Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.

Gestart door i_m_johny zondag 11 april 2021, 15:22:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Op een zaterdagmiddag wat tijdverdrijf aan het doen geweest.
In de toekomst nog hopenlijk de zolder kunnen claimen en om te voorkomen dat ik eens wat teveel rails e.d. verkoop, maar de 'grote lijnen' aan het uitstippen.

Detail is even dat ik dus aan beide zijkanten een aflopen dak heb en dat het schaduwstation daar dus onder ligt.
De bovenbaan zal eindigen, daar waar de eerste rails van het schaduwstation begint. Dus zal ik daar goed bij kunnen.

Hoogte van het schaduwstation zal waarschijnlijk 70 cm. zijn en de paradebaan zal waarschijnlijk 95 cm. hoog worden.

Na diverse tips is onderstaand ontwerp voor het schaduwstation uitgekomen ( Klik ), maar niets staat nog definitief vast.
In dit draadje gaan de ontwikkelingen bijgehouden worden .

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
mooi plan maar ik zou een ven de twee wisselstraten omdraaien
voor de rest heb je een mooie ruimte om veel neer te zetten

Gr Ed
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Citaat van: eddyflame op zondag 11 april 2021, 15:24:51
..... ik zou een ven de twee wisselstraten omdraaien .....

Hoe bedoel je? Aan de bovenkant? Dus rijrichting daardoor veranderen?

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
er lopen nu twee wisselstraten van link naar recht beneden aan de boven kant
ik zou er een anderom leggen van benden naar boven

Gr Ed
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Door ze zo op te zetten, zijn de spoorlengtes van alle blokken redelijk even groot.

Gemiddeld genomen zijn mijn treinstellen tussen de 1,5 en 2 meter lang en kunnen ze dus redelijk flexibel overal neergezet worden.
En anders zullen ze 'over' de wissel heen gaan en een 2de blok in gebruik nemen.

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
ok ik snap het

ik zou wel als je uit spiraal komt ipv drie wissels een kruiswissel gebruiken levers net een rail meer extra lengte op

Gr Ed
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Ja, daar zat ik ook aan te denken.
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
de meest rechtse wissel voor de keerlus is onnodig en gaat je een probleem opleveren

je kan (en ik ga er van uit dat de buiten bocht je stijg bocht is in de helix) nooi meer terug naar het middenspoor als je afbuigt naar beneden

Gr Ed
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Bedoel je deze?
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
excuss ik bedoel linkse

sorry

Ed
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
De buitenbocht stijgt inderdaad, maar kan eventueel gebruikt worden door treinstellen die niet via het binnenspoor kunnen.
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Hi Jan, het is de moeite waard om te kijken of je in de keerlus de rechts afbuigende verlengt met een korte rechte rail alvorens je lange linker bocht ingaat. Bij langere rijtuigen gaf de abrupt terugdraaiende rails bij mij problemen in de vorm van ontsporingen.
Greetz, Arjan 
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Wat dacht je hiervan?

Het uitgangspunt is dat de binnenbocht van de spiraal uitsluitend gebruikt wordt door dalende treinen, de buitenbocht voor stijgende maar incidenteel ook dalende die niet goed met krappe bochten overweg kunnen. Die dalende steken dan onderaan over naar het spoor van de binnenbocht, vlak voor de wisselstraat van het schaduwstation.

Het rood gemarkeerde spoor zal sowieso tweerichtingsverkeer zijn. De opstelsporen aan de linkerkant zijn bedoeld voor éénrichtingsverkeer, voor de rest kun je kiezen of je het één- of tweerichtingsverkeer maakt. Als je voor één kiest, hou je het overzichtelijk. Een aantal wissels heeft dan bovendien geen aandrijvingen nodig, de treinen kunnen ze zonodig gewoon open rijden. Het gaat om de gekleurde wissels:
  • De groene wissels staan op rechtdoor.
  • De gele wissel staat op afslaan.
  • Voor de blauwe maakt het niet uit.
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.

Ziet er goed uit.

Ook het doorrijspoor aan de voorkant is prettig.

Bedankt voor het inzicht.

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Je kunt ook spoor voor spoor geheel leeg rijden, dan heb je die wisselstraten helemaal niet nodig.
Mijn schaduwstation werkt ook op die manier en heb er nog geen moment spijt van.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=51784.msg929436#msg929436
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Is het niet meer van belang het zichtbare deel van de baan te ontwerpen en je daarna te bekommeren om een schaduwstation? Dat laatste past er immers altijd wel onder op een of andere manier.

