Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Goschenen SBB

Gestart door marc-lin donderdag 21 juli 2011, 23:30:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Dat ziet er niet verkeerd uit, wel leuk om te bouwen dat Sommerfeldt, succes met de verdere bouw.

groeten Martin.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Goschenen SBB
zien er goed deze masten.
ben benieuwd hoe het zal staan over de gehele baan.

gr john
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re: Goschenen SBB
Hoe bedoel je "het functioneert"? Ga je dan ook op de bovenleiding rijden?

Ziet er goed uit trouwens. Ik denk dat het niet voor niks zoveel masten zijn, wanneer je aan bovenleiding begint. Je wordt er dan vanzelf handig in :D
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: ArjanM op zaterdag 01 december 2012, 19:28:19
Ik denk dat het niet voor niks zoveel masten zijn, wanneer je aan bovenleiding begint.
En helemaal als je zwitserse bovenleiding kiest. Daar staan de masten dichter op elkaar dan bijv. in Duitsland.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Mark,

Ik zag je andere filmpje op Jouw buis  , van de re 6/6 cargo die vond ik echt gaaf.
Tip, gebruik alsjeblieft niet de pijpen rager dennen die doen echt afbreuk.
Ik weet de Faller profi bomen zijn niet goedkoop maar maken wel het verschil.
Een beetje goederenwagen kost ook al 30 euri dan maar 3 minder denk ik dan.
Dit is opbouwend bedoeld Mark , de rest ziet er keurig uit ,ook het schaduwstation onder
het plafond is natuurlijk een top idee.

Groeten Johan
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Ik heb een vraagje over de boveneiding, ik gebruik dezelfde bovenleiding als jij zoals je weet. Ik ben nu bezig met het bouwen en plaatsen van de portaal masten in mijn station. Ik gebruik de Sommerfeldt portaal masten 370. Ik kan nergens terug vinden wat de afstand moet zijn tussen de portaal masten, ik heb ze nu zolang op 50 cm staan, daar past dan de langste rijdraad tussen maar is deze afstand correct?

groeten Martin

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Martin,

Dat is inderdaad een goede vraag. Ik weet wel dat de afstand tussen de masten/portalen in Zwitserland kleiner is dan in de meeste andere landen.

Mijn schatting obv foto,s en interpretatie van Google maps is dat de maximale portaalafstand die ik op Goschenen heb aangetroffen ongeveer 50 [m] (ongeveer 57 [cm] in h0)is. De meeste portalen (op het rechte gedeelte) staan niet veel verder dan 30-35 [m] (ongeveer 34-40 [cm]) uitklaar.

Ik denk dat 50 [cm] dus prima kan. Ik heb mijn portalen op het station op ongeveer 37 [cm] gezet op de rechte delen.

Hoop dat je er wat aan hebt,
Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: ArjanM op zaterdag 01 december 2012, 19:28:19
Hoe bedoel je "het functioneert"? Ga je dan ook op de bovenleiding rijden?

Hi Arjan,

Nee ga niet de stroom uit de bovenleiding halen. Ik bedoel dat de panto's goed onder de boevenleiding door gaan zonder dat ze blijven haken of langs de bovenleiding omhoog schieten. Ik speel wel met het idee om de bovenleiding als 2de derde rail te gaan gebruiken om zo de betrouwbaarheid nog verder te vergroten.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor de info Marc. :thumbup:

groeten Martin.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo forumgenoten,

Hierbij een kleine update. Ik heb verlichting boven het (in aanbouw zijnde) station Goschenen gemaakt om e.e.a. wat beter uit te lichten (en zelf beter te kunnen zien wat ik doe). Daarnaast is de nieuwste Re 6/6 van Marklin, nr 11675, "Geltenkinder" vandaag voor het eerst in Goschenen te zien. Samen met de Cargo Re 620 "Auvenier" vormt de loc de eerste (en waarschijnlijk enige) Re 12/12 op mijn baan. Op de foto's zijn ook twee van mijn drie Re 10/10 combinaties te zien. De rode met de 11666 "Stein am Rhein" en de groene (de Re 10/10 set) met de 11687 "Bischofszell". De derde Re 10/10 combinatie (niet op de foto) bestaat uit de Rode Roco Re 6/6 11674, "Murgenthall" en een Swiss Express Re 4/4.

