Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ha Mooi Nieuwe (oude) seinen op Ha Mooi (video)

Gestart door eddyflame maandag 17 december 2012, 19:29:54

Re: Ha Mooi Nieuwe aanwinsten zwitserland/frankrijk

Als het maar Zwitsers is.

@citaat
Weet jij meer als ons wat betreft deze fraaie loc Henk ?
Of kijk ik ergens overheen ?

Groet Michel

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Kijk maar in het verkoop hoekje Mies. Dan weet je net zoveel als ik.

Daar had ik nog niet gekeken Henk bedankt voor je antwoord.
Wel jammer dat deze fraaie loc al weg moet om diverse redenen. :-(

Groet Michel

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Ja helaas hij rijdt niet door al mijn R1 bochten

sommige bochten gaan goed en andere krijg ik hem niet doorheen terwijl het dezelfde bochten zijn

heb al geprobeerd uit te lijnen enz

Helaas maar het is niet anders

Gr Ed
Zou Ed toch aanraden even goed de handleiding te lezen ;)

CiteerDer kleinste be-fahrbare Radius für dieses Modell ist R3 (419,6mm) des ROCO-Gleissystems (Modell mit Kolben-schutzrohren). Radius R2 (358 mm) ist nur bedingt und ohne Kolbenschutzrohre befahrbar (Fig. 2).

The smallest radius this model should run is (419,6 mm) or rather R2 (358 mm) of the ROCO track system (model without tubes protection pistons would run only if driven very carefully on R2)(Fig. 2).

R1 bij M is 360mm, dus gelijk aan R2 van Roco.

ja dat heb ik ook gedaan en geven aan minstens R3 en r2 zou eventueel kunnen

als roco r2 gelijk is aan r1 van marklin dan zou het moeten kunnen maar zoals ik al aangaf sommige r1 gaan probleemloos andere loopt hij er op meerdere plekken uit

en ik wil hem liever niet beschadigen en neem ik mijn verlies

en hoop er iemand anders blij mee te maken met deze prachtige lok die op dit moment verder nergens te koop meer is

GR Ed
Re: Ha Mooieven de benen strekken

Zo vandaag eens op mijn gemak wat treinen automatisch laten rijden

ik had vandaag een klus dagje een oude E103 waar de tandwielen niet goed meer waren die tandwielen eruit gehaald, sleper er ondervandaan en een beugel koppeling eraangemaakt zodat hij in opzending mee kan rijden

ook afgelopen week een 4431(kolenwagentje tweedehands gekocht, in doosje dus verder niet opengemaakt.  Bleek daar een plaats voor een 9 volt batterij waaraan een ledje zat als eindwagen.
nu ben ik geen fan van batterijen dus alles gesloopt en een sleper onder gefabriceerd met een knipper ledje

en dan nu wat rijden

dit is mijn schaduw station en de bedrading die je ziet hangen is van de boven baan die nog gedaan moet worden

Er komt vanalles voorbij van moderne loks tot de stoontreinen

Gr Ed

Ha mooi filmpje. Er rijdt werkelijk van alles door elkaar. Lekker ongekunsteld. In het begin wat donker achterin maar dat heb je mooi opgelost. Toen kwam een ander euvel aan het licht.

Je treinen rijden tegen die loshangende draden aan. Ben je niet bang dat daar een keer wat blijft haken en de boel kapot trekt?

Het probeel met de loshangende draden is dat dit de voedings en terugmelderdraaden zijn van de bovenbaan
en liggen zoveel mogelijk tissen de rails

en ja het gaat wel eens fout maar tot nu toe geen schade

heb ze wel eens opgehangen maar dan kwam de lus vaak net op pantograaf hoogte

dus op dit moment is het even zo

en kwa materiaal ik rij gewoon wat ik leuk vind en dat zorgt voor leuke afwiseling

Gr Ed
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Ed,

Die draden waren mij ook al opgevallen, misschien toch eens mee doen  :)
En kwa materiaal heb je gelijk rijden met wat je leuk / mooi vind ( dat doe ik ook )  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman

Die draden zijn van de geheel losgehaalde bovenbaan, omdat ik in het begin alles tegelijk deed had ik veel storingen en ben dus opnieuw begonnen en ja het is niet het meest makkelijke maar we moeten het er even mee doen

nu ben ik druk bezig de onderbaan/schaduw station zonder storingen en ontsporingen te laten werken, zodat ik ook langere filmpjes kan maken

ook heb ik alle treinenn die nu op de baan staan geijkt en komt er steeds weer een bij en dan eerst opmeten ijken en zorgen dat alles van de lok/trein combinatie geheel is zoals het moet zijn zoals verlichting en bevolking

Ook de verlichting van de bovenbaan ben ik langzaam aan aan het maken en weer geheel werkend en weer strak te krijgen en de kabels weg te werken

ik weet dat het op dit moment niet echt een mooi gezicht is maar ik wil ze niet afknippen, want op veel plaatsen op de bovenbaan liggen de rails vastgelijmd en helaas zijn er delen bij die spontaan kapot breken bij de minste aanraking

dus ik zal er even mee moeten leven.

