Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Martijn,

weer een mooi verslag en bedankt voor je antwoord.

Groetjes, John
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Mooi zeg, al die kleine toevoegingen, die het zoveel echter maken allemaal .Petje af.

Roy
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Dag Martijn.
Wat zo'n jeugdig bezoek en enthousiasme teweeg kan brengen!
Weer bijzonder leuk en typerend voor jouw manier van werken, het komt er altijd weer mooier uit dan het ervoor was! 8)
De deuren in de loods zijn nu echte "zwaar" gebruikte loodsdeuren geworden, het zware werk druipt er gewoon af.

Ook de andere updates zijn bijzonder fraai en maken de baan weer een stukje meer af, mooie foto's en erg leuk verslag.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Zeer mooi afgewerkt ! Je heb een oog voor de detail! Zeer fraai!
Gr kenny
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Hoi Martijn,

gelukkig mag ik mij een beetje "kenner" van jouw mooie baan noemen. Leuk man, de vorderingen die je maakt. Die "rode diesel" is dat een Märklin 218? De "rode" uitvoering heb ik (nog) niet maar wel de zusjes "blauw/beige" en in TEE. (met geluid). Misschien weer is tijd voor een toernee.... :lol: :lol: :lol:
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Hallo Martijn,

Noem dat maar frutseltjes, bij elk detail dat jij plaats wordt je baan weer mooier hoe noem je zo iets ook al weer;
HOGE MODELBOUW SCHOOL  :lol:

Het is weer een prachtig verhaal geworden, wacht alweer met spanning op de volgende update.

Gr.
Piwie.
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Heey Martijn,

geweldig hoe je bezig bent en het ziet er enorm fraai uit hoe je te werk gaat.
En natuurlijk super dat je ook de jeugd een beetje probeert warm te maken voor de hobby. ;) :D
Ga zo door dit is werkelijk genieten. :)

Groetjes,

Antal
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: degeluidsman op zondag 17 januari 2010, 16:16:40
Even een vraagje over het sein, waarom staat deze zo ver van de rails af??
Hij staat bijna in het midden en aan het sein te zien zou hij bij het linker spoor horen.
Dat hoort-ie ook, omdat-ie rechts van het spoor staat waar hij voor geldt ;-)
Ik zie niet waarom het sein in deze situatie niet midden tussen de sporen zou mogen staan...

Citaat van: AlbertJan op zondag 17 januari 2010, 19:41:40
Weer bijzonder leuk en typerend voor jouw manier van werken, het komt er altijd weer mooier uit dan het ervoor was! 8)
Hahaha :lol:
Da's nou precies de bedoeling ;-)
Ik ben allang blij dat dat doorgaans lukt! :-P

Citaat van: Hans Biere op zondag 17 januari 2010, 20:10:17
Die "rode diesel" is dat een Märklin 218?
Bijna goed! Het is een 216... ;-)
Om precies te zijn: een dummy 3075 die 'over' bleef nadat hij diverse onderdelen had afgestaan aan mijn eigen oude trouwe 3075, met name de motor.

Daar heb ik trouwens, met behoud van het anker van de grote schijfcollector, een ESU setje 52630 in gezet, bestaande uit een decoder en een 'HAMO'-magneet. Het is onvoorstelbaar hoeveel verschil dat maakt ten opzichte van de 6080 en de 60760 die er in hebben gezeten! Oud als-ie is, zo mooi als nu heeft-ie in zijn hele leven nog niet gelopen! :-D

Ik zit er sterk over te denken om mijn 3070 (TEE), thans voorzien van een 6080 decoder, ook hiervan te voorzien. Al was het maar omdat deze minder dan de helft kost van wat Märklin durft te vragen voor een ombouwset voor een grote schijfcollectormotor. Er zit weliswaar geen vijfpolig anker bij de ESU-set, maar zoals gezegd is het resultaat naar tevredenheid :-)

Citaat van: kippenlijntje op zondag 17 januari 2010, 20:55:10
En natuurlijk super dat je ook de jeugd een beetje probeert warm te maken voor de hobby. ;) :D
Hehehe... daar blijkt niet zo heel veel voor nodig te zijn in dit geval! De kleine man heeft zelf ook een Märklinbaantje, bestaande uit oude spulletjes van mijn oom (zijn opa) en mij.

