Hallo allemaal

De afgelopen tijd heb ik jullie af en toe een
preview gegeven van waar ik mee bezig ben. Het heeft even geduurd, maar dit projectje is nu zo ongeveer afgerond, dus het is tijd voor een update met lekker veel foto's! :-D

Eerst even dit, want hier had ik nog geen foto van geplaatst. Onlangs heb ik een zestal locjes van Bas overgenomen, één Delta en vijf analoge. De analoge aanwinsten staan hier opgesteld en vormen, samen met een 3090 die ik al had, een indrukwekkende rij locs op de losweg! :-D

Maar de locjes moeten even aan de kant want dit gebied is dit keer de
target area. Het doel is de ruimte tussen de rails op te vullen en van strooisel en dergelijke te voorzien. Ook heb ik een aantal bouwpakketjes in elkaar gezet (zie eerdere update-jes) om het emplacement mee aan te kleden.

Als eerste wordt de roestige kraan geplaatst, vlak voor de locloods. Dat paste allemaal
precies, maar er moest wel een stukje hek voor sneuvelen... Dus: de kniptang erin en een betonpaaltje uit de grond getrokken


Daarna moest er de nodige begroeiing weggehaald worden...

...zodat er een mooi gaatje ontstaat voor de poot van de kraan


Zoals gezegd: het past
precies, zowel tussen de paaltjes van het hek als in de breedte, tussen de muur en de veldweg.

Aan de andere kant is de ruimte tussen rails en muur al opgehoogd met twee lagen kurk (en wat strooisel). Daar heb twee gaatjes "gegraven" met een schroevendraaier en de poot van de kraan simpelweg afgeknipt. Daarna de kuiltjes gevuld met hobbylijm en vervolgens de twee einden van de poot in de kuiltjes gedrukt

Het schuine deel heb ik iets verder ingekort (geen kuiltje voor gemaakt) zodat het lijkt alsof de 'grond' in verdwijnt (maar dat is dus niet het geval).

Het ophogen van de ruimte tussen de sporen 2 en 3. De eerste laag kurk (van IKEA, U weet wel) ligt erin, de tweede ligt klaar.
Waarom kurk? Het is makkelijk te verwerken (aftekenen en uitknippen, iesse siempel), geen geklieder met vulmiddel oid en ik had het toch nog in huis... Mooie toepassing voor wat afvalstukjes en twee lagen geven de hoogte die ik wil.

Omdat de waterkraan vrij laag is en het wel handig is als je loc er nog onder past, wilde ik 'm nog ietsje hoger hebben. Aanvankelijk dacht ik aan een soort van betonnen tableau maar uiteindelijk heb ik besloten hem "in te bedden" in de ballast. Om de extra hoogte te krijgen heb ik de drie onderdelen op een stripje kurk gelijmd. Dat bood meteen de mogelijkheid om ze goed gepositioneerd te krijgen


Nadat het stripje op maat geknipt was kon het bovenop de andere twee lagen kurk gelijmd worden, ook weer met hobbylijm. De onderste twee lagen kurk zijn ook met hobbylijm vastgezet, zodat de kraan mooi stevig staat.

Tjah... en dan begint het Grote Strooien

Het recept heb ik eerder beschreven (zie
hier en
De Losweg) dus dat werd weer lekker kliederen. Wel met Busch lijm (7593), dat kost misschien wat meer maar ik vind het een stuk prettiger werken dan zelf verdunde houtlijm maken


Na de eerste strooironde was dit het resultaat. Begint erop te lijken, maar het is nog wel erg aangeharkt en netjes...


Voeg echter een beetje strooigras toe en zie! :-D
Het stuk tussen spoor 3 en 4 is inmiddels ook opgehoogd en bestrooiseld. Het graseffect is eenvoudig te maken: maak een beetje onregelmatig spoortje van strooisellijm, strooi tussen twee vingers de grasvezeltjes (van Heki) erover.
Strooi een flinke overmaat zodat het rustig in de lijm kan zakken daar waar lijm zit. Laat het een nachtje drogen en het overschot haal je dan gewoon weg met de stofzuiger


Dit had ik helemaal bedolven, maar het gras zit nu alleen daar waar ik lijm had gedruppeld. Het gras wat er nu nog zit, zit ook echt vast - in ieder geval stofzuigerbestendig


Verbazingwekkend hoe hard dat spul groeit... net schoongemaakt en nu is de poot van de kraan al weer aan het overwoekeren


Over kranen gesproken... deze hadden jullie nog niet gezien. Hij is voor op de losweg en het gewichtje (wat ik gebruik voor de Digitaal bestuurbare Märklin kraanwagen) dient om de touwtjes strak te trekken terwijl de lijm droogt. De haak is namelijk zo verderlicht dat de zwaartekracht er nauwelijks vat op heeft, dus er moest wat lijm aan te pas komen...