Mar denk je wel voor de opmerkingen

GR Ed

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ed.

Nou mij storen die draden allerminst. :wink:
Er komt echt voor ieder wat wils voorbij!  :thumbup:
Ik vraag mij wel af, waarom nou net dat ene rijtuig geen verlichting heeft  :roll:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 24 oktober 2023, 18:59:59Ik vraag mij wel af, waarom nou net dat ene rijtuig geen verlichting heeft  :roll:

He iemmand heeft het opgemerkt
Voor dat ik ben geen filmen ontspoorde o.a. deze wagon en heeft intern een draadje losgetrokken, maar ik vermoedde dat het niet al te erg zou opvallen.
Deze wagons hebben geen mogelijkheid tot stroomvoerende koppeling ofzo dus zijn alle wagons dmv een stekker met elkaar verbonden en 1 is er losgerukt, maar vandaag heb ik deze wagon weer onderhanden genomen en hij is weer gemaakt en rijdt met verlichting mee

Gr Ed
Re: Ha Mooi nieuwe lok binnengereden nu is de war trein compleet

goedendag,
vandaag is het laatste sukje van de war trein binnen gereden een echte mooie stoomlok incl rookgenerator

hier de beelden

gr Ed

Prachtige sleep met een bijzondere fraaie loc, Ed! Gefeliciteerd  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

Mooie sleep Ed  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Ha Mooi nieuwe amerikaanse personenen wagons binnengereden

Vandaag op het (kleine) beursje van spijkspoor geweest
ik heb daar deze leuke set van amerikaanse personenwagens gescoord
de set was al voorzien van verlichting maar was voorzien van gelijkstroom wielen met afname op de assen
heb even onder een van de wagons een sleper gemaakt en alle aansluitingen van de massaveren (2 per wagen ivm oude stroomafname gelijkstroom) op een zijde van de ledstrip gemaakt voor betere stroomafname, de sleper doorgelust en zo doende krijg je dan dit resultaat.

aan het eind zie je ook nog net een kittel met feest wagens erachter deze heb ik vorige week nog bij een grote partij gekocht

GR Ed

M* en bezig te digitaliseren

Die "Kittel" is wel erg kort voor een Dampftriebwagen  ;)
Dit is een Glaskasten met een festzug, 'keb'm ook. Mooi lokje en erg kwetsbaar.

Da's een fraaie sleep hoor, Ed :thumbup:
En dat voor een Amerikaan :eek:

Groeten,

Erik.

Citaat van: robkop op zaterdag 02 december 2023, 19:54:24Die "Kittel" is wel erg kort voor een Dampftriebwagen  ;)
Dit is een Glaskasten met een festzug, 'keb'm ook. Mooi lokje en erg kwetsbaar.

ok ik had even geen idee, ja hij heeft al wat schade zodoende vind ik niet dat ik hem kan verkkopen dus hou ik hem zelf
vind het een leuk ding (Glaskasten) 

Gr Ed
Klopt het dat daar een bocht niet goed aangesloten zit (C-rails)?

ja daar ben ik nog bezig
  met nog het een en ander gebeuren

Gr Ed
Forum Moderator

Dat is zeker een leuke set rijtuigen Ed, met deze stoere loc ervoor en de werkende verlichting het je een prachtig geheel  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Ha Mooi nieuwe Waterkraan van Viessman voor het BW bewegende beelden

In de laatste week van het afgelopen jaar (Oh Ja  allemaal nog de beste wensen voor 2024) lag ik met griep op de bank en heb hier en daar wat mooie dingen op de kop kunnen tikken en het eerste wat binnen kwam was een nieuwe waterkraan van Viessmann

waterpomp.jpg

en omdat het weer het toch niet toelaat om gezellig naar buiten te gaan, de moed maar opgepakt en naar zolder gegaan om deze waterkraan te installeren

ben nu druk bezig (voorzover het gaat) om mijn BW werkend te krijgen dwz alle aansluitingen te maken en in iTrain te zetten

Rustig aan en zelf niet te veel op een hond te lijken

maar er kunt langzaam aan wat meer beweging in

GR Ed
Forum Moderator

Leuke toevoeging Ed  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Zoals hierboven ook al gezegd is, leuke toevoeging!
Ed,

Dat zijn de details die een baan net dat beetje extra geven. :thumbup:

Groet Michel
Re: Ha Mooi nieuwe Waterkraan en overzicht BW Ha Mooi (foto's)

Nadat vandaag de waterkraan is binnengekomen nu ook de rest van het BW geprobeerd neer te leggen.

