Beste spoorders,
De laatste weken niet stil gezeten.
De helixen zijn klaar en bedraad.
Nu tijd om met bezig te houden met de bovenbaan.
Voordat ik de bovenbaan ga bouwen eerst nadenken over het afwerken van de bekabeling onder de bovenbaan. Waar komen de bezetmelders en de digitale onderdelen. Moet ik nog digitaal uitbreiden.
Eerst kabelgoten rondom aangebracht om de bekabeling van de bovenbaan in weg te kunnen werken naar de aansluitpunten.
Mijn wisseldecoders uitgebreid (MDD), deze kunnen de enkelvoudige KATO wissels aansturen.
Ook nog een nieuwe bezetmelder aangeschaft (de 10 de).
En de digitale spanning / stroom voor de bovenbaan aangeschaft, geplaatst en aangesloten.
Een Power 7 van UB. Ik had er 2 gekocht, welke beide niet goed werkten en niet de verwachtte stroom konden leveren die zij beloofde. Dus teruggestuurd en toch na een herberekening besloten om de bovenbaan met 1 Power 7 te gaan voeden.
Van het overige geld een wisseldecoder LS150 van Lenz aangeschaft voor het schakelen van mijn toekomstige 5 kruiswissels van KATO. Deze wisseldecoder kan kort maximaal 3A schakelen. De kruiswissels van KATO vraagt 1,7A. Dus zeer beperkt in de keuze in wisseldecoders.
Zo hebben de nieuwe digitale onderdelen een plekje gekregen op mijn baan, welke natuurlijk direct zijn aangesloten.
De LS150 van Lenz heeft zijn eigen voeding gekregen.
De MDD wisseldecoders werken net zoals de servodecoders op 10V wisselspanning, dit om oververhitting van de spanning stabilisator te voorkomen.
Voordat ik de bovenbaan ben gaan monteren heb ik eerst een voeding test uitgevoerd voor het schaduwstation en de helixen.
Dit ging niet zonder slag of stoot.
De grote 4 voudige trafo van 4x 16v 150VA sloeg de hoofd zekering door. Het overgrote gedeelte van de wissels in het schaduwstation gaven kortsluiting (in rij 2 rail) waardoor de zekeringen om mijn oren vlogen.
Ook mede de problemen met de power 7 booster verkeerde ik in een en/en situatie. Dus terug naar de basis en alleen de 4A booster van de IB op de hele baan aangesloten. Zoals geschreven was de P7 de hoofdoorzaak van deze kortsluiting.
Na verder onderzoek bleek dat ik vergeten was om de puntstuk polarisatie van 12 wissels aan te passen. Ik had n.l. om keerlussen te besparen de voeding gekeerd van de helft van de helixen en het schaduwstation.
Deze peco slanke wissels worden n.l. aangestuurd door servodecoders met een servo en separate puntstukpolarisatie. Met de IB moet je de rechts en afbuigende stand ingeven, de uitslag van de tongen afregelen en de snelheid van het omleggen van de tongen instellen.
Dus samen met mijn zoon van 10, 12 wissels afgesteld en de voedingen van de puntstuk polarisatie omgedraaid.
Na een aantal dagen meten en afstellen eindelijk verlost van kortsluitingen. De wissels deden wat koploper vroeg.
Gelijk maar ff een loc op de baan geplaatst en met de hand een rondje gereden. Op zich ging dit goed maar bij de bovenzijde van de 2de helix ontspoorde telkens de loc.
En wat bleek, bij het nemen van de bocht kwam net de zijkant van de loc tegen het houtwerk aan:
Dus toch nog maar ff de decoupeerzaag ter hand genomen om wat ruimte te creëren voor de loc.
Na dit te hebben verholpen eindelijk starten met de bovenbaan.
Eerst de overgang van Peco naar KATO rails realiseren:
Om van de helix naar het grote 6 sporige hoofdstation te komen moet ik een stijging realiseren van 5cm.
Het hoofdstation De Dijk ligt op +5cm t.o.v. het maaiveld.
Eerst passen en meten en de voorziening maken zodat het station op 5cm t.o.v. het maaiveld komt te liggen.
De bovenplaat aanbrengen:
De sporen uitleggen, intekenen en uitmeten:
Nu de hoek uitvullen en de heling percentage goed in de gaten houden (max rond de 3%):
Na dit te hebben uitgemeten, de grote bovenplaat voorzien van geluid isolatie en grijze grondverf:
De hoek verder inmeten en koppelen met de linker helix:
De zelfde procedure volgen met de rechter hoek en helix:
Nu de kato kruiswissels op positie plaatsen en de sporen weer aanbrengen:
Een overzicht van het resultaat:
Nu het station tijdelijk plaatsen voor het gezicht een een kiekje maken:
Dit is de situatie van een aantal weken hard werken:
Het vervolg van het verhaal komt bij de volgende update.
Groetjes,
Wim