Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan van Falco; 17/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad.... de kast

Gestart door falco1994 dinsdag 31 augustus 2010, 12:06:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van Falco; 21/2/2013 De verjaardag...
Falco.

Gefeliciteerd in ieder geval.Jammer dat er weer wat tegenslagen zijn maar dat gaat vast wel goed komen.

Harald & Alex
Re: De baan van Falco; 21/2/2013 De verjaardag...
Ey Falco,

Nog van harte!

Citaat van: falco1994 op donderdag 21 februari 2013, 17:57:54
Er kwam een breuk in de wissels net in mijn schaduwbaan en alsof dat niet genoeg was ook een in blok 2.
Jammer dat het even niet wil vlotten. Toch apart dat dat altijd gebeurd wanneer je even je treinbaan aan iemand wilt laten zien.... 8o

Citaat van: falco1994 op donderdag 21 februari 2013, 17:57:54
Verder, zoals jullie wellicht weten, gaat mijn dealer er mee stoppen...
Als je maar geen afkickverschijnselen gaat krijgen.... :D :D :D

In ieder geval succes met de verdere bouw.

Gr. Joachim
Re: De baan van Falco; 21/2/2013 De verjaardag...
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 21/2/2013 De verjaardag...
Citaat van: jj_marklin op maandag 25 februari 2013, 19:59:10
Ey Falco,

Nog van harte!

Citaat van: falco1994 op donderdag 21 februari 2013, 17:57:54
Er kwam een breuk in de wissels net in mijn schaduwbaan en alsof dat niet genoeg was ook een in blok 2.
Jammer dat het even niet wil vlotten. Toch apart dat dat altijd gebeurd wanneer je even je treinbaan aan iemand wilt laten zien.... 8o

Citaat van: falco1994 op donderdag 21 februari 2013, 17:57:54
Verder, zoals jullie wellicht weten, gaat mijn dealer er mee stoppen...
Als je maar geen afkickverschijnselen gaat krijgen.... :D :D :D

In ieder geval succes met de verdere bouw.

Gr. Joachim

Hoi Joachim,

Dankjewel voor je reactie nog.
Sorry dat ik zo laat pas reageer, maar tijd heb ik helaas niet meer voorlopig.
Mijn leven bestaat op dit moment uit; slapen, eten, werken, eten, slapen etc etc...
Vrije tijd heb ik hooguit op zondag en die is dan ook al opgevuld.
Zoals mijn vader zegt; welkom in het leven van de volwassen werkende mens.

Binnenkort is de mei vakantie en dan hoop ik eindelijk weer wat tijd te gaan besteden aan de baan.
Het idee is nu om nieuwe platen te halen en alles opnieuw te plaatsen aan te leggen.
Desnoods onder eventuele hulp van Robin, Harald & Alex, indien zij dat willen.

Voor nu zit ik even ziek thuis, de griep van NL is ook hier komen aanwaaien helaas.
Dus binnenkort kom ik weer met een update.

Maar maak je geen zorgen ik lees ondertussen gewoon mee op het forum  hoor :)

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 21/2/2013 De verjaardag...
Hallo allemaal,

nu eens een berichtje van mij in plaats van falco. Na lang wikken en wegen hebben we besloten om van de huidige baan een versie 2.0 te maken. het baanplan zal na de laaste kleine aanpassing van harrold en alex niet meer wijzigen maar er zijn gewoon een hoop dingen die beter hadden gekunnen en waar we nu wel graag de tijd voor willen gaan nemen.

om er voor te zorgen dat de platen zoals ze er nu liggen makkelijker verwijderbaar worden hebben we gekozen om alle bedrading opnieuw aan te leggen en ze dan zo te gaan rangschikken dat er bij iedere plaat uiteindelijk een stroom toevoer (waarschijnlijk via euro stekker) en een aansluiting voor de S88 decoder komt zodat we alleen die stekkers maar los hoeven te halen en de hele plaat naar beneden kan

voor de rest gaan we alle rails vast schroeven en is er ook een idee om op de scheidingen railstukken door te slijpen zodat er niks meer los hoeft.

voor komende zondag staat er dan ook op het programma heel de baan uit elkaar halen en een begin maken aan de eerste plaat waarschijnlijk zullen we niet verder komen als de meldpunten aanleggen maar dat is ook geen ramp

met vriendelijke groeten,

Max
Re: De baan van Falco; 16/5/2013 Max A doet mijn update
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 16/5/2013 Max A doet mijn update
Hallo allemaal,

Zoals jullie zien heeft Max zoal verteld wat de bedoeling is.
Er is echter nog een vraag van uit mij.
We willen van die railschoentjes gebruiken (die onder de rail zitten) voor de ringleiding.
Nu is de vraag wat is de diameter in mm?

