Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelbaan De Dijk, Scenery, Defectie LaisDCC decoders, toch maar Kuehn N45

Gestart door De Dijk donderdag 20 oktober 2011, 01:05:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan De Dijk, Scenery, Defectie LaisDCC decoders, toch maar Kuehn N45
Beste modelspoorliefhebbers,

Na een bedrijfsongeval eind 2005, waarbij ik 2 gebroken bovenrugwervels opliep moest mijn hobby " het restaureren van Honda C50 4 takt bromfietsen" de ijskast in.
Gelukkig heb ik de afbouw van mijn C50 nog kunnen voltooien.

Na een half jaar revalideren, vond ik een baan als werkvoorbereider van Volkerrail in Vianen.
Na een ruime tijd weer aan het werk te zijn, kwam aan het licht dat het bedrijfsongeval mijn rug voor de rest van het leven beschadigd had en de tussen wervelschijven kapot waren. Dus aan de pijnstilling en beperkte fysieke inspanningen.

Mijn schoonvader was al jaren in het bezit van een 3 rail Marklin baan en gaf te kennen dat hij deze graag wilde opbouwen op zijn zolder. In 2009 een grote analoge baan gebouwd waarbij er ongeveer 10 treinen tegelijk konden rijden.
In januarie 2010 kwam mijn schoonvader van zijn treinenclub uit Gorichem met de mededeling dat hij een N-spoor baan te koop wist.
Voordat ik het in de gaten had was ik de trotse bezitter van een N-baan.
Ruimte gemaakt op de voorzolder en mij verdiept in de spoor wereld.
De keuze gevallen op een U-baan met een lengte van 383cm, linkerbeen 185cm, rechterbeen 175cm en een diepte van 75cm.
Middels de basiscursus van Koploper een oefenbaan gebouwd met piccolospoor.
Van Piet (leren kennen via mijn schoonvader) een stoomcursus koploper gekregen en de baan in koploper gezet.
Hierna gestart met een eigen baan "De Dijk" bestaande uit een schaduwstation met 2 helixen.

Het schaduwstation als eerste gebouwd met een maatvoering van 240 bij 47cm. Bestaande uit 2x 5 sporen, 16 wissels liggende in een ruitvorm. De sporen hebben een lengte van 140cm en bestaat uit peco code 55 rails en wissels.

Het schaduwstation:


De wissels worden weer bediend door servodecoders van Wim Ros en servo''s van Conrad.
De koppeling tussen de servo en het wissel is gemaakt m.b.v. een dikke paperclip. Het e.e.a. afgeregeld en ingesteld met de IB.

De servodecoder met servo gemonteerd onder het schaduwstation:



Het schaduwstation beveiligd door 4 lichtsluizen welke weer zijn aangesloten op 4 bezetmeldpunten van de S88SD-16N van Wim Ros.

De S88SD-16N aangesloten:


Print gemaakt voor de lichtsluizen (ontwerp kees moerman):


Lichtsluisprint voorzien van een gestabiliseerde 15V voeding:


Uiteindelijk een proefopstelling gemaakt door de beide 5 sporen te koppelen met 2 lussen aan het schaduwstation.

Koppeling van het schaduwstation d.m.v. een lus:


De baan in koploper gezet (had nog wel wat voeten in aarde gezien het schaduwstation wordt beveiligd door lichtsluizen en er gebruik wordt gemaakt van dynamische blokken).

Dit was het tot dusver, wordt vervolgd met de bouw van de helixen:
Re:Modelbaan De Dijk
Begin ziet er tot dusver goed uit, ben benieuwd naar de verdere vorderingen.
Bedrading is ook netjes verwerkt tot nu toe, dat wil nog wel een een drama zijn bij menig modelspoorbaan.

Zowaar ook adereindhulsjes toegepast op het flexibele draad? :thumbup:

Vanwaar eigenlijk de keuze voor lichtsluizen?

Mvg,

Romar
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Romar,

De keuze om met lichtsluizen te werken is om de volgende redenen:

- Minder bezetmelders nodig (4 stuks voor het hele schaduwstation)
- Dynamisch kunnen vullen van de sporen

Wel is in de loop van de tijd gebleken dat het overbruggen van 5 sporen (50cm) met lichtsluizen te veel van het goede is.

