Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De scenery van Rehausen.

Gestart door Lobomotion69 zondag 29 maart 2020, 11:31:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Allen dank voor het medeleven.

Wico, Het dak wordt sowieso gewedderd (uitdrukking gejat van Petrus). Dus dat gaat zeker goedkomen.

Janus, ja inderdaad, die doen het altijd goed.

Rob, misschien is dat tegenwoordig gemeen goed geworden (corona moeheid in het metaal?) maar in mijn tijdperk nog niet zo. En een Ripleys Unbelievable wil ik er zeker niet van maken. Maar je hebt me wel op een idee gebracht. Een extra schoorsteen voor de open haard er tegenaan en dan een stapel brandhout buiten tegen de muur. Dat lijkt me wel wat.

Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Henk,

Sorry, dat ik laatst Wim schreef  :oops:
Komt waarschijnlijk doordat ik soms een heel stel ongelezen berichten afhandel en dan namen door elkaar ga halen..... :?
De leeftijd, zullen we maar zeggen  :D

Vet bedankt voor de foto's van de Thaise omgeving  :thumbup:
Daar was ik erg benieuwd naar. Grappig, dat er bij iedere wijk zo'n poort/dak staat !
En altijd volop leven in de straat.

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Tony, geeft niet hoor. Daar hoef je geen sorry voor te zeggen. Gebeurt mij regelmatig, ik ben heel slecht met namen. Vaak moet ik dat achteraf nog editen.
Ja die dakjes is wel leuk. Thais hebben wel wat met daken. Maar met die bedrijvigheid valt het tussen elf en drie wel mee. Dan is het te warm.

Nog even een kleine update over de beschadigde nok. Vandaag de goede vorm er weer in kunnen krijgen. Zit nu een laatste laagje putty op om de kleine oneffenheden nog weg werken. Morgen afwerken en een fototje (pun intended) maken.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Eerlijk gezegd is de reparatie niet 100% goed maar ik ben er tevreden mee. Er zit nog een heel klein deukje in de nok maar dat valt in het echie heul niet op. En ook de verfkleur komt heel dicht in de buurt. Nadat het dak "vervuild" is zie je er eigenlijk helemaal niets meer van. Dus ik zeg operatie geslaagd. Maar een ieder mag zijn eigen mening vormen (en ook meedelen).
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Missie geslaagd, Henk  :thumbup:
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Dank Tony, Ik ben er ook wel tevreden mee.

Vandaag is er een zending uit China binnengekomen. Had op het web enkele bomen gezien die er op zich wel leuk uitzagen. En voor die prijs wilde ik dat toch verder onderzoeken. De eerste foto betreft twee grote exemplaren van circa 14 tot 15 cm hoog. En ik moet zeggen dat het mij helemaal niet zo erg tegenvalt voor €3,-. Goed de stam is wat ondergeklekkert met loof maar dat is makkelijk te verwijderen. Verder zien ze er netjes uit de linkse nog beter dan de rechtse. En wonder ook goed verpakt in een stevige transparante doos. Vergelijk dat met de andere boompjes uit de zending, varpakt in een plastic zakje en dus lekker plat gedrukt. Nou ja, ook dat valt te herstellen. Maar het is wel typerend voor de liefde en het vakmanschap van de Chinese handelaar. Volledig afwezig. Ook in de zending enkele zakken met verschillende kleuren statisch gras en een doos met gedroogde takjes om struikjes te maken. Gaan we binnenkort ook eens mee testen.
Re: De scenery van Rehausen.
Henk, mooi exemplaren van bomen en dat voor 3 euro is dat voor beide en die leverancier is dat Ali ?
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Johnny, Dank voor je reactie, die prijs is per stuk. Weggeven doen die Chinezen ook niet. En Ali is geen leverancier, het is een verkoop platform net zoiets als Marktplaats of Ebay. Hier in Thailand heet dat Lazada.com.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Onlangs heb ik een stuk betonweg proberen te imiteren. Op de foto kun je zien hoe dat er uit is gaan zien, zelf ben ik er wel redelijk tevreden over maar of dat nou echt objectief is betwijfel ik. Daarom graag jullie mening hierover.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ik vind het er erg netjes uitzien, dus wat mij betreft is jou mening in deze dus correct. ;) >:-D

