Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

Gestart door MrAdmiral maandag 21 augustus 2023, 17:31:39

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

zonder fantasie ook geen creativiteit

Hanami matsuri.  :thumbup:
Op zijn plekje..

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zohee, da's geen kleintje :D !

M* en bezig te digitaliseren

Buddha is meestal wel fors. Er zijn in het echt ook grote beelden van, dus je kunt ze ook best groot op een modelbaan kwijt.
Het moet natuurlijk wel bij de rest passen.
Bij mij zou het niet staan, mss ooit in de tuin, als daar iets spoors zou worden aangelegd.
 @citaat Inderdaad - en soms vind je echt grote Buddha's binnen in tempels... altijd heel imposant...

Ik vond dit als ik naar de grootste Buddha in Japan zocht:
The Ushiku Daibutsu in Ushiku, Ibaraki Prefecture, is the largest Buddha statue in Japan. Completed in 1993, this massive bronze statue stands 120 meters (390 ft) tall, including its 10-meter base and 10-meter lotus platform, with the statue itself reaching 100 meters (330 ft).

Ushiku Daibutsu – Quick facts:

Height: 120 meters total (100 meters for the statue).
Completion Date: 1993.
Depiction: Amida Nyorai (Amitabha Buddha).
Status: Recognized as the largest daibutsu in Japan and the largest bronze Buddha statue in the world.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zohee, da's geen kleintje :D !
Dank allen voor het topic zo te volgen! Als het op Buddha tempels en gebedschrijnen aankomt denk ik dat deze heel prachtig zit :D

Na het korte roadtripje in het verlengde weekend gaan we kijken voor de verlichting aansturing aan te schaffen.
Dan kan ik zien wat er nog allemaal lampen gaat krijgen, onze Buddha zeker een theelichtje of 4 op iedere hoek.

Nog een paar sfeerbeeldjes

Prettig weekend allen en tot later  :)
Heel fraai Yo! Voor de volgers dezes een foto van een Buddah in Thailand waar je een aardig idee krijgt van de afmeting (92 meter) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/Phra_Buddha_Maha_Nawamin_Sakayamuni_Sri_Wisetchaichan.jpg/330px-Phra_Buddha_Maha_Nawamin_Sakayamuni_Sri_Wisetchaichan.jpg
Die van Yoni valt niet uit de toon.

M* en bezig te digitaliseren

Vanmiddag bij xenos ook nog een paar exemplaren gezien, maar het beeld met de handen in de schoot vind ik toch veruit de meest authentieke.
Wel na wat stilte, weer wat vooruitgang!
De combinatie van gebrek aan tijd, werk en budget laat de boel wat op zich wachten.

De Buddha heeft nog wat meer bloemen en kleur rondom zich gekregen en de eerste drijvende lampjes zijn geplaatst.
Volgende maand de aansluitingen voor de led verlichting bestellen.

Wat foto's van de Buddha

De eerste lampjes

En de eerste drijvende lichtjes

Dus wanneer ik alles qua verlichting aansluiting heb dan kan ik deze module afwerken.
Daarna is het verder met de waterval en het verborgen treinstation.

Cheers!
Vandaag even een andere belevenis delen: https://drivenlisten.com/city/?typ=Rail

Hier kan je een land kiezen en je kan dan muziek van daar hebben én een view (soms) vanuit de neus van de trein).
Wat leuk om scenery details en andere op te zoeken, deze is Chiba City, Japan.

Cheers!

@citaat Best imposant... op een bepaald moment kon ik rechts klikken op verschillende manier van transport, maar dat lukte later niet meer.
Die keuzes heb je dan wel als hier start - onderaan
(zelfs een drone  ;-) )
Vandaag nog alle elektriciteit aangesloten voor de verlichting.
Veel solderen, tape en vastplakken van kabels onderaan.

De verlichting doosjes, hier is er nog ééntje van besteld en dan kan ik nog een 4 tal theelichtjes bijplaatsen.

Dan is vrijwel alles klaar voor nog wat figuurtjes aan onze Buddha te plaatsen en dan het geheel terug op zijn plek zetten  :D
Is een weer bijzonder mooie module geworden Yoni!
 @citaat  @citaat Even opgezocht: Just Plug® Lighting System
Dat ziet er wel iets interessants uit..
Citaat van: hermanvk op zaterdag 20 juni 2026, 22:26:01@citaat  @citaat Even opgezocht: Just Plug® Lighting System
Dat ziet er wel iets interessants uit..

