Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Goschenen SBB

Gestart door marc-lin donderdag 21 juli 2011, 23:30:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Goschenen SBB
Paul de Gans
gast

Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Mooie loc, deze werd ook gebruikt voor de Rollende Landstrasse. Veel plezier ermee!

Gr. Paul
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Paul, Inderdaad en samen met mijn BLS Br 485 (ook een TRAXX) wil ik ze ook in dubbeltractie voor mijn RLS inzetten.
Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Goschenen SBB
Leuk om in model het station te zien waar je zelf ook hebt rondgelopen. :arrow: :thumbup:
Mijn baan heeft een duits thema dat maakt het zo interessant met die BR 185 tigers. Zelf heb ik een Rola in dubbeltractie met 1x BLS en 1x DB.

MvG Cees
Re: Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re: Goschenen SBB
Wordt steeds mooier, jouw baan. Ik ben benieuwd of de bomen straks een groot verschil maken!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Dennis - Ik ook, helaas zijn de bomen niet (direct) beschikbaar. Anita Decor had niet alles op voorraad dus moet ik nog even wachten...ga ondertussen verder met de bovenleiding, ballasten etc. Genoeg te doen.  ;)
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Jaja Anitadecor dan komt het goed!!!!!!!!
Oh ja Eddie (AD) Bouwt veel bomen zelf daardoor zijn die ook wat duurder en bouwt hij vaak pas nadat ze besteld zijn.
Ben je trouwens al aan je achtergrond begonnen want dat moet bij mij ook nog. Zie mijn touwtje
Falkenstein am Leubach
Groeten Jeroen
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Jeroen,

Nee nog niet aan de achtergrond begonnen bij/achter Blausee. Daarvoor moet ik de module verwijderen. Dat wil ik doen als de bomen er zijn dan kan ik de hele module afmaken incl achtergrond en definitief plaatsen. Als dat gedaan is kan ik ook de daaronder liggende infrastructuur aanpassen bij de keertunnel en Blausee verbinden met de rest van de baan. Dat betekent dat het station Blausee nog steeds maar vanaf 1 kant bereikbaar is. De volgende stap is het aanleggen van het traject richting Hohnten en het daaronder (onder Hohntenn) gelegen (3de) schaduwstation. Denk dat we dan wel weer een jaar verder zijn....

Bij jouw wordt het ook erg mooi! Zag dat je al wat aan de achtergrond gedaan had... :thumbup:

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

offline
Re: Goschenen SBB
hallo marc

heb mijnogen uitgekeken naar de foto's van de baan wat mooi
kom graag een keer kijken om ideeen op te doen


louis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Louis,

Bedankt voor je leuke reactie.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB - Herbouw station & schaduw station
Allen - Na lang wikken en wegen heb ik besloten om het oudste deel van de baan, te weten het onderste schaduwstation en het station Goschenen zelf (althans wat daar van klaar was) af te breken. Ik was ontevreden over de constructie van de onderbouw (hier en daar begon eea door te buigen) en daar heb ik een hekel aan. Dagje werken afgelopen zondag en alles is weg...

Nu het toch weg is ga ik mijn schaduwstation wat verder uitbouwen (zal ontwerp ook plaatsten 1 dezer dagen). Het had 6 doorgaande opstelsporen. Door het geheel 20 cm breder te maken komen er nu 6  lange doorgaande opstelsporen, 2 korte (voor bv NPZ driedelig). De 3 korten kunnen ook in combinatie met de twee langste als 1 zeer lang opstelspoor gebruikt worden. Daarnaast komen er vier lange opstelsporen (niet doorgaand) voor treinstellen (bv ICN, RAm) en trek-duw treinen. Tenslotte komen er 2 korte opstelsporen voor loks.

Op de laag daarboven wordt uiteraard het station van Goschenen herbouwd. Ook hier een paar aanpassingen. Het station komt iets verder van de muur waardoor er plaats ontstaat (althans dat is het plan) voor de Furka-Oberalp (en/of Matterhorn Gotthard) Bahn.

