Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.

Gestart door joewy71 zaterdag 26 november 2022, 16:33:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Hallo medeforumers.

Ik wil een aantal SBB rijtuigen aanschafen voor een kleine stam (max 3 rijtuigen met loc, anders pas het niet.)
maar de welke?
welke merk?  Marklin? Roco?

Hij komt achter een re 4/4/ iv locomotief.

alvast bedankt
johan
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Als eerste moet ik dan gaan vragen welk tijdperk? 3, 4 ,5 of 6. Waarschijnklijk zul je de wagens in hetzelfde tijdperk willen plaatsen als de lok. Tijdperk 3 en 4 bijvoorbeeld leichtstahlwagens in volledig groen. nu ben ik met het Zwitserse SBB niet zo bekend maar volgens mij is het onderste plaatje van een tijdperk 4 of 5 wagen en zijn de bovenste twee plaatjes de nieuwste livery.

Roco of Märklin maakt niet zo heel veel uit. Let wel op dat Roco de originele 1:87 schaal fabriceert en Märklin een verkorte 1:92 versie. Dat scheelt zomaar 2 cm per wagen. Mocht je voor Roco gaan laat dan de wielen wisselen voor 3-rail wielen!
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
deze type loc is het .tijdperk IV
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Kijk ook eens naar de grootspoor foto's voor suggesties. Gewoon zoeken op "SBB Re 4/4 IV" en je zult je verbazen wat daar allemaal achter heeft gehangen. Zoals Lobomotion al heeft aangegeven in elk geval niet de periode VI rijtuigen op je eerste twee foto's. De groene versie op de derde foto (SBB Einheitswagen IV in vroege uitvoering) is wel een correct rijtuig voor de periode waarin deze loc voor de SBB reed.

Groeten,
Wico
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Misschien ook handig om even de 3rail wiki te bekijken.
Je ziet dan dat er vanaf 1982 4 prototype-locs waren bij SBB. En: tot 1995-1996 in dienst bij SBB.

CiteerIn 1995 nam de SOB (Süd-Ost Bahn) de eerste 2 van de locomotieven over van de SBB. In 1996 volgden de andere 2. De locomotieven werden omgenummerd en kregen een een nieuwe kleur (rood met Südostbahn logo). Kort hierop volgend werden de locomotieven ingezet als reclame locomotieven en kregen daarmee weer een ander uiterlijk. In 2001 werden de locomotieven wederom omgenummerd en kregen een nieuw uiterlijk.

Dus alles wat er in die paar jaar mee getrokken is, kun je er achter hangen.
En het valt tegen om daar platen met rijtuigen van te vinden; weinig kans heb je bijvoorbeeld op
https://rail.pictures (Frütingen,Neuchâtel, Brig )
en op https://www.bahnbilder.de (Re 4/4 IV ); de foto's zijn oud, en slecht van kwaliteit.
Bahnbilder von Max komt niet verder dan 1 10103 loc geparkeerd in een grasveld, dat schiet ook niet op.



Voor alles na 1996, moet je de loc omspuiten, b.v. zo:
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
vandaag een 2 marklin 42162 gekocht. 1ste en 2de klasse
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Goede keuze :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Ik wil als 3de rijtuig een roco wagon erbij zetten.
nu wil ik ook stroomgeleidenkoppeling van marklin op de rijtuig en zetten. Passen deze op ook op de Roco?

Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Let op  het schaal verschil tussen Märklin en Roco is groot zoals eerder vermeld. Dit zie je duidelijk.
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Citaat van: erik01 op maandag 28 november 2022, 22:05:17Let op  het schaal verschil tussen Märklin en Roco is groot zoals eerder vermeld. Dit zie je duidelijk.

is benken.
Marklin 26.4cm, roco 28.3 cm
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
Wat betreft de koppelingen is er geen enkel probleem. Zolang alle rijtuigen een NEM schacht hebben kan er iedere gewenste koppeling ingestoken worden.

Over de lengte kan ik alleen maar zeggen dat ik van Roco geen SBB Ep.IV wagens kan vinden, wel de nieuwere livery en die zijn allemaal 303mm lang. Dat is een verschil van 4 cm tov de Märklin 42162. Zeer groot dus.
Re: SBB rijtuigen.. zie door de bomen het bos niet meer.
 @citaat Als de rijtuigen bij elkaar staan, zie je het verschil in lengte direct. Niet alleen de het lengteverschil, maar ook de breedte van de ramen en de vrije ruimte daartussen.