Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

Ha Mooi we zijn er weer terug in Vietnam 2025-2026 even een klein uitstapje

Gestart door eddyflame maandag 17 december 2012, 19:29:54

Re: Ha Mooi eindelijk eens goed nieuws en nieuwe aankopen binnengereden

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Goededag

we hebben het voor elkaar de ecos communiceerd met de pc

en ik heb nu via een omweg drie loks geijkt en ingevoerd en deze rijden nu mooi hun rondjes
stoppen op tijd en rijden weer verder als het moet.

het heeft even geduurd maar het begin is er, deze week nog dezelfde klant rijden met de mogelijheid om soms overdag thuis voor een paar uurtjes aan te wippen en steeds een lok met wagons invoeren en mee laten rijden nadat de lok geijkt is

Ik wil proberen mezelf er toe te brengen om geen loks die niet geijkt zijn mee te laten rijden
ook wil ik de wagons in een trein hebben ingevoerd zodat alles goed kwa lengte op de baan en in de pc staat.

Vandaag is er een leuk set wagons binnen gkomen en deze hebben gelijk al hun plekje achter een lok gevonden

46661.jpg

20230829_133042.jpg

en dan achter de lok ziet het er dan zo uit:

20230829_141907.jpg

Het is in een keer een heel leuke combinatie geworden er mogen er misschien nog wel wat meer achter maar eerst maar even zo

GR Ed   
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat is zeker een leuke sleep geworden Ed, treinen ijken is eigenlijk een must wil je het mooi laten rijden misschien niet het leukste werk maar het hoort erbij.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dat klopt peter, daar ben ik het helemaal mee eens
maar hiervoor was ik nog al eens van ach dat komt wel

maar nu heb ik zo iets eerst ijken dan pas rijden

Gr Ed

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Ed,

Dat is een mooie set, helaas voor mij een te modern tijdperk.  :-(
Geniet ervan ik kom wel weer eens bij je kijken.

groet
Harald
Re: Ha Mooi de eerste bewegende beelden(automatisch rijden)

Jaaaaaa ik heb na veel ploeteren het eindelijk voor elkaar
De eerste automatisch rijdende treinen

even 5 min lang rijdende treinen zonder botsingen, alleen een trein die even zonder stroom stond

Gr Ed

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Feli met dit mooie resultaat. Nu de rails nog beter schoonmaken en dan regelmatig blijven rijden. Dan komen die haperingen steeds minder voor.
Re: Ha Mooi verlichting aangesloten

Zo afgelopen week ben ik druk bezig geweest om een groot gedeelte van de stad opnieuw aan te sluiten en alles netjes op timers te zetten

ben er nog niet klaar mee maar dit is zover klaar voordat we er een weekje tussenuit gaan

even een kort filmpje startend zonder verlichting

GR Ed

Speciale Gast

B) Erg leuk, de verlichting is altijd een grote kers op de taart, zonder is het een saaie bedoening.
En veel plezier met je weekje tussenuit.
 :o) En dan misschien na je weekje uit even de stofkwast hanteren, tis maar een ideetje natuurlijk. :D

Dirk-Jan

die stofkwast zal nog even moeten wachten moet aan de andere kant nog veel zagen en opmaat maken en dus zal er redelijk veel stof weer op komen

maar ik zal zeker nog wel een keer gaan stoffen (is mijn vrouw ook weer blij)

Gr Ed

Schijn bedriegt maar het schijnt dat hier wel wat schijnt en dat is geen schijntje. Aardig wat lichies op een modelbaan.

