Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Sn00zerman - 15-03-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - groter scherm

Gestart door sn00zerman maandag 20 oktober 2008, 14:45:19

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Hey Kris,

Leuk weer van jou te horen, de vitrine kast  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi met de led verlichting er zo achter.
Fijn dat je de draad weer oppakt en het weer wat beter met je gaat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Kris, had jij dan zo hard gesupporterd dat die kast van de muur kwam?
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Bedankt allemaal voor de vriendelijke woorden :-)

@Johnny, nee, de dag ervoor is de bliksem bij de buren ingeslagen.

Die kasten zaten met 10 speciale M10 bouten in een gyproc muur.
(achterop die bouten zaten ook nog een rondellen van 10 naar 16 mm)
De achterwand van die kast was 18mm MDF.
Aan die gyproc wand was dus niks te zien, de bouten zaten zelfs nog in de muur,
die rondellen waren gewoon door de achterwand gescheurd van die kast, wetende dat daar maar gaten in zaten van 11 mm !

@Marten, is idd toevallig dezelfde, heb wel meer van die rare namen op m'n baan. 2 dorpen: ene dorp heeft "Löwe Ecke", Duitse vertaling van Leeuwenhoek (de uitvinden van de microscoop), vrij toepasselijke naam hé. Ander dorp heeft Trevithick, en we weten allemaal hopelijk wel wie dat is hé.


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Erg gaaf zeg die nieuwe vitrine.

Hoe stuur je de Ws2812 leds aan, met welke controller?
En welke software gebruik je?

Ik zelf heb een led paneel met ws2811 leds gemaakt. Meer een pixel scherm geworden. En ik stuur ze met een TS-1000-SD controller aan, en met de software LedEdit.

Maar volgens mij heb jij een controller en software met een live verbinding met het paneel?
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Hallo Kris,

Jammer van je crash, de nieuwe zien er spectaculair uit.

Gr.
Piwie.

PS, blij dat het weer beter met je gaat.
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Kris, ik had het al eerder gezegd, maar dat ding ziet er spectaculair uit zeg!

Vooral het idee om zo'n standaard ophangsysteem uit te bereiden met die 3D geprinte onderdelen als steunpunten voor je 'rails'  :thumbup: :thumbup:
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
@John, @Piwie,
Thanks :-)

@distroyer, aan de LED-strings hangt gewoon momenteel een Arduino Mega met zelfgeschreven software.(en NeoMatrix library als hoofdbestanddeel, kan je makkelijk je X,Y, en beginpositie definiëren)
Aan de PC-kant ook zelfgeschreven software. Eigenlijk kan ik eender wat op m'n PC scherm staat, "markeren" om naar de display te sturen.
Zodoende komen effecten uit Madrix / Jinx / Glediator, gewoon via een screenstream op die display terecht. (rauwe RGB byte-stream tussen PC & Arduino is de communicatiemanier)
zo'n rauwe RGB byte-stream is echt snel genoeg voor zelfs displays van ettelijke duizenden pixels ...

Kijk hier maar eens:


(ook een filmpje van mij, display is 192x96 pixels in filmpje, in werkelijkheid al 320x160 pixels, makkelijk 30 fps, vertrekkende met één USB 2.0 kabel vanop de PC naar een USB hub, met enkele teensy controllers erachter, LED panelen van 32x32 pixels van bij sparkfun, maar adafruit heeft ze ook, maar koop ze gewoon via aliexpress,alibaba of Ebay, scheelt meer dan de helft in prijs voor zo'n panelen)
livestream van een MKV naar zo'n display, via dezelfde manier. (voor vitrine is de code beetje aangepast)


Nog effe de code porten naar een RaspBerry Pi, want PC om zoiets aan te sturen vind ik zelf serieus overkill :-)


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Ha die Kris.
Hopelijk komt er na een periode van lichamelijke tegenslagen en materiële ramp spoed, nu toch weer een periode van lekker bezig zijn en zit je waarschijnlijk ook weer wat beter in je vel! :thumbup:
Wel pech dat jouw prachtige vitrine van de muur gekomen is maar hopelijk is alles weer goed opgelost.