@ de rest: Dank voor de complimenten, we frutselen vrolijk verder... 8)

Martijn


Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
hallo martijn,

wauw seg weeral knap gedaan die update van jou,jij hebt echt oog voor detail.man man al die knappe baanen hier bewonderen,kost mij bijna een dag verlof,doe zo verder martijn en maak veel foto's voor iedereen.


groeten peter
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: Acido op zondag 17 januari 2010, 13:46:18
...en het plaatsen van een nieuw 'schuimpje' in de smeerpotjes, als een zonnetje :-)  ...

Wat gebruik je voor materiaal voor die "schuimpjes"??
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: Onyx op dinsdag 19 januari 2010, 00:27:03
Citaat van: Acido op zondag 17 januari 2010, 13:46:18
...en het plaatsen van een nieuw 'schuimpje' in de smeerpotjes, als een zonnetje :-)  ...

Wat gebruik je voor materiaal voor die "schuimpjes"??

Donkergrijs schuim afkomstig uit de doos van een PC-moederbord... althans, een heel klein plukje daarvan dan ;-)
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Van een moederbord... je moet er maar op komen  :mrgreen:
Zal die dozen ook eens gaan opzoeken!
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Martijn,

Prachtige baan en dito details!
Vooral die rode (Amsterdamse) stadsbus vindt ik persoonlijk erg leuk.
Mijn vader is jarenlang buschaufeur op deze bussen geweest, en ik heb zelf dan ook menig ritje met hem meegereden in deze bussen.
Weet je toevallig het fabrikaat van de bus, of waar deze eventueel (nog) te koop zijn?

Feiko
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Hallo Feiko,

Deze bussen worden met de hand gemaakt door een meneer die ze verkoopt op de Houtense beurs. Hij heeft verschillende modellen van oude stads- en streekbussen. Dit is inderdaad een Amsterdams exemplaar. Hoe de man heet weet ik niet maar hij is er wel iedere beurs weer bij. Dus... 20 februari is de volgende, ga eens kijken ;-)



Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Hallo Martijn,

Bedankt voor je antwoord.
Leuk, ga ik in ieder geval een keer voor kijken!

Feiko
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: Acido op dinsdag 19 januari 2010, 12:57:37Hij heeft verschillende modellen van oude stads- en streekbussen.

Hoi Martijn,

kan je ook zeggen of daar stads- en streekbussen van de NZH bij zijn? Zou mijn grote interesse hebben... :D
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Yes! Gevonden :-D

Na enig zoeken ben ik gestruikeld over "HB-Model", en dat was wat ik zocht! Het is een Tsjechische fabriek waar ze - als ik het goed begrepen heb - de ruwe modellen maken. De meneer die op Houten staat werkt ze met de hand verder af. Een vriend van hem doet de opschriften.

Zie http://87thscale.info/hb_model.htm ;-)

Als je in de Manufacturers List kijkt (waar tot mijn verrassing ook 4MFOR bij staat) zie je de mensen/bedrijven die de ruwe vormen bij deze fabriek (hebben) laten maken.

Verder geloof ik dat de Amsterdamse stadsbus iets van ?35 kostte toen ik 'm kocht op de beurs.

Zo, dat zou wel genoeg info moeten zijn :mrgreen:

Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: Acido op dinsdag 19 januari 2010, 12:57:37
Hoe de man heet weet ik niet maar hij is er wel iedere beurs weer bij. Dus... 20 februari is de volgende, ga eens kijken ;-)

Ik wel. De man heet Paul Roerbag. In 1978 kwam ik in dienst bij m'n huidige werkgever en Paul was toen mijn chef. Zo lang ik hem ken is hij gek van bussen en vrachtwagens.

