Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Goschenen SBB

Gestart door marc-lin donderdag 21 juli 2011, 23:30:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Goschenen SBB - Locloods SBB Historic
Vandaag weer wat dingen gedaan en ga zo verder. Hieronder een korte update. Heb vandaag de locloods voor mijn SBB Historic locs die te Goschenen gestald zijn geplaatst. In de loods zullen mijn A 3/5 en E/e 3/5 een plekje vinden en vanuit deze loods ingezet worden voor speciale ritten over de Gotthard.

De loods zelf, die ik nog wat verder ga detailleren, heb ik voor een prikkie gekocht op eBay! Een aantal losse onderdelen die ik nog moet monteren zaten er bij.

Ga nu verder met aanbrengen van de bovenleiding in de loods zodat ook elektrische locs van SBB Historic hier een plekje kunnen krijgen in de toekomst (zoals de Be 6/8 en Ce 6/8 Krokodil).

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2007

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

leuke loods. Is het een eigenbouw of staat er ergens een merk op?

Groetjes, John
Re: Goschenen SBB
Opazwitserland
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,

Mooie loods als die helemaal ingekleed is gaat hij nog meer schitteren
Felicitaties
Paul
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor de reacties John & Paul.

John ik heb geen idee of het een eigenbouw of bouwpakket is. Er zitten nog een aantal losse onderdelen bij dus denk ik dat het om een bouwpakket gaat. Heb nog eens goed gekeken maar kan nergens een merknaam of teken ontdekken.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Locloods nu voorzien van bovenleiding. Alles van Sommerfeldt. Heb er voor gekozen om de bovenleiding niet aan de loods vast te maken zodat de llods altijd opgetild kan worden i.g.v. problemen met een lok of de bovenleiding zelf.



Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Hey Marc,

Leuke loc-loods is dat!!! Is deze grotendeels uit hout opgetrokken als bouwpakket??? Het lijkt namelijk erg op TipTopModell
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Bij het gebruik van krokodillen moet er niet alleen bovenleiding maar ook schrikdraad aan de binnen zijde van de deur geplaatst worden. Die krengen vreten zich zo een gat door de deur en dan heb je de poppen aan het dansen. Overigens een prachtig loodse weet niet of het er een is maar ziet er tip top uit. In ieder geval. komt deze aan de zijde van de tunnel of aan de andere kant te staan. volgens tekening is er alleen een loods aan de tunnel zijde. Hier staat een tunnel reddingstrein in (iig stond ). Heb me sinds mijn nieuwe DB baan niet meer in mijn vorig thema bezig gehouden maar nu ik jou aan het hobiien zie weet ik wat mij toen (en nu nog ) zo fascineerde. Ben nu helemaal in de boemelbanen maar vind dit een van de weinige grote dubbel sporige interessante banen.
Bouw vooral lekker door en veel foto s maken. Dacht eigenlijk dat de huidige loods een modern geval is. weet het niet zeker maar jouw lokhok is mooi en valt onder de vrijheid van modelbaan uiting. Prototype freecasting. OOK .

Groeten Jeroen.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc

Mooie loods en knap staaltje bovenleiding gemaakt.

Mvg
koos
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor de reacties en de uitgebreide reactie van Jeroen.

De locloods is inderdaad anders dan de loods die nu in Goschenen staat maar vond hem mooi en Zwitsers genoeg voor mijn uiting van Goschenen. Hij staat idd aan de tunnelkant (ingang Gotthard) bij mij zoals ook in werkelijkheid.

Nog maar een paar foto's van mijn baan erbij gedaan.

1. Grote drukte te Goschenen.
2. Twee treinen op twee niveaus, een dalwaarts rijdende regionale trein met een Re 4/4 in TEE uitvoering en een posttrein bergwaarts met een Re 8/8/ combinatie
3. Nog een keer de posttrein
Re: Goschenen SBB
keeszondag
gast

Re: Goschenen SBB
Hoi Marc, knap stukkie werk, de loods en bovenleiding. Ik zie dat je in de loods de rijdraad direct aan de zijarmen hebt gemonteerd. Heeft dat met de ruimte in de loods te maken? De aansluiting van de draagkabel aan de loods met isolatoren en het eerste portaal zien er bijzonder goed uit, complimenten! (ik heb ook een heeeeel klein posttreintje met twee wagons...) :)
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Wow! Weer smaakvolle toevoegingen en afbeeldingen van je Gotthard traject!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
VRAAGJE - Ik zie op veel draadjes dat de sporen na schilderen van de rails en aanbrengen van ballast nog eens nabehandeld worden met de paintbrush. Dit geeft een erg mooi en realistisch effect. Ik wil dat ook gaan doen maar heb hier helemaal geen ervaring mee. Kan iemand mij uitleggen hoe eea werkt?