Hoe heb je dit zo gemaakt?
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Een strook 3mm triplex geplamuurd en glad geschuurd. Dan met plakaatverf de juiste kleur mengen (licht grijs) en dik erop kwasten. Goed laten drogen en met fijn schuurpapier glad schuren. Dan met een zwarte gelpen de teerstrepen aanbrengen. De witte strepen afplakken en met acrylverf spuiten. Direct na het spuiten afplakband weer verwijderen zodat het niet aan de reeds aangebrachte verf gaat hechten. Nogmaals 24 uur laten drogen. Dan met zwarte acrylverf licht airbrushen om de weghelften te "vervuilen". Als laatste het geheel sealen met transparante matlak.

Vooral de laatste stap is hier noodzakelijk. Het wil nog wel eens warm zijn en ik zweet graag en veel. Dat stroomt dan op het werkstuk waar ik mee bezig ben en geeft vervelende (water)vlekken. Vooral omdat plakaatverf altijd weer in water oplost.
Re: De scenery van Rehausen.
Als je dergelijke beton wegeltjes na een tijdje ziet dan word daar met pek die barsten opgevuld
.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Prima betonweg, Henk  :thumbup:

Mag je trots op zijn !

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Geen reality check nodig, Henk! Dit is goed gemaakt.
En of een paar waterdruppels (of zweet) het per sé slecht zouden maken, weet ik niet. Hangt van de plaats op de wereld af hoe beton verweert. In een droog klimaat krijg je een stoffig en gebarsten aanblik maar op plaatsen waar het veel regent, doet het vocht zijn werk; kringen en kleurverschil door verdamping en zo  zullen dan ook het uiterlijk bepalen van de weg.
Maar ik vind dit er puik uitzien.

Groet,

Peter
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
In post #78 op 17 september 2020 vertelde ik over de gaslampen die ik gekocht had waar een minilampje in zat in plaats van de LED. Nu heb ik er enkele (6) omgebouwd naar LED en het resultaat wil ik jullie niet onthouden.
Werkwijze: Als eerste heel voorzichtig de lijmnaad waarmee de twee helften aan elkaar zijn geplakt open snijden. Dat lukt niet altijd goed. Dan kan de originele lamp er uit. Van een gewone 3mm LED worden de pootjes heel kort (3mm) afgeknipt. Daar worden dan de aansluitdraden aan gesoldeerd. Aan de pluszijde zet ik er dan nog een stukje krimpkous op om kortsluiting te voorkomen. daarna moeten de pootjes heel voorzichtig naar elkaar toe worden gebogen zodat het geheel in de lamphouder past. De aansluitdraden worden over de eerste 5cm in elkaar getwist om een stevig geheel te krijgen. Dan LED met draden in een lamphelft leggen en de tweede helft er weer op lijmen. Tussendoor nog eens testen, vooral na het solderen, of alles goed werkt.
Op de foto zie je dan het resultaat bij 3V en bij 2,8V, let op de stroomopname bij beide voltages. Die is gehalveerd.

Oh en voor de geïnteresseerden, in deze test zijn (nog) geen weerstanden gebruikt. De LED werkt gewoon op de aangegeven spanning.

Er zijn nu zes lampen klaar en nog drie te gaan. Dan is het genoeg.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Zo, nou, poe, de gaslampen zijn klaar om geschilderd te worden. Dat doe ik gelijk met de rest van de lantaarns waar ik nu mee bezig ben. In post #101 van 7 okt. 2020 meldde ik al het ombouwen van lantaarns voor de perrons. Daar maak ik nu echt werk van. Een paar éénvlammige zijn al af en ben nu ook bezig met tweevlammige lantaarns. De originelen zijn uit elkaar getrokken en liggen klaar voor inbouw van de LED's. Daardoor heb ik nu 30plus minibulbjes over. Kan ze weggooien maar vind dat eigenlijk ook zonde. Indien iemand er serieus interesse voor heeft stuur ik ze gratis op. Zijn 5V lampjes en ze vreten 60mA.

