Wel de bovenleiding ligt/staat/hangt... inclusief wat brikoleerwerk.
Hier is wat geschiedenis en wat frustratie ook...
In eerste instantie, ben ik begonnen -zoals ik had geleerd in één van de video's- met de kruiswissel, waarna ik met stukken en beten verder de rest van de bovenleiding aanlegde.
En dan bij de eerste testen: De rijdraad lag te laag bij de kruiswissel en pantografen bleven hangen, ook omdat de rijdraad niet mooi in het midden lag. Vele uren later, bij het constante testen, leek dat dan uiteindelijk toch te werken.
Op die manier kon ik al eerste moeilijkheden herkennen. Dat bleek wel een goed idee te zijn. So far, so good...
Dan wou ik ook nog zo'n cool station hebben met overspanning, en dat zorgde al voor de nodige moeilijkheden, want mijn zicht is niet zo goed en dus bril op/bril af; daarbovenop heb ik recentelijk nog in ieder oor een hoorapparaat en bij bril af, kwam er vaak eentje mee...

Dus mijn station bestaat nu uit twee perrons en één doorrij baan...

Terwijl ik dan verder bouwde aan de rechte of haast rechte (lees bochten) stukken, dacht ik even dat ik niet genoeg masten had - volgende keer beter kijken.
Wel gelukkig dat ik die overspanning gebruikt hebt. Dus had ik er wel genoeg en trouwens nog over ook... wie weet bouw ik nog een uitbreiding..

De toekomst: Wat eerst makkelijk leek (toch de rechte stukken) bleek een serieuze uitdaging te zijn eens ik aan de aansluitingen begon links en rechts naar mijn station toe. De baan was duidelijk niet opgezet of alleszins niet genoeg gepland met bovenleiding in het achterhoofd.
Er is bv. een rijdraad, speciaal voor wissels, maar die m/v verbindingen zijn niet echt handig.
Ook die m/v verlengingen werken niet altijd heel goed.
En tijdens het testen bleek dat beide elektrische locs soms en dan weer niet altijd ontspoorden op dezelfde plek, waar de diesel altijd netjes doorreed.
En dan maakt die bovenleiding het wel een uitdaging om ontspoorde locs en wagons terug op de rails te krijgen.

Bleek dan dat ik de schuldige wissel niet echt goed had aangepast, dus eruit en een andere er in.... dat terwijl er dus al bovenleiding lag, EN de masten en/of de sporen al waren vast gevezen.... De frustratie groeide, maar
Mijn groene loc, doet het prima. De Duitser dan weer niet (helemaal) - de pantografen - de veertjes versleten of ontbreken. Gelukkig heb ik een tijdje terug vanuit Nederland een koopje kunnen doen, en eens al de veertjes waren aangebracht, reed mijn Duitser (3054) ook weer bijna perfect. Hier en daar zijn de verbindingen niet standvastig en pikken de pantografen geen stroom op.
Deze Duitser 3054 (in set 2852) had ik indertijd gekocht omdat ik bovenleiding wou. En die bovenleiding heb ik pas redelijk recent op de kop kunnen tikken.
Vandaar dus mijn drang om dat allemaal werkende te krijgen.
Dikwijls en vaak heb ik "gefoeterd" en vrij regelmatig gedacht: Waar ben ik mee begonnen? Maar koppig... nietwaar.
Een goede raad:Zint eer ge begint... Wie gaf mij toch dan weer deze goede raad?Eerst had ik blokken gepland, maar heel handig is dat toch niet, omdat de masten, met de isolatoren een M-aansluiting hebben...
Dus ging het hele programma in de figuurlijke vuilbak en heb ik enkel mijn twee station sporen in blokken opgemaakt. Dat was dan nog wat moeilijker door de overspanning. Het derde blok is de hele rest van de baan, en dat lijkt aardig te lukken, met slechts één stroomaansluiting.

Ook nog: allicht omdat het ouder materiaal is: het vastklikken van de masten aan de M-rail, wil niet altijd werken.
En of je het nu gelooft of niet: ik slaag er nog steeds in om de rijdraad onderste boven te hangen.

De aansluitingen links en rechts aan het station, is vaak Kunst- en vliegwerk.. :confusted:
Dat terzijde: de laatste testen: de treinen rijden.
Ondertussen heb ik toch één en ander uitgefijnd, met redelijk wat bricoleer werk, maar de trein(en) rijd(en), alhoewel ik hier en daar toch nog eens moet ingrijpen.
Ik moet nog wel de stroomtoevoer van de drie blokken op de schakelaars aansluiten, en de tafel een beetje opkuisen, dan ga ik een videootje maken...
Op sommige plaatsen (slanke en andere wissels kort bij elkaar) moet ik dus de rijdraden aan elkaar binden, en ik ben er nog niet uit of ik bout/moer ga gebruiken of solderen, eentje (soldeerwerk) is gelukt..

Ik was even in de plaatselijk doe-het-zelf winkel gaan kijken, maar hun kleinste sets waren echt te groot, en ik kon het teveel eventueel afslijpen, maar al dat metalen slijp stop... op de rails, zie je de vonken al vliegen. Dus blijft het: bouten/moeren en/of solderen?
Nu ik was redelijk gedesillusioneerd, en was van plan om de baan (gedeeltelijk) te herleggen, zeg maar meer "bovenleidingsvriendelijk", wat nog altijd een optie is. De toekomst zal het uitwijzen.
Hier een foto van het "station":
Vermits ik op bovenleiding rij, kan ik constante spanning op de puko's zetten... licht in de wagons..