De lengte van 50cm is noodzakelijk omdat de sporen in een ruitvorm liggen.
E.e.a. zal worden toegelicht in het vervolg van mijn verhaal.

P.S. de bekabeling wordt in een later stadium nog beter weggewerkt.

groet,

Wim van Dijk
Re:Modelbaan De Dijk
destrikjes
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Beste Wim,

Ziet er al goed uit, we wachten af over het vedere verloop suc6 met bouwen.

Groet Arno
Re:Modelbaan De Dijk
Ik ben benieuwd waar dit op uit gaat komen!
Succes met de verdere bouw!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2011

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

Dat is een mooi verhaal en het werd dan ook eens tijd voor een eigen topic :D Die lichtsluizen boeien me ook erg en ik begrijp dat 50 cm eigenlijk net te veel is. Al doende zul je wel leren maar volgens mij heb je genoeg ruimte voor uitbreiding.
Blijf je volgen..

groet, Michiel
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi hier weer een bericht van de aanbouw van De Dijk.
Arno, Lukas en Michiel bedankt voor jullie reactie.

Na enige tijd te hebben gestoeid met koploper het schaduwstation verhuisd naar zijn definitieve locatie.


Tijd om de helix te gaan bouwen, zodat we een weg naar het maaiveld kunnen krijgen.











Nu tijd om de elektrische verbindingen aan te sluiten. De digitale min werk ik af op een LSA strook onder de helix. De digitale plus word aangesloten op een bezetmelder, welke dan ook gelijk vol zit.





Beide helixen worden nu geplaatst in de baan.



De koppeling tussen het schaduwstation en de helixen worden aangebracht.




Om te kunnen rijden zal via het maaiveld een tijdelijke koppeling worden aangebracht tussen beide helixen.





En een overzicht van het eindresultaat:



De elektronica aangepast aan de nieuwe test baan:



En toch nog maar 2 extra sporen aangelegd in het schaduwstation, welke beveiligd zijn d.m.v. bezetmelders. Ook nog wat sfeer verlichting opgehangen.



Het papieren ontwerp:



En in koploper gezet:



Met bovenstaande baan heb ik tot eind augustus 2011 test gereden.

En toen.......

Wordt vervolgd..

Re:Modelbaan De Dijk
Je hebt aardig wat gedaan!

Citaat van: De Dijk op donderdag 20 oktober 2011, 22:14:15
Met bovenstaande baan heb ik tot eind augustus 2011 test gereden.

En toen.......

Wordt vervolgd..

Je maakt me wel heel nieuwsgierig!
Alles ontploft misschien? :P

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Modelbaan De Dijk
gingen ze verhuizen. :mrgreen:
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Lukas en Romar, jullie zijn beide koud.
Maar in zekere zin kan je het verhuizen noemen........
Re:Modelbaan De Dijk
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Ha die Wim.
Bijzonder leuk en ook erg interessant om de bouw van jouw N-baan nu in "levende" lijve te kunnen volgen! ;)
Na ons gesprek (op die prachtige locatie in Duitsland! ;)) kon ik mij een kleine voorstelling maken van jouw bouwwerk maar alleen al het schaduwstation laat zien wat voor enorme ruimte mogelijkheden spoor N extra kan bieden.

De bouw ziet er fraai en degelijk uit en, zeker nu de baan aan de "oppervlakte" gaat komen, zal deze mooie basis veel voordelen opleveren.
Ik ben dan ook benieuwd welke verrassing er gaat komen!?

Veel succes en tot ziens.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Modelbaan De Dijk
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

Dit ziet er allemaal erg interessant uit.  :thumbup:
Je hebt een mooie grote ruimte, met lekker veel rijmogelijkheden.