Gr, Ben.
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Dag Ben,

In principe zal het bouwen (samenstellen) van de (module-)tafel('s) een uiteindelijk gelijktijdige actie gaan worden.
Want omdat aan de zijkanten een schuin dak zit, wil ik proberen om dus die zoveel mogelijk onder het dak te plaatsen en dus niet 'onder' de paradebaan. Daardoor zullen alle palen alvast duidelijk moeten zijn. Ook moeten op voorhand al de (maximale) afmetingen vast staan, omdat ik anders daar later 'tegenaan knal'. Dit dit wat het 'geraamte' aan gaat. Hiermee heb ik volledige toegang gegarandeerd tot de onderzijde van de Paradebaan, maar ook kan ik zoals ik dat nu ook heb in de kleinste kamer in mijn huis(je) eronder een verrijdbare werktafel maken.

Dit principe heb ik bij de oude grote baan in mijn vorige (grotere) huis ook zo toegepast en was daar heel tevreden over.
Het vooraf plaatsen van het schaduwdeel en het ontsluiten ervan naar de bovenbaan zie ik ook als eerste stap. Je kunt het maar één keer goed doen.
Daarna kan ik voor de bovenbaan, mits de afmetingen het toestaan, veel meer 'in de marge' gaan werken.

Maar ik moet ook eerlijk opmerken dat mijn opzet aanzienlijk simpeler zal zijn dat jouw opzet. Ik ben vooral een simpele rijder die wel telkens kleine stapjes wil nemen om daar wat meer op nivo te komen. Dit in tegenstelling tot het resultaat waar jij iedere dag (en wij ook) van kunt genieten.

Maar vooral, het is allemaal nog in de 'ontwerp-fase'. Doel is bewustwording van mijzelf van wat ik op termijn globaal nodig heb op alle fronten en dus al lichtjes over brainstormen (wat er nu dus gebeurd).

Linksom / Rechtsom, zolang er maar wat komt te rijden  :D.

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Eey,


Dat is inderdaad een mooi en groot schaduwstation. Kan je heel wat treinen kwijt. Ik ben momenteel ook aan het plannen en uitdenken van een nieuwe layout voor op de zolder. De open keerlus kan je eventueel ook nog opvullen met wat eindsporen, waar je nog wat losse loco's kan parkeren, ga ik in mijn schaduwstation ook doen. Kijk hier maar eens ... https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84938.msg1421833#msg1421833


Grts


Dennis
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Ik zou ook kiezen voor zo min mogelijk wissels in het schaduwstation, de opzet die Richard laat zien heeft mijn voorkeur en lijkt een beetje op mijn eigen opzet ( wij van wc eend  :D )

Aan de kant waar de treinen het schaduwstation verlaten geen wisselaandrijvingen gebruiken maar de wissels open rijden, in mijn schaduwstation heb ik zelfs de veertjes uit de wissel gehaald dan heb je het geluid van het terug klikken van de wissel tong niet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 30 april 2021, 07:27:47
Aan de kant waar de treinen het schaduwstation verlaten geen wisselaandrijvingen gebruiken maar de wissels open rijden, in mijn schaduwstation heb ik zelfs de veertjes uit de wissel gehaald dan heb je het geluid van het terug klikken van de wissel tong niet.
Eey Peter,


Dat is eigenlijk een goeie tip, om de sturing in je schaduwstation simpeler te houden ... good thinking.


Dennis
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Nadeel is dan wel dat je niet terug kan rijden in het schaduwstation.

Ik werk met dynamische lengte in het schaduwstation icm Koploper en lichtsluizen.
Heel soms komt het voor dat de loc net over het wissel komt en terug rijdt.
Ik schakel daarom dus alle wissels.
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Zonder veertjes in de wissels lukt dat bij mij altijd om een stukje terug te rijden.
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Citaat van: Kaleb op vrijdag 30 april 2021, 14:10:42
Nadeel is dan wel dat je niet terug kan rijden in het schaduwstation.

Ik werk met dynamische lengte in het schaduwstation icm Koploper en lichtsluizen.
Heel soms komt het voor dat de loc net over het wissel komt en terug rijdt.
Ik schakel daarom dus alle wissels.