- Welk kleur verf? Verdunnen?
- Hoe voorkom ik dat puco's en rails ondergespoten worden?
- Hoe voer ik het airbrush process uit? Snelheid etc?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Dat is een ijzersterke, het liefst met filmpje en duidelijke uitleg. Of een vrijwilliger, maar niet een om te komen oefenen, maar een luchtkwastmeester. Als het dan bij jou lukt dan kan hij op tournee. Goedemorgen.


Groeten Jeroen,
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Marc,

Willem twee is zo een meester die je zoekt.(Kees-jan)
Hij geeft ook workshops.
Misschien moeten we eens een clubje bij elkaar zoeken en les gaan nemen.
Je zou eens per PB wat info aan hem kunnen vragen over zijn lespakket..

Er staan ook genoeg instructie video's online.Je komt er vast wel een tegen waar ze iets maken dat je mooi vindt.
Daarna is het een kwestie van oefenen en veel proberen.

Verf is er verdund en mengbaar te koop.
Net wat je voorkeur heeft.
Het is een kwestie van uitproberen op een proefstukje tot je ziet wat je wil.
Hoe meer verschillende laagjes (niet dekkend) over en door elkaar geeft het mooiste resultaat.

Succes.

Robin
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
En bij het Gotthard traject moet je dan het dalende spoor weer veel en veel vuiler maken dan het stijgende spoor. Het verschil is daar echt enorm.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,

Mooie lokloods , volgens mij is hij van Fides een kleine Zwitserse
fabrikant van houten gebouwen. Op de foto zie ik dat je bij de
enkelportaalmast de uitleggers op zijn kop hebt gemonteerd,
of heb je dat expres zo gedaan ?. Het word wel een indrukwekkend
geheel zo. Ik blijf je volgen, bouw ze verder.

Groet Johan
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor alle reacties.

Robin - Ik zal Kees-Jan zoeken en een PBtje sturen, voor dat clubje ben ik zeker te porren. Lijkt me een prima idee!

Johan - Ja die houders heb ik ivm de ruimte in de loods inderdaad met opzet zo aangebracht. Je ziet ze nauwelijks door de raampjes. Daarnaast wou ik de bovenleiding niet aan de loods bevestigen zodat ik de loods ten alle tijden kan optillen mochten er problemen in de loods zijn en de 1:1 monteur er bij moet.

Bassie - Dat is een goede tip. Ben meteen wat foto's gaan kijken van de Gotthard en inderdaad...dalend spoor veel vuiler. Het was me nog nooit opgevallen in al die jaren!

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
die frees is wel een beetje prijzig om hem in zo'n mooi chaletje te verstoppen. Ik weet wel dat je de eerste laag vervuiling al aan moet brengen voor je gaat schotteren [sjottereh] en dat je niet op dat grind moet bezuinigen. De lijm is belangrijk en ik zou een proefje maken. tot slot is er in een forum in de bier en bokworst republiek al iemand geweest die heel erg goed werk heeft verricht en dan ook een hoop nodeloos geëxperimenteer voorkomt. Ik heb het woord grind nog niet gehoord maar wil je rails verven dan is het grind ook onderweg Toch?? Hoop jou en vele volgers  hier alvast mee van dienst te kunnen zijn.

dan volgt hier het linkje naar stummiforum
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?p=682764


Groeten Jeroen
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt Jeroen! Dat ziet er inderdaad geweldig uit op de site uit het de Bier & Bockworst Republiek (leuke vondst van je trouwens).

Ik schilder de rails inderdaad voor het schitteren, heb dat op een aantal plaatsen al gedaan en ook heb ik op een aantal plekken al ballast aangebracht. Ziet er aardig maar zeker niet overtuigend genoeg uit.


Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Zie een foutje...schitteren moet natuurlijk Schotteren zijn....!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Zelf vind ik het altijd jammer als de schotter gaat glimmen door de lijm. Daarom neem ik de volgende keer geen hout lijm met water en een druppel sop meer maar een of ander spul van anitadecor oid
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Inderdaad, ik gebruik nu spul van Heki, werkt ook goed. Geen ge-glim!