Onderstaand wat foto's. De eerste 3 zijn van de locatie waar schaduwstation en station Goschenen waren (die zijn nu in een 'sink hole' verdwenen), de laatste twee van de treinen die nu op het Gotthard traject staan te wachten tot de stations herbouwd zijn.

Groeten,
Marc




Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Dacht ik even dat we nog een 2-rail aankondiging hadden... ;-)

Goed plan om nu in te grijpen, nu je met weinig afbraak nog verbetering kunt realiseren. Ik ben benieuwd naar je nieuwe sporen plan. Zo te lezen kun je straks heel wat verschillende treinen in je schaduwstation kwijt  :thumbup:
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Als he niet naar je zin is kun je het beter gelijk aan passen zeker als het nu nog makkelijk kan. Leuk dat je er ook een stukje FO smalspoor bij gaat maken staat ook bij mij nog op het verlanglijstje.

groeten Martin.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Dank voor de reactie heren.

Tja Arjan twee rail...ik twijfel regelmatig maar ga toch (voorlopig) door met drie-rail, de enorme des-investering houdt me voorlopig toch tegen en bij mij is de afkeer van de puko's niet zo groot. Een stukje twee rail DC komt er wel bij in de vorm van de FO/MGB aansluiting bij Goschenen in de nieuwe situatie.

Groeten,
Marc

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bijgaand een 'plaatje' van het herontworpen schaduwstation.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Goschenen SBB
Wat is de radius daar achterin de hoek?
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Jan Willem,

Dat is (boven en onder):
-Binnenbocht 360mm (R1)
-Buitenbocht 424mm (R2)

Scherpe bochten (scherpste op mijn baan) maar had op die plek geen keus.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hier wat foto's van de vorderingen van de herbouw. De foto's geven de vorderingen van het schaduwstation weer. Als dat klaar is worden Goschenen herbouwd, dat lag (en ligt) boven het her te bouwen schaduwstation. Zoals te zien is alles een flink stuk steviger uitgevoerd.

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hierbij nog een fotootje of twee met de laatste stand van zaken, het vernieuwde schaduwstation vordert al aardig.

Eerste foto - Nieuw voor zover klaar.

Tweede foto - Oud gezien vanaf nieuw. Oude deel wordt binnenkort gedemonteerd (niet de spiraal) alleen het schaduwstation (onderste niveau) en het uit rij gedeelte van Goschenen (tot vlak bij de spiraal).
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo Mark,

Je bent al lekker op dreef, het schiet al weer op.
Ga je de tunnelingang ook viersporig bouwen?
net zo als in het grote Goschenen.
Bouw lekker verder ik blijf je in de gaten houden.

Grt Johan
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Of airolo, Veel succes en ik hoop op meer foto's en een hoger bouw tempo als bij mij (kan niet langzamer)
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2007

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Mark,

het ziet er inderdaad stevig uit en goed dat je dit nu aangepast hebt :thumbup:

Het verlaagde plafond met verlichting is ook mooi, je krijgt zo een mooi "vitrine-effect".

Groetjes en succes met de verdere bouw, John
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor de leuke reacties heren.

@Johan - Ja zeker, de tunnelingang wordt viersporig (dat was die al in de 'oude' situatie en wordt nu ook weer zo)
@Krokodil - Bij mij varieert het bouw tempo enorm. Soms gebeurt er veel en dan weer weken niets...
@Tilly - Ben er zelf ook content mee. Het is nu zo stevig dat ik er zelf op kan staan. Boven het verlaagde plafond ligt het andere schaduw station (ik kan nml niet verder naar beneden ivm met de toegang tot een ander deel van de kelder/kruip ruimte.

Morgen heb ik nog een dagje vrij en denk dat ik dan welweer eea kan doen. Zal (eventuele) vorderingen plaatsten.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
De laatste stand van zaken. Het herbouwen van het schaduwstation vordert al aardig. De meeste sporen liggen (nog niet allemaal vast geschroefd). Deze week en aanstaand weekend kan ik dan beginnen met het aansluiten van de voeding, per spoor elke plus/minus twee meter en de draden voor de terugmelders. Hopelijk kan ik ook al wat gaan testen dit weekend. Daarna kan dan de herbouw van Goschenen ter hand genomen worden. Uiteraard meld ik de vorderingen weer hier.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc.

