Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-06-2013: verder met SOMMERFELDT
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-06-2013: verder met SOMMERFELDT
Goed plan Kees!

Even een vraag: welke masten heb jij besteld of ga je bestellen???
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-06-2013: verder met SOMMERFELDT
ik ga bestellen #300 bij Lippe
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 12-06-2013: verder met SOMMERFELDT-1
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 12-06-2013: verder met SOMMERFELDT-1
Soms is er een trajectstuk tussen 2 masten waarvoor geen passende rijdraadlengte is: het is OF te lang OF te kort.

Om dit hiaat op te vullen wordt SOMMERFELDT #149 gebruikt met een open einde. Dat open eind maken we 'pas' zoals op bijgaande foto wordt getoond.

De onderdraad wordt 180 graden omgebogen tot een open oogje zoals op de normale rijdraden en het overtollige wordt afgeknipt.

Die resten kunnen we uitstekend gebruiken om zelf de uithouders te buigen: dit materiaal is stugger en daarmee stabieler dan de lange uithouders uit het setje van #303. Maar dat is een persoonlijke mening en ondervinding.

De komende dagen worden de wissels onder draad gezet en hoop ik ook aan de 'SOMMERFELDT wisseltruc' toe te komen. Als ook dat klaar is, dan is de onder- en bovenbouw zo goed als klaar. Seinen moeten nog worden geplaatst en een stukje landschap.

Dan wordt het onder de modules duiken: het elektrische en digitale deel. Maar zover ben ik nog niet .....
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 12-06-2013: verder met SOMMERFELDT-1
Hallo Henk,

Weer schitterende fotos en uitleg. Ongelooflijk.  Oppassen voor de wekker morgen......

Mvg
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 12-06-2013: verder met SOMMERFELDT-1
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 12-06-2013: verder met SOMMERFELDT-1
Citaat van: Opazwitserland op woensdag 12 juni 2013, 23:44:14
Hallo Henk,

Weer schitterende fotos en uitleg. Ongelooflijk.  Oppassen voor de wekker morgen......

Mvg
Paul

Dank Paul, ik ga nu naar mijn bedje! Mijn baas verwacht ook nog het e.e.a. op mijn werk morgen  :(   Kwart over zes rammelt de wekker weer.

Jij kunt nog even doorgaan en je mag morgenochtend uitslapen???

Ik heb je ook een PB'tje gestuurd: kijk even op je gemak. Ik lees het morgen wel. Welterusten!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 12-06-2013: verder met SOMMERFELDT-1
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 12-06-2013: verder met SOMMERFELDT-1
Na een lange zoektocht zie ik zowaar een geschikt gebouw voor mijn bayersche baan staan. Kan je mij vertellen welke modelaannemer het gebouwd heeft.
Hij staat op de eerste bladzijde foto drie.
Groetjes Jeroen,
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 12-06-2013: verder met SOMMERFELDT-1
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 12-06-2013: verder met SOMMERFELDT-1
Citaat van: krokodil68 op zaterdag 15 juni 2013, 13:43:57
Na een lange zoektocht zie ik zowaar een geschikt gebouw voor mijn bayersche baan staan. Kan je mij vertellen welke modelaannemer het gebouwd heeft.
Hij staat op de eerste bladzijde foto drie.
Groetjes Jeroen,

Dag Jeroen,

Jazeker kan ik je dat vertellen!! Dat is Pola 617 Elektriciteitsgebouw "Eisfeld" Ik weet niet of POLA dit gebouw nog heeft onder dit nummer: maar je kunt er in ieder geval mee uit de voeten! Succes met zoeken  :) :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Weer een klein stukje opgeschoten na al dat gemier en gepas in de bochten met de rijdraden. Elke keer de 'Te2/3 Halbesel' er onder plaatsen is wel een heel gedoe.

Hoe dan te weten te komen of de uitslag van de rijdraden haar grenzen niet overschrijdt???  :idea: :idea: :idea: transparante liniaal genomen en op de kopieermachine gelegd met een wit blad daar overheen. Kopieetje gemaakt, liniaaltje uitgesneden, zorgen dat een lang lijntje in het verlengde van het hart komt te liggen, bevestigen met tape op de mal #158 et voila!