Hi Ed,

Ziet er leuk en druk uit.

groet
Harald
Re: Ha Mooi Eerste Beelden zwitserland

Goededag,

Deze week zijn we er een weekje tussenuit met mijn vrouw, dochter en de honden

er staan op zich niet speciaal trein dingen op het programma maar ja je kan niet voorkomen dat er toch nog eens wat treinen voorbij komen  en ja daar hebben ze alle begrip voor en kunnen mij dan toch wel de tijd geven af en toe wat foto's en of vidoe's te maken

Vandaag een dagje Brienz en interlaken en in Brienz kwam ik deze tandradbaan met stoomlok tegen

Die moest er dus aangeloven en ook de familie, die netjes op mijn gewacht heeft, ondanks dat het best wel even duurde voor de trein volzat en later bleek ook de tweede moest eerst vol, maar dat was een dieseltje.

Helaas waren de kaarten al voor de hele dag uitverkocht en de volgende twee dagen ook al, ondanks dat het nu niet echt vakantie is hier

In Interlaken was ook een rodelbaantje met binnen een modelspoorbaan, die helaas buiten gebruik was, daar heb ik wel wat foto's van geschoten en die komen later nog wel.

veel plezier met het korte vertrek van de tadradbaan

Gr Ed

PS de film is nog aan het uploaden en moet bij yuotube dan nog verwerkt worden maar ik ga mijn bed opzoeken dus even geduld AUB

Als het maar Zwitsers is.

Zo te lezen hebben jullie een leuke tijd in Zwitserland Ed.
Maar helaas moet ik inloggen om je filmpje te bekijken dus wacht ik wel even totdat hij gewoon te bekijken is in je topic.
Nog een leuke tijd met de familie toegewenst in het prachtige Zwitserland.

Groet Michel

Nu zou de film wel zichtbaar moeten zijn

GR ED

Mooie film Ed. :thumbup:
Prachtig weer mooi Zwitsers materiaal en de familie lekker dichtbij wat wil je nog meer. :)
Bedankt voor het kijkplezier.

Groet Michel

i Ed,

Leuk zo om met de hele familie op stap te zijn.

groet
Harald
Forum Moderator

Deze tandradbaan heb ik vorig jaar gedaan met mijn vakantie in Zwitserland. Ook de jungfraujoch overigens. Echt een mooi land, niet alleen voor het spoor

Helaas was alles al volgeboekt maar zoals het er naar uitziet gaan we morgen een rondje maken rond de pilatus, starten met de steilste tandradbaan van europa, dan een gondelbaan, en een boot

we gaan het zien

Gr Ed

Zo vandaag even wat foto's op de pc gezet en wil jullie meenenem op de fototrip (alleen trein gelateerd natuurlijk)

in Interlaken (op de jungfrau als ik mij niet vergis) is een mooi uitkijkpunt over Interlaken, tevens kan je daar met een kleine maar redelijk snelle rodelbahn en dan met een kabeltrein weer omhoog.

Boven naast het restaurant zit zowel de bediening van de kabeltrein als een modelspoorbaan(dit had ik mijn medereisgenoten maar niet verrteld) liet ze in de waan dat ik ging voor het uitzicht en de rodelbahn die ik samen met mijn dochter heb gedaan.

dat is voor jullie niet interesant en helaas was de modelspoorbaan buiten werking en hoefde geen entree hiervoor te betalen dus volgen nu enkele foto's van de baan:
veel comentaar behoeft dit niet dus hier komen ze

DSC_0118 kl.jpg

DSC_0119 kl.jpg

DSC_0120 kl.jpg

DSC_0121 kl.jpg

DSC_0122 kl.jpg     

ik ben er niet echt uit welke schaal grote het is in mijn ogen was het geen H0 maar net een slag groter

in het volgende deel komen er nog een paar

Gr Ed

en dan is dit deel 2

dit was de controle kamer van de kabeltrein die moest elk kwartier bedient worden.