Veel succes met de baan.  ;)


Groet, Lesley
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Tot augustus, toen stapte Wim over op marklin H0 ?:)
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Ha die AlbertJan,

Leuk dat je ook meekijkt naar de opbouw van mijn baan.
Bovenstaand is allemaal gebeurt in de periode van januari 2010 t/m augustus 2011.
Natuurlijk ben ik ook tegen diverse problemen aangelopen die overwonnen moesten worden.
En gelijk een goede leerschool voor de opbouw van de bovenbaan.

Wijbe, Marklin HO zal er voorlopig niet komen omdat ik nog in de kinderen zit met een leeftijd van 10 tot 12 jaar, en deze zijn voorlopig nog niet het huis uit (gelukkig). Gezien de beperkte ruimte is N-spoor een mooie uitkomst, veel spoor en beperktere senery (klein). Toch zal ik er proberen er uit te halen wat er in zit. Zie het vervolg....

Lesley, dit wordt een baan met vele mogelijkheden, een tipje van de sluier zal ik oplichten:

- Station met 5 sporen, en 1 omloopspoor

De rest volgt .....

Groet

Wim


Re:Modelbaan De Dijk
Halve verhalen hebben we niks aan!
We willen alles weten! :D

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Modelbaan De Dijk
Te beginnen met de pincode natuurlijk. :mrgreen:
Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: Romar op vrijdag 21 oktober 2011, 15:23:27
Te beginnen met de pincode natuurlijk. :mrgreen:

Idd, vervolgens waar je bankpas ligt.
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi hoi,

Lukas, Roman en Wijbe,

Raden is vast niet jullie sterkste kant???
En die pincode daar kunnen jullie natuurlijk naar stoomfluiten.

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Citaat van: De Dijk op vrijdag 21 oktober 2011, 16:11:31
Hoi hoi,

Lukas, Roman en Wijbe,

Raden is vast niet jullie sterkste kant???
En die pincode daar kunnen jullie natuurlijk naar stoomfluiten.

Wim

Raden=Gokken=Geluk
Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

Leuk om jou baan nu ook echt op ons forum te zien, na onze gesprekken in Nederland en Duitsland wist ik al dat je een behoorlijk grote baan aan het bouwen was.

De foto,s spreken dan ook voor zich, dit wordt meer dan een grote baan.

Jou manier van bekabelen en de gebruikte materialen hiervoor vind ik top ( ik werk op dezelfde manier  >:-D ) we zien steeds meer andereind hulsjes hier op het forum verschijnen  :thumbup: :thumbup:

Binnenkort komen Sander en ik eens bij je kijken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
Seinwezen
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hey Wim,

leuk om je baan ook eens op dit forum te zien.

Altijd goed om alles rustig aan op te bouwen en goed te testen.
Je spiralen zien er goed uit :thumbup:.

Succes met de verdere bouw,

Groeten Sander
Re:Modelbaan De Dijk
Krokodil
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

Vind het heel leuk je op het forum te zien.
Zal je verslagen nauwkeurig volgen.

Veel succes met je baan.

Hans
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Hans, Peter en Sander,

Leuk dat jullie ook de opbouw van mijn baan willen volgen op dit forum.

Jullie zijn allen van harte uitgenodigd om mijn baan in het echt te bewonderen.

Ik hoop dat jullie vandaag bij Hans een vruchtbare dag hebben gehad.

Ik in ieder geval wel, buiten het ff op stap zijn geweest met de kids heb ik de basis gelegd voor de bovenbaan.

Wordt vervolgd in mijn update.

Gr.

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi allemaal,

Voordat ik mijn bedje induik,wil ik graag nog ff een indruk achter laten van de test ritjes die er zijn gemaakt met diverse loc''s en wagons.

Toch blijft met mooi een schaduwstation met lichtsluizen en dynamische blokken, maar ja betrouwbaarheid op een moeilijke bereikbare plaatst is en blijft het voornaamste, dus.......
















Wordt vervolgd,

groet,

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

Wat een boel materiaal, we komen zeker graag bij je kijken binnenkort  :thumbup: :thumbup:

Ik denk dat het bij Hans wel gelukt is, alleen moeten we nog een dagje wachten op zijn update  :-( :-(


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Peter,

Ik ben benieuwd naar Hans zijn update B).

