Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Modelbaan De Dijk, Scenery, Defectie LaisDCC decoders, toch maar Kuehn N45

Gestart door De Dijk donderdag 20 oktober 2011, 01:05:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Filmpje digitaliseren, ijken en CV's aanpassen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Filmpje digitaliseren, ijken en CV's aanpassen
Hi Tom,

Deze had ik al verwacht ...... een open deur.
Ben je morgen in Houten ?

groet
Harald
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Filmpje digitaliseren, ijken en CV's aanpassen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Filmpje digitaliseren, ijken en CV's aanpassen
Harald, nee de deur in Werkendam staat open dus ben ik daar.
Was een inkoppertje hè. :)
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Filmpje digitaliseren, ijken en CV's aanpassen
Harold,

Praat eens met Tom, hij heeft meer kwaliteiten dan alleen maar treintjes, I-train en scenery.

Met Pinnacle is hij ook een topper. :thumbup:

Ik weet alleen niet of die cursus betaalbaar is........... :D


Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Filmpje digitaliseren, ijken en CV's aanpassen
een super filmpje
eindelijk is iemand
die het duidelijk in beeld brengt

bedankt
gr rien ook N spoorder
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Beste spoorders,

Afgelopen week druk geweest met het maken van het filmpje digitaliseren, ijken en instellen CV's.

Het filmpje heb ik gemaakt met Pinnacle studio 16.



Ik heb ook al een aantal loc's op mijn baan staan die eigenlijk aan een onderhoudsbeurt toe zijn.
Ze rijden nu 2 jaar rond op mijn baan dus gelijk de koe maar eens bij de hoorns gevat.

Ik heb de afgelopen tijd wat N-loc's mogen repareren die aan de HIP waren aangeboden. Vaak was dit een kwestie van de loc voorzien van een goede onderhoudsbeurt.

De onderstaande loc's voorzien van een onderhoudsbeurt, cv's aangepast en gelijk maar ff opnieuw geijkt.







Afgelopen zaterdag nog ff naar Houten geweest om mijn Knabbel locje (BR106-1)van Volker Stevin Rail & Traffic op te halen, nu wel volledig digitaal uitgevoerd.





Ook nog een ICR rijtuig gevonden met verlichting van minitrix voor een zacht prijsje. Ik heb nu een stammetje van 3 wat uitgebreidt moet worden naar 5. Wel een groot nadeel de verlichting knippert erg tijdens het rijden. Heeft iemand een oplossing hoe ik dit kan verhelpen?
Helaas de Geel/Blauwe IC rijtuig van Fleischmann 2e klasse 828646NL van de NS, niet kunnen vinden, dan was mijn stam van 5 compleet geweest.



Ook gelijk mijn verlichting set compleet gemaakt om de kop station's en centraal station te voorzien van de benodigde verlichting. Als je elke keer 1 lampje koopt kun je de kosten lekker spreiden.



Dit geldt ook voor de wissels van KATO, ook deze keer weer 1 wissel aangeschaft. Nog een Linkse en Rechtse uitvoering te gaan, en ik kan mijn inrijders van mijn schaduwstation voorzien van betrouwbaarder wissels.



De volgende loc is een heel ander verhaal. Ik liep langs een stand vol met Marklin loc,s en zag voor een leuk prijsje ?50,- diverse N-spoor loc's liggen. De man kwam naar mijn toegelopen en vroeg of ik interesse had in deze loc's. In principe niet want deze BR110 had ik vorige week al gekocht en een BR103 in rode uitvoering had ik nog liggen in analoge uitvoering. Ik vertelde dit de man, en hij ging bijna op z'n knieën of ik a.u.b. niet een loc niet wilde kopen. Hij vroeg uiteindelijk ?25,-. Nou dan is de keus niet zo moeilijk voor mij.  Dit is hem dan:



Ja en dan moet er natuurlijk ook nog een decoder in, gelijk maar een Kuehn N45 aangeschaft, altijd goed en zeer betrouwbaar.