Tevens ben ik bezig met printjes te fabrieken waar de diverse lantaarns op aangesloten kunnen worden. Voor de gaslampen is dat steeds drie in serie. De andere lampen moet ik nog even uitrekenen wat dat gaat worden. Waarschijnlijk de éénvlammige lampen twee in serie, er zitten twee LED's (serie) in een armatuurtje. Voor de tweevlammige lampen zijn dat dan 4 LED's in totaal dus die zullen per lantaarn op de 12V moeten worden aangesloten. Alleen nog de weerstanden berekenen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Nog even een update van de werkzaamheden tot vandaag. Ben met vijf projectjes tegelijk bezig dus ieder projectje krijgt een beetje tijd per dag.
De perronlampen vorderen gestaag, er zijn nu 5 van 12 gereed en 2 onderhanden. In totaal moeten er dus 12 gemaakt worden. Vier éénvlammige lampen met lage mast waarvan twee met gele LED's en twee met witte LED's. Voor de tweevlammige lampen geldt exact hetzelfde met lage mast. Daarnaast worden er nog 4 tweevlammige lampen met hoge mast en witte LED's gemaakt voor op het BW (of wat daar voor door moet gaan). Overigens op de foto zie je gele LED's (1258), die geven wit licht en de witte LED's (0805) geven geel licht. Het is nu even wachten op krimpkous van de juiste afmetingen. Is op en nieuw besteld, wordt einde deze week verwacht te arriveren.

In mijn laatste post had ik een aanbod gedaan voor de minilampjes die ik over heb. Daarop is geen enkele reactie gekomen dus mag ik aannemen dat er geen belangstelling voor is. Dan gaan ze de kliko in.

Einde vorige week is de 35KV grassmaster gearriveerd en die heb ik even getest. Het resultaat valt heul niet tegen voor een eerste keer. Rechts op de foto zijn een paar strepen 6mm fasers in reeds bestaand 2,5mm groen aangebracht, moet nog wat meer uitgebreid worden. En de linkerkant is nieuw geplant met 6mm fasers gemengd met een weinig 2,5mm. Ook diverse kleuren zijn gemengd om een natuurlijk aanzien te verkrijgen. Graag hoor ik hierop punten van kritiek en hoe het verbeterd kan worden.

Tussendoor ben ik ook zoet geweest met het bouwen van Auhagen 12247, een bakkerij met ijssalon. dit is een gebouw uit de kleine serie voor H0/TT schaal. Daar heeft Auhagen een leuk assortimentje in en die wil ik als achterste rij huizen van mijn stadje zetten. A) om iets meer diepte te suggereren en B) om de achterliggende berg groter te laten lijken. Omdat ze toch achteraan komen te staan ga ik daar niet erg veel details in aanbrengen. Wel alles netjes in kleur spuiten om het plastic te verbergen en een goede binnenverlichting met maskers aanbrengen. Helaas is de pasvorm van deze gebouwen niet wat ik van de andere Auhagen pakketten gewend ben maar met wat kunst en vliegwerk is er wel wat leuks van te maken. Eén detail heb ik bij dit gebouwtje wel uitgewerkt, als vingeroefening. Wie heeft het gezien? (Hint: let op de weerspiegeling).
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Het pand van Auhagen is af, nou ja, zo goed als. Heb op de foto's nog een paar kleine verbeterpunten gezien. Die ga ik nog aanbrengen.

