Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Goschenen SBB

Gestart door marc-lin donderdag 21 juli 2011, 23:30:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Goschenen SBB
Hallo,

Ik ben opzoek naar informatie over het station van Goschenen. He sporen plan heb ik al. Waar ik met name naar op zoek ben is informatie mbt de seinen die staan opgesteld. Heb alle foto's die ik op internet kon vinden al ge-download. Helaas staat daar niet alles (duidelijk) op.

Is er iemand die daar meer informatie over heeft of weet waar ik dat zou kunnen vinden?

Alvast bedankt,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2007

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc,

ik kan je helaas niet helpen maar ben wel geïnteresseerd in het baanplan. Zou je dit hier eens kunnen plaatsen?

Groetjes, John
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Ja zal het plaatsen.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Goschenen SBB
hoi Marc,

Ik heb zelf nog wat foto"s van het grootbedrijf.
Bij deze .

Grt Johan
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Dank je Johan, erg mooie foto's en een aantal van de seinen is ook goed zichtbaar  :thumbup:

Groeten,
marc

Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Goschenen SBB
Hallo Marc,


Mijn excuus ik heb 2x de zefde foto gestuurd.
Bij deze de vergeten foto.

Grt Johan
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi allen,

Hierbij een paar foto's van mijn baan in aanbouw. Gebaseerd op het station van Goschenen aan de Gotthard lijn. Alvast wat aan het experimenteren met de Sommerfeldt bovenleiding en al een aantal seinen (semi permanent) opgesteld.

Suggesties, tips etc altijd welkom.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hmm is de eerste keer dat ik foto's plaats. Zal de volgende keer wat beter kwaliteit plaatsen!
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re:Goschenen SBB
Marc,

De dag dat je je bericht plaatste vertrok ik op vakantie naar o.a. Zwitserland. De zondag erop stond ik te fotograferen op Göschenen.
had ik het geweten dan had ik iets specifieker foto's kunnen maken.
Ik heb de beste voor de seinen er uit gezocht:







Ik hoop dat je er iets mee kunt.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Nog wat meer foto's. Ik hoop dat deze beter overkomen. 300kb is niet te veel...
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Arjan,

Geweldig bedankt voor je foto's. met name de eerste richting Wassen is perfect. Er is maar weinig op het internet te vinden qua foto's die richting op. De meeste zijn van de tunnelportalen van de Gotthard tunnel.

Ik denk dat ik in het najaar maar eens een kijkje moet gaan nemen daar.

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Goschenen SBB
Hallo Mark,

Dat word een interesante baan. Ik rij zelf ook Zwitsers , Bls en SBB Brunig bahn,en wat Mob.
Ik ga je draadje zeker in de gaten houden,bouw lekker verder.

Grt Johan
Re:Goschenen SBB
Alpen Bassie
gast

Re:Goschenen SBB
hoi marc.

vanochtend vroeg ben ik weer thuis gekomen uit zwitserland.
en ben ook even in goschenen geweest en heb er ook wat plaatjes geschoten.
maar ik weet zeker dat er hier vele leden zijn met veel info van goschenen.

mooi matriaal heb je al op je baan staan.
meschien moet je even kijken bij gerardse gotthard baan hier op het forum met goschenen.
maar dek wel je toetsenbort af :)

groetjes bas

Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Goschenen SBB
Hallo Marc,


Nog even in mijn archief gedoken en nog wat pics van en rond Goschenen.

Grt Johan
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

offline
Re:Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op maandag 08 augustus 2011, 19:18:56
Hi allen,

Hierbij een paar foto's van mijn baan in aanbouw. Gebaseerd op het station van Goschenen aan de Gotthard lijn. Alvast wat aan het experimenteren met de Sommerfeldt bovenleiding en al een aantal seinen (semi permanent) opgesteld.

Suggesties, tips etc altijd welkom.


Hoi,

leuk om te zien dat Zwitserland zo populair is bij baanbouwers, ik heb zelf 3 landen, en ben erg benieuwd van welk merk de seinen zijn,  en waar je deze kunt kopen.

gr. Henk
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Henk,

De seinen zijn van Alphamodell, ik koop ze bij Suter-Meggen on line in Zwitserland.

www.suter-meggen.ch/zubehoer/signale_swiss/index.htm

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Johan,

Bedankt voor je foto's. Dat geweldige TEE treinstel staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Bas,

Ja die foto's heb ik inderdaad gezien (met afgedekt toetsenbord), geweldige baan. Hoop dat die van mij er ook ooit en beetje in de buurt komt. :P

Citaat van: Alpen Bassie op maandag 08 augustus 2011, 20:10:56
hoi marc.

vanochtend vroeg ben ik weer thuis gekomen uit zwitserland.
en ben ook even in goschenen geweest en heb er ook wat plaatjes geschoten.
maar ik weet zeker dat er hier vele leden zijn met veel info van goschenen.

mooi matriaal heb je al op je baan staan.
meschien moet je even kijken bij gerardse gotthard baan hier op het forum met goschenen.
maar dek wel je toetsenbort af :)

groetjes bas


Re:Goschenen SBB
Re460
gast

Re:Goschenen SBB
Mooie baan  :thumbup:
Ben wel benieuwd hoe de SBB-seinen worden aangestuurd?
Hoe doe je het met de douane-afhandeling bij bestellingen in CH?
Kan wel een dure grap worden; overschrijfkosten bij bank (niet EU-land), BTW-heffing en invoerrechten.