Ook bij deze iedereen fantastische kerstdagen gewenst.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Heerlijke plaatjes, erg mooie loks.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Marc

Kan je niet eens een keer hier op bezoek komen een paar van die mooie locs meenemen en die dan vergeten als je weer weg gaat?  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Kahubi123
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,

dat ziet er imposant uit.........

Groet Hubert
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo Allen,

Allereerst allemaal de beste wensen voor 2013.

Ben deze dagen aan de slag gegaan met mijn uitvoering van het BLS Station Blausee-Mitholz. Het schiet al aardig op. Bijgaand wat foto's. Eerst maar even de noord kant. Heb de vorderingen volgorder van bouwen geplaatst.



Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Update 2, nog een foto van de noordzijde door zuidzijde en overige foto's.

Het geheel is/wordt als losse module gebouwd en word, als alles klaar is, op zijn plaats gezet (getild).
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Marc

Je schiet al aardig op  :thumbup: Een vraag over het gras wat op de foto's nogal knalgroen over komt.Doe je alles met 1 kleur of doe je verschillende "lagen" na elkaar?Dan komt het er wat natuurlijker uit te zien namelijk.Misschien valt het in het echt ook wel wat mee maar dat kunnen wij natuurlijk niet beoordelen?

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Harald & Alex,
Ik heb gekozen voor fruelingswiesen en dat is inderdaad wel een beetje groen...hoe werkt dat met die verschillende lagen??
Re: Goschenen SBB
doef
gast

Re: Goschenen SBB
mooi baanplan. Op sommige foto's zie je erg goed dat je heel mooie vloeiende lijnen in je baan hebt. Vind ik altijd erg mooi om te zien, ik hou niet zo van het haaks de hoek om.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op woensdag 02 januari 2013, 21:39:07
Hi Harald & Alex,
Ik heb gekozen voor fruelingswiesen en dat is inderdaad wel een beetje groen...hoe werkt dat met die verschillende lagen??

Marc

We lijmen een stuk in met houtlijm en dan wat "onkruid" her en der en dan gewoon met een soort gras beginnen.Dan niet helemaal dicht er in strooien.er mogen gerust open plekken blijven.Dan een andere soort er achteraan.We doen meestal de kortste grasssoort het eerste en de langste het laatst.Je kan ook best wat geelachtig er tussendoor doen.Het is toch een beetje uitproberen en vindt je het niet mooi doe je nog een keer.We gebruiken zo een vliegemepper grassmaster.Tussendoor een keer met de stofzuiger er boven gaan hangen om het overtollige weg te zuigen.Een nylonkous van de vrouw om de stofzuigermond dan kan je het ook nog een keer weer gebruiken wat je opzuigt  :P

Als er nu al een laag gras op zit en je wilt toch veranderen even inspuiten met spuitlijm en dan weer een laag er over.Je zal zien dat het gras dan ook langer wordt wat ook wel een mooi effect kan geven.

Kijk hier maar eens  ;)

http://www.floodland.nl/aim/info_sappig_grasland_1.htm

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Joost_B
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,

Zoals H&A al aangeeft zou ik ook een beetje variatie in je gras aanbrengen.
Ook ik doe het in verschillende stappen en met verschillende mixen gras.
Ik maak verschillende mixen gras, met verschillende kleuren en lengtes. Die breng ik dan ook in fases aan.
Meestal maak ik zo een beetje 3 mixjes met kleuren lengtes enz.
Je zult zien dat je landschap er dan stukken beter uitziet, daarna kun je nog een beetje onkruid enz aanbrengen.
Verder ziet het er prima uit, we blijven je volgen  ;)

Gr Joost
Re: Goschenen SBB - meer Blausee
Bedankt voor de reacties en de opbouwende kritiek. Wordt altijd zeer gewaardeerd. Heb inmiddels wat andere grassoorten en 'waldboden' besteld  om eea wat realistischer te gaan maken. Ik hoop a.s. zondag iniedergeval zo ver the zijn dat deze module op zijn/haar plaats in de baan geplaatst kan worden (zonder dat het er weer uit moet...), nog wel het eea te doen zoals te zien is.

