Nieuws:

Bestel in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen

Gestart door hermanvk dinsdag 10 september 2024, 00:03:18

Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Menslief toch: hoe de tijd oplost als sneeuw voor de zon.... iets meer realiteit hier:
:offtopic:
Een actiefoto van deze morgen (lokale tijd) 8u40 (allicht 16u40 daar in warm Nederland/Vlaanderen?)
Screenshot from 2025-04-03 11-43-55.png

Dat terzijde -als ik geen sneeuw aan het ruimen ben of draden lees hier op het forum- ben ik langzaam -af en toe- bezig met mijn treintjes, voornamelijk aan het proberen om de bovenleiding rond te krijgen, en ondertussen aan het spelen met (na de Arduino) een Raspberry PI 3B, gekregen van een maat hier in Turner Valley.
Dat heeft een Linux versie als OS, en dat is mij niet vreemd - Linux dus ;)
Maar wat ik dan weer wel fantastisch vond: het laat je toe om de Arduino IDE te installeren en dus kan ik het gebruiken om mijn opzet verder te debuggen, zonder mijn computer te moeten gebruiken.... :thumbup:

Vandaar even deze post om dit draadje levend te houden... ;)

En zaterdag ben ik de hele dag op de beurs in Calgary: SuperTrain

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Waiting for the pictures.... :cool:

Groeten,

Erik.
Ga je op de sneeuwscooter naar de beurs? :D
Dan komen we hier met onze 20gr er maar mooi mee weg.. :P
@citaat :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Even verder  :offtopic: borduren:
Het is momenteel 15u en net 0 graden (Celsius, geen Fahrenheit ;) )
En veel van die sneeuw op de oprit is ondertussen al verdwenen.... :confused:

Enne voor 10cm (of meer) sneeuw draaien we hier onze hand niet om... ;)
De wegen zijn dan al lang van sneeuw vrij gemaakt...  :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Als er hier 10cm. Sneeuw valt staat heel het land stil.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 :) Veel plezier in Calgary op de beurs.
Je maakt vast wel een paar mooie kiekjes, kunnen wij ook een beetje meegenieten.

:o) N.B. ik kom niet, ik moet werken. :D
Wel de bovenleiding ligt/staat/hangt... inclusief wat brikoleerwerk.
Hier is wat geschiedenis en wat frustratie ook...

In eerste instantie, ben ik begonnen -zoals ik had geleerd in één van de video's- met de kruiswissel, waarna ik met stukken en beten verder de rest van de bovenleiding aanlegde.
En dan bij de eerste testen: De rijdraad lag te laag bij de kruiswissel en pantografen bleven hangen, ook omdat de rijdraad niet mooi in het midden lag. Vele uren later, bij het constante testen, leek dat dan uiteindelijk toch te werken.

Op die manier kon ik al eerste moeilijkheden herkennen. Dat bleek wel een goed idee te zijn. So far, so good...
Dan wou ik ook nog zo'n cool station hebben met overspanning, en dat zorgde al voor de nodige moeilijkheden, want mijn zicht is niet zo goed en dus bril op/bril af; daarbovenop heb ik recentelijk nog in ieder oor een hoorapparaat en bij bril af, kwam er vaak eentje mee...  :sad:
Dus mijn station bestaat nu uit twee perrons en één doorrij baan... :thumbup:

Terwijl ik dan verder bouwde aan de rechte of haast rechte (lees bochten) stukken, dacht ik even dat ik niet genoeg masten had - volgende keer beter kijken.
Wel gelukkig dat ik die overspanning gebruikt hebt. Dus had ik er wel genoeg en trouwens nog over ook... wie weet bouw ik nog een uitbreiding.. :confused:
De toekomst: Wat eerst makkelijk leek (toch de rechte stukken) bleek een serieuze uitdaging te zijn eens ik aan de aansluitingen begon links en rechts naar mijn station toe. De baan was duidelijk niet opgezet of alleszins niet genoeg gepland met bovenleiding in het achterhoofd.

