Halo allemaal

Parallel aan de werkplaats heeft er nog een ander projectje gelopen:
Post G.
Waar zijn A t/m F dan, zul je denken... Nou, de G staat voor "Gat". Het mangat in de baan om precies te zijn. Post Gat dus

Ik had me bedacht dat het daar wel erg handig zou zijn als ik de baan, in ieder geval voor een gedeelte, daarvandaan zou kunnen bedienen. Het hebben van een noodstop als je daar staat is ook wel aan te raden... dan kan er tenminste ingegrepen worden als er iets mis dreigt te gaan op de hoofdbaan

Kortom: In het gat moest een klein bedieningspaneeltje met een Control 80f komen. Het plankje daarvoor heb ik gemaakt van een stuk afvalhout waar ik alleen maar aan de linkerkant een strook van twee centimeter af hoefde te zagen

Ik heb het fris wit geflotst, net als het paneeltje bij de Analoge Speeltuin. Colaglazen en MDF gaan slecht samen... Na het maken van deze foto heb ik het Gat nog omlijst met een latje.

Lang geleden had ik dit plan al en heb ik een verlengkabel gekocht op de beurs van Houten. Die zijn moeilijk te krijgen, werkelijk
schandalig duur en geen van allen lang genoeg. Echter... er zitten speciale stekers aan die op de eerste generatie Digital apparatuur passen...

Dus heb ik een korte van 60 cm op de kop getikt, in twee stukken geknipt en verlengd met een stuk printerkabel.

In de printerkabel zitten 24 adertjes, de flatcable van het verlengstuk heeft er 14. Ik heb de 14 makkelijkst te onderscheiden kleurtjes uitgezocht en de rest afgeknipt.
Daarna is het een kwestie van zorgvuldig draadje voor draadje aan elkaar solderen... met een spiekbriefje

Uiteraard zijn alle draadjes voorzien van een krimpkousje. Van de 28 solderingen is het me maar één keer overkomen dat de boel al vast zat voordat ik het krimpkousje er overheen had gestoken, hetgeen bijzonder genoemd mag worden

De kabel is in totaal bijna 2,5 meter lang en het werkt probleemloos

De Control 80f die ik ooit van Albert-Jan heb overgenomen is iets anders van kleur dan de rest van mijn Digital units, dus die werd de gelukkige.
Omdat ik me daarna bedacht dat het kunnen bedienen van de wissels bij de werkplaats ook wel praktisch zou zijn, zijn er nog twee schakelkastjes bijgeplaatst:

Voor het aansluiten van de wissels moest ik -- voor het eerst sinds lange tijd -- onder de tafel aan het solderen.

De wissels 30, 31 en 32, die voor de loodsen liggen, waren geen probleem om af te takken. Van de iets verder weg gelegen Engelse wissels 28 en 29 lopen de draden echter naar de andere kant van het schaduwstation.
Dat betekende dat ik de Kabelbrug moest uitbreiden. Zo noem ik de bundel van draden die het schaduwstation oversteekt:

Da's een lastig werkje... De middelste twee kabelhoudertjes heb ik vastgezet met zo'n kort schroevendraaiertje, wat er net tussen paste. Een heel gewurm

Omdat ik toch onder de tafel zat, heb ik meteen maar dashboardverlichting aangebracht

Aanvankelijk wilde ik daar een LEDstrip voor gebruiken, dus ik had er eentje gekocht, mét een dimmertje erop. Helaas is dat ding drie keer stuk gegaan.
Drie keer? Ja... Om te beginnen was-ie al niet in orde omdat slechts twee van de LEDjes normaal brandden en de rest maar een beetje pruttelde of helemaal niets deed. Stuk dus.

Hij werd ook nog heet, dus ik heb er m'n vinger aan gebrand :o
Daarna schoot het schroevendraaiertje van het potmetertje af en raakte de print. Helaas op een verkeerde plek:
KNET - twéé keer stuk

Uiteraard was het zaterdag drie over vijf (echt waar!), omdat ik er al een tijd mee aan het klooien was, te laat om een nieuwe te halen

Toen had ik er zo de balen van dat ik 'm in zes stukken heb gebroken en in de prullenbak heb gemikt. En dat was drie keer stuk...

Vandaar de uiterst simpele maar net zo doeltreffende oplossing met twee Old Skool peertjes

De peertjes zijn met Tamiya
Clear Green groen gemaakt. Naderhand heb ik de achterkant van de lampjes nog met mat zwart afgeschermd zodat er geen licht onder de tafel of in het naastgelegen schaduwstation straalt.
Afijn, de belangrijkste wissels aangesloten die ik daarvandaan wil kunnen bedienen (komen er nog een paar bij) en ziedaar: Post G:

...oftwel Post Gat

...en met de (inmiddels aan de achterkant afgeschermde) dashboardverlichting:

Tot zover deze update...

Nou heb ik tussen de foto's nog wat sfeerplaatjes gevonden.... Die doen we er dus ook meteen maar even bij

Het Märklin tentoonstellingsrijtuig is neergestreken op de losweg van de Analoge Speeltuin, waar het een drukte van belang is:

Zo, dat was 'm weer even.
Martijn