Bijgaand nog wat foto's. Vandaag wat aan de perrons, bovenleiding en aankleding gewerkt.

Groeten,
Marc

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Mark!
ziet er mooi uit zo!
Suxes verder!
gr Wally
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt Wally.

PS Wat is/weet iemand (goede) spuitijm? Ik gebruik tot nu toe altijd gewoon houtlijm.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Marc,

Gewoon de bus haarlak van je vrouw "even lenen".

De action heeft redelijk goede spuitlijm maar die blijft lang nakleven.Maar is wel vriendelijk qua prijs
Vreselijk veel duurder zijn bison en 3M met hun busjes lijm.

Robin
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

Tegelen (lb)

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Ik heb een vraagje: hoe bevalt die nieuwe Re 6/6 (marklin 37324)

Ik ben van plan om hem ook te kopen. Ik heb zelf ook de andere Re 6/6en van marklin.
Ik ben best wel jaloers op jou SBB collectie, echt mooi man!

Groet, Dennis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Dennis,

De nieuwste Re 6/6 bevalt uitstekend. Geweldige trekkracht, mooi geluid. Ik heb al mijn `re 6/6-en en Re 4/4-en met MFX decoder allemaal (via de CV programmering) allemaal hetzelfde geprogrameerd zodat ik ze in elke willekeurige samenstelling can laten rijden. Re 8/8, Re 10/10 (mijn favoriete combi), Re 12/12 etc kan laten rijden.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB - Riviera Express
Op mijn baan heeft de Riviera Express zijn eerste ritten over de Gotthard gemaakt. De trein bestaat ui de TRIX FS set (foto), de Marklin set (43969) en de losse Marklin WLAB uiteraard wordt het geheel van 10 rijtuigen getrokken door een Ae 6/6.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re: Goschenen SBB
Dat roept gelijk nostalgische gevoelens op  :) Wat een mooi plaatje. Vooral de eerste foto met de verkanting van de loc is goed geslaagd. Je landschap begint al aardig de juiste sfeer te treffen.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Goschenen SBB
Inderdaad Arjan dat is een prachtig plaatje, complimenten voor Marc :thumbup: mooie foto, en de baan ziet echt al goed uit. En inderdaad de verkanting komt hier heel goed tot zijn recht.

Gr. Herman (de iris).
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hier nog een fotootje van de Blausee vorderingen.

Moet nog een hoop gebeuren, gras verder afwerken, bovenleiding afwerken, muur erachter moet wat aan gedaan worden.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Mooie foto's geheel doet je in de alpen waanen. geheel is in overeenstemmeing met hoe de alpen ook voor de gene die er nog nooit geweest zijn hoort te zijn.
Dacht dat foto's hier niet groter als 800x600 konden zijn (ben leek)
Re: Goschenen SBB
nobody
gast

Re: Goschenen SBB
Citaat van: krokodil68 op vrijdag 11 januari 2013, 14:56:45
Dacht dat foto's hier niet groter als 800x600 konden zijn (ben leek)
De foto's zijn niet groter dan 800x600 pixels...
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor de leuke reacties!  :thumbup:
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re: Goschenen SBB
Ziet er goed uit Marc! (had ik nu de like knop moeten gebruiken??)

Wat ga je doen met de achtergrond, iets kopen of zelf met de kwast aan de gang?
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor je reactie Frank. Ik ga eerst eens zelf aan de gang met een kwast voor de achtergrond....mocht het niks worden dan kan ik als nog kopen en er overheen plakken.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Fotootje van de vorderingen dit weekend. Toekomstige rotswand onder Blausee & verdere afwerking van de omgeving van de keertunnel.
Re: Goschenen SBB
johan zwitsers
gast

Re: Goschenen SBB
Dat ziet er weer erg mooi uit.

blijf je volgen wat een mooie baan ben je toch aan het maken.