Resultaten te zien op onderstaande foto's. Ik ga dat eens bij Sommerfeldt lanceren: misschien zien ze er brood in bij een volgende productieserie van #158.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Hoi Henk,

Respect voor je geduld, wat een gepriegel maar het resultaat mag er wezen het ziet er klasse uit  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Slim bedacht met die lineaal.
Ben het helemaal met Peter eens, wat een geduld en wat een resultaat, geweldig mooi. :thumbup:
En dat op die warme zolder, zal wat zweetdruppeltjes hebben gekost. :)
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
@ Peter @ Tom,

Dank voor de complimenten!

Ik heb gisteren overigens Sommerfeldt een mailtje gestuurd met foto's over #158 met liniaaltje of ze idee in zien om dit in productie te nemen. Ben erg benieuwd naar hun reactie!!

Heet op zolder valt nog mee: alles dichthouden en ik houd het trapluik naar zolder open zodat de warmte weg kan. Als het langdurig heet blijft is dat ook geen optie meer ............
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
aircootje plaatsen.Bij g$mma amper 25 euro en het ding verwarmt nog ook.Heb ik hier gedaan en kan nu zomer en winter op mijn kamer werken.Is zo eentje die aan de muur hangt met lamellen die op en neer bewegen.Voor de winter plaats ik een olieradiator die de kamer op 10 graden houd.Nooit meer last van slechte kontakten tijdens de winter (door vocht).Trouwens leuk om de bovenleiding te volgen met Sommerfeld.Ik gebruik die draden van zwitserland ook maar dan aangepast aan Belgie.Ik soldeer er een gewone rechte draad tussen.Die lijken dan heel erg  op Belgische.Die trouwens schandalig duur zijn ivm de zwitserse.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Hoi Henk.
Niet alleen knap gebouwd die bovenleiding van Sommerfeldt maar ook het lineaaltje is een knap bedacht hulpmiddel! :thumbup:
Misschien neemt Sommerfeldt dit wel van jou over en komt er een bedankje (of Sommerfeldt presentje) jouw kant op? ;)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Dank je AlbertJan  :thumbup:,

Ik wacht hun reactie met meer dan grote belangstelling af !
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Hallo Henk,

Dat zal zeker een gepriegel geweest zijn maar wat zit de bovenleiding er strak in. Optisch Echt heel mooi gedaan.
Ga je er ook echt functioneel onder stroom mee rijden?
Bij het zien van al moois denk ik, dat wil ik ook, en als ik iets denk dan wordt het gevaarlijk, maar ik heb nog wat tijd want er is nog ander werk aan de baan te doen Als de tijd gekomen is en ik eraan begin zal het bij mij alleen op de zichtbare stukken verschijnen en op het rangeertereein alleen op de doorgaande "hoofdsporen" allemaal puur om de optische redenen, niet onder stroom en de panto's hoeven niet eens omhoog, maar optisch moet het uiteindelijk redelijk kloppen. Das al genoeg werk denk ik en zal al gauw weer een paar duizend Euros gaan vergen.`0 
Ik wil er wat (eigenlijk veel) over vragen, maar antwoord alleen als je hier zin in hebt want het zijn er meer dan een, en wie ben ik..

Ik had me tot voor kort altijd voorgenomen om geen bovenleiding aan te leggen al weet je dan zelf ook wel dat er iets niet klopt, zeker op een "SBB baan", maar ook vanwege mijn eigen complexe baan ontwerp. Maar intussen begint dit op een vervelende manier aardig te knagen. en wil ik er meer van weten, maar heb dus 0.00 ervaring hiermee. Hoeveel kost bijvoorbeeld een volledig, compleet met alles erop en eraan, 3 sporig Sommerfeldt portaal ongeveel ;).  Hoeveel portalen per m en staan ze in de bochten in lengte richting van het trace gelijk met de railnaden? Is het ergens in Nederland ook goed te verkrijgen of alleen mondjesmaat op bestelling in de CH. Bestaan er voor de aanleg liefst merk specifiele boeken hierover om vooraf een goed plan en calculatie te kunnen maken en en waar kan ik die kopen.     
 