Inderdaad, voor de niet elektriciteit fan/kenner onder ons, zo drie lantaarpalen zijn 1 poort.
Je kan er ook 5 ophangen, dat is zowat de limiet, die lampjes branden ook niet voor uren aan een stuk.
Gewone leds per poort om gebouwen te verlichten vanbinnen, er is sprake dat je er ook een camera kan aanhangen maar nog niet gedaan.

Deze (binnenkort) 3 rode units komen op 1 blauwe unit, die blauwe is als een verdeeldoos voor de stroom.
zo hoef je geen stroomadapter per rood bakje te kopen en maar 1 per blauw bakje.
En met de scenery module bijna volledig te zijn, kijken we weer eens met vragende ogen naar het schaduwstation..

Hetgene wat me stoort is dat de industrie front en center staat en ik bijna overal aankan, behalve de achterliggende sporen van de industrie, die zijn amper bereikbaar.
De passagierstreinen daarentegen steken weg onder een plaat waar ik amper aangeraak in de technische ruimte.

Dus waren we aan het plannen en meten en tekenen in anyrail...

Het idee dat me binnensprong is dat ik amper iets onderin het schaduwstation heb staan in die liggende kast.
Met wat meten kom ik erachter dat ik best wel wat plek heb voor een klimspiraal met R2 en R3 bochten.
Dan komt de spiraal boven mooi op de plek uit waar het spoor nu al bovenkomt, dus moet ik niet veel echt aanpassen aan de scenery.

Dus wat is het plan dan?
Die kast onderin gaat eruit en er komen 2 schaduwstations boven elkaar, (totaal hoogte is 86cm, ééntje op een sokkel op de grond de andere +/- 40 cm hoger, dus plek zat)
De vorm van het schaduwstation gaat een U vorm zijn waarin een grote keerlus geïntegreerd is, geen grote plaat meer.
Ook zijn er geen doodlopende sporen meer wat er wel voor zorgt dat sommige treinen achter elkaar geparkeerd gaan staan.
Hoeveel zijsporen dan per level: 5 stuks met lengtes: 6m06, 5m65, 5m26, 4m67, 4m27. (volgens anyrail)
Wat lang genoeg is voor de Zweedse trippel loc met zijn bijna 6m lange sleep aan kolenwagonnetjes. (rode kaders de achterkant en de voorkant dat net komt piepen.)

Wat geeft deze opzet ook als mogelijkheid: schaduwstation uitbereiding.
Maw: ik kan om de 1 bocht van de spiraal een aftakking maken naar zo een replica van het schaduwstation.
Het balkenwerk om dit alles te ondersteunen zit in de poten van het geheel, de plaat waarop de sporen liggen zal OSB zijn van 18mm met wat metalen versteviging

Wat screenshots van het nieuwe schaduwstation(s)!

Zoals vanaf het begin zijn er 2 sporen naar onder af.
De eerste stop in de klimspiraal is voor de industrie aka kolen route
De 2de stop, onderaan op de grond is voor de passagieers aka dorp route.

Met deze opzet kan ik overal aan en kan ik misschien nog wat scenery bij het schaduwstation maken.

Cheers!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooie plannen met die schaduwstation  :thumbup: :thumbup:
Ik hoop dat je airco op de treinenkamer hebt  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Dat is een mooie verandering voor je schaduwstation! Mooie lengte en plaats genoeg voor je materiaal!

Succes ermee
...

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Yo.

Een prachtig uitzicht, zowel bij dag als bij nacht :thumbup:
Dit stukje vind ik geweldig en wou ik even uitlichten:

IMG_20260623_210827.jpg

Het eenzame bootje met de weerspiegeling,
de pagode met de witte bloesembomen en
de enorme Buddha op de achtergrond:
een prachtige Japanse compositie  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je trekt me de woorden uit de pen (of eigenlijk het toetsenbord) Erik, niks aan toe te voegen :thumbup: !
Heel mooi :thumbup:
Gisteren na een vrij lange tijd nog eens met de treinen van de dorp route kunnen rijden.
Het gewenste effect van de trein die door het water rijd is wel mooi aanwezig, de reflectie in het water van de verlichting van de wagons was net perfect!