Dat was het weer voor deze week. We gaan lekker verder met mijn loc's te voorzien van een onderhoudsbeurt en wat er verder ter tafel komt.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Hallo Wim,

Leuke aanwinsten  :thumbup:
Het knipperen van de binnen verlichting kun je oplossen door er een condensator te gebruiken, alleen is de vraag of deze ook past in een N spoor rijtuig?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Mooi Wim, van de week heb ik even de draai15 kaart bij Kees Moerman besteld, zodat mijn Hk draaischijf compleet is.
Hij zal nog even moeten wachten, ben er nog lang niet aan toe. Nog bedankt voor het e mail adres opzoeken. Mvg Arie
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Mooie aanwinsten Wim.
Ja25 euri is niet veel voor zo n loc.

Tony
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Citaat van: dolphin op zondag 10 november 2013, 16:14:39
Mooi Wim, van de week heb ik even de draai15 kaart bij Kees Moerman besteld, zodat mijn Hk draaischijf compleet is.
Hij zal nog even moeten wachten, ben er nog lang niet aan toe. Nog bedankt voor het e mail adres opzoeken. Mvg Arie

Graag gedaan Arie.

Citaat van: degeluidsman op zondag 10 november 2013, 16:07:23
Hallo Wim,

Leuke aanwinsten  :thumbup:
Het knipperen van de binnen verlichting kun je oplossen door er een condensator te gebruiken, alleen is de vraag of deze ook past in een N spoor rijtuig?


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Peter, heb jij de gegevens van deze condensator (of elco)?
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Citaat van: blauweengel op zondag 10 november 2013, 16:22:02
Mooie aanwinsten Wim.
Ja25 euri is niet veel voor zo n loc.

Tony

Hoi Tony,

Ga vandaag maar eens kijken of hij in analoge toestand ook goed functioneert, anders wordt het een onderdelen loc.

Nu eerst mijn nieuwe FL van VSRT knabbel ff ijken (een werk loc van mijn bedrijf), deze is in week 41/42 bij ons op het werk geweest in Heerlen.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Hoi Wim,

De gene die ik hier heb liggen zijn 25V 470UF
rond 10 mm.
hoog 13 mm. zonder de draden.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Is dit een elco Peter, staat er een + en - op de behuizing?

Of doe ff een foto per mail.

Alvast bedankt.

Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Ja, hij heeft een plus en min.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Okidoo dan is het een elco, bedankt Peter


Edit Gerard: Citaat verwijderd. Wij hebben besloten om citaten van het gehele voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Beste Edit Gerard,

Ik probeer juist te reageren op de citaat van betreffende personen, zo kan een ander begrijpen waar het over gaat.

Ik kies er juist voor duidelijkheid te scheppen in mijn eigen draadje.
Die duidelijkheid heb je mij nu ontnomen.

Jammer, een privé bericht had ik op zijn plaats gevonden.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Hoi Wim,

Edit Gerard is geen naam, maar een verwijzing.
Dan heeft de betreffende moderator iets gewijzigd i.v.m.  de leesbaarheid.

Maar je verhaal is voor mij duidelijk, ben tenslotte niet voor niks elektromonteur.
Alleen zijn we niet allemaal gezegend met die achtergrond......

Een elektrolytische condensator kan een oplossing zijn voor de flikkerende verlichting van jouw rijtuigen.
Dat is een condensator voor gelijksspanning, en let daarbij goed op de gemarkeerde zijde van deze condensator.

Je hebt ook nog kleinere condensatoren dan Peter heeft, maar je kan het passen ten alle tijden proberen.
De ruimte in N-spoor rijtuigen, is nu eenmaal beperkter, dan die van H0 rijtuigen.

Toch heb ik bewondering voor  de wijze waarop jij deze lokjes aan de praat krijgt, al dan niet omgebouwd :thumbup:
En nog gefeliciteerd met je aanwinsten ;)

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Beste Hans,

Respect voor de moderator, maar ik vind het vervelend dat mijn draadje wordt gewijzigd zonder vooraf te worden geïnformeerd.
Ik reageer in 1 draadje op verschillende reacties, hierbij refereer ik naar hun reactie via een citaat, volgens mij niets mis mee.

Maar goed weer retour naar mijn draadje.

Ik deel je mening dat de ruimte in een n locje de ruimte beperkter is, ga zeker de tip van de geluidsman proberen. Het heeft geen prima, maar wel leuk om de oplossing al te weten.