Daarna werd het inene druk met diverse stoomloks en ook de bevoorading van de kolen kwam opgang omdat het al lange tijd geen treinverkeer mogelijk was
Toch hiervan enkele foto's gemaakt, zoals je ziet zal de aankleding nu plaats kunnen vinden.

20240102_202849 kl.jpg

20240102_202857 kl.jpg 

20240102_202904 kl.jpg

20240102_202937 kl.jpg

20240102_202937 kl.jpg   

Dit is een overzicht van het hele BW zal nog wel moeten gaan schuiven maar het meeste staat op zijn plaats.

dus langzaam kunnen we nu aan de aankleding beginnen

GR Ed

goed bezig!
De kraan draat mooi soepel. Ik heb alleen niet vaak gezien dat hij helemaal over de locomotief heen zwaait. Meestal is een kwart slag voldoende, maar dan moet je loc een stukje naar voren of achteren.
Maar dit kan ook.

Groet,

Peter

Hoi Ed, Dat ziet er als een leuk BW uit.  :thumbup:

Even voor de dudelijkheid. De voorste kraan op de laatste foto (is twee maal geplaatst) dient om de kolen van de wagons in de bunker te storten? Want die wagons staan wel een eind van de bunker af. En drie kranen (afgezien van het water) is toch wel voldoende denk ik zo.

Ga je de ondergrond ook nog aanpakken, is wel erg wit zo.

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 02 januari 2024, 22:54:48De kraan draat mooi soepel. Ik heb alleen niet vaak gezien dat hij helemaal over de locomotief heen zwaait. Meestal is een kwart slag voldoende, maar dan moet je loc een stukje naar voren of achteren.
Maar dit kan ook.

Groet,

Peter

ik heb meerdere loks waar duidelijk te zien is dat er aan twee kanten waterinlaat punten zitten en aangezien je een lok niet ff omdraait denk ik dat hey in het echt ook wel voorkomt zo niet dan op mijn baan toch wel >
het is de uitslag welke de viessmann kraan maakt dus ik weet het verdder niet om eerlijk te zijn.
ik verwacht dat er andere forum leden wel meer over kunnen vertellen

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 03 januari 2024, 09:40:14Hoi Ed, Dat ziet er als een leuk BW uit.  :thumbup:

Even voor de dudelijkheid. De voorste kraan op de laatste foto (is twee maal geplaatst) dient om de kolen van de wagons in de bunker te storten? Want die wagons staan wel een eind van de bunker af. En drie kranen (afgezien van het water) is toch wel voldoende denk ik zo.

Ga je de ondergrond ook nog aanpakken, is wel erg wit zo.

Ik moet eerlijk zeggen daar dt ik een paar keer wat banen heb opgekocht waar ook scenery bij zat hab ik misschien wat kranen te veel staan, maar bij de laatste party zat in ene ook een marklin kraan, die ik al vanaf mijn jeugd heb willen hebben, dus ja die moest er ook nog bij

En uiteraard kan ik nu alles op zijn plek ligt aan de ondergrond beginnen>

Ik moet nuu alleen nog de laatste/achterste sporen van bezet melders voorzien en aansluiten dan kan ik verder met de ondergrond, heb vele verschillende kleuren klaarliggen en moet kijken welke waar en hoe aan te kleden dat wit zie je straks niets meer van

GR Ed

Een tenderlok 'draagt' de kolen en de water voorraad op de lok zelf, dit in tegenstelling tot een sleeptenderlok. Die watervoorraad bedraagt enkele kubieke meters en dat weegt een ton per kuub. Het zou niet goed voor de lok zijn als dat gewicht maar aan een kant hangt. De watertanks bevinden zich daarom aan twee kanten (gewichtsverdeling) en zijn onderling met elkaar verbonden zodat er aan beide zijden altijd evenveel water staat. Juist omdat je een lok niet even snel draait hebben ze twee vulgaten.
Het personeel van de waterkraan moet de kraan zodanig positioneren dat het water precies in het vulgat valt en niet er naast. Dat doe je het makkelijkst wanneer kraan en vulgat zich aan dezelfde kant van de lok bevinden. Daarom zal de kraan niet over de lok heenzwenken. Maar he, het is jouw baan, jij bent de direkteur en mag zeggn hoe het bij jou gebeurt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En misschien is de draaislag nog wel instelbaar (?), of je zou de kraan wat verder weg moeten kunnen zetten ;) .
Het is een grappig detail, maar hoe vaak ga je 'm laten bewegen? En dan is 90 graden beter zichtbaar dan een graad of 30.
Of ga je de aansturing ook automatiseren?

