Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

Gestart door MrAdmiral maandag 21 augustus 2023, 17:31:39

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
@Hanzi Ja die zware balken ben ik nog aan het finetunen. Die boot welja.. die heb ik gemaakt op basis van 1 foto gevonden op het internet.
Het probleem daarbij was dat dit ook een zeevarende boot was in die tijd en geen binnenschip. Dus was die robuster gebouwd dan een grote sloep.

Voor die kleine locomotief ga ik op zoek achter goedkope (lees 3 tot 5€) wagons en kort de wielbasis in en pas de behuizing aan zodat de wagons even lang zijn als de locomotief.
Zo zal deze max 3 wagons hebben zodat het een geinig klein ding blijft  :D

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat   Zoiets?

Groeten,

Erik.

M* en bezig te digitaliseren

Voor een mijnspoortje zou een accu Köf waarschijnlijk een passende oplossing kunnen zijn

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat  @citaat

Die kiploren zijn, met een LüP van ruim 10cm, veel groter dan een Köf en heel moeilijk in te korten omdat het chassis van blik is gevormd. Daarnaast is de bak veel te groot en te grof.
Denk dat Yoni met Engelse wagonnetjes beter uit is. Die zijn van zichzelf al erg kort. Moet je ze wel in 1/87 weten te vinden.
Je zou ook  bijvoorbeeld TT of HOe kunnen nemen. Maar dat is er dan weer niet met pukkeltjes.
Märklin heeft ook een of meer sets  kolenwagentjes (bijv. 46030) met heel korte wielbasis in het assortiment (gehad). Eigenlijk zijn ze nog steeds iets te groot voor gebruik binnen de mijn, maar het komt veel dichterbij dat die oude rode gevallen.

Groet,

Peter

BLIJ dat ik analoog RIJ

De kiepkarren die Erik voorstelt zijn de nieuwere en die zijn van kunststof Henk. Dus makkelijker in te korten -maar nog grover- dan de oudere blikken versie.
Die laatste gebruik ik overigens bij mijn mijn. Ja, ze zijn wellicht aan de grote kant (net als de brokken steenkool die er in liggen) maar ik lig daar niet wakker van :D .IMG-20240907-WA0000.jpgIMG-20240907-WA0004.jpg
Thanks allen voor de tips, die kiepwagons zijn interessant en ga ik eens bekijken.
Wat vooral in mijn gedachte zat waren die platbodem wagons met twee assen.

Ondertussen heb ik nog een kleine sta pen gemaakt voor koeien op de kolen route.
Dit is al een aanzet om eventueel de kolenroute van thema te veranderen naar een vee route.
Dan zou ik bv op de plek van de kolenmijn een weide maken met een stal voor koeien en schapen.

Dan op een andere noot heeft de T18 een andere korte sleep gekregen

En dan kwam het gevoel voor humor naar boven om hier koeien in te plaatsen.
Natuurlijk had ik gene zin om van 4 wagons het dak af te slijpen maar ééntje mocht wel.
Wat preiser koetjes later... is er eentje die bijna wil ontsnappen en dat is dan de grap als die trein voorbij komt zie je een koe die eruit wil springen.

Nu ben ik bezig met wat kleine detail werkjes aan de boerderij scene bij te werken met wat groen.

Yo, heb je nu gewoon het dak eraf gezaagd?  :eek:
Een koeiencabrio!  :cool:

Groeten,

Erik.
Ik heb (in de scheepvaart) wel eens aan koeienvervoer gedaan. Ik heb een volwassen koe nog nooit zo gezien  ;) , maar wel eens een pink uit stilstand over zo'n hekwerk zien springen (plons, de haven in). Te lagen hekken zijn gevaarlijk voor de beesten (en de omstanders). B)
Er is natuurlijk wel enig verschil tussen een stier en een koe. Die roodbonte lijken me stieren toe en die kunnen aardig fors worden en wild. Zeker als ze dat zwartbonte vrouwelijk gezelschap ontdekken.
Citaat van: Freek op zondag 08 september 2024, 18:35:28Er is natuurlijk wel enig verschil tussen een stier en een koe. Die roodbonte lijken me stieren toe en die kunnen aardig fors worden en wild. Zeker als ze dat zwartbonte vrouwelijk gezelschap ontdekken.