Het geeft mij gewoon een kick om een slecht lopende n- loc weer aan de praat te krijgen.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Hi Wim,

Mocht je nog problemen hebben met de elco's (maat en zo) kom dan eens langs, heb diverse waarden en maten op voorraad.

groet
Harald
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Hallo Wim, erg leuke en duidelijke filmpjes. Vooral het instellen van de CV waarde(n) is leerzaam.Ik stoei hier vaak mee (en denk velen met mij). Gr, Hans
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Hoi Harald,

Bedankt voor je aanbod m.b.t. de elco's. Ik rij 2 rail en volgens mij moet er dan ook nog een gelijkrichter tussen. Week 51-52 en 01 ben ik vrij. Bij gelegenheid wip ik ff langs bij jullie in Urecht.

Hans,ik mag helaas geen citaat uitbrengen, maar terugkomende op je reactie m.b.t. Mijn filmpjes het volgende: Ik digitaliseer ook veel N- spoor loc's en repareer voor de Hip ook N-spoor locjes.
Veel mensen hebben problemen met slecht lopende loc's mede daarvoor heb ik besloten bij de HIP een workshop te organiseren onderhouden van je locomotieven. Gericht op 2 rail-ers, zowel analoog als digitaal. Voor de digitale rijders heb ik nog een aanvulling in petto m.b.t. Ijken, en instellen van je CV waarden. Ook komt koploper nog ff ter sprake. Dus heb je interesse schrijf je in bij hobbyinpraktijk.nl. In ben benieuwd naar de reacties. Voor mij is het ook ff aftasten naar de behoeft van mijn mede modelspoorders.

Oh, ja zowel N of HO locomotieven zijn welkom.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Nieuwe aanwinsten Houten
Beste spoorders,

Deze week nog druk geweest met het onderhouden van mijn eigen locomotieven die al een aantal jaren trouwe dienst doen op mijn baan.

Ook worden ze opnieuw geijkt en de stand van de CV waardes gecontroleerd. Ook het remmen en optrekken wordt nog ff onder de loep genomen.

Gelijk maar ff een Excel bestand aangemaakt om alles vast te leggen (kan ook in koploper in het veld info bij locomotieven).

Onderstaande loc heeft zijn onderhoud deze week mogen ondergaan.




Afgelopen vrijdag nog ff bij Peperkamp in Ede geweest met mijn schoonvader, helaas kon ik het weer niet laten. :D

Het resultaat: :thumbup:







Ook mijn schoonvader kocht nog een setje Fleischmann wagons uit het 3de tijdperk voor achter zijn stoomlocomotief. Dus gelijk maar ff de koppelingen vervangen.



Dit was het weer voor deze week.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Onderhouden en nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Onderhouden en nieuwe aanwinsten
Hoi Wim,

Zoals ik op de H.I.P. site kon lezen, is het aftasten naar de behoefte gelukt :thumbup:

Leuk dat er nu ook eens aandacht is voor N-spoor lok's, want ook daar zal je vastgelopen hobbyisten kunnen ontdekken.

Mooie aanwinsten Wim, en die BR 151 vindt ik een geweldige machine :thumbup:

Heb je daar ook die andere kleurstelling van?

Want die vindt ik uitzonderlijk goed staan op de lok, ja zelfs beter dan op alle andere lok'suitgezonderd de BR 216/218 serie  ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Onderhouden en nieuwe aanwinsten
Hoi Hans,

Ik heb inderdaad meerdere BR151 loc's in mijn bestand , wel in dezelfde uitvoering maar met een ander bedrijfsnummer. Ik heb uitvoeringen van Fleischmann en Minitrix. Mijn voorkeur gaat uit naar de FL loc's omdat de Minitrix loc's vaak last hebben van massa problemen. De massa moet hierbij door het draaistel heen, dit geeft nogal wat problemen, voor bij de eigenaren die te veel olie gebruiken. Inmiddels heb ik daar een oplossing voor gevonden. Mijn Minitrix zal ook worden gedigitaliseerd, waarin ik mijn oplossing zal verwerken.
Het is een zes asser dus overdracht van het digitale signaal via het wielstel zal weinig problemen geven.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Onderhouden en nieuwe aanwinsten
Hoi Wim

Mooie aanwinst die Zwitserse loc. :P

Tony
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Onderhouden en nieuwe aanwinsten
Zeker Tony,

Ik heb hem vandaag ff opengemaakt, nu heb ik een uitdaging om mijn decoder kwijt te kunnen. 8o

Veel ijzerwerk, dat wordt frezen en de printplaat ligt ook nog eens tussen de draaistellen en ijzerwerk in.