Ik laat een trein nooit achteruit rijden, door het verwijderen van de veertjes houd de wissel altijd de laatste stand vast.
Mocht er in de spiraal is los gaan rijd de trein altijd terug naar het spoor waar hij vandaan kwam.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Citaat van: Kaleb op vrijdag 30 april 2021, 14:10:42
Nadeel is dan wel dat je niet terug kan rijden in het schaduwstation.
We hebben kennelijk allemaal zo onze redenen om wel of niet terug te willen kunnen rijden,
dus zal niet ieder dezelfde keuze maken.

Dit is een speciaal type schaduwstation (met in principe alle sporen 1-richtingsverkeer).
Je gebruikt de stand van de wisseltong van de uitrijwissel nergens voor.
Als je die stand wel ergens voor zou gebruiken, heb je een reden, en valt je besluit anders uit.

Twee voorbeelden waaraan ik denk:
-het kopstation-schaduwstation (met noodzakelijk 2-richting verkeer, dat speelt hier niet)
-het tweerail/drierail schaduwstation (opstelspoor en uitrijspoor moeten in het zelfde railsysteem geschakeld zijn; dat speelt hier niet)
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Hey,


Misschien een idee om halverwege de sporen van je schaduwstation een paar kruiswissels te steken. Nu zijn de sporen van je schaduwstation behoorlijk lang. Door er op het verticale stuk (ter hogote van die groene stukken), een paar kruiswissels in te steken, deel je de sporen op in 2 stukken. Kan ook met gewone wissels.


Dit is wat ik ongeveer bedoel ...



Is maar een idee natuurlijk.


Grts


Dennis
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Het zal wel een tijdje nog duren (minimaal 5 jaar omdat het dan hopenlijk duidelijk is of mijn dochter nog aanspraak gaat maken op de zolder, vanwege de problemen op de woningmarkt), maar fantaseren mag altijd.
Ook is het wel belangrijk om tussentijds niet in te dutten. Dit is de afgelopen tijd al bewezen, gezien ook alle ideeën die zelfs alleen al in dit draadje zijn besproken en worden gewaardeerd.

Scarm is één van mijn favoriete bezigheden om gewoon 'wat aan te klooten' en heb na de aanwijzingen, maar ook na een bezoek van een mede-hobbyist nog eens wat zaken op een rij gezet.
Ook de behoefte om een schatting te hebben van wat en hoeveel ik nou eigenlijk in het ergste (situatie waarin ik mij laat verkeren als weer eens explodeer in enthousiasme) geval in voorraad zou moeten hebben gaf ik mijzelf de volle vrijheid om een 'worse case' scenario in te gaan.

Het begon al met het besef ik dat mezelf 'te rijk' had gerekend in het aantal meters wat ik voor de paradebaan zou kunnen gebruiken. Heb dit uiteindelijk bijgesteld naar 4,25 x 3,60.
Vanwege het schuine dak zal er voor het schaduwstation meer ruimte gebruikt kunnen worden, door het schuin onder de paradebaan te kunnen plaatsen, maar moet wel rekening houden met extra ruimte om de buitenste sporen optimaal te kunnen gebruiken qua hoogte van het treinstel (mag graag Amerikaans rijden  ;)).

In dit ontwerp heb ik de spiraal in het midden van de kamer geplaatst, hiermee een M-ontwerp te hebben gecreëerd. Looppaden zijn minimaal 60 centimeter breed, maar loopruimte op de vloer zal meer zijn, dus mijn schoenmaat 46 zal nog extra ruimte hebben om niet continue ergens tegenaan te schoppen. Dit dus omdat het schaduwstation meer naar achter is geplaatst.

Deze basis qua schaduwstation geeft mij een algemene optelsom van een kleine 500 c-Rails die ik hiervoor nodig zal hebben. De breedte zou waarschijnlijk nog wel wat uit kunnen dijen maar het zou best kunnen zijn dat de spiraal meer naar de achterwand wordt geplaatst om hiermee een kleinere M als resultaat te hebben en meer loopruimte in het algemeen. De rijrichting is naar vanaf Paradebaan naar Schaduwstation via de het R1 spoor naar omlaag. Via de R2 dus weer naar de paradebaan. Het linkerdeel van het schaduwstation toont 2 delen met een optie om weer direct naar boven te gaan. De lengtes van 9 doorrijsporen zijn ongeveer 3 meter lang, waardoor de Europese treinstellen maximaal 18 wagens kunnen bevatten (waarbij de loc ongeveer 20 cm. zal zijn en 4-assige wagens ongeveer 14 c.m. lang zullen zijn). Amerikaanse treinstellen beginnen al met een loc van gemiddeld 45 centimeter en de BoxCars die ruim 16 cm. zijn met 14 wagens uitgerust kunnen worden. De rechtste opstelsporen die al in het midden kunnen beginnen, zullen een gemiddelde lengte van 5 meter hebben. Dus voor alles wils.