Zou iemand daar toevallig antwoord op kunnen geven?

Alvast bedankt,

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 16/5/2013 Max A doet mijn update
Beter is om de draden te solderen aan de lipjes onder de rails.
Weet je zeker dat het goed vast zit en niet meer los laat.

Groeten Sander.

Re: De baan van Falco; 16/5/2013 Max A doet mijn update
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 16/5/2013 Max A doet mijn update
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 18 mei 2013, 10:04:52
Beter is om de draden te solderen aan de lipjes onder de rails.
Weet je zeker dat het goed vast zit en niet meer los laat.

Groeten Sander.

Hoi Sander,

Bedankt voor de tips.
Wij hadden het idee om eigenlijk met railschroefjes alles vast te zetten en dmv van de schoentjes het demontabel te maken.
Ook zijn we nu bezig met de platen af te bouwen.
We willen uiteindelijk alles door slijpen zodat ik, wanneer ik bij de baan moet alleen maar hoef te schuiven met de platen.
Elke plaat krijgt tevens ook een aparte stroomvoorziening.

Verder houden we de meldpunten aan van Robin en Harald & Alex.
Nu hopen we dat we elk ingetekend meldpunt in de baan werkend krijgen.

Mochten er vragen. tips of opmerkingen zijn hoor ik ze graag.

Mvg,
Falco & Max
Re: De baan van Falco; 16/5/2013 Max A doet mijn update
Je zou dan misschien ook gebruik kunnen maken van SUB-D connectors.

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=179

Zelf gebruik ik ze ook en werkt erg goed en storingsvrij.

Groeten Sander
Re: De baan van Falco; 16/5/2013 Max A doet mijn update
Als je de boel dan toch uit elkaar haalt.
Pas gelijk je wisselaandrijvingen aan.
Als ze iedere keer de geest blijven geven kun je dat maar beter voor zijn.
Je bent welkom om ze bij mij om te bouwen.

Succes met de wederopbouw.

Robin
Re: De baan van Falco; 16/5/2013 Max A doet mijn update
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 16/5/2013 Max A doet mijn update
Hoi Robin en Sander,

Dank jullie wel voor de reacties.
We hebben het volgende idee...
De ringleiding komt in zijn geheel opnieuw aangelegd.
En de meldpunten gaan we met CAT kabel doen, vervolgens kunnen de overlopende punten door middel van RJ45 connectoren gekoppeld worden per plaat.

Daarnaast heb je inderdaad gelijk met de wissels Robin.
Op dit moment hebben zelfs een stuk waar ik nog niet eens aan de motor inbouwen ben toegekomen, dus dat moet ik nog doen.

Eventueel kunnen we misschien wel een afspraak maken om een keer (wordt in juni / juli op een maandag / dinsdag) alles definitief terug te leggen en aan te sluiten?
Tegen die tijd verwachten we pas alles af te hebben.

Ook heb ik de marklin schroefjes besteld om de rails vast te zetten, dan hebben we minder speling op de baan.

Alvast bedankt voor de reacties,

Mvg,
Falco & Max
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Beste allemaal.

Allereerst iedereen een vrolijk en gezellig kerstfeest toegewenst! Dat jullie allemaal mooie dagen mogen beleven en een gelukkig nieuwjaar alvast toegewenst!

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik iets heb laten horen.
Mijn excuses daar voor, ik heb namelijk altijd het voornemen als ik lid ben van een forum regelmatig iets te posten.
Helaas echter ben ik daar niet aan toegekomen.
Binnen mijn werk omstandigheden zijn er een aantal dingen veranderd, zo veel dat ik amper tot geen tijd had voor de hobby.
Ondanks de steun die ik dit jaar kreeg van Robin, Max, Harald & Alex, die ik zeer waardeer, ben ik niet veel verder gekomen.
1 plaat is nu geschroefd en opnieuw qua bekabeling aangelegd, wat er een HEEL stukje strakker uit ziet.