Vandaag ga ik aan de gang met het aanpassen van de LS150 wisseldecoder voor motoraandrijvingen.
Tevens moet ik de Power 7 nog aansluiten, hier had ik 4 weken geleden problemen mee.
Het programmeren van de P7 op de IB liep niet zoals gewenst  :-(.
E.e.a teruggestuurd naar Uhlenbrock en vorige week eindelijk weer teruggekregen.

Groet,

Wim :D
Re:Modelbaan De Dijk
peterke33
gast

Re:Modelbaan De Dijk
hallo wim,

das een leuke groote baan seg,veel sporen en lange treinen vind ik supper mooi.


groeten en succes verder;peter(ke33)
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Update modelbaan De Dijk,

Met pinksteren 2011 ben ik wederom het slachtoffer geworden van een bedrijfsongeval.
Hierbij reed een Krol (Kraan met lorries) over mijn rechterbeen heen.
"Gelukkig" geen botbreuken maar alles zwaar gekeusd.
Dus ik zat de komende maanden thuis te revalideren en mijn vakantie naar Tjechie en Slowakije kon ik op mijn buik schrijven.
Dus tijd zat om mijn bovenbaan te ontwerpen in Wintrack.
Mijn bovenbaan wordt uitgevoerd met KATO rails (vergelijkbaar met de C-rails van Marklin).
Tijdens het ontwerpen bleek dat ik minstens 6 keerlussen in mijn baan zou krijgen, welke helaas ook in de beide helixen terecht zouden komen.
Ook bleek dat beide helixen 180 graden gedraaid zouden moeten worden om mijn bovenbaan te kunnen realiseren.
Er was dus weinig keus, beide helixen moesten dus elektrisch gezien worden aangepast. Ook moesten de beide helixen worden voorzien van een 1/4 cirkel extra om een mooie koppeling te krijgen met het bestaande schaduwstation.
Wat het schaduwstation betreft, ook hier moesten 6 sporen elektrisch worden aangepast. De lichtsluizen worden vervangen door normale bezetmelders en er komen 2 extra sporen op het schaduwstation.

Al met al het hele proefbaan moest ik slopen om een rijdende bovenbaan te kunnen krijgen.
Op 7 augustus mijn verjaardag nog veel kijkers gehad naar mijn proefbaan, en hierna heb ik de stekker eruit getrokken.

Dus in augustus de sloophamer in de baan gezet (mijn zoon Sander is hier ook handig in).
Aangezien ik nog slecht mobiel was heeft mij menige uurtjes gekost.

Dus tijd voor een nieuwe fase voor De Dijk.

Graag wil ik jullie mijn ontwerp van de Dijk niet onthouden. Zie onderstaade foto's voor de verschillende delen van mijn modelbaan de Dijk:

Het schaduwstation met 14 sporen van minimaal 18 blokken van 112cm en 24 peco wissels voorzien van servoaandrijvingen en servodecoders:



De koppelingen vanuit de helixen naar het schaduwstation met 3 IC sporen van 112cm en 2 kortere locale sporen. Tevens een omloopspoor voor doorgaand verkeer. Het bovenstelocale spoor wordt voorzien van 2 ontkoppel systemen zodat een loc zijn wagons automatisch kan ontkoppelen, keren en eventueel weer ophalen.



Het industrie gedeelte wordt geplaatst boven de linker helix. Bestaande uit 3 sporen, waarvan 1 doorgaand en een klein kopstationnetje voor het werkende personeel.



Het loc depot, compleet met het gehele onderhouds systeem voor een stoomloc, draaischijf en 2 loc loodsen. tevens is er nog een toevoerlijn ontworpen voor toevoer van kolen en zand vanuit het industriegebied naar het loc depot. Ook hier zal een ontkoppelsysteem worden toegepast (krijgen mijn lichtsluizen ook weer een functie).



Het paradebaan bereikbaar vanuit het station, schaduwstation en industriegebied.



Het havenspoorlijntje bereikbaar vanuit het locdepot, station en paradebaan.



