Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Die-ene-baan

Gestart door Die-ene-dinges vrijdag 03 mei 2024, 18:53:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Die-ene-baan
Lid sinds: 2024

Trust me, I'm an engineer!

offline
Die-ene-baan
Iets meer dan een jaar geleden ben ik (na een half jaar af en aan rommelen in SCARM) begonnen met mijn baan.
Het uitgangspunt is overal een minimum boogradius van 500 mm vanwege uitgedoste stoomlocs. Zodoende kwam ik al snel op C-rails uit vanwege die fijne ruimtebesparende slanke bochtwissels. Mijn wens was een leuk doorgaand station met wat rangeerwerk, terwijl de rest automatisch doorrijd.
Het rechte deel van mijn station is iets meer dan 1.8 meter, lang genoeg voor een BR 01 met 5 a 6 sneltreinrijtuigen. Verder zijn de lange station sporen ruim 2.6 meter, lang genoeg voor de meeste van mijn treinen.
Het schaduwstation telt 4 doorgaande en 2 pendel sporen. De 4 doorgaande sporen hebben elk 3 detectiepunten (contactrails). Zodoende kan ik in de tijdelijke vorm 3 langere, of in de uiteindelijke versie 2 langere, of 3 korte treinen per spoor kwijt. Ik kom dan op een inschatting van ongeveer 10 tot 12 treinen in het schaduwstation, inclusief de 2 pendeltreinen. Dat was voldoende ten tijde van het ontwerpen. Zoals bij velen hier wel bekend inmiddels niet meer uiteraard O:-D.

Het thema is tijdperk III, rond 1963 ergens een kleiner station aan de bergen van West-Duitsland. Treinen zijn dus DB, lekker alle soorten locs door elkaar.

Baanplan

Zie de bijlagen voor wat plaatjes van het sporenplan en hoe het in de CS3 staat.
  • Spoor 1 is een spoor voor pendelverkeer, railbusjes en dergelijke.
  • Spoor 2 kan van beiden kanten bereden worden, deze is voorbuurtverkeer.
  • Spoor 3 en 4 zijn doorgaande sporen. Het perron hiertussen word niet vaak gebruikt.
  • Spoor 5 is een uitwijkspoor en aankomstspoor van goederen.
  • Spoor 6 is een afhandelingsspoor.
  • Spoor 7 is voor de rangeerloc, onderhoud en dergelijke.
  • Spoor 8 en 9 zijn voor het afhandelen van goederen.
  • Positie 10 is het station, waarschijnlijk Schwarzburg van Faller.
  • Positie 11 is een loods voor de rangeerloc.

Intussen liggen spoor 2 t/m 4, en de helft van het schaduwstation. Scenery is nog een ver-van-mn-bed show, maar ooit wel de bedoeling.

Besturing

In de CS 3 heb ik voor mijzelf een vereenvoudigde weergave van de baan gemaakt. Uiteindelijk zal alles automatisch rijden van het schaduwstation, via het station (spoor 1 t/m 5) terug naar het schaduwstation. Het rijd al aardig automatisch, maar nog niet helemaal foutloos.
  • Bij het inschakellen van de knop "Rijden" starten de treinen met hun routes.
  • Knop "Pauze" laat de treinen doorrijden tot een veilig punt.
  • Knop "Afsluiten" laat alle treinen doorrijden totdat ze hun plek in het schaduwstation bereiken.
  • Knop "Random" kan ingeschakeld worden om, at random, treinen van 1 van de schaduwstationsporen te laten vertrekken (de programmering erachter kiest zelf 1 van de 4 sporen, in plaats van dat ze altijd op volgoorde gaan)
  • Knop "Pendel" roept een trein van het pendel schaduwstation naar spoor 1.
  • Knop "Goods" roept een specifieke goederentrein naar spoor 5 voor het brengen en ophalen van goederenwagons naar het goederenstation.
  • Knop "Reset" (in work) zorgt ervoor dat de treinen elkaar niet gaan blokkeren bij het terugkomen naar de juiste positie in het schaduwstation.

De treinen rijden alsof er de machinist in de loc de seinen afleest. Dit houd in dat wanneer een contactrails wordt ingeschakeld de trein het volgende sein controleert. Bij rood stopt ie. Bij groen/oranje rijd ie door.
De programmering van de trein is het aanroepen/starten van een route, die de trein dan over de baan volgt. Hierom is het belangrijk dat de trein naar het specifieke nulpunt terugkeert, anders is de CS3 m kwijt bij een crash, ingreep, opstarten of na handmatig rijden. Bij handmatig rijden moet de bestuurder dus zelf op de seinen letten, net als vroegah in het eggie!