Morgen maar eens de uitdaging aangaan.

Ziet er trouwens van binnen nog prachtig uit.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Onderhouden en nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Onderhouden en nieuwe aanwinsten
Hoi Wim,

Ja die Re 4/4 wordt zeker een uitdaging, heb een maatje nog gebeld, toen hij bezig was een Köf van Arnold om te bouwen.
Dus die weet ook wat uitdagingen zijn  :D

Wat ik wel jammer vind aan deze mooie lok, is dat de panto's zo grof zijn en zo hoog staan 8o
Nu loopt dit model al wat langer mee, maar ik heb ook N-spoor lok's gezien waar je dat haast niet ziet.

Kijk maar naar je BR 151, dan zie je al verschil van een tijdsgenoot, en zo zijn er nog wel wat lok's waar dit ook goed zit.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Onderhouden en nieuwe aanwinsten
Beste Hans,

Elke loc heeft zo zijn schoonheid.

Ik zal van deze uitdaging een verslag maken.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Onderhouden en nieuwe aanwinsten
Beste spoorders,

Helaas vandaag uitgeschoten met de boormachine met als resultaat een koperadertje van het motortje kapot.

Wie heeft er nog een motortje liggen van een fleischmann 7340 se SBB FFS 11156.

Het is volgens mij een standaard motortje.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Motortje fleischmann 7340 defect
Mocht je niet kunnen slagen: ik denk dat http://hobbypoint.nl/ je wel kan helpen.

Artnr. 507327.

http://hobbypoint.nl/manuals/fleischmann/fleischmann_BA_7340.pdf

Gr, Ben.
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Motortje fleischmann 7340 defect
Dat heb je snel gevonden Ben,

Ik ben nog ff aan het nabalen.

Ik heb nog geprobeerd het koperadertje van de wikkeling opnieuw te solderen, breek het adertje in de wikkeling af.
Dat was het einde van mijn N spoor motortje.

Ben al 3 dagen bezig met deze complexe ombouw, dan baal je wel ff.

Maar goed bedankt voor je TIP Ben.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Motortje fleischmann 7340 defect
Beste spoorders,

Ik heb de omgebouwde loc meer even terzijde geschoven totdat ik een vervangende motor binnen heb.

Ik loop al een jaar wissels van KATO te sparen om een gedeelte van mijn schaduwstation te voorzien van KATO wissels.

Het probleem is dat ik 24 peco wissels in mijn schaduw station heb liggen aangestuurd met een servo motor.

Door de temperatuur verschillen op zolder wordt ik geplaagd door het uitzetten en krimpen van hout, hierdoor verlopen constant de afstelling van mijn wissels.

Gezien de grote kosten post heb ik besloten om eerst het achterste gedeelte te vernieuwen, het stuk waar je het slechts bij komt.

Vandaag eerst maar even een ontwerp gemaakt van mijn schaduwstation in WinTrack.

Het schaduwstation wordt exact 3 meter lang, en komt in een bestaande situatie te liggen.

Zie onderstaande foto.



Dit was het weer tot zover.

Groet,




Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Motortje fleischmann 7340 defect
Beste spoorders,

Deze week weinig tijd gehad voor mijn eigen baan.

Ben druk bezig geweest om voor de HIP de N-spoorbaan te digitaliseren.

Voor verdere details verwijs ik jullie naar de HIP website.

Groet,

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Digitaliseren N spoorbaan voor de HIP
Gisteren de is de kogel door de kerk gegaan.
Besloten om het schaduwstation volledig te voorzien van KATO rails en wissels.

Gisteren de helft van mijn schaduwstation besteld.

Voor de andere helft moet ik nog ff sparen.

Hoop dit in mijn kerst vakantie rijdend te krijgen.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Foto / Digitaliseren N spoorbaan voor de HIP
Beste spoorders,

Vandaag de elektronica gedemonteerd van mijn schaduwstation.

Dus wie er nog interesse heeft in servodecoders met puntstukpolarisatie incl. Servo dan hoor ik het wel.
Ook komen er 24 peco code 55 wissels vrij. Geleverd door Rosoft.

