Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelbaan De Dijk, Scenery, Defectie LaisDCC decoders, toch maar Kuehn N45

Gestart door De Dijk donderdag 20 oktober 2011, 01:05:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

duidelijk update en je gaat als een speer 8o

Groetjes, John
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Beste spoorders,

Bedankt voor jullie complimenten, geeft mij weer energie om verder te gaan met de bouw.
Nu is de tijd aangebroken om eens digitaal te gaan rijden, en het een en ander te verbeteren in koploper en/ of op de baan. Dit hou ik voor de volgende update.
Ook zal ik dan mijn nieuwe aanwinsten etaleren.

Dirk-Jan,
Ja de elektronica is wat, voor mij ook natuurlijk. Bij elk nieuwe element moet ik er ook ff induiken om te kijken hoe ik het moet aansluiten en koploper moet vullen. Gelukkig sta ik hier niet alleen voor. De volgende uitdaging wordt voor mij de aanleg van het havenspoor lijntje. Dit is eigenlijk een keerlus, hierin komen 2 blokken met een keerlus voorziening. Tevens wordt dit een enkele baanvak welke in 2 richtingen bereden kan worden.

Peter,

Dit matras gebruik ik als ik onder de baan moet wezen, helaas ben ik ook nog eens rug patiënt.
Afgelopen maandag heb ik hierop gelegen om gewoon eens te kijken naar de loop van de treinen.

Sander, natuurlijk komen er seinen, heb jij tips voor de besturing, wel Nederlands

Albert-Jan-Sander-Peter jullie weten de weg voor een tripje langs De Dijk.

Michiel, Kwaliteit kost geld en geduld en een goed ontwerp. AL valt het niet altijd mee om in de diepte te kijken. Ook ik werk nog aan mijn ontwerp, dit was ook niet foutloos. Alle sporen liggen nog los, om eventuele aanpassingen mogelijk te maken. Dit is het voordeel van KATO.
Een ontwerp van de bovenbaan is ook gemaakt zie onderstaand:



Het kopstation bij het loc depot staat hier nog niet bij, tevens ontbreekt het programmeer spoortje.

Wel is het mogelijk dat de indeling van het industrie en loc depot aan de praktijk wordt aangepast.
Eerst maar eens rijden.

Lukas en Tilly, aardig wat uurtjes op de zolder doorgebracht.
Ik moet nog een weekje werken en heb dan 2 weken vrij voor de aanleg van de havenspoorlijn.

Groet,

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

Wij gebruiken de OM32 decoder van Leon van Perlo.
Hiermee heb je 32 uitgangen beschrikbaar om led seinen aan te sturen, ook Hans werkt op deze manier maar die heeft de OC32 deze print kan ook servo's aansturen.

Voor het instellen zit er een makelijk programma bij wat je inlaad in koploper, hier werkt het 100%


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Peter,

Bedankt voor de tip. Neem ik zeker mee in de bouw van de seinen.
Zodra ik aan de seinen toe ben zal ik mij hier eens in verdiepen.
Weet jij een leverancier van Nederlandse seinen, natuurlijk voor N-spoor?

WIm
Re:Modelbaan De Dijk
Krokodil
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: De Dijk op zondag 13 november 2011, 21:41:35
Beste spoorders,

Bedankt voor jullie complimenten, geeft mij weer energie om verder te gaan met de bouw.
Nu is de tijd aangebroken om eens digitaal te gaan rijden, en het een en ander te verbeteren in koploper en/ of op de baan. Dit hou ik voor de volgende update.
Ook zal ik dan mijn nieuwe aanwinsten etaleren.

Dirk-Jan,
Ja de elektronica is wat, voor mij ook natuurlijk. Bij elk nieuwe element moet ik er ook ff induiken om te kijken hoe ik het moet aansluiten en koploper moet vullen. Gelukkig sta ik hier niet alleen voor. De volgende uitdaging wordt voor mij de aanleg van het havenspoor lijntje. Dit is eigenlijk een keerlus, hierin komen 2 blokken met een keerlus voorziening. Tevens wordt dit een enkele baanvak welke in 2 richtingen bereden kan worden.

Peter,

Dit matras gebruik ik als ik onder de baan moet wezen, helaas ben ik ook nog eens rug patiënt.
Afgelopen maandag heb ik hierop gelegen om gewoon eens te kijken naar de loop van de treinen.

Sander, natuurlijk komen er seinen, heb jij tips voor de besturing, wel Nederlands

Albert-Jan-Sander-Peter jullie weten de weg voor een tripje langs De Dijk.

Michiel, Kwaliteit kost geld en geduld en een goed ontwerp. AL valt het niet altijd mee om in de diepte te kijken. Ook ik werk nog aan mijn ontwerp, dit was ook niet foutloos. Alle sporen liggen nog los, om eventuele aanpassingen mogelijk te maken. Dit is het voordeel van KATO.
Een ontwerp van de bovenbaan is ook gemaakt zie onderstaand:



Het kopstation bij het loc depot staat hier nog niet bij, tevens ontbreekt het programmeer spoortje.

