Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ha Mooi Nieuwe aanwisnten

Gestart door eddyflame maandag 17 december 2012, 19:29:54

Re: Ha Mooi nieuwe loks geruild

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Het lijkt op een goede ruil.
Mits je de pantografen met niet te veel moeite weer goed krijgt, en de loc verder nog netjes in de lak zit.
Loc is lastig te vinden, en je kan er zo maar 100-150 voor moeten betalen (met OVP) loc heeft een compact sinus motor, als ik mij niet vergis...
Van de Piko lok weet ik niets.
Veel plezier ermee.

Mvg
Marcel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooie deal Ed, dat is nog eens leuk aan je rollend materiaal komen  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Had die handelaar toevallig niet een behoorlijke Centrale liggen om te ruilen.  ;)

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Nee Tom

en als hij er een had, had hij waarschijnlijk niet eens geweten wat het was.

Maar waarschijnlijk is mijn CS1 gered, ik had in ene veel problemen met het modem van het interpret

en ik heb hem nu aan de praat gekregen nog zonder interpret dus langzaam zoeken waar de fout ligt

Gr Ed
Re: Ha Mooi Filpje van nieuwe samenstellingen

Re: Ha Mooi Filpje van nieuwe samenstellingen
Zo dat weer even een tijdje geleden dat ik wat positiefs over mijn baan heb kunnen posten

eerst even alles verwerken van de docu over mijn dochter daar kwamen ietsje mer reaxcties op dan ik had verwacht

vorige week een leuke treinbaan van iemand over kunnen nemen wel alles analoog maar ik had nog meer loks die nog gedaan moesten worden dus maar even wat doorgewerkt nu het met werken nog wat rustig is

de baan die ik overnam had veel wat ik zelf kon gebruiken en de rest probeer ik te verkopen, maar hier zitten jullie niet echt op te wachten

net maar even een klein filmpje gemaak van wat combinaties die er op mijn baan gaan rondrijden
ook alvast een trein samen gesteld voor de nog te komen forum wagon met twee vw busjes perslot van rekening moeten die zich straks hier wel thuis voelen, afgelopen week een set van 5 busjes op de rommelmarkt gekocht en gister bij m & b nog een leuke extra op de kop getikt en we zullen de film hiermee ook maar aftrappen

Veel kijkplezier

Gr Ed
Re: Ha Mooi Filmpje van nieuwe samenstellingen
Rijdende treinen zijn altijd fijn :thumbup: :thumbup:

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Leuk Eddy alleen de bezetmelder ff goed vastmaken .....  ;)

groet
Harald

Citaat van: Haradigi op zaterdag 26 februari 2022, 21:48:45
Leuk Eddy alleen de bezetmelder ff goed vastmaken .....  ;)

daar komt een plaat voor een spiraal voor naar boven dus die melder komt op een andere plaats

gr Ed
Re: Ha Mooi Goedkoop .......duurkoop ofwat heb ik nu weer gedaan

Ja daar ga je voor gaas zoals wij dat zeggen

afgelopen weken zijn hier nogal hecktisch geweest

Alleerste heb ik mijn baan als taxi chauffeur opgezegd en heb besloten er vol tegen aan te gaan met ons eigen bedrif waar ik dan als directiechauffeur en/of limousine chauffeur aan het werk zal gaan

De laaste tijd moest ik weer vaak nee zeggen omdat ik verplichtingen had jegens mijn baas en dus niet zomaar kan afzeggen( ja ik weet het vrije dagen heb je hier voor maar telkens op het laatste moment daar zullen ze niet blij van worden.) dus na overleg met mijn vrouw besloten om 100% ervoor te gaan

we gaan zien hoe het loopt

en eerlijk ik mag op dit moment niet klagen

daar bij om op de titel van dit stukje terug te komen..........

bij ons in de buurt was een dame spullen van haar overleden vader aan het verkopen (een grote marklinbaan met vele toebehoren), maar omdat haar moeder geen vreemden over de vloer wilde hebben heeft ze besloten stukje voor stukje af te breken, op te ruimen en te verkopen.