En voor de rest ziet je BW er leuk uit en wellicht klopt het niet helemaal qua aantal/plaats van de kranen etc., who cares, het gaat om de beleving en de illusie! En dat gaat hier zeker goed komen, zeker als de ondergrond nog een (ver)vuil(d) kleurtje krijgt en als het geheel verder "aangekleed" wordt :thumbup:

Dag Ed.

Volgens bahnbauten.de dient de waterkraan minstens 2,85m over de rails uit te kunnen zwenken, daar voldoe jij ruimschoots aan! :thumbup:

Imposante BW trouwens, daar zal menigeen jaloers op zijn ... :wink: :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Ha Mooi nieuwe benelux hondekop binnengereden

Re: Ha Mooi nieuwe benelux hondekop binnengereden
even reageren op de op en aanmerkingen:

ik wist wel dat er aan twee kanten vulopeningen zaten maar hoe dom nooit aan gedacht dat deze met elkaar verbonden zouden zijn (weer wat geleerd)

dat de kraam zoveel uitslag moest hebben wist ik niet maar 90 graden ipv 30 zie je veel beter dat is waar

en ja het is ooit de bedoeling om het automatisch te laten doen (moet nog wel uitvinden hoe maar hij reageert in elk geval op een dcc code/signaal

Vandaag zijn er wat nieuwe wagons binnengekomen (via een van de leden  hier) en ook kwam er uit het hoge noorden een Benelux Hondekop binnengereden

20240103_134557 kl.jpg

hij rijdt heel mooi en rustig maar als hij moete stoppen rijdt hij erg ver door
het is een Piko en heeft zijn originele decoder.

is er iemenad die mij hiermee kan helpen?

GR Ed
Re: Ha Mooi Begonnen met aankleding BW(foto's) 6-1

Afgelopen week begonnen met het "omzichtbaar" naar boven komen van de klimspiraal

Als eerste een muurtje gemaakt. Heb hiervoor de gipsmallen van sporle gebruikt met de verschillende pilaren.

Aan de achterkant, de kant van het spoor van de spriraal, muurplaten gebruikt van volmer dacht ik(had deze nog liggen)

Helaas zo dom geweest met het aandrukken van de muur platen iets te veel kracht te gebruiken zodat een paar van de gips muren scheurden. Maar dat is nu ook opgelost

Had ik daarna gelijk een goede reden om met wat groen aan de slag te gaan om het te camoufleren.

20240106_135221.jpg

Tevens in de pilaren een paar lampen geplaatst, klein gaatje iets schuin geboord en daar de kop van een ali straatlantaarn in geplaatst.

20240106_135539.jpg

De muur staat op het schuine gedeelte van de klimspiraal en om te zorgen dat er geen grote gaten tussen de muur en de plaat zichtbaar is  de dikke pilaren aan de onderkand iets afgezaagd zodat de pilaar mooi op het hout rust en je geen grote gaten te zien krijgt.

20240106_141334.jpg 

Als je dus goed kijkt zie je dat de muur scheef staat en zo langzaam in het gat verdwijnt
Later komt er nog iets vn een dak constructie op om zo de rails aan het oog te ontrekken.

20240106_141305.jpg

Om de witte plaat ook aan het oog te ontrekken zijn we begonnen met het strooien van grind en zien of het een beetje logisch overkomt

20240106_151705.jpg

20240106_151733.jpg

tot zover de eerste test met wat grint en even kijken hoe het blijft liggen als het opdroogd

GR Ed

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi muurtje, ik heb 'm ook op diverse plaatsen staan. Maar waarom schuin op de klimspiraal ipv recht op depot-niveau? Het lijkt me wat onlogisch zo, maar wellicht mis ik de reden.

@citaat  ik wil later een dak constructie maken op de omhoogkomende rails en wil dit langzaam laten verzinken in de baan, Meer het idee dat je een tunnel krijgt

GR Ed

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ah, vandaar. Ik snap 'm, hoewel het dan natuurlijker is om de muur waterpas te zetten en de bovenzijde schuin te laten stijgen parallel aan het stijgende spoor.
Maar da's dan weer lastig met die kant-en-klaar muurdelen. Bovendien is dit voor de metselaars in Ha Mooi mogelijk de gebruikelijke bouwstijl :thumbup: .