Er is bv. een rijdraad, speciaal voor wissels, maar die m/v verbindingen zijn niet echt handig.
Ook die m/v verlengingen werken niet altijd heel goed.

En tijdens het testen bleek dat beide elektrische locs soms en dan weer niet altijd ontspoorden op dezelfde plek, waar de diesel altijd netjes doorreed.
En dan maakt die bovenleiding het wel een uitdaging om ontspoorde locs en wagons terug op de rails te krijgen. :confused:
Bleek dan dat ik de schuldige wissel niet echt goed had aangepast, dus eruit en een andere er in.... dat terwijl er dus al bovenleiding lag, EN de masten en/of de sporen al waren vast gevezen.... De frustratie groeide, maar

Mijn groene loc, doet het prima. De Duitser dan weer niet (helemaal) - de pantografen - de veertjes versleten of ontbreken. Gelukkig heb ik een tijdje terug vanuit Nederland een koopje kunnen doen, en eens al de veertjes waren aangebracht, reed mijn Duitser (3054) ook weer bijna perfect. Hier en daar zijn de verbindingen niet standvastig en pikken de pantografen geen stroom op.
Deze Duitser 3054 (in set 2852) had ik indertijd gekocht omdat ik bovenleiding wou. En die bovenleiding heb ik pas redelijk recent op de kop kunnen tikken.
Vandaar dus mijn drang om dat allemaal werkende te krijgen.

Dikwijls en vaak heb ik "gefoeterd" en vrij regelmatig gedacht: Waar ben ik mee begonnen? Maar koppig... nietwaar.
Een goede raad:
Zint eer ge begint... Wie gaf mij toch dan weer deze goede raad?

Eerst had ik blokken gepland, maar heel handig is dat toch niet, omdat de masten, met de isolatoren een M-aansluiting hebben...
Dus ging het hele programma in de figuurlijke vuilbak en heb ik enkel mijn twee station sporen in blokken opgemaakt. Dat was dan nog wat moeilijker door de overspanning. Het derde blok is de hele rest van de baan, en dat lijkt aardig te lukken, met slechts één stroomaansluiting. :thumbup:

Ook nog: allicht omdat het ouder materiaal is: het vastklikken van de masten aan de M-rail, wil niet altijd werken.

En of je het nu gelooft of niet: ik slaag er nog steeds in om de rijdraad onderste boven te hangen.  :confused:
De aansluitingen links en rechts aan het station, is vaak Kunst- en vliegwerk.. :confusted:
Dat terzijde: de laatste testen: de treinen rijden.
Ondertussen heb ik toch één en ander uitgefijnd, met redelijk wat bricoleer werk, maar de trein(en) rijd(en), alhoewel ik hier en daar toch nog eens moet ingrijpen.
Ik moet nog wel de stroomtoevoer van de drie blokken op de schakelaars aansluiten, en de tafel een beetje opkuisen, dan ga ik een videootje maken...

Op sommige plaatsen (slanke en andere  wissels kort bij elkaar) moet ik dus de rijdraden aan elkaar binden, en ik ben er nog niet uit of ik bout/moer ga gebruiken of solderen, eentje (soldeerwerk) is gelukt.. :thumbup:
Ik was even in de plaatselijk doe-het-zelf winkel gaan kijken, maar hun kleinste sets waren echt te groot, en ik kon het teveel eventueel afslijpen, maar al dat metalen slijp stop... op de rails, zie je de vonken al vliegen. Dus blijft het: bouten/moeren en/of solderen?

Nu ik was redelijk gedesillusioneerd, en was van plan om de baan (gedeeltelijk) te herleggen, zeg maar meer "bovenleidingsvriendelijk", wat nog altijd een optie is. De toekomst zal het uitwijzen.

