Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Goschenen SBB

Gestart door marc-lin donderdag 21 juli 2011, 23:30:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Henk,

Uiteraard zeer bereid kennis te delen mbt Zwitserse seinen, het idee van dit forum is tenslotte om de mooie hobby samen te beleven en ervaringen te delen.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo Zwitserland fans,

Wat betreft het voorstel voor een speciale Zwitserland afdeling binnen ons forum heeft ook mijn voorkeur, ik ben het helemaal met mijn voorgaande sprekers eens.

Groet Herman (de iris)
Re: Goschenen SBB
steamer
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo CH fielen,

Bassie, zijn de passen alweer open, want dan aangebroken er weer eens lekker met de beamer te gaan touren.

Had zeker al wat eerder willen reageren op alle leuke dingen die intussen gepasseerd zijn op de verschillende topics, maar helaas riep de plicht weer veel meer dan goed voor me is, maar het voordeel hiervan is dat ik zo mijn verslavingen lekker kan blijven voortzetten zonder dat het echt pijn doet, al moet ik, als ik zo door ga wel snel verhuizen of een kelder laten maken. Heb hier al wel een aardige oplossing voor een "kelder klimspiraal gevonden".

Het wordt me steeds duidelijker dat ik hier in de hoek van de fanatieke CH spoor liefhebbers ben beland.
Ik ben het ook in hart en nieren al weet ik zeer weing van het Zwitserse Grootspoor, maar het zien vanal dat robuste materieel is voor mij al genoeg. 

Rijden julie uitsluitend M of ook andere merken? Ik rijdt alles met uitzondering van merken als Jouef en Lima.

Echt leuk, maar zoals al gezegd heb ik het momenteel veel te druk om echt actief en tijdig op topics te kunnen reageren.

Bassie, de foto van het HB Zurich is echt super, wat een super station is dat (kwijl). Ik ga er altijd even (een paar uur) kijken, al moetr ik er flink voor omrijden, met inbegrip van het aangrenzende echt waanzinnige rangeeremplacement.  Jammer genoeg is dit zo moeilijk te benaderen vanaf de openbare weg om er echt een goed zicht op te hebben.

Ik ga dit jaar maar ook eens gebruik maken van het aanbod dat ik vorig jaar heb gehad van een SBB mederwerker daar,  tijdens mijn zoektocht naar een mooi plekje om het goed te kunnen kijken (dit rangeerwalhalla), om er een dag te worden rondgeleid, met inbegrip van de verkeerscentrales. Uiteraaard heb ik deze man een kerstkaartje gestuurd om de boel warm te houden. :Pslijm

Is er iemand bekend (moet je wel minimaal miljonair zijn), die de moed heeft om dit megaspektakel in H0 na te bouwen?

Ook Bassie en Arjen hebben hele leuke topics en leveren leuke bijdragen, waar ik vaker op zou willen reageren, maar ja ....
Als ik weer in de CH ben, zal ik ook eens wat meer op de foto gaan zetten, want dat is toch wel leuk.

Marc, ik heb de 39420 Re 4/4 ook, maar de lok heeft mijns insziens veel last van een behoorlijke snelheids verlaging indien hij met andere loks in het zelfde boostervak rijdt. Bij deze lok vind ik dit echt veel erger ten opzichte van andere M loks.
Zelfs de horn gebruiken is
ebengalie, ook jij bent vaak van de partij, en ik zou wel een topic willen starten, maar daar heb ik gelet op mijn werk wat gepaard gaat met veel uren en grote onregelmaat, helaas de tijd niet voor. De bouw ligt feitelijk al 2 jaar stil. Mijn avatar geeft het huidige spoorplaan aan van de baan die er momenteel ligt. Had geen ervaring met modelspoor en het ontwerp is geheel fictief, met de bedoeling om er uit halen wat er inzit, voor veel rijplezier, door zoveel mogelijk meters spoor op de zolder te leggen. Het is erg veel maar het zijn ongeveer 6 niveaus en uiteindelijk zal je maar 20 tot 25% te zien krijgen. de rest is volledig onzichtbaar. Momenteel 15 trafo's en 10 of 11 boosters in gebruik, 108 wissels en uiteindelijk +/- 125 seinen.