De voorste huizenrij is grotendeels reeds compleet. Dit is het eerste pand van de achterste huizenrij. Vervolgens ga ik van de tussenliggende twee rijen een paar pandjes bouwen. Dan kan ik zien of het beoogde resultaat (diepte) gehaald wordt.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Momenteel bezig met Auhagen 12345, Bahnhofstrasse 5/7. Helaas moet ik melden dat de pasnauwkeurigheid van deze set niet is wat ik van Auhagen gewend ben. Ten eerste worden de wanden niet als losse delen geleverd maar als kant en klare kubus. Je hoeft dan alleen maar de etages op elkaar te plakken. Daarvoor zijn er rillen en groeven aangebracht, echter komen deze niet overeen waardoor de etages lichtelijk verschoven komen te zitten. Zie foto. Ook zijn de openingen voor de ramen te groot, of de ramen te klein. Tot wel een millimeter afwijking heb ik geconstateerd. Tevens dienen de ruiten exact op maat gesneden te worden uit de vensterfolie. Deze moeten namelijk in een opening passen die slechts een halve millimeter speling toelaat. Als het vensterfolie gewoon achter het raam wordt geplakt blijft er een opening tussen glas en sponning en dat ziet er niet uit.  Zie foto 2. Heel jammer want het zijn op zich leuke gebouwen met filigrane onderdelen. Met enig kunst- en vliegwerk is het allemaal wel op te lossen maar een beginnende modelbouwer zit er raar mee te kijken.
Re: De scenery van Rehausen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Jammer dat deze bouwdoos niet zo goed is als je normaliter van deze leverancier gewend bent Henk, een extra uitdaging dus  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Kollega hobbyisten, Vanaf vandaag ga ik meer tijd besteden aan de verwezenlijking van mijn tuin- trein, hobbyhok. Dus de updates betreffende de scenery zullen in een veel langzamer tempo komen voorlopig.

Het pakket van Auhagen, 12345, is bijna gereed. Nog een paar kleine dingen moeten gedaan worden. De kisten vullen met appels en peren, daar moet nog iets moois voor gevonden worden. De binnenverlichting moet nog gemaakt worden en het dak van nr. 7  geweatherd. Dat zijn wel de belangrijkste zaken.
De dakraampjes heb ik iets dunner gemaakt; van 1,8mm terug gebracht naar 1,1mm. Dat vind ik wat mooier staan. Op de foto zie je het verschil in dikte. Lijkt veel meer dan het is en dat niet alleen op de foto. De stapel brandhout is wat natuurlijker gemaakt. In plaats van allemaal even lange stammetjes heb ik er wat lengte verschillen in gedaan. Kleinigheden maar die maken net het verschil, en dan hoop ik ook dat de overige onvolkomenheden van het pakket niet zo opvallen.

De laatste foto geeft een idee van hoe het stadje er uit moet gaan zien met de grote huizen vooraan en naar achteren toe steeds een beetje kleiner. De huizen in de derde rij komen nog iets lager te staan, circa 1 cm. Dan moet dat ook goed zijn. Naar mijn idee wordt zo het beoogde doel, meer diepte, aardig bereikt. In ieder geval in het echie ziet het er heel behoorlijk uit. De foto mogen jullie zelf beoordelen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Leuk Henk zo'n stadje in wording. Ik zie dat de eerste bewoners al bezit hebben genomen van hun tuintjes. Ik ben benieuwd naar de verdere groei van de stad.
Zelf ben ik ook een stadje aan het maken. Daar ontkom je niet aan als je een station neerzet van enig formaat. in mijn stadje worden de huizenblokken volledig gebouwd uit karton in vakwerkstijl.
Ik blijf de bouw van jouw stad ook zeker volgen.

groet, Wim
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Het wordt steeds Duitseriger bij jou  :thumbup:
Die huisjes van Auhagen hebben veel sfeer.

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: WimFPU op woensdag 14 april 2021, 19:12:01
Zelf ben ik ook een stadje aan het maken. Daar ontkom je niet aan als je een station neerzet van enig formaat.
Bedoel je met station het gebouw of het gehele emplacement?