Ik heb de routes zo geprogrammeerd dat de trein zelf de route naar het volgende sein aanvraagt, om zo de weg te vervolgen. Een klein voorbeeld is ook bijgevoegd. Dit is een onderdeel van de 01 105 op de route door het station via spoor 3. Hier is ook een voorbeeld van een pauze locatie te zien.

Ik schakel alles puur op events in de CS3 via contactrails en terugmelding dmv "lampjes" in de events. Tot nu toe gaat dat aardig goed, of kan ik op tijd ingrijpen. De seinen zijn voor nu dan ook nog virtueel. Stopsecties zijn handig en betrouwbaar; but where's the fun in that! :-) Het is bij goed programmeren niet nodig, dus waarom kosten daarin steken terwijl er ook meer treinen gekocht kunnen worden!

Zoals te lezen een hoop programmeer werk, maar dat is juist wat mij erg trekt aan de CS3. Met de limieten van het apparaat leren werken om zo voor elkaar te krijgen wat ik wil bereiken.
Automatiseren heeft mijn interesse, ook op vakgebied (werk niet voor niets voor een machinebouwer). Het PLC/programeer gedeelte komt bij mijn werk niet aan bod (gelukkig), in de hobby daarom des te meer.
Uiteraard gaat het nog wel eens fout, maar daarom is het altijd testen-testen-testen. En als je dan denkt dat het goed werkt na een dag of 2 weer testen ;).

In een volgende post wat meer plaatjes van de bouw, die zou ik toch echt ergens moeten hebben...


Re: Die-ene-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Die-ene-baan
Mooi plan Tim, minimale boogstraal van 500mm altijd goed. Ben benieuwd naar je bouwfoto's.
ik zie in de 'oksel' van de baan, waar de slanke-rechte wissel ligt, een mooi plaatsje voor een 'Blockstelle' of zit ik er ver naast... :)

Succes met de baan!
Re: Die-ene-baan
Lid sinds: 2024

Trust me, I'm an engineer!

offline
Re: Die-ene-baan
Dank je Prail. Dat is een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht :D.

Ik heb wat foto's van de bouw gevonden, zie de bijlagen.

De grote ruimten in in het midden van het frame zijn groot genoeg dat ik er in kan staan/zitten. Dat is wel handig wanneer de beiden frames 1.4m breed zijn ;). Uiteindelijk heb ik 1 van de poten verplaats ivm bedrading.
Daarover gesproken, ik heb een hub aangelegd voor de rijdraden (zie bijlage). Hier sluit de CS3 op aan. Van de Hub gaat de bedrading naar sub-hubs, die vervolgens op de sporen aansluit. Een spinnenweb constructie dus. Voor de wissels gebruik ik M83 decoders en ingebouwde aandrijvingen. De M83's zijn verbonden met een ringleiding voor de gele draad van de aandrijvingen. Op de lange termijn heb ik de mogelijkheid ingebouwd om de M83 met een eigen voedingsunit van stroom te voorzien, maar voor nu is dat nog niet nodig.

Terugkoppeling gebeurd via contactrails en (link) S88's.

In de volgende post meer van de opbouw

Edit: weggevallen bijlagen toegevoegd
Re: Die-ene-baan
Lid sinds: 2024

Trust me, I'm an engineer!

offline
Re: Die-ene-baan
Zoals te zien in de bijlage gaat de opbouw in stappen.

Als ondersteuning van de trajectplaten zijn op het onderste niveau reststukken plaat gebruikt, vastgeschroefd op het frame. Voor de hoger gelegen niveaus gebruik ik draadeinden met een stukje rubber (waar mogelijk met foam) om de treinen bij eventuele ontsporing te beschermen tegen het metaal. De gebruikte draadeinden zijn overblijfsels van een (5200) klimspiraal (bijna gelukt :P ) van de eerdere baan. Op de draadeinde zit een beugeltje die ik via mijn werk heb laten maken. Daar komen ook de mooie kabelgootjes en het rubber vandaan O:-D.

De tracés zijn vooraf op maat gezaagd naar aanleiding van het railplan (handig joh, zo'n A0 plotter op je werk). De ze zijn waar het zicht het toelaat verbonden met aluminum u-profielen. Dit zodat de platen niet kunnen knikken op de plaatsen waar de platen samen komen. Les van een eerdere baan geleerd :o) Een vliegende BR78 ziet er leuk uit, maar zo jammer dat ie dan vaak niet goed op het spoor terugkomt...