Helaas heb ik de pech dat door de drukte van het afgelopen jaar mijn dokter me heeft gezegd maar eens rust te houden (lees een soort overspannen).
Dus is er weer wat tijd voor de hobby, aangezien mijn dealer er helaas mee stopt volgende week, heb ik nog wat gekocht.

Zo heb ik de Märklin 42643 IC+ nu. Daar kan interieur verlichting in, nu was mijn vraag... moet ik de 7330 pakken of kan ik ook LED 73400 (2 maal) + sleper 73405 er onder zetten?
Zou iemand mij dat kunnen vertellen?

Heeft er verder iemand enig idee welke Märklin licht sets ik kan gebruiken voor mijn Rivarossi IRM, en zo ja... iemand ervaring met die kap open maken?
Ik heb per ongeluk het trapje al afgebroken.

Verder ga ik langzamerhand de draad weer oppakken. Mijn excuses voor het feit dat ik nog niet overal op reageer. Maar ik ga mijn best weer doen.

Met vriendelijke groet & fijne dagen,

Falco
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Hoi Falco.
Erg leuk om weer eens wat van jou te horen, is inderdaad weer een tijdje geleden! :thumbup:
Voor de inbouw van verlichting in je wagonsets kan ik weinig zinnigs zeggen, deze heb ik niet dus kan beter iemand die deze wel heeft, daar antwoord op geven.

Bedankt voor de goede wensen en voor jou hetzelfde natuurlijk!

Veel plezier en succes met de "wederopstanding". O:-D

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Citaat van: AlbertJan op woensdag 25 december 2013, 15:40:22
Hoi Falco.
Erg leuk om weer eens wat van jou te horen, is inderdaad weer een tijdje geleden! :thumbup:
Voor de inbouw van verlichting in je wagonsets kan ik weinig zinnigs zeggen, deze heb ik niet dus kan beter iemand die deze wel heeft, daar antwoord op geven.

Bedankt voor de goede wensen en voor jou hetzelfde natuurlijk!

Veel plezier en succes met de "wederopstanding". O:-D

vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Bedankt voor je reactie.
Het was zeker lang geleden. Ik hoop dat iemand is die antwoord kan geven op mijn vraag.

Fijne feestdagen!

Met vriendelijke groet,
Falco
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Ey Falco,

Leuk dat je er ook weer bent.
Wat mij betreft hoef je je absoluut niet te verontschuldigen hoor. Soms lopen de dingen zoals ze lopen.

Met de wagons kan ik je ook niet op weg helpen. Weet zeker dat er hier op het forum genoeg zijn die dat wel kunnen.

Veel succes en vooral plezier.

Gr. Joachim
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Hoi Falco,

Voor de binnenverlichting zou ik zeker voor led verlichting gaan.
Dit kan met de marklin setjes. Maar je zou ook zelf wat kunnen knutselen.

Tegenwoordig kan je ledstrip op rol krijgen voor nog geen 5 euri.
Je moet dan wel zelf wat onderdeeltjes solderen om ze geschikt te maken voor de baanspanning.

Maar als je graag marklin gebruikt, dan heb je 1 sleper nodig en stroomvoerende koppelingen.
Ook heeft elk rijtuig een massaveer nodig dan.
Volgens mij heb je voor deze rijtuigen een a symmetrische sleper nodig.

Fijne dagen nog,

Groeten Sander.
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting

Hoi Sander,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de kosten even uitgerekend.

Als ik voor gloeilampen ga betaal ik: 3x 19,95 en dan ben ik klaar voor ?60,00
Wanneer ik voor LED ga heb ik nodig
6 x 73401 = ?63,00, 1 x 73404 = ?7,99 & 2 x 72021 = ?20,00 of 1 maal de 7319 = ?28,95... grof gezegd ben ik dan pas klaar voor ?91,00

Dus ik denk dat het misschien toch de gloeilampen worden.

Heb je toevallig ook een idee voor de IRM??

Groeten,
Falco

Edit Fred, citaat verwijderd, was het hele vorige bericht. Komt de leesbaarheid ten goede.
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Sander bedoelde de ledstrip rollen.
5 meter leds op rol en op maat te knippen voor rond de 5 euro te koop.
Dan ben je toch wel iets minder kwijt dan de twee huidige berekeningen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Zelfbouw toepassen, inderdaad de rollen die worden genoemd. Hiervoor moet een gelijkrichter, direct parralel aan de gelijkrichter een condensator van 100uf 25v. Vervolgens in de + leiding tussen gelijkrichter en condensator een weerstand rond de 200 ohm, en na de condensator een weerstand rond de 1,5k. De ledstrip sluit je parallel aan achter de laatste weerstand en de -.