Hier een foto van het "station":
Vermits ik op bovenleiding rij, kan ik constante spanning op de puko's zetten... licht in de wagons.. ;)
red_Marklin_V5_11_station_bovenleiding.jpg

Dag Herman.

Nou, die bovenleiding ziet er toch erg netjes en strak uit!  :thumbup:
Al heb ik er weinig verstand van, ik heb niets met bovenleiding (waslijnen :lol:) en ook maar weinig met e-locs: de meeste zijn fantasieloze eenheidsworst ...

Maar wat ik mij afvroeg: als je foetert, in welke taal gaat dat dan?  :roll:

Groeten,

Erik.
Dat taaltje is heel degelijk  :? Vlaams..
Zoals godverdomme, en niet gatverdamme... >:-D
@Nieuwenhuis bovenleiding ziet er toch erg netjes en strak uit!
Wacht maar tot je de details ziet..
Of het bricoleerwerk...

@Hanzi is veel beter om de onvolkomenheden te zien.  ;)

doe maar een treintje

@citaat een close up foto misschien?
Forum Moderator

Zo op het eerste gezicht ziet het er toch strak uit Herman  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
@Rudibeer :  U vraagt, wij draaien

Hier drie close up:

Ik houd de rijdraden samen met papierklemmen. Anders gaan die te ver uiteen en de pantografen blijven er dan in haperen.... :sad:
De "ingang" aan de rechterkant. Je kan het mangat zien links achter....
red_Marklin_V5_11_station_2677.jpg

Een gelijkaardig beeld aan de linkerkant:
red_Marklin_V5_11_station_2678.jpg

Hier dus de vraag voor mezelf:
Ga ik hele kleine (blijkbaar Märklin 7004) bouten en schroeven gebruiken - lijkt mij wel het makkelijkste...
OF ga ik die leidingen aan mekaar solderen.... :think:

En dan de stroomaansluitingen nog:
Voorlopig met een krokodil klem en draden aan mekaar gedraaid. Later uiteraard gaan die "ondergronds" naar de schakelaars - om de 3 blokken aan te sturen: de twee perron sporen en het grote "al de rest" blok.
red_Marklin_V5_11_station_2679.jpg

doe maar een treintje

@citaat heel apart die paperclips  ;) maar wel effectief  :P
Een hele korte update...

De N-schaal buurman Rob kwam op bezoek... Ik had hem verkeerd begrepen, en dacht dat ik bij hem langs ging gaan. Niet dus...
Hij wou absoluut mijn bovenleiding aan het werk zien.  Net als ik dus -wegens het misverstand- alle voorlopige aansluitingen had verwijderd en net wat gaatjes geboord had en de aansluitdraden onderaan (oh gruwel - ik haat dat.. :sad:) had aangebracht, maar dus nog niet naar de tra(ns)fo toe... :roll:
En dus werd het nog erger bricoleren om de drie banen onder spanning te krijgen. Dat lukte maar half, en daarenboven leek er niets te lukken.

Opsporingen, pantografen, die bleven haken... 
Beide locs, die af en toe vertikten om verder te rijden....

Al bij al was mijn OBB (3036) loc nog de beste van de twee. Mijn Duitser (3054) was gewoonweg niet te doen, TOTDAT ik bemerkte dat één van de veertjes weeral verdwenen was. Eén van de pantografen maakte geen contact, alhoewel ik dacht dat één pantograaf genoeg was.. :confused:

DE hamvraag echter: waar was dat veertje naartoe gesprongen?
En dan zag Rob het: rechtover over mijn "controle bord", zag hij een verdacht "lichtje", en ja hoor: daar lag het verloren veertje kort te sluiten...
Gevonden! En ik was even vergeten dat dat dat ook heel heet wordt. Gevolg: lichtelijk verbrande vinger... je bent nooit te oud om te leren. :lol:
Het veertje was wel een stukje korter!
En plots werkte alles een stuk beter, maar mijn Duitser bleef nog steeds onder de maat presteren.