Het spoor in het 7e plaatje (Frame_opbouw7) is om een trein wissel spoor aan te koppelen. Het is niet makkelijk een nieuwe trein op de baan te zetten, vandaar dit spoor om makkelijk een trein op de baan te zetten, of er juist 1 vanaf te halen. Ik speel nog met het idee een aantal cassettes te maken om volledig treinen in op te slaan. Dit spoor heeft helaas wel een slachtoffer gemaakt. Een 4313 donderbus is gesneuveld tijdens het terugrijden van treinen na een bijna-botsing. Gelukkig was het alleen die wagon (waarvan er een aantal in de verzameling zitten) die schade heeft opgelopen. Enkel een gebroken dakrand overigens. De BR64 en 3 overige wagons zijn ongedeerd gebleven. Wederom een geleerde les, nu zit er een een stootblok aan het eind van dat spoor ;).

De programmering van de baan gaat uiteraard niet zonder fouten. Iets met een wissel die net even te snel schakelt 8o. Inmiddels uiteraard verholpen.

Volgende stap is een stap terug. In een aankomende vakantie gaat bijna de hele bovenbouw eraf om kurk onder de sporen te leggen, wordt vervolgt!
Re: Die-ene-baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Die-ene-baan
Strak & erg gedetailleerde planning 👌
Re: Die-ene-baan
Lid sinds: 2024

Trust me, I'm an engineer!

offline
Re: Die-ene-baan
Bijna een maand verder, en weel wat stappen gezet. Zoals aangegeven "even" de bovenbouw eraf om kurk te leggen.
Het opplakken van de kurk heb ik gedaan met Polymax. Even flink aanbrengen:
Kurkleggen1.jpg 
Uitsmeren met een lijmkam:
Kurkleggen2.jpg
Kurk erop en aandrukken met een (ongebruikte) verfroller:
Kurkleggen3.jpg
Werkt fantastisch, en achteraf ook weer makkelijk eraf te halen op plekken waar de kurk er weer af moet. Een voorbeeld is voor de inbouw van seinen:
Verzonken sein.jpg
Meer hierover in de volgende post.
Verder nog wat plaatjes van de heropbouw.


Re: Die-ene-baan
Lid sinds: 2024

Trust me, I'm an engineer!

offline
Re: Die-ene-baan
Zoals beloofd wat meer over de verzonken seinen. Ik gebruik de seinen van Marklin. Deze zijn geschikt om onder de plaat in te bouwen tot 10mm. Laat ik nou net 12mm populieren multiplex gebruiken, en C-rails. Die combinatie maakt dat ik ervoor gekozen heb een eigen beugeltje te ontwerpen (dagelijkse kost, ik werk voor een machinebouwer).
Rekening houdend met de 3mm kurk die ik gebruik heb ik een beugeltje getekend van 2.5mm dik:
SW Sein verzonken.jpg

Even een testje 3D printen op de zaak, met een krans op het een mooi geheel te maken zodra er ballast tussen de rails komt:
Test print.jpg

Dat samengebouwd in een testje is erg geslaagd:
Test sein verzinken.jpg

Daarom maar even doorgezet op op de locaties waar ze komen in het station, hier voor de kurk:
Sien verzonken.jpg

En dan na de kurk:
Verzonken sein.jpg

Ik heb uitsparingen in de kurk gemaakt waar de beugeltjes in vallen, ook is er ruimte voor de voedingsdraden om weg te komen. Het sein valt bijna volledig in de plaatdikte weg.

Nu nog even de laatste draadjes aansluiten en de draadeinden van de opritten afstellen. Wellicht daarover meer in een volgende post.
Re: Die-ene-baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Die-ene-baan
Dag Tim.

Ik heb destijds het kurk middels dubbelzijdig tape - de doorzichtige versie - verlijmd.
Dat werkt droog en heeft geen droogtijd!
Wellicht nuttig voor wat je nog moet voorzien van kurk. :wink:
Voor het aandrukken gebruikte ik een rubber aandrukrol, die men gebruikt voor de naden van het behang.
Succes met de verdere opbouw van jouw modelbaan  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Die-ene-baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Die-ene-baan
Erg leuk opgezet. Aan je vorderingen en het verhaal erachter te zien, gaat het allemaal goed komen. ;)  Succes met de bouw. :thumbup:
Re: Die-ene-baan
Lid sinds: 2024

Trust me, I'm an engineer!

offline
Re: Die-ene-baan
@citaat  @citaat Hoi Erik, bij een eerdere baan heb ik ook dubbelzijdig tape gebruikt. Dat liet echter los of had "bubbels" in de kurk. Ik vermoed dat dat wat te maken had met de manier waarop we toen complete platen van 2000x900 mm met stroken tape hebben gebruikt om ht krurk te bevestigen... Wat minder goede ervaring mee dus, wel eerder een probleem met het knulletje, niet het spulletje :-) .
Maar vandaar nu deze manier, en tot nu toe tot grote tevredenheid.
Dank je!

 @citaat Dank je! Het gaat in ieder geval al beter dan eerdere banen :D