En het merk is inderdaad HB model.

Gr, Ben.
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: Acido op dinsdag 19 januari 2010, 18:36:09Zo, dat zou wel genoeg info moeten zijn :mrgreen:

Nou, inderdaad en bedankt!

Er staan in de lijst inderdaad modellen genoemd waar ik eventueel interesse voor heb.

NZH uit "mijn goeie ouwe tijd" genoeg zo te zien... :D
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Bedankt!! Haha, leuk toch hoe gauw dat soort informatie tegenwoordig boven water komt.
Leuk; nogmaals bedankt!

Feiko
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Zucht . . . . . vroeger toch heel wat tijd in die stomme schommelige stadbussen doorgebracht: "Mercatorplein, uitstappen of overstappen . . . . . Bos - - - en Lommerplein, markt en postkantoor."  :)

Met de eerste oogopslag meende ik het model al te herkennen, zeer mooi gedetailleerd met dat amsterdams wapen erop!

Trouwens je boft maar met zo'n nichtje, want onbedoeld op een nog te verbeteren stukje scenery wijzen is toch ook een kunst . . . .  :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 20 januari 2010, 12:28:40
Trouwens je boft maar met zo'n nichtje, want onbedoeld op een nog te verbeteren stukje scenery wijzen is toch ook een kunst . . . .  :lol: :lol: :lol:

De arme meid reageerde met "Sorry, ik ben niet zo handig..."

Awwww :-D
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: Acido op woensdag 20 januari 2010, 16:40:12
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 20 januari 2010, 12:28:40
Trouwens je boft maar met zo'n nichtje, want onbedoeld op een nog te verbeteren stukje scenery wijzen is toch ook een kunst . . . .  :lol: :lol: :lol:

De arme meid reageerde met "Sorry, ik ben niet zo handig..."

Awwww :-D

over "understatement" gesproken.............., doch enige zelfkennis kan haar niet verweten worden....... :lol:

Hoelang gaat ze dit nog horen????? :mrgreen:

Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: digi-jacques op vrijdag 22 januari 2010, 20:02:35
Citaat van: Acido op woensdag 20 januari 2010, 16:40:12
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 20 januari 2010, 12:28:40
Trouwens je boft maar met zo'n nichtje, want onbedoeld op een nog te verbeteren stukje scenery wijzen is toch ook een kunst . . . .  :lol: :lol: :lol:

De arme meid reageerde met "Sorry, ik ben niet zo handig..."

Awwww :-D

over "understatement" gesproken.............., doch enige zelfkennis kan haar niet verweten worden....... :lol:

Hoelang gaat ze dit nog horen????? :mrgreen:




Nou ik hoop toch niet meer, ze heeft het goed bedoelt begreep ik.
Ik heb ook twee kleine buurjongens die dit ook graag willen, maar hun vader wil het niet. Handen bijna op de rug gebonden. Vind ik eigenlijk niks maar ja dan heb ik niks te vertellen. Ik bedoel maar.

Martijn, klasse reactie!! :wink: :wink:
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Ha acido ,

mooi in beeld dat knuffelhoekje, en ´mijn´ oude Lima Gs! :lol:
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: Marklindak op vrijdag 22 januari 2010, 22:29:09
Nou ik hoop toch niet meer, ze heeft het goed bedoelt begreep ik.
Ik heb ook twee kleine buurjongens die dit ook graag willen, maar hun vader wil het niet. Handen bijna op de rug gebonden. Vind ik eigenlijk niks maar ja dan heb ik niks te vertellen. Ik bedoel maar.

Martijn, klasse reactie!! :wink: :wink:

Ja, je gaat daar toch niet boos op worden? Kennelijk heeft ze al zo vaak te horen gekregen dat ze wat onhandig is dat ze er zelf al mee komt... zelfkennis wellicht, ik vond 't aandoenlijk!



