Zoals beloofd: Een kleine update over de laatste werkzaamheden aan de Analoge Speeltuin (zie de
inhoudsopgave in het allereerste bericht van dit topic), die daarmee nu helemaal klaar is :-D
Geen erg baanbrekende dingen dit keer, het is eigenlijk een beetje 'meer van hetzelfde'

Dit is het te behandelen deel:

De smalle strook langs spoor 1 en het gebiedje rondom het Engels wissel zijn nog onbehandeld. De reden hiervoor is dat het Engels wissel nog vervangen moest worden (zie
hier), dus heb ik de afwerking van dat stukje even uitgesteld. Nou ja, even... hoog tijd dus om dit stukje scenery te completeren

De eerste stap is, zoals altijd, het ophogen van de ruimte tussen de sporen om te voorkomen dat je daar massa's strooisel (en evenzoveel water en lijm) in moet storten om een beetje egaal emplacement te krijgen. Op de foto hierboven liggen de stukjes kurk erin; op sommige plekken één laag, op andere twee.

Deze waterkraan is al een tijdje gereed. Hier is hij "voorgemonteerd" op een stukje kurk. Dat werkt wel zo makkelijk, het is nog even prutsen om de drie onderdelen netjes geplaatst te krijgen. Als de lijm droog is, kan-ie zo op zijn plek gezet worden en staat-ie meteen op een verhoginkje

Aanvankelijk wilde ik langs spoor 1 een hek plaatsen ter afscheiding van de "afgrond" die zich tussen tafel en raam bevindt. Ik bleek echter nog precies genoeg heggetjes (Heki 1183) te hebben voor het hele stuk. Dat staat wel zo gezellig in vergelijking met een hek
Het zijn dezelfde heggetjes als die ik gebruikt heb voor de plantenbakken bij het seinhuis (zie
hier) en de kiosk (zie
hier).

De heg is klaar en de kraan is geplaatst. De Bm op spoor 2 is naar de Speeltuin afgereisd voor profielmeetritten om er zeker van te zijn dat de treinen de waterkraan op zijn plek laten staan

De waterkraan op zijn uiteindelijke plek. Tijd voor strooisel!

Voor de kijkers die net inschakelen geef ik nog even de werkwijze:
1. Meng diverse kleuren strooisel in een Preiser-doosje. In dit geval is de basis donkerbruin (85%), met wat lichtbruin (10%), aangevuld met een snufje groen en een beetje grijs. Dekseltje erop en even flink schudden om een mooie gelijkmatige mix te krijgen.
2. Stort het strooisel op het verder onbewerkte kurk en breng het in model met een droog kwastje.
3. Mix een flinke scheut afwasmiddel door wat water, zodanig dat het nog wel oplost. Dit is om de oppervlaktespanning van het water te breken.
4. Druppel, met een pipet, het afwasmiddelwater op het verse strooisel tot het nat is. Het is nat als een neerkomende druppel direct in het strooisel verdwijnt. Probeer dit voor elkaar te krijgen met zo min mogelijk water.
5. Breng het strooisel opnieuw in model door het met je vinger een beetje aan te drukken en eventuele ontsnapte strooiseldeeltjes met een kwastje hun plaats te wijzen.
6. Druppel nu, voordat de boel droogt, het strooisel met strooisellijm. Dit kan verdunde houtlijm zijn, maar ik gebruik zelf graag Busch 7593. Dat is kant-en-klaar en werkt erg prettig. Ook nu is het belangrijk dat de lijm
in het strooisel vloeit. Het natmaken is omdat te vergemakkelijken, zodat de lijm niet in een bolletje op het strooisel blijft liggen, hetgeen met name bij kurkstrooisel makkelijk gebeurt.
7. Direct na het druppelen met de lijm kun je strooigrasvezeltjes strooien door wat tussen twee vingertoppen te nemen. Doe dit in wat ruimere mate dan wat je uiteindelijk wil overhouden. Het grootste deel van de vezeltjes zal in de lijm vast blijven zitten. Voeg daarna eventueel lang gras ("wildgras") of struikjes toe. Struikjes op hun plek lijmen met hobbylijm.
8. Laat de de hele bende minimaal een nacht drogen en ga er dan voorzichtig met de stofzuiger overheen. Daarmee haal je de losse grasvezels weg en wordt meteen duidelijk wat er nog meer niet goed vast zit

Alle hulp is natuurlijk welkom

Op de achtergrond is te zien dat ik het strooisel een stukje door laat lopen tot buiten het directe zicht. De linkerkant moet nog gedaan worden.

Ook de lange strook langs spoor 1 is van strooisel voorzien toen de heg eenmaal stevig op zijn plek stond. Het strooisel links in beeld is alleen met het afwasmiddelwater behandeld, rechts is al gedruppeld met lijm en zijn er grasjes gestrooid.
Probleempje was dat het niet mogelijk was om van bovenaf gras
onder de heg te strooien, waardoor onder de heg een lelijke bruine strook zichtbaar bleef. Dit heb ik opgelost door zo dicht mogelijk langs de heg te strooien, in een smalle baan, met wat meer gras dan gemiddeld. Dat extra gras heb ik vervolgens met een kwastje onder de heg geduwd. Dat bleek perfect te werken en het resultaat is een mooie overgang van de heg, via het gras naar het strooisel

Hier is het strooiwerk klaar en inmiddels droog. Er ontbreekt nog één dingetje, daar kom ik zo op.

De heg langs spoor 1 zorgt voor een natuurlijke afscheiding aan de rand van de tafel

De kraan is van een flinke dot "wildgras" voorzien (van Heki), net als de andere waterkraan op het emplacement. Ook heb ik er nog een trapje bijgeprutst. Dat is, zoals wel meer van dit soort trappetjes die ik gemaakt heb, uit een afvalmodel van een loopbrug gezaagd, van zijkantjes van bouwplastic voorzien en vervolgens betongrijs geschilderd.
Wat er nog ontbreekt is de brandstoftank. Op de foto's hierboven is-ie al te zien: een knalgeel geschilderd tankje met Shell-logo's erop geplakt. Een relikwie uit mijn jonge modelspoorjaren haha :-D
Dat knalgeel, dat kon natuurlijk niet, het past niet bij de sfeer die het stationnetje uitademt... De eerste stap was dus een ander kleurtje:

De ladder die er ooit op had gezeten was weg. Na enig zoeken vond ik echter een prima passend metalen trappetje op een stokoud Jouef ketelwagentje in de rommeldoos

Uiteraard ontkomt ook dit stukje 'emplacementsmeubilair' niet aan een roestbehandeling voordat-ie op zijn plek wordt gezet.

De Analoge Speeltuin is een emplacementje dat zijn beste tijd achter zich heeft liggen en nu nog gebruikt wordt voor een enkele lokale trein en af en toe een paar wagenladingen. Alles, behalve het nog in gebruik zijnde perron, is daarom oud en roestig.
In de loods huist een echter clubje vrijwilligers dat zich ontfermd heeft over de oude analoge stoomlocs. Ook de grote BR 003 vindt hier liefdevol onderdak als ze niet voor museumritten op de hoofdbaan actief is

Door de instroom van onder andere 2400-en en een Bakkie op de hoofdbaan, zijn enkele locomotieven overcompleet geraakt. Eén daarvan is de (digitale) 236, die niet meer in het materieelbeeld op de hoofdbaan past. Deze loc is overgedragen aan de museumclub in de Analoge Speeltuin, waar ze met open armen ontvangen is. Dankzij deze mini-tankplaat kan de loc hier nu ingezet worden voor uiteenlopende werkzaamheden

Martijn