Het ontwerp van de paradebaan ben ik absoluut niet tevreden mee, maar geeft mijn wel een beeld van de omtrek die ik uiteindelijk maximaal nodig zou hebben om loopruimte en reikwijdte te kunnen bepalen. Dit vindt ik ook minder belangrijk, omdat ik dan juist toch wat meer vanuit het hart kan bouwen en niet vanuit het hoofd (wat bij het schaduwstation wel meer noodzakelijk is).

Dus die kleine 500 x C-Rails voor de paradebaan is meer een algemene indicatie.

Duidelijk is wel dat ik absoluut teveel C-Rails heb 'gehamsterd' van bepaalde types en die kan ik nu met een gerust hart in de verkoop zetten om uiteindelijk ook alweer financieel ruimte te creëren voor het opvullen van de gaatjes qua andere types die hiervoor nodig zouden moeten zijn. Maar daar heb ik nog minimaal 5 jaar voor om dit te realiseren  :D.

Rechtsonder zal er nog een uitbouw komen voor het schaduwstation door de 1,80 van het voorportaal mee te nemen voor een extra spoor, die vanuit de buitenbaan wordt aangeleverd en waar geen ruimte is voor een bovenbouw. Wel komt daar gelegenheid voor sporen eindigend met een stootblok voor diverse zaken en zelfs scenery zou daar nog een rol in kunnen spelen omdat het vrij in het zicht staat. Er is inmiddels al een plaat neergelegd met aan de linkerzijde gebruik maken van de tussenruimte tussen dak en balken, zodat ik nog 35 centimeter heb kunnen gebruiken voor de bocht. Hiermee bewezen dat deze ruimte dus ook later gewoon gebruikt kan worden.

Maar eerst..... het schaduwstation.

En eronder een qua ruimte voor de paradebaan.

En het voorportaal, waar nu een keerlus in verwerkt zit.

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Citaat van: i_m_johny op zondag 16 januari 2022, 11:58:42

Het zal wel een tijdje nog duren (minimaal 5 jaar omdat het dan hopenlijk duidelijk is of mijn dochter nog aanspraak gaat maken op de zolder, vanwege de problemen op de woningmarkt), maar fantaseren mag altijd.
Ook is het wel belangrijk om tussentijds niet in te dutten. Dit is de afgelopen tijd al bewezen, gezien ook alle ideeën die zelfs alleen al in dit draadje zijn besproken en worden gewaardeerd.


Nog niet zo lang geleden zag het er somber uit. Niet vanwege ziektes, oorlog e.d. Maar vanwege het gebrek aan woningen en schijnbaar een te gezellige huisomgeving voor mijn kinderen :-).

Welnu, daar heb ik iets aan gedaan  >:-D, met als gevolg dat er ineens 2 ruimtes vrij zijn in mijn niet al te grote woning  ;).
Hoewel ik echt wel moet concluderen dat het direct een stuk stiller in huis is geworden, is het wel een opluchting dat het ontwerpen van Railplannen ineens niet meer alleen 'voor de toekomst is'.

Toch verlies ik mijn kop niet en begin met plannen voor komende half jaar. Leegmaken van ruimtes, enigzins opknappen voor vervangende logeerruimtes e.d. Maar ook zeker het beschikbaar maken van de zolder. Geschikt voor zowel een schaduwstation met de maten '4,20 x 3,5' en een paradebaan die iets smaller is (vanwege het schuine dak).

Ik heb werkelijk geen idee welk ontwerp nu eigenlijk de doorslag zal geven, maar merk wel weer dat het moto 'waar Rails ligt, zal geen Scenery komen', wat nog steeds een actueel moto blijkt te zijn voor mezelf.

Daardoor ben ik inmiddels uitgekomen op het beschikbaar krijgen van een vaste voorraad van een 900 tot 1000 stukken rails.
Maar door kooplust (  :-) ) en het opsparen van de C-Rails die ik 5 jaar geleden al had verzameld, ben ik daar al ruim overheen gegaan.

dus om wat centjes vrij te maken voor het aanschaffen van hout e.d. begin ik alvast voorzichtig met het te koop zetten van diversen setjes C-Rails (zie het daarvoor bestemde topic).