Morgen ga ik de peco wissels en sporen demonteren.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Servodecoders met puntstukpolarisatie gedemonteerd
Hallo Wim.
Als je de wissels etc niet kwijt raakt dan kan je ze altijd bij HIP neerleggen. Het is wel weer een hele ombouw die je gaat doen!
Succes verder met de ombouw.
Hans
Re: Modelbaan De Dijk, Servodecoders met puntstukpolarisatie gedemonteerd
Da's een flinke investering Wim.

M.b.t. je Rosoft decoders: als je een advertentie zet op het BNLS forum ben je ze snel kwijt denk ik.

Succes met de bouw.

Gr, Ben.
Re: Modelbaan De Dijk, Servodecoders met puntstukpolarisatie gedemonteerd
Hoi Ben,
Inderdaad een hele investering. Maar een schaduwstation met elke keer verlopende wissels is ook.wat.
Eens.moet je een beslissing nemen.
Ik verkoop de servo decoders met puntstuk polarisatie incl. servo voor 10 euro p/s, zodat ik weer kan investeren in nieuwe wissels. De eerste 10 heb ik al verkocht.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, Servodecoders met puntstukpolarisatie gedemonteerd
Beste spoorders,

Gestart met de demontage van mijn schaduwstation.

Eerst ff terug in de tijd, het schaduwstation met servodecoders en servo's.



Demontage van de servodecoders en servo's.







Demontage van de wissels en sporen.







Na de demontage, het aanbrengen van de geluidsisolatie:





Een mooie strakke basis voor het nieuwe schaduwstation.

Nu eerst ruimte maken voor de nieuwe MDD wisseldecoders.
Tevens alle 17 wisseldecoders voorzien van de juiste decodernummer, corresponderend met de nummers van de wissels.

Eerst de bestaande MDD decoders verplaatsen en weer aansluiten.









Wisseldecoder 5 is nog ff een aangepaste WDD, een nieuwe MDD is onderweg met de post.



Gezien de doorgevoerde wijzigingen in het schaduwstation gelijk koploper aangepast aan de nieuwe situatie.
Alle treinen zullen opnieuw moeten leren remmen, dus opletten geblazen bij het test rijden.

Vandaag verwacht ik mijn KATO bestelling, kan ik starten met het leggen van de KATO wissels en sporen.

Wordt vervolgd.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Wat een hoop werk! Reeds gedaan en nog te doen.
Succes!
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Hi Wim,

Wat een werk joh en eigenlijk zonde maar er komt vast iets heel moois en goeds voor terug.

groet
Harald
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Er wordt lekker strak gewerkt Wim  :thumbup: :thumbup:

Tipje, de labels om de draden heen zullen op termijn los laten, misschien kun je er een nietje doorheen doen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Hoi Wim.
Dat was wel even een tegenvaller om zo'n groot gedeelte van je schadustation te moeten vervangen! 8o
Niet alleen voor wat het werk betreft maar ook de modelspoorpot heeft daar flink onder te lijden!

Maar je pakt alles weer voortvarend aan en voordat je het weet is alles weer (kerst)koek en (spiegel)ei.

Veel succes met dit minder leuke klusje en veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Wat een berg werk Wim, maar dat is jouw wel toevertrouwd.

Het ziet er allemaal strak uit, dan kan je tenminste wat terug vinden bij storingen en zo.

Succes verder
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Beste spoorders,

Deze week heb ik mijn schaduwstation afgebouwd met KATO rails en wissels.

De laatste MDD wisseldecoders aangesloten.

Ik wilde ook nog graag alle wisseldecoders en keerlussen op een aparte voeding van 12v gelijkspanning aansluiten, maar helaas bleek de gereserveerde voeding defect, dus ik moet nog ff op zoek naar een goede voeding van max 3A.

Nu op naar de foto's van het eindresultaat.

Eerst gestart met de bouw van de achterste sporen van het schaduwstation:







De rails moet nog worden gericht en vastgezet met schroeven, daarna het strak en zijn de hobbels verdwenen.



Voordat de voorzijde wordt gebouwd eerst de achterzijde testen en proefrijden.

Hierna de voorzijde gebouwd en gelijk proef gereden.



Even een overzicht van het resultaat.



Ik heb op mijn voorzolder een mooie vitrine hangen voor N spoor loc's.
Mijn vrouw kijkt daar vaak naar tijdens het strijken van de was.