Vraag me niet wanneer maar er staat nog een fine tune opreratie op stapel en ik (lees ik + broer) moeten het bovenste rangeerterrein nog definitief aanleggen en verder in drie boosterkringen scheiden (nu 1) en dit nog voorzien van de seinen +/- 50 stuks. Helaas heb ik die al liggen anders werden de seinen in het zicht toch wel die Zwitsere. Verder rijdt de baan doorgaans gelukkig zonder problemen, maar er zit nog niet een grasspriet op de baan, zelfs niet ingezaaid. Ik heb in de afgelopen jaren in de nachtelijk uren al wel een (bijna uitsluitend Pola) huizen, lokloodsen (15 sporig), industie gebouwen in elkaar gezet. Ik kijk dan wel welke ik uiteindelijk op de baan zal gebruiken. Ook overweeg ik om asap de 6021 en 4 80f's te vervangen voor een aantal IB control 2 units, maar die zijn nog steeds niet uit anders had ik ze al gehad.

We hebben de baan al minstens drie keer leeg gehaald om gemakkelijk weer eens wat aan de baan te kunnen gaan werken, maar na een paar maanden staat hij zo weer propvol, dat rijden zelfs moeilijk is.

Tot slot voor nu nog even een vraag. Ik was vorig jaar vanuit Klagenfurt even naar Zugkraft-Stucki in Ennetbaden (om)gereden met de bedoeling om daar een speciale M CH uitgave van een rode Zwiterse BR 185 Art. Nr: 36892-mfx met  Edelweiss plantje/bloenmetje erop te gaan halen. Natuurlijk niet even op de website gekeken of ze wel open waren. Was de winkel die middag net gesloten en volgens de omwonenden was Stucki zelf bij hoge uitzondering niet in de buurt.  Is er iemand die 'm heeft en mij kan vertellen hoe hij rijdt, trekkracht en weet hoevel assen er aangedreven zijn.

Dan wil ik m ook kopen en haal m later wel op, ter voorkoming van de aanzienlijke invoerrechten die versturen uit de CH mert zich mee kan brengen van maar liefst > 20% aanschafwaarde.

Het geopperde idee voor een CH untergruppe of zoiets in het forum juich ik toe, maar is er ook niet ergens een leuke CH modelspoorclub (3 rail club) midden in het land?

groeten     

Cas
Re: Goschenen SBB
Alves
gast

Re: Goschenen SBB
Zijn er nog updates geweest? Ben benieuwd namelijk!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Alves - Nee nauwelijks tijd gehad de laatste weken...hoop snel weer wat te kunnen gaan doen!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Beste Marc,
hierbij heb ik nog een mooi filmpje over modell goschenen gevonden. hier is ook weer dat spoortje te zien

hier de link


veel plezier bij het kijken en veel bouw plezier en nog tot gauw.
hoop gauw weer wat van je te zien.

Groetjes Jeroen.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Goschenen SBB
 :)knap gebouwd , ik zou het zelf niet beter kunnen ...
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Mooie clip Jeroen!!! Nog zo'n modelbaan om van te ............... 
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Jeroen.
Mooi Filmpje is dat super. :thumbup:

Tony
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2012

offline
Re: Goschenen SBB
Nu pas dit  draadje  ontdekt. Super en zeer interressant, temeerdaar ik zelf ook Zwitsers bouw en rij.
Blijft dit zeker volgen  :thumbup:
groetjes
Peter
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Even snel twee foto's van nieuwe aanwinsten. De SBB RAe TEE van marklin en de DB Br 407 Velaro D van Fleischmann, AC en full sound...en wat voor een geluid echt super. Weinig tijd voor de baan maar dat komt wel weer.


Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Opazwitserland
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,

Die SBB wil ik ook wel. Voor mij is het voorlopig evenstoppen met rijdend materieel aan te schaffen.  Moet dringend nog investeren in een 50 meter spoor en een hoop wissels.
Succes ermee.

Vriendelijke groeten

Paul
Re: Goschenen SBB
Alves
gast

Re: Goschenen SBB
Had het geluid gehoord op de review van Lippe. Inderdaad erg mooi. Vind de rood/beige "grijzemuis" een schitterend treinstel. Veel plezier ermee.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Dat is weer een mooie uitbreiding op je rollende materieel Marc!!

Een GOEDE TIP gebruik bij de GOTTARDO het hulpstuk om te koppelen en op rechte rails. De nokken zijn zeer kwetsbaar. Ik heb onlangs 2 moeten vervangen en lang op de onderdelen moeten wachten (ondanks rode lampje bij Märklin, worden ze regelmatig weer geproduceerd en zijn deze leverbaar. Zijn makkelijk zelf uit te wisselen overigens).

Heel veel plezier ermee!!! (waar heb je deze op de kop getikt?)
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten. Het Gotthardo treinstel rijdt ook bij mij vrolijk rond en rijdt fantastisch.

groeten Martin.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: has-bls op zondag 16 juni 2013, 11:19:24
Heel veel plezier ermee!!! (waar heb je deze op de kop getikt?)

eBay, Duitsland. Nieuw voor 499,= vond ik wel een redelijke prijs.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op zaterdag 15 juni 2013, 18:06:21
Even snel twee foto's van nieuwe aanwinsten. De SBB RAe TEE van marklin en de DB Br 407 Velaro D van Fleischmann, AC en full sound...en wat voor een geluid echt super.
Die RAe TEE is echt mooi. :thumbup:
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op zondag 16 juni 2013, 12:27:03
eBay, Duitsland. Nieuw voor 499,= vond ik wel een redelijke prijs.

Dat is zeker een mooi prijsje: beter als de intekenprijs destijds bij Tante M*.
Re: Goschenen SBB
rovanko
gast

Re: Goschenen SBB
Citaat van: has-bls op zondag 16 juni 2013, 14:31:20

Dat is zeker een mooi prijsje

Hallo,

Zou het een kwestie van "voorkennis" zijn: nog snel even de (verkorte) Märklin-variant verkopen omdat de LSM-variant op schaallengte er nu eindelijk "dreigt" aan te komen. In ieder geval komt in de nieuwste bestellijst van LSM  (waarvan ik via een buitenlands forum een week of twee geleden kennis kon nemen) de RAe voor. Die bestellijst is uitsluitend bestemd voor handelaren die aan de hand daarvan hun bestellingen bij LSM kunnen/moeten doen. Het zegt uiteraard nog niet alles - eerst zien dan geloven - maar uit ervaring kan ik bevestigen dat die lijst "niet geheel on-serieus" is....

Gegroet,

Rob
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Zou zo maar eens kunnen: ik begrijp aan de andere kant ook niet waarom Märklin het zesde rijtuig niet heeft uitgebracht. Want juist die is de Historic uitvoering en niet de 5-delige.

Maar dan nog: de prijsstelling van Märklin bij intekenen was al hoog: 699,- euro. Zet daar nog eens 140,- voor een zesde wagen bij (fictief dan wel) en dan kan LSM zomaar voordeliger EN op schaal EN mogelijk veel mooier uitpakken.

De geruchten van de komst van LSM RAe TEE zijn niet ongegrond ....... 
Re: Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re: Goschenen SBB
Ik heb zelf de LS Models graue maus in bestelling staan en die wordt inderdaad wel uitgeleverd. Bij LS weet je nooit wanneer, maar het zou zomaar dit jaar kunnen zijn. Voordeel van de LS is ook dat hij 1:87 is en niet 1:93,5 zoals de Märklin. Denk ook dat de details van de LS mooier zijn.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Goschenen SBB
Dennis,

Dat word sparen 6 dlg zonder sound +/- 815,- Met sound +/- 950,- euro wel  te verstaan.
(Web site het spoor) Tja wat een bedragen eigenlijk  .Ik heb ooit voor een lima /rivarossi  compl 479,- gld betaald.
maar ja dat was minimaal 20 jaar terug , dus voor toen ook een hoop geld en over de
kwaliteit  ........ het is het net niet.

