Een flink aantal jaren geleden (2015 alweer) ben ik begonnen om de Hoekse Lijn te fotograferen vanaf (het oude) Hoek van Holland Strand tot en met station Schiedam Centrum.
Sindsdien is er daar veel veranderd. De NS-treinen zijn verdwenen, het spoor en de stations zijn geheel omgebouwd zodat de RET-metro's hun diensten kunnen rijden. Ook zijn er een paar stations bij gekomen, zoals bijv. Hoek van Holland Strand, die de reizigers inderdaad tot bijna op het strand aflevert.
Vandaag eerst een klusje in Rijswijk gedaan en daar vanuit doorgereden naar Hoek van Holland om eens te zien of ik wat vast kon leggen van die veranderingen.
Oftewel:
De Hoekse Lijn - het vervolg!!De auto geparkeerd op het grote parkeerterrein wat aan het einde van de Badweg te vinden is. Dit bleek tot mijn verrassing gratis parkeren te zijn. Geen idee wat dat in de toekomst gaat doen, maar dat was voor vandaag niet mijn zorg

1. Lopend vanaf de parkeerplaats richting het station. Het best futuristisch uitziende gebouw staat inderdaad dicht bij het strand, links op de foto is nog net een stukje zee te zien.

2. De metrostellen welke in het station staan. Deze is van Metrolijn B en gaat van Hoek van Holland Strand naar Nesselanden. Aangezien daar vlakbij ook een strand is, wordt ook wel gezegd dat het een rit is van strand tot strand.

3. Een klein detail van de voeding van de bovenleiding.

4. De entree van het stationsgebouw richting het perron. Uiteraard voorzien van de nodige poortjes, automaten en dergelijke.

5. Als gezegd: Metrolijn B met alle tussenliggende stations.

6. Reisinformatie met metro's, trams, bussen. Helemaal links in de afbeelding in het midden een "u staat hier" dingetje....

7. Een wat mindere foto, want tegen de zon in, maar de metro naar Nesselande staat klaar voor vertrek, al zou dat nog een minuut of 9 duren.

8. Het echte einde van spoor 1. Het andere spoor heeft er natuurlijk ook zo eentje staan.

9. Stellen 5722 en 5703 met neusjes naar elkaar.

10. Terugblik langs spoor 2 naar de ingang van het station.

11. Stel 5703 van de voorkant. In de verte komt één van de twee personen, die met deze metro mee ging aan wandelen. In dit geval de metrobestuurder.

12. Kijkend vanaf het einde van het perron waar de beide sporen tesamen komen ....

13. .... maar ingezoomd is dat veel beter te zien.

14. Naast het station zijn natuurlijk ook de duinen te zien met, zoals hier, fiets- en wandelpaden.

15. Het bekende geluid klonk en na een zwaai van de bestuurder was de metro op pad met als eerste stop Hoek van Holland Haven.

16.

17. Het vertrekbord. De eerstvolgende metro zou dus over 9 minuten vertrekken.

18. De blik richting de uitgang waar de poortjes staan en verderop de zee al zichtbaar is.

19. En als je dan buiten staat is het nog maar een klein stukje. Het viel me op hoe rustig het was, zo op het einde van de ochtend.