DSC_0123 kl.jpg

dus moesten we bij de kassa even wachten voordat we kaartjes voor de rodelbahn konden kopen en dit was dan naast de kassa

DSC_0124.jpg

en dan hier het vervolg van de modelbaan erg licht was het niet dus met wat hogere iso waarden gedaan, wilde hier niet flitsen

DSC_0125.jpg

DSC_0126.jpg   

DSC_0127.jpg

en dan op naar de laaste twee van deze baan in het vervolg

GR Ed

dan nu deel 3 met de laatste twee beelden

DSC_0128.jpg

DSC_0129.jpg 

tot zover Interlaken modelbaan

GR Ed

Als het volgens jou geen H0 is dan zijn er weinig andere mogelijkheden. Iets groter is dan 00 maar zie daar maar gewoon Europees (Zwitsers) materieel voor te krijgen. Brits is er zat maar verder niet veel. De volgende maat is dan 0 en dat is alweer twee keer zo groot als H0. Dat verschil moet je echt duidelijk zien. Helaas is er op je foto's niets te vinden wat als maatreferentie kan dienen. Dus het blijft gissen.

Trouwens in die vitrine staat gewoon Roco en volgens mij staan er standaard Faller huisjes op die baan. Dan moet je concluderen dat het H0 is.
Mooie dieptewerking met deze achtergond.

Vrgr,
Wilko

Henk je hebt gelijk,

ik had ook geen echte referentie maar in mijn ogen was het net een slag groter. In elk geval groter dan wat er in de vitrine stond.

maar misschien is er nog iemand anders geweest en heeft meer informatie.

Maar ik ga even door met foto's plaatsen, mochten het er teveel worden dan kan ik wel een pauze inlassen dus laat maar horen:

vandaag had mijn dochter een online school meeting en moesten we een beetje in de buurt blijven dus ben ik tijdens de meeting op pad gegaan en de volgende foto's bij het station van Stanzstad gemaakt:

dit is duidelijk een kleine werkplaats waar divers materieel stond opgesteld

20231010_132608.jpg

en van wat dichterbij

20231010_132552.jpg

bij een van de opstelsporen stond deze bovenleidingsmast die duidelijk de mogelijk had om de stroom van het achterliggende spoor uit te schakelen(wat op dit moment niet het geval was volgens mij)

20231010_132626.jpg 

Zo te zien stond dit treinstel onder spannig omdat ik duidelijk de aico hoorde werken en de stroomafnemer tegen de draad stond

Ook een diesel lokmotor stond op dit stukje rails maar was niet gekoppeld aan het treinstel

20231010_132803.jpg

ook stonden er verderop wat losse draaistellen maar daar kon ik niet dichterbij komen

20231010_132832.jpg

dit waren dan de foto's van stanzstad van vandaag

Gr Ed

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuke stoomloc met een intrigerende aandrijving, volgens mij met een extra vertraging tussen krukas en wielen om het steile traject aan te kunnen.
Op zich best een mooie modelbaan met mooi geschilderde achtergrond. Wel is het helaas vreselijk mis gegaan met dat fel blauwe water :? .
Enne, lekker blijven posten hoor, het is niet snel te veel ;) .

Gisteren een dagje Pilatus gedaan een berg met de steilste tandradbaan van europa en inderdaad het is een behoorlijk steile op/afgang
ik heb van de rit naar boven een film gemaakt voor de liefhebbers het zijn twee films geworden omdat we halverwege een wat langere stop maakten