Het totale overzicht inclusief programmeerspoor en kopstation op het locdepot voor het werkende personeel te vervoeren naar de Dijk.

.

Ik hoop dat jullie je een voorstelling kunnen maken hoe mijn baan de Dijk er uit komt te zien.

In de volgende update gaan we de sloophamer in de oude baan zetten en zal ik wat meer over mijn nieuwe baan vertellen.

veel lees plezier.

groetjes,

Wim

Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
 :O :O :O

Wat een partij sporen worden hier gebruikt Wim.

Dit is wel een zeer grote baan en blijkbaar heb je hem al helemaal in je hoofd zitten hoe het een en ander moet worden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Klopt Peter,

De Baan zit inderdaad helemaal in mijn hoofd.
Na tig keer het e.e.a. te hebben veranderd in wintrack, gaat dat vanzelf.
Vannacht had ik nog het idee om spoor 40 in het station ook te gebruiken voor een trambaantje welke door de stad De Dijk heen gaat. 1 Nadeel het ontkoppelen van wagons op het station moet er dan aan geloven.
Maar goed wat om over te brainstormen.
Eerst nog ff wat solderen.

Gr.

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Dat wordt een grote baan! 8o
Laat die updates maar komen!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Goedemorgen allemaal, zoals beloofd nog ff een korte update van de sloop van de het oude schaduwstation en helixen.

Op onderstaande foto's is te zien dat de oude koppeling tussen de helix en het schaduwstation is weggesloopt. Tevens is de koppeling tussen beide helixen via de bovenbaan ook gesloopt. De helixen zijn er inmiddels uitgehaald.



Het schaduwstation elektrotechnisch aangepast naar de nieuwe situatie en gelijk maar een kleurtje gegeven.




Ook krijgt de elektronica een nieuwe positie op de baan. De elektronica komt ter hoogte van het schaduwstation te hangen, verdeelt over de gehele baan. Dit om een goede verdeling van bezetmelders, wisseldecoders, verdelers, keerlusschakelingen, voeding, centraal station en het loconet met de S88LN te krijgen.






Ook zijn de bezetmelders zoveel mogelijk in groepjes geplaatst om lange bekabeling en storingen te voorkomen



Ook wordt er een nieuwe booster aangeschaft van 7A om zo de bovenbaan van voldoende digitale stroom te voorzien. In combinatie met de IB heb ik 11A ter beschikking, goed voor rond de 18 treinen te laten rijden.



De wissel en servodecoders hebben allemaal hun eigen wisselstroomvoeding. De servodecoders en MDD (Moter Digitale Decoder) functioneren bij 10V wisselspanning (45VA) het best. tevens blijft de spanningsstabilisator mooi op temparatuur.
Alleen de LS150 wisselsdecoder voor het aansturen van de 4 voudige kruiswissel van KATO (trekt 1,7A) wordt gevoed uit een aparte 16V 150VA wisselstroom voeding. De IB wordt gevoed uit een aparte voeding van 16V-70VA en de Power7 wordt gevoed uit een aparte voeding van 16V-150VA.
Aangezien ik werk met wisselspanning en digitale spanning door elkaar is er gekozen om zeveel mogelijk beide spanning d.m.v. gescheiden kabelgoten te scheiden. Kruisingen zijn toegestaan.



De borden voor de elektronica zijn klapbaar opgehangen zodat ik nog makkelijk bij de onderzijde van de baan kan komen. Tevens ruimte voor opslag.

Koploper wordt op een dubbele scherm weergegeven, links de loc''s en rechts de gehele baan in beeld.

De bekabeling voor de wisselspaningen 16 en 10V, Booster 1 en Booster 2 spanningen zijn verdeeld over de elektronica borden. De bekabeling wordt afgewerkt op 5 LSA+ verdelervelden.



Dit was het weer voor vandaag.

Tot de volgende update.

groetjes,

WIm

Re:Modelbaan De Dijk
Seinwezen
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

Het is weer een leuke update.
Duidelijk uitgelegd en gefotografeerd.

Ik denk trouwens dat je met die 11A wel 25 à 30 treinen kan laten rijden >:-D.
Dus meer dan genoeg power zo te zien.