Ik zal nog zo een wagon het dak eraf zagen en een zwartbonte in een kar apart zetten  :D pow chicka pow pow  >:-D
En er is vooruitgang in de verlichting  :O .. ik ben nu al een weekje bezig met alles aan te sluiten en ik kom nu aan het dorp in de technische ruimte  :D

De haven, station en wat scenery heeft een touchup gekregen algemeen.. wat sfeer foto's by night
Het station in de grote kamer

Het pad naar het dorp en het dorp zelf

De haven met de koeien pen

En de brug

Het donker stukje is het dorp dat komt eraan, het is eerst nog kijken wat ik nog van scenery moet bijwerken in de technische ruimte.

Cheers!
Dat ziet er sfeervol uit Yoni.
Avond en of nachtfoto's zien er altijd sfeervol uit en geven iets speciaals aan een baan. :thumbup:
Dat blijkt hier wel weer met deze prachtige fotosessie. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Vandaag de grootste locomotief ooit aangekocht.. Deze is een beest vergeleken met de driedubbele zweed  8o

Wel.. op foto is ie een beest, in het echt is hij kleiner dan de sleutel van de volvo.  :P
Prachtige aanwinst klein maar fijn. :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Leuke aanwinst Yoni, het gaat niet om de grote heb ik ooit gehoord  :)
Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Mooie aanwinst Yoni, ik neem aan dat je daar geen sleep achter gaat hangen  >:-D Maar ik zou het absoluut geen beest noemen. Eerder een lief klein locje wat enige gelijkenis heeft met de locomotor/sik.

Dag Yo.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst   :thumbup:
Da's een erg fraai locje wat je aan jouw collectie hebt toegevoegd!
Subtiliteit ten top  :cool:

Groeten,

Erik.
Wel vandaag een grote stap kunnen maken naar het gebouw boven op de heugel van het dorp.
Deze keer ben ik gegaan voor een ommuurd gebouw dat dienst doet als een "Kura". Vergelijkbaar met een grote schuur.
Hier bevinden alle goederen zich die het dorp nodig heeft om de winter door te komen.

Wat foto's
..zonder het gebouw

.. met het gebouw

Next up zijn de straatlampen aansluiten, deze komen maandag toe  :)
Vandaag zijn er geen lampjes aangekomen.. dan maar een mini sleep maken voor de grootste van de hoop, de Köf.
Wat wezen zoeken achter 5€ wagonnetjes en nummertje 4566 kwam in aanmerking  :D

De dremel door het chassis en met hotglue en balse de boel weer aan elkaar gezet.
Het resultaat zover, nu staan ze in de verf..

BLIJ dat ik analoog RIJ

Heb je nu zomaar 3 Knäckebröd wagons gesloopt??? Foei, maar je maakt er vast weer wat moois van :-) !
Er moet bij Yoni achter elke loc(je) een sleep hangen. Het doel van de Kof zou eigenlijk rangeerwerk moeten zijn. Enfin, je hebt in ieder geval iets leuks gefabriekt om er achter te hangen. Het laadvlak mag volgens mij wel een kleurtje krijgen. 
Tevens weet ik niet welke fase het wordt maar je had ooit ook nog iets over een bescheiden BW .............. daar is ie natuurlijk onmisbaar! Dan zou ik denken om er wielen of draaistel wagens er aan te hangen om eens iets te noemen. Dat is dan weer goed voor een speurtocht bij je leverancier voor sloopmaterieel >:-D

Wel inderdaad dit grote beest(je) gaat met zijn sleep op een marklin flex rail rijden.
Nu de wagon en loc er zijn kan het plannen beginnen  :D

De Knäckebröd wagons zijn gevierendeeld, het chassis is korter gemaakt en de kap is dan nog eens gevierendeeld.
Hetgeen dat overblijft is eigenlijk de helft van de wagon en het dak word de basis.
Wat hotglue en balsa later hebben we een kleine kolenwagon.. natuurlijk een laagje zwarte spuitverf was nodig.

Het eindresultaat:

Next up is nog wat passende mijnwerker figuurtjes vinden die aan de voor en achterkant van een wagonnetje zitten en hangen.
zo is de boel levendig als de trein rondtuft  :)

Haha, heel vindingrijk en creatief te werk gegaan. Met een prima uitziend stukje huisvlijt als resultaat.  :thumbup:

Dat zijn geinige karren geworden, Yo!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Ergens in de nacht wakker geworden met een brainfart.. over ballasten van marklin C rail.  :o)

Dit is een topicje dat al menig over gegaan zijn en ieder keer had ik iets van hmm ja en neen.
Dus hieronder mijn nachtelijke brainfart.. het begon allemaal met rum, ballast oude wagonnetjes, hotglue en... tegellijm.

Het probleem is altijd om die berm aan te werken en geen kilo aan ballast te strooien en dan vast te lijmen met verdunde houtlijm.