Zou zelf deze seinen ook wel willen bestellen, maar opgeteld loopt het dan aardig in de papieren.
Groet,
Erwin
Re:Goschenen SBB
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Goschenen SBB
In het kader van 'alle beetjes helpen': Een paar Göschenen-plaatjes uit de Oude Doos:


Tandradloc 96 van de Furka-Oberalp (FO), Göschenen, 5-1-1989.


SBB rangeerlocje 8776 te Göschenen, 5-1-1989.


SBB 10011 met een trek-duwtrein te Göschenen, 6-1-1989.


Furka-Oberalp locs 93 en 61, Göschenen, 6-1-1989.

Martijn :wink:
Re:Goschenen SBB
Hansje
gast

Re:Goschenen SBB
Mooie plaatjes allemaal...ben in het verleden ook in die buurt geweest, het blijft een geweldig land  ;):thumbup:

Marc, het begin ziet er al goed uit !! ga zo door en succes  :thumbup:

groeten,

Hans
Re:Goschenen SBB
Alpen Bassie
gast

Re:Goschenen SBB
goedenmorgen.

dat zijn mooie foto,s uit de oude doos zeg martijn
het stuk van de fo tegen wordig matterhorn gotthart bahn vind ik net een achtbaan het gaat zeer stijl omhoog.
wat zijn ze trouwens aan het bouwen bij andermat wat een grote bouwput daar.
zelf weet ik niet wat de seinen kosten maar heb er inderdaad ook wel interesse in
maar 100 frank is nu al gauw 95 eure en ben bang dat die nog wel hoger word.
lekker uitzicht voor de toerisme voor de komende tijd maar meschien gaan daar dan de prijzen wat omlaag.

groetjes bas
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Oooh Wauw, wat een heerlijke foto's toch hier. Prachtig dat de vakantiefoto's hier gedeeld worden. TS kan er heel wat info uithalen en wij maar genieten.

groet,
Michiel
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
HI Erwin,

Geen enkel probleem met douane en invoer. Zwitserland is weliswaar geen lid van de EU maar wel van de Europese Economische zone. Verzenden is iets duurder maar dat is alles.

De seinen worden aangesloten op speciaal daarvoor geschikte sepciale LDT SBB Decoder en door Railware aangestuurd (Moet eea nog wel aansluiten).

Groeten,
Marc

Citaat van: Re460 op dinsdag 09 augustus 2011, 07:52:01
Mooie baan  :thumbup:
Ben wel benieuwd hoe de SBB-seinen worden aangestuurd?
Hoe doe je het met de douane-afhandeling bij bestellingen in CH?
Kan wel een dure grap worden; overschrijfkosten bij bank (niet EU-land), BTW-heffing en invoerrechten.

Zou zelf deze seinen ook wel willen bestellen, maar opgeteld loopt het dan aardig in de papieren.
Groet,
Erwin
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Martijn,

Bedankt voor de geweldige foto's!

quote author=Alpen Bassie link=topic=30760.msg550566#msg550566 date=1312876509]
goedenmorgen.

dat zijn mooie foto,s uit de oude doos zeg martijn
het stuk van de fo tegen wordig matterhorn gotthart bahn vind ik net een achtbaan het gaat zeer stijl omhoog.
wat zijn ze trouwens aan het bouwen bij andermat wat een grote bouwput daar.
zelf weet ik niet wat de seinen kosten maar heb er inderdaad ook wel interesse in
maar 100 frank is nu al gauw 95 eure en ben bang dat die nog wel hoger word.
lekker uitzicht voor de toerisme voor de komende tijd maar meschien gaan daar dan de prijzen wat omlaag.

groetjes bas
[/quote]
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Nog maar even een paar updates.

De eerste (bovenste foto) is de klimspiraal in aanbouw naar het boven mijn station Goschenen gelegen schaduw station (gepland), in werkelijkheid zou de spoorlijn hier naar beneden richting Wassen gaan....

De tweede (middelste foto) is dezelfde klimspiraal vanaf de andere kant.