Groeten Sander.
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

Je hebt een erg mooie ruimte voor een N-spoorbaan,en zo te zien haal je het maximum er wel uit.
Welke lokdecoders gebruik je eigenlijk?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2011

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

FF een korte update zegt ie dan  :D Erg mooi in beeld gebracht wat je hebt gedaan en doet. Vol bewondering kijk ik naar je nauwkeurige werk. De Power 7 is een erg mooie booster! Zou trouwens ook mfx kunnen doen, maar dat terzijde. De LSA+ verdelers kende ik nog niet maar zijn een goede tip! Verder viel me op dat je de terugmelders in groepen plaatst om de draden te bekorten. Zelf heb ik ze juist uit elkaar geplaatst om de melddraden naar de rails te bekorten en de onderlinge verbindingen tussen de terugmelders qua lengte er minder toe zouden doen  :?

groet,
Michiel
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Beste spoorders,

De afgelopen weken druk bezig geweest met het aanpassen van de helixen.
De buitsenste sporen moesten de + en de - worden omgedraaid om 2 keerlusmodules te besparen.
Tevens gelijk mar voorzien van de basis kleur grijs.



Ook gelijk de massa bedrading afgewerkt onder de helix, dit om de bedrading zo kort mogelijk te houden.
De draaddikte vanaf het spoor naar de LSA+ afwerkstroken heeft een dikte van 0,20mm2. De LSA+ afwerkstroken worden gevoed vanaf de booster met 0,50mm2



Ook de 2de helix op zijn plaats gelegd en bedraad.



Hierna beide helixen voorzien van de koppelingen met het schaduwstation.






De sporen vastgelijkd met flexibele boekbinderslijm van Pipoos, werkt prima en weer makkelijk met water te verwijderen.





Ook tussentijd een LS150 wisseldecoder van Lenz aangeschaft om de kruiswissels van KATO te schakelen (1,7A). Deze decoder kan maximaal 3A schakelen.

Dit was het weer tot zover.

Tot de volgende update.

Groet,

Wim
Re:Modelbaan De Dijk
Nice! :thumbup:
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,
Wat een schitterende.baan ben jef toch aan bouwen. Lekker lange sporen onze ruime helixen. Een vraag: zie ik nu goed dat je nummers op je locs hebt geschreven? Das toch zonde..

Gr. Daan
Re:Modelbaan De Dijk
Er zitten inderdaad nummers op ja, maar niet op de lok.
Zitten zo te zien op een stukje tape, dus kan er zo weer af.

Ik gok dat dit met het testen te maken heeft.

Mvg,

Romar
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

zo te zien een pracht baan in wording B)

Mooi en netjes ziet het eruit en dan vooral die klimovalen :thumbup:

Wel een vraagje: wat zijn dat eigenlijk voor verdelers? Doe je hier niets anders mee dan massa's en baanvoedingen met elkaar doorverbinden?

Groetjes, John

Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie complimenten.

De nummers op de loc''s zijn middels een dymo stikker gekenmerkt.
Makkelijk voor mij en de kids.

De verdelers bestaan uit LSA+ scheidings- (digitale spanning) en aansluit- (wisselspanning) stroken.
De scheidings stroken zijn intern scheidbaar door een scheidings stopje te gebruiken. Elke LSA+ strook bestaat uit een zijde voor vaste en rangeer bekabeling. op de vaste zijde is de hoofdvoeding uit de trafo of booster aangesloten met minimaal 0,50mm2 bekabeling (dubbel). De rangeer bekabeling is afgewerkt op de objecten (bijvoorbeeld de secties) op de baan met minimaal 0,25 of 0,20 mm2. Aders van 0,14mm2 zal je bij mij niet tegenkomen. De aders worden met een LSA+ tang tussen 2 mesjes ingedrukt en afgesneden. Zeer goede verbindingen die makkelijk kunnen worden gemaakt en losgehaald. KPN gebruikt dit al jaren.