Hopelijk is er de tijd voor maar ik hoop morgen ook maar eens on Topic te gaan met ons eigen baan ontwerp waar het verdere verloop van de bouw te volgen zal zijn.

De topic zal  "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe" gaan heten.
Zo dekt de locatie ook de aanwezigheid van ander materieel een beetje.

groeten

Cas
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
    Hallo CAS,

    1.   Dat zal zeker een gepriegel geweest zijn maar wat zit de bovenleiding er strak in. Optisch Echt heel mooi gedaan.
?   Dank voor je complimenten  CAS, ik kan je verzekeren dat dit een heel gepriegel  is. Op de rechte trajecten loopt het wel los, maar bochten, wisselwerk  en afspannen worden ineens heel andere dingen.

2.   Ga je er ook echt functioneel onder stroom mee rijden?
?   Nee nu niet meer. Toe ik nog analoog reed had ik dat wel. De bovenleiding werd werkend gevoed over een #322 SBB/RhB/FO schakelpost. Nu digitaal ook bij mij haar intrede heeft gedaan, wordt dit ten zeerste afgeraden! Dus wel functioneel maar spanningsloos.

Bij het zien van al moois denk ik, dat wil ik ook, en als ik iets denk dan wordt het gevaarlijk, maar ik heb nog wat tijd want er is nog ander werk aan de baan te doen Als de tijd gekomen is en ik eraan begin zal het bij mij alleen op de zichtbare stukken verschijnen en op het rangeerterrein alleen op de doorgaande "hoofdsporen" allemaal puur om de optische redenen, niet onder stroom en de panto's hoeven niet eens omhoog, maar optisch moet het uiteindelijk redelijk kloppen. Das al genoeg werk denk ik en zal al gauw weer een paar duizend Euros gaan vergen.`0
?   Ik weet en ken je baan niet: als je een grote baan hebt loopt dit behoorlijk op. Ik heb zelf behoorlijk materiaal liggen maar ben er nog niet qua mastwerk. Tot nu toe ruim 2000,-euro waarde.

Ik wil er wat (eigenlijk veel) over vragen, maar antwoord alleen als je hier zin in hebt want het zijn er meer dan een, en wie ben ik..

  • Geen probleem CAS, ik beantwoord ze graag!!
Ik had me tot voor kort altijd voorgenomen om geen bovenleiding aan te leggen al weet je dan zelf ook wel dat er iets niet klopt, zeker op een "SBB baan", maar ook vanwege mijn eigen complexe baan ontwerp. Maar intussen begint dit op een vervelende manier aardig te knagen. en wil ik er meer van weten, maar heb dus 0.00 ervaring hiermee. 
?   Zie ook onder punt 8.

3.   Hoeveel kost bijvoorbeeld een volledig, compleet met alles erop en eraan, 3 sporig Sommerfeldt portaal ongeveer ;)
?   Als je een 3-sporig portaal zelf opbouwt uit de volgende elementen:
#300 mast 2x(100 mm) OF 2x mast #371 (130 mm)
#301 2x Uitlegger 
#303 zijhouders (zakje @ 5 stuks)
#304 Isolatorbrug (zakje @ stuks)
#306 Dwarsdrager (zakje @ 2 stuks)
#308 Uithangers (zakje @ 5 stuks)
dan ligt het toaal bedrag rond 35,- euro.

?   Koop je #370 of #371 compleet, dan kost het tussen 22,- en 25,- euro.  Je moet even goed zelf monteren! Echter bij #370/#371 zul je bij 3-sporen 1 dwarsverbinding overhouden. Het is zaak om goed bestek te maken om niet onnodig teveel materiaal aan te schaffen. Indien te zijnertijd aan de orde wil ik je helpen met bestek op maken!