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Ik gebruik ook Heki (nummer 1830) werkt perfect.

Je locloods ziet er inderdaad mooi uit en zoals Johan al gezegd heeft lijkt hij op de locloods van Fidis, de hobby-shop in ch. verkoopt deze.

groeten Martin
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2007

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: Bassie op maandag 26 augustus 2013, 16:11:58
En bij het Gotthard traject moet je dan het dalende spoor weer veel en veel vuiler maken dan het stijgende spoor. Het verschil is daar echt enorm.


Wat is de reden daarvan?
Waarschijnlijk een heel logische verklaring!!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Goschenen SBB
Ik persoonlijk denk dat het komt van Remstof of zoiets bij het dalen zal zeer zeker de rem vaker gebruikt worden

maar ik kan er totaal naast zitten natuurlijjk

Gr. Ed
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: eddyflame op donderdag 29 augustus 2013, 11:28:47
Ik persoonlijk denk dat het komt van Remstof of zoiets bij het dalen zal zeer zeker de rem vaker gebruikt worden 
Zo eenvoudig is het. Bij het remmen, met ijzer op ijzer remmen, komt er enorm veel troep op het spoor terecht. Omdat de Gotthard eigenlijk een ononderbroken stijging (of daling) is, wordt er veelvuldig geremd, en dat zie je onmiskenbaar op het hele traject.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Klinkt inderdaad erg logisch...nu nog even in de (modelbaan) praktijk toepassen!  :thumbup:
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Goschenen SBB
Met enige verbazing zitten kijken naar deze foto:


Want dat zie je niet veel: 1 mast, met twee uitleggers. Het gaat me er niet om dat die uitleggers onderste boven zitten, en ook niet dat ze in de loods zitten, maar om het principe zelf.

Dus heb ik in Zwitserland even rondgekeken naar een plek waar dat ook voorkomt (op een zijspoor): Delémont (Jura), maar dan met het oude type bovenleiding.
Een fotoverslag plaats ik in de rubriek Grootspoor: Zwitserland - la gare Delémont (kanton Jura).

Een foto voorbeeld uit dat draadje:

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Jan,

Heb je dan ook de foto eronder bekeken?
Zelfde lokatie.Mast verstopt. :D
Dit lijkt me een makklijke oplossing om bovenleiding in een loods te maken terwijl die nog afneembaar blijft.

Robin
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Inderdaad Robin, deze masten staan in de locloods.

Jan - Bedankt voor je reactie en zeer geïnteresseerd in de Jura foto's!

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Allemaal,

Weinig tijd om aan de baan te werken de laatste tijd maar wel weer wat nieuwe aanwinsten. Hierbij de foto's.

1. Een Br 45, geluid, rookgenerator etc (foto 1 & 2)
2. Het HUPAC rijtuig van Liliput. Erg content mee! Rijdt uitstekend (foto 3 t/m 5) en erg mooi achter een duo BLS Re 465-ers!

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op zaterdag 12 oktober 2013, 20:50:13
Hi Allemaal,

Het HUPAC rijtuig van Liliput. Erg content mee! Rijdt uitstekend (foto 3 t/m 5) en erg mooi achter een duo BLS Re 465-ers!

Gefeliciteerd met de aanwinsten Marc.

Het verhaal hierachter zorgvuldig bewaren: dat is toch wel een waar unicum!!  ;) ;) ;)
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Inderdaad Henk, ik heb nog getwijfeld toen ik mijn berichtje plaatste maar dacht laat we het maar onder ons houden.  :D ;)
Re: Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re: Goschenen SBB
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig! :D

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: Dennis1984 op zondag 13 oktober 2013, 00:40:54
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig! :D

Met vriendelijke groet,
Dennis

:D :D Jij mag echt nieuwsgierig zijn Dennis: maar Marc en ik laten het echt zo!!  ;)
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Goede morgen Marc,

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten, mooie stomer en een prachtig rijtuig. Ik hoop dat Marklin daar ooit nog eens mee komt.

Groeten Martin.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Waarom zou marklin met een rijtuig komen als een ander (lilput) hem al heeft? Om een verkorte versie uit te brengen? Geloof dat liliput dat zeker zo mooi maakt. Of je moet bij M zweren, ja dan kan ik er wel in komen maar kan moij zelf daar niets bij voorstellen.
De meeste foristi die multimerkafnemer zijn kunnen beämen dat de rest zeker niet slechter is. Ook niet goedkoper. Mooi rijtuig in een mooie trein.


