Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Zojuist even gesproken met de vriend die mij helpt met electronicazaken :-)

We gaan het probleem met de plakkende reedcontacten nu professioneel aanpakken :mrgreen:

Reedcontacten moeten miljoenen keren kunnen schakelen, mits ze maar voldoende beschermd zijn tegen inductie en piekspanningen. Daar zijn verschillende manieren voor, maar wat is nou de beste?

Om dat te weten te komen wil je eigenlijk het effect van je beveiliging meten. Immers:

:idea: Meten = weten! :idea:

Nou beschikt hij over een oscilloscoop en daarmee kun je zichtbaar maken wat het reedcontact te verduren krijgt als er geschakeld wordt :-)

Binnenkort gaan we met de oscilloscoop meten wat er in het contact gebeurt zonder beveiliging en daarna wat het effect is van verschillende beveiligingen en verschillende waarden van componenten die ervoor gebruikt worden. Is e.e.a. naar tevredenheid, dan worden alle reedcontacten hiervan voorzien zodat het probleem van de plakkende contacten definitief verholpen is en mijn schaduwstation jarenlang bedrijfszeker kan functioneren :-D

Zie HIER en HIER voor meer info over het beschermen van reedcontacten! En uiteraard hou ik julie op de hoogte van de ontwikkelingen ;-)

Martijn ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
En ondertussen klieder ik lekker verder natuurlijk :mrgreen:



;-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Martijn dat ziet er erg goed uit.. Leuk oud kleurtje :D

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Die lorry ziet er echt realistisch uit! Mijn complimenten.
Welke verf gebruik jij voor de roestkleur?

Groeten,
Alfred
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Roest (basis, al dan niet verdund) = Revell Aqua Color (361)83
Zwart (voor smeer, roet en kleurvariaties in het roest) = Tamiya XF-1
Zilver (voor het dak van de kraan) = Revell 91

Ze staan trouwens alledrie in beeld op de foto hierboven.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Een kleine impressie...



Die roestverf is geweldig :mrgreen:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Ja dat zien we!!!!

ben benieuwt hoe dat in je landschap zal staan.
blijf je volgen 8)

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
ben ook erg benieuwd
die kleine impressie
ziet er al erg mooi uit
complimenten
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Mooi!  8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Ziet er weer geweldig uit, maar ja we zijn niet anders gewend van jouw :lol:

Wacht al weer met spanning op de volgende update.


Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Mooi gemaakt Martijn  :) weer goed bezig  8)

Zit er ook nog "beweging"in de kraan of zit alles vast  :?:

Groetjes Fulco
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
CiteerZit er ook nog "beweging"in de kraan of zit alles vast  :?:

Nee, die kraan is volkomen vastgeroest, dat lijkt me duidelijk :mrgreen:

Ik had het zo kunnen maken dat de haak nog naar links en naar rechts kan bewegen door het deel waar de haak aan hangt niet vast te lijmen, maar dan kun je hem, als het dak erop zit, eigenlijk nergens meer vastpakken om hem te verschuiven. De haak zelf en de kabels waar hij aan hangt zijn van (kwetsbaar) plastic, dus hijsen is er ook niet bij.

Kortom: op mijn baan zal de kraan al enige tijd buiten gebruik zijn. De haak hangt werkloos in het midden, tussen de sporen in ;-)

Er is wel meer roestig in de Analoge Speeltuin. Het doel is een beetje vergane glorie uit te beelden die nog niet helemáál vergaan is. Er is nog genoeg activiteit, maar het stationnetje heeft betere tijden gekend. Vandaar ook hoog gras en roestige hutjes en zo.

Martijn :-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Martijn,
Mijn zegen heb je,voor zover je je er iets van aan trekt, ik ben gek op roest.Behalve op mijn auto.....!!!
Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Fotografie is een andere hobby van me, en ik ben DOL op "Desola": vervallen emplacementen, stilgelegde fabriekscomplexen en oude technologie in combinatie met onkruid en veel roest :-D

Als daar belangstelling voor is heb ik nog wel een mooie fotoserie van een oud hoogovencomplex in Duisburg. Ook de prachtige Völklinger Hütte heb ik gefotografeerd, maar die foto's mag ik niet publiceren, daar moest ik voor tekenen :?