daar is het bij mij dus fout gegaan op de advertentie afgekomen ben ik bij haar wat spullen die ik wilde kopen bij haar op gaan halen waar onder een mooie marklin lok  van de ns 1100 serie die wilde ik altijd nog eens graag hebben en deze was echt niet duur(verder was ze redelijk goed op de hoogte van de 2e hands prijzen)

Toen ik daar kwam om mijn spullen op te halen had ze net weer een nieuwe lading opgehaald en daar zal ook een mooie containerwagon bij
toen ik die zag was ik verkocht deze was echt niet duur en dus ook maar aangeschaft.
Thuis gekomen alles uitgepakt en gecontrolleerd bleek de lok niet analog maar digitaal te zijn dus hoefde deze niet meer omgebouwd te worden

maar nu komt de aap uit de mouw eenmaal die container wagen uitgepakt en daar ging het mis en goed mis ook eigenlijk.......

ik had nog niet eerder zulke wogons in mijn handen gehad maar ja ooooh wat is deze mooi daar moeten er echt in de loop der tiijd wel meer bij komen een mooie stam achter de 1100 zie ik wel zitten dus inplaats van goedkoop word het toch redelijk wat duurder......

daarbij lag er een mooie set amerikaanse wagens te glimlachen met andere woorden hey je hebt nog geen caboose achter je amerikaanse stam
dus deze moets en zal ook meegaan

al met al weer een mooie verzameling erbij

ik zal de foto's in twee delen plaatsen want ik kan er hier maar 5 kwijt

ook heb ik een film van mijn (te lange) amerikaanse trein gemaakt is geen top kwaliteit maar even snel gemaakt

gr Ed

deel 2

Zo daar zijn we dan weer eens

na lang wikken en wegen samen met mijn vrouw besloten om helemaal voor ons zelf te beginnen vanaf april,
dus 24 uurs contract opgezegd en aan het werk gegaan, nou dat viel niet mee......... het liep gelijk storm toen mijn opdrachtgevers wisten dat ik er helemaal voor hun was heb ik weinig rust meer gehad en bijgevolg ook niet echt meer tijd voor mijn baan.
afgelopen twee maanden regelmatig wat spullen aangeschaft waarbij ik ook een paar grote aankopen heb gedaan omdat er een artikel bij was wat ik wilde hebben en ze het niet "los" verkochten.

Om ook eens wat rust te hebben zijn we twee weken geleden heerlijk een lang weekend naar parijs geweest en op de terugweg door Belgie bij CCrail in hun nieuwe winkel geweest en daar van roce een mooie 7 deleige set van de TEE helvetica gekocht.

ook de afgelopen weken tijdens mijn wachturen bij diverse leuke modeltreinwinkels binnen gelopen en meerdere leuke dinegen gezien en meegenomen hieronder een paar foto's van de aankopen.

Ook was een dame hier uit de buurt die  de treinencollectie van haar overleden vader aan het verkopen was bij toeval tegen een cs1 aangelopen en voor een zeer redelijke prijs kunnen aanschaffen

Gr Ed

Re: Ha Mooi mijn droom is binnengereden de tee helvetica 7 delig
 :) Nou Ed, je bent lekker bezig, hard werken, hopelijk goed verdienen en weer lekker wat geld uitgeven aan de hobby. :thumbup:
En de 7 delige tee Helvetica set erbij, dat is een mooie blikvanger op je baan. B)
Hopelijk heb je niet teveel wachturen, met al die bezoekjes aan treinenwinkels kan het hard gaan met uitgeven, daar valt niet tegen op te werken. O:-D :-)

Dirk-Jan

Hi Ed,

Een pittige stap om in deze tijd voor jezelf te beginnen.
Ik hoop voor jullie dat het allemaal lukt maar daar heb ik wel vertrouwen in.