Wel is het mogelijk dat de indeling van het industrie en loc depot aan de praktijk wordt aangepast.
Eerst maar eens rijden.

Lukas en Tilly, aardig wat uurtjes op de zolder doorgebracht.
Ik moet nog een weekje werken en heb dan 2 weken vrij voor de aanleg van de havenspoorlijn.

Groet,

Wim


Hallo Wim,

Je baanplan staat mooi zo op het forum.
Kunnen we zoiets doen met mijn baanplan?
Je gaat wel hard, zo snel werk ik zelfs niet!!!!

Zie je binnenkort hoop ik.
Mocht je nog voor het weekend komen neemt dan de baanplannen mee aub.

Groeten,

Hans
Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: De Dijk op zondag 13 november 2011, 22:04:47
Peter,

Bedankt voor de tip. Neem ik zeker mee in de bouw van de seinen.
Zodra ik aan de seinen toe ben zal ik mij hier eens in verdiepen.
Weet jij een leverancier van Nederlandse seinen, natuurlijk voor N-spoor?

WIm

Hoi Wim,

De seinen op mijn baan zijn van NZH ( staan altijd in Houten ) deze zijn ook in N spoor leverbaar.

Trouwens Piet werkt ook met de OM32  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 15 november 2011, 21:00:18
Trouwens Piet werkt ook met de OM32  :thumbup: :thumbup:

Zwarte piet? >:-D >:-D >:-D
Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: lukas op dinsdag 15 november 2011, 21:08:46
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 15 november 2011, 21:00:18
Trouwens Piet werkt ook met de OM32  :thumbup: :thumbup:

Zwarte piet? >:-D >:-D >:-D

Ahh, ik zag net je leeftijd jij geloofd er nog in  >:-D >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
Seinwezen
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: De Dijk op zondag 13 november 2011, 22:04:47
Peter,

Bedankt voor de tip. Neem ik zeker mee in de bouw van de seinen.
Zodra ik aan de seinen toe ben zal ik mij hier eens in verdiepen.
Weet jij een leverancier van Nederlandse seinen, natuurlijk voor N-spoor?

WIm

Hoi Wim,

ik had even gekeken op de site van de NZH, maar ik kon niet zien dat ze ook in N geleverd worden.

Maar bij Henckens zijn wel N seinen leverbaar.
Echter reken op zeer lange levertijden :D :D.
Ik wacht al maanden op een AHOB van hun 8o.

En voor de rest kan ik ook alleen maar de OM/OC 32 aanraden voor de aansturing van je seinen.
Ook kan je er nog veel meer mee aansturen.

Het lichtorgel is trouwens ook een aanrader. Zie de Kermis bij Hans/krokodil.
Deze wordt ook helemaal geregeld door een lichtorgel.

Groeten Sander
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Sander,

Heeft Strukton geen AHOB voor je?

Of past deze niet op jouw baan??

De OC of OM gaat er vast komen.
NZH levert geen N seinen, dus dat wordt lang wachten, maar ik heb nog genoeg te doen.

De komende 2 weken heb ik vakantie, deze is al aardig ingepland.

Baantje van mijzelf,
Baantje van hans (de krokodil)
Baantje van mijn schoonvader.
En nog een lang weekendje uit.

Ik heb er al zin in.

PS Hans kijk zo meteen ff in je mailbox.
Ook jouw baanplan kunnen we op dit forum zetten.
Je vraagt wij draaien.

Vandaag ff lekker rond gereden en 1 voor 1 de geijkte loc's zonder rem gegevens op de baan gezet.
Dus die zijn nu de baan aan het verkennen en leren gelijk opnieuw remmen.
Ook gelijk maar ff een paar stammetjes achter een paar loc's gehangen. Mooi hoor.

Nu ff een wissel fijn afgesteld, en 800 schaal kilometers gereden.

Dus het gaat lekker aan deze kant.

Gr.

Wim





Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 15 november 2011, 21:37:31
Citaat van: lukas op dinsdag 15 november 2011, 21:08:46
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 15 november 2011, 21:00:18
Trouwens Piet werkt ook met de OM32  :thumbup: :thumbup:

Zwarte piet? >:-D >:-D >:-D

Ahh, ik zag net je leeftijd jij geloofd er nog in  >:-D >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Bestaat hij niet?! 8o :P
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: Lukas op woensdag 16 november 2011, 16:09:24
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 15 november 2011, 21:37:31
Citaat van: lukas op dinsdag 15 november 2011, 21:08:46
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 15 november 2011, 21:00:18
Trouwens Piet werkt ook met de OM32  :thumbup: :thumbup:

Zwarte piet? >:-D >:-D >:-D

Ahh, ik zag net je leeftijd jij geloofd er nog in  >:-D >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Bestaat hij niet?! 8o :P

ik dacht toch echt dat ie in rotterdam was vandaag!
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Beste modelbaanspoorders,

Ik was tussentijds nog even vergeten om de kruiswissels van KATO aan te sluiten via een diode schakeling.
Dit is nodig omdat de KATO kruiswissels zijn voorzien van een motoraansturing.