4.   Hoeveel portalen per m ?..
?   Het hangt van diverse factoren af:  een baan met lange paradesporen (5 ? 7 meter) wordt mooi met 500 mm lang profi-rijdraad van 0,4 mm dikte. Bij normale rijdraden met dikte  0,7 mm is de grootste lengte 360 mm. Dus 3-4 portalen per strekkende meter.

5.   ?. en staan ze in de bochten in lengte richting van het trace gelijk met de railnaden?
?   Deze vraag is mij niet geheel duidelijk? Het aantal portalen in bochten worden per meter spoor beduidend meer, omdat de rijdraden in de bochten ook met bijna de helft wordt ingekort. Rijdraden worden niet zoals ?de oude van M* - gebogen, maar zick-zack aangelegd, waarbij de uitslag vanuit het hart van de rails EN idem isolatorbrug EN uitslag halverwege de rijdraad vanuit het hart bepalend is. Zie ook de foto?s in mijn topic.

6.   Aantal portalen per meter ?
?   Deze vraag is onder 4 beantwoord (hoop ik).

7.   Is het ergens in Nederland ook goed te verkrijgen of alleen mondjesmaat op bestelling in de CH.
?   Het aantal adressen waar met name SBB-bovenleiding te verkrijgen is beperkt.  Ze zijn met ingang van vandaag opgenomen in mijn andere topic onder Web-shops D/NL. Deze lijst kan met behulp van jullie verder worden uitgebreid. Mogelijk ook webshops in België met Sommerfeldt-SBB??

8.   Bestaan er voor de aanleg liefst merk specifiele boeken hierover om vooraf een goed plan en calculatie te kunnen maken  en waar kan ik die kopen.   
?   Zonder Handleiding van Sommerfeldt is het niet verstandig uit de losse pols te werken.  Daarvoor heeft Sommerfeldt onder catalogus # 002 een volledig vernieuwde ?Die Sommerfeldt-Aufbauanleitung? uitgegeven. Kosten ca. 15,- euro. Alle bedragen daarboven (zag zelfs 19,- euro) is veel en veel te duur!!! In SOMMERFELDT voerende modelspoorwinkels zul je het aantreffen of anders via www.SOMMEFELDT.de 
?   Verder kun je veel informatie halen uit dit topic  en van andere forumleden die met Sommerfeldt ervaringen hebben opgedaan. Wij zijn altijd bereid je met raad en daad te helpen. Op mijn andere topic zie je ook de CH-modelspoorders bij elkaar staan (verre van compleet).

9.   Hopelijk is er de tijd voor maar ik hoop morgen ook maar eens on Topic te gaan met ons eigen baan ontwerp waar het verdere verloop van de bouw te volgen zal zijn. De topic zal  "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe" gaan heten. Zo dekt de locatie ook de aanwezigheid van ander materieel een beetje.
?   Wij gaan uitkijken naar je baan en je bijdragen CAS: verras ons eens ???

Ik hoop je vragen hiermee voldoende beantwoord te hebben. Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!!![/list]
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Zo he he.

Henk alvast bedankt voor de uitebreide beantwoording.
Het bevat voldoende info om hiermee aan de slasg te gaan.
Ik ga de nodige boeken en wat proef materiaal aanschaffen.
Nu je mijn spoorplan hebt gezien, zal het geen makkie worden om daar een redelijke bovenleiding aan te leggen.
Dat zal zeker een op zich zelf staand plan gaan vergen. 

groeten

Cas
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Ziet er goed uit hoor Henk! Klasse. Kijk zelf aan de ene kant uit naar het werken met Sommerfeldt, maar het gepriegel enzo lijkt me wat minder. Al denk ik wel dat als je naar je baan kijkt als alles klaar is je heel tevreden kan zijn. Ik had zelf wel een vraag. Ga je ook bovenleiding aanleggen in de onzichtbare delen van je baan?
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
@ Cas,

Graag gedaan en gezien je sporenplan kun je wel heel veel succes gebruiken. Je geeft het zelf al aan: ga heel doordacht te werk. Je resultaat zal er naar zijn!