Dat was allemaal gisteren. Vandaag mij "aan het werk" gezet, en het ingekorte veertje aan de pantograaf bevestigd. :thumbup:
Even op het spoor gezet, en buiten dan nog wat extra werk aan één van de bovenleiding problemen, reed alles weer prachtig.  :thumbup:

Blijft er nog veel te doen: Al de krokodil klemmen moeten vervangen worden door een degelijke oplossing, EN ik moet de aansluitingen nog aan de tra(ns)fo koppelen..
Maar als de frustratie toeslaat, zit de kans er dik in dat versie 5, gedeeltelijk zal worden herbouwd, vooral waar het door de complexe wissels heel moeilijk is om de bovenleiding min of meer netjes te laten werken...  wie dan leeft, zal dan zien ;)
En dan vergat ik nog te vermelden, waarom mijn Duitser (3054) het niet goed deed. En ook hier weer kwam Rob mij ter hulp: één van de antislipbandjes was los gekomen en blokkeerde de trein.
Of hoe er een heel pak kleinere probleempjes er uiteindelijk voor zorgden dat het allemaal een grote frustratie werd....  :sad:
leuk he..zo'n hobby!  >:-D
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen - Op pensioen of ...
Gaat plan V5 op pensioen of zelfs compleet ten grave gedragen worden (bij wijze van spreken).  :O

Wat brengt dit allemaal te weeg?
De frustratie, die ik eerst had met de bovenleiding is grotendeels verdwenen, want -zie verder.
De problemen waren te wijten aan mijn Duitser (3054). De slechte staat van beide pantografen was merendeels oorzaak van onsporingen en vasthaken in de rijdraden.
De rijdraden moeten dus allemaal opnieuw bekeken worden, want baanplan V5 was er niet echt op voorzien... :sad:

Met enige schaamte moet ik bekennen, dat mijn Duitser (3054) niet netjes verzorgd is geweest, maar gedane zaken nemen geen keer.
Dus op zoek naar pantografen... en die zijn nog redelijk beschikbaar, zowel op eBay (vanuit Duitsland, Italië en zelfs de US) als in één van de winkels hier in West Canada.
Het zou dus gaan om Märklin 7218 Type 9.1 Dat wordt dus even prijs vergelijken... ;)
Dus mijn Duitser (3054) staat of ligt momenteel te rusten, want ondertussen heb ik er twee groene (wel DB en geen (30??), maar wel met bovenleiding) bij aangekocht. En die werken dus perfect. Zie de foto's later :thumbup:
Binnenkort maak ik er wel een videootje van  ;)
Beide zaten in een doos Bausatz 3938, maar of dat origineel was... mag Joost weten. Mij maakt het niet zo veel uit, want ik ben gewoon al tevreden als die netjes rijden.
Nu het feit dat er dus in totaal 4 bovenleiding locs kunnen rijden, wil dus betekenen dat mijn baan plan V5 daar niet is voor voorzien.
En dat is reden nummer 2.

En dan ben ik ook nog van plan om te verhuizen: het huis is voor mij véél te groot, en dus op zoek naar een kleiner huis... Wordt vervolgd.

Ondertussen nog wat software problemen ook nog met mijn gecodeerde back up schijven. Dat is dan ook weer opgelost. ;)

In een eerste poging om alle drie de locs tezamen te laten rijden, bleek mijn tra(ns)fo wel echt te licht. De 30VA deed het wel beter, dus dat wordt ook nog even opvolgen... zeker met de idee van 3 locs (diesel) /4 blokken te laten rijden later... 

Verder liet mijn Arduino setup het ook afweten... maar daar moest ik toch al één en ander aan bijwerken. Wordt vervolgd...