deel twee moet ik nog uploaden dus die komt er ook nog aan

hier het eerste deel vanaf het vertrek van alpnachstad omhoog de pilatus op

veel kijk plezier het duurt ongeveer 10 min

Gr Ed

En hier is dan deel twee

van af halverwege tot aan de top ruim 2100 meter

GR Ed

Heb tot nu alleen deel een bekeken, deel 2 ga ik nog doen. Maar mooi filmpje heb je gemaakt, is ook niet verwonderlijk met de beste plaats in het treintje. Als een spin tegen de voorruit geplakt heb je natuurlijk een prachtig zicht op het traject. Het zit onder de draad, is dus een elektrisch treintje, net als Märklin, die hebben ook een middengeleider zij het iets minder hoog. De tanden zitten dan zeker aan de zijkant van die middenrail want bovenop zijn ze niet te zien.
En dan zitten er ook nog tunneltjes in het traject, spannend. Gelukkig zijn die niet al te lang, vast vanwege de touristen met angst in het donker. Zal maar gebeuren dat er eentje ineens begint te gillen. Hilarisch.
Wel grappig die wissels, dat is een ietwat andere constructie als we gewend zijn met een rolbrug. Is misschien een idee voor Märklin, zijn de problemen met kortsluitingen daar ook de wereld uit. Maar of dat het dan helpt bij plaatsbesparing betwijfel ik ten zeerste.

Zo nu eerst deel twee bekijken.

Terwijl jij deel twee bekijkt heb ik wat extra informatie wat betreft de tandrad en de "wissels"

Vlak voor het station is een zeer klein museum genamd ZB Historic daar stond buiten dit:

DSC_0192.jpg

Ofdat dat ook bij deze baan is weet ik niet precies.

Wat betreft mijn zitplaats ik heb hard gelopen om deze plaats te bemachtigen  :-)  :-)  :-)  :-)

En dat de "wissels" welke jij hebt gezien in de eerste film was er inderdaad een die schoof, maar geheel in het begin zie je een andere constructie helaas heb ik van het "wissellen" (nog) geen filmpje en weet niet ofdat dat er nog zal komen, wel heb ik een serie foto's gemaakt tijdens het verwisselen van de sporen. Hier kan je zien dat het niet schuift maar draait om een as en zodoende een andere "stand" te voorschijn komt.

DSC_0288.jpg

DSC_0289.jpg

DSC_0290.jpg

DSC_0291.jpg

DSC_0292.jpg

DSC_0293.jpg

Het wel van een afstand genomen maar als je goed kijkt of inzoomt kan je het zien gebeuren

er komen nog wel meer foto's van o.a. het buiten terrein van sb historic omdat ze pas weer op zaterdag opengaan en ik dan als het goed is weer in de auto naar huis terug zit

Gr Ed

Vlak voor dat het treintje het topstation binnenrijdt valt het licht precies op de juiste manier op de middengeleider en kun je de tanden goed zien. Deze zitten aan weerskanten van de middengeleider en niet bovenop. De foto's die jij plaatst betreffende de wissels kan ik niets aan ontdekken helaas. De wissels voor het eindstation zijn ook van een andere constructie maar hoe dat dan moet werken kan ik ook niet achterhalen. De enige manier om die klompstaal waaruit de middengeleider bestaat in een andere richting te buigen is het hele geval 180 graden (bijna) te draaien. Maar ik zie nergens draaivlakken of naden. Vreemd.

Die twee schoonheden vlak achter je (in het wit en rood) is dat familie? Vrouw en dochter of zo?

De foto's welke ik heb gemaakt zijn beneden aan het "start" station

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 12 oktober 2023, 17:57:27De enige manier om die klompstaal waaruit de middengeleider bestaat in een andere richting te buigen is het hele geval 180 graden (bijna) te draaien. Maar ik zie nergens draaivlakken of naden. Vreemd.

Ik zag dat ik de eerste foto uit het rijtje vergeten was daarin kan je de beginstand zien en daarna het draaien van de wissel om een as en dan zou je de logica kunnen ontdekken in het filmpje

ik heb het idee/indruk dat de wissels aan het "eind" station ook draai wissels zijn en dat nu aan de onderkant de andere rails ligt Dan draait wel 180 graden maar dan om een as die in de plaat zit ja kan rondom de plaat een streep zien aan alle kanten en ik vermoed dat hij daar draait

en ja die twee dames in rood en wit zijn mijn dochter en mijn vrouw, dat had je goed ingeschat

Gr Ed

Inderdaad, de nu door jou omschreven methode is het meest waarschijnlijk. Een vertikale draaiing in de lengterichting. Goeie.

