft alleen maar aan de voorzijde verlichting.
Wel wat priegel soldeerwerk aan de decoder noodzakelijk want deze heeft geen draadjes of pennetjes. Dus zelf maar voorzien van decoderdraadjes.

Ff onder handen nemen:

Natuurlijk gelijk een goede onderhoudsbeurt gegeven.

Inmiddels zijn eerste rondje gereden op de baan en geijkt.
Komende week maar eens kijken of hij kan meelopen in de vaste route.

Wim

De
Tja  het lijkt stil op modelspoorbaan de dijk, maar in werkelijkheid ligt het anders.

Ben bezig om de omloop /ontkoppel functie op mijn baan te verbeteren.

In mijn filmpje welke ik pas heb gepost zie je dat 1 stoomloc alle rangeerwerkzaamheden alleen uitvoerder. dit wordt nu uitgevoerd door 2 stoomloc's.

Om stagnatie in het proces te voorkomen heb ik alternatieve blokken toegekend voor de rangeerwerkzaamheden op de vrijebaan.

Tevens in en uitrij sporen bij de draaischijf toegekend aan diesels en stoomloc's, zodat je ook in de vaste route nog wat meer sporen bereden kunnen worden.

Dus weer een stapje verder.

Uiteindelijk wil ik er naar toe dat alle loc's zowel stoom als diesel welke staan opgesteld rondom de draaischijf zich stuk voor stuk gaan inzetten voor de rangeerwerkzaamheden tussen het industriegebied en het loc depot en visa versa.
Inmiddels heb ik 3 diesels en 2 stoomloc's die de rangeerwerkzaamheden voor hun rekening kunnen nemen.

Ook ga ik aan de slag met de KROON olie ATF DEXTRON II-D op het spoor, om de rijeigenschappen op de baan te verbeteren. Zie het draadje van de spoorman.  Ook deze proef ga ik uitvoeren op de baan, de olie is al in huis.

Tevens de start gemaakt om een OC32 aan te schaffen, de benodigde elektronica is inmiddels besteld.

Dus de komende tijd genoeg te doen.

wim

Re: Modelbaan De Dijk, Verbeteringen in de omloop/ontkoppel en OLIE -OC32 kriebels
Beste spoorders,

Afgelopen week druk geweest met van alles en nog wat.

Ben nog steeds bezig met de verfijning van mijn omloop. alles moet natuurlijk vlekkeloos verlopen en dat kost wat tijd.

Ook elektronica componenten aangeschaft voor mijn toekomstige OC32-DCC.

Ga zelf een voeding in elkaar zetten die de OC32 gaat voeden. Tevens maak ik voor de DS32 zelf een printje met wat grotere printkroonsteentjes erop.

Dit is uiteindelijk het resultaat:

Afgelopen zaterdag op bij Hobby In Praktijk mijn OC32-DCC opgehaald, ben er erg blij mee. volgende week eens experimenteren ermee.

Dat was het weer voor deze week.

Zo meteen op naar Leerdam, daar hebben wij naar horen zeggen nog een wisseldecoder probleempje.

prettige spoorse week gewenst.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Voedingsprint gemaakt en de OC32-DCC opgehaald
Handig Wim. :thumbup:

Hoe is het met de olie, loopt het een beetje gladjes op de baan? :D

Gr, Ben.
Zeker weten ben de baan is als een spiegel geworden.

Ik heb eerst mijn baan helemaal schoongemaakt met een schuurblokje.
Daarna afgenomen met een doekje met wasbenzine.

Voorlopig ff aangebracht op de baan van mijn omlooproute.

Moet toegeven de treinen maken minder geluid en lopen soepeler, als een naaimachientje.

Dus wat dat betreft positief, ik kijk het nog een maandje aan en dan gaat de rest van de baan onder het mes.

Inderdaad zoals je schreef, niet te veel olie gebruiken...........

Oh ja ik heb je draadje m.b.t. de OC32 met belangstelling gelezen. Ga ook zelf een DS32 maken. De schroefjes op een originele DS32 zijn wel erg klein.

Hou mijn draadje maar in de gaten komende weken.

wim
Beste spoorders,
Gisteren een ochtend gespeeld met mijn nieuwe oc32.
Het blijft een complex product maar met behulp van mijn HIP maatje wordt het steeds helderder.
De website van de leverancier blijft complex en alles is niet makkelijk te vinden.

Nu heb ik thuis nog 60 bouwpakketjes liggen van NZH 3 licht seinen bouwpakketjes. Nu ben ik al ff op zoek naar passende ledjes. Er zijn er zoveel te krijgen maar weet iemand toevallig welke ledjes ik het beste kan toepassen? Zelf denk ik aan smd ledjes voor bekabeld met litze of lakdraad.  Wie heeft de juiste tip voor mij voor een passende led en leverancier?

Dan kan ik verder.