De vaste bekabeling is over de 20 aansluitpunten intern doorgezet. De afwerking op de rangeer zijde wordt in een excel document bijgehouden. Zo weet ik op welk punt van de verdeler welk object met de functie is afgewerkt.
De verdeler zijn dusdanig geplaatst over mijn baan, dat de rangeer bekabeling kort gehouden kan worden.

De actieve elektronica is afgewerkt op kantelbare planken, zo kan je makkelijker on der de baan komen en is de elektronica makkelijk bereikbaar. De bekabeling tussen de objecten en verdelers / actieve apparatuur wordt via kabelgoten aangesloten. Digitale spanning en wisselspanning wordt in een gescheiden goten systeem afgewerkt tussen het object en de verdelers.
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

bedankt voor je uitgebreide uitleg :thumbup:

Groetjes, John
Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Beste spoorders,

De laatste weken niet stil gezeten.
De helixen zijn klaar en bedraad.
Nu tijd om met bezig te houden met de bovenbaan.

Voordat ik de bovenbaan ga bouwen eerst nadenken over het afwerken van de bekabeling onder de bovenbaan. Waar komen de bezetmelders en de digitale onderdelen. Moet ik nog digitaal uitbreiden.
Eerst kabelgoten rondom aangebracht om de bekabeling van de bovenbaan in weg te kunnen werken naar de aansluitpunten.



Mijn wisseldecoders uitgebreid (MDD), deze kunnen de enkelvoudige KATO wissels aansturen.



Ook nog een nieuwe bezetmelder aangeschaft (de 10 de).



En de digitale spanning / stroom voor de bovenbaan aangeschaft, geplaatst en aangesloten.
Een Power 7 van UB.  Ik had er 2 gekocht, welke beide niet goed werkten en niet de verwachtte stroom konden leveren die zij beloofde. Dus teruggestuurd en toch na een herberekening besloten om de bovenbaan met 1 Power 7 te gaan voeden.



Van het overige geld een wisseldecoder  LS150 van Lenz aangeschaft voor het schakelen van mijn toekomstige 5 kruiswissels van KATO. Deze wisseldecoder kan kort maximaal 3A schakelen. De kruiswissels van KATO vraagt 1,7A. Dus zeer beperkt in de keuze in wisseldecoders.



Zo hebben de nieuwe digitale onderdelen een plekje gekregen op mijn baan, welke natuurlijk direct zijn aangesloten.
De LS150 van Lenz heeft zijn eigen voeding gekregen.
De MDD wisseldecoders werken net zoals de servodecoders op 10V wisselspanning, dit om oververhitting van de spanning stabilisator te voorkomen.

Voordat ik de bovenbaan ben gaan monteren heb ik eerst een voeding test uitgevoerd voor het schaduwstation en de helixen.

Dit ging niet zonder slag of stoot.

De grote 4 voudige trafo van 4x 16v 150VA sloeg de hoofd zekering door. Het overgrote gedeelte van de wissels in het schaduwstation gaven kortsluiting (in rij 2 rail) waardoor de zekeringen om mijn oren vlogen.
Ook mede de problemen met de power 7 booster verkeerde ik in een en/en situatie. Dus terug naar de basis en alleen de 4A booster van de IB op de hele baan aangesloten. Zoals geschreven was de P7 de hoofdoorzaak van deze kortsluiting.
Na verder onderzoek bleek dat ik vergeten was om de puntstuk polarisatie van 12 wissels aan te passen. Ik had n.l. om keerlussen te besparen de voeding gekeerd van de helft van de helixen en het schaduwstation.

Deze peco slanke wissels worden n.l. aangestuurd door servodecoders met een servo en separate puntstukpolarisatie. Met de IB moet je de rechts en afbuigende stand ingeven, de uitslag van de tongen afregelen en de snelheid van het omleggen van de tongen instellen.

Dus samen met mijn zoon van 10, 12 wissels afgesteld en de voedingen van de puntstuk polarisatie omgedraaid.

Na een aantal dagen meten en afstellen eindelijk verlost van kortsluitingen. De wissels deden wat koploper vroeg.
Gelijk maar ff een loc op de baan geplaatst en met de hand een rondje gereden. Op zich ging dit goed maar bij de bovenzijde van de 2de helix ontspoorde telkens de loc.