Citaat van: eddyflame op woensdag 03 januari 2024, 21:54:45maar als hij moete stoppen rijdt hij erg ver door
Zet CV 4 eens op nul en kijk dan nog eens hoe ver hij doorrijdt.
Citaat van: eddyflame op zaterdag 06 januari 2024, 16:57:35Helaas zo dom geweest met het aandrukken van de muur platen iets te veel kracht te gebruiken zodat een paar van de gips muren scheurden.
In het echte leven zijn er genoeg muurtjes die scheuren hebben.

Ik neem aan dat je de draadeind ook nog even wegwerkt achter een struik ;)
Re: Ha Mooi Gepruts op het BW(foto's) 7-1

Henk  dank je wel ik ga er morgen eens mee spelen en kijken hoe het nu staat

Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 06 januari 2024, 20:58:42Ik neem aan dat je de draadeind ook nog even wegwerkt achter een struik ;)

Ja dat had ik al gedaan nadat ik de foto's had gemaakt

vandaag lekker verder gegaan met het prutsen op het BW.

IK heb een heleboel soorten scenery van diverse banen die ik gekocht heb en weer verkocht, al die scenery spullen waren al gedeeltelijk gebruikt door de vorige eigenaar en in verschillende potten, zakjes enzevoort gedaan zonder verdere aanduiding van merk .

Ik heb hier verschillende dingen uitgehaald en deze komen dan langzaam aan op de baan

De eerste sporen zijn nu ingebed en van diverse soorten strooimateriaal voorzien en er loopt ook een paadje door zodat de preisertjes overal bij kunnen.

De grote kraan heet nu een aansluiting gekregen op het stroomnet zodat hij ook kan bewegen (in het echt, hier staat hij vast)

maar genoeg geschreven  tijd voor wat foto's
20240107_113053.jpg

20240107_173924.jpg

20240107_173936.jpg

20240107_173942.jpg

20240107_174001.jpg

GR Ed     

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Ik denk dat je beter een scheur in je muur kan hebben dan andersom  :)

Wat betreft de waterkraan, die kan je heel mooi d.m.v. een  :) Actie aansturen.
In de Actie geef je dan aan om welke locs het gaat en hoe lang de uitslag moet zijn.
Wat ook mooi met een Actie kan is een kolentrein met lading bij een kraan netjes te laten stoppen zodat de eerste te lossen (of te laden) wagon onder de grijper komt te staan. In de Actie kan je dan aangeven dat na een aantal seconde de Kolentrein het aantal cm achteruit mag (of vooruit hangt af van waar de loc staat) en de volgende wagon gelost of beladen mag worden.
Dat maakt de BW nog spannender en afwisselender.
Was te zien op mijn laatste baantje en het leuke is dat de rest van de baan gewoon kan blijven rijden.

Hallo Tom

leuk om wat van je te horen.
ja dat is uiteindlijk de bedoeling maar ben nog niet zover dat ik boven kan rijden kan nu net boven komen dus dar gaan we zeer zeker nog veel meer aan doen.

Gr Ed

Re: Ha Mooi even wat rijden met lange treinen

Vandaag even lekker even wat rijden met de treinen
de container trein heeft de langte van 3,5 meter bereikt
alles gaat per computer en iTrain

Gr Ed

vandaag weer een lekker aan het rijden geweest

natuurlijk ook wat gefilmd , maar ja in het begin gingen z een boom omzagen
daarna ging de buurman boren en toen was het eten klaar.

en toen ik daarna weer boven kwam en alles klaar had gezet om te filmen bleef het op stomme dingen mis gaan.

elke keer weer wat anders dan een ontsporing dan een trein die onverklaarbaar stopte enz.

uiteindelijk heb ik dit gefilmd

gr ed

Ik hoor het al. Murphy heeft bij jou weer flink toegeslagen. Daar heb ik nou ook altijd weer last van. Vervelende vent hoor, die Murphy.

Maar je hebt wel leuke treintjes rondrijden. Die Junkers trein vind ik ook mooi maar wat echt niet kan is drie vliegtuigen met exact dezelfde registratie. Dan krijg je onnoemelijke ruzie met de luchtvaart autoriteit. Dat moet je niet willen.

Prachtige slepen komen er voorbij Ed. :P
Bedankt voor het kijkplezier. :thumbup:

Groet Michel

Fantasietjes op de baan

Dat zijn nogal slepen 😅