Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Module "bij de scouts om de hoek"

Gestart door Jens Robin woensdag 17 januari 2018, 16:41:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Module "bij de scouts om de hoek"
Hallo allemaal,

Ik vertelde in het voorstelhoekje dat ik bezig ben met de hoekmodule. Wim Helsen heeft mij een leuk thema mee gegeven en dat ga ik ook doen. Ik ga scoutingtentjes in het bos maken. Aan de andere kant van het spoor komt een stukje van een meertje.

In de kerstvakantie ben ik begonnen met de module aan te kleden.
Eerst moest ik een mal maken om het xps-schuim uit te kunnen snijden



Daarna heb ik het schuim netjes uitgesneden



Daarna moest ik het een beetje rond schuren met de rasp en schuurpapier



En na heel veel schuren en raspen zag het er zo uit. Het stukje dat kapot is gegaan hebben we later gerepareerd met Sculptamold (dat is een soort gips).



De volgende dag heb ik de ondergrond zwart/bruinig gemaakt,



Toen dat droog was heb ik de rails roestig gemaakt.



En stenen tussen de rails gestrooid



Dit moest weer drogen dus de volgende dag kon ik pas verder met het gras. Papa had het niet helemaal goed uitgelegd, dus eerst kreeg ik deze vlekken.



Toen hebben we het goed gemaakt en nu ziet het er zo uit:



We gaan nog wat meer stukjes gras maken, bomen maken en het water maken (op het stuk dat nu nog donker is). Voor het water ga ik eerst een proefstukje maken want dat hebben papa en ik nog nooit gedaan.
Tot de volgende keer!
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"

Dat is alvast een goed en mooi begin, Jens Robin :thumbup:

Succes met het water maken, valt reuze mee. Is zelfs mij gelukt  :P

Grtz Tony
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Leuk dat je enthousiast bezeg bent Jens Robin, dit gaat een mooi hoekstuk worden  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Dank u wel Tony en Peter.

Papa heeft mij net de verhaaltjes van Tony laten zien. Ik vind Carl erg grappig met zijn kruiwagentje.
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Oei.... dat gaat mooi worden.  :thumbup:
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Mooi, en hoeken zijn echt wel nodig. :)
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Je ben lekker bezig Jenssie!
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
-Jens:
Leuk dat je op de hoek gaat kamperen,  :thumbup:
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Hi Jens Robin,

Dat begint een mooie module te worden.

groet
Harald
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Hallo Jens Robin,

Ik ben razend benieuwd hoe het vervolg er uit gaat zien.

Vreselijk leuk dat jij met de module van Wim Helsen aan de slag bent.

Succes verder met het vervolg.
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Mooi werk Jens.
Ik heb afgelopen zondag al wat gezien van je bouwkunsten. Komt helemaal goed ! :thumbup:
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Ziet er goed uit Jens Robin. :thumbup:
Ik kijk uit naar je volgende update. :)
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Hoi Jens,

een top uitwerking.
Je hebt al een mooi resultaat.

groet

Wim
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Hoi Jens,

leuk dat je ook een draadje begonnen bent over je eigen "hoekje". Ik heb je resultaten afgelopen zondag gezien en het belooft een mooi "hoekje" in onze modulebaan te worden.
"Keep up the good work"  :thumbup:

Guus
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Hoi Jens. Daar zit al veel werk in jonge man. En het ziet er veel belovend uit. Succes met het verdere werk!

vr.gr.
Jurrien
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Hallo allemaal! Het is al heel lang geleden dat ik met mijn module bezig ben geweest. Mijn broer, bonusmama en zus hebben in het ziekenhuis gelegen en ik heb heel veel wedstrijden gezeild de afgelopen maanden.

Maar nu heb ik weer tijd om aan de module te werken. Ik heb vandaag de eerste bomen geplaatst. Dat moeten er nog veel meer worden. En sommige die nu op de bak staan moet ik nog insmeren met schorspasta, schilderen en bestrooien.