Hoewel ik er nog steeds niet uit ben wat het meest geschikte ontwerp zal zijn, ben ik wel uit over de maten en dus is het maximaal benodigde aantal rails redelijk duidelijk en de afmetingen van de tafel('s).

- 2 afzonderlijke rijbanen, met elkaar verbonden en opstelbanen die voor zowel de binnen als buitenbaan benaderd kunnen worden.
- Een klein aantal doorlopende railstukken met ontkoppelaars en stootblokken (met en zonder verlichting).
- Brede tussenstukken voor het kunnen plaatsen van brede perrons met overkapping en een hoofdstation van ongeveer 50 cm. breed.
- Opstelsporen van maximaal 3 meter lang op de paradebaan en tot 5 meter in het schaduwstation (en dan 2 achter elkaar, verbonden met wissels zodat rijbanen wisselend gebruikt kunnen worden.
- Het stuk aan de rechterzijde in het voorportaal zal trouwens niet meer terugkomen, omdat daar de 2 monitoren worden geplaatst voor zowel de Thuiswerkplek alsook het centrale regelpunt voor de digitale rij-aansturing.

De lol van het ontwerpen (en de stress ervan  :() begint steeds intensiever toe te slaan.

Dus.....

Tot laters met meer details.

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Nou Jan, dat klinkt allemaal veel belovend. Neem eem goede tip aan, verkoop niet te veel rails. Houdt een kleine reserve achter de hand want het verleden heeft geleerd dat er altijd meer rails gebruikt gaat worden als in eerste instantie gedacht. En straks weer bijkopen is dan toch weer veel duurder.

Succes met de planning en alle andere bijkomende zaken. Ik zie de verslagen hier graag verschijnen.
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Puzzelen aan een leuk ontwerp dat ook binnen afzienbare tijd gerealiseerd kan worden, is altijd leuk.
Ik begrijp alleen niet zo goed dat je begint met een schaduwstation en een paradespoor. Heel veel rails en langdurig ondergronds verblijf voor de treintjes die slecht een kort optreden in het daglicht krijgen?
Of is dat juist wat je wilt? Een spoordijk met wat huisjes erlangs, wat gras en een paar koeien... Dan is je spoorbaan een soort bewegende vitrine.
Dat kan en dan hoef je misschien niet zoveel meer te tekenen, maar ik betwijfel of dat inderdaad je doel is.

Ik heb het al vaker hier op het forum gezegd: het schaduwstation volgt voor mij het zichtbare spoorbedrijf. Dus ga daar eerst mee aan de slag. En hou het dan onder de grond simpel. Uit de bovenwereld komen treinen die later weer terug moeten naar die bovenwereld. Moet dat gekeerd via een lus of niet?
Een doolhof aan sporen en onhandig geplaatste wissels is een bron van ergernis en dient niet het doel: het simuleren van de wijde wereld buiten het zichtbare deel.

Groet,

Peter
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Bedankt voor jullie reactie's.

Ik vindt het steeds lastiger een keuze te maken.
De basis van een schaduwstation zie ik inderdaad als bewegende vitrinekast / opslag van.....
Maar omdat ik ook graag de treinen die daar staan wil zien, probeer ik de buitenrand ervan meer naar het midden van de kamer te bewegen, om erna aan de achterrand van de paradebaan met daar dus de nadruk te leggen.

Dit principe heb ik goed beschouwd ook met de huidige baan in mijn kleine hobbykamer (die dus straks afgebroken gaat worden).
Maar terwijl ik dan weer rails leg, merk ik toch dat ik stiekum ook boven eigenlijk veel opslag realiseer.

Maar dat wordt ook deels gevoed omdat ik altijd aangeef weinig om Scenery geef, en toch merk ik vaak dat ik er steeds meer naar toe neig.

Lastig, lastig.

Maar op een gegeven moment kom ik er wel uit.

Inderdaad wil ik eerst met het schaduwstation beginnen, omdat ik dan ook de basis van de treinentafel heb.
En die is qua oppervlakte toch vaak 'rechttoe, rechtaan'.

We gaan het meemaken. In ieder geval weet ik inmiddels redelijk wat ik aan rails zou moeten hebben in 'worst case scenario' en zodra ik de paradebaan laat aanvangen, kan het aantal rails alleen maar minder worden.

Scroom niet om me op zaken te wijzen, wordt alleen maar gewaardeerd.

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
De afgelopen tijd eens gelegenheid gehad om weer met het banenplan te spelen.