Overigens... dit kan echt iedereen overkomen die voor het eerst een loc bestuurt met afremvertraging.... in het begin roste ik ook overal tegen aan omdat ze niet stopten op de plek die ik in gedachten had :mrgreen:

Kortom, ik heb die loodsdeuren gewoon hersteld omdat een ongelukje er nou eenmaal bij hoort. En nichtje is volgende keer gewoon welkom want het is een schatje ;-)

Maar, begrijp ik nou goed dat jouw buurjongetjes van hun vader niet met jouw trein mogen rijden??
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Hoi Acido.

Heel sfeervol dat hoekje rond de loods.
Hele mooie details. Fraaie update.
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: Acido op zaterdag 23 januari 2010, 12:16:09

Maar, begrijp ik nou goed dat jouw buurjongetjes van hun vader niet met jouw trein mogen rijden??

De baan is er nog niet helemaal geschikt voor maar mag van mij wel, vader vind het inderdaad niet goed. Jongens zijn ook pas 3, komt wel.

Gr. Fred.
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Interesant bedankt voor die link van de GVB bus. :wink:
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: Marklindak op zaterdag 23 januari 2010, 16:10:17
Citaat van: Acido op zaterdag 23 januari 2010, 12:16:09

Maar, begrijp ik nou goed dat jouw buurjongetjes van hun vader niet met jouw trein mogen rijden??

De baan is er nog niet helemaal geschikt voor maar mag van mij wel, vader vind het inderdaad niet goed. Jongens zijn ook pas 3, komt wel.

Gr. Fred.

Drie jaar is ook wel érg jong hoor.... Die kunnen wellicht beter eerst een beetje gaan oefenen met houten treintjes, totdat ze de 'destructieve fase' voorbij zijn ;-)
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
hallo, ik heb een vraagje over je locloods, die kappot ging, heb je daar c - rails in liggen en staat hij dan op een verhoging? :)

En zou je me het baanplan kunnen vertellen van de werkplaats?:d


Heb inmiddels alles al gevonden in je verslag :lol:
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)

leuk om te zien dat het ook al echt vorm krijgt  8)
kleine details maken een mooi geheel  :lol:

groet matthijs
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)




heeft deze loc een kapot voorlicht? :(
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: wijbe op donderdag 04 februari 2010, 22:19:27




heeft deze loc een kapot voorlicht? :(

Nee, dat is volgens mij z'n parkeer licht  :mrgreen:

Gr Einte
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Rangeer sein.
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Vandalen....
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: wijbe op donderdag 04 februari 2010, 22:19:27
heeft deze loc een kapot voorlicht? :(

Nope...

Citaat van: Einte op donderdag 04 februari 2010, 22:20:49
Nee, dat is volgens mij z'n parkeer licht  :mrgreen:

Nope...

Citaat van: jeweve op vrijdag 05 februari 2010, 08:07:29
Vandalen....

Nope...

Citaat van: MichelNL op donderdag 04 februari 2010, 22:24:23
Rangeer sein.

Bingo!! :-D

Bakkies rijden/reden hoogst zelden volwaardige treinen waarvoor een driepits frontsein is vereist (met uitzondering van Zeeuws-Vlaanderen). Ook dit exemplaar is uitsluitend actief in de rangeerdienst, vandaar dat ik hem het bijbehorende seinbeeld heb gegeven ;-)

Martijn 8)
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: Acido op vrijdag 05 februari 2010, 10:35:23
Citaat van: wijbe op donderdag 04 februari 2010, 22:19:27
heeft deze loc een kapot voorlicht? :(

Nope...

Citaat van: Einte op donderdag 04 februari 2010, 22:20:49
Nee, dat is volgens mij z'n parkeer licht  :mrgreen:

Nope...

Citaat van: jeweve op vrijdag 05 februari 2010, 08:07:29
Vandalen....