Groeten  Jeroen.


Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Jeroen,

Mijn hele verzameling bestaat hoofdzakelijk uit Marklin met uitzondering van een aantal grind wagens van Liliput en Kombimodell wagens. Dus ik wacht en hoop dat Marklin hem uitbrengt.

Martin.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Tja Martin,

Dan zul jij heel veel geduld moeten hebben. Märklin heeft nog nooit een RIC-wagon ontworpen en die kans dat ie er komt is bitterklein.

De kans dat je een Liliput HUPAC voorbij ziet komen is groter ................ 

Ben al sinds een tijdje overgestapt van M* wagons naar SBB-wagons van ROCO, HERIS, ACME: 1:87 dus. Mooie lengtes die ook op jouw baan niet zullen misstaan. Maar dat is ieder zijn keuze uiteraard.

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Goschenen SBB
Ik dacht dat ik de enige was die met stomers op een Ch. baan zat, maar nee hoor.  Ik heb er zelf ook nog een paar en daarom op mijn Ch-baan (die ook nog op het forum komt) ook een BW heeft.

Marc die hupac wagen komt er bij mij ook nog eens, een mooie wagen  :thumbup: en niet te vergeten die stomer.

Groetjes Herman.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Naar zo een Hupac wagon waren we dus op zoek maar helaas niet gevonden  :( We zijn jaloers Marc  :mrgreen:

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Harald en Alex,

Regelmatig de diverse advertentie-sites en zoekmachines raadplegen. 

Raadpleeg ook eens http://www.anibis.ch/de/modellbau--22/advertlist.aspx?sf=dpo&so=d

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Dank voor alle leuke reacties.

@ Herman - Ik heb meerdere stomers, allemaal of van SBB Historic of op uitnodiging van SBB Historic op mijn baan onderweg...das nog al een brede formulering maar dat is ook juist de bedoeling!

@ Henk - Ik kende die Zwitserse site nog niet, bedankt!

Groeten,
Marc


Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Effe een reactie omtrent materieelkeuzes; wat een gouden formule wat betreft inzetbaar materieel. UNIVERSEEL

Citaat;
@ Herman - Ik heb meerdere stomers, allemaal of van SBB Historic of op uitnodiging van SBB Historic op mijn baan onderweg...das nog al een brede formulering maar dat is ook juist de bedoeling!

Hiermee kan je op alle banen met alles in alle tijdperken uit de voeten!!!!


Groeten Jeroen
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Inderdaad Jeroen, zolang het in de praktijk techjnisch mogelijk zou zijn (en soms ook gebeurt is) mag het bij mij rijden. Das nou het mooie van een hobby....je bepaalt zelf de 'werkelijkheid'!  :thumbup:

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Hey Marc,

Het is al een tijdje stil omtrent de bouw van jouw baan???!! Hoe staat het???
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Daar dachten wij gisteren toevallig ook nog aan  ;)

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Toch is hij wel actief: zo af en toe duikt er wel een berichtje bij een of ander topic op.

Maar Marc: laat eens wat van je lezen???
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo allemaal,

Tja inderdaad een beetje stil geweest. Erg druk gehad sinds de zomer en dus weinig tijd voor de hobby. Hopelijk komt er in de Kerstvakantie nog wat van! Wel wat nieuwe aanwinsten in ontvangst mogen nemen zoals mijn tweede Liliput NPZ (Region Alps), drie Liliput couchette rijtuigen, de laatste 2 rijtuigen van de Fleischmann Valero D (die nu dus 8 delig is), een DB Br 45 (via marktplaats), een FS E656 en nog wat andere locs en wagons. Zelfs die zijn (helaas) nog niet uit de doos geweest maar dat gaat binnenkort veranderen (en dan komen er ook wat foto's).

Ook heb ik het railware pakket aangeschaft en hoop ik na de kerstdagen een begin te maken met de installatie en verdere digitalisering.

Qua bouw is er dus helemaal niets gebeurt maar zodra dat verandert laat ik het weten.

Alvast hele mooie kerstdagen gewenst.

Groeten,
Marc

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Hey fijn om iets te vernemen van je: we maakten ons al een beetje zorgen ...