De basis die ik de vorige keer aangaf, enigzins aangepast. Een middeneiland voor de spiraal, met voldoende ruimte om zowel links als rechts ertussen te komen. De breedte is dus 4 meter, met zijkanten van 3,60 meter. Hoogte zal waarschijnlijk tussen de 80 en 85 cm. gaan zijn.
De 2 blauwe doorrijstukken zouden optioneel kunnen zijn, afhankelijk van het feit of ik er dan nog bij kan.

De bovenbaan zal minder diep zijn, waardoor je dus altijd ruim zicht houdt op de eerste 4 sporen van het schaduwstation.

Bovenbaan is wel in de planning, maar nog niet dusdanig dat ik hem al toon.
Maar hier is dan het waarschijnlijke schaduwstation  :D

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
- Komend via de R1 binnenbaan, afwijkend naar links.
- Groen is het basis doorrij spoor.
- Oranje zijn de opstelsporen.
- Zodra de eerste opstelsporen gepasseerd zijn, kan er gekozen worden weer naar de spiraal te gaan.
- Of gewoon naar het 2de deel van het schaduwstation.
- Tegen de achterzijde ongeveer 2 tot 2,5 meter opstelsporen.
- Op de rechterzijde een 8-tal sporen voor de wat langere treinstellen.
- In het midden kan er gekozen worden om niet naar de spiraal te gaan, maar om via 2 wisselstraten het rondje weer gewoon nog een keer te rijden, maar bijv. naar een ander opstelspoor.

Nee, geen puur digitaal geautomatiseerd schaduwstation, maar ook deels deel uitmakend van de zichtbare spoorbaan.

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Ambitieus plan! Mag ik er even op schieten? Rij je links of rechts? Dat is van belang bij de helix, Normalerwijze buiten stijgen en binnen dalen, in jouw plan niet te zien. Van de drie kopspoortjes die aan de buitenzijde van de helix aan liggen ontgaat mij de functie. Om te pendelen is het onhandig, er zijn geen overloopwissels dus moet het zelfde spoor omhoog worden bereden als hoe ze omlaag gekomen zijn. Dat betekent dan ook dat jouw buitencirkel het daalspoor is, anders komt geen trein op die drie spoortjes. Nou ja met achteruit steken nadat het schaduwstation doorlopen is. Dat is reuze onhandig en een belemmering voor het overige verkeer.

De blauwe sporen vind ik een beetje dubbelop. Je hebt al groene sporen voor het doorgaande verkeer, waarom dan ook nog eens blauwe?
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Dag Henk,

- Vanaf de bovenbaan ga ik via het binnenste spoor naar het schaduwstation, en kom dan aan de linkerkant binnen op het schaduwstation.
- Op de paradebaan heb ik 2 rijsporen die ik in tegengestelde richting van elkaar laat draaien. De binnenste (komt niet standaard op het schaduwstation) slaat de spiraal over. Maar kan wel m.b.v. 2 wisselstraten handmatig die kant op gestuurd worden.
- De 3 kleine kopspoortjes zijn puur voor de leuk, wel daardoor in staat om 3 losse locs daar tijdelijk te kunnen parkeren (in plaats van dat ze in de vitrinekast staan (of zelfs in een doos omdat ik 'te weinig' opstelruimte (of moet ik zeggen, 'teveel locs') heb).
- De blauwe sporen zijn eventueel nog extra aan te leggen, wat ik tijdens de bouw wil gaan uitzoeken of het haalbaar. Om dat onderscheid even duidelijk te houden, heb ik ze blauw gemaakt, maar ze hadden ook oranje kunnen zijn.

Bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Hebe me dus eens laten inspireren door het rail-gebruik van Walter, met onderstaand resultaat.

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Ik reageer op je baanplan voor het schaduwstation.
Kun je er vanaf de zijkant/achterkant bij?
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Achterkant niet, maar heb lange armen.

Zijkanten wel, aflopend dak, maar ruim de gelegenheid om er tussen te komen.
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lange armen zijn handig. Maar bedenk hoe het is als je schaduwstation vol met treinen staat en er juist op het achterste spoor iets misgaat...
Je kunt er niet lekker bij. Ik zou het daarom iets minder vol leggen met sporen.

Groet,

Peter
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Brrrr.... en al die kruiswissels in een schaduwstation, juist op een plek waar je er niet bij kan. Da's pas een zolderavontuur Jan.