Op de laatste gastendag hebben wij hierover ook een demo gegeven met een zelf ontworpen printje waar alle onderdelen op zitten. De stroomtoevoer nog aansluiten en de 2 draden naar de ledstrip en je verlichting werkt. Deze printjes komen over een paar weken weer beschikbaar voor ?2,- gebouwd per stuk. Totaal inclusief stroomvoerende koppelingen zit je dan ongeveer op een euro of ?8,- per wagon.
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 25/12/2013 Even bijpraten en vraag over interieurverlichting

Ow op die manier,
Die had ik niet helemaal door inderdaad.

Ja dat is inderdaad niet zo heel duur meer nee!
Dan is het een stuk goedkoper :)

Met vriendelijke groeten,
Falco


Edit Fred, citaat verwijderd, was het hele vorige bericht. Komt de leesbaarheid ten goede.
Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Beste allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben er nog hoor.
Drukte met school, ziekte, werk en een overstap naar een andere opleiding.
Iedereen kent het wel, de gezonde Hollandse drukte.

Voor de sinterkerst & nieuw heb ik een Faller Wilde Muis achtbaan gekregen.
Echter duurde het even voordat ik deze binnen had, maar inmiddels heb ik hem! :)

Vorige week ben ik begonnen met de bouw van deze achtbaan, en daar wilde ik jullie van op de hoogte stellen, kijk en geniet!

Tot de volgende update,

Met vriendelijke groeten,
Falco





Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Hoi Falco,

Leuk weer eens iets van jou te horen, maar ook te zien die achtbaan is super leuk voor op de baan.
Als ik ooit een grote baan bouw komt er zeker een kermis terrein met achtbaan op te staan, achtbanen zijn na mijn treinen mijn 2e hobby  :D

Ik blijf graag op de hoogte van de bouw hiervan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben zelf ook erg blij met de achtbaan. Helaas heb ik weinig tijd om te bouwen, maar ik heb vandaag nog even wat gedaan (zie hier onder de foto's).
Leuke 2e hobby is het ook, achtbanen.
Ik ben in oktober 2013 in Orlando geweest, naar de Disneyparken en de Universal, mooi hoor daar. Er staan zelfs achtbanen uit Nederland, erg grappig om mee te maken en leuk om te zien.
Dat was een hele mooie reis.

Hieronder nog de foto's.

Met vriendelijke groeten,
Falco


Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Gaaf zeg die Achtbaan:-)
Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
leuk die achtbaan,
ik zelf vind dat ook geweldig en zou ook graag een kermis op mijn baan hebben. helaas zal dat niet gaan passen.
als ik ooit plaats heb komt er een achtbaan op mijn baan met wat attracties eromheen.

groet john
Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Hallo Falco,



Leuk om zoiets te zien weer als bouwverslag.
Heb deze ook, alleen de eerste uitvoering ervan dan.
Ga je deze ook plaatsen ?

houd het in de gaten......


mvg Frans
Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

@John, ik weet ook nog niet precies waar hij gaat komen, want de baan ligt nog open. Maar ik denk dat het op de plaats van de 'camping' gaat komen. Dat is wel het mooiste. Wanneer er meer geld komt wil ik meer attracties.

@ Frans, Ik ga de achtbaan die ik nu bouw plaatsen uiteindelijk. Ik neem aan dat je de volgende achtbaan bedoeld?


Zelf wil ik misschien nog de waterbaan in de toekomt erbij hebben, maar dat is nog even bekijken wat en hoe.

Met vriendelijke groeten,
Falco
Re: De baan van Falco; 05-02-2014 Achtbaan in aanbouw
Hallo Falco,


Nee die bedoel ik dus niet
om het even ingewikkeld te maken nu................
die jij nu aan het bouwen bent is de 2e uitvoering van de "wilde maus"
Je had er daarvoor ook nog een, zonder het tunneltje zeg maar.