Overigens, als ik die Trix hoogoven te pakken zou krijgen waar ik een tijdje naar gekeken heb, dan zou ik 'm "aangekleden" als een hoogoven die al 20 jaar stilligt, dus met veel roest, struiken, mos en bomen en zo :mrgreen:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hoi Martijn,


Dat ziet er schitterend uitzeg
Die verf erop maakt het echt af zeg maar
Zeker dan hoe jij iets wilt uitbeelden dan op je baan

wel even een vraagje nog dan :
Die roest verf zeg maar, "Roest (basis, al dan niet verdund) = Revell Aqua Color (361)83"

die 361 is dat het nieuwe kleur nr. nu en die 83 het oude
Ik kan me zoiets nog herinneren van Revell dat ze de nummers hadden aangepast ofzo.


gr Frans

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hoi Frans,

Ik verf alles wat ik aan bouwpakketten in elkaar zet omdat het er echt 100x beter uit gaat zien dan. Zoals denk ik wel bekend is, ben ik allergisch voor ongeschilderd plastic :-P

Wat de roestverf betreft: ik heb gewoon letterlijk genoteerd wat er op het potje staat... geen idee hoe dat nummer in elkaar zit. Ik neem aan dat het om de 83 gaat en dat dat het nummer van de kleur is binnen de Revell Aqua Color serie (vierkante, blauwe potjes).

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hoi Martijn


Dank je voor je reactie
Zal eens kijken of ik zo'n potje nog ergens heb staan
Denk het niet want jij hebt het over een vierkant potje
Ik heb nog die ronde potjes van ze ( liggen er al wat jaartjes  :? )

En inderdaad schilderen anders zo'n plastic look
Helaas doe ik het ook niet altijd.


gr Frans

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Deze potjes zijn het:


www.modellmarine.de

Zoals de naam al aangeeft is het op waterbasis. Makkelijk te verdunnen en schoon te maken, schildert lekker en droogt als een tierelier ;-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
dat ziet er erg goed/mooi uit :shock:
8) he ik heb dat  bouwdoosje ook nog
veel plezier er mee
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
acido is deze verf nieuw ??? of net uit ofzo ken het eigenlijk niet eens
net als wat frans zegt wel die ronde
die verf werkt wel erg goed en ziet er ook goed uit
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Die verf is er nog niet zo heel lang, volgnes mij. Het grote verschil met de vertrouwde ronde potjes is dat deze waterverdunbaar is.

Een groot voordeel daarvan is dat het razendsnel droogt (binnen 10 minuten) en je dus lekker door kunt schilderen. Ook is het erg fijn dat je je kwasten gewoon in een potje water kunt schoonmaken en je niet met peut aan de gang hoeft.

De Tamiya verf die ik naast deze ook veel gebruik is ook op waterbasis (acryl) heeft diezelfde eigenschappen.

Beide zijn aanraders! :-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Martijn,

het ziet er superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr uit. Zal dit op de voet blijven volgen. Ga zo door.

Groetjes, John
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hallo Martijn.
Super resultaat en dat met maar 3 busjes verf! 8)
Maar nu ik gezien heb waar jij je inspiratie opgedaan heb is het oog van de meester voldoende om dit na te bootsen? (hoop ik dan hè!) 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Iedereen kan het! :-D


  • Neem een plastic mengbakje waar je met een lucifer oid een paar dikke druppels roestverf plus, naast (!) de roestverf, een paar druppels van de andere kleur (zwart, zilver of de kleur die het onderwerp ooit gehad heeft).
  • Neem een beetje roest op je kwastje en begin te schilderen. Waar je vervuiling (zwart) of "originele kleur" wilt, neem je wat van de tweede kleur mee vanuit het mengbakje. Niet teveel mengen/roeren, dan wordt het te egaal, het doel is een streperig effect. Het zwart zorgt voor kleurnuances in het roest.
  • De roestkleur is vrij sterk en drukt de tweede kleur vrij makkelijk weg. Het is een kwestie van proberen om de juiste balans te vinden tussen de kleuren. Hier wat extra roest, daar wat extra van de andere kleur.
  • Smeerplekken (matzwart) kun je eventueel ook achteraf nog doen.
  • Het kan ook met meer dan twee kleuren (zoals het dak van de kraan)
  • Het wil wel eens helpen om de verf in het mengbakje met een paar druppels water te verdunnen, met name als je na het aan brengen van de eerste laag nog wat wilt bijwerken.
  • en verder... lekker flotsen, het hoeft immers niet strak gelakt! (juist niet zou ik zeggen) :-)

Het plaatje nog een keer:


En de roestfoto's zijn dan ook inderdaad ter inspiratie, niet alleen voor mezelf! :-)

Btw... ik heb nog een vierde kleur gebruikt: Feuerrot, alleen voor de bedieningskast. Die is ook roestig, maar verraadt nog wat zijn originele kleur geweest is ;-)

Succes!

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hoi Martijn,


Wat Robert ook al vroeg over de verf en jij dus zelf ook al vertelde
Het is denk ik nog niet zo bekend blijkbaar.

Was vandaag bij toeval even in 't winkelcentrum, dus ik meteen even naar de speelgoed / modelwinkel om te vragen over die verf
Ze verkopen namelijk wel de ronde potjes Revell verf

Helaas, het leek wel of ze water zagen branden want ze hadden er nog niet van gehoord
Wel gaven ze me de tip om naar een andere modelwinkel te gaan en het daar eens te proberen.

Helaas lag die niet op de weg naar huis.
Volgende keer maar eens kijken daar.


mvg Frans

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hoi Frans,

Kom naar Bussum, Den Uyl verkoopt ze! ;-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Heey Martijn,

Leuke update zeg!!
Ik heb voor mijn baan de rails van een roestkleurtje voorzien.
Blijft toch super om te zien en maakt de baan stukken realistischer.
Ga zo door en hou ons up to date!! :D

Groetjes Antal
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
bedankt voor het antwoord en het plaatje
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
ziet er echt goed uit, moet ik onthouden voor mijn baan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Martijn, tamiya heeft nu toch iets wreeds.......ik was vanmiddag bij Interhobby, en daar zag ik een soort make-up doosje met verouderings poeders, rust,snow,gun-metal (silver) enz. Ik denk dat ik één dezer dagen maar eens terug ga om zo'n setje te kopen.

Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
hey willem jan
die doosjes heb ik en bevallen goed hoor bij mijn draadje is tezien welke doosjes ik heb
volgend mij zijn deze er alwel een tijdje
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citaat van: w67 op dinsdag 26 februari 2008, 19:00:58
Martijn, tamiya heeft nu toch iets wreeds.......ik was vanmiddag bij Interhobby, en daar zag ik een soort make-up doosje met verouderings poeders, rust,snow,gun-metal (silver) enz. Ik denk dat ik één dezer dagen maar eens terug ga om zo'n setje te kopen.

Willem-Jan

Willem-Jan, dat klinkt goed! Laat even weten wat je bevindigen zijn :-)

Ik heb zulke setjes zelf nog niet gezien. Als je een artikelnummer oid hebt kan ik eens informeren...

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hallo,

Die doosjes zijn er inderdaad al een rijdje, heb er ook eentje...is net make-up :) Klik hier voor een overzichtje :idea:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
.. en ik vanmorgen maar denken dat m'n vriendin ziek was.. heeft ze het verkeerde make-up doosje gebruikt  :lol:  :lol:  :lol:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hey, thanx, Rolf :-)

Heeft inderdaad veel weg van een make-up doos, laat het maar niet slingeren als je een vrouw in huis hebt! :mrgreen:

Heb je er al wat mee gedaan? Zo ja, wat zijn je ervaringen?
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citaat van: OmeLaurus op woensdag 27 februari 2008, 11:47:02
.. en ik vanmorgen maar denken dat m'n vriendin ziek was.. heeft ze het verkeerde make-up doosje gebruikt  :lol:  :lol:  :lol:

En jij maar denken dat je d'r gisterenavond toch beter binnen had kunnen laten :| Van een nachtje in de regen is ze gewoon spontaan gaan roesten :mrgreen:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
 :) :D :lol: "We're not in Kansas anymore.."

Maareh Rolf.. jij hebt dat Tamiya spul begrijp ik? Hoe werkt het? simpelweg de onderdelen met een kwastje poederen? Moet je het daarna nog fixeren??
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citaat van: Acido op woensdag 27 februari 2008, 11:48:53
Heb je er al wat mee gedaan? Zo ja, wat zijn je ervaringen?

Heb slechts een beetje met dat spul 'gespeeld' :) Heb ook nog een hele set weathering-powders van Artitec :idea:

Om een object lekker vies te maken werkt het best aardig maar gericht verouderen met poeder vind ik lastig. Zeker bij dat Tamiya spul gaan de kleuren al snel door elkaar heen lopen als je het ene bijgeleverde 'kwastje' gebruikt. Daarbij moet je bij werken met poeders eigenlijk fixeren met iets als haarspray heb ik begrepen...en dat durf ik niet aan :|

Volgens mij kun je het beste eerst gericht verouderen op jouw manier of door middel van dry-brushen...en dan daarna met poeder nog een piepklein beetje korrelig reliëf aanbrengen voor iets meer 'diepte' en realistische 'stoffigheid' o.i.d. :)

Let wel, een finished product heb ik nog niet...these are just hunches 8)

Hartelijke groeten,

Rolf

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Goed weatheren is sowieso een kunst... kwestie van klein beginnen op onschuldige objecten (bouwpakketjes ipv BigBoys) en veel oefenen denk ik...

Het blijft toch een beetje eng want als je het verknooit...

Ik kan me goed voorstellen dat de boel met lak of haarspray bewerken toch ook wel een drempel is :-P

Voorlopig klieder ik lekker verder met wat gewone, matte acrylverven op onschuldige bouwpakketjes. Goed om te weten dat dergelijke make-updoosjes bestaan, though :-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Nog een vers voorbeeldje van mijn eigen flotswerk... :-P


(vergelijk eens met hoe ze op het doosje staan afgebeeld...)



Lanzamerhand verzamel ik aardig wat leuke objecten om het stationnetje in de Analoge Speeltuin wat verder mee af te werken. Ik heb nog een klein bouwpakketje te gaan, maar binnenkort ga ik e.e.a. plaatsen en zal ik dus ook weer met strooisel aan de gang moeten 8)

Martijn :-)


Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hoi Martijn,


Dat ziet er weer aardig uit zeg
Wat je zoal niet kan doen met een beetje verf zeg maar

Moet denk ik toch eens snel gaan kijken bij die andere hobbywinkel voor die verf  :P



gr Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
hey martijn
ik hoop dat ik ook even mag antwoorden op je vraag
CiteerIk heb zulke setjes zelf nog niet gezien
ik heb setje a/b/c en het werkt erg goed heb er nog niet alteveel mee gedaan en het is ook voornamelijk geweest voor het oefenen maar ik ga dit spul zeker vaker gebruiken
overigens wil ik de stiften van tamiya ook eens gaan proberen
het huisje wat op mijn aansluitkastje staat in mijn draadje daar het dak van is ook met deze make up doosjes verouderd
klein beetje het sponsje nat en gaan
hoop dat je er wat aan hebt kan het je echt aanraden
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Martijn,

Die groene waterkraan is erg mooi, dat ga ik even bij je afkijken  :). Verder moet je niet te veel roest doen op die dingen hè !
Ik heb foto's van kranen bij SSN en die zitten helemaal niet onder de roest...

Succes verder,

Robbert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Martijn,

prachtig, ziet er fantastisch uit. Kan niet wachten op nog meer foto's. Ga zo door.

Groetjes, John
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citeerhoop dat je er wat aan hebt kan het je echt aanraden
Ik ga er zeker een keer mee stoeien, al weet ik nog niet wanneer :-)

CiteerDie groene waterkraan is erg mooi, dat ga ik even bij je afkijken 
haha, dat mag hoor :-) Ik heb wel matte verf gebruikt (Tamiya Flat Green) omdat verf tegen de tijd dat het object gaat roesten meestal zijn glans verloren heeft ;-)

CiteerIk heb foto's van kranen bij SSN en die zitten helemaal niet onder de roest...
Natuurlijk niet... :-D De SSN is een museumbedrijf en alles wat bij een museumbedrijf daadwerkelijk in gebruik is ziet er doorgaans uit alsof het gisteren opgeknapt is :-P

Mijn doel is een emplacement na te bootsen wat normaal in gebruik maar in verval is... de kranen geven dus hun staat weer zoals die was vóórdat het emplacement opgedoekt werd en de kranen naar een SSN-achtig bedrijf verhuisden :mrgreen:
De "Speeltuin" zelf is dus nadrukkelijk geen museumbedrijf... de centen voor groot onderhoud zijn al jaren op en ze moeten het doen met de (roestige) spulletjes die ze hebben ;-)

Martijn 8)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 17 maart: Het Emplacement)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 17 maart: Het Emplacement)
Hallo allemaal :-)

De afgelopen tijd heb ik jullie af en toe een preview gegeven van waar ik mee bezig ben. Het heeft even geduurd, maar dit projectje is nu zo ongeveer afgerond, dus het is tijd voor een update met lekker veel foto's! :-D


Eerst even dit, want hier had ik nog geen foto van geplaatst. Onlangs heb ik een zestal locjes van Bas overgenomen, één Delta en vijf analoge. De analoge aanwinsten staan hier opgesteld en vormen, samen met een 3090 die ik al had, een indrukwekkende rij locs op de losweg! :-D


Maar de locjes moeten even aan de kant want dit gebied is dit keer de target area. Het doel is de ruimte tussen de rails op te vullen en van strooisel en dergelijke te voorzien. Ook heb ik een aantal bouwpakketjes in elkaar gezet (zie eerdere update-jes) om het emplacement mee aan te kleden.


Als eerste wordt de roestige kraan geplaatst, vlak voor de locloods. Dat paste allemaal precies, maar er moest wel een stukje hek voor sneuvelen... Dus: de kniptang erin en een betonpaaltje uit de grond getrokken :-P


Daarna moest er de nodige begroeiing weggehaald worden...


...zodat er een mooi gaatje ontstaat voor de poot van de kraan :-)


Zoals gezegd: het past precies, zowel tussen de paaltjes van het hek als in de breedte, tussen de muur en de veldweg.


Aan de andere kant is de ruimte tussen rails en muur al opgehoogd met twee lagen kurk (en wat strooisel). Daar heb twee gaatjes "gegraven" met een schroevendraaier en de poot van de kraan simpelweg afgeknipt. Daarna de kuiltjes gevuld met hobbylijm en vervolgens de twee einden van de poot in de kuiltjes gedrukt :-P
Het schuine deel heb ik iets verder ingekort (geen kuiltje voor gemaakt) zodat het lijkt alsof de 'grond' in verdwijnt (maar dat is dus niet het geval).


Het ophogen van de ruimte tussen de sporen 2 en 3. De eerste laag kurk (van IKEA, U weet wel) ligt erin, de tweede ligt klaar.
Waarom kurk? Het is makkelijk te verwerken (aftekenen en uitknippen, iesse siempel), geen geklieder met vulmiddel oid en ik had het toch nog in huis... Mooie toepassing voor wat afvalstukjes en twee lagen geven de hoogte die ik wil.


Omdat de waterkraan vrij laag is en het wel handig is als je loc er nog onder past, wilde ik 'm nog ietsje hoger hebben. Aanvankelijk dacht ik aan een soort van betonnen tableau maar uiteindelijk heb ik besloten hem "in te bedden" in de ballast. Om de extra hoogte te krijgen heb ik de drie onderdelen op een stripje kurk gelijmd. Dat bood meteen de mogelijkheid om ze goed gepositioneerd te krijgen :-)


Nadat het stripje op maat geknipt was kon het bovenop de andere twee lagen kurk gelijmd worden, ook weer met hobbylijm. De onderste twee lagen kurk zijn ook met hobbylijm vastgezet, zodat de kraan mooi stevig staat.


Tjah... en dan begint het Grote Strooien :mrgreen:
Het recept heb ik eerder beschreven (zie hier en De Losweg) dus dat werd weer lekker kliederen. Wel met Busch lijm (7593), dat kost misschien wat meer maar ik vind het een stuk prettiger werken dan zelf verdunde houtlijm maken :-P


Na de eerste strooironde was dit het resultaat. Begint erop te lijken, maar het is nog wel erg aangeharkt en netjes... ;-)


Voeg echter een beetje strooigras toe en zie! :-D
Het stuk tussen spoor 3 en 4 is inmiddels ook opgehoogd en bestrooiseld. Het graseffect is eenvoudig te maken: maak een beetje onregelmatig spoortje van strooisellijm, strooi tussen twee vingers de grasvezeltjes (van Heki) erover.
Strooi een flinke overmaat zodat het rustig in de lijm kan zakken daar waar lijm zit. Laat het een nachtje drogen en het overschot haal je dan gewoon weg met de stofzuiger :-P


Dit had ik helemaal bedolven, maar het gras zit nu alleen daar waar ik lijm had gedruppeld. Het gras wat er nu nog zit, zit ook echt vast - in ieder geval stofzuigerbestendig ;-)


Verbazingwekkend hoe hard dat spul groeit... net schoongemaakt en nu is de poot van de kraan al weer aan het overwoekeren :mrgreen:


Over kranen gesproken... deze hadden jullie nog niet gezien. Hij is voor op de losweg en het gewichtje (wat ik gebruik voor de Digitaal bestuurbare Märklin kraanwagen) dient om de touwtjes strak te trekken terwijl de lijm droogt. De haak is namelijk zo verderlicht dat de zwaartekracht er nauwelijks vat op heeft, dus er moest wat lijm aan te pas komen... ;-)


Dat rare ronde plastic ding wat als voet en draaipunt bijgeleverd was (zie vorige foto) vond ik maar niks, dus ik heb besloten een eigen sokkel te maken. Hier is een blokje hout (8mm MDF) omgetoverd in een blokje beton met wat mat grijze en mat zwarte verf. Het grijs is hetzelfde als wat ik voor de betonpaaltjes van het hekje gebruikt heb (Tamiya XF-20 Medium Grey).
Het trappetje heb ik uit een oude loopbrugtrap gezaagd en eraan vast gelijmd. Het rust aan de onderkant op een (hier niet zichtbaar) stripje dun, doorzichtig plastic (voor ruiten in huisjes). Dit vormt een driehoek en is dus stuk steviger dan wanneer de trap alleen aan de bovenzijde vastgelijmd zou zijn. In de bovenzijde is een 4mm gat geboord voor de kraan.


Hier is de kraan van een verfje voorzien en op zijn sokkel geplaatst. Dat is niet gelijmd, dus hij kan draaien. De kraan is oud, maar in gebruik, getuige de vettige, gesmeerde tandwielen en de glimmende zwengels... ;-)
Kleuren: Tamiya XF-63 German Grey, Revell Aqua 83 Rost, Revell Enamel 90 voor de handgrepen van de zwengels en (deels verdund) mat zwart voor de smeervlekken.


Dit is de kraan bij de loods in zijn uiteindelijke toestand. De poot aan de muurzijde heeft nog wat strooisel en grasjes gekregen en het dak van de kraan zit letterlijk aan de muur vastgelijmd. Het geheel staat werkelijk als een huis zo stevig, en nog waterpas ook :-P


Ook bij de waterkraan is wat lang gras omhoog geschoten ;-)


De miniscule lantaarntjes zijn bij het Golfplaten Hutje terecht gekomen. Het zijn er vijf, eentje ligt op zijn snufferd net uit het zicht achter het gras, bij de oliedrum. De zesde lantaarn is naar ^Rook gegaan, en die zullen we vanzelf een keer zien figureren in één van zijn bouwverslagen ;-)


De centrale relaiskast van het emplacement heeft een plekkie gekregen tussen de sporen 2 en 3.


Ook de pomplorrie heeft een plekje gekregen :-) Zoals je ziet is-ie al een tijdje niet meer gebruikt... :-P


En de loswegkraan, tot slot, staat uiteraard op de losweg, op zijn betonnen sokkel. Ervoor ligt een stapeltje oude tractorwielen waarvan ik eigenlijk niet zo goed weet waar ik ze kwijt moet... misschien laat ik ze daar wel liggen. Wel oppassen met de stofzuiger, want ze liggen nog los :mrgreen: (de rest is allemaal stofzuigerbestendig!)


En daarmee is dit stukje aankleding wel zo'n beetje afgerond. Een overzichtsplaatje :-)


En nog eentje vanaf de andere kant, genomen vanuit het midden van de keerlus (nu kan het nog!).
Ziet dat er gezellig uit of niet? :-D


Tussendoor heb ik nog een ander klein projectje gedaan... Bij Den Uyl zag ik voor ?2,50 deze oerlelijke bus van BerlinPlast. Omdat-ie zo goedkoop is heb ik 'm meegenomen om te zien wat ik ermee kon...


(foto van internet, was vergeten hem te fotograferen in deze toestand)

Het blijkt dat je 'm eenvoudig uit elkaar trekt (letterlijk) in een handjevol onderdelen: bovenkant, onderkant, bodemplaat met de wielen, voorruit en de rest van het glaswerk. That's it :-P

Vervolgens heb ik 'm van binnen en van buiten geschilderd en er een paar reizigers (die de TEE gemist hebben) erin gezet :-)

Het resultaat:


Het is geen bestaande Nederlandse streekbus (het is een Duitse Ikarus 260) maar als je 'm in het juiste jasje steekt... ;-)

Gebruikte kleuren:


  • Tamiya XF-1 Flat Black: banden, wielkasten, onderzijde, spiegels
  • Tamiya XF-2 Flat White: dak, carrosserie, achteruitrijlicht
  • Tamiya XF-3 Flat Yellow: carrosserie, kentekenplaat achter
  • Tamiya X-6 Orange: richtingaanwijzers
  • Revell Aquacolor 57 Grau: carrosserie, velgen
  • Revell Aquacolor 88 Ocker: wanden en plafond binnenzijde
  • Revell Aquacolor 330 Feuerrot: achterlichten
  • Revell Aquacolor 350 Lufthansa Blau: kloffie van de bijgeleverde chauffeur
  • Revell Enamel 32 (donkerrood): banken
  • Revell Enamel 90 (chroom): sierstrips op zijkanten en velgen, spiegels

Het enige wat ik niet geschilderd heb is de grill + koplampen, de vloer binnen en het glas :-P

Zo zie je maar dat je met een beetje verf en wat geduld zelfs van zo'n El Cheapo modelletje nog best wat kunt maken :mrgreen:


Zo... nou zijn jullie weer helemaal bij! ;-)

Martijn 8)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 17 maart: Het Emplacement)
Wauwie,Martijn dat ziet er reete strak uit zeg.Als ik dat verslag van je lees in alle 13 pagina's krijg ik er steeds meer zin in om met de scenery te beginnen,maar geduld is een schone zaak......eerst het technische gedeelte en dan...................kan bijna niet wachten,,,,Succes

groetjes Huib
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 17 maart: Het Emplacement)
Super martijn. Erg mooi gemaakt allemaal!!!
Ga zo door!

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 17 maart: Het Emplacement)
Martijn,

Ik vind het altijd prachtig die verslagen van jou, ook dit ziet er weer super uit!

Groeten,
Mads
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 17 maart: Het Emplacement)
Hoi Martijn,

Weer een mooi verslag. Prachtige scenery met gevoel voor detail gemaakt, schitterend.

Groetjes,

Tighfield :D