Begin van de week van een 10 tal loc's de CV's ingesteld en geijkt op de baan.

Hierbij als volgt te werk gegaan:


  • Als eerste de CV gereset naar de basis instellingen
  • CV2 op 2 gezet
  • CV3 op 2 gezet
  • CV4 op 2 gezet
  • CV5 ingesteld op de maximale snelheid van betreffende loc die ik wens op de baan
  • CV6 staat op 50% van CV5, voor een lineaire snelheidsvermeerdering

Zoals eerder beloofd zal ik ook mijn nieuwe aanwinsten uit Houten nog ff tonen:

Ons al bekend nu eindelijk 2 stammen van 6 wagons compleet (1e en 2de klasse):

Ook hier nu een stam van 6 wagons compleet (1e en 2de klasse):

Ook het panorama wagon gevonden, helaas een beetje verkleurd:

Dit was nogal een zoekactie, helaas maar 1 stuks gescoord:


Afgelopen donderdag begonnen met het test rijden met de geijkte loc's over de baan.
Stuk voor stuk op de baan gezet en de oude rem gegevens verwijderd. Dus oppassen want de loc's kunnen nu spontaan de bezetmelder voorbij rijden. Ze moeten eerst de baan verkennen en weer leren remmen.
Helaas bleken er tijdens het test rijden dat er nog enkele peco wissels een fijn afstelling nodig hadden.
Ook liep het station niet vol en alle treinen stonden op elkaar te wachten.
Wat bleek ik was te spontaan bezig geweest bij de acties bij lange treinen, vinkje bij hou wisselstraat en achterliggende blok bezet. En dat deden ze.

Ook bleek de baan na al het klussen erg te zijn vervuild en was toe aan een schoonmaak beurt.
Gisteren eindelijk even kunnen genieten van de loop van de treinen zonder al te veel verstoringen.
Gelijk de 1600 en 1700 NS loc's voorzien ven een 6 tal intercity wagons:




Ook een loc van onze oosterburen voorzien van een mooi stammetje:


Nog ff een overzicht van het station in bedrijf:


Volgende week staat de uitbreiding van de haven spoorlijn in de planning.
Voor mij een uitdaging want de eerste keerlus voorziening moet worden aangesloten.
Om jullie vast warm te maken voor de update over 2 weken: het ontwerp van de haven spoorlijn:



Veel leesplezier,

Groet,

Wim

Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

Wat een vinkje allemaal wel niet te weeg kan brengen  :? :? gelukkig is het weer onder kontrolle.

Mooi materiaal heb je er weer bij.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie.
Vanmiddag aan de gang bij Hans.
Vandaag schrok ik nog ff tijdens de aanleg van de havenspoorlijn.
Ik kwam in de doos nog een 2 tal dubbeldeks wagons tegen van onze oosterburen welke al geruime tijd zoek waren.  Ze zaten netjes verpakt in een rolletje met keukenpapier. Hiervan wil ik ook nog een stammetje van 6 op mijn baan plaatsen.

Gauw maar ff in de helix geplaatst om te kijken of de hoogte van de helix wel toereikend was. Helemaal vergeten tijdens de bouw.



Gelukkig hij past.

Wat staat hij mooi zo voor het station:



Mooi zoekactie voor Houten.

Groet,

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Krokodil
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

De afgebeelde wagonnetjes heb ik voor je klaar staan. Heb er 3 waarvan 1 een eindwagon is.

Het zijn zeker hele mooie wagons en als je 6 achter elkaar hebt moet dat een prachtig gezicht zijn.

Tot strakjes.

Hans
Re:Modelbaan De Dijk
Jij hebt ze gewoon?! 8o 8o 8o
Ik vind die dubbeldekkers echt prachtig!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

P.S. welke loc komt ervoor?
Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: De Dijk op zaterdag 19 november 2011, 20:27:20
Ook een loc van onze oosterburen voorzien van een mooi stammetje:


Deze loc vind ik overigens ook prachtig! :D

Met viendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Hans,

Bedankt voor de mooie wagons, nog 1 te gaan en dan heb ik een stammetje van 6 compleet.

Lucas,
Zie mijn aanwinst met de loc die het 6 tal gaat trekken.