Die andere waar jij een foto van plaatst is de 2e uitvoering van de achtbaan
in 1993 was de eerste uitvoering van deze , en dan ook nog als exclusief model ( deze heb ik dan ook )



ik zei toch dat het ingewikkeld werd.......  :D :D :D ;)

de waterbaan is ook een erg leuke attractie
met 2 kleine waterpompjes om het water naar boven te krijgen
erg leuk model


succes met bouwen verder van de wilde maus


mvg Frans


PS..... even 2 plaatjes erbij gezocht
Re: De baan van Falco; 08/02/2014 Achtbaan in aanbouw; steeds weer een stukje verder
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 08/02/2014 Achtbaan in aanbouw; steeds weer een stukje verder
Hallo allemaal,

Ik ben vanavond in mijn vrije uurtjes weer een beetje verder gegaan.
Beetje bij beetje wordt t steeds meer. Stiekem al met een karretje getest wat ik nu heb, en dat rijd best goed :)
Ik ben benieuwd als mijn bouw werk straks af is.
Nu ben ik bezig met de laddertjes snijden en lijmen, wat een priegelwerk (tot nu toe vind ik dit het minst fijne klusje)
Hieronder weer 2 fotootjes als impressie.
Veel plezier met kijken,





@Frans,
Nu snap ik wat je bedoeld. Ik wist niet eens dat daar eerdere uitvoeringen van waren! Leuk om te horen haha  :P
Eerst moet ik helaas mijn computer een kleine upgrade verzorgen, maar ik hoop de volgende maand toch de waterbaan aan te kunnen gaan schaffen.

Met vriendelijke groet,
Falco

Re: De baan van Falco; 10/02/2014 Achtbaan in aanbouw; De baan komt in zicht (film)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 10/02/2014 Achtbaan in aanbouw; De baan komt in zicht (film)
Beste Allemaal,

Bedankt voor de "Waarderingen" en de reacties op mijn 'nieuwe' project. De achtbaan.
Ook vandaag heb ik weer de tijd gehad en genomen om een stukje te bouwen.
Zo zijn nu alle noodtrappen geplaatst en is de rails zelf af. Alleen de kettingheuvel moet nog, maar dit is een project voor morgen of vrijdag.

Ik ben dan ook al aardig opgeschoten, daarom heb ik er ook een flimpje in HD kwaliteit van gemaakt.
Hieronder nog wat foto's en het filmpje.

Graag lees ik wat jullie er van vinden en of er nog modelbouw tips zijn voor deze achtbaan.

Met vriendelijke groeten,
Falco






Helaas zie ik echter dat mijn foto's niet allemaal meer zichtbaar zijn, dit heeft te maken met het feit dat de server waarop ze stonden (een inmiddels "overleden" social media site) deze niet online heeft staan. Binnenkort zal ik de foto's plaatsen om weer bij te zijn.
Re: De baan van Falco; 10/02/2014 Achtbaan in aanbouw; De baan komt in zicht (film)
Gaat nog best snel, zo'n muis. Prachtig, blijf hem volgen.
Re: De baan van Falco; 10/02/2014 Achtbaan in aanbouw; De baan komt in zicht (film)
Hoi Falco

Leuk filmpje van je achtbaan.
Erg apart op zo iets op je baan te hebben.

Tony
Re: De baan van Falco; 15/04/2015 lang geleden, maar er gebeurt nog wel eens wat...
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 15/04/2015 lang geleden, maar er gebeurt nog wel eens wat...
Beste allemaal,


Na HEEEEEEEEEEELLLLL lang niet geplaatst te hebben dan toch maar een berichtje.
Het afgelopen jaar heb ik een hectisch jaar gehad met persoonlijke omstandigheden.
Inmiddels verloopt alles weer rustig en heb ik weer tijd voor eigen dingen, zoals ook deze hobby.

Aan de baan zijn inmiddels een aantal dingen veranderd. Zoals de meeste wel weten bestaat mijn baan uit 3 schuifdelen die op paaltjes liggen.
Nu heb ik het volgende probleem, misschien dat iemand een oplossing weet.

Op de baan heb ik 3 platen, deze zou ik graag in willen schuiven op een soort rails. Nu doet t probleem zich voor dat 1 plaat naar links moet schuiven (van uit het midden gezien) en de andere naar rechts. Via een eventueel rails systeem. Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen doen?