Bedankt

Re: Modelbaan De Dijk, Ledjes voor N sein wie helpt mij?
Forum Moderator

Hoi Wim,

NZH leverde deze seinen ook compleet, dus het handigste is hun een mailtje te sturen.
Ik weet dat ze in Haarlem zitten en ene Tom ( volgens mij ) gaat over de seinen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoi Peter,

NZH Haarlem is hiermee al enige tijd gestopt.
De man die dit heeft overgenomen, is gestopt met de N uitvoering omdat de leverancier van de LED is gestopt met het leveren van passende ledjes.

Wim
Hoi Wim.
Is het niet handiger om een sein met deze ledjes af te beelden en daarbij de maten aan te geven?
Dan kunnen de lezers (wij dus! :D) wat gerichter voor jou op zoek gaan.
Als je deze niet bezit dan misschien iemand anders? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Goed idee Albert.
Ik zal morgen eens gaan zoeken naar de seintjes.

Wim
Wim,

Kun je niet gewoon de maat even opmeten die het ledje maximaal mag hebben?

Ik zet in op zo klein mogelijk.
SMD 0402 is het kleinste dat ik met draad eraan tegen ben gekomen op Ebay.
Maar ik denk dat de Car systeem boys je hier wel mee kunnen helpen.

Mvg Robin
Hoi Wim,

bij deze Ebay shop zijn kleine, Größe: LxBxH (0,5mm x 0,2mm x 0,5mm), leds in de kleuren rood, geel en groen verkrijgbaar.
Compleet met draad.
http://stores.ebay.de/letitlight?_trksid=p2047675.l2563

Weet alleen niet of ze klein genoeg voor je seintjes zijn.

Groeten Sander
Heren,

Hier ff de foto's van de seinen.

Het gat voor de led in het lamphuis is 1,5mm
De achtergrond bak is 8mmx4mm inwendig
de paal waar de draadjes door heen moeten is maximaal 1,2mm

het is allemaal heel klein

Hier de foto's

ik ben benieuwd naar de reacties.

wim
Ha die Wim.
Mijn Amerikaanse/Chinese groothandel verkoopt (vrijwel) dezelfde bakken voor seinpalen maar dan als compleet gebouwde of als bouwpakket.(inclusief Leds)
Ik heb al een bericht gestuurd of hij wat van deze modelletjes wil meesturen met mijn lopende bestelling dan kunnen wij zien of de ledjes dezelfde maat hebben.
Wel staat de grote Chinese vakantie voor de deur en dan zijn alle Chinezen een maand lang vrijwel onbereikbaar! O:-D
Mochten deze passen dan kan ik daarna proberen om de Leds los te kopen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Op Ebay zijn bijvoorbeeld hier toch wel axiale 1,5 mm leds te vinden.
Op die link zijn smd 0603 met draadjes eraan te vinden.
Die passen mooi in je seinhuis.
Afmeting 1,5x0,7 mm

Robin
Hoi Albert, ik neem je aanbod aan om te kijken of de betreffende leds passen.
Ik hoor graag van je als ze binnen zijn.

Afgelopen week een DS32 gemaakt voor mijn OC32.
Gisteren een workshop OC32 voor beginners gevolgd bij Hobby In Praktijk.
Gelijk maar alle OC32's voorzien van de nieuwste firmware.

Voor de Velsenbaan Bij Hobby In Praktijk ook de OC32 upgedate en getest. Indien nodig nog ff voorzien van de juiste IC's, voedingen en printplaathouders. Deze is voorzien van een orginele DS32.

Alle OC32's ff schonen zodat we vanaf nul deze opnieuw kunnen configureren.

Zie onderstaande foto's

Het maken van een eigen DS32.

Mijn OC32 compleet met voeding en DS32

De OC32 voor de Velsenbaan met originele DS32

Weet iemand toevallig wat een goede gelijkspanning is voor het aansturen van servo's? 5V schijnt niet voldoende te zijn i.v.m. de stromen die dan kunnen gaan lopen, voorkeur geniet 7 of 8 V?????
Is 1A voldoende of moet ik deze nog verhogen voor zowel de OC32 als de servo's????

Komende week eens ff stoeien met deze apparaten.

Wim

Re: Modelbaan De Dijk, OC32 binnen, wie beantwoord mijn vragen??
Hoi Wim,

Vorige week bij PiCommit geweest voor de OC32 servo besturing. Het schijnt het beste te gaan met 7,5 V.
Daar deden mijn servo's het perfect.

Met vriendelijke groet,
Peter
Da's raar want servos dienen te worden gevoed met een DC spanning tussen 4,5 en 5,5 V.
Een regulator van 1A voor alle servo?s is aan de lage kant.
Leon schrijft zelfs voor om één regulator van 1A per 4 servo?s te gebruiken. Zie ook de SP04 handleiding.
De spanning aan de ingang moet tenminste 2 á 3 Volt hoger zijn dan de uitgangsspanning.
Ook is het verstandig om ook een elco aan de uitgang van de regulator te plaatsen.
Verder zou ik ook twee keramische condensatoren aan in- en uitgang (transient respons) plaatsten.

Mvg,
Peter