En dan nog een beetje geschiedenis bij de twee groene locs (
Besteld op 9/5 (juiste formaat gebruiken ;) ) en vandaag (13/5) zat het in de "bus" bij wijze van spreken
Bij één van de twee was de sleper er afzonderlijk bij: da's OK - het is toch bovenleiding.!!!
Volgens de beschrijving: Marklin 3937/3034 HO DB 2 x E41 Double Set E41024 Analog AC, maar ik ben niet zeker of die nummers wel kloppen.
Nog wat van de vraag prijs afgedaan en het hele boeltje werd geleverd aan $179.74 (CAD), inclusief verzending en GST (zeg maar de VAT)

Ik heb nu drie groene locs en voor zover ik kan nagaan, dacht ik een 3034 te hebben, maar dat zou een blauwe zijn?
Hier zijn ze:
OBB 1141.02, zou een 3036 zijn?
2xDB 41024, dat zou dan wel een 3034 zijn?
Heel verwarrend toch, lijkt mij... maar ja: als het via het internet moet gebeuren.. :confused:

En dan een paar foto's om het geheel wat aan te kleden:
Hier het triumviraat, netjes naast elkaar geparkeerd ;)
red_img_2680_triumviraat.jpg

De bovenkant: tweemaal hetzelfde (DE) en vroeger OBB. Voor mij prima, maar misschien zijn er hier leden met arendsogen, die eventuele fouten kunnen en willen detecteren.  ;)
red_img_2682_bovenkant.jpg

In deze doos (verder nog beter verpakt voor de verzending :thumbup:) zaten ze allebei:
red_img_2683_doos.jpg

En hier de schaamte: de slachtoffers...
red_img_2684_slachtoffers.jpg

En de drie "groene" broeders naast elkaar:
red_img_2685_side_side.jpg

En een zichtje vooraan:
red_img_2686_side_front.jpg

En elk afzonderlijk, de nieuwelingen:
red_img_2687_DB_1.jpg 
red_img_2688_DB_2.jpg

En nog eens mijn OBB -die ik ondertussen al een tijdje in bezit heb :thumbup:
red_img_2690_obb.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat is 2x een 3937, de bouwpakket versie van de 3037. Bouwpakket locs zijn o.a. herkenbaar aan de splitpen in de koppeling ipv een geklonken pennetje.

De 3034 is blauw, die heb je dus niet.

De Oostenrijker is inderdaad een 3036.
 @citaat herkenbaar aan de splitpen in de koppeling ipv een geklonken pennetje.
Effe nagekeken en inderdaad: beide hebben die splitpen...  :thumbup:
Jij hebt dus wel een arendsoog... ;)

Fraaie Old Skool aanwinsten, Herman  :thumbup:
Van harte proficiat daarmee!

Jeugsentiment: de prachtige verhalen van de heren No-Way Nowee

:offtopic:  Bron: www.bol.com

Groeten,

Erik.
@citaat Arendsoog
 :offtopic:
Nu moet ik heel ver terug gaan in mijn leesboeken geschiedenis. Dat moeten de 60er jaren zijn geweest. Maar dat ik veel Arendsoog boeken heb gelezen, is het enige, dat ik mij nog herinner. Och ja en dat ze vrij groot waren, die boeken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat laatste komt doordat jij vrij klein was toen ;) .
Forum Moderator

Hoi Herman,

Jammer dat de bovenleiding voor frustratie zorgde, als je overweegt om te gaan verhuizen zou ik dat soort dingen parkeren en wachten op een ander huis / baan.

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten  :) 

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Hoi @Degeluidsman :
Die frustratie is daar eigenlijk alleen maar, omdat het moeilijker is dan origineel gedacht. Nu ben ik een stuk wijzer natuurlijk - versie 5 ondertussen, en als er inderdaad een versie 6 komt, weet ik zeker waar het (veel) beter kan dan nu.
En eigenlijk is het slechts versie 1 van een volledige bovenleiding, na een eerste testje, nu weer al maanden geleden.

Trouwens: ik heb nog geen ander huis... en ga dan pas weten of en hoeveel ruimte ik heb of ga hebben voor de nieuwe baan..