Ter illustratie heb ik hieronder een foto:



Zoals je ziet zijn er 3 platen... allemaal liggen ze op de baan op dezelfde hoogte op paaltjes.
Alleen de middelste plaat kan er recht ingeschoven worden.
De platen liggen op een kruipzolder... normaal gesproken, vandaar dat deze niet 1 2 3 te leggen zijn.
Heeft iemand misschien een idee van een gelijdingssyteem? bijv gordijnrails, maar dan dragend?

Ik hoor het graag,

Groeten,
Falco
Re: De baan van Falco; 15/04/2015 lang geleden, maar er gebeurt nog wel eens wat...
Falco

Waarom zet je geen zwenkwieltjes onder de paaltjes, dan kan je ze in alle richtingen verplaatsen.
Re: De baan van Falco; 15/04/2015 lang geleden, maar er gebeurt nog wel eens wat...
Hoi Falco.
Leuk om te zien dat je er weer bij bent! :thumbup:
Was alweer een tijdje geleden dat het filmpje met de snelle muis geplaatst was.

Zo'n tafel die onder elkaar schuift zal niet meevallen te maken, wieltjes onder de poten is al een goed idee maar hoe je de delen dan weer aan elkaar en op hetzelfde niveau krijgt!? :?

Veel plezier en succes met je nieuwe start! O:-D

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van Falco; 15/04/2015 lang geleden, maar er gebeurt nog wel eens wat...
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 15/04/2015 lang geleden, maar er gebeurt nog wel eens wat...
@AlbertJan; Dankjewel voor het terug welkom heten :)
@Jorg; Zwenkwieltjes zijn lastig om te maken, dit heeft te maken met het feit, dat op nog geen 4 cm vanaf de poten de schaduwbaan ligt, deze ligt er onder namelijk. Dus als ik zwenkwieltjes zou gebruiken heb ik te maken met dat ik zo me schaduwbaan kan overrijden  :P

Met vriendelijke groeten,
Falco
Re: De baan van Falco; 15/04/2015 lang geleden, maar er gebeurt nog wel eens wat...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Falco; 15/04/2015 lang geleden, maar er gebeurt nog wel eens wat...
Citaat van: falco1994 op woensdag 15 april 2015, 20:57:04
Heeft iemand misschien een idee van een gelijdingssyteem? bijv gordijnrails, maar dan dragend?
Ik heb ooit geexperimenteerd met aluminium u-profiel (20x20x2 mm). Belastbaar over max 120 cm bij draadstangen van 8mm dikte als poot. Bij grotere lengte dan 150 cm boog het spul door bij een belasting van een 18 mm hardhout-plaat met treinbaan. Ik zocht toen naar de minst ruimte-innemende, belastbare laag.
Die alu U-profielen kun je in elkaar haken en als lade-rail gebruiken.
Lade-schuifrails zijn nog compacten (en omdat ze van staal zijn, beter belastbaar, maar duurder).
Re: De baan van Falco; 15/05/2015 Faller Achtbaan... op zoek naar? Wie kan er helpen
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 15/05/2015 Faller Achtbaan... op zoek naar? Wie kan er helpen
Beste allen,

Zoals de titel al zegt... ik ben bezig met de Faller Achtbaan. Eerder is deze al aan bod gekomen.
Helaas echter zijn de karretjes niet helemaal stabiel. Er zijn er een aantal stuk gegaan / afgebroken en deze rijden niet meer...
Van de 4 heb ik er nu 1 over die het nog fatsoenlijk doet.
Mijn dealer is met pensioen en ook zijn winkel is dus opgeheven dus daar kan ik niet meer terecht.
Ik heb ook al een mailtje gestuurd naar Duitsland naar Faller... maar helaas reageren zij (3 weken na datum) niet op de mail.

Is er iemand die mij misschien kan helpen aan het onderstaande onderdeel? Of iemand die een goede poging kan doen om ze te maken?

Ik hoor het graag,

Met vriendelijke groeten,
Falco



Re: De baan van Falco; 15/05/2015 Faller Achtbaan... op zoek naar? Wie kan er helpen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Falco; 15/05/2015 Faller Achtbaan... op zoek naar? Wie kan er helpen
Hoi Falco,

Balen dat je ziet op je mail reageren, ik denk dat er lastig aan te komen is.
Ik ken iemand die dezelfde achtbaan heeft maar de trein nergens meer kan vinden  8o
Misschien opnieuw een mailtje sturen, niet geschoten............