Mooi gezicht zo, of niet.
In de toekomst nog binnenverlichting er in maken, en dan heb je een fraaie feestverlichting.
Ik ben er erg blij mee

Groet,

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Je maakt mij nu nog alleen maar meer jaloerser... :?
Prachtig!
Alleen zou ik er een e-loc voor zetten.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Lucas,

Ik heb nog een E-loc liggen, mmar deze moet eerst worden voorzien van een nieuw hart.
Zijn decoder heeft het begeven.

gr.

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: De Dijk op zondag 20 november 2011, 21:50:43
Hoi Lucas,

Ik heb nog een E-loc liggen, mmar deze moet eerst worden voorzien van een nieuw hart.
Zijn decoder heeft het begeven.

gr.

Wim

Ok.
Nu vraag ik me af, heeft het een reden dat je een stam wil van zes?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Lucas,

Een stam van 6 is de langste lengte waarmee ik kan rijden op de baan.
Tevens vind ik een stam van zes een mooie lengte.

Tijdens het maken van het ontwerp is dit ook mijn uitgangspunt geweest.

Gr.

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Beste modelspoorders,

Dit weekend helaas geen update.

Mijn zwager is afgelopen vrijdag 40 jaar geworden en dit wordt uitgebreid geviert.

Afgelopen week druk bezig geweest met de bouw van het de havenspoorlijn.
Ook nog wezen klussen bij de Krokodil en de baan van mijn schoonvader.

Zal eens kijken of ik mijn schoonvader zo gek krijg dat hij de bouw van zijn baan ook gaat plaatsen op dit forum!
Hij zegt dat is best leiuk, maar nu de uitvoering nog.

Wie weet.

Tot gauw.

Wim
Bouw havenspoorlijn
De Dijk
gast

Bouw havenspoorlijn
Beste modelspoorders,

Deze week gestart met de aanleg van de havenspoorlijn.
Deze lijn heeft zijn naam te danken aan de haven welke als scenery langs dit spoorlijn wordt aangelegd.
Deze havenspoorlijn is voor mij een uitdaging omdat hier een keerlus ingebouwd moet worden.
Dus ik hoop geen rook signalen te gaan ontwikkelen.
Het is een product van Wim Ros genaamde de Xtreme keerlus.
Tevens is deze havenspoorlijn enkelsporig en van 2 kanten te bereiden.
Dus in koploper zijn de blokken 49 en 50 voorzien van een 2 richtingsgroep.
De havenspoorlijn wordt aangesloten tussen 2 bestaande wissels, 1 op het centraal station en 1 in het verlengde van de paradebaan (moet nog worden gebouwd).

Nogmaals het ontwerp om jullie geheugen op te frissen.


Eerst de maat nemen van de eerste bocht en op maat uitzagen:


De plaat langs het centraal station op maat leggen en aftekenen:


De koppeling tussen beide platen maken,uitzagen en op hoogte leggen:


Gelijk de sporen op het houtwerk afgetekend:


Nadat het houtwerk op maat is uitgezaagd, gaan we het houtwerk koppelen en voorzien van geluidsisolatie. De geluidsisolatie wordt met boekbinderslijm vastgeplakt:





Nu nog ff monteren op de baan:


De sporen leggen en aansluiten op de baan:





De keerlus moduul aansluiten:


Dit was het weer voor deze week veel plezier.
Volgende week gaan we starten met de bouw van de paradebaan.

Groetjes,

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

Het binnen halen van de foto's werkt niet, ik zie alleen maar tekst  :? :?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
Seinwezen
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: degeluidsman op zondag 04 december 2011, 10:56:12
Hoi Wim,

Het binnen halen van de foto's werkt niet, ik zie alleen maar tekst  :? :?


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Bij werkt het wel gewoon.
Misschien een verkeerde instelling?

Wim,

Leuke update weer.
Je bent lekker druk geweest in je vakantie :D

Succes met klussen vandaag,

Groeten Sander
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2011

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Keurige foto's hier  :thumbup:
Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

Nu kan ik de foto,s wel zien  :thumbup: :thumbup: mijn computer zal wel last hebben van de zondag morgen dip  >:-D >:-D

De baan wordt met de dag mooier en we mogen wel snel een keertje langskomen anders is hij al klaar.
Dit jaar zal het niet meer worden maar daarna komen we gauw die kant op.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi allemaal,

Peter, volgens mij had je PC inderdaad een dip.

Alle foto's staan er keurig op zoals Sander en Golver al schreven.
Het had inderdaad gekund, want het plakken van de foto's ging vanmorgen niet vlotjes en ik had ook last van tijdsgebrek.

Alles staat er gelukkig goed op.

Peter, wees gerust eind dit jaar ben ik echt nog niet klaar hoor. (ik heb nog geen geldboom in de tuin).

Ik hoop eind dit jaar de bovenbaan af te hebben m.u.v. het industriegebied en het loc depot.