Wanneer je met station het gebouw bedoelt, dan is een stationsgebouw van enig formaat geheel niet nodig voor een stadje.
Bingen am Rhein heeft bijvoorbeeld een Hauptbahnhof met nagenoeg geen stationsgebouw en het stationsgebouw van Bingen-Stadt is nu ook niet een mega gebouw.
Voor grote steden is dat meestal anders.

Over het algemeen hebben/ruimen we op modelbanen weinig plaats in voor gebouwen en is een klein stationsgebouw voldoende.
Maar goed, wat is klein en wat is groot...
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ik doel hier op het stationsgebouw Eric. In een grijs verleden ( ruim 40 jaar terug :D) heb ik station Calw aangeschaft en heb dat onlangs in elkaar gezet. Dan past het niet zo goed naar mijn gevoel om daar een aantal boeren hoeves omheen te zetten. Daarbij komt dat ik onder het schuine dak een verloren hoek had waar ik niet zoveel mee kon. Daar bouw ik nu mijn stadje. De vakwerkstijl past weliswaar niet zo goed bij het station maar dat vind ik wel mooi.

groet, Wim
Re: De scenery van Rehausen.
hoi,

Citaat van: Eric-Paul op woensdag 14 april 2021, 19:38:10
Wanneer je met station het gebouw bedoelt, dan is een stationsgebouw van enig formaat geheel niet nodig voor een stadje.

Nee, niet echt. Kijk maar eens op google maps bij Station Canfranc en Een na grootste station van europa

Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat
:thumbup: bedankt voor de link

is ook niet in tegenspraak met dat een stationsgebouw van enig formaat geheel niet nodig is voor een stadje, mag natuurlijk wel ... met dit mooie voorbeeld
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Uitzonderingen bevestigen de regel maar weer. Maar ook bij de bouw van het station Canfranc werd er van uit gegaan dat dit station van grote betekenis zou zijn voor de regio. Vandaar ook de omvang. Van dit soort miscalculaties zijn er nog wel meer op te noemen. Ik had dit station nu eenmaal op de plank liggen en vond dat er gezien het formaat wel een stadje bij hoorde.
Net zoals Henk die vindt dat hij bij zijn station Neustadt een stadje gebouwd moet worden. Ieder zijn idee over hoe de baan moet worden aangekleed.

groet, Wim
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
En niet alleen dat ik vind dat er een stadje bij een station hoort. Het is ook gewoon leuk om te doen. Je fantasie de vrije loop laten en allerhand interieurtjes en andere verrassingen inbouwen. Een bouwpakket wordt nagenoeg nooit gebouwd zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Bijvoorbeeld deze Faller 130456, stadshuis in renovatie. De fabrikant heeft de muren voorzien van nogal wat granaat inslagen, aardig in de jaren 45 tot hooguit 49. In latere jaren was deze oorlogsschade al voor het grootste gedeelte hersteld. Die gaten heb ik dus mooi dicht geputzt. Je ziet nog wel dat ze er zijn en ook andere beschadigingen, daarom wordt het gebouw nu grondig gerestaureerd. Ook de trap heb ik omgekeerd. Origineel mond deze uit strak tegen de gevel. Een knapperd die zich daar nog tussen weet te wurmen. Een dikke Duitser zeker niet. Nadeel is nu dat de bewoners een klein omweggetje moeten maken. Maar dat vind ik geen bezwaar.
Het leuke aan dit pakket (ex Pola?) is dat in principe alle ramen plus de voordeur te openen zijn. Ik zeg in principe want zoveel kozijnen zijn er niet. Je bent dus wel genoodzaakt om een gedeelte vaste vensters in te zetten. Aangezien dit een pand in restauratie betreft is het aannemelijk dat het op het moment niet druk bewoond wordt. Daarom heb ik niet veel 'te openen' vensters ingebouwd. Er komt nog een dergelijk pand naast te staan wat wel druk bewoond wordt, dan kan ik daar meerdere 'te openen' vensters inbouwen. Bij het maken van de foto zag ik ook dat één raam op de kop er in zit. Nou ja, jammer dan, het zei zo. Het is de achterkant dus dat valt niet zo op, gelukkig. Uit ruimte gebrek heb ik ook het trottoir en de achterplaats eraf gehaald. Het trottoir aan de voorzijde was meer dan 2cm breed, Dat is teveel en de tegels waren niet naar mijn zin. Daar komt dus wat anders voor in de plaats. Een achterplaats van zes cm diep is mooi als je de ruimte hebt. Maar je kent het, daar is altijd gebrek aan, dus weg ermee. Wel heb ik twee kleine stukjes van de muur neergezet om de gaten aan de gevel te vullen.
De verlichting is gescheiden tussen winkel en bovenverdieping. Origineel zou de bedrading voor boven ook door de winkel moeten lopen. Dat vond ik niet mooi dus heb ik die verlegd naar de andere zijde door het blinde stukje muur naast de onderdoorgang. Met een rietje als geleidbuis is het geen probleem daar de draden door te voeren. Dan blijft de winkelruimte vrij voor wat anders. Misschien een handwerker die daar bezig is. Moet ik nog even over brainstormen. Nou ja, oordeel zelf aan de hand van de foto's.