Enne: ondertussen rijden mijn 3 groene locs over de baan volledig op bovenleiding, en niks automatisch en dus met de nodige volle concentratie. Goed oplettend dat er geen botsingen gebeuren.
Vooral dan als ik vergeet welke knop er welke wissel bedient... :lol: :lol:
Dus ik heb er wel plezier in.... :thumbup: 
Na verscheidene pogingen, met af en toe een rijdraad, die geen contact meer maakt(e), of ikzelf vergeten welke wissels te gebruiken, met als gevolg botsingen en ontsporingen, is het mij toch min of meer gelukt met dan tenminste één video te maken... :roll: Als ik dan al niet vergeet om het juiste stuk spoor stroomvrij te maken... :roll:

Voor zover nodig: alle drie rijden op bovenleiding!! :thumbup: en niets is automatisch. Het enige dat ik min of meer onder controle heb, zijn 3 blokken:
Twee "station" sporen en de rest...
Je hoort soms het "klikken" als ik de schakelaar in- en uitschakel... ;)

:) Hoi Herman, erg leuk om te zien dat de 3 treinen mooi hun rondjes rijden en ook nog mooi in beeld gebracht. :thumbup:
En helemaal Old-Skool, goed bezig. O:-D
Forum Moderator

Leuk om te zien Herman  :thumbup: :thumbup:
Die M rail doet me terug denken aan mijn eigen eerste baan die ik samen met mijn oom aan het bouwen was.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Herman,

Je draadje al eens vaker gezien (en gelezen), maar nog niet gereageerd....
Maar nu wel en ik kan je zeggen, dat ik er erg blij van word  :thumbup:
Lekker no-nonsens en heerlijk oldskool.
Het geluid van de M-rails is onverslaanbaar en die ouwe loc's blijven maar rijden.

Grtz Tony
@citaat @Tony  dankjewel voor de reactie, ook van anderen. @Degeluidsman en @Dirk-Jan.

Het verbaast mij wel om te zien hoevelen er ook een duimpje zetten, nietegenstaande die prachtige banen die ik hier mag bewonderen.  :thumbup:
Het steekt zowaar een hart onder de riem...  :thumbup: om te blijven video's en foto's te maken en te posten.

Nogal een zware uitdrukking gebruikt, maar ik hou nu eenmaal van (oudere?) spreekwoorden.. ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het gaat er niet om hoe mooi of perfect je baan is; als je er zelf maar van geniet :o) .
Ik heb jouw draadje eindelijk gevonden. Ik ga je volgen. Veel plezier met je baan.

Luc

doe maar een treintje

hier is video niet beschikbaar  :O
Toen ik die op youtube postte, bleek youtube niet gelukkig voor iets en blijkbaar uit zich dat nu in een onbeschikbare video.
Ik heb 3rail gevraagd om de post te verwijderen.

Dag Herman.

Dat YouTube de video weigert, zal aan de afgespeelde muziek tijdens het filmen liggen. Iets met rechten ... :roll:

Groeten,

Erik.
@citaat Dat is het inderdaad - voor zover ik recentelijk heb kunnen nagaan. Het is wel raar, want als ik muziek op de achtergrond heb, is het nogal (om niet te zeggen altijd) dezelfde dame die zingt. Ik hou nu eenmaal van haar stem, liedjes en muziek.  En dat is nooit een probleem geweest - dus ik vermoed dat -als youtube effectief de muziek erkent (door het luider spelen)- dat zich dan dat probleem voordoet.
Ik hou het even in de gaten. Ik ga straks nog twee video's uploaden... zien of het probleem zich weer stelt...
Alvast bedankt voor het uitklaren... :thumbup:

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Herman,

Ik had onder de kerstboom een Kersttreintje rijden.
Op het moment dat ik de video opnam stond de radio aan met Kerstmuziek.
De film kon op youtube niet getoond worden.