@ Dewey,
Dank je. Het is wel de bedoeling om in de verborgen gebieden, zoals schaduwstation en tunnels, ook bovenleiding aan te brengen. Maar dat gaat niet gebeuren met SOMMERFELDT. Ik zal daar zelf iets op gaan verzinnen maar gebruik dan wel de verkoperde ijzerdraden van S*, bij voorbeeld #091. Die voldoen prima. Met deze oplossing kan ik het hoogteverschil tussen 2 lagen beperken.

Wil je zelf zoiets niet knutselen, dan biedt MADER een goede en zeer betaalbaar alternatief voor tunnelbovenleidingen. Ik kan daar helaas geen eigen website van ontdekken: diverse webshops bieden het echter wel aan.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Hallo Henk,

Ik dacht dat je de bovenleiding niet als stroomtoevoer wou gebruiken of heb ik het verkeerd.
Indien je de bovenleiding niet als stroomtoevoer gebruikt kan je dan niet beter de oplossing die Sommerfeldt voorstelt op pagina 104 van de handleiding gebruiken.  Of iets gelijkaardig ?  Dan hoef je helemaal geen draden ondergronds te leggen.
Groetjes

Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Hallo Paul,

Nee je hebt het niet verkeerd gelezen. Ik ga geen rijspanning op de draden zetten. (Wordt in digitaal bedrijf erg afgeraden overigens).

Het wordt idd een oplossing zoals weergegeven op pagina 104 onderste voorbeeld. Mader tunnelbovenleidingen heeft ook zo'n soort oplossing, maar je kunt ze ook heel goed zelf maken.

Hoe staat het met jouw vorderingen?? Ik hoop deze week nog weer wat fotomateriaal te kunnen plaatsen.

Groetjes,
Henk
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Hallo Henk,

De vorderingen bij mij gaan eerder traag.  Heb een eerste tunnelingang gemaakt.  Moet nog in de verf gezet worden.  Als die klaar is maak ik er ook een foto van.  Ik ben op rust en heb precies minder tijd dan de werkende mens. Doe mijn pet af voor wat jij allemaal klaarspeelt.
Mvg
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Hey Paul,

Ach Paul,

Ik doe het ook maar in mijn vrije tijd  :-) :-) en dan ben ik nog niet eens 'op rust'. En dat is niet iedere avond. Ik zie sommigen meters maken!! En daar neem ik mijn pet weer af.

Het is fijn om te lezen dat de forummers over het algemeen elkaars werk waarderen. En bovenal: je moet er zelf het meeste plezier aan beleven, toch????

Groetjes,
Henk
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Beste lezers,

Eindelijk, en echt eindelijk zijn de modules nu volledig onder draad. Het ging wat langzamer dan gedacht (forse verkoudheid) en het toch minder makkelijk laten kruisen van de draden. Ter nauwer nood kwam ik erachter -en op tijd!!- dat ik een wissel was vergeten!! Dat kan je zomaar een pantograaf kosten. Bovendien moesten er nog nog 2 extra afspanmasten worden aangebracht.

Op het aanbrengen van seinen na, is het 'technisch bovengedeelte' nu klaar. De locs rijden probleemloos 'aan het draad' door de wisselstraten: zowel recht doorgaand spoor als afbuigend. Bramen op de rijdraden weggeslepen om haken van de panto's te voorkomen.

Bijgaande foto's spreken voor zich: een aantal heb ik als contrast gefotografeerd met wit papier er onder.

De komende tijd duik ik nu onder de modules: ringleiding aanleggen, rails aansluiten, Switchpilots aanbrengen en aansluiten en idem draad trekken voor bezetmelders, portaalverlichting aansluiten, seinen plaatsen enz.

Meer dan genoeg te doen: ik probeer jullie van tijd tot tijd op de hoogte te houden!! 
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: verder met SOMMERFELDT-2
De laatste 2 foto's.