Veel plezier en succes met de "doorstart" en sterkte met de gezondheid.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Dank je wel voor uw reactie :) Nogmaals erg mooi gemaakt, ook het andere scherm :)

Kan wel met arduino overweg, maar dit gaat me zelf nog wat te ver om zoiets te programeren :D
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Wat een supergave werkplek, en die vitrine met al die kleuren er echter ziet er ook heel erg gaaf uit :thumbup:
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
AlbertJan, komt wel goed dit keer, na jaren verkeerde medicatie, voel ik me de laatste maanden beter & beter worden :-)


Janvis, dan heb je waarschijnlijk m'n eigenlijke werkplek nog niet gezien :-) LOL
( http://www.digitalplayground.be/?p=805 )
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Is die werkplek privé of is dat van een bedrijf?????
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
privé, alleen voor hobby-doeleinden dus :-)
(die "grote" freesmachine is ondertussen helemaal omgebouwd naar CNC, draaibank hou ik lekker analoog momenteel)
nuja die draaibank en grote freesmachine, daar maak ik livesteam spoor 1 mee, en ook Spoor 3 1/2" en 5" (parkspoor dus, om zelf op je locs of rijtuigen te zitten)

Eigenlijk ben ik niet zo handig, daarom dat ik allerlei machines gebruik :-)
Zoals je al hebt kunnen zien, staan de 3D printers bij m'n PCs, weldra komt er nog een zelfbouw 3D printer bij, eentje die 65x65x65 cm kan.
Verder is er ondertussen ook nog een klein CNC machientje gemaakt, specifiek voor frezen van PCB's :-)
http://www.digitalplayground.be/?p=3255

groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Whaaaaat... iemand die privé zo'n arsenaal aan machines heeft?? Holy shit.... ben in eens heel erg jaloers  O:-D Echt grote klassen hoe je het voor elkaar hebt.
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Ff wat op je site zitten neuzen... Niet zo handig zegt ie, de grapjurk. Volgens mij ben je op z'n minst ingenieur ofzow, ik vind het echt mega knap wat jij allemaal kan maken.  :thumbup:
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
 @citaat Hier sluit ik me volmondig bij aan.
Petjes af :important:
En ik ben al blij met m'n Unimat draaibankje... Tja, een kinderhand is gauw gevuld. ;)
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
nou, ik kan best wel wat dingen bedenken en uittekenen in Solidworks, en dan met behulp van mijn machientjes maken,
maar zo met de losse hand ben ik echt alles behalve handig :-)
Nuja, nu ik er zo over nadenk, ben ik toch handiger dan ik zelf denk. 12-tal jaar geleden een winkelpand gekocht, en eigenhandig samen met m'n vrouwtje,
verbouwd naar onze huidige woning (water/electriciteit/sanitair/verwarming/afvoer/domotica/muren/ramen/deuren zetten, plafond, vloer, letterlijk alles zelf gedaan) Ach, zal wel één of ander jeugdtrauma zijn dat is blijven hangen, van m'n ouders kreeg ik vroeger altijd het verwijt
dat ik 2 linker handen had :-(

Die 3D printers, daar ben ik mee begonnen toen ik serieus ziek was, had ik toch nog wat om handen op de lange momenten dat ik geen inspanningen kon leveren.
Die LaserCNC is er gekomen omdat ik zelf gebouwtjes wilde gaan maken in H0, en zeer gedetailleerd wilde kunnen afwerken. (die huisjes in karton vind je heus wel ergens terug
op m'n blog, er rijdt zelfs een treintje rond in zo'n H0 huisje dat als modeltreinwinkel dienst doet.
Die draabank en grote freesmachine, is eigenlijk de schuld van m'n vrouw. Op een bepaald moment was ze ook dusdanig gebeten door het (model)spoor-virus, dat ze zelf wat
wilde gaan doen met treinen. Toen ik haar een N-baantje voorstelde, omdat dit niet zoveel plaats inneemt, wilde ze plots het tegenovergestelde, Spoor 1 dus !
één jaar m'n vakantie opgeofferd om de tuin helemaal op de schop te nemen (zelfs onze koi-vijver moest "opgeschoven" worden), om voor m'n vrouwtje een Spoor 1 baan te leggen ... Daarna naar KMYCA opendeur geweest (die mannen bouwen Spoor 1 en 3 1/2" en 5" zelf (met draaibank en freesmachine enzo)), ondertussen daar lid van geworden. ( www.kmyca.be ) en zodoende moest ik machinerie hebben om zelf livesteamers te bouwen enzo ...
Gelukkig heb ik een schat van een vrouw, die meeleeft met al die avonturen, en soms dus zelfs de drijfveer is achter het één en ander :-)