Nope...

Citaat van: MichelNL op donderdag 04 februari 2010, 22:24:23
Rangeer sein.

Bingo!! :-D

Bakkies rijden/reden hoogst zelden volwaardige treinen waarvoor een driepits frontsein is vereist (met uitzondering van Zeeuws-Vlaanderen). Ook dit exemplaar is uitsluitend actief in de rangeerdienst, vandaar dat ik hem het bijbehorende seinbeeld heb gegeven ;-)

Martijn 8)


aha :D
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Volgens seinbeeld 409 uit het seinregelement Nederlandse Spoorwegen wordt bij rangeren een wit licht, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde, gevoerd LINKSONDER!
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: gotischeboog op vrijdag 05 februari 2010, 15:21:17
Volgens seinbeeld 409 uit het seinregelement Nederlandse Spoorwegen wordt bij rangeren een wit licht, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde, gevoerd LINKSONDER!

Dan wordt dat voorschift in de praktijk slecht nageleefd. Alle varianten komen voor, met name de 'derde' pit bij een A-frontsein is populair als rangeersein.

Vanuit de loc gezien zit-ie hier overigens netjes linksonder :-P
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Toch citeer ik letterlijk uit het NS-seinregelement. Die foutieve modelverlichting is me trouwens ook al eens opgevallen bij foto's van b.v. de frontseinprintjes voor de ROCO-2200/2400.
Groet Ad.
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Ik zeg ook niet dat ik je niet geloof... Alleen dat de praktijk er vaak anders uit ziet. "Foutief" of niet, ik vind het beter dan een volwaardig L-sein op een loc die (op mijn baan) echt alleen maar rangeertaken verricht.
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
hallo acido,

ben even naar jou baan ontwikelingen gekeken,wouw seg ook een knappe baan ben jij aant bouwen.en ook tof dat de kinderen het leuk vinden,helaas mijn zoontje houd meer van star wars.mss komt het wel eens goed,maar ik laat hem maar stilletjes doen niets forceren.

groeten peter(ke33)
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Zo jammer dat dit draadje zover weggezakt is. Dat komt natuurlijk omdat Acido meer bij de baan dan bij de PC te vinden is, reden te meer voor mij om flink nieuwsgierig te zijn naar de laatste ontwikkelingen...
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: 1200Blauw op maandag 08 maart 2010, 14:10:34
Zo jammer dat dit draadje zover weggezakt is. Dat komt natuurlijk omdat Acido meer bij de baan dan bij de PC te vinden is, reden te meer voor mij om flink nieuwsgierig te zijn naar de laatste ontwikkelingen...

oftewel een zeer groote update van acido te eisen :lol:[
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Ik vond het toch leuk om weer het e.e.a. te lezen. Al is het niet groots, maar soms zie maar dat je van kleine dingen toch weer iets leuks kan brouwen. Wat weer een leuke afwerking geeft aan je terrein of gebouwen.

Groet Ronald  :D
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Citaat van: 1200Blauw op maandag 08 maart 2010, 14:10:34
Zo jammer dat dit draadje zover weggezakt is. Dat komt natuurlijk omdat Acido meer bij de baan dan bij de PC te vinden is, reden te meer voor mij om flink nieuwsgierig te zijn naar de laatste ontwikkelingen...

Hahaha :lol:

Het is eerder andersom... :-P

Maar: ik heb, na een periode van inactiviteit, weer een stukje scenery gedaan: ik heb het laatste stukje van de 'Analoge Speeltuin' afgemaakt. Ik moet nog één dingetje doen en dan volgt er één dezer dagen weer een update :-)

Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Wij wachten af :)
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Dat zou mooi zijn. Met name door de veldweg ben ik fan geworden en kan niet wachten op de volgende scenery hoogstandjes. :)
Re:Acido's Bouwverslag (12-3-2010: Afronding van de Speeltuin)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (12-3-2010: Afronding van de Speeltuin)
Zoals beloofd: Een kleine update over de laatste werkzaamheden aan de Analoge Speeltuin (zie de inhoudsopgave in het allereerste bericht van dit topic), die daarmee nu helemaal klaar is :-D