Ik had het over draden trekken voor bezetmelders: de bezetmelders zelf moeten nog worden aangeschaft. Inmiddels heb ik de beloofde taptop ontvangen en kan van de zomer hopelijk iTrain er op installeren. Maar eerst de cursus van Tom: ik heb persoonlijk bij iTrain een goed gevoel.

Tot een volgende update!!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Henk,

Het water loopt uit mijn mond.  Fantastisch en zeker hoe je alles dan nog is uitlegt voor ons.
Chapeau :O :O :O :O :O

Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Hallo Henk,

Is dit niet iets voor een workshop of een thema voor op de gastendag, het is geweldig hoe je alles uitlegt :thumbup: en laat zien op de foto's, maar tijdens een demo of workshop is alles nog beter te zien.

Ik denk dat hier best belangstelling voor is, ik zeker, maar ik ben hier voorlopig tevreden mee.

Ik wacht met spanning op de volgende update, maar doe rustig aan we zijn geduldig.

Groetjes Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
@ Paul en Herman,

Dank voor de complimenten. It's a hell of a job!

Het Sommerfeldt-virus is inmiddels overgeslagen naar KeesZondag en JJ-Märklin. Oosterom is er al een poosje mee aan de slag.

Herman: jouw suggestie is een goede! Om je het nog sterker te vertellen: het is reeds in overweging en al besproken om zoiets gestalte te geven. Ik kan nu nog niet uit de school klappen, dat zou te vroeg zijn. Maar jullie worden zeer zeker hierover geïnformeerd! 

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Hoi Henk

Prachtig hoe je het doet Henk.
En alles zeer duidelijk uitgelegen. :thumbup:

Tony
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Hoi Henk,

Bedankt voor de duidelijke foto´s daar kan ik wat mee, morgen eerst naar Houten maar zondag gaan we weer verder bouwen. Ik had het een en ander besteld bij Axel Schnugg echter het pakketje is nooit aangekomen, pakketje is zoek dat is wel jammer. Dat is mijn eerste slechte ervaring met een bestelling. Het idee van een workshop op de gastendag lijkt me een goed idee.

groeten Martin
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Hoi Henk,


Mijn complimenten het ziet er top uit.
Ga je de rijdraden nog van een kleurtje voorzien?
Bouw lekker verder , ik hou je in de gaten, en bedankt
voor het zo mooi in beeld brengen van de aanleg van de Sommerfeldt
bovenleiding.

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Johan,

Bedankt voor complimenten.

Of ik de rijdraden van een kleurtje ga voorzien?? Een tijdje geleden stelde Marc-lin mij ook die vraag.

Voorlopig begin ik daar niet aan: ik merk wel dat na verloop van tijd de verkoperde draden oxyderen en donkergrijs uitslaan. Ik hou het op een soort van natuurlijk verloop zal maar zeggen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Citaat van: has-bls op vrijdag 28 juni 2013, 18:12:02
Het Sommerfeldt-virus is inmiddels overgeslagen naar KeesZondag en JJ-Märklin. Oosterom is er al een poosje mee aan de slag.

We waren kennelijk niet op tijd gevaccineerd..... :D :D

Ziet er goed uit Henk :thumbup:

Gr. Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Citaat van: oosterom op vrijdag 28 juni 2013, 18:52:20
Ik had het een en ander besteld bij Axel Schnugg echter het pakketje is nooit aangekomen, pakketje is zoek dat is wel jammer.

Dat is vervelend Martin: pakket was wel verzekerd en je geld terug gehad?? Zoals je kunt lezen op mijn andere topic hoef jij voor Sommerfeldt niet eens zover de deur uit: M&B zal toch ook lukken of ander Locdepot op Houten.

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Citaat van: jj_marklin op vrijdag 28 juni 2013, 21:32:35
We waren kennelijk niet op tijd gevaccineerd..... :D :D

Ik vrees dat er geen serum voor is Joachim, dus maar lijdzaam ondergaan  :D :P
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
@Henk: inderdaad lijdzaam ondergaan, net als de bankrekening.....