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Falco; 15/05/2015 Faller Achtbaan... op zoek naar? Wie kan er helpen
Hoi Falco.
De Wilde Muis is één van de lastigste en moeilijkste attracties van Faller om te bouwen maar ook om goed functioneel te krijgen.
Bij de introductie van dit bouwpakket had Faller een stand waar dit model tentoongesteld stond en natuurlijk was er veel belangstelling, helaas haperde er nogal eens een wagentje waardoor deze meer stil stond dan bewoog! 8o
Hierna heeft Faller de wagentjes ook los en reeds compleet gemonteerd verkocht omdat de meeste bouwers het bouwen van de wagentjes niet voor elkaar kregen.

Dus gewoon weer opnieuw een mailtje naar Faller sturen (normaal is de service prima) en vragen of zo'n setje van 4 gemonteerde wagens nog te koop is.
Prijs was volgens mij wel aardig hoog, ik dacht ruim ?60,- voor 4 gemonteerde wagens!?

Zelf heb ik er ook 2 maar ook hier problemen met de wagens, wieltjes er af of veertjes weggesprongen! 8o

Succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: De baan van Falco; 15/05/2015 Faller Achtbaan... op zoek naar? Wie kan er helpen
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 15/05/2015 Faller Achtbaan... op zoek naar? Wie kan er helpen
Dag Peter & AlbertJan,

Dank jullie voor de reacties.

Mijn Duits is niet al te best, dus misschien dat ze mijn mail niet helemaal goed begrepen hebben.
Ik zal het nog eens een keertje opnieuw proberen.
Maar ik had ook naar het info@ adres gemaild, weet niet of ze nog een ander adres hebben?

De wagentjes gaan inderdaad moeizaam, helaas zijn er 2 bij mij van de 4 die al uit elkaar gevallen zijn.
Ik ben benieuwd.

Dank jullie wel in ieder geval,

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 25/05/2015 Klusweekend aan de baan
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 25/05/2015 Klusweekend aan de baan
Beste allemaal,

De afgelopen 2 dagen hebben Max en ik ons maar weer eens bezig gehouden met de baan. Zoals sommige misschien wel weten, hebben wij besloten om alles met RJ-45 (netwerk) stekkers te gaan bekabelen. Dat betekent dus dat alle S-88 chips zijn omgebouwd naar ons idee. Daarnaast gebruiken we UTP CAT 5 sealed kabel (dus met mantel er omheen) om eventuele spookmeldingen van de ringleiding die er soms langs ligt te voorkomen.
De 3 platen die samen de 'boven'baan vormen zijn al voorbereid, alleen de schaduwbaan en de 'overkant' van de baan nog niet.
Dat hebben wij afgelopen weekend gedaan.
Daarnaast zijn we ook maar eens begonnen met het schoonmaken en het gereed maken van de kast waar straks alle 25 netwerk kabels en alle stroomtoevoer samen gaat komen voor de baan.

Hieronder vinden jullie een foto impressie van de afgelopen dagen.

PS: Ik ben nog steeds op zoek naar de achtbaankarretjes voor de Faller achtbaan 140425 (wilde muis). Mocht iemand iets weten, graag... Faller geeft na een 2e mail helaas geen reactie.

Een AJ-S-88 heeft 16 uitgangen en een massa, de modules komen straks in een centrale unit mbv van netwerkkabels bij elkaar. Voor de netwerkkabels hebben we alles voorbereid, helaas heb ik daar geen foto van.  Op de schaduwbaan komen alle kabels bij elkaar in de module die er lag. Maar een netwerk kabel heeft 8 draden, dat wil zeggen dat we er dus 8 te kort komen. Daarom hebben wij alles in 2 gesplitst. Het is trouwens wel erg goed opletten dat we alles in de juiste volgorde plaatsen, anders klopt er straks niets meer van  :P :P :P


De zogeheten keystones, krijgen een nummer... stone 1.1 wil zeggen; S-88 module 1 meldpunten 1 t/m 8. En voor 1.2 geldt dan weer 9 t/m 16. Zoals gezegd komt de massa pas bij de centrale kast op de chip terecht en deze gaat niet over utp kabel ;)


Ook hebben we al 2 kabels aangesloten;


Intussen heb ik een RGBW ledstrip gekocht en geplaatst voor als in de toekomst de platen er weer op komen te liggen, zo kan de camera straks goed zien waar de treinen rijden.