Ingenieur ben ik niet, maar wel IT'er. Tot een 5-tal jaar geleden was ik programmeur, nu doe ik vooral analyses en stuur een bende programmeurs aan.
Die programmeer-kennis komt wel nog van pas bij m'n hobbies. Omdat ik zowel voor CNC als voor die LaserCNC en 3D printers, CAD-files nodig heb, heb ik mezelf
op korte termijn Solidworks geleerd, sindsdien heb ik véél minder "limieten" in m'n "mogelijkheden" :-)
Electronica is een ander aspect dat voor mij belangrijk is bij al die hobbies. Ook daar verschuif ik regelmatig mijn limieten.
"ooit" ging ik eens een 6-cijferige (uu:mm:ss) klok bouwen met 7-segment displays. Bloed, zweet, tranen en uren internet raadplegen heeft het me gekost (gelukkig werkt die klok nog altijd na die jaren) ... Nu doet ik zoiets op een paar uurtjes zonder echt na te denken. Ben nu ook stilaan met FPGA enzo bezig, iets waar ik vroeger van droomde dat het nooit in mijn bereik en mogelijkheden zou liggen ... Ach, een mens evolueert constant hé :-)


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Dag Kris.

Citaat van: sn00zerman op vrijdag 29 juli 2016, 11:25:32
Ach, zal wel één of ander jeugdtrauma zijn dat is blijven hangen, van m'n ouders kreeg ik vroeger altijd het verwijt
dat ik 2 linker handen had :-(

Respect voor jou kerel! :thumbup: Je hebt in ieder geval je uiterste best gedaan én het tegendeel  @citaat bewezen ;)

Groeten,

Erik.
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Voor mij is elektronica ook een erg grote passie en sinds een paar jaar heb ik me ook in de wereld van de microcontrollers gestort, begonnen op de site van picbasic en in proton eens wat simpele programmaatjes gemaakt. Later ook wat geprogrammeerd in Assembly in Mplab maar omdat ik er niet dagelijks mee bezig ben blijf ik het wiel steeds opnieuw uitvinden...

Maar inmiddels is het me al wel gelukt (met behulp van internet, maar grotendeels zelf) om in Assembly een eigen DCC wisseldecoder te kunnen programmeren. Deze draait nu in een 16f628A en kan nu door middel van wisselopdrachten ledjes aan en uit zetten. Voor jou misschien kinderspel maar ik ben er echt mega trots op  O:-D
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Erik, thanks :-)


Janvis,

Voor mij echt niet zo simpel hoor, respect en  :thumbup: voor jou :)

Je moet je ten eerste verdiepen in assembler, en ten tweede ook nog het DCC protocol doorgronden.
Ik kan best begrijpen wat een werk daarin kruipt, het getuigt zeker en vast van de nodige volharding.

groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Hoy Kris,
;)

Telkens als ik iets aan het uitzoeken ben over elektronica op de baan kom ik op je draadje terecht
Ik heb je hele topic nog eens doorgelezen. Ik moet echt eens in de leer komen ooit  :D

Doe zeker zo verder  :thumbup:

Bart
Re: Sn00zerman-28-07-2016: ontwaken uit een veel te lange winterslaap !
Bedankt voor de lovende woorden, goede bedoelingen zijn er altijd en "to go where no-one has gone before" ook, maar die verdomde gezondheid laat het altijd afwijken :-(
Lees hier maar even verder:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63633.msg1138093#msg1138093

Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Beste allen,

Het is weer veel te lang geleden dat ik hier wat gepost heb. Zo lang zelfs dat de nieuwere leden onder jullie, mij waarschijnlijk niet eens kennen.
Ooit zo vol enthousiasme en vol dromen aan een modelspoorbaan begonnen.
Deze ligt om gezondheidsredenen al enige jaren stil, en de gezondheid neemt ondertussen zo'n ernstige vormen aan, dat we (ik en mijn vrouw), na héél lang wikken en wegen,
besloten hebben om te stoppen met deze mooie hobby. (met pijn in het hart en uiterst emotioneel)
Maar zo kan het ook niet verder ... alles staat momenteel toch maar in de weg, en daarom ga ik alles verkopen.
Meer dan 100 locs, meer dan 600 rijtuigen, meer dan 600 meter C-rails, meer dan 100 wissels, een berg boosters, wisseldecoders, bezetmelders enz ...
kortom, teveel om op te noemen, en ook teveel om ineens te inventariseren, met mijn gezondheidstoestand ...
Om het 'te koop' forum niet te vervuilen, heb ik besloten om dit bericht één keer in elke gepaste verkoopsectie te plaatsen, met een link naar mijn eigen webstek.
Daar kan U dan zien wat ik zoal te koop heb, en héél regelmatig zal ik daar nieuwe spullen bij plaatsen, tot mijn hobbykamer leeg is ...

Hier alvast de link:
https://www.digitalplayground.be/?p=4227

Ziet U iets wat U interesseert ? mail me dan met een bod of voorstel, we komen er heus wel uit.
(de prijzen vermeld op mijn website zijn de prijzen die ik betaald heb, ter indicatie, je hoeft dus heus dat bedrag niet neer te tellen om een item te verkrijgen)


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Hoi Kris,

Hoewel het een tijdje geleden is dat je hier was, en ik zelf een nieuwer lid ben, weet ik toch wel wie Snoozerman is.
Ik heb ooit wel al eens wat gepost op je draadjes ook, en ook de vele verhalen doorgelezen.
Zo ben ook wel eens op je blog gaan lezen, en is me je gezondheidstoestand ook opgevallen.

Hoewel het opgeven van deze hobby waar je toch zeer gedreven mee bezig was een harde klap moet zijn, hoop ik dat je met je vrouw nog een mooie tijd mag tegemoet gaan.
En als je toch twijfelt, bijhouden alles, al was het om naar te kijken in de vitrine.
Verkopen kan later nog altijd.

Ik woon niet zo ver af, ik stuur je wel eens een pb-tje over hoe ik je eventueel kan helpen met inventariseren, of iets waar je toch nog plezier aan kan beleven.

Veel sterkte, Kris
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Hoi Kris,

Oef, dat is geen leuk bericht om te lezen. Ik kan me heel goed voorstellen, dat dit een erg moeilijke keuze moet zijn geweest. :(
Maar uit je berichtje begrijp ik ook dat het een weloverwogen besluit is geweest en dan moet het ook maar gebeuren. Hoe jammer het ook is.
Veel sterkte de komende tijd!

Groet, Marc
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Hoi Kris,

Geen leuk bericht, maar lag helaas al in de lijn ter verwachting zoals ik al van je vernomen had.  :-(

Ik wens je een mooie tijd voor jou en Christl.

Ik hoop van harte dat in ieder geval je verzameling bij echte liefhebbers terecht komt.
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Hoi Kris,

Wat spijtig dit te moeten lezen. Ik kan me voorstellen dat het een erg moeilijke beslissing is om te nemen. Veel sterkte de komende tijd.

Groeten,
Herman
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
De reden waarom deze beslissing is genomen is zeker verdrietig en zal zeker nog wat nasleep hebben maar desondanks wens ik jou en je partner het allerbeste en hoop dat de goederen die te koop staan zeker bij een echte en zorgzame liefhebber terecht gaan komen en dat men er ook wat voor over heeft.

Wens jullie toch het allerbeste en hoop dat er toch licht is aan het einde van de tunnel.

Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Hi Chris,

Wat een moeilijke beslissing, ik wens je sterkte komende tijd en je zult met weemoed terugdenken aan het moment dat je begon met verzamelen.

