Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ombouwen marklin

Gestart door Harrie woensdag 10 januari 2024, 20:25:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen marklin
Lid sinds: 2019

offline
ombouwen marklin
ik heb de bekende marklin kraan 7051 wat mij heel erg stoort  dat de 2 motoren erg in het zicht zitten.
bij mijn nieuwe baan komt een haven en ik wil daar 2 kranen plaatsen, er zijn van die setjes dan kan de aandrijving onder de tafel maar zijn bijna niet te krijgen en ook heel duur.
ik heb het volgende gedaan (als iemand dit ook wil doen is dat geheel voor eigen risico) alles gedemonteerd de tandwielen los gehaald en het tandwiel dat boven op het asje in het kraanhuis zit voorzichtig er af getikt. Het dikke asje dat voor het draaien van kraanhuis zorgt doormidden gezaagd en dat heb ik met een passend p.v.c buisje 60 mm verlengd (er over heen geschoven)en met sec. lijm vast gezet. het dunne asje dat door het dikke asje gaat en zorgt voor het hijsen heb ik door een spaak van een fiets vervangen (had de zelfde dik )en ook 60 mm langer gemaakt.
Met een stukje triplex en draadeind 3mm  / schijfjes en moertjes de aandrijving lager gehangen
 
Re: ombouwen marklin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: ombouwen marklin
Mooi opgelost.  :thumbup:  Het geheel ziet er zo een stuk beter uit.

Één kleine aanmerking. In plaats van een pvc buisje zou ik een messing buisje nemen en dat vastsolderen. Dat is aanmerkelijk sterker dan pvc met secondenlijm. Vrees dat dat niet lang meegaat, zeker als er enige belasting op komt.
Re: ombouwen marklin
Lid sinds: 2019

offline
Re: ombouwen marklin
Je hebt gelijk messing is inderdaad beter maar ik heb geen messing buisje kunnen vinden met de goed binnen maat.
Het pvc buisje past precies en zit ongeveer 2 cm aan elke kant er over heen geschoven dus het lijm oppervlak is best groot.
Re: ombouwen marklin
Lid sinds: 2008

offline
Re: ombouwen marklin
Mooi gedaan hoor  :thumbup:

Nu nog even Hamo magneten erin?  Het zijn nogal herrieschoppers, die motoren...

Ik heb een oude MSX joystick aangesloten op de hijskraan, dat werkt ook erg leuk.  Links/rechts is draaien, voor/achter is hijsen, de knopjes voor de magneet.
Re: ombouwen marklin
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: ombouwen marklin
Mooi resultaat, Harrie!  :thumbup:

Groeten,

Erik.