Dat met die verlichting ziet er goed uit  B)

Je hebt wel een behoorlijke lengte qua sporen  :thumbup:.

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Laatste stand van zaken; Testen van het schaduwstation is begonnen, zie eerste foto. Als alles goed werkt ga ik verder met de aansluitingen voor voeding en bezet melders.

Op de tweede foto staan twee Ae 6/6 (een van mijn favoriete locs) die elkaar tegen komen op het onderste niveau bij de ingang van de keer/klim tunnel.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Stand van zaken hernieuwde schaduwstation...klaar & getest! Zie foto's

Eerste twee, schaduwstation, goedgevuld. Ik kan nu 9 lange (was 5) treinen (max 10 303mm) en 4 korte (was 1) treinen kwijt!

Derde foto - Nieuwe aanwinst, Re 4/4-I

Vierde foto - Onderkant van een omgebouwde Roco EW IV voor wisselstroombedrijf & wisselende verlichting.


Re: Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,

Dat ziet er groot(s) uit! Je kunt nu in ieder geval een gevarieerd treinbedrijf rijden. Je nieuwe aanwinsten zien er eveneens mooi uit!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2007

offline
Re: Goschenen SBB
303mm ??????? lang?   ;)
Re: Goschenen SBB
Ja 1:87 rijtuigen zijn 303mm lang
In werkelijkheid 26,4m lang  :D

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Goschenen SBB
Ik denk dat Mark 10 rijtuigen van 30,3 cm lang bedoeld kijk dat zijn treilengtes.

Mark het ziet er weer top uit je schaduwstation,ik wou dat ik al zover was, maar eerst de zolder verder
opruimen.

Groeten Johan
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc.

Dat zijn wel lengtes om jaloers op te zijn  B) B) B) Kan je die straks op je baan zelf ook kwijt in je stationsblokken?

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor alle reacties heren.

Inderdaad 303mm (30,3cm) maal 10. Die kan ik inderdaad langs mijn perrons (sporen 2 en 3) kwijt te Goschenen (als het weer herbouwd is...). Goederentreinen kunnen zelfs iets langer zijn omdat de niet aan de lengte van de perrons maar van de sporen gebonden zijn. 

De volgende stap is de herbouw van Goschenen, dat komt iets verder naar voren om ruimte te maken voor de FO (Furka Oberalp) bahn.

Uiteraard hou ik iedereen op de hoogte.

Groeten,
Marc


Re: Goschenen SBB - Filmpje geduwde EW-IV trein
Afgelopen dagen een EW-IV stuurstand omgebouwd voor wisselstroom en de trein getest, rijdt uitstekend ook geduwd op normale baanvaksnelheid!

Re: Goschenen SBB
johan zwitsers
gast

Re: Goschenen SBB
hoi,

dat zag er gaaf uit.

groetjes

johan zwitsers
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Hoezo crisis, daar staat een klein kapitaal aan materieel.
Zeer mooi, Rij je ook korte treinen of alleen van die krachtpatser?
Heb bij korte bezoekjes in zwitser land bijv. Ae 6/6 met 2 post wagens of een Re 6/6 met 1 2-asser gezien dit is ook een gaaf gezicht vooral als er een verhaal achter zit. Met verhaal bedoel ik dat er een werkelijke trein gereden heeft en dit dus ook in werkelijkheid zo was.
Vind zelf bijv. de Seetalbahn erg indruk wekkend hier is ook nog steeds wagenlading verkeer.
Hier voor de liefhebber van heel veel vingerlik en kwijl uit mondhoek plaatjes nog een mooie link

http://www.seetalkroki.ch/4607.html

Trouwens vind goschenen in je oude baan al goed en ga van een nog hoger nivo uit bij deze "vertaling"dus wens je heel veel bouw plezier

Groeten Jeroen,
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Johan, Jeroen,

Bedankt voor de leuke reacties. Inderdaad een hele leuke site die van de Seetalbahn. Ik vind dat ook een erg interessante baan, maakt de krappe ruimte die vaak op modelbanen voorhanden is toch weer realistisch!