Met het kasteel erbij

Achter de Buddha

Dan een glimps van een locomotief in het voorste station met de drie mini tunnels

Volgende stap zal het uitwerken en aanschaffen van die klimspiraal zijn.
Momenteel er nog niet uit of ik dit zelf zou zagen en maken (kan het wel) of ik kant en klaar zou kopen (geen idee van prijs)

Dus wie hier een geode prijs kwaliteit of plan van aanpak heeft, laat gerust weten  :D
 @citaat prachtige foto's en beelden van een fantastische baan!!!   :thumbup:  :thumbup:
Citaat van: MrAdmiral op donderdag 25 juni 2026, 07:57:58Dus wie hier een geode prijs kwaliteit of plan van aanpak heeft, laat gerust weten
Als je een beetje handig met figuurzaag of decoupeerzaag bent zou ik gaan voor zelfbouw. Op internet zijn zat voorbeelden en werkschema's te vinden. Voordeel van zelfbouw is:
  • prijs
  • meer flexibiliteit voor de beschikbare ruimte.
Citaat van: ermindewinkel op zaterdag 27 juni 2026, 23:20:35
Citaat van: MrAdmiral op donderdag 25 juni 2026, 07:57:58Dus wie hier een geode prijs kwaliteit of plan van aanpak heeft, laat gerust weten
Als je een beetje handig met figuurzaag of decoupeerzaag bent zou ik gaan voor zelfbouw. Op internet zijn zat voorbeelden en werkschema's te vinden. Voordeel van zelfbouw is:
  • prijs
  • meer flexibiliteit voor de beschikbare ruimte.

Wel dat is wat ik aan het denken was want de prijzen voor een prefab (die ik kan vinden) voor die afmeting en hoogte is al snel bijna 1000€.
Zover gevonden informatie is altijd 1/6de stukken van de crikel maken uit Multiplex van 12mm.
Die 1/6 heeft dan geen doorbuiging en bevestiging aan de draadijzers is op het begin en eindpunt van de spiraal.
12mm is stevig genoeg zodat er geen ondersteuning in het midden van de plank moet.

Ook die 1/6, men raad aan een mal te maken in MDF omdat die exact gemaakt kan worden om als mal te dienen.
Dan kan je de multiplek ruw uitzagen en met een bovenfrees met een freesje met loopgeleider perfect maken met die MDF mal eronder.

Dus de aanpak begint te komen, dan is het een kwestie van uitwerken en proberen voor ik het schaduwstation dat er nu is demonteer.
Die spiraal zal ik dan met een Mobile station 2 en een crash test dummy sleep proefrijden nog voor ik iets demonteer onderin.
Natuurlijk een dikke vette yogamat van vrouwlief eronder als we gaan testen.
En het eindmodel zal een kippengaas net hebben op ieder verdiep om treinen op te vangen moesten ze ontsporen en wat "vangrails" binnen buiten.

Dag Yo.

Citaat van: MrAdmiral op donderdag 25 juni 2026, 07:57:58Dus wie hier een geode prijs kwaliteit of plan van aanpak heeft, laat gerust weten  :D
Heb je al in de Wiki gekeken voor het maken van een klimspiraal?

Groeten,

Erik.
Ik heb de nodige ervaring met klimspiralen bouwen, zie hier mijn oude baan.

Ik zaag halve cirkels uit een plaat MDF. 2cm ruimer dan het spoor. Bij het bouwen op 4 punten verticale latten. Daartussen stapel ik de halve cirkels met steeds een stukje hout ertussen van 8 cm (of welke hoogte je wil aanhouden tussen de niveaus). Alleen de onderste cirkel moet je goed afstellen. Vrij simpel met stukjes hout van 2, 4, 6, en 8 cm op de latten. De aanloop van de helling zit buiten de klimspiraal. Als vangrail 3cm boardplaat.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ter inspiratie:
IMG-20260728-WA0007.jpg

Met Lego is een hoop mogelijk ;) !
Thanks allen, die van de Lego had ik al een zien voorbij komen! Prachtig om te zien :)

Verder zijn we aan het plannen, uitrekenen wat de kosten gaan zijn en natuurlijk sparen voor deze uitgave.

Als het herfst/winter is dan zet ik de plannen om in daden, momenteel even een zomerstopje om van het weer te genieten  :-)

Yo, van harte proficiat met jouw verjaardag  :thumbup:
Een hele fijne dag toegewenst!