Gr. Fred.
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Hoi Kris,

Ik schrik ervan dit te moeten lezen....  :-(
Ik weet dat het allemaal niet mee zit met je gezondheid, maar dit had ik toch niet zien aankomen. Ik hoop dat je samen met Christel dit tot een goed einde kan brengen en wens je veel sterkte en succes met alles.

hartelijke groet, Frank
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Kris,

Vervelend om te moeten stoppen met de hobby, vooral als je gezondheid je parten gaat spelen, weet er alles van.
Ik wens jouw veel beterschap toe en voor jullie beiden veel sterkte voor de komende tijd.

Rob
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Hoi Kris,

Ik las het bericht gisteren al en ben erg geschrokken, je gezondheid is een groot goed en dat laat jou in de steek.
Dit moet een zware beslissing zijn om je geliefde hobby in de verkoop te zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Hallo Kris,

Wat een vervelend bericht om te lezen  :-(, jij die zoveel tijd en werk in je hobby stak.

Ik heb altijd met veel plezier jouw berichten gelezen en foto's bewonderd.

Ik wens jouw en je vrouw het allerbeste toe.

Gr.
Piwie
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Beste Kris; 'k wens jou veel sterkte in de komende, ongetwijfeld moeilijke, tijd toe.
Dat geldt natuurlijk ook voor jouw echtgenote.
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
 :? Hoi Kris, dat is een trieste beslissing die jullie hebben moeten nemen.
Veel sterkte voor jullie beide en hopelijk gaat de verkoop een beetje vlot.

Dirk-Jan
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Hoi Kris,

Lijkt me een behoorlijk klap als je datgene waar je je het liefst mee bezig houdt moet opgeven vanwege gezondheidsredenen.
Ik wens je veel sterkte toe voor jouw en je vrouw in de komende tijd.
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Ook van mij beterschap gewenst
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Beste Kris en Christel.
Wat enorm verdrietig en spijtig om dit bericht te moeten lezen!
Natuurlijk hadden wij al meerdere keren vernomen dat het met jouw gezondheid moeilijk is om zoveel verschillende hobby's en werkzaamheden te hebben.
Hoewel je dit iedere keer weer met "nieuwe moed" oppakte, valt het niet mee om dit vol te houden en daarom, hoe jammer wij dit ook vinden, zal deze beslissing je toch wat rust in hoofd en lichaam geven.

Héél veel sterkte en het allerbeste en veel geluk gewenst voor jou en Christel.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Jammer zeg, ik mocht je stukjes graag lezen.
Hopelijk gaat het straks weer de goede kant op.
Het ga je goed,

Groeten Ron
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Dag Kris,

Heel jammer om te moeten lezen dat je door je gezondheid moet stoppen met de hobby.

Henk
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Hi Kris,

Om te moeten stoppen met een hobby is nooit leuk.
Echter om gezondheidsredenen moeten stoppen is zeer triest.
Wens je sterkte met het afbouwen van de hobby , maar in eerste plaats met je gezondheid!

Gr.Wim
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Hoi Kris,

Ik zie her en der toch tekenen van herstel? In die zin, dat je de hobby weer gaat opnemen (hetzij op een lager pitje)? Lijkt me goed nieuws?

Groeten,
William
Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Gegroet collega-modelspoorders, gegroet vrienden,