Ook moet alles nog keurig netjes gaan rijden, en zal koploper nog hier en daar moeten worden fijngeslepen.
Wat dat betreft staat koploper nog in de basis instelling, de details volgen in een later stadium.
Hierbij zal ik gebruik moeten maken van de kennis en kunde op dit forum.

Ook heb ik nog genoeg te doen bij andere forum leden.

Ik zie jullie wel een keer.

Groetjes Wim

Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

ziet er al goed uit en het begint aan de voorzijde al goed vol te raken met electronica 8o

Succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi John,

De klapbare borden beginnen inderdaad al aardig vol te raken.
Zondag nog een nieuwe keerlusmoduul geplaatst voor de laatste keerlus op mijn paradebaan.

Ik heb ook al plaats gereserveerd voor de inrichting van het industriegebied en het loc depot.
Met name 2 extra wisseldecoders en een bezetmelder.

Het station de dijk en het loc depot wordt ook nog voorzien van een omloop voor het koppelen en ontkoppelen van wagon''s.
Tevens krijgt het loc depot een draaischijf met 2 3 delige loc loodsen waarvan de deuren automatisch open en dicht moeten gaan.
Er komt op het industriegebied en loc depot nog 2 kop stationnetjes. En de baan wordt nog voorzien van seinen, welke aangestuurd gaan worden door een OC of OM32.
En natuurlijk nog de sfeer verlichting.
Zoals je ziet nog ideeën genoeg.

Nu het geld boompje nog.

Groet,

Wim
Aanleg paradebaan
De Dijk
gast

Aanleg paradebaan
Goedenavond beste spoorders:

Afgelopen weken druk geweest met de aanleg van een deel van de paradebaan.
De paradebaan ligt achter het dorp en ligt ongeveer 6 cm hoger (dus in werkelijkheid ongeveer 10m).
De paradebaan is ruim 350cm lang. Voor het grootste gedeelte 3 sporig. Tevens zijn de meeste sporen ook van 2 kanten bereidbaar. Omdat het industriegebied en loc depot als laatste wordt aangelegd, worden de sporen hiervoor op een later tijdstip aangelegd. Wel wordt een gedeelte van het houtwerk alvast voorbereid.
Dit heeft te maken met de bereikbaarheid en de verschillende nivo's waaruit dit baanvak bestaat. Als eerste gaan we steunen plaatsen aan de achterzijde waarop het paradespoorbaan komt te liggen. Deze steunen worden dusdanig geplaatst dat een een maximale stijging van 3% wordt gehandhaafd.




Hierna wordt het houtwerk voor de paradebaan op maat gemaakt, waarvan de linker en rechterzijde over een lengte van 2 meter wordt ingezaagd met een spoorbed breedte van 3cm. Dit heeft te maken met de maximale 3% stijging. Dus over 1 meter mag maximaal 3cm worden gestegen.
Aan de linkerzijde wordt het houtwerk gelijk voorzien van een ruime bocht welke de koppeling met het linker spiraal en havenspoorlijn realiseert.



Natuurlijk wordt ook dit houtwerk voorzien van geluidsisolatie.



Zodra de geluidsisolatie is aangebracht en op maat is afgesneden, leg ik samen met mijn zoontje (moet wel ff met een lengte van ruim 3 meter en 10cm breed) het houtwerk op de tafel. Nog even voorzien van een likje grijze grondverf.




Zodra de verf droog is wordt het compleet op de hoogte steunen geplaatst. Hierna wordt het spoor gemonteerd op het houtwerk beginnende aan de zijde van het linker spiraal / havenspoorlijn.




Hierna wordt het voorste spoor (enkel spoor van 2 kanten bereidbaar) met bocht viaduct delen gekoppeld aan het grote station. Zowel aan de linker als rechterzijde.



Op onderstaande foto zie je ook wel dat de stijging met de standaard geleverde pijlers weg erg optimistisch is, later bij het test rijden zal blijken dat sommige loc's hiermee problemen hebben. Dit komt door de combinatie stijging / bocht en type loc. Met name de PORSCHE loc van trix heeft hier moeite mee.



Deze opstaande rand van de viaduct delen zijn een ramp voor de posttrein van Arnold en de dubbeldekkers.



Tussen het linker en rechter gedeelte van de paradebaan komt een dubbel kruiswissel met 2 enkele wissels te liggen welke zorgen voor de verbinding tussen de 3 sporen op de paradebaan.

Hierna gaan we de bedrading van de sporen die op het houtwerk van de paradebaan zijn gemonteerd voorzien van de benodigde bedrading.



De bedrading is met opzet met een lus aangebracht zodat ik bij problemen met de rails deze makkelijk kan loshalen. Zou ik de bedrading strak leggen kan ik mijn rails aan de bovenzijde niet meer ophoog halen. Deze overlengte in de bekabeling wordt in een later stadium in de kabelgoten weggewerkt.




