Goedenavond beste spoorders:
Afgelopen weken druk geweest met de aanleg van een deel van de paradebaan.
De paradebaan ligt achter het dorp en ligt ongeveer 6 cm hoger (dus in werkelijkheid ongeveer 10m).
De paradebaan is ruim 350cm lang. Voor het grootste gedeelte 3 sporig. Tevens zijn de meeste sporen ook van 2 kanten bereidbaar. Omdat het industriegebied en loc depot als laatste wordt aangelegd, worden de sporen hiervoor op een later tijdstip aangelegd. Wel wordt een gedeelte van het houtwerk alvast voorbereid.
Dit heeft te maken met de bereikbaarheid en de verschillende nivo's waaruit dit baanvak bestaat. Als eerste gaan we steunen plaatsen aan de achterzijde waarop het paradespoorbaan komt te liggen. Deze steunen worden dusdanig geplaatst dat een een maximale stijging van 3% wordt gehandhaafd.
Hierna wordt het houtwerk voor de paradebaan op maat gemaakt, waarvan de linker en rechterzijde over een lengte van 2 meter wordt ingezaagd met een spoorbed breedte van 3cm. Dit heeft te maken met de maximale 3% stijging. Dus over 1 meter mag maximaal 3cm worden gestegen.
Aan de linkerzijde wordt het houtwerk gelijk voorzien van een ruime bocht welke de koppeling met het linker spiraal en havenspoorlijn realiseert.
Natuurlijk wordt ook dit houtwerk voorzien van geluidsisolatie.
Zodra de geluidsisolatie is aangebracht en op maat is afgesneden, leg ik samen met mijn zoontje (moet wel ff met een lengte van ruim 3 meter en 10cm breed) het houtwerk op de tafel. Nog even voorzien van een likje grijze grondverf.
Zodra de verf droog is wordt het compleet op de hoogte steunen geplaatst. Hierna wordt het spoor gemonteerd op het houtwerk beginnende aan de zijde van het linker spiraal / havenspoorlijn.
Hierna wordt het voorste spoor (enkel spoor van 2 kanten bereidbaar) met bocht viaduct delen gekoppeld aan het grote station. Zowel aan de linker als rechterzijde.
Op onderstaande foto zie je ook wel dat de stijging met de standaard geleverde pijlers weg erg optimistisch is, later bij het test rijden zal blijken dat sommige loc's hiermee problemen hebben. Dit komt door de combinatie stijging / bocht en type loc. Met name de PORSCHE loc van trix heeft hier moeite mee.
Deze opstaande rand van de viaduct delen zijn een ramp voor de posttrein van Arnold en de dubbeldekkers.
Tussen het linker en rechter gedeelte van de paradebaan komt een dubbel kruiswissel met 2 enkele wissels te liggen welke zorgen voor de verbinding tussen de 3 sporen op de paradebaan.
Hierna gaan we de bedrading van de sporen die op het houtwerk van de paradebaan zijn gemonteerd voorzien van de benodigde bedrading.
De bedrading is met opzet met een lus aangebracht zodat ik bij problemen met de rails deze makkelijk kan loshalen. Zou ik de bedrading strak leggen kan ik mijn rails aan de bovenzijde niet meer ophoog halen. Deze overlengte in de bekabeling wordt in een later stadium in de kabelgoten weggewerkt.
Aangezien de koppeling van de paradebaan naar de linker spiraal / paradebaan een keerlus is moet deze worden voorzien van een keerlusmodule.
Tevens moet het grote kruiswissel worden aangesloten op de Lenz LS150 wisseldecoder (dit i.v.m. de grote stroom die het wissel verbruikt bij het omleggen van de tongen 1,7A). De enkelvoudige wissels worden op een gewone wisseldecoder aangesloten, welke maximaal een stroom van 1A kunnen schakelen.
De gekochte KATO viaductdelen gaven tijdens het testrijden problemen
met de dubbeldekkers en de posttrein. Zij lopen vast in de bocht en de dubbeldekkers wagon's ontsporen hierdoor. Dit is dus flink balen.
Aan de binnen zijde van de viaductdelen de schuine hoekjes weggeslepen met een dremel en met een fijn stuk schuurpapier weer glad gemaakt. Helaas blijkt dat deze oplossing niet voldoende is om de posttrein en dubbeldekkers moeiteloos over het viaduct te laten rijden.
Er rest nog maar 1 oplossing
en dat is de zijkanten van het viaduct deel weg te halen. Ook blijken sommige loc's in deze bocht net bij het uitrijden naar het stationsspoor met de onderzijde van de buffer het spoor te raken en hierdoor ontsporen.
Dit ga ik oplossen door de stijging percentage van 3 naar 2% te brengen
. Ik heb dus nog wat werk om dit gedeelte goed bereidbaar te krijgen. Hier zal ik de komende week mee aan de gang gaan. Tevens zal ik een begin maken om de aansluiting van de paradebaan met de rechter helix te realiseren.
Hier nog even een foto van het eindresultaat van het station met op de achterzijde de paradebaan.
Veel leesplezier en tot volgende week.
groetjes,
Wim van Dijk