Edit: Ook voor en achter gevel zijn verwisseld, met het omdraaien van de trap vond ik dat dat er bij hoorde.
Het kleurverschil in de stenen aan de gevel moet toch iets met de camera te maken hebben. De stenen in de bovengevels zijn door Faller van een kleurtje voorzien. De ondergevels zijn door mij in (nagenoeg) de zelfde kleur geschilderd. Wel een heel andere verf natuurlijk. Het is mij al vaker opgevallen dat twee overeenkomende kleuren op deze manier heel anders door de camera worden geregistreerd. Iemand een verklaring?
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Ook nog even wat plaatjes van de Auhagenset waar ik het laatst mee bezig was. Deze is nu zover klaar dat alleen de verlichting er nog in moet. Daar zijn we nu mee bezig.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2012

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat2 @citaat2  over dat kleurverschil  :arrow:  je camera registreert de lichtreflectie van de kleuren, de ene is plastiek en de andere verf, dat geeft een andere reflectie. Hoe geavanceerd camera's ook mogen zijn, ze staan nog mijlenver van wat het menselijk zicht kan waarnemen;
zoek maar eens op 'metamerie',


mvg,
Michel
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Michel, Dank voor je uitleg. Maar het is allebei verf, of in ieder geval geen plastic. De rode stenen op de gevel zijn door Faller (waarschijnlijk) met tampondruk aangebracht. In ieder geval kan ik de verf eraf halen met verdunner. Het zal wel een andere verf zijn als de acryl die ik gebruik. Wat mij trouwens ook opvalt is dat het verschil alleen optreedt bij rode/bruine tinten. Andere kleuren hebben er geen last van.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Tijd voor een update! Veel is er niet gebeurd de laatste weken, besteed meer tijd aan dat andere nu. Maar helemaal niets te melden is ook niet waar.
Faller bouwpakket 130701, Rijtje van 4 winkels en bovenhuizen aan de Beethovenstrasse is aan de beurt. Van deze 4 ben ik begonnen met het hoekpand waarin de bank gevestigd is. Overall is het een aardig bouwpakket wat in vele variaties gebouwd kan gaan worden. BG gevels en 1e/2e etage boven gevels zijn uitwisselbaar. Dat geeft al diverse variaties. Verder zijn bij elk subpakket meerdere onderdelen die uitgewisseld kunnen worden. Bv de puntgevels op het dak, de hoektorentjes, de balkons en balkonhekjes, etalages en/of vensters. Jammer is het dat de geveldelen die ingelegd worden met een andere kleur geveldeel niet precies op maat zijn. Daardoor ontstaan er kieren, weliswaar in tienden van millimeter maar dat kan echt beter met de moderne technieken. Bijvoorbeeld de  serie van Auhagen, in dezelfde grootte, die ik eerder voorgesteld heb heeft daar veel minder last van. De passing van de topgeveltjes is dan wel weer goed.