En veel plezier met je nieuwe aanwinsten, zeker die Helvetia.

groet
Harald

Van de week op marktplaats kwam deze mooie brawa(oud model) en nog oudere doos voorbij en er werd niet op geboden
ik kon het kopen voor de vraagprijs die in mijn ogen redelijk laag was.
hij was wel nog analoog maar wel voorzien van een sleper en origineel voor wisselstroom

na een snelle inbouw van een lopi 5 ziet het er zo uit

Gr Ed
Re: Ha Mooi mooie vt 137 van brawa binnengekomen

Hi Eddy,

Je hebt er weer iets moois bij.
Nu nog ff tijd steken om die draden vast te zetten want je trekt ze zomaar los.

groet
Harald

Harald

die zijn van de bovenbaan en moeten nog aangesloten worden(of opnieuw gedaan worden

dat komt van de winter wel weer een keer

gr Ed

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ed.

Een heel erg mooie aanwinst, gefeliciteerd daarmee Ed :thumbup:
Ik heb er nog aan getwijfeld, maar de vraagprijs van Renzo vond ik net wat te hoog.
Heb je het treinstel in Vroomshoop opgehaald of is deze per post gekomen?

Groeten,

Erik.

Hallo Erik
deze is er post gekomen netjes verpakt
en ik vond het een redelijke prijs
en ik had nog een lopi 5 liggen dus dat was zo gefixt

Gr Ed
Re: Ha Mooi feestweek in het dorp (trein naar de tuin)

Re: Ha Mooi feestweek in het dorp (trein naar de tuin)
Bij ons in het dorp is het elke 5 jaar feetweek
om wat leuks te doen heb ik besloten een klein baantje in de tuin aan te leggen met H0 (en analoog)

het rijdt boven verwachting netjes zonder schoonmaken van de rails zijn rondjes

teven een leuke promotie voor het modelspoor odaks dat het pas twee dagen ligt al veel mensen erover gesproken

Gr Ed

Re: Ha Mooi Start van klimspiraal

Hallo allen,

sinds een lange tijd ben ik bezig om mijn schaduw station aan te passen omdat ik te weinig ruimte had.
Ook heb ik de twee stijle hellingen verwijderd omdat sommige treinen problemen hadden om omhoog te komen, daarom moest er wel een andere oplossing komen om het maaiveld met het schaduw station te verbinden.

Moest daarom wel een deel bovenbaan afbreken, en dorst het eerst niet aan

ik ben nu begonnen met 1 van de enkelsporige klimspiralen te maken doordat ik niet veel ruimte heb werkt ik met de R1 radius en doe er een paar rechten tussen zodat het niet weer te stijl word

hier ben ik nu met sloophout langzaam aan mee begonnen en de eerste omwenteling ligt nu ter controle, mocht alle passen ga ik netjes hout in de juiste lengtes laten zagen en dan vervangen

maar nu eerst proef rijden en testen of het past wat ik in gedachten hed

hierbij nu het eerste filmpje

gr Ed

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat was toch even spannend aan het eind van het filmpje, zou hij wel op tijd stoppen :O.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

haha ja, je kunt natuurlijk op je klompen aanvoelen dat hij op tijd gaat stoppen. Maar het is wel spannend zo op het allerlaatste moment in de noodrem.

Eddy, spiraaltje ziet er goed uit. Hoeveel rechte rails heb je er nu tussen liggen aan iedere kant?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zeker weten >:-D
Re: Ha Mooi klimspiraal heeft eht maaiveld bereikt

Re: Ha Mooi klimspiraal heeft eht maaiveld bereikt
Goededag,

Vandaag nog een vrije dag en verder gegaan met de klimspiraal

om nog even terug tekomen op de vraag er zitten 5 rechte rails tussen 2 188 en 3 172  of net andersom moet zo nog wel even kijken

Helaas begaf mijn decoupeerzaag het vandaag dus met spoed naar de praxis en een nieuwe gehaald

vandaag is het maaiveld bereikt, nog niet op de juiste manier elektrisch aangesloten maar het rijdt tot aan het maaiveld