En wat bleek, bij het nemen van de bocht kwam net de zijkant van de loc tegen het houtwerk aan:



Dus toch nog maar ff de decoupeerzaag ter hand genomen om wat ruimte te creëren voor de loc.

Na dit te hebben verholpen eindelijk starten met de bovenbaan.
Eerst de overgang van Peco naar KATO rails realiseren:



Om van de helix naar het grote 6 sporige hoofdstation te komen moet ik een stijging realiseren van 5cm.
Het hoofdstation De Dijk ligt op +5cm t.o.v. het maaiveld.

Eerst passen en meten en de voorziening maken zodat het station op 5cm t.o.v. het maaiveld komt te liggen.





De bovenplaat aanbrengen:



De sporen uitleggen, intekenen en uitmeten:






Nu de hoek uitvullen en de heling percentage goed in de gaten houden (max rond de 3%):



Na dit te hebben uitgemeten, de grote bovenplaat voorzien van geluid isolatie en grijze grondverf:



De hoek verder inmeten en koppelen met de linker helix:



De zelfde procedure volgen met de rechter hoek en helix:



Nu de kato kruiswissels op positie plaatsen en de sporen weer aanbrengen:





Een overzicht van het resultaat:



Nu het station tijdelijk plaatsen voor het gezicht een een kiekje maken:






Dit is de situatie van een aantal weken hard werken:

Het vervolg van het verhaal komt bij de volgende update.

Groetjes,

Wim






Re:Modelbaan De Dijk
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Modelbaan De Dijk
 :thumbup: Tja, wat hier toe te voegen.... Ik ben onder de indruk.
Al die high tech electronica gaat boven mijn pet 8o, maar alles ziet er heel strak uit!
Dit is en word een mooie baan.

Dirk-Jan
Re:Modelbaan De Dijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

Jij maakt echt meters op je baan  :thumbup: :thumbup:
Er ligt zelfs een matras onder de baan, ik slaap gewoon in mijn bed  >:-D >:-D

Bij 2 rail moet je echt goed in de gaten houden dat de polarisatie goed zit anders heb je een uitdaging  :O :?

Het ziet er top uit  :thumbup:

Sander en ik moesten maar eens een afspraak maken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:Modelbaan De Dijk
Seinwezen
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hoi Wim,

Ziet er weer netjes en strak uit is :thumbup: 
Mooi station ook :D :D.

Ga je ook nog seinen toepassen?
Zo ja welke en hoe ga je ze aansturen?

En wat Peter ook al zei, we willen zeker een keer langs komen om het eens goed te bewonderen B).

Groeten Sander
Re:Modelbaan De Dijk
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Héé Wim.
Je gaat nu wel héél erg hard en het ziet er bijzonder goed uit! B)
Zelf heb ik in het verleden met mijn spoor N (Fleischmann Piccolo) teleurstellingen ondervonden maar zoals jij de baan bouwt, gaat dit allemaal goed slagen.

Veel succes en plezier met de bouw van deze bijzonder fraaie N-baan in wording.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Misschien maar eens een combinatie afspraakje op "De Dijk" maken?
Re:Modelbaan De Dijk
Lid sinds: 2011

offline
Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

Het ziet er erg goed uit! Je gebruikt mooie materialen en electronica en dat vergt veel werk om het lekker aangesloten te krijgen. Leuk te zien dat ook jij in deze fase toch al het station op de beoogde plek bent gaan neerzetten  :D

groet,
Michiel
Re:Modelbaan De Dijk
Dennis1984
gast

Re:Modelbaan De Dijk
Hallo Wim,

Wat een leuk baantje! Je opbouw ziet er professioneel uit. Met N-spoor kun je lekker veel treinen kwijt op een beperkte ruimte en dat zie je goed aan jouw goed gevulde schaduwstation. Weet je al hoe je zichtbare baan er uit komt te zien? Of heb ik daar overheen gelezen?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Modelbaan De Dijk
Aardig wat gedaan zo te zien!
Succes verder!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes