Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo John,

Ik heb eens zitten denken, Als je nu om je installatie een kast bouwt en bij de in en uit gang maak je een soort plastiek en/of rubbere lammelen die het stof tegen houden.
Maar ik denk dat je dan ten allertijde ook een afzuiging zult moeten maken, anders krijg je denk ik door het blazen een overdruk en wordt het stof door de in en uit gang nog naar buiten geblazen.
En dan gebeurt het met een bepaalde kracht omdat de openingen dan niet groot zijn.
Ach het was maar een hersenspinsel.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo John,

Dat van die PC ventilatoren is geen slecht idee. :idea:
Als je een tunnel maakt met aan de bovenkant één die blaast en aan de onderkant twee die zuigen (voor de onderdruk) zou het moeten werken. aan de twee die zuigen kan je nog een soort van stofzak maken.
Ik heb laatst mijn PC opengehad en als je zag wat een stof daarin zat moet dit ook kunnen. :-)

Groet en suc6 met dit project
Ron.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
Goedeavond,

vanmiddag weer enkele uren kunnen klussen en heb ervoor gekozen om dit eerst verder uit te werken alvorens andere opties te onderzoeken.

Het railsverloop heb ik iets gewijzigd waardoor er meer ruimte gekomen is tussen de rails en de zijkant. Daarna heb ik eerst twee gaten gemaakt in de basisplaat:



Om de hoogte van de rails hetzelfde te houden, zijn er houten latjes geplaatst:



Vervolgens de "luchtdouche" geplaatst en gestart met het maken van een afscherming. Hier eerst een foto met het dak nog half open:



En dan nog één met het dak volledig afgesloten:



Tot slot nog een foto geschoten vanaf de zijkant met inkijk in de "sluis":



Het ziet nu niet echt mooi uit maar het gaat eerst om het resultaat ;) Helaas vandaag geen tijd meer gehad om de schakeling te maken en dit te testen, dit zal helaas moeten wachten tot het volgend weekend :?

Citaat van: karst.drenth op zondag 20 februari 2011, 23:24:45

Nu was ik aan het denken om voor de afzuiging enkele kleine PC-ventilatoren in te bouwen zoals bv Dat was het eerste waar ik aan dacht en wilde posten... maar toen brak hier de hel los :) :) :)


Karst,

niets ernstig hopelijk?

Citaat van: Günther op maandag 21 februari 2011, 11:30:48

Ach het was maar een hersenspinsel.


Günther,

hier is dit idee ook uit geboren :D

Citaat van: RoCoMaDu op maandag 21 februari 2011, 17:19:05

Dat van die PC ventilatoren is geen slecht idee. :idea:
Als je een tunnel maakt met aan de bovenkant één die blaast en aan de onderkant twee die zuigen (voor de onderdruk) zou het moeten werken. aan de twee die zuigen kan je nog een soort van stofzak maken.


Ron,

lijkt mij ook een betere optie dus als iemand zich geroepen voelt, ga je gang :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
Hoi John,

Dat ziet er mooi uit zo! :)
Veel plezier met het testen.
Ik hoop dat het goed werkt!
Echt een leuk en origineel idee zo, zo'n luchtsluis.

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
Citaat van: Tilly
Citaat van: karst.drenth
... maar toen brak hier de hel los...

Karst, niets ernstig hopelijk?

Nee, helemaal niet, want ik bedoelde dat hier in het draadje de hel los brak over je ontwerp ;)

Dus had ik me maar even afzijdig gehouden  :D :D Had m'n handen namelijk wel vol een het bouwen van een messing kit ( zie BNLS ;) )

Grtzz,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
John, schitterend concept voor een probleem dat we allemaal hebben.

Alleen vrees ik (als leek hardop denkend :)) dat het stof zal worden rondgeblazen en er uiteindelijk meer stof op en in de wagens zal terechtkomen, en wat meer is, ook in de locs en mogelijk de motoren kan beschadigen...

Wat denk je van een eenvoudig systeem van zachte borstels waar de treinen doorheen moeten, een soort tunnel, dat het stof opvangt en die je nadien kunt reinigen met een stofzuiger?

Pierre 
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
Citaat van: Gijs op woensdag 23 februari 2011, 12:29:44

Wijze les van Kodak die ik heel lang geleden heb geleerd.

Blaas er geen stof in maar zuig het weg.

Wat ik maar wil zeggen, vooral personen wagons zijn alles behalve luchtdicht, en ben je niet bang dat je dan het stof dat bijvoorbeeld op een raampje zit zo de wagon word ingeblazen?


Hoi Gijs,

dat stof in de wagons geblazen wordt ben ik niet zo bang voor. Het is ook de bedoeling om de druk van de blaaslucht zo laag mogelijk in te stellen en zo goed mogelijk af te zuigen. Met alleen afzuigen krijg je dit stof denk ik niet weg maar ik twijfel erover of perslucht wel de goeie keuze is. Met name twijfel ik over eventuele vocht problemen, stroomverbruik en lawaai(compressor). Zijn ventilatoren toch een betere optie? Maar goed, van het weekend eerst maar eens testen of het werkt.

Citaat van: Pierre op woensdag 23 februari 2011, 12:41:03

Alleen vrees ik (als leek hardop denkend :)) dat het stof zal worden rondgeblazen en er uiteindelijk meer stof op en in de wagens zal terechtkomen, en wat meer is, ook in de locs en mogelijk de motoren kan beschadigen...

Wat denk je van een eenvoudig systeem van zachte borstels waar de treinen doorheen moeten, een soort tunnel, dat het stof opvangt en die je nadien kunt reinigen met een stofzuiger?


Hoi Pierre,

zodra je een onderdruk kunt creeëren in "de cabine" kun je het rondblazen van stof voorkomen, testen zul dit wel nog uit moeten wijzen ;)

Zachte borstels lijkt mij geen optie, er zitten zo vele kleine details op loks en wagens waarachter deze borstels kunnen blijven hangen :(

Groetjes en weer bedankt voor het meedenken, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
John,

Ten eerste gebruik je gewone lucht.
Perslucht heeft een brandweerman in zijn rugfles als hij een brandend huis binnen gaat.
Een op perslucht staat een paar bar druk.
Moet je niet door elkaar halen want dat kan gevaarlijk zijn.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
Hoi John,

Ik heb hier een link, misschien een leuke luchtpomp voor je idee;

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?LUCHTPOMPEN=&productID=1881

Er zijn drie verschillende types met uiteraard drie verschillende opbrengsten en

prijzen.

Voor vacuum te creëeren kun je het volgende gebruiken, die krijgt ook lucht van het

compressortje;

Link moet zijn: ===> Klik (met dank aan Wim)

Conrad levert hiervoor ook de juiste koppelingen en slangen.

Ik blijf je volgen wat het gaat worden en wat je bevindingen zijn.

Succes

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
John, zou je de drank niet eens laten staan  :D

Het idee is wel heel apart...heel apart (man bijt hond)   :-)

Machtig mooi uitgevoerd hoor, ik zou het niet kunnen..maar is het geen water naar zee dragen ??
Ik doe thuis ook het huishouden maar alle stof buitenshuis houden is echt onmogelijk  ;)

Succes met je project !!

Groeten,

Hans  ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
Fred Vonk's link naar Conrad werkt niet.
Moet zijn: ===> Klik
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
Hallo John,

Je hebt niet stilgezeten en dat het idee "borrelt"in je hoofd, ik kan mij dat voorstellen. Wel leuk dat je die uitdaging aangaat en blaas en zuig installatie voor je treinen.
Ik ben ook erg benieuwd naar je vervolg hierop.

Succes en groeten,

Ronald  :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
Hallo allemaal,

opnieuw weer bedankt voor al jullie ideeën, samen komen we er wel uit :)

Die luchtpompen zien er wel goed uit maar van die vacuümpomp ben ik minder gecharmeerd. Dit lijkt wel een soort venturi en mijn ervaring daarmee is dat het veel herrie maakt en veel lucht kost :?

Maar goed, eerst eens testen of het principe werkt. Vannacht profisorisch onderstaande schakeling gebouwd:



Dit werkt helaas niet. Zodra er een trein over deze sectie rijdt dan blijft het massacontact (geïsoleerde railstaaf) niet constant gemaakt met als gevolg dat het relais continu aan/uit schakeld en dus het ventiel "klappert". Zojuist een K84 decoder besteld bij AlbertJan en met en beetje geluk hebben we deze morgen in huis.

Nu heb ik nog totaal geen ervaring met K84 decoders maar heb begrepen dat deze net als K83 decoders een adres krijgen en je dus via dit adres 4 in- uitgangen(duurcontacten) kunnen schakelen. Hoe wordt nu eigenlijk deze K84 aangestuurd? Met andere woorden, hoe kan nu via Koploper de opdracht naar de K84 gegeven worden? Via de terugmelding(S88)?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
Een K84 kun je in Koploper gewoon een adres geven en bijv. via een bezetmeldcontact (logische/speciale actie) schakelen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 21-02-2011: Bouw luchtsluis deel 2)
Hoi Aldert,

bedankt voor de snelle reactie. Ik ga gelijk puzzelen :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
Hallo allemaal,

ik heb zojuist 2 filmpjes gemaakt waarop de werking te zien is. Eerst de hamsterkooi leeggemaakt :D en daarmee overdreven de daken van de wagons vervuild. Veel kijkplezier:





Het lijkt goed te werken :) Duidelijk is wel dat er een afzuiging moet komen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
Dit ziet er super uit!  B)

Alleen heb ik het idee dat er ook vuil/stof op de rails valt in de luchtsluis wat blijft liggen. Is het daarom niet een idee om de railbedding tussen de staven weg te halen. Hierdoor valt ook dat vuil/stof in de 'afvoer'.
Misschien is dit idee al een keer voorbij gekomen, maar kon het zou gauw niet terug vinden.

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
René,

K-rails is inderdaad een optie al denk ik dat de hoeveelheid stof wel meevalt als je de treinen hier regelmatig doorheen laat rijden. Er rijdt trouwens ook nog een lux-reinigingtrein rond :)

Het is de bedoeling dat alle treinen hier doorheen gaan rijden, ik ben nl lui aangelegt :D De optie met deurtjes is dus wel goed bedacht maar voor mij onuitvoerbaar.

Groetjes, John



Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
Werkt goed John  :thumbup:

Bij nader inzien denk ik dat railbedding weg halen tussen de spoorstaven weinig zin heeft, er rijden immers wagons/rijtuigen over, dus merendeel stof zal naast de rails terechtkomen.

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
En als je nu de blazers rond de openingen maakt van de tunnel en de blaasrichting naar binnen zet?

Ik denk dat je daardoor al aardig de stof tegenhoud die de baan op wordt geblazen. Als je namelijk alleen links en rechts van de trein blaast dan kan het stof bij de uiteinden alle kanten op.

Leuk project!

Succes.

Groet,

Ryan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
met ventilatortjes uit een oude computer onder de opening naast de rails te bevestigen is het mischien al mogelijk om de onderdruk te behalen dat er geen lucht via de deurtjes naar buiten blaast. als er onder dan ook nog iets is om het vuil op te vangen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
Ha die John.
Wat een geweldig leuk en interessant ontwerp.
En dan te bedenken dat dit natuurlijk nog maar de 1e aanzet voor het gehele ontwerp is!

Citaat van: Ryan op vrijdag 25 februari 2011, 15:18:57
En als je nu de blazers rond de openingen maakt van de tunnel en de blaasrichting naar binnen zet?

Dat lijkt mij zeker een hele goede optie want dit kan dan, i.c.m. de stofafzuiging, zeker al het stof binnenhouden.

Veel succes en zeker ook veel plezier! :)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
Ha, het is bijna te gek om waar te zijn, maar het gaat echt werken, succes met de stofafzuiging, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
John dat ziet er prima uit, mijn complimenten maar je hebt zelf al gecanstateerd dat er een afzuiging moet komen. De venturi (of ejecteur) welke in een link heb aangegeven maak inderdaad lawaai maar de luchtcompressor die ik ook genoemt heb levert niet zoveel druk dus dat zal wel mee vallen. Je kan de venturi altijd nog  voorzien van isolatie.

Fred
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
Hoi John,

Leuk om de installatie in bedrijf te zien. :thumbup:
Succes met de verdere verbeteringen.

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
Hoi John,

Geweldig om te zien dat het werkt.
Succes met de stof afzuiging, maar dat gaat vast goed komen.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
Zoiets kan ik nog wel in de huishouding gebruiken...nooit meer stofzuigen, wat een weelde  :-) :thumbup:

John, wanneer komt ie in productie  ;)

Zonder dollen, je moet maar op het idee komen..succes  :thumbup:

Groeten,

Hans
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
Hey John,

Ziet er erg goed uit hoor.
Misschien toch een idee om deurtjes te maken in je luchtsluis.
Openen zodra er een trein aan komt.
Trein rijdt door de sluit.
Deuren sluiten.
En de afzuiging !!! blijft nog even doorgaan.
Zo voorkom je mogelijk nog meer stof op je baan.
Het is maar een ideetje hoor  :D
Ben erg onder de indruk.

Succes Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
hi john, super filmpje ! ...

je kan ook een extension koppelen achter je switch pilot servo decoder .. geeft je 4 schakeluitgangen

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)

erg mooi filmpje :biggrin:

Gr,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
wat een idee :) ik dacht eerst: "dat gaat ie niet menen", maar dat had ik dus mooi mis.

bouw jij het maar eerst, dan kunnen we het allemaal namaken als het goed werkt ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-02-2011: Fimpjes werking luchtsluis)
Vincent, dat had je gedacht (namaken) ...John heeft hier allang octrooi op aangevraagd   :idea:  :D

Of heb ik hem nu weer op een idee gebracht  8o

Hans  :P
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Goedemorgen allemaal,

de goede ideeën blijven je hier om de oren vliegen :-)

Zojuist 4 ventilatoren ingebouwd voor de afzuiging. Ze hebben een afmeting van 8 x 8cm, werken op 12V en hebben een vermogen van 1.4W. Hier eerst een foto "van onderen" van voor de inbouw:



Het is allemaal niet al te netjes maar de bereikbaarheid was dan ook kl..... :( Eigenlijk moet je zoiets vooraf plannen maar wie denk daaraan :D

Voordat de ventilatoren geplaatst konden worden moest nog eerst die kabelgoot verlegt worden. Ook moest er een soort van "bak" gemaakt worden zodat het stof niet naar alle kanten geblazen wordt maar alleen recht naar onderen. Het is uiteindelijk wel gelukt maar ik lig nu met een gebroken rug op de bank :D Hier 2 foto's:





De ventilatoren hebben al gedraaid en maken natuurlijk veel minder herrie als een stofzuiger. Als de ventilatoren draaien is er aan de ingangen van de "luchtsluis" een onderdruk voelbaar maar of deze groot genoeg is moet nog blijken. Eerder in dit topic is gesproken over het gebruik van ventilatoren voor het afblazen van de treinen maar nu met deze ervaring betwijfel ik of de kracht ervan groot genoeg is :?

Het stof wordt nu gewoon naar de grond geblazen en (nog) niet opgevangen. Nu dacht ik eraan om een filter van een afzuigkap onder de ventilatoren in te bouwen. Zou dit iets zijn of hebben jullie nog andere ideeën?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Hoi John,

Wel een gaaf gezicht al die ventilatoren. B)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Eigenlijk hoort het filter vóór de ventilatoren.
Zodat de fan zelf niet "in het stof" draait.
Zoals bij een afzuikap.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Hoi John,

Ik ben erg benieuwd hoelang de ventilatoren het uithouden met al het stof wat ze moeten verwerken???
Verder ziet het er nog steeds goed uit.
Succes met je rug  :D :D :D :D

Groet Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Dag john,

worden al die boosters and die transformators niet heel warm? Misschien kun je daar ook een paar ventilatoren inbouwen?

Groetjes,

alexander
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Citaat van: Nobody op zaterdag 26 februari 2011, 11:05:41

Eigenlijk hoort het filter vóór de ventilatoren.
Zodat de fan zelf niet "in het stof" draait.
Zoals bij een afzuikap.


Je hebt gelijk maar dit is makkelijker. Ook zal de hoeveelheid stof wel meevallen.

Citaat van: neesse op zaterdag 26 februari 2011, 11:55:49

Ik ben erg benieuwd hoelang de ventilatoren het uithouden met al het stof wat ze moeten verwerken???


Niels,

zoals ik al schreef: met de hoeveelheid stof zal het wel meevallen. De eerder gemaakte foto van de rijtuigen met stof op de daken was het resultaat van 1.5jaar.

Citaat van: TheRealRailroadmaniak op zaterdag 26 februari 2011, 13:24:05

worden al die boosters and die transformators niet heel warm? Misschien kun je daar ook een paar ventilatoren inbouwen?


Alexander,

niet nodig, er is nauwelijks sprake van warmteontwikkeling :)

Vanmiddag kwam de schakeldecoder van AlbertJan al binnen. AlbertJan, hartelijk dank voor deze supersnelle service :)

Heb enkele vraagjes omdat ik nog 0,0 ervaring heb met schakeldecoders. Voor de duidelijkheid even een fotootje gemaakt:



- Kan deze decoder zowel DCC als MM?
- Moet ik deze in Koploper aanmaken als zijnde een wisseldecoder?
- Linksboven zit een microswitch voor het instellen van het adres. Hoe is dit nu precies opgebouwd want van de bijgeleverde beschrijving begrijp ik geen reet :? (Dit moet worden decoder nr 14 met de adressen 53 t/m 56)
- Nu heb ik even gekeken naar de sporen op de print. Klopt het dat de relais ieder apart gevoed mogen worden met een vreemde voeding? Kan ik dus op bv het ene relais 12V DC en op het andere 24V DC zetten?

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Hoi John je moet voor de gein eens een computer open maken en naar de ventilator(en) kijken, die zitten namelijk ook flink onder de stof dus niet bang zijn die ventilatoren die je hebt kunnen er wel tegen. Je kan natuurlijk ook de ventilatoren een laten draaien als er geen trein door je tunnel rijd, je blaast dan schone lucht in en de ventilatoren worden dan ook schoon. Een filter van een afzuigkap is een goed idee.

Fred
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Dag John.

Hier begrijp ik nu geen sikkepit meer van:
Citaat van: Tilly op zaterdag 26 februari 2011, 14:38:29
Ook zal de hoeveelheid stof wel meevallen.

Waarom maak je er dan zo'n poeha van? :wink: :lol:

Groeten,

Erik.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Erik,

Tis geen poeha het is gewoon een goed idee.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Citaat van: Tilly op zaterdag 26 februari 2011, 14:38:29
Citaat van: Nobody op zaterdag 26 februari 2011, 11:05:41


Vanmiddag kwam de schakeldecoder van AlbertJan al binnen. AlbertJan, hartelijk dank voor deze supersnelle service :)

Heb enkele vraagjes omdat ik nog 0,0 ervaring heb met schakeldecoders. Voor de duidelijkheid even een fotootje gemaakt:



- Kan deze decoder zowel DCC als MM?
- Moet ik deze in Koploper aanmaken als zijnde een wisseldecoder?
- Linksboven zit een microswitch voor het instellen van het adres. Hoe is dit nu precies opgebouwd want van de bijgeleverde beschrijving begrijp ik geen reet :? (Dit moet worden decoder nr 14 met de adressen 53 t/m 56)
- Nu heb ik even gekeken naar de sporen op de print. Klopt het dat de relais ieder apart gevoed mogen worden met een vreemde voeding? Kan ik dus op bv het ene relais 12V DC en op het andere 24V DC zetten?

Groetjes, John



Hallo John,

Ik gebruik deze schakeldecoder ook bv voor mijn overweg.

Ik gebruik hem op motorola protocol.

In koploper kun je hem aanmaken als wisseldecoder, de relays die erop zitten doen eigenlijk het zelfde als een wissel.
De ene keer schakelen ze naar links en de andere keer naar rechts ( bij wijze van spreken ).