Aangezien de koppeling van de paradebaan naar de linker spiraal / paradebaan een keerlus is moet deze worden voorzien van een keerlusmodule.



Tevens moet het grote kruiswissel worden aangesloten op de Lenz LS150 wisseldecoder (dit i.v.m. de grote stroom die het wissel verbruikt bij het omleggen van de tongen 1,7A). De enkelvoudige wissels worden op een gewone wisseldecoder aangesloten, welke maximaal een stroom van 1A kunnen schakelen.



De gekochte KATO viaductdelen gaven tijdens het testrijden problemen  :-( met de dubbeldekkers en de posttrein. Zij lopen vast in de bocht en de dubbeldekkers wagon's ontsporen hierdoor. Dit is dus flink balen.
Aan de binnen zijde van de viaductdelen de schuine hoekjes weggeslepen met een dremel en met een fijn stuk schuurpapier weer glad gemaakt. Helaas blijkt dat deze oplossing niet voldoende is om de posttrein en dubbeldekkers moeiteloos over het viaduct te laten rijden.  :?  Er rest nog maar 1 oplossing  :idea: en dat is de zijkanten van het viaduct deel weg te halen. Ook blijken sommige loc's in deze bocht net bij het uitrijden naar het stationsspoor met de onderzijde van de buffer het spoor te raken en hierdoor ontsporen.   :( Dit ga ik oplossen door de stijging percentage van 3 naar 2% te brengen  :idea:. Ik heb dus nog wat werk om dit gedeelte goed bereidbaar te krijgen. Hier zal ik de komende week mee aan de gang gaan. Tevens zal ik een begin maken om de aansluiting van de paradebaan met de rechter helix te realiseren.

Hier nog even een foto van het eindresultaat van het station met op de achterzijde de paradebaan.



Veel leesplezier en tot volgende week.

groetjes,

Wim van Dijk






Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

haal die bocht helemaal weg. Probleem opgelost ;)

Groetjes, John
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Ja John,

Heb ik ook aan gedacht, maar ik vond zo'n viaduct deel op pijlers juist zo mooi staan.

Dus de dremel moet weer aan het werk, en de pijlers worden ingekort.

Jammer dat ze bij KATO geen rekening hebben gehouden met de posttreinen en dubbeldekkers.
Zullen deze ook in Japan voor komen?

Groet,

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

Vervelend dat er treinen ontsporen op dit stuk, ik ken dit probleem mijn klim en daal blok ( R1 ) heeft hier ook last van.

Daar rijden somige treinen tegen het hekwerk van de brug aan  :-( :-(

Je bent weer een lekker stuk opgeschoten met je baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
Senior
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Peter,

Het is inderdaad vervelend dat dit gebeurd, zeker als ik vertel dat dit niet de kleinste radius van KATO is.

Ik snap niet dat KATO dit product op de markt heeft gebracht. Een halve cm breder aan elke kant en het probleem behoort to het verleden.
Een boel geld voor betaald t.o.v. een normaal stuk rails en dan dit.

Maar goed er zijn ergere dingen in het leven.

De dremel gaat er in en het zal best goed komen.
Gelukkig ligt de hele nieuwe bovenbouw nog los en zijn de delen alleen in elkaar geklikt. Dus ik kan er nog makkelijk bijkomen.

Nog een weekje werken end an kan de beuk er nog ff in.

Komt allemaal goed.

groetjes,

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Modelbaan De Dijk
hoi Wim,

Bedankt voor de foto's van de steuntjes voor het parade spoor, zat hier ook te piekeren hoe ik dat op kon lossen. Denk dat ik nu ook zoiets ga proberen.

Succes verder met het bouw plezier.

Ga je volgen...

Gr Ruud
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2011

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: Senior op zondag 11 december 2011, 01:07:02
....Het is inderdaad vervelend dat dit gebeurd, zeker als ik vertel dat dit niet de kleinste radius van KATO is.
....
Ik snap niet dat KATO dit product op de markt heeft gebracht. Een halve cm breder aan elke kant en het probleem behoort to het verleden.
...........

Eigenlijk inderdaad onbegrijpelijk, ze hadden op z'n minst kunnen waarschuwen dat bepaalde rijtuigen niet door de bocht zouden kunnen.

groet,
Michiel
Modelbaan De Dijk (Aanpakken ontsporingen viaduct deel)
Hallo allemaal,

Deze week besloten om eerst maar eens de problemen van de viaduct delen aan te pakken.

Wat was het probleem ook alweer?

De motorpost en de dubbeldekker rijtuigen ontsporen in het viaduct deel omdat de ruimte tussen de opstaande delen net te krap is.

Hier zie je het probleem in beeld gebracht:



Aangezien ik toch graag de look van een viaduct deel op mijn baan wil houden en met betreffende los en rijtuigen wil blijven rijden besloten om de opstaande kanten voor een gedeelte weg te fresen.