Marc ,

Mooie treinstellen doen het prachtig op je baan, succes met de verder bouw.


Grt Johan
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Eindelijk weer wat aan mijn baan kunnen doen vandaag. Ondanks het feit dat het al weer twee dagen zomer is was het weer slecht genoeg om lekker te bouwen/hobbyen. Weer lekker opgeschoten en de meeste sporen liggen weer. Ik hoop volgende week ook sporen 1 en 2 alsmede de locloods sporen weer te kunnen leggen en dan is er (eindelijk) weer doorgaand treinverkeer mogelijk.


Foto 1 - Met dit houtenbalkje leg ik mijn flexrails in bogen exact parallel. Heb er twee keer twee gleufjes ingezaagd die de rails volgen.
Foto 2 - De herbouwde situatie noordelijke portaal van de Gotthard Tunnel. Zoals door sommigen in mijn draadje aangegeven heb ik nu ook het kopspoortje tussen de tunnelportalen aangelegd waar de voorspan en/of opduwlocs kunnen worden opgesteld. De situatie zoals nu bij mij is een beetje een middenweg tussen de oude en de nieuwe situatie te Goschenen.
Foto 3 - Overzicht huidige stand van zaken met gelegde flexen (en standaard rails)
Foto 4 - De eerste loc maakt gebruik van het opstelspoortje
Foto 5 - Overzicht geheel tot zo ver

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Hoe simpel kan het leven zijn! Leuk en eenvoudig handigheidje waar je ook maar weer op moet komen.
Ziet er goed uit. Is de hart-hart-afstand 54 mm??
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Het  ziet er weer goed uit , wat je weer aan het bouwen bent.
Het sfeertje van Goschenen in model hangt er al, en  wat een pracht
van een Re 460 voor de tunnelportalen. Ik blijf je volgen.

Groeten Johan
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc.

Ons vallen nu de tunnels op en het feit dat je tot nu toe alles op een vlakke plaat bouwt.Twee paginas terug stond die wel hele mooie overzichtsfoto.Die rivier die er zo voor langs slingert.Komt daar nog iets van terug?

Harald & Alex.

Die de foto nog even plaatsen omdat we die echt super vonden  ;)

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor de reacties heren.

- Hoh is inderdaad 54mm
- De rivier komt er inderdaad maar eerst moet de trein rijden... ;)

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
GAAAF ga door.
Ik heb toch niet te veel aangedrongen en doorgezaagd over dat k#@*te spoortje.
Maar het ziet er wel te gek uit. Mooie boog. Dus kan ook met tante M rails en mag best als drijfveer voor een hoop twijfelaars gezien worden die niet weten of ze een gebogen station aan durven.
Voor dat de zomer begint moet je misschien nog een paar dagen extra vrij nemen. Je weet wel waarom

Groeten Jeroen.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Jeroen,

Nee hoor, integendeel, ben zelf erg blij met dat K#@*te spoortje!  :thumbup:


Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,

Dit schiet lekker op! :D.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Weinig gebouwd de laatste tijd. Gelukkig is er wel weer het eea aan nieuw materieel binnengerold. Hierbij wat foto's.

Als eerste de dubbelset Re 460 SF (Zwitserse TV)
Daarna de Re 4/4 in TEE uitvoering van Roco, mooi model maar weinig trekkracht
En dan de Fleischmann ICE Valero-D, uitbreidingsset 1 is net binnen dus vooralsnog 6-delig (wordt dus 8-delig)
En tenslotte een foto van de ingang van de Gotthardtunnel (althans zoals dat er bij mij gaat uitzien).

Heb inmiddels ook de Roco X rotm (hackbeil sneeuwruimer) opgehaald. Zal morgen daar wat foto's van proberen te plaatsten.