Ook zijn papa en ik begonnen aan het water. Dat is best lastig, want door de bocht lekte het realistic water steeds door de tape heen. Uiteindelijk is het met frogtape gelukt en zijn we nu steeds laagjes aan het gieten. Dat gaat wel heel langzaam, want het moet steeds minstens een dag drogen.

Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Hoi Jens,

dat ziet er netjes uit jongen. Ik hoop dat het realistic water geen realistic vochtplekken achter heeft gelaten in jullie huis.
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Mooi gedaan Jens. Jouw module is al verder dan die van je vader ! :P 
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Hoi Jens,

Leuk dat je weer met de bocht bezig bent, het ziet er goed uit man  :thumbup: :thumbup:
Succes met het water, dat loopt natuurlijk alle kanten op maar je gebruikt nu goede tape dus dat komt goed.

Iedere dag een laagje water toevoegen wordt vanzelf een hele sloot  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Citaat van: Jens Robin op zaterdag 22 september 2018, 14:18:31
Uiteindelijk is het met frogtape gelukt
Jij weet er meer van dan ik. "frogtape", nooit van gehoord ! :thumbup:
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Goedenavond, ik kom even het stof van dit draadje blazen. Meer dan een jaar geen update!

Niet dat we in de tussentijd niets gedaan hebben, maar met name door een verhuizing en een nieuwe school voor Jens zorgde ervoor dat de hoekbak geen prioriteit had.
Jens zit inmiddels in de brugklas en heeft nog maar weinig tijd over voor zijn module.

Aangezien mijn module verbouwd moet worden heb ik mij over het hoekbakje ontfermd. Wanneer de tijd het toelaat zullen we er nog samen aan werken, maar als die tijd er niet is zal ik het van tijd tot tijd oppakken.

Tijdens onze verhuizing werd duidelijk wat 1 niet goed gedroogde laag kan doen met je Woodlands Scenics clear water. We kregen er een onbedoelde druipgolf bij die niet meer te herstellen was.




Daarom hebben we flinke maatregelen moeten nemen en het water weg moeten steken.



Daarna maar aan de slag gegaan met Sculptamold. Ik vind het jammer dat het zo duur is, maar het werkt echt heel fijn. Misschien importeer ik nog wel eens een doos van 25kg uit Amerika.

Het voordeel van Sculptamold voor een bodem van een meertje is dat het niet heel egaal uithard. De kleine bultjes komen mooi van pas om een wat ongelijke bodem vorm te geven.





De Sculptamold mag de komende week lekker drogen waarna we het op kleur kunnen brengen. Daarna kunnen we aan de slag met Deep pour van Woodland Scenics. Hopelijk krijgen we de naden dit keer wel waterdicht. Ik was van plan er een plankje Balsahout tijdelijk langs te plakken en de naad tussen Sculptamold en Balsa nog extra af te dichten met houtlijm of iets dergelijks.
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
We moeten ondertussen tempo gaan maken om een beetje fatsoenlijk voor de dag te komen op de beurs in Rijswijk, dus zijn we aan de slag gegaan met het gieten van het water. Dat was de vorige keer niet zo'n succes. Deze keer zijn we aan de slag gegaan met Deep Pour van Woodland Scenics. Maar voordat we konden gaan gieten eerst de bodem van het water een beetje een onbestemd kleurtje gegeven.



Vervolgens aan de slag met Deep Pour. De vorige keer moest er woest getaped worden om het clear water van Woodland Scenics aan boord te houden. Deep Pour is toch wat dikker en reageert veel sneller. Daarbij komt ook voelbaar warmte vrij.
Ik heb geprobeerd met een plaatje balsahout een barrière te maken, maar de kromming van de bak zorgde ervoor dat dat nog niet zo makkelijk ging. dus toch maar weer de Frogtape erbij gepakt.