Groeten en felicitaties,

Erik.
Vandaag is het begin van het trein seizoen en met de plannen op til wil dit één ding zeggen, nl:

De grote trein migratie

Dus de 2 schaduw stationnen moeten leeg, al de treinen buffer aan buffer op de baan parkeren.
Zodoende kan ik alle schaduwstations leeg maken en klaar maken voor demontage en de komende veranderingen.

Zo gezegd, zo gedaan: de grote trein migratie

Dan is het spot het begin van de sleep..

Deze heeft een versleten tractiebandje.. te herstellen

En nog eentje gespot!

En nog eentje, tweetje, drietje,... euhm..

In de kleinere kamer

En een krokodil die net niet in de laatste wagon van de sleep ervoor bijt

Staan dan alle treinen boven denk je, personen treinen ja hoor! Kolen route treinen, niet bepaald..

Dus met deze klaar is het het volgende ritme:
- laatste 4 treinen in de bureau een plek geven op wat zijspoor
- alle sporen onderin verwijderen
- all troep her en der verwijderen
- de onderste plaat en gestel demonteren en verwijderen
- klimspoor verwijderen
- alles klaar maken voor een klim spiraal.
- en dan de schaduwstations bouwen
- alle schaduwsporen leggen
- test ritten op en neer in de klimspiraal
- minimale scenery bouwen zodat die schaduw stations ook nog iets tonen.
- alle treinen weer naar onder laten migreren

en dan zal het wel eind 2027 zijn?  O:-D  >:-D

Yo, dat is een flink waslijstje!  :eek:
Succes met al deze werkzaamheden  :thumbup:
Je bepaalt zelf het tempo en als het daarmee eind 2027 wordt, dan is dat toch prima: het is geen werk hé  :cool:

Groeten,

Erik.
Dat is een flink lijstje wat je van plan bent Yo. :thumbup:
En al duurt het tot eind 2027 alle tijd toch en wij als (trouwe) kijkers hebben zeker dan veel updates te verwachten tot eind 2027. :favorite:

Succes met het afwerken van de lijst en we zien de updates wel verschijnen.

Groet Michel
Wel het resultaat van vele dagen een beetje werken.

Eerste is de technische ruimte aka de kleinste baan

Zo zie je ineens de reden waarom ik het anders wou zien

Nu is dat stukje vrij (niet te zien op de foto's) en begonnen aan het grotere schaduwstation.
Het is smal maar last van claustrofobie? neen hoor wel dat LED strips ferm warm worden  :O

En zoals het nu is.. morgen verder

Wel een paar liters vocht verloren daar zo onderin  :O

@citaat Heb je toch gelijk een meertje...  >:-D
En ja hoor, we zijn goed bezig!

Onderin is alles proper, zo proper is het al in jaren niet meer geweest  8o

Kleinste ruimte voor alle dozen etc te plaatsen

De grote ruimte waar de schaduwstations komen

En hier komt dan de helix

Dit zal een helix zijn van ongeveer 88cm hoog.
Deze zal per schaduwstation een afrit hebben en een keerlus in dat schaduwstation dat de trein via die afrit weer naar boven laat rijden.
Nu met er nog andere levels zijn heeft ieder schaduwstation ook een aftakking die de trein eventueel verder naar onder laat rijden in de helix naar schaduwstations lager gelegen.

Deze schaduwstations dienen voor 2 routes, Dorp en de Kolen route.

De dorp route heeft de onderste lagen, de kolen route heeft de bovenste lagen.
Dan moet die trein van 5meter enzoveel niet 88cm omhoog kruipen.
Volgens de planning zouden er ongeveer 4 schaduwstations mogelijk zijn met een degelijke ruimte van 16-18 cm tussen de lagen.

Alleszins, nu de helix, deze zal de volgende bochtenradius hebben 24230 en 24330.
Als ik groter zou gaan (24330 en 24430) dan komt dat op 120cm uit en dan is een rechte aansluiting met de sporen erboven niet mogelijk (cirkel te groot).

Dit zal geen cirkel vorm hebben maar een 8 hoek.
Deze 8 hoek is opgedeeld in 4 segmenten. Met 8 draadijzers aan de buitenkant en 8 draadijzers aan de binnenkant.
Een houten plankje onderin om de segmenten bijeen te houden en dan een blokje bovenop om alles vast te houden.

Duuuuuus tekenen en meten geblazen om een segment te tekenen en uit te zagen uit multiplex van 12mm.. wish me luck  :D