Om gelijk de vraag te ontzenuwen of ik alleen merikaans rijdt hier een stomer van de sncf

dus we rijden gewoon alles wat we leuk vinden

Gr Ed
Re: Ha Mooi Vraagje over stoomdepot

Goededag,

ik ben druk bezig mijn spriraal afte dekken met een stoom depot
ik heb een versie op de plaat gelegd en weet niet precies of dit een goed plan is
aan de zijkant kunnen dan de gebouwen zoals zanddepot en kolen opslag komen

aan de linker kans zijn twee sporen om eventueel kolen treinen te ontvangen en op te stellen

de foto laat zien hoe ik het in gedachten/ neegelegd heb

GR Ed

laat maar horen wat jullie ervan vinden

Klein Jünkerath

Als je die loc die naast die hamer rechtsachter staat, uit het terrein wilt rangeren, dan moet je wel heel veel heen-en-weer rijden en ook al die spoortjes vrij houden om te kunnen rangen. Lijkt mij niet handig. Ik zie niet meteen een andere oplossing, maar wellicht kan je wat schuiven met wissels, of een Engelse wissel er tussen leggen, dat geeft meer mogelijkheden en maakt de wisselstraat wat compacter.

Groet, Paul
Een depot moet een logische doorloop hebben met zo min mogelijk heen een weer steken.
Er zijn best wat voorbeelden op dit forum voorhanden. En anders is er altijd nog Google om te spieken.
Meestal is de volgorde: ontslakken, rookkast leeg scheppen, voorraden bijvullen (kolen, water en zand). Tot slot smeren en controleren.
Dan kan de loc naar de loods of terug in dienst.

Groet,

Peter
Het kan ook zonder draaischijf al is dat tamelijk uitzonderlijk. De draaischijf of een keerdriehoek kan elders liggen dan direct bij de verzorgingssporen. In Groot-Brittanië komt dat wel voor en ook in Nederland had je depots met rechthoekige locloods en een op een andere uithoek geplaatste draaischijf
Zo kun je in model de schijf 'wegdenken' en alleen de verzorgingssporen met loods uitbeelden.

Groet,

Peter
Op je foto zie ik een zware hamer liggen is dat om je ontspoorde modellen terug op de rails te kloppen?  ;)

Citaat van: Johnnytrein op zondag 30 oktober 2022, 05:52:24
Op je foto zie ik een zware hamer liggen is dat om je ontspoorde modellen terug op de rails te kloppen?  ;)
dit is voor loks die tegensputteren de dreiging hiervan is vaak genoeg

Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 29 oktober 2022, 22:19:23
Waar is/ligt  de draaischijf  ????

Cees
helaas heb ik de ruimte niet voor een draaischijf de toegang is zo neergelegd dat ze van links rijdend naar rechts rijdend kunnen gaan

Citaat van: pajomaho op zaterdag 29 oktober 2022, 20:08:03
Als je die loc die naast die hamer rechtsachter staat, uit het terrein wilt rangeren, dan moet je wel heel veel heen-en-weer rijden en ook al die spoortjes vrij houden om te kunnen rangen. Lijkt mij niet handig. Ik zie niet meteen een andere oplossing, maar wellicht kan je wat schuiven met wissels, of een Engelse wissel er tussen leggen, dat geeft meer mogelijkheden en maakt de wisselstraat wat compacter.

Groet, Paul
dat was dus mijn  punt ook wel veel heen en weer en daarom zijn ook die drie sporen bovenin op dit moment staan er even 3 revell loks omdat ik ze even kwijt wou en wilde laten zien dat er wt kon staan eventueel

Gr Ed
Faller heeft tussen de bouwdozen ook nog een handleiding (pdf) staan hoe je het gebied in kan delen (zonder draaischijf).

Citaat van: Pt2/3 op zondag 30 oktober 2022, 20:34:27
Ed,

Zo te zien is er meer dan voldoende ruimte om een draaischijf in te passen.
Vraagt alleen enkele aanpassingen in het "baanplan".