Geen erg baanbrekende dingen dit keer, het is eigenlijk een beetje 'meer van hetzelfde' ;-)

Dit is het te behandelen deel:



De smalle strook langs spoor 1 en het gebiedje rondom het Engels wissel zijn nog onbehandeld. De reden hiervoor is dat het Engels wissel nog vervangen moest worden (zie hier), dus heb ik de afwerking van dat stukje even uitgesteld. Nou ja, even... hoog tijd dus om dit stukje scenery te completeren :-P



De eerste stap is, zoals altijd, het ophogen van de ruimte tussen de sporen om te voorkomen dat je daar massa's strooisel (en evenzoveel water en lijm) in moet storten om een beetje egaal emplacement te krijgen. Op de foto hierboven liggen de stukjes kurk erin; op sommige plekken één laag, op andere twee.



Deze waterkraan is al een tijdje gereed. Hier is hij "voorgemonteerd" op een stukje kurk. Dat werkt wel zo makkelijk, het is nog even prutsen om de drie onderdelen netjes geplaatst te krijgen. Als de lijm droog is, kan-ie zo op zijn plek gezet worden en staat-ie meteen op een verhoginkje :-)



Aanvankelijk wilde ik langs spoor 1 een hek plaatsen ter afscheiding van de "afgrond" die zich tussen tafel en raam bevindt. Ik bleek echter nog precies genoeg heggetjes (Heki 1183) te hebben voor het hele stuk. Dat staat wel zo gezellig in vergelijking met een hek ;-)

Het zijn dezelfde heggetjes als die ik gebruikt heb voor de plantenbakken bij het seinhuis (zie hier) en de kiosk (zie hier).



De heg is klaar en de kraan is geplaatst. De Bm op spoor 2 is naar de Speeltuin afgereisd voor profielmeetritten om er zeker van te zijn dat de treinen de waterkraan op zijn plek laten staan ;-)



De waterkraan op zijn uiteindelijke plek. Tijd voor strooisel! :mrgreen:



Voor de kijkers die net inschakelen geef ik nog even de werkwijze:

1. Meng diverse kleuren strooisel in een Preiser-doosje. In dit geval is de basis donkerbruin (85%), met wat lichtbruin (10%), aangevuld met een snufje groen en een beetje grijs. Dekseltje erop en even flink schudden om een mooie gelijkmatige mix te krijgen.

2. Stort het strooisel op het verder onbewerkte kurk en breng het in model met een droog kwastje.

3. Mix een flinke scheut afwasmiddel door wat water, zodanig dat het nog wel oplost. Dit is om de oppervlaktespanning van het water te breken.

4. Druppel, met een pipet, het afwasmiddelwater op het verse strooisel tot het nat is. Het is nat als een neerkomende druppel direct in het strooisel verdwijnt. Probeer dit voor elkaar te krijgen met zo min mogelijk water.

5. Breng het strooisel opnieuw in model door het met je vinger een beetje aan te drukken en eventuele ontsnapte strooiseldeeltjes met een kwastje hun plaats te wijzen.

6. Druppel nu, voordat de boel droogt, het strooisel met strooisellijm. Dit kan verdunde houtlijm zijn, maar ik gebruik zelf graag Busch 7593. Dat is kant-en-klaar en werkt erg prettig. Ook nu is het belangrijk dat de lijm in het strooisel vloeit. Het natmaken is omdat te vergemakkelijken, zodat de lijm niet in een bolletje op het strooisel blijft liggen, hetgeen met name bij kurkstrooisel makkelijk gebeurt.