De laatste foto is de sectie die na de Gotthard tunnel komt (mijn Gotthard tunnel is 1,5 meter lang....) geeft de spoorlijn op twee niveaus aan naar het schaduw station gelegen onder mijn station Goschenen.
Re:Goschenen SBB
TimT
gast

Re:Goschenen SBB
Dat ziet er al indrukwekkend uit :D doe zo verder :D
Groeten Tim
Re:Goschenen SBB
Hansje
gast

Re:Goschenen SBB
De spiraal ziet er goed uit  :thumbup:

Je hebt nogal indrukwekkende plannen !! ben benieuwd  ;):thumbup:

Groeten,

Hans
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc,

Dat ziet er mooi uit jouw baan, je bent op zoek naar afbeeldingen van Goschenen. ik heb wel een aantal boeken over de gotthard baan wellicht kan ik wat kopieeren voor je? Ik heb een nederlands boek, mythos gotthardbaan en wat van eisenbahn journal, ik hoor het wel als je interesse hebt.

groetjes Martin
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Martin,

Ja heel graag. Zoek op dit moment met name afbeelding van (en rond) het station Goschenen. Als die in je boek staan dan zou ik graag van je aanbod gebruik maken.

Bedankt & groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
sbbmarklin
gast

Re:Goschenen SBB
Hallo Marc,

Wat voor radius heeft jouw spiraal?

Gr arnout.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Arnout,

360mm/R1 binnen en 424mm/R2 buiten (k rails). Het binnenspoor is dalend en buitenspoor stijgend. Een SBB RE460 van Marklin trekt 12 303mm UIC rijtuigen van Roco omhoog op schone rails. Ik rij met treinen van maximaal 9 303mm UIC dus dat is geen probleem. Voor zware goederentreinen (bij mij tot 18 HUPAC [metalen] wagons met container of trailers) gebruik ik een Re 10/10, twee RE460s, 2 BLS Re 4/4 etc. Mijn Ae 6/6-en trekken een Rola trein van 13 Rola's (Fleischmann) en 1 begeleidingswagon prima omhoog. Das het mooie van een Zwitserse baan he, je kunt altijd meerdere locs voor je trein plaatsen.

Het is een krappe spiraal maar had niet meer ruimte. Ik moet nog anderhalve winding bouwen en dan is mijn spiraal af.

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re:Goschenen SBB
Hoi Marc,

Je moet wel een grote modeltreincollectie hebben, ook in spoor 1!

Jij gebruikt de Alphamodell seinen las ik... heb jij ook de bijbehorende insteekvoetjes. Zo ja: hoe zien die eruit? Of soldeer je rechtstreeks op de seinen zelf?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goschenen SBB
sbbmarklin
gast

Re:Goschenen SBB
Hallo Marc,

Dat is ook krap radius 1 en 2. Geen last van onstporingen?
Zit je brug al in elkaar?

Gr Arnout.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Arnout,

Nee geen last van ontsporing, treinen geduwd berg op en berg af, stilstaan & optrekken etc. Alle mogelijke tests uitgevoerd. Ik was eerlijk gezegd ook bang voor problemen. Heb de spiraal zo precies mogelijk gelegd, massa en stroom aansluitingen bij elke tweede winding. Als ik meer ruimte had gehad was het zeker een ruimere spiraal geworden.

Nee mijn brug zit nog in de doos. Heb dit weekend m.n gewerkt aan mijn terug meld aansluitingen en verder aanleggen van mijn ringleidingen. Ga snel beginnen. Hou je op de hoogte!

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Blausee-Mitholz
gast

Re:Goschenen SBB
Weet niet of je hier nog iets aan hebt?

Mvg, Johan
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Johan,

Zeker! Dank je wel. Deze foto geeft de oude situatie van het emplacement aan en is een foto die ik zelf nog niet eerder heb gezien.

Dank je!

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goschenen SBB
Goedemorgen Marc,

Ik heb wat plaatjes naar je e-mail adres verzonden.

groeten Martin
Re:Goschenen SBB
EKdesign
gast

Re:Goschenen SBB
Hallo Marc,

Tot mijn verbazing dit gehele draadje over het hoofd gezien  :oops:, wat een prachtige baan ben je aan het bouwen en er wordt zeer degelijk gebouwd heb ik gezien. Ook de foto`s die hier worden geplaatst zijn om te smullen, hoop dat er nog veel langskomt hier, echt een super thema.

Vanaf nu blijf ik je volgen, veel succes met je baanopbouw en dat we maar vele foto`s mogen aanschouwen.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Martin,

Heb ze net gezien, gedownload en opgeslagen in mijn Goschenen map. Geweldige foto's. Heb je een e-mail terug gestuurd!