@Martin: dat is vervelend dat je pakketje niet is aangekomen. Zat vanavond net te kijken op de site bij Axel. Zijn zo op het plaatje wel mooie kabelgoten. Ook qua prijs wat interessanter dan die van Auhagen, maar niet wanneer bestelde pakketjes niet aankomen natuurlijk.

Wellicht tot morgen.

Gr. Joachim

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Henk, uitstekende beelden voor de toepassing van S* spulletjes! Ik weet niet of het een virus is, nmm is het gewoon dat het resultaat er zo goed uitziet dat je wel enthousiast moet worden. Ik ben nog lang niet zover als jij hier laat zien, maar het contact hier met mede-gebruikers (dat klinkt wel wat eng....) maakt het allemaal wel wat makkelijker!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
He Kees,

Ik vind het persoonlijk erg fijn eigen ervaringen met S* te kunnen delen met andere CH-Fans. En daar komt ook het e.e.a. voor terug waar wij ook weer het nodige van kunnen opsteken.

Ik zag bij voorbeeld de foto's bij Joachim (JJ-Märklin) uit het groot bedrijf hoe de trekspanning geplaatst is langs het spoor in CH. Dat zal ik gaan gebruiken op de overige trajecten en op de te restaureren overige modules (beetje puin).

Morgen Zondag volgen nog meer foto's: dat witte papier als contrast bracht me gelijk op het idee op de 2 modules nog eens op de plaat te zetten. ((foto's slechte kwaliteit: moeten opnieuw gemaakt worden)Dan pas is goed te zien hoe de rijdraden verlopen.

Maar Kees, ook jij komt zover als ik wat jij stelt. Je bent een pienter mannetje!!!  ;) :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Zo, ik heb weer eens heerlijk zitten genieten van de updates.
Kan me heel goed voorstellen dat menig hobbyist hier enorm van geniet.
Zeer duidelijk met het witte papier, zo krijg je een goedie indruk over het verloop van de draden.
Met de rail er onder wordt het toch een beetje een witwar van lijnen maar door het contrast met wit is het geheel nu goed te volgen.
Ik verheug me nu al om straks deze modules in werking te zien aangestuurd door iTrain.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-4
Hallo allemaal,

Gisteren op Houten bij LOCDEPOT, Sommerfeldt #507 op de kop kunnen tikken. Het gebruik wordt getoond in de afbeelding op pagina #69 van de Handleiding van S*.

Toepassing is 2-ledig: onder de dwarsoverspanning doet deze dienst als doorvoer van het onderdraad en op de dwarsoverspanning als transport van de voedingsdraden (veel te zien op het BLS-trajecten en ook SBB). 

Gebruik van deze afhangsteun i.c.m. met portalen moet ik uit gaan zoeken: in eerste aanleg zal die van de RhB in beeld komen, temeer omdat de bovendraad ONDER het portaal wordt doorgevoerd (hangende isolatoren).
Vast staat wel dat het voetje van de hangsteun aanpassingen nodig heeft op om de zij-arm #303 en/of dwarsverbinding #306 te passen. Hoe? Dat zal ik gauw laten zien: de afhangsteun is namelijk redelijk kwetsbaar.

Vooreerst maar de foto van de #507:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-06-2013: verder met SOMMERFELDT-3
Citaat van: tomhas op zondag 30 juni 2013, 11:52:47
Zo, ik heb weer eens heerlijk zitten genieten van de updates.
Kan me heel goed voorstellen dat menig hobbyist hier enorm van geniet.
Zeer duidelijk met het witte papier, zo krijg je een goedie indruk over het verloop van de draden.
Met de rail er onder wordt het toch een beetje een witwar van lijnen maar door het contrast met wit is het geheel nu goed te volgen.
Ik verheug me nu al om straks deze modules in werking te zien aangestuurd door iTrain.