groetjes
johan
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Een achtergrond heb je niet nodig in Goschenen kijk je nog eens 1500 meter tegen een rotswand als naar boven kijkt
En ja ik vind dat je idd mooiere dennen verdient hebt want dat is het enige waar ik zelf niet zo tevreden over zou zijn en ik hoop dat je dit als positieve kritiek ziet
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Krokodil - Zie het zeker als positieve en opbouwende kritiek (en stiekem zelfs als een complimentje). Ik zal me op het dennenprobleem storten.  :thumbup:

Hi Johan - Bedankt voor je berichtje.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Goschenen SBB
Mark,
Het word een inponerend geheel zo,en je neemt de opbouwende kritiek ter harte.
Mark kijk eens bij  faller,bomen de profilijn zie mijn draadje  Smiedefeld-Langhausen Nrd.
Ik weet niet zo goedkoop +/_ 12 a 13 euri voor 2 stuks dennen , maar ja het resultaat
dan maar een paar wagens minder. Bouw ze verder i follow you..

Groet Johan
Re: Goschenen SBB
doef
gast

Re: Goschenen SBB
prachtbaan met mooie ruime bogen. komt daarmee heel realistisch over. :thumbup:
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor de reacties.

Hi Johan - Heb net je draadje bekeken. Erg mooi zeg die smalspoorbaan! Zie wat je bedoelt qua bomen! Zal is op zoek gaan naar de mooiere dennen!

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Paul de Gans
gast

Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Wat een top thema voor een baan! Heb net het hele draadje gelezen, zo lees ik er steeds meer sinds ik mij hier heb aangemeld.
Zelf ben ik hier met de vrachtwagen honderden keren langsgereden en kan zeggen dat het zeer realistisch lijkt op de foto's. Ook ben ik erg vaak met de hupac van Novara naar Freiburg gereden en andersom. Vrachtwagen op de trein en ik in de slaapwagon (altijd wat bier mee voor de gezelligheid). Erg schoon was dit overigens niet.
Ook een keer met een kapotte loc gestaan een half uur voor Basel, machinist werd met de auto opgehaald om een andere loc ervoor te zetten. Toch grappige ervaringen zo in het Zwitserse.
Ik ga dit draadje volgen ;-).

Groetjes Paul
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Goschenen SBB

Het valt me op dat de stationsnaam op een veel blauwer veld staat, dan die van mij, althans van het Kibri Blausee stationnetje dat ik voor 2 euro in Houten kocht. Heb je die zelf geprint?
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Jan - Nee hoor niet zelf geprint, gewoon het stickertje uit de bouwdoos. Het enig dat ik aan het station gedaan heb is het geschilderd (om de plastic effecten wat te verminderen met name bij het houtwerk) en daarnaast heb ik het statiion licht vervuild.
Re: Goschenen SBB - Vorderingen
Vandaag de rotswand wat verder aangekleed. Ga er natuurlijk mee verder. Hierbij een paar foto's.

PS: De oude dennen staan er nog meer er komen nieuwen als het geheel klaar is!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Marc,

Die bochtige tracés en tunnelportalen boven elkaar maken het tot een mooi stukje van je baan.  :thumbup:

groet,
Michiel
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
succes met bouwen en ik denk dat het met je groene vingers wel goed zit zo aan de rest van je werk te zien. Denk dat zelfbouw met een avond of twee oefenen voor Anitadecor kwaliteit bomen goed is. Mijn vrouw heet ook anita en dus is dat voor mij al winst ? misschien. Kopen kan altijd nog.
Hoop gauw meer te zien.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Krokodil - Ik heb gekeken op de ANita decor site en wat kant-en-klare bomen alsmede wat bomen 'bouwpakketten' besteld. Ik ga er mee aan de slag en heb dan de kant-en-klare bomen als voorbeeld.

Hi Michiel - Bedankt voor je leuke reactie.

Allen - Gisteren heeft de pakketdienst ook een hele mooie BLS Br 185 met geluid hier afgeleverd. Zie foto's. Gekocht via MP!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc

Mooie loc  :thumbup: We zijn benieuwd naar je ervaringen met die bomen.Dit is bij ons ook nog een probleem.De standaard bomen doen het toch niet helemaal  :|

Harald & Alex