Daarna de Deep Pour bereiden. Van te voren grof uitrekenen hoeveel milliliter er nodig is en dan gaan mengen in een 2:1 verhouding. Omdat ik het water niet kristalhelder wil hebben, heb ik er wat druppels Water pigments aan toegevoegd. In de mengbeker lijkt dit het gewenste resultaat voor wat betreft de helderheid te geven. Bij het uitgieten lijkt het nog wat aan de heldere kant, maar wellicht trekt dit nog bij met het uitharden.



Bij het uitgieten bleek dat ik nog aardig volumes kan uitrekenen, want dit kwam erg mooi uit. Nu kunnen we minimaal 24 uur gaan wachten. Na een minuut of 20 zou het al dikker moeten worden en daarmee de kans op lekkages moeten afnemen. Tot die tijd blijven de tijdelijke spanbandjes zitten.

Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Eigenlijk sneller dan verwacht was de Deep Pour droog en kon de tape er vanaf. Deze keer geen geknoei met lekkages, maar gewoon in 1 keer het resultaat waar je op hoopt. Het is wat lastig over te brengen op de foto, maar het water is heel aardig gelukt.



.

Nu moeten er alleen nog wat golfjes op, maar dat ga ik waarschijnlijk niet afgerond krijgen voor volgend weekend.

Door alle knoeipartijen met het vorige water was de wand van de module ook niet echt fris meer. Aangezien er toch 2 'nood' blackboxdeksels geschilderd moesten worden, kreeg de modulebak zelf ook nog even een verse lik verf.

.

Komende week gaan we verder met het bos en moeten ook eindelijk de tentjes van de scouts verschijnen. Het wordt dus nog wel even aanpoten de komende week.
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Goed bezig Patrick! Leuk dat er voor volgend weekend nog zoveel vaart gemaakt wordt met deze module. Bij de andere modules is het stil op het forum maar des te groter is de verrassing vogende week!

Groeten,
Herman
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Herman, dank je wel.
Die verrassing gaat er zeker zijn volgende week. Ik weet in ieder geval van één module dat die enorme stappen heeft gemaakt.
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Mooie stappen Patrick.

Droogt dat spul nou hard op? Zo op de foto ziet het er meer uit als gelatine pudding.....
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Duurt even, maar dan heb je ook wat, heren  ;)

Als het water er net zo uitziet als op de foto, vind ik er niks mis mee.
En hoe dan ook; flinke winst in de scenery van de modulebaan  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Haha nee hoor Frank, dit is knetterhard geworden. Als het week zou blijven zou het vragen om beschadigingen zijn.
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
AAAAARRGGH!

Komend weekend is de beurs in Rijswijk al en de module is nog lang niet af. Toonbaar is hij inmiddels wel, maar er moet nog zoveel aan gebeuren.
Hopelijk is het voldoende om het gesprek met de bezoekers aan te gaan. Een beetje kletsen over technieken enz is natuurlijk altijd leuk.

Voor degene die niet gaan, alvast een klein voorproefje:
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Er moet altijd wat te doen blijven Patrick, maar de foto geeft al een mooi voorproefje weg  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik kijk er naar uit om de baan te bekijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Eindelijk weer eens een update ookal is het een kleine. Om te voorkomen dat er scouts onbedoeld op de spoorbaan komen worden er hekken geplaatst langs het spoor.

Bij wijze van proef is het eerste deel al geplaatst en dat geeft toch wel een leuk plaatje.

De overige hekwerk worden nu in elkaar geplakt en daarna voorzien van wat washes oid om ze wat te verouderen. Daarna helemaal op maat knippen en dan kunnen ze op hun plek. Eens kijken of we daar nog iets grappig mee kunnen doen...
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Goed bezig Patrick. Het stof is er weer even af  ;)
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
welk materiaal heb je gebruikt?


mvg,
Michel
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "bij de scouts om de hoek"
 @citaat
Dat zijn deze setjes van Busch Michel. Maar ik gebruik de helft niet.
Een stukje fijn metaalgaas en een rond profieltje had net zo goed gewerkt.