Tussendoor zie je nog een stukje van de 'overkant'



Zo ziet de schaduwbaan er ook al weer uit  :P  :D


Ik heb het geluk dat mijn treinbaan voor t grootste gedeelte boven andere ruimtes ligt dan mijn eigen kamer.  We maken de kabelgoten en kabels zo dat deze in de ruimte buiten mijn kamer terecht komt.
En dat gaat er ongeveer zo uit zien;


Uiteindelijk komt alles hier terecht. zoals te zien is; lopen de stroomtoevoer kabels gescheiden van de UTP kabels die gebruikt worden voor de S-88.



Door de gaten die je hier ziet komen straks de netwerkkabels te lopen. Er zullen er rond de 25 uitkomen straks. Dat zijn nu nog niet genoeg gaten.


Voor de aansluitingen van de 3 platen die straks weer terug komen te liggen, heeft Max voorbereidingen gedaan voor de stroom toevoer;



Om het wat duidelijker te maken nog een foto van de 3 platen;


Ik hoop dat jullie genoten hebben van dit verslag en kunnen zien wat de bedoeling gaat worden.

Ik zie jullie reacties te gemoed,

Met vriendelijke groeten,
Falco
Re: De baan van Falco; 25/05/2015 Klusweekend aan de baan
Falco
Idd een mooi verslag, ik heb alle draadjes die van de melders komen gelabeld, is de bedoeling om latere defecten makkelijker te kunnen opsporen.
Is nu misschien wat meer werk maar bespaart je later een hoop zoek en speurwerk.
Re: De baan van Falco; 25/05/2015 Klusweekend aan de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Falco; 25/05/2015 Klusweekend aan de baan
Hoi Falco,

Je hebt het over afgeschermde netwerk kabels, de rj45 connectors die ik op de foto,s zie zijn van kunststof.
Op welke manier maak je dan gebruik van de afscherming.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Falco; 25/05/2015 Klusweekend aan de baan
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 25/05/2015 Klusweekend aan de baan
Hoi peter,

In de kabel zit de sealing van aluminium en draadjes ijzer er omheen. Toevallig hadden we deze 2 stekkertjes nog liggen. Voor de rest gebruiken we ijzeren stekkers met mantel.
En we hebben de blauw/grijze (stroomdraden) in een aparte kabelgoot zitten over de rest van de baan :)

@jorg bedankt voor je reactie, dat labelen kost even wat, maar levert inderdaad veel op ;)

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 25/05/2015 Klusweekend aan de baan
Falco,

je doet het goed hoor, je kabels mooi gescheiden houden doe ik ook nu, als er ooit er een fout is kan je die makkelijk vinden.

Groeten en succes verder

Peter
Re: De baan van Falco; 12/06/2015 Post....Verassing!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 12/06/2015 Post....Verassing!
Beste allemaal,

Een aantal weken geleden plaatste ik een oproep voor de achtbaankarretjes van Faller.
Ik had Faller namelijk gemaild, maar kreeg geen reactie helaas.

Vannacht kwam ik thuis van mijn werk (ik werk in de horeca) en toen lag er een pakketje uit Duitsland.
Zonder een mailtje terug te sturen heeft Faller me dit gestuurd:



een zeer aangename verassing van Faller :D
Nu kan ik (bij iets lagere temperaturen) de achtbaan af gaan bouwen :)

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 12/06/2015 Post....Verassing!
Falco,

Dat is super fijn nieuws hoor, kan je eindelijk je achtbaan afwerken. die led verlichting, kan je dat ook regelen of is dat enkel zacht geel?
Wil dat ook nog aankopen, voor beetje sfeer verlichting.

Groeten

Peter
Re: De baan van Falco; 12/06/2015 Post....Verassing!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Falco; 12/06/2015 Post....Verassing!
Dat zijn goede berichten Falco. :thumbup: :thumbup:
Goede service van Faller. :thumbup:
Re: De baan van Falco; 12/06/2015 Post....Verassing!
Top van Faller!
Re: De baan van Falco; 12/06/2015 Post....Verassing!
Hoi Falco.
Dat is dan helemaal verrassend goed nieuws!! :thumbup:
En ik zie dat dit ook al de voorgemonteerde wagentjes zijn.
Waren deze helemaal compleet inclusief ombouw, beugels enz?
En moest je nog iets betalen of was dit gratis?

Veel plezier en succes met het weer in bedrijf stellen van deze mooie attractie.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.