Groeten,
Marc



Citaat van: oosterom op woensdag 17 augustus 2011, 08:03:31
Goedemorgen Marc,

Ik heb wat plaatjes naar je e-mail adres verzonden.

groeten Martin
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi - Ik zal binnen kort nog wat meer foto's plaatsten. Nu wat weinig tijd ben buiten NL voor de zaak. Qua degelijke bouw; ik doe mijn best maar ik zie op dit forum dat het nog wel een stukje degelijker kan....in iedergeval heb ikmer heel veel plezier aan.

Groeten,
Marc


Citaat van: EKdesign op woensdag 17 augustus 2011, 19:35:11
Hallo Marc,

Tot mijn verbazing dit gehele draadje over het hoofd gezien  :oops:, wat een prachtige baan ben je aan het bouwen en er wordt zeer degelijk gebouwd heb ik gezien. Ook de foto`s die hier worden geplaatst zijn om te smullen, hoop dat er nog veel langskomt hier, echt een super thema.

Vanaf nu blijf ik je volgen, veel succes met je baanopbouw en dat we maar vele foto`s mogen aanschouwen.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hallo allemaal,

Terug van vakantie dus weer vol nieuwe ideeen aan de slag. Dacht schrijf even snel een kleine update. Plannen (dromen) zijn altijd leuk om te delen. Heb besloten om mijn tweede schaduwstation boven mijn baan aan te leggen (daar dacht ik al langer over en dat is mogelijk met een baan in de kelder tov zolder). Dus de spiraal die nu bijna af is 'voedt' straks het schaduwstation. Tijdens mijn vakantie de plannen uitgewerkt (op de PC). In het schaduw station komt een dubbelspoors aftakking die over de (nog te bouwen) Bietschtal brug naar mijn  toekomstige Italiaanse deel zal gaan. Ben van plan het schaduwstation zo'n 80cm diep te maken, ik moet nog wel checken of de achterste sporen dan nog bereikbaar zijn. Aan de onderkant van het schaduwstation (dat reacht boven Goschenen zal liggen) wil ik dan dag/nacht verlichting maken.

Er is al eerder gevraagd om mijn baanplannen en die zal ik ook binnenkort plattasen (alles onder voorbehoud van wijzigingen uiteraard  :D).

Afgelopen week de voeding 'ge-upgrade' met een 60147 en 60052.

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Mijn klimspiraal is, met 7 wendingen, nu op de juiste hoogte (zie foto). Na uitvoerig te zijn getest met alle mogelijke treincombinaties (reizigerstreinen tot 10 stuks 303 mm en goederen treinen tot 20 HUPAC) is de klimspiraal af en goed bevonden. Nu kan ik beginnen met het bovenste schaduwstation.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Oef! wat een degelijk staaltje spiraalwerk is dat :)

Groet sebas
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re:Goschenen SBB
Hallo Marc

Als je die overzicht foto weet te benaderen van Johan dan wordt het een indrukwekkend geheel.Een mooi thema heb je in ieder geval gekozen.Je bouw tot nu toe ziet er top uit.Beloofd wat voor wat er nog komen gaat.

Succes met de verdere bouw!

Harald & Alex
Re:Goschenen SBB
peterke33
gast

Re:Goschenen SBB
hallo hareld en alex,

even naar je foto's gekeken,en moet zeggen wat een spiraal seg knap hooor.ik heb hier ook nog een spiraal liggen net zoals die van jou(jullie) en ben helaas mijn plan kwijt hoe ik ze moet maken.kan jij aub eventuweel het plan eens doortsturen hoe ik dat moet maken,kan ik mss ook in de toekomst onder mijn baan een soort schaduwstation maken.


groeten en succes verder;peter(ke33)
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re:Goschenen SBB
Citaat van: peterke33 op maandag 10 oktober 2011, 20:32:31
hallo hareld en alex,

even naar je foto's gekeken,en moet zeggen wat een spiraal seg knap hooor.ik heb hier ook nog een spiraal liggen net zoals die van jou(jullie) en ben helaas mijn plan kwijt hoe ik ze moet maken.kan jij aub eventuweel het plan eens doortsturen hoe ik dat moet maken,kan ik mss ook in de toekomst onder mijn baan een soort schaduwstation maken.


groeten en succes verder;peter(ke33)

Peter

We denken dat je ergens iets verkeerd doet?Je zit in Marc zijn topic onze spiraal te bespreken.Zal Marc wel blij mee zijn  :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Peter,

Dan maakt niks uit. Als je me een PBtje met je email adres stuurt zal ik de bouwtekening scannen en naar je toe emailen in de loop van de week.

Groeten,
marc
Re:Goschenen SBB
Alpen Bassie
gast

Re:Goschenen SBB
de spiraal is mooi maar de wagons met de vrachtwagens  nog mooier :D

groetjes bas
Re:Goschenen SBB
peterke33
gast

Re:Goschenen SBB
hallo marc,

duizendmaal mijn exuuses, ik wil je alvast bedanken voor het eventuweel bouwtekening.


groeten peter(ke33)