Cees

dat zou best kunnen maar op dit moment heb ik geen draaischijf wel een rolbrug, maar ik denk dat beide te veel plaats in nemen als ik al de juiste atributen ook wil plaatsen zoals kolenbunker zandbunker watertoren enz. wil plaatsen ik die ruimte wel nodig heb

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 30 oktober 2022, 20:44:43
Faller heeft tussen de bouwdozen ook nog een handleiding (pdf) staan hoe je het gebied in kan delen (zonder draaischijf).

ik heb deze nu uitgeprint en ga eens kijken wat en hoe ik het kan indelen maar dat wordt pas volgende week zondag ofzo eerder zijn we weer druk aan het werk en een gastendag wat ook een hele dag zal kosten

Maar beide dank voor het meedenken van een ieder

Gr Ed

Goededag,

Na ruim een jaar niets met pc besturing te hebben gedaan en alleen maar een beetje handmatig te hebben gereden ben ik nu maar eens met de laptop naar boven gegaan
Ik heb in dat jaar best wel wat leuke aankopen gedaan en deze netjes in mijn CS1 gezet.
maar omdat ik mijn iTrain nooit meer geconect had met mijn CS1 stonden natuurlijk de nieuwe aankopen niet in iTrain.
Nu wilde ik proberen wat te rijden met iTrain gecombineerd met de CS1
Ik merkte dat er verschillende treinen niet meer op de plek stonden waar ik een jaar geleden was geeindigd
Dus terwijl ik de treinen(loks) op de juiste plek wilde zetten ging dat ok de nieuwe loks stonden in de lijst waaruit ik kon kiezen om op het bord te zetten.
Maar toen ik met deze trein wilde gaan rijden kon ik hem niet vinden in het locomotieven bestand

rara wat doe ik fout??

Gr Ed

Ps ik wilde een foto en bestand toevoegen maar in deze nieuwe lay-out krijg ik het niet voor elkaar
ik rij met versie 4

Misschien even kijken in de editor van het schakelbord en dan op Koppelen (magneet) klikken.
Zou kunnen dat niet alle zaken een verbinding hebben.
Je kan ook de blokken eerst een VA geven en dan kijken wat er nog in koppelen open staat.

Ik zie 29 Locs in je loc lijst en in de Locgrid staan en 27 Treinen in de lijst van Treinen.
Wat mankeert er dan nog aan.

ik krijg lok E94 niet te zien in de loklijst terwijl ik hem wel op de "baan" kan zetten

Gr Ed

Dat komt omdat de E94 ook niet als Loc is aangemaakt. Ik Treinen staat wel een E94 maar als je in de samenstelling kijkt dasn staat daar een leeg veld. Staat ook geen lengte in Treinen dus de gegevens zijn daar niet bekend.
Hoeveel locs zouden er in de Loc lijsty moeten staan volgens jou.

er staan rond de 40 loks in mijn CS1

hij heeft ze niet allemaal meegenomen

maar de lok e 94 staat niet in de lok lijst ook niet na koppelen(ik ben nu wel niet verbonden met de baan zit op mijn werk nu)

maar ik ga het van het weekend verder uitproberen

dat de loks en treinene niet allemaal de juiste lengte hebben klopt ik kan een lok welke niet in de lijst voorkomt gaan waardes zoals lengte geven

Gr Ed

Misschien een paar keer geen nieuwe treinen kopen maar een nieuwe Centrale.
Denk dat jouw CS1 toch niet meer de juiste Centrale is voor het huidige gebruik.
Leuk om veel treinen te hebben maar als de Centrale niet meer geupdate kan worden blijft het problemen geven.

Ik vermoed van wel maar ik kan het even niet vinden op dit moment

onder welk kopje moet ik dat zoeken om te conroleren?

Gr Ed

Tom,

ik weet niet waarom de CS1 niet meer zou voldoen?
alle meldingen komen gewoon door en verder word hij aleen gebruikt als doorgeefluik voor iTrain
al die extra tierlatiijntjes die een dure nieuwe centrale heeft doe ik toch verder iets mee

Ps de loks komen bijn allemaal uit verzamelingen die ik heb opgekocht en verkoop om zo mijn hobby betaalbaar te houden

Gr Ed

Ed, je gaf het zelf al aan in je post 1491.