Dus opnieuw opgenomen maar zonder muziek op de achtergrond.
Toen lukte het wel.

Henk
 @citaat OK - ook bedankt voor het uitklaren. Ik heb net twee video's uploaded - met muziek.... kreeg geen waarschuwing. Dus even snel mijn post bijwerken en zien of de video nu wel lukt...
Wordt vervolgd... ;)
Re: Mijn poging (versie 5) Een droom uit de 70er jaren wordt werkelijkheid
Dat onderwerp klinkt wel serieus, nietwaar? ;)

Waar gaat het over: Ergens eind 70er jaren - ik was wel een laatbloeier wat treintjes betreft, maar desalniettemin kocht ik toch regelmatig rails bij. En ook een set: 2852, die bestond uit de locomotief 3054, met de wagons 4096, 4097 en 4098. Alle met verlichting. Daar kocht ik dan later nog het panorama rijtuig bij - weliswaar zonder verlichting. Trouwens de laatste wagon heeft rode achterlichting... ;)
De set zoals die uit de de laatste verhuisdoos kwam:
red_Marklin_3054_full_set.jpg

Ik kocht indertijd die set, omdat die op bovenleiding kon rijden en dat vond ik wel wat. Het is er nooit van gekomen. Trouwens door twee verhuizingen waren beide pantografen redelijk beschadigd. Maar dankzij een genereus aanbod van een forumlid, kwam ik in het bezit van bovenleiding en dan was de kogel snel door de kerk, om via ebay (vanuit Duitsland) een nieuwe set pantografen te kopen, en dat ging zoals een fluitje van een cent en ik kon genieten om mijn "Duitser" zijn/haar (?) rondjes te zien rijden. Twee video's hierbij ook...

Eerst wat foto's hoe slecht die pantografen er wel uitzagen: (shame on me)
red_3054_pantograph.jpg
red_img_2213.jpg
red_img_2214.jpg 

En dan ziet die er wel een stuk knapper uit met de nieuwe pantografen:
red_just_pantograpsh.jpg
red_MijnDuitser_143810.jpg

red_MijnDuitser_2720.jpg
red_MijnDuitser_143750.jpg
red_MijnDuitser_143802.jpg   

En deze video's zouden moeten lukken - (fingers crossed)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ha Herman, het is gelukt om 2 filmpjes te plaatsen; en ook weer niet, want het is 2x hetzelfde filmpje :P .
@citaat Verdorie toch... en ik kan geeneens zeggen dat ik al moe was, omdat het avond was.... :mad:
Het was zelfs (voor mij toch) plak op de middag... ;)
Bedankt @Hanzi : aangepast... :thumbup:

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

En nu zijn ht twee verschillende filmpjes.  :thumbup:

Henk

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi hoor, met écht functionele bovenleiding :thumbup: . Zo ver heb ik het nooit gebracht op mijn banen :-) .
@citaat Het heeft mij wel bloed, zweet en tranen gekost... ;)
En hier en daar wat brikoleerwerk erbovenop.
En weet je wat? Die baan wordt binnenkort ontmanteld...
En daarna, eens ik verhuisd ben in een versie 6 opnieuw opgebouwd, met alle ervaringen van baan 5, maar dat is nog wel niet voor morgen.
Citaat van: hermanvk op donderdag 05 juni 2025, 23:07:15brikoleerwerk
Gefeliciteerd. Heb je mij, auteur van 18 boeken, tóch nog een mij onbekend woord kunnen leren!  :thumbup:
@citaat Ik was er redelijk zeker van, maar ben het toch even gaan opzoeken: als goede Vlaming gebruik je dus of maak je woorden, uit het frans.
OF : bricoler, met velerlei betekenissen blijkbaar:
Vertaling van het Franse woord "bricoler"
Forum Moderator

Prachtige set die je ons in de twee filmpjes laat zien Herman  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.