Baantje ontwerpen begint met jezelf beperken tot wat redelijkerwijs haalbaar is. Als je de boel vol klikt met rails en wissels ga je daar aan voorbij.
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 07 september 2022, 00:14:33
Lange armen zijn handig. Maar bedenk hoe het is als je schaduwstation vol met treinen staat en er juist op het achterste spoor iets misgaat...
Je kunt er niet lekker bij. Ik zou het daarom iets minder vol leggen met sporen.

@Peter.
Je hebt gelijk, bereikbaarheid is een aandachtspunt. Zelf had ik al zo in gedachten dat je bijv. de sporen 'om en om' gebruikt, maar dus wel af en toe een ander spoor kunt inzetten. Lekker flexibel dus.
Ik zal ook eerst gewoon de tafel opzetten, rails erop en dan gebruik 'testrijden'. Met name ook om die bereikbaarheid e.d. te beoordelen.
De hoogte tussen het schaduwstation en paradebaan wordt 30 centimeter.

Niet ieder spoor hoeft ook daadwerkelijk gebruikt te worden en kan later altijd weer verwijderd worden.


Citaat van: Spoors op woensdag 07 september 2022, 05:31:39
Brrrr.... en al die kruiswissels in een schaduwstation, juist op een plek waar je er niet bij kan. Da's pas een zolderavontuur Jan.

Baantje ontwerpen begint met jezelf beperken tot wat redelijkerwijs haalbaar is. Als je de boel vol klikt met rails en wissels ga je daar aan voorbij.

@Ben.
Inderdaad blijft bereikbaarheid, maar ook overzicht een dingetje op zo'n schaduwstation. Ik heb ook nog geen enkele ervaring met een schaduwstation van deze omvang. Die van mijn vorige baan was voorzien van een 'pad' achteraan (zoals ik dat bij beide zijkanten wel heb).

In het begin van dit draadje had ik al een 'basis-ontwerp' getoond, waar dit enigzins op uitgebouwd is.

Heb ook een "Plan B", in de vorm van het tussentijds verwijderen van de kruiswissels aan de achterzijde van de baan (middenstuk) en gewoon te vervangen door rechte 24188. Daar kan en ga ik mee spelen, want ik zie het ook zeker als een mogelijk probleem.

Als alles digitaal zou rijden, kun je gewoon één volledig spoor maken van zo'n 10 meter lang en deze in digitale blokken opdelend. Maar weer van mezelf dat ik daar enorm tegenop zie. Dit zou dus "Plan B" worden.

Ik kijk het aan, weet dat er diverse mogelijkheden zijn om wissels en kruiswissels weg te laten of toe te passen, maar weet wel dat deze vorm van de ondertafel mij ook diverse opties toe laat staan. Wat ik nu ook wel zie, is dat die achterste 3 oranje sporen het minst productief zijn. Wellicht dat ik eens ga kijken of ik daar wat wel kan laten, waardoor de hele boel op kan schuiven naar de muur, maar dan verlies ik ook weer lengte aan de zijkanten. Kan ook gewoon 3 sporen achteraan weglaten en daar een kruipruimte van maken. Stof tot denken.

Groeten,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Ik begrijp uit je woorden dat je "met de hand" gaat rijden: treinen zelf op plaatsen in het schaduwstation zetten en dus niet geautomatiseerd. Dat betekent dat je moet kunnen zien wat er gebeurt en erger nog: je zult de stand van een wissel moeten kunnen zien en een hele straat in de juiste stand moeten krijgen. En er komt ook nog een bovenbaan / paradebaan op?

Ik zou er nog maar eens over nadenken of dit is wat je wilt.
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Heb eens even nagedacht over die achterste 3 sporen en geconcludeerd, dat als ik die opoffer en alles dus naar achter verschuif, ik prima overal bij kan, de kruiswissels wegzijn, doordat de zijkanten nog iets langer worden, er relatief weinig spoorruimte wordt opgeofferd en het eigenlijk strak in elkaar blijft steken.

Dus dit aan beide zijkanten toepassen.

Groeten en bedankt voor het meedenken,

Jan
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Citaat van: Spoors op woensdag 07 september 2022, 11:27:10
Ik begrijp uit je woorden dat je "met de hand" gaat rijden: treinen zelf op plaatsen in het schaduwstation zetten en dus niet geautomatiseerd. Dat betekent dat je moet kunnen zien wat er gebeurt en erger nog: je zult de stand van een wissel moeten kunnen zien en een hele straat in de juiste stand moeten krijgen. En er komt ook nog een bovenbaan / paradebaan op?

Ik zou er nog maar eens over nadenken of dit is wat je wilt.