Voor sommigen onder jullie zal ik een totale vreemdeling zijn, voor anderen onder julllie een bekende ...
Reeds meer dan 12 jaar ben ik al lid van dit geweldige forum.
Vroeger zeer actief, de laatste jaren echter steeds meer en meer getroffen door gezondheidsproblemen.
Het was zelfs zo erg met me gesteld, dat op een bepaald moment hier het idee ontstond om al mijn spoor-gerelateerd materiaal te verkopen :-(
Meer dan 600 meter spoor, meer dan 200 locs, meer dan 600 rijtuigen ... Gelukkig heb ik het destijds niet over mijn hart gekregen om afscheid te nemen van mijn favoriete hobby, en gelukkig maar !
Sinds enkele maanden heb ik EINDELIJK een neuroloog die me WEL kon verder helpen met mijn problemen. (na er 11 versleten te hebben die gewoon de kennis of het lef niet hadden ...)
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik ben dan ook (tot ieders grote verbazing) de voorbije tijd uit mijn diep dal geklommen, en ik kan terug "normaal" functioneren. (nuja, normaal, in hoeverre je bij mij over normaal kan spreken, ik ben van mijn hele leven nog niet normaal geweest ... Een (ondertussen overleden) vriend, zei me altijd "heeft je moeder je nooit verteld dat je niet was zoals de andere kindjes ?", persoonlijk heb ik dat altijd opgevat als één van de grootste complimenten die ik ooit van iemand heb gekregen)
Ik heb een grote epileptische aanval (met alles erop en eraan, bloed en schuim in de mond !), 3 re-animaties en 2 weken coma overleefd, en ben sterker terug dan ooit tevoren !
Tot overmaat van ramp is mijn vrouwtje vorige zomer ook nog eens getroffen geweest door darmkanker ! (gelukkig is haar operatie en laatste chemo ondertussen ook al even achter de rug)
De wereld valt stilaan stil, maar bij huize Wauters-Pauwels gaat het leven gelukkig terug bergop ! 2020 wordt dan ook "ons" jaar !

Nuja, diegene die mij kennen, weten dat ik een vrij grote baan "had" (meer dan 600 meter spoor, met meer dan 100 wissels en een dikke 600 bezetmelders, compleet computer-gestuurd).
Voor diegene die me niet kennen, neem gerust een kijkje op mijn persoonlijke blog. https://www.digitalplayground.be (en neem dan vooral een kijkje in de "railroading" sectie)
Daar ik ondertussen ook een andere hobby heb, namelijk muziek maken. (echt van scratch, noot voor noot) ik zal dus mijn 45 vierkante meter ruimte, moeten delen met mijn muziekhobby. Daarom ben ik momenteel bezig met het uittekenen van een vernieuwd baanplan.
Ondertussen heb ik qua aankopen niet stil gezeten, mijn trein-collectie is ondertussen voorzichtig nog een beetje gegroeid.
getuige hiervan zijn volgende posting: https://www.digitalplayground.be/?p=4404 en https://www.digitalplayground.be/?p=4059 en https://www.digitalplayground.be/?p=3957
Ik ben ondertussen ook terug voltijds aan het werk, (nogsteeds bij dezelfde baas, al 20 jaar, met open armen ontvangen, dat wil toch wat zeggen na bijna 3 jaar thuis te hebben gezeten hé)
tenslotte ben ik nog maar 46, en ik vind het zelf uiteraard ook te vroeg om al te stoppen met werken ...

Buiten plannen te tekenen, probeer ik mezelf ook terug wat "bij te benen" in allerhande technische zaken. (diegene die me kennen, weten dat ik een grote "nerd" was, en terug probeer te zijn ...)
Dus allerhande programmeertalen terug onder de knie krijgen, wat kennis opdoen qua nieuwe processors (ik maak o.a. mijn eigen centrale enz ...), en uiteraard ook eens "rondneuzen" wat de wereld ondertussen voor andere leuke "nieuwigheden" voor me in petto heeft ...
Ik ben al bezig met 3D printen sinds 2012, grotendeels voor de modelspoorhobby (zoek maar eens op "3D" op mijn website).
Dit deed ik steevast met een "klassieke" 3D printer, volgens het FDM principe, en met rollen van 1 kg PLA.
Welnu, sinds enige tijd, zijn ook DLP en SLA printers zéér betaalbaar geworden voor de hobby. De prijs ligt momenteel zo laag, dat ik geen seconde getwijfeld heb, en met meteen een Anycubic Photon S heb aangeschaft. Dit ding werkt met UV resin. Deze techniek is echt zo verbazend qua kwaliteit en details, dat ik er sterk zit aan te denken om wat scenery in 3D te gaan tekenen in Solidworks. Ik zit er zelfs sterk aan te denken om mijn eigen preisertjes te gaan printen. Ik ben ervan overtuigd dat die kwalitatief beter gaan zijn dan de echte preisertjes :-)
(en via "Poser", kan je zelf figuurtjes samenstellen qua uiterlijk enzo, en ook voorzien van attributen, alsook zo'n figuur de juiste "poses" laten aannemen)
Zoals je ziet, ik zit weer boordevol ideeën, waar ik uiteraard al het nodige denkwerk heb rond verricht qua uitvoerbaarheid ...
Omdat een posting van mij, niet compleet is zonder foto's, ziehier de eerste resultaten van mijn resin printer. (de kwaliteit is zo goed, dat ik dit zelfs ga gebruiken voor het Z-baantje van mijn baan)