Eerst geprobeerd om de haakse hoekjes aan de binnenzijde van de opstaande randen weg te frezen heeft helaas geen resultaat gehad. Dus toch de opstaande kanten weg frezen met de dremel.

Hoe zag het viaduct deel er ook al weer uit?


Het viaduct deel ontdaan van het spoor:


Hier zie je dat ik de binnenzijde glad heb gefreesd met de dremel, helaas heeft dit niet geholpen.



Nu eerst grofweg de eerste zijde weghalen:


Nu de andere zijde verwijderd en strak gemaakt:


Bijna klaar, nog even de bovenzijde strak maken en het probleem is opgelost:


Viaduct delen weer in de baan teruggebracht en hierbij het eindresultaat:




Nu dit probleem is verholpen kunnen we weer verder gaan met de bouw van de paradebaan.
Deze paradebaan is 3 sporig met in het midden een kruiswissel met 2 enkelvoudige wissels.

Nu is het station aan beide zijde gekoppeld met de paradebaan, tevens is er een koppeling gemaakt naar de linker helix en de havenspoorlijn. Volgende week ga ik de rechter helix koppelen met de paradebaan met een enkel spoortje welke ook maar van 1 zijde te bereiden is. Tevens is dit weer een keerlus voor de + en de -, dus zal hier ook een keerlusmodule geplaatst moeten worden. De 3de en voorlopig de laatste.

Veel leesplezier en tot volgende week.

Groetjes,

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

Jammer dat je de brug moest aanpassen voor sommige treinen, een bekend probleem overgens, ook ik heb hier last van ( R1 bochten ).

Ik zou de hekjes ervanaf kunnen halen maar dat is geen gezicht dus blijven somige treinen in de doos wachten op de nieuwe baan.

Nog even en jij bent aan de scenery toe  :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
br_86_132
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

Je maakt leuke vorderingen :thumbup: Het ziet er al heel anders uit dan de vorige keer toen ik bij je was. Het is jammer van je brug delen. Maar gelukkig heb je een mooie oplossing gevonden.

Ga zo door.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Peter,

Zoals je al zag zijn mijn viaductdelen niet in de doos gebleven.
Voor het gedeelte van de paradebaan ben ik bijna aan de scenery toe.

Scenery bouwen is voor mij helemaal nieuw, dus nog een beetje huiverig.
Wel afgelopen zaterdag het eerste muurdeel aangeschaft om eens te proberen.

Maar eerst de paradebaan klaar maken, en het moet natuurlijk goed rijden.

Hoi Leon,

Ja ik heb al aardige vorderingen gemaakt.
Vanavond nog even aan de gang met de paradebaan aan de rechterzijde, dit i.c.m. de keerlus.
En de viaduct delen zijn nu in ieder geval bereidbaar, de aankleding komt met de scenery bouw wel goed.
Als je zin hebt om nog eens aan te wippen dan hoor ik het wel.

Groetjes,

Wim

Re:Modelbaan De Dijk
tja, met de meeste locs van kato zelf had ik en geen last van. Ik had wel een shinkansen 100 die hetzelfde euvel toonde in de krapste bochten. Maar goed, dat spul ligt nu in dozen stof te vangen.
Uitbreiding paradebaan
De Dijk
gast

Uitbreiding paradebaan
Goedemorgen allemaal,

Afgelopen weken niet stil gezeten wat betreft de uitbreiding van mijn paradebaan.

Benodigde materialen de afgelopen weken bij elkaar gekregen en in fases gaan bouwen.

De voorbereidingen voor de uitbreiding van de paradebaan had ik al mee genomen bij de aanleg van de basis van de paradebaan. Dit gedeelte is wat complexer omdat hierbij gebruik wordt gemaakt van een keerlus en een stijging van de baan van +2cm naar +11cm t.o.v. maaiveld. Dus een flinke stijging voor de loc's.

Onderstaand een tekening m.b.t. het stukje wat ik ga bouwen:


De stijging loopt dus vanaf de rechter helix naar het dubbele kruiswissel op de paradebaan.
Dit enkele spoortje alleen maar bereidbaar vanaf de helix.

Hierbij het uitgangspunt voor de bouw waarbij ik gelijk de koppelstukjes aan de baan lijm:



Eerst gaan we het hoekstuk in de baan aanbrengen en op maat maken. Tevens zien jullie gelijk het volgende bouw gedeelte, het spoortje vanaf de paradebaan naar het kopstation op het loc depot (2de foto).:



Hierna het aanbouwen van het rechte gedeelte vanaf de helix:


De sporen op het houtwerk leggen en aftekenen:


Het houtwerk uitzagen en controleren of het op maat is:



De geluidsisolatie aanbrengen:


Even uitsnijden en in de grondverf zetten:


Het nieuwe spoor koppelen aan de bestaande en de bekabeling aanbrengen:



Tijdens het testrijden bleek ik in de keerlusmoduul 2 bezetmelder te hebben omgedraaid. Gelukkig m.b.v. mijn kids dit ook weer opgelost.
Ook bleek tijdens het testrijden dat de helling te stijl was om met 6 rijtuigen naar boven te komen.
Gelukkig was dit snel verholpen door de houten steunen onder de stijg delen in te korten en de stijging wat te verlengen richting het kruiswissel.