Gelukkig wordt het weer wat minder warm dus wie weet kan er binnenkort weer wat gedaan worden...
Re: Goschenen SBB - SBB X-Rotm
De eerste set foto's, de verpakking....

...bijzonder goed verpakt!
Re: Goschenen SBB - X Rotm, de eerste indruk
Net uit de verpakking, draaien & heffen ,alles werkt prima. Het geluid is fantastisch en zeer realistisch!
Re: Goschenen SBB
Opazwitserland
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,

Schitterende dingen.  Ik zal nog maar even blijven dromen.
Paul
Re: Goschenen SBB SBB X - Rotm, de eerste inzet...zonder sneeuw
De laatste paar foto's van de SBB X Rotm. De eerste proefinzet op de Gotthardbahn.

Het model is echt geweldig, rijdt heel erg langzaam, geluiden zijn zeer realistisch (als ik mijn ogen dicht doe [en het zou wat kouder zijn] denk ik er echt naast sta...).
Re: Goschenen SBB
Spoorman
gast

Re: Goschenen SBB
Wat een fraaie aanwinst. :thumbup:

Zag een flimpje van het model en z'n Franse 1:1 broertje:





Met groet, Ben.

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Goede avond Marc,

Dat zijn weer mooie aanwinsten die zeker nog op mijn verlanglijstje staan. Ben benieuwd naar je ervaringen met de sneeuwruimer van Roco.

groeten Martin.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Dat zijn weer hele mooie aanwinsten zo bij elkaar.

Hoewel de oranje-witte Re 4/4 kennelijk geen nieuwe aanschaf is, ben ik wel benieuwd welk merk dat is.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Jeetje Marc,

Je bent weer met de big-shopper op stap geweest!! Ik denk dat je menigeen een plezier doet om van de X-ROTm een clip te plaatsen met al haar functies. Gaat je dat lukken??

Die X-ROTm zal wel op mijn verlanglijstje blijven staan vrees ik gezien de prijs. Maar toegegeven: je hebt dan ook wat!!

Veel plezier ermee. Trouwens; je bovenleiding ziet er ook fraai uit!!!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
De Re 4/4 Oranje - Wit is de Swiss Express uitvoering van Roco.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

online
Re: Goschenen SBB
Mooi die Xrot! Nu maar hopen dat het komende winter flink gaat sneeuwen!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Mooi hoor en verder bouwen maar weer en foto's niet vergeten te maken.

Groetjes Jeroen
Re: Goschenen SBB
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Goschenen SBB
Mooie aanwinst Marc,

De sneeuwruimer is een bijzondere verschijning op je baan, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Ik heb met veel bewondering naar jouw sneeuwruimer gekeken.
Wat een fraai model!!

Heel veel plezier ermee en bedankt voor het plaatsen van deze mooie foto's.

Groet Jos
Re: Goschenen SBB
Alves
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,

Mooie aanwinsten heb je binnengekregen! Ik vind vooral de Re 4/4 II Tee het mooist, maar de Xrotm is ook een mooi model. Veel plezier ermee!

Groeten Dewey
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,
Volgens mij heb jij een heel mooi spoortje op je baan waar je een sneeuw ruimer kan stallen.

Groeten Jeroen
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Inderdaad Jeroen, het befaamde kopspoortje voor de ingang van de Gotthard tunnel...en als het daar vol staat zet ik hem in de locloods.  ;)
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Laat maar komen die horror winter, Hij kan anders ook nog in de loods van de tunnel blus trein(indien aan wezig)
MIsschien leuk idee. MOet je doen. (grapje). Heb je ook een X rot van een ouder kolen gestookt type ?

Groetjes jeroen
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Goschenen SBB
Nou Marc, mooie aanwinst die sneeuwruimer.

Leuk die filmpjes erbij.

Goed werk van ROCO.

Veel plezier ermee.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Jeroen,

De loods (tweesporig) staat inderdaad in de planning. Heb nog (geen) oudere Xrot. Wellicht komt dat nog.

Groeten,
Marc