Aangezien ik de etalages van dit pand heb voorzien van verlichting paste het lichtmasker niet meer. Daar heb ik dus een hoger deel weggesneden en een nieuwe bodem op de 1e etage gemaakt voor de stevigheid en lichtscheiding met BG. Daar doorheen steekt de "paal" met warmwitte LED's die de bovenverdiepingen en het trappenhuis aan de achterzijde van licht voorziet. inmiddels is het pand voltooid maar heb ik daar nog geen foto's van gemaakt. Die volgen later. Vooralsnog alleen de foto's van de beginfase.
Re: De scenery van Rehausen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: De scenery van Rehausen.
 B) Je bent lekker op dreef met de huizenbouw, het zijn allemaal sfeervolle pandjes en je weet ze leuk aan te kleden. :thumbup:
En ik zie 8) dat ik hier in dit topic eens wat vaker moet kijken, ik loop een beetje achter met je vorderingen.
Je baanbouwtopic heb ik wel in de picture, maar ja, nog weinig baan natuurlijk, wel veel grond voor je deur. :D

Dirk-Jan
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Binnen aan het bouwen en buiten aan het bouwen, het gaat maar door!
Succes met je  'tuin- trein, hobbyhok'.  :thumbup:
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Prachtig werk hoor!!
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk,

Op meerdere fronten ben je dus goed bezig :thumbup:. Ik ben zelf ook uitgebreid in de weer met huizen en flats plakken. Dat idee van die paal met led verlichting sla ik op, want dat kan ik straks goed gebruiken :idea:.

Groeten,
Wico
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Laatste paar dagen in de weer geweest met nog een pandje van de Faller set 130701. Volgens Faller moet dat een Rucksack laden voorstellen. Nu vind ik dat voor mijn tijdperk iets te vooruitstrevend maar wat Wandern was wisten ze wel, met nog zo een ouderwetse Knappsack op je rug. Deswegen heb ik het winkeltje maar Wander Lädle genoemd. Bijna hetzelfde maar iets anders. De opbouw van dit setje is in grote lijnen identiek aan het hoekpand met iets minder wandjes dan. Beide panden zijn zo goed als af. Alleen bij het hoekpand mist nog het ornament op het torentje. Dat zet ik er pas op als alles op zijn plaats komt te staan. Met de aankomende verhuizing voor de boeg lijkt me dat iets te fragiel.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Op de valreep nog eentje dan. Deze week tussen de bedrijvigheid door wat aanpassingen gemaak op Volmer 43525, Station Schönwies. Nou ja station, halteplaatsje of klein dorpsstationnetje. Maar ja jullie kennen de mantra ondertussen wel, te groot, geen ruimte, moet kleiner. Zo ook dit gevalletje Met een originele diepte van bijna 13cm hou je weinig ruimte over voor een leuke aankleding van het geheel. En het kan anders. Dus eerst de bodemplaat in stukken gezaagd en anders gerangschikt. Dat scheelt al 4 cm diepte. Gevolg is wel dat het geheel wat langer wordt maar dat is niet erg toch? Een station is niets anders dan lintbebouwing langs een spoorlijn. Die ruimte is er dus wél. De ruwbouw van het geheel is nu zover klaar. Helaas merkte ik bij het aanpassen van de grootte van de foto's dat er één totaal donker is. Met mijn kolenschoppen voor de flitser gezeten. En het kenmerk van kolen is...., juist zwart. Die moet dus een keer overnieuw geschoten worden. Dan toch veel kijkplezier bij de twee foto's die wel goed zijn.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Vandaag kans gezien de mislukte foto opnieuw te maken met nog een paar andere aanzichten. Even over het bouwpakket zelf. De passing van de onderdelen is prachtig, daar valt niets op aan te merken. Wel op de gebruikte kunststof, die is vrij hard en broos. In een wand heb ik een opening gemaakt als extra doorgang. Bij het uitsnijden hiervan is de wand tweemaal op diverse plaatsen gebroken, gewoon krak. Dat had ik nog nooit eerder meegemaakt. Kan allemaal wel weer hersteld worden maar is toch niet helemaal zonder ergernis. Dus jammer.
Bij het in elkaar plakken van het gebouwtje is mij één foutje ingeslopen. Je moet wel heel erg goed opletten om het te zien. Kleine hint: Deze fout doet de deur dicht.