Er staat in post 1491 "hij heeft ze niet allemaal meegenomen" dan krijg ik het idee dat jouw CS1 niet meer goed functioneert.

Nou ik zal eens kijken wat het probleem kan zijn
eventueel kan ik een "reserve CS1" aansluiten kijken ofdat dat verschil maakt

we gaan het wel zien maar eerst nog weer een paar dagen vol aan het werk en dan misschien het weekend even kijken

Gr Ed

Citaat van: Pt2/3 op donderdag 10 november 2022, 14:15:42Vragen stellen is natuurlijk makkelijker dan de handleiding doornemen.
Er is per slot van rekening meestal wel iemand die reageert.
Wijzig/Interfaces/Specifiek/Synchronisatie/Reset locomotieven/vinkje

Cees
Uiteraard heb ik de handleiding bekeken van zowel de CS1 als van iTrain en helaas was het niet gelukt

Gr Ed

maar ik ga na mijn vakantie verder kijken nu eerst lekker relaxen

Ook namens ons ondanks dat we het hier niet vieren geweldige kerstdagen en een fantastisch 2023

DSC_7505.JPG

Ed en Hang
Re: Ha Mooi nieuwe werkplek en verkoop hoekje

Zo afgelopen week zijn de laatse resten van de boeken cd en dvd verkoop in een partij verkocht
de ruimte die overgebleven is, is door mijn vrouw bestempeld als hier kan je mooi jouw "zooi" kwijt en zwerft het niet meer door het hele huis

dus nu heb ik een werkhoek, verkoophoek en foto hoekje. om de te verkopen waar, netjes te fotograferen

mijn werkhoek is zo goed als klaar en ben er tevreden mee
alles kan zo uit de woonkaamer, bijkeuken en werk kamertje
alles mooi overzichtelijk, nu nog een paar dozen uitsorteren en de lades labelen dan ben ik tevreden

https://www.youtube.com/shorts/XRIlQb3LNyw

Gr Ed

Hoi Ed,
Indrukwekkende voorraad. Ik herken het een en ander qua hoeveelheid :-) Je hebt het netjes voor elkaar. Succes verder

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ed.

Ervaring leert dat elke gecreëerde opbergruimte uiteindelijk niet voldoet wanneer het hobby betreft, maar je kunt hiermee voorlopig vooruit! :wink:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 10 april 2023, 12:39:22Dag Ed.

Ervaring leert dat elke gecreëerde opbergruimte uiteindelijk niet voldoet wanneer het hobby betreft, maar je kunt hiermee voorlopig vooruit! :wink:

Groeten,

Erik.

Hallo Erik

een groot gedeelte komt van banen die ik opgekocht heb omdat er spullen tussen zaten die ik zelf wilde hebben, en de rest gaat dan zoals nu weer de verkoop in

zo hou ik mijn hobby betaalbaar en kan ik artikelen voor een klein prijsje weer aanbieden aan andere liefhebbers

Gr Ed

Goedenavond,

Gisteren heb ik de test spriraal afgebroken en ben begonnen om de nieuwe definitieve spriraal te gaan maken.

Eerst het frame met de basis plaat

20230428_152113.jpg

Hierop heb ik de rails gelegd om af te tekenen

20230428_154608.jpg

Hierna langzaam aan opbouwen met draadeinden om langzaam de hoogte in te gaan

20230429_101020.jpg

Om uit te testen heb een van mijn kleinste loks gepakt die op 1 as is aangedreven en 5 lange wagons erachter gehangen, omdat dit nooit voor zal komen en als hij dit trekt zal de rest zonder moeite boven komen.

hierbij een filmpje van de eerste meters op de klimspriraal

morgen gaan we verder om proberen boven te komen, ik hoef maar 30 cm omhoog dus ik denk wel dat het zal lukken

Gr Ed

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.