Bevallige wezentjes hoor. Ben je er wel zuinig op?

Zoals ik al in een eerdere post aangaf was er op dit station Alpnachstad een zeer klein museum? sb historic dit was helaas niet open maar er stond wat materiaal buiten zoals het wiel van een tandradbaan zoals eerder getoond

hier wat foto's van wat er buiten stond:

een paar wielstellen

DSC_0167.jpg

een e-lok

DSC_0172.jpg

DSC_0195.jpg

en een klein lokje

DSC_0178.jpg

er lag op een contaier nog een pantograaf

DSC_0198.jpg

verder stonden er nog wat wagons

DSC_0171.jpg

DSC_0199.jpg

DSC_0200.jpg

helaas was alles in niet zo;n beste staat

DSC_0203.jpg

Maar ach het geheel stond wel op rails maar zou niet zo ver komen, omdat de wagons op een los stuk rails stond wat verder nergens mee in verbinding stond

en bij de lok lag wel deze wissel

DSC_0170.jpg

vervolg zie nieuwe post

en dan was er nog een rden waarom de lok niet ver zal komen nl dit:

DSC_0176.jpg

en dan warener ook nog twee van deze

DSC_0179.jpg

aan elke kant van de rails

maar de belangrijkste reden was dit:

DSC_0177.jpg

dit was naar het hoofd spoor

dus weinig kans dat deze nog gaat rijden

ook viel mij de aparte koppelingen op

DSC_0201.jpg

en gekoppeld ziet het er dan zo uit

DSC_0202.jpg

tot zover dan het mini museum

GR Ed     

Prachtige films en foto's laat je ons zien uit het mooie Zwitserland Ed. :thumbup:
De Pilatus staat van af nu hier ook op de To Do Lijst wat een fraaie klim zeg prachtig om dat mee te maken en zeker met het mooie weer wat jullie hadden. :thumbup:

Bedankt voor het kijkplezier Ed. :thumbup:

Groet Michel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dank voor de filmpjes en foto's, Ed :thumbup: !
Nieuwsgierig naar de wissels heb ik op YT wat gevonden.
De aandrijving van de trein geschiedt met 2 tandwielen aan weerszijden van de middenrail. In dit filmpje te zien vanaf ongeveer 6:00. Daarna komen de ingenieuze schuif- en draaiwissels aan bod.

Leuke uitdaging om in H0 na te bouwen ;) .

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ed.

Dank voor het delen van de prachtige foto's en geweldige films, schitterend gefilmd:
RailEd away! :thumbup:

Groeten,

Erik.

Dank je wel voor het plaatsten van het filmpje en de daarin voortkomende werking van de wissels, scheelt mij weer het er na toe rijden om te proberen dit vast te leggen

en ik heb de films met veel plezier gemaakt

Gr Ed
Re: Ha Mooi Nieuwe aanwinsten zwitserland/frankrijk

Zo (helaas) weer terug thuis, gisteravond weer veilig thuis gekomen met het gezin en de honden
We hebben een mooie week gehad waarvan ik al verschillende beelden heb laten zien
er komen er nog meer maar vandaag even niet verwacht ik.

Ik had in een ander draadje gevraagd om adressen van modeltrein winkels maar helaas zijn we daar niet in de buurt geweest, dus ook geen spoorse aankopen gedaan in Zwitserland.

Op de terug weg had mijn vrouw het plan opgevat om via Colmar te rijden omdat dat een leuk oud centrum heeft en ja wat de vrouw wil gebeurd(mits het redelijk is)

En laat na langzoeken op het internet er een adres naar voren komen, in het oude centrum van Colmar (wat haar doel was), dat er een leuk oud modeltrein winkeltje is in die straat.

Op het internet de winkel alvast bezocht en gekeken wat ze in de collectie hadden en daar kwam een heel mooie roco set naar voren.