Volgende week een beperkte update van mijn baan, ik ga dan eindelijk een stoomloc op de baan brengen. Deze moet nog worden gedigitaliseerd en geijkt. Van het digitaliseren en ijken zal ik een verslagje maken.

Vanuit hier prettige kerstdagen toegewenst en veel leesplezier.

Groetjes,

Wim
Aansluiten bedrading op KATO rails
Goedemorgen spoor vrienden,

Deze keer ga ik uitgebreid in hoe ik mijn bekabeling aan mijn kato rails aansluit.
Natuurlijk zijn hier setjes voor te kopen, maar het kan goedkoper, en naar eigen smaak.

Eerst pakken we een kato railverbinder.


Deze railverbinder moeten we eerst ontleden. Het raillasje moet uit de houder worden gehaald.
Dit doe je met een smalle rechte schroevendraaier. Deze steek je haaks in de zijkant van de raillas.


Uiteindelijk heb je 2 delen.


Van het raillasje moet je de beide uitsteeksels iets naar buiten brengen met bijvoorbeeld je nagel. Dit is nodig omdat de raillas zich moet borgen in de houder van de railverbinder.



Nu soldeer je je draad haaks op de raillas.


Nu steek je de draad met de raillas door de railverbinder. En klik je de raillas vast in de raillasverbinder. Druk niet te hard anders gaat de raillasverbinder kapot.



Nu zet je met de smalle platte schroevendraaier je draadje haaks om in de raillasverbinder.



Nu klik je de raillasverbinder aan je kato rails en klaar is kees.


Onderstaand de kato rails voorzien van een plus en een min draad. Onder de kato rails is er voldoende ruimte om je draad weg te werken.


Veel SUC6.

Tevens wens ik jullie allemaal het allerbeste toe in 2012.

Volgende keer een update m.b.t. het oplossen van problemen met loc's.

Groetjes,

Wim

Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Mooie en simpele oplossing Wim.

zou je met een soldeerbout met een kleine punt dit niet in een keer kunnen doen ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Peter,

Helaas lukt het niet, door de warmte van de soldeerpunt zal je het kunststof houdertje van de raillasverbinder vervormen waardoor hij niet meer bruikbaar is.

Groet,

Wim
Aanpakken loc's met problemen
Hallo modelspoor vrienden,

Om met wat meer loc's op de baan te kunnen rijden moet ik de loc's met problemen weer goed rijdend zien te krijgen.
Als eerste is deze Hupac aan de beurt, deze blijft geregeld stil staan op de baan.
De voorganger is al zo slim geweest om de NEM stekker te verwijderen van deze TRIX loc (inmiddels een bekend verhaal). Helaas bleek na een goede inspectie beurt dat de soldeer kwaliteit niet van de beste in zijn soort was. De decoder (Lenz) opnieuw vast gesoldeerd en rijden maar. Prima decoder trouwens alleen wat prijzig. Gelijk geijkt op de baan en voorzien van wat ketelwagens.



De 2de loc met problemen is er eentje van de SETG, ook deze bleef regelmatig stil staan op de baan. Ik had ook nog een broertje. Samen zijn ze tot 1 nieuw leven gewekt.
Ook bij deze TRIX loc de NEM stekker verwijderd en de decoder ( Uhlenbrock) rechtstreeks op de 6 printbanen gesoldeerd. Helaas behoort deze decoder niet tot de beste in zijn segment, maar tot nog toe rijdt de loc goed.

Helaas heeft deze actie mij wel een decoder gekost.



Ook deze loc gelijk geijkt en voorzien van een 5 stel hout transport wagons.



Helaas was ik vergeten de wielstellen te reinigen waardoor hij niet echt soepel liep. Ook dit probleempje gisteren nog ff opgelost.



De sneeuwschuiver aan de voorzijde van deze loc bleek na de testrit aan 1 zijde te zijn gebroken. Gezien het feit dat hij regelmatig op de baan bleef haken, deze verwijderd. Nu rijd de loc naar wens.

Volgende week veer verder met mijn probleem loc's.

Veel leesplezier gewenst.

Groetjes Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

Vevelend dat je een decoder kapot hebt, dat overkomt ons allemaal wel eens.

Maar het goede nieuws is ook dat er weer loc,s beter rijden, solderen is een kunst zoa zie je maar weer.


Mvg,

Peter / degeluidsman.