Nee ik rij niet alleen met die krachtpatsers. Heb ook korte treinen zoals:
- Driedelige NPZ
- Posttrein (achter een Ae 6/6 of Re 4/4)
- SBB Regionaaltrein EW I/II met struustand (4 a 5 wagens)
- BLS Regionale treinen 4-5 wagens achter een BLS Re 4/4
- TEE RAm (NS uitvoering)

Die rijden allemaal mooi hun rondjes. Om de baan te testen gebruik ik meestal lange treinen omdat die toch vaak wat onstsporingsgevoeliger zijn (vooral geduwd).

Groeten,
Marc

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Nog maar een paar filmpjes,

SBB Re 10/10 & ketelwagentrein:

BLS Regional Express:

VHB (nu BLS) Regional Express:


Wellicht plaats ik er vanavond nog een paar...
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Marc.

Plaats er gerust nog maar een paar en dan een beetje langere dat we meer kunnen genieten.

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Harald & Alex - een iets langere film (30s)..

RE460 met DB IC & SBB ICN



Zal binnenkort eens wat een nieuw filmpje maken, nog langer... :D
Re: Goschenen SBB
Seinwezen
gast

Re: Goschenen SBB


Is iets makkelijker >:-D.

Groeten Sander
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt Sander. Hoe doe je dat...?
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Nog een filmpje, zelf geschoten te Goschenen in November 2012.

Re: Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Leuk al die filmpjes van jou! Ik heb een vraag ten aanzien van je DB Eurocity. Ik wil deze trein ook nabouwen. Heb jij nog ergens kunnen achterhalen uit welke rijtuigen precies deze trein bestond of is dat iets waar je verder niet al te veel belang aan hecht?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Dennis,

Ja daar hecht ik zeker aan. Tussen Hamburg en Milaan, via Basel reedt de EC 74,75 Tiziano (tot eind 2002). Gereden met getrokken DB IC materieel. Doorgaans 2 eerste klas, 1 eerste klas/Bar-Bistro (of restauratie), 5 of meer 2de klas wagons. Deze trein rijdt nu nog maar sinds de komst van de ICE is de dienst gesplitst in een ICE Hamburg - Basel en een FS of SBB EC Basel - Milaan.

De trein reed en rijdt via de Gotthard route door Zwitserland.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,
Marc


Re: Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Dank voor je reactie. Uiteraard nuttig voor me, maar ik bedoelde het nog net even iets anders. Ik bedoel of jij ook gekeken hebt naar wagentypes, zoals avmz en apmz voor de eerste klasse en typenummers, zoals 294.3 en 295.9.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Goschenen SBB
johan zwitsers
gast

Re: Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op zondag 07 april 2013, 21:06:47
Bedankt Sander. Hoe doe je dat...?

YouTube filmpjes plaatsen
Het is ook mogelijk om een YouTube filmpje te plaatsen op het forum. Dit is iets ingewikkelder dan het plaatsen van afbeeldingen:

1. Je gaat naar het betreffende YouTube filmpje
2. Klik op 'Insluiten'.
3. Kopieer de link die je nu krijgt
4. Uit deze link heb je slechts het deel nodig van http tot en met =nl_NL&fs=1&
Wat ervoor en erachter staat verwijder je.
5. Nu plaats je voor en achter de link [ youtube ] en [ / youtube ] (zonder spaties)

heb dit even voor je op internet gezocht hoop dat het je lukt.

groetjes,

johan zwitsers
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Nog een filmpje, November 2012 te Goschenen.

<iframe width="640" height="360" src="
" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Re: Goschenen SBB
keeszondag
gast

Re: Goschenen SBB
Fraaie film Marc. Daar ging heel wat spul naar het zuiden! Fraaie locs en alles in dubbeltractie, smullen!
Re: Goschenen SBB
doef
gast

Re: Goschenen SBB
Gave filmpjes! Doe zo door! Erg fraai! :thumbup:
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Nog maar een filmpje, testen van mijn trek-duw treinen.

EW-IV, roco 8 rijtuigen
Leichtstahl, marklin met nieuwe Re 4/4-I
Riviera Express



Groeten,
Marc