Toen ik daar kwam was het heel toevallig een van de eerste winkels in de straat, maar het leek gesloten erg donker maar toch de deur stond open en achter een verhoging zat een man dus eerst even rondkijken maar logica zat er naar mijn mening niet in en kon deze set dan ook niet vinden.
Aangezien mijn frans net zo goed is als mijn russich en Vietnamees heb ik maar een afbeelding laten zien en toen kwam er beweging in hij ging naar een magazijn en kwam later met de doos naar binnen.

in mijn slechte frans marklin  AC Digital  kwam er uit qui qui dus even rondkijken kwam ik nog een T1 mey trein baan erin tegen die ook meeging en in de etalage stond een trein met 2cv 's erop waarvan er ook een mee mocht.
op een standaard hingen een paar mooiw oude lok lantaarns voor een schappelijkke prijs dus die ook mee.

Toen afrekenen met de eerst bank kaart die werd niet geaccepteerd een tweede ook niet maar gelukkig de credit kaart wel dus alles in de zak en verder het dorp in
en dan hier een paar foto's

als eerste de zak:

20231014_204617.jpg

ten tweede de aankopen

20231014_205623.jpg

de T1

20231014_205632.jpg

en de 2CV

20231014_205641.jpg

het zakje met lampen met LED

20231014_205828.jpg 

en zo'n lampje ziet er zo uit vn dichtbij

20231014_205821.jpg   

en dan het belangrijkste in de doos

20231014_204641.jpg

en dan zonder de buiten kant

20231014_204653.jpg 

en dan de inhoud

20231014_204714.jpg

en toen mocht ik niet meer foto's toevoegen en dat zie je dan in deel 2

GR Ed
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooie aanwinst Ed, zo kom je aan leuke aankopen met een verhaal erbij  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

en dan nu deel 2

dan is het ook wel leuk om hem uit de doos te halen

20231014_211234.jpg

20231014_211239.jpg

20231014_211342.jpg   

en dan moet hij natuurlijk niet alleen uit de doos maar ook op de baan want dit is mijn eerste A: nieuwe lok die ik voor zover ik me kan herinneren heb gekocht  en B: mijn eerste fulsoundlok

20231015_143631.jpg

en het was zoals ik al zei een set dus er zat ook nog een mooie wagon bij:

20231015_143635.jpg

nu moet ik gaan zoeken of er nog meer wagons bij horen  maar dat komt nog wel

GR Ed

Ja Peter zo kom je aan leuke treinen met een verhaal 

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ed, de S3/6 is beslist een mooie aanwinst. Pracht lok om te zien! Ik heb de DRG-variant (M*37184: BR 18.4 met kleine windleiplaten.

Prachtige aanwinst Ed, nu maar hopen dat ze net zo goed rijdt als er uit ziet. En die salonwagen mag er ook wezen. Beide autootjes zijn ook leuk, die baan op de T1 rijdt daar ook nog iets?  :-)
 B) Mooie aanwinsten Ed. :thumbup:
Erg leuk om eens een keer een nagelnieuwe lok te kunnen kopen en op je baan te zetten. O:-D
Veel plezier met de nieuwe lok en full sound is ook best wel leuk om erbij te hebben.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ed.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten  :thumbup:
Toch leuk uitpakken bij thuiskomst, met zulke souvenirs!

Groeten,

Erik.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Hij staat wel naast de rails.

Groet, Anne W

Prachtige gekleurde aanwinst Ed. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schoonheid.

Groet Michel

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat  @citaat had ik ook al gezien Anne; is gelukkig geen onoplosbaar probleem toch :o) ?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Tuurlijk niet

Ow wauw, dat is balen Ed. Kan me voorstellen dat je erg enthousiast was om deze set aan te schaffen. Maar als het niet op je baan kan rijden houdt het op. Heel jammer.