Dus hieronder mijn eigengemaakte contraptie van een sloop wagonnetje:
De PVC stukken die de helling maken flexen mee tijdens het uitstrijken van de tegellijm.
Het rechtopstaand stuk is verwijderbaar dus ik kan er een ander stuk opzetten ipv dit als ik een steilere helling wil of andere.

Dan de tegellijm aanbrengen en een aantal keren de wagon erover laten gaan vooruit en achteruit.
Een closeup laat ook zien dat er 2 stripts pvc zijn aan iedere kant tussen de wielen, dit om de tegellijm te beletten dat deze in de rails geraken als er teveel op de berm is.

Het resultaat van 5 keer heen en weer

Dan de rollen van de overtollige tegellijm opschrapen

En dan kan je gelijk wat ballast aanbrengen, dit is een afval stuk spoor op een pur plaat met een stel bochten dat je nooit achtereen zou zetten.

Morgen is de boel droog en sluit ik de analoge besturing aan en lijk of een loc (na wat opkuiswerk) nog over dit spoor wil gaan en hoeveel echo er zal zijn.

Cheers!
Wederom een mooi stukje huisvlijt. Het lijkt wel stukadoren maar dan met tegellijm. Je ballastbed lijkt me aan de brede kant maar het ziet er prima uit.

Geniaal Yoni, dergelijke brainfarts zijn de moeite van het krijgen waard. Het geheel ziet er zo veel beter uit dan alleen die afgrijselijke plastic bedding. En als bijkomend voordeel ligt de rails meteen muurvast. Die komt niet meer van zijn plaats. Nu maar afwachten hoe het geluidsniveau is.

Waarom lijkt dit jou te breed? Volgens mij zou de bovenzijde zelfs nog iets vlakker (breder) mogen zijn en dan meer afgerond naar beneden toe. Maar de totale breedte is, gezien de hoh afstand van C-rails niets te breed.
nu nog tussen de rails  ;);

mvg,
Michel
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 23 september 2024, 03:16:32Waarom lijkt dit jou te breed? Volgens mij zou de bovenzijde zelfs nog iets vlakker (breder) mogen zijn en dan meer afgerond naar beneden toe. Maar de totale breedte is, gezien de hoh afstand van C-rails niets te breed.

Ik schrijf ook lijkt. Het is een foto van boven genomen en er zit weinig 3 dimensionaal effect in.
Wel @ramdani tussen de rail had ik ook aan gedacht maar dan begint de miserie met dode stukken spoor etc.
Omdat de meeste een mengeling van houtlijm en water gebruiken krijg je een corrosie aan die c rail, zeker die middengeleider laat water door en gaat roesten.
Daarom het idee met de tegellijm omdat die het water vasthoud en de chemische reactie van de lijm doet het water sneller verdampen.
Ook met deze methode kwam er geen water vanonder het spoor uit toen ik de overtollige losse ballast eraf schudde.

Vandaag al een testrit gedaan, met een oude tandenborstel en wat wasbenzine even de sporen proper gemaakt en overtollige tegellijm verwijderd.
Resultaat, geen dode stukken, de kittel gaat er heerlijk door en het geluid is best ok en zeker die ondergrond van pur plaat helpt.
Tegellijm op zich heeft ook een dempend effect om het een mix van lijm, cement en een beetje zand is.

Wat foto's van het geheel na het drogen. ook hier kan ik nog extra ballast gieten en met een mix van houtlijm en water vastzetten.

De tegellijm is een gelere kleur dan de ballast, dus nog aanwerken met grijze ballast is een must.

Next up is nog wat gipsverband en tegellijm actie in de technische ruimte.
Het dorp ligt nog steeds vrolijk op de bank achter me voor verlichting werk.

Het dorp zelf moet nog een paar lantaarnpalen bijkrijgen en wat details hier en daar.
Tegen dan hoop ik de rest van de bergen uit de gele pur te hebben en in de grijze verf  :)
Wat een hoop treinen. Heb je ze wel goed verzekerd ? Je hebt vaak meer waarde in huis dan je zelf weet.
Welja @Timelord deze zijn op 2 na allemaal 2de hands en vaak ombouw van analoog naar digitaal.
De boel is verzekerd, de scenery is 90% scratchbuild dus (als de gezondheid hetzelfde blijft ongeveer) kan ik dit altijd opnieuw maken en vaker ook beter  :D

Momenteel is het wat rustiger op de baan, straks wat gipsverband halen voor de achterste bergen het pur effect weg te werken.. meer later  :)
Nou ik vind het schitterend hoor.
Kleine vooruitgang, de bergstukken in de technische ruimte zijn eindelijk in een berg kleur.