Hier een handige link om de schakelaars in de juiste stand te zetten ( voor je adres ).

http://www.nederlof.net/marklin/


Op iedere uitgang van het relay, zit een wissel kontakt je kunt dus kiezen uit:
1 gesloten
2 open
3 wissel tussen de twee uitgangen.

Het instellen gaat als volgt:

Adres 1 = relay 1 t/m 4
Adres 2 = relay 5 t/m 8

Enz. kies dus een adres wat begint met 1-5-9-13 enz.

De relay zijn op meerdere spaningen te gebruiken, je moet het als volgt zien.
Op de aansluitbklokjes zitten 3 aansluitingen.

Een daarvan is de ingang van het relay ( je bepaald zelf welke spanning je hier aansluit).
De andere 2 zijn uitgangen ( als de ene gesloten is staat de andere open en na het schakelen is dit omgedraaid ).

Ik hoop dat deze uitleg je genoeg zegt zo niet mail me even je telefoonnummer dat leg ik het je uit.

Succes.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 26 februari 2011, 19:04:37
Ik gebruik hem op motorola protocol.
Deze decoder kent enkel het MM protocol.
Dit stel je bij zowel de TAMS als Koploper in.
Voor de adressen 53 t/m 56 stel je de switches 4, 6 en 7 op ON en de rest op OFF.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 26 februari 2011, 19:04:37Het instellen gaat als volgt:

Adres 1 = relay 1 t/m 4
Adres 2 = relay 5 t/m 8


Ik zie maar 4 relais.

Dit is toch gewoon een K84 kloon?

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Hoi Peter en Peter :D

Peter, bedankt voor de duidelijke uitleg en link, Peter had deze link trouwens ook al gemaild :D

Het is inmiddels al gelukt om deze decoder aan de praat te krijgen, hij werkt inderdaad alleen op MM. In de loop van de week de bekabeling eens maken.

Vanmorgen de treinen laten rijden en na iedere trein springt de compressor weer aan. Deze maakt niet alleen veel herrie maar stinkt ook :( Zou zo'n compressortje welke gebruikt wordt voor een airbrush ook voldoende brengen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Hallo John,

Er is nogal wat onduidelijkheid omtrend het instellen van dit soort decoders.

Ik heb net een tabel gemaakt waar je kunt zien welk adres je moet instellen om de juiste wissels / relays te bedienen.

Hier de link.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg497660#msg497660


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Hoi John

Wat een te gek projekt, nu nog een miniatuur karcher om je boel schoon te spuiten.  >:-D :D:thumbup: :thumbup: Alle gekheid daar gelaten ik vind het goed bedacht.

Grt Johann
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Citaat van: Tilly op zaterdag 26 februari 2011, 19:56:18

Vanmorgen de treinen laten rijden en na iedere trein springt de compressor weer aan. Deze maakt niet alleen veel herrie maar stinkt ook :( Zou zo'n compressortje welke gebruikt wordt voor een airbrush ook voldoende brengen?


http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856587

Verder volg ik dit met belangstelling gezien je geniale geknutsel maar vind het eigenlijk waanzin. :)

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
De schakeldecoder is nagenoeg gelijk aan de EDiTS schakeldecoder en werkt alleen op het Motorola protocol.
Iedere schakeldecoder kan 4 relais schakelen en bevat dan ook 4 adressen.
Zie ook de link: http://www.nederlof.net/marklin/
Neem van de wisseldecoder 74460 de dipswitches 1 t/m 8.
Voorbeeld:
Decoder 1, adressen 1 t/m 4  (2, 3, 5 en 7 op ON, rest op OFF)
Decoder 2, adressen 5 t/m 8  (3, 5, en 7 op ON, rest op OFF)
Decoder 3 adressen 9 t/m 12 (1, 4, 5 en 7 op On, rest op OFF).
Enz.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
John,

m.b.t. compressor , kijk eens bij een automaterialen zaak, ik heb er ooit 1 gekocht, werkt op 12V en gaat tot 3,5 bar of zo, anyway meer dan zat voor jou doel ;)

Ligt in m'n kofferbak, werkt op sigaretten aansteker, en je kan zo dus onderweg een eventuele zachte band oppompen :), was toen een paar 10tjes in Echte Hollandse Florijnen  :D

Mvg Gert