Eerste resultaat, de verplichte "test-print":


Enkele theelicht houdertjes voor mijn vrouw, een mens moet toch ergens mee beginnen testen hé:


Iets moeilijker al, een kasteeltje, moeilijk om de details op foto vast te leggen. (het ding is amper een paar centimeters groot !)


Volgende stappen:
1. momenteel bezig met de kathedraal van Reims te printen.
2. Een uiltje in "voronoi" stijl printen (voronoi is een object "vol gaten", zoals die theelicht-houders
3. Het hoofd van mijn vrouwtje printen (Had ik in't verleden al 3D gescand en geprint, ik wil dezelfde file in resin printen, om kwaliteit en details te vergelijken)
4. Mijn eerste H0 gerelateerde print(s) - niks te moeilijk, moet nog wat leren om te gaan met die resin. (is toch een andere manier van "werken" t.o.v. klassiek 3D printen)
5. Mijn eerste "Poser" figuurtje(s)

Zoals je ziet, heb zelfs al een stappenplan uitgewerkt, mooi dat ik terug mijn toekomst kan "plannen" ...

#ItsGoodToBeBack
#2020_TheYearIRisedAgain
#TheFutureLooksBright
Re: Sn00zerman-29-06-2018: het einde van een hobby, het einde van een droom ...
Ha die Kris.
Geweldig dat nu de gezondheid en al je plannen weer de goede kant op gaan! :thumbup:
Nu al hele mooie resultaten, ik ben dan ook benieuwd wat voor prachtige dingen je hierna laat zien.

Veel succes en plezier met alle nieuwe ontwikkelingen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hoi Kris,

Goed te horen dat je weer "full-time" terug bent  :) :)

Gelukkig met je ega ook alles goed, hoop van harte dat de ellende wegblijft
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
 :) Hee Kris, ik had het elders al vernomen dat je weer een beetje terug op het juiste spoor bent, maar nogmaals helemaal toppie natuurlijk voor jullie beide. :thumbup:
Mooi prints, vooral dat kasteeltje ziet er heel goed uit. B) :thumbup:
Dan moeten "preisertjes" van eigen makelij ook prima lukken denk ik.
Maar die moet je dan wel zelf schilderen, met alleen printen ben je er nog niet. :D

Dirk-Jan
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hey Kris,

Fijn om weer te lezen van je, en dat het bij jullie weer beter gaat.  :)
Ik blijf je volgen, en ga zeker je blog even bijlezen, vind die resinprinters zelf ook zeer aanlokkelijk, dus ben benieuwd hoe je verdere resultaten gaan zijn.
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Wat super die resin prints! Heb ook al een tijdje m'n oog op de AnyCubic Photon. Misschien toch maar eens aanschaffen binnenkort.

Heb al een Creality Ender 3 gewone 3D printer, maar daar is h0 mee printen eigenlijk niet mooi te doen. Met de AnyCubic kun je je eigen preisers printen. Luke Towan (Boulder Creek Railroad) heeft ook wat leuke kant en klare modelletjes (stoelen, bureau, afvaltonnen enz..) op z'n website staan.

En qua gezondheid, klinkt als positieve stappen vooruit! :)
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hoi Kris,

Geweldig nieuws dat het met de gezondheid steeds beter gaat, gelukkig heb je niet alles van je treinen verkocht en kan je weer verder met deze leuke hobby.

De printwerkjes zien er in mijn ogen zeer goed uit, ik blijf je vorderingen graag volgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hoi Kris,

Ik sluit me aan bij de anderen: goed om te horen dat er een positieve wind waait door jullie huis!

Groeten,
William