Als laatste heb ik dan de gewijzigde grondplaat en de originele bouwtekening bijgevoegd. Zoek de verschillen!
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Le petit gare c'est fini oftewel der Lokalbahnhof ist fertig gestellt. Hierbij de laatste foto's. De klok op de paal staat scheeft, deze staat nu voor de foto los. Pas als het stationnetje definitief op de baan wordt geplaatst zal dat worden vastgezet.

Edit: De wachtruimte is geheel ingericht en goed gevuld met Preisigers die op de volgende trein wachten. Helaas door de zwaar getraliede vensters zie je er weinig van. Had ik toch wat materiaal moeten wegnemen daar.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Die tralies zijn wel erg dik, gewoon wat anders erin zetten.

groet
Harald
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Helaas te laat,  alles zit al dichtgeplakt.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Je zou de voorkant van de raamspijlen ook nog groen kunnen verven, Henk.
Ziet waarschijnlijk veel mooier uit.
Zou je met acrylverf op een raam aan de achterzijde uit kunnen proberen; vind je het niks, veeg je het zou weer weg met wat vochtige wattip.

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Tony op maandag 21 juni 2021, 11:17:01
Zou je met acrylverf op een raam aan de achterzijde uit kunnen proberen
Zal moeilijk gaan: De plastic beglazing is reeds vastgeplakt.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat Ik bedoel dat de voorkant van het venster groen wordt, terwijl de rest wit blijft.
De beglazing wordt dus zeker niet geraakt en zo krijg je dus groen/witte vensters.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 21 juni 2021, 07:36:46
Helaas te laat,  alles zit al dichtgeplakt.

Kleine verbouwing en gewoon eruit snijden ?

groet
Harald
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Nah, dat moet dan een hele grote verbouwing worden. en die heb ik momenteel al in de tuin. Dat gaat het dus niet meer worden.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Tussen alle andere activiteiten door ook nog wat tijd gevonden om wat aan de scenery te prutsen. Een moment van rust en verademing zullen we maar zeggen. Begonnen met de assemblage van Auhagen pakket 11393, 2 woonhuizen aan de Schmidtstrasse 17 en 19. Hierin zullen twee interieurs geplaatst gaan worden. In één huis de keuken op de eerste verdieping en in het andere huis een slaapkamer op de tweede verdieping. Voor de keuken wacht ik nog op een levering uit D met enkele benodigdheden. De slaapkamer begint al aardig vorm te krijgen. Hierbij een setje van Noch 'Sexy scenes' gebruikt aangevuld met de restanten van een ander Noch setje en wat eigenbouw (make-up tafel, hocker en schilderijen). Daarnaast wat achteloos op de grond geworpen kledingstukken.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 11 juni 2021, 14:47:12
tussen de bedrijvigheid door wat aanpassingen gemaakt op Volmer 43525, Station Schönwies.
Ik begrijp dat je station Schönwald inmiddels klaar is,
maar voor volgers die er ook wat mee willen:

De ramen met die dikke witte spijlen kun je vervangen door plastic ruitjes zonder sponningen.
Die zitten bij supermarkt Jumbo onder het broodbeleg "Gebraden uiengehakt" of zoiets.
Het plastic vel onder het broodbeleg heeft ruitvormige motieven.
Uitknippen, gleuven met viltstift kleuren, en klaar, en een stuk subtieler.
In geval van nood: in mijn rommeldoosje liggen ze klaar voor de liefhebber (en voor toekomstige, eigen projecten).