Deze week kwam mijn vrouw met het voorstel om in de woonkamer ook zo'n mooie vitrine te plaatsen. Dit was niet tegen dovenmans oren gezegd. Dus snel ff Google'n. Helaas viel het niet mee om dezelfde te vinden.

Uiteindelijk toch gevonden en gelijk maar 2 exemplaren besteld.



Nu gaan we verder om koploper bij te werken en de juiste trein combinaties te plaatsen op de baan.

Verder wil ik van de gelegenheid gebruik maken om iedereen een gezond en liefdevol 2014 te wensen.

Wim


Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Ziet er heel strak uit met die kato rails Wim, erg fraai! We zijn bij mijn neef Richard op zolder ook bezig met peco rails, conrad servo's etc voor een schaduwstation van zijn schaal N spoorbaan, maar ga hem nogmaals wijzen op jouw topic en ook aandringen op betere rails!

Met vriendelijke groet en beste wensen voor 2014

Frank
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Mooi strak werk en een hele mooie vitrine er bij, jij boft wel met zo'n vrouw.
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Hoi Wim,

ziet er weer goed uit.
En een vitrine is erg leuk in de woonkamer.
Zal hier wel nooit gebeuren :-(.

Misschien dat je aan mijn tip niets hebt, maar wou het toch even laten zien >:-D.



Als je op op deze manier je opstelsporen maakt, dan zijn ze allemaal even lang.
Dan kunnen alle treinen op alle opstelsporen.

Groeten Sander
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Wim, wat is het merk en de prijs van die vitrine, en graag ook de afmetingen.
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Citaat van: frank-103 op maandag 30 december 2013, 12:30:51
Ziet er heel strak uit met die kato rails Wim, erg fraai! We zijn bij mijn neef Richard op zolder ook bezig met peco rails, conrad servo's etc voor een schaduwstation van zijn schaal N spoorbaan, maar ga hem nogmaals wijzen op jouw topic en ook aandringen op betere rails!

Met vriendelijke groet en beste wensen voor 2014

Frank

Frank, goeie tip voor je neef, ik heb slecht ervaringen met de peco wissels i.c.m. servo's.

Citaat van: iTom op maandag 30 december 2013, 12:32:14
Mooi strak werk en een hele mooie vitrine er bij, jij boft wel met zo'n vrouw.

Ja Tom, ik moet zeggen een beetje hobby in je woonkamer moet kunnen, al is het dan aan de wand.

Citaat van: Seinwezen op maandag 30 december 2013, 14:14:14
Hoi Wim,

ziet er weer goed uit.
En een vitrine is erg leuk in de woonkamer.
Zal hier wel nooit gebeuren :-(.

Misschien dat je aan mijn tip niets hebt, maar wou het toch even laten zien >:-D.



Als je op op deze manier je opstelsporen maakt, dan zijn ze allemaal even lang.
Dan kunnen alle treinen op alle opstelsporen.

Groeten Sander

Klopt Sander dit had ik ook in mijn oude schaduwstation, ik heb gekozen om bij de inrijders van het schaduwstation andere type kato wissels te gebruiken. Deze zijn 18cm lang en hebben een stevigere constructie bij de tongen. De langste trein mag bij mij maximaal 1.30m zijn, dit kan ik kwijt op de middelste sporen. tevens zijn de 2 buitenste sporen van het schaduwstation verdeeld in 2 blokken van minimaal 1.30m.  Nu had ik tevens de mogelijkheid om de bochten net buiten het schaduwstation iets ruimer te maken zodat de stomers er makkelijker door heen kunnen rijden.

Citaat van: Johnnytrein op maandag 30 december 2013, 14:37:14
Wim, wat is het merk en de prijs van die vitrine, en graag ook de afmetingen.

John, kijk eens bij speelgoedverzamelshop.nl in Aalsmeer type groot wandvitrinekast. Merk is niet bekend.

groet,

Wim
Re: Modelbaan De Dijk, start ombouw schaduwstation
Hoi Wim.
Prachtig en indrukwekkend schaduwstation! :thumbup:
De vitrine is ook erg mooi en van fraaie locs voorzien, geen wonder dat jouw vrouw hier ook van geniet maar voor de meeste vrouwen gaat dat helaas niet op.

Veel succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.