Het aanwerken van de andere elementen zal vrijdag gebeuren, dus meer foto's dan  :)
Verder nog wat liggen rondtuffen met de treinen en genieten van de scenery.
Next up is nog wat elektriciteitswerk voor het dorp in de technische ruimte te voorzien van werkende lampjes.
Dan is het vooral renoveren van mijn bureau kamer want die heeft zijn tijd gezien her en der..
Vandaag vooral een rustig ochtendje treinen zien tuffen en de hele vloot eens de beentjes laten strekken.
Ergens nog een ontkoppeling gehad na het scenery werk en een wagon heeft een lantaarnpaal meegenomen..

De kleinste van de hoop ook eens de 3% helling opgestuurd met zen sleep.. wel vergeten dat de krokodil boven stond.

Geen botsing dus de kleinste achteruit de helling weer af.. deed hij heel goed.
Nu nog wat van het weer genieten en savonds nog 2 wagonnetjes bij aan een sleep hangen.

Cheers!

Hee Yoni, hoe kan een wagon nu een lantaarnpaal meenemen. Had je hem niet verteld dat hij zijn handen in de zakken moest houden? Dan kan zoiets niet gebeuren.

zonder fantasie ook geen creativiteit

De dame in gele zomerjurk op het bankje vindt het kennelijk hilarisch of zou het meer een schrikreactie van haar zijn?  8o
@Lobomotion69 wel het is een wagon dat op een stuk scenery is gegaan en dan de hoogte in..
Een sleep van 1m70 dat zich losmaakt van de loc en op een helling van 3% bergafwaarts gaat heeft een rotvaart.
ZEker als diezelfde sleep al eerst 5meter aan 3% bergaf aan het bollen is..  8o

@FransW Wel die was verschoten van de krokodil dat in de ankers moest omdat het kleine dreumes de bocht om kwam.  :P
Niet veel te zeggen.. wat sfeerfoto's om een weekend af te sluiten  ;)

Cheers en een prettige week allen!

@citaat Fijne plaatjes, Yo! :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Met recht sfeervol! Even een vraag Yoni, hoe kom je van het perron bij de pagode?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Daar zijn verschillende mogelijkheden voor: lopend of op de fiets >:-D !

Citaat van: Freek op zondag 06 oktober 2024, 23:16:24Met recht sfeervol! Even een vraag Yoni,
hoe kom je van het perron bij de pagode?

Ik kreeg vroeger een draai om mijn oren,
wanneer ik 'naar de bekende weg' vroeg ... :roll:
Maar goed: wanneer het spoor vrij is,
oversteken en het bergpad omhoog  :wink:

Groeten,

Erik.
He, he, Heren dit soort bijdehante opmerkingen kan ik zelf ook wel verzinnen, ik zou het graag in beeld zien. Ik vroeg het trouwens niet aan jullie maar aan Yoni.
@Nieuwenhuis @Hanzi wel prachtige humor jongens  :D
@Freek wel nogrmaal ga ik nog een wandelpad over het spoor leggen maar daar is het nog nadenken over het materiaal.
C rail heeft niet graag de houtlijm/water mix op de middenrail, die middenrail gaat dan roesten met slecht contact als gevolg.
Mijn gedacht was met kleine dabjes hotglue balsa hout tussen de rails plakken en aan de zijkanten. op deze manier blijft alles water en roestvrij.
Het perron van de pagode bestaat alleen om de pagode te gaan bezoeken en van de boerderij in de technische ruimte over de bergtoppen te sporen.
De mensen van de lager gelegen dorpjes geraken aan die bergroute stations via trapjes in de rotsen, her en der zijn er poortjes aan de rotswand voorzien.
Eerst dacht ik overal wandelpaden te voorzien maar dat ging wat te worden. Kan zijn dat ik na de grote bouw her en der die details voorzie.  :)

Vandaag eens kijken voor flex rail of K rail voor de kleinste zijn route te maken.

Citaat van: MrAdmiral op dinsdag 08 oktober 2024, 08:28:59met kleine dabjes hotglue
Ervaring en testen heeft mij geleerd dat hotglue niet houdt aan de buitenzijde van C-rail. Dat laat zo weer los en valt er af. Aan de binnenzijde houdt het wel goed, maar daar heb je voor een spoorovergang weinig aan.
Je kunt natuurlijk ook een bruggetje leggen over het spoor in plaats van een overweg ........ Dat kunstje heb je elders ook al uitgehaald.
Wel dan ga ik een platform moeten maken uit balsa dat gelijk met de rails ligt.
Dan kan ik tussen de rails een verlenging van dat platform maken  O:-D