Hey Tom,

Ik kijk er naar uit de 14de juli workshop iTrain
. Inmiddels laptop apart voor de treinbesturing. Ben nog Windows aan het updaten en dan gelijk maar een proefversie er op zetten!! Voor de latere praktische uitvoering weet ik dat ik op je mag rekenen!  :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 30-06-2013: verder met SOMMERFELDT-4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 30-06-2013: verder met SOMMERFELDT-4
Hallo allemaal,

Hierbij de beloofde foto's van de gekruiste bovenleiding. Fototoestel stond in de verkeerde modus bleek, vandaar mislukt.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 30-06-2013: verder met SOMMERFELDT-5
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 30-06-2013: verder met SOMMERFELDT-5
En de laatste drie foto´s...........
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 30-06-2013: verder met SOMMERFELDT-5
Hallo Henk,

Ik volg dit al een poosje, je zet hier wel een stukje vakwerk neer  8o :)

Ik heb het geduld er niet voor, helaas  8o

Ga zo door.

Gr Einte
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 30-06-2013: verder met SOMMERFELDT-5
PFF Henk hoe krijg je het voor elkaar al die draden van je bovenleiding.
Heb bewondering voor je.
Ziet er geweldig uit.

Tony
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 30-06-2013: verder met SOMMERFELDT-5
Chapeau Henk, strak doorgevoerd. Ik vind vooral de afspanners bij de stootblokken erg fraai!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 30-06-2013: verder met SOMMERFELDT-6
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 30-06-2013: verder met SOMMERFELDT-6
Nu ik de foto's eens bekijk en de lijnen goed volg, is er een rijdraad die qua aanleg beetje stoort.

Mogelijk dat ik ga overwegen om deze correctie aan te brengen: is weer een hoop gepriegel maar het resultaat zal er naar zijn.

Zie de volgende foto's wat niet helemaal correct zit en hoe het eigenlijk beter kan:

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 30-06-2013: verder met SOMMERFELDT-6
Dan neem ik aan dat de draad met kruis niet boven een spoor loopt? Anders moet je die ook tweezijdig afspannen....
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 01-07-2013: verder met SOMMERFELDT-6
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 01-07-2013: verder met SOMMERFELDT-6
Helemaal juist Kees,

De bedoelde draden komen inderdaad tussen 2 afspanners te hangen OF aan 1 eind afspaninrichting en aan de andere zijde een ankerpunt (festpunkt).

Even ietsje duidelijker uitleg: bij 1 kan een afspaninrichting #388 worden geplaatst of de mast gaat dienen als ankerpunt met gebruik van mastschellen.
Middenonder de foto op het eind van de blauwe lijn is al een afspaninrichting aanwezig, evenals linksboven aan het einde van de blauwe lijn.
Bij 2 zal hetzij een ankerpunt met mastschellen worden geplaatst OF een afspaninrichting #388.

Ik zit nu op de zogenaamde 'mastschellen' te wachten die ik bij M&B heb besteld. Afspanners heb ik nog, dus kan alle kanten uit.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: SOMMERFELDT #158
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 17-06-2013: SOMMERFELDT #158
Citaat van: has-bls op maandag 17 juni 2013, 21:03:16
Hoe dan te weten te komen of de uitslag van de rijdraden haar grenzen niet overschrijdt???  :idea: :idea: :idea: transparante liniaal genomen en op de kopieermachine gelegd met een wit blad daar overheen. Kopieetje gemaakt, liniaaltje uitgesneden, zorgen dat een lang lijntje in het verlengde van het hart komt te liggen, bevestigen met tape op de mal #158 et voila!

Resultaten te zien op onderstaande foto's. Ik ga dat eens bij Sommerfeldt lanceren: misschien zien ze er brood in bij een volgende productieserie van #158. (zie post #207)

Vandaag bericht ontvangen van SOMMERFELDT:

Sehr geehrter Herr Schuppers,

vielen Dank für Ihr Mail. Entschuldigen Sie bitte, dass wir darauf noch nicht geantwortet haben. Wir werden Ihre Idee bei Gelegenheit überprüfen, inwieweit wir diese umsetzen können.

Im Moment haben wir personalmäßig einen Engpass ? wir werden uns zu einem späteren Zeitpunkt wieder bei Ihnen melden.

Mit freundlichen Grüßen

Barbara Sommerfeldt

Even warm houden dus!