7. Direct na het druppelen met de lijm kun je strooigrasvezeltjes strooien door wat tussen twee vingertoppen te nemen. Doe dit in wat ruimere mate dan wat je uiteindelijk wil overhouden. Het grootste deel van de vezeltjes zal in de lijm vast blijven zitten. Voeg daarna eventueel lang gras ("wildgras") of struikjes toe. Struikjes op hun plek lijmen met hobbylijm.

8. Laat de de hele bende minimaal een nacht drogen en ga er dan voorzichtig met de stofzuiger overheen. Daarmee haal je de losse grasvezels weg en wordt meteen duidelijk wat er nog meer niet goed vast zit :-P



Alle hulp is natuurlijk welkom ;-)
Op de achtergrond is te zien dat ik het strooisel een stukje door laat lopen tot buiten het directe zicht. De linkerkant moet nog gedaan worden.



Ook de lange strook langs spoor 1 is van strooisel voorzien toen de heg eenmaal stevig op zijn plek stond. Het strooisel links in beeld is alleen met het afwasmiddelwater behandeld, rechts is al gedruppeld met lijm en zijn er grasjes gestrooid.

Probleempje was dat het niet mogelijk was om van bovenaf gras onder de heg te strooien, waardoor onder de heg een lelijke bruine strook zichtbaar bleef. Dit heb ik opgelost door zo dicht mogelijk langs de heg te strooien, in een smalle baan, met wat meer gras dan gemiddeld. Dat extra gras heb ik vervolgens met een kwastje onder de heg geduwd. Dat bleek perfect te werken en het resultaat is een mooie overgang van de heg, via het gras naar het strooisel :-)



Hier is het strooiwerk klaar en inmiddels droog. Er ontbreekt nog één dingetje, daar kom ik zo op.



De heg langs spoor 1 zorgt voor een natuurlijke afscheiding aan de rand van de tafel :-)



De kraan is van een flinke dot "wildgras" voorzien (van Heki), net als de andere waterkraan op het emplacement. Ook heb ik er nog een trapje bijgeprutst. Dat is, zoals wel meer van dit soort trappetjes die ik gemaakt heb, uit een afvalmodel van een loopbrug gezaagd, van zijkantjes van bouwplastic voorzien en vervolgens betongrijs geschilderd.

Wat er nog ontbreekt is de brandstoftank. Op de foto's hierboven is-ie al te zien: een knalgeel geschilderd tankje met Shell-logo's erop geplakt. Een relikwie uit mijn jonge modelspoorjaren haha :-D

Dat knalgeel, dat kon natuurlijk niet, het past niet bij de sfeer die het stationnetje uitademt... De eerste stap was dus een ander kleurtje:



De ladder die er ooit op had gezeten was weg. Na enig zoeken vond ik echter een prima passend metalen trappetje op een stokoud Jouef ketelwagentje in de rommeldoos :-)



Uiteraard ontkomt ook dit stukje 'emplacementsmeubilair' niet aan een roestbehandeling voordat-ie op zijn plek wordt gezet.



De Analoge Speeltuin is een emplacementje dat zijn beste tijd achter zich heeft liggen en nu nog gebruikt wordt voor een enkele lokale trein en af en toe een paar wagenladingen. Alles, behalve het nog in gebruik zijnde perron, is daarom oud en roestig.
In de loods huist een echter clubje vrijwilligers dat zich ontfermd heeft over de oude analoge stoomlocs. Ook de grote BR 003 vindt hier liefdevol onderdak als ze niet voor museumritten op de hoofdbaan actief is ;-)



Door de instroom van onder andere 2400-en en een Bakkie op de hoofdbaan, zijn enkele locomotieven overcompleet geraakt. Eén daarvan is de (digitale) 236, die niet meer in het materieelbeeld op de hoofdbaan past. Deze loc is overgedragen aan de museumclub in de Analoge Speeltuin, waar ze met open armen ontvangen is. Dankzij deze mini-tankplaat kan de loc hier nu ingezet worden voor uiteenlopende werkzaamheden :-)


Martijn 8)