Dat rare ronde plastic ding wat als voet en draaipunt bijgeleverd was (zie vorige foto) vond ik maar niks, dus ik heb besloten een eigen sokkel te maken. Hier is een blokje hout (8mm MDF) omgetoverd in een blokje beton met wat mat grijze en mat zwarte verf. Het grijs is hetzelfde als wat ik voor de betonpaaltjes van het hekje gebruikt heb (Tamiya XF-20
Medium Grey).
Het trappetje heb ik uit een oude loopbrugtrap gezaagd en eraan vast gelijmd. Het rust aan de onderkant op een (hier niet zichtbaar) stripje dun, doorzichtig plastic (voor ruiten in huisjes). Dit vormt een driehoek en is dus stuk steviger dan wanneer de trap alleen aan de bovenzijde vastgelijmd zou zijn. In de bovenzijde is een 4mm gat geboord voor de kraan.

Hier is de kraan van een verfje voorzien en op zijn sokkel geplaatst. Dat is niet gelijmd, dus hij kan draaien. De kraan is oud, maar in gebruik, getuige de vettige, gesmeerde tandwielen en de glimmende zwengels...

Kleuren: Tamiya XF-63
German Grey, Revell Aqua 83
Rost, Revell Enamel 90 voor de handgrepen van de zwengels en (deels verdund) mat zwart voor de smeervlekken.

Dit is de kraan bij de loods in zijn uiteindelijke toestand. De poot aan de muurzijde heeft nog wat strooisel en grasjes gekregen en het dak van de kraan zit letterlijk aan de muur vastgelijmd. Het geheel staat werkelijk als een huis zo stevig, en nog waterpas ook


Ook bij de waterkraan is wat lang gras omhoog geschoten


De miniscule lantaarntjes zijn bij het Golfplaten Hutje terecht gekomen. Het zijn er vijf, eentje ligt op zijn snufferd net uit het zicht achter het gras, bij de oliedrum. De zesde lantaarn is naar ^Rook gegaan, en die zullen we vanzelf een keer zien figureren in één van zijn bouwverslagen


De centrale relaiskast van het emplacement heeft een plekkie gekregen tussen de sporen 2 en 3.

Ook de pomplorrie heeft een plekje gekregen

Zoals je ziet is-ie al een tijdje niet meer gebruikt...


En de loswegkraan, tot slot, staat uiteraard op de losweg, op zijn betonnen sokkel. Ervoor ligt een stapeltje oude tractorwielen waarvan ik eigenlijk niet zo goed weet waar ik ze kwijt moet... misschien laat ik ze daar wel liggen. Wel oppassen met de stofzuiger, want ze liggen nog los

(de rest is allemaal stofzuigerbestendig!)

En daarmee is dit stukje aankleding wel zo'n beetje afgerond. Een overzichtsplaatje


En nog eentje vanaf de andere kant, genomen vanuit het midden van de keerlus (nu kan het nog!).
Ziet dat er gezellig uit of niet? :-D
Tussendoor heb ik nog een ander klein projectje gedaan... Bij Den Uyl zag ik voor ?2,50 deze oerlelijke bus van BerlinPlast. Omdat-ie zo goedkoop is heb ik 'm meegenomen om te zien wat ik ermee kon...

(foto van internet, was vergeten hem te fotograferen in deze toestand)
Het blijkt dat je 'm eenvoudig uit elkaar trekt (letterlijk) in een handjevol onderdelen: bovenkant, onderkant, bodemplaat met de wielen, voorruit en de rest van het glaswerk. That's it

Vervolgens heb ik 'm van binnen en van buiten geschilderd en er een paar reizigers (die de TEE gemist hebben) erin gezet

Het resultaat:

Het is geen bestaande Nederlandse streekbus (het is een Duitse Ikarus 260) maar als je 'm in het juiste jasje steekt...

Gebruikte kleuren:
- Tamiya XF-1 Flat Black: banden, wielkasten, onderzijde, spiegels
- Tamiya XF-2 Flat White: dak, carrosserie, achteruitrijlicht
- Tamiya XF-3 Flat Yellow: carrosserie, kentekenplaat achter
- Tamiya X-6 Orange: richtingaanwijzers
- Revell Aquacolor 57 Grau: carrosserie, velgen
- Revell Aquacolor 88 Ocker: wanden en plafond binnenzijde
- Revell Aquacolor 330 Feuerrot: achterlichten
- Revell Aquacolor 350 Lufthansa Blau: kloffie van de bijgeleverde chauffeur
- Revell Enamel 32 (donkerrood): banken
- Revell Enamel 90 (chroom): sierstrips op zijkanten en velgen, spiegels
Het enige wat ik
niet geschilderd heb is de grill + koplampen, de vloer binnen en het glas

Zo zie je maar dat je met een beetje verf en wat geduld zelfs van zo'n El Cheapo modelletje nog best wat kunt maken

Zo... nou zijn jullie weer helemaal bij!

Martijn
