Nieuws:

Kom ook naar de Stichting 3rail gastendag op 23 November!! Lees meer in dit topic of bestel meteen je ticket hier!

Die-ene-baan/Seinen en bochtwissels

Gestart door Die-ene-dinges maandag 03 juni 2024, 21:09:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Die-ene-baan/Seinen en bochtwissels
Lid sinds: 2024

Trust me, I'm an engineer!

offline
Die-ene-baan/Seinen en bochtwissels
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar wat knappe koppen die mij wijzer kunnen maken over het type seinen op mijn baan (Duitsland, tijdperk 3, rond 1963). Zie het topic over mijn baan als meer info gewenst is.

Het (zichtbare) baanplan is zoals het eerste plaatje.

Hiervoor heb ik armseinen in gedachten.
Ik weet dat over het algemeen eenarmige seinen geplaatst worden in de blokken, tweearmige seinen op plekken waar er met een wissel word afgeslagen, of een plek waar het logisch is dat er met vertraagde snelheid gereden moet worden, bijvoorbeeld de ingang van een station. Nu loop ik voornamelijk te stoeien met de bochtwissels.
Voor spoor 1 en 2 richting het groene spoor (via het wisselpaar, rechts rijden) heb ik tweearmige seinen bedacht, evenals het inrijden van het station vanaf het groene spoor. Alle overige seinen zijn eenarmige seinen bedacht. Zie ook de sceenshot van mn CS3, armseinen zijn in het zicht, lichtseinen uit het zicht en enkel virtueel in gebruik voor de besturing.
Spoor 5 kan wellicht een tweearmig sein gebruiken, omdat deze in het zicht samen komt met spoor 4, maar via een bochtwissel, dus klopt dat wel... Ook ga ik op spoor 5 voor het sein een rangeersein plaatsen, hier zal een loc een sleepje goederenwagens droppen, en van spoor 6 een ander sleepje meenemen. Aangezien spoor 6 aan spoor 5 vast zit, en de rangeerloc alleen in hoge uitzondering spoor 5 mag betreden, altijd in samenspraak met het seinhuis die een voorliggend sein en wissel moet omzetten, is het plaatsen van een rangeersein bij de DKW volgens mij niet nodig. Wel even een telefoonhuisje plaatsen naast het spoor ;).
Spoor 2 richting blauw komt na 2 R3 bochten na de ingang van de tunnel samen met spoor 3. Dit is dus uit zicht.
Ik heb begrepen dat een station waar enkel rechtdoor over wissels gereden wordt, tegen de wisselrichting in (alleen "achteruit" de wissel te nemen) een eenarmig sein gebruikt mag worden. Aangezien alle sporen, behalve spoor 1 en 2 naar groen, tegen de wisselrichting in de sporen verlaten voldoen volgens mij eenarmige seinen.

Als je het baanplan recht zou tekenen, dan zou spoor 2 zich afbuigen naar spoor 3 om samen te komen, en spoor 5 naar spoor 4 om samen te komen. Dan zouden spoor 2 en 5 dus tweearmige seinen moeten krijgen, omdat er wissels afbuigend bereden worden.

Klopt mijn gedachten voor de seinen, of zou het eigenlijk anders moeten?

Alle seinen bevinden zich aan het eind van de rechte stukken, voor de bochten richting de bochtwissels.

Mogelijk beantwoord ik mijn eigen vraag al, maar in de situatie die ik nu heb loop ik er aardig mee te stoeien. Daarom graag wat advies over het type seinen :?.
Re: Die-ene-baan/Seinen en bochtwissels
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Die-ene-baan/Seinen en bochtwissels
Een suggestie: schaf het Viessmann Signalbuch aan. Staat vol met voorbeelden van spoorsituaties met arm- en lichtseinen. Een aanrader.