@Ben. Je was me net te snel af.

Ben er inderdaad wel van overtuigd geraakt, dat zichtbaarheid en bereikbaarheid met die laatste aanpassing die ik net even heb geplaatst, wel wordt verbeterd.

Ja, er komt inderdaad nog een bovenbaan op, maar die wordt aan de zijkanten (maar) 50 cm. breed, zodat je de helft van het schaduwstation altijd ziet. Heb ik nu ook en bevalt me prima.
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Ben aan het tekenen geslagen en heb de bovengelegen 3 sporen van het schaduwstation verwijderd en de wissels in de hoeken aangelegd, waardoor aan beide buitenzijden 6 sporen van circa 3 meter per stuk liggen (oranje) en aan de binnenzijden 8 van circa 2,5 meter.

Maximale diepte voor de schaduwstation aan de achterzijde is circa 55 centimeter. Dus goed bereikbaar.

Alle kruiswissels zijn uit het schaduwstation!  :(.

Zie resultaat.

Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Citaat van: i_m_johny op woensdag 07 september 2022, 21:31:55

Alle kruiswissels zijn uit het schaduwstation!  :(.


En je bent nu bedroefd?
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Ik zie de kruiswissels als een hele flexibele oplossing om een spoorbaan 'spannend' te houden.
Maar je hebt we wel aan het denken gezet en herkende in mijzelf de eigenschap dat ik altijd MEER wel. Wat niet in alle situaties altijd gewenst is.

Heb volgens mij een 8-tal in mijn verzameling,. Zal kijken of ze nog nodig gaan zijn op de Paradebaan, waarvan ik echt, uitgezonderd de contouren voor de buitenrails die vanaf de Spiraal komt en weer terug naar beneden gaat' geen idee heb hoe ik een mooi bovenstuk kan krijgen. Ook hier ben ik weer niet snel tevreden, wat deels door ruimte komt en deel omdat ik mijn eisen wellicht te hoog stel omdat ik zo vaak mooie banen zie die voor mij door gebrek aan fantasie onbereikbaar lijken.

Maar het Schaduwstation is in ieder geval een stuk realistischer geworden (mezelf kennende kan het volgende week zo weer anders zijn :-)). Het houdt het spannend.

Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Citaat van: i_m_johny op donderdag 08 september 2022, 11:14:41

(mezelf kennende kan het volgende week zo weer anders zijn :-)).


Tja. Dat geeft weer een nieuwe tekening, weer vragen wat forumgebruikers er van vinden, weer twijfel, weer aanpassingen en ik beloof je: je wordt er onrustig van. De optimale baan bestaat niet.

Ga aan de slag, ga bouwen en ga met je treinen rijden.  ;)
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.

Citaat van: i_m_johny op donderdag 08 september 2022, 11:14:41
Ook hier ben ik weer niet snel tevreden, wat deels door ruimte komt en deel omdat ik mijn eisen wellicht te hoog stel omdat ik zo vaak mooie banen zie die voor mij door gebrek aan fantasie onbereikbaar lijken.

Soms is het gewoon een ontwerp maken. één iemand die je goed kent en weet waar hij / zij het over heeft vragen of hij even meekijkt en zijn/haar gedachtes over kan geven. Dan kom je verder dan hier op het forum constant nieuwe tekeningen posten. Dan kan je ook lekker beginnen met bouwen   ;) Of het posten van nieuwe tekeningen moet een nieuwe hobby zijn  >:-D
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
Citaat van: i_m_johny op donderdag 08 september 2022, 11:14:41
Maar het Schaduwstation is in ieder geval een stuk realistischer geworden

Hoi Jan,

Je schaduwstation moet vooral bedrijfszeker zijn, een trein die je door je schaduwstation stuurt moet zo weinig mogelijk aftakkende wissels tegenkomen en liefst helemaal geen kruiswissels, om te voorkomen dat er iets ontspoort. Je weet natuurlijk ook dat er altijd iets ontspoort op de plek waar je er bijna niet bij kunt.

Vriendelijke groet
Frank
Re: Het zolderavontuur in de toekomst, de paradebaan en groot schaduwstation.
.....een klimspiraal met R1 en R2 bochten zo te zien aan je materiaallijst?
Dan ga je gegarandeerd problemen krijgen met je stijgings% en dat terwijl je zoveel ruimte hebt.
Op z'n minst R2 en R3 en dan ook nog in ovaal vorm (met 2x 188 ergtussen) dan krijg je een prima klimspiraal.