Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Analoge Märklin M rail baan; goed nieuws onderweg?
Probeer eens TRAX, is gratis en het werkt best wel.

https://www.traxeditor.com/?setlang=NL

Succes,
Groeten,
Roel
Re: Analoge Märklin M rail baan; goed nieuws onderweg?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; goed nieuws onderweg?
 @citaat
Ook hier de vraag, hoelang blijft dit gratis.
SCARM was ook gratis maar je kunt met de oude versies niets meer (kwam ik gisteren achter).
En aangezien ik SCARM gebruik om mijn bezetmelders te registreren zal ik over moeten naar de betaalde versie.
Re: Analoge Märklin M rail baan; goed nieuws onderweg?
 @citaat Bezetmelders registreren doe je het beste daar waar het hoort: in iTrain/Koploper/TC etc..  ;)



Re: Analoge Märklin M rail baan; goed nieuws onderweg?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; goed nieuws onderweg?
 @citaat
Dag Ben,

Ik doe het als volgt in SCARM:
KLIK: bezetmelders in SCARM

Omdat ik voor 99% met standaardstukken rails werk en dit exact zo in SCRAM heb opgezet kan ik ook, door de rails kleuren te geven, aangeven waar de draadjes zitten in de rails zelf zitten.
Groen bezetmelders, rood digitale spanning.
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Hoera!! Ik heb een datum gekregen voor de verhuis naar mijn eenpersoons appartement!!
1 oktober mag ik naar boven!
Spoorbaan komt weer dichterbij! Eerst natuurlijk naar boven, inrichten en dan zien wat voor ruimte ik nog over heb voor een modelspoorbaan. Ben er erg blij mee!  :) :) :) :)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!

Supergoed en vet nieuws, Marten  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Daar zal vast meer plaats zijn, lijkt me  :P

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
marten,
dat is goed nieuws. succes met de verhuizing en tzt ook met de treinbaan :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Spannend......
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Top Marten. Kun je alvast je droomkamer gaan ontwerpen.  :D
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
-Marten:
Das weer een stap in de goede richting, nu kan je definitieve plannen gaan smeden,  :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Bedankt iedereen!  :) :)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Gefeliciteerd, Marten.

En je zoiets, het gaat toch allemaal sneller dan je eerst dacht!

Succes met het bedenken van de inrichting en de baan.

Groeten,
Roel
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Marten,

Gefeliciteerd met dit goede nieuws. :thumbup: :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Wat gaat het allemaal ineens snel ;)

Nog een weekje en het is zover ...

Je mag ineens zomaar beginnen plannen ipv dromen :)

Succes ermee Marten :)
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Marten Gefeliciteerd!  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: The MaSt op vrijdag 22 september 2017, 15:52:24
Eerst natuurlijk naar boven, inrichten en dan zien wat voor ruimte ik nog over heb voor een modelspoorbaan.

Volgens mij klopt die volgorde niet helemaal hoor! Volgens mij is het: naar boven, modelspoorbaan, en dan kijken voor ruimte waar je een matras kan leggen om op te slapen :D :D :D
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Gefeliciteerd Marten! Dat is goed nieuws. Het zou leuk zijn als we binnenkort kunnen volgen hoe je een baan aan het bouwen bent :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Wederom iedereen: bedankt!  :)
Citaat van: ks1985 op vrijdag 22 september 2017, 21:23:14
Marten Gefeliciteerd!  :thumbup: :thumbup:

@ Koen: Ik dacht zelf eraan om de woonkamer te gebruiken als woonkamer, de slaapkamer als treinkamer en m'n badkamer gooi ik m'n bed wel in. Dan met het hoofdeind exact onder de douche, zodat ik tenminste wakker wordt als ik wakker moet worden  >:-D >:-D >:-D

Ik ben ook heel benieuwd wanneer ik kan beginnen met mijn modelspoorbaan: ik heb er in ieder geval keiveel zin an!  :o) :o)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Gefeliciteerd Marten!

Het 'eigen plekje' komt nu eindelijk in zicht en daarmee ook
de wens om het modelspoor-gebeuren vorm te gaan geven.
Eerst maar eens rustig inrichten en het 'eigen' maken! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Gefeliciteerd Marten,
Ben benieuwd hoe je je meubilair gaat integreren met je modelbaan  :P

Jan
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Bedankt vrienden! Ik heb ondertussen gi-ga-gantische voorpret: Mijn hoofd is 1 grote borreltank waar ideeën opborrelen en plaatjes voorbij flitsen, ik wordt er bijkans onrustig en wiebelig van. Het houdt mij zelfs uit mijn slaap  :O
Maar, ik moet ook realistisch zijn: eerst moet mijn betriebswerke diorama af zijn eind oktober. Met een beetje mazzel ga ik 7 oktober naar Houten en hoop ik daar al / nog wat rommeltjes te vinden voor op het diorama.
Dat heeft even voorrang want 10 en 11 november is de modelspoormanifestatie van mijn modelspoorgroep en ik wil wel graag meedoen aan de wedstrijd.  :) :)
Het diorama is tevens voor mij vast een stukje kijken "wat kan ik al" en ook een beetje trainen met landschapsbouw.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
leuk leuk leuk
wat een enthousiasme, en kijk eens hoe snel het allemaal kan gaan. een tijdje terug had je er allemaal geen vertrouwen in en zag je het helemaal niet zitten met alle instanties waar je mee te maken had.
en kijk nu eens, waar je nu staat! ga zo door, eerst je diorama afmaken en dan het "echte werk".
post hier ff een plattegrondje met maten van je nieuwe modelspoorpaleisje en je krijgt zeker weten zat tips om daar vervolgens de beste uit te kiezen.
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen!!
Hoi Hans,

Jazeker, wordt er ook helemaal druk van  O:-D >:-D
Als ik boven zit inderdaad even plattegrondje maken en hier plaatsen.
Ik had bedacht om desnoods in delen de baan te maken, eerst het BW integreren in de baan en daaromheen wat werken en dan station en mogelijkheid voor rangeren van (goederen)wagens en misschien al een aansluiting naar een schaduwstation en dan zien wat voor ruimte ik nog heb  ;)
Jullie gaan het zeker horen en zien!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Soms, verander ik mijn naam in Koos Slapeloos  :P nee, geintje, ik kan niet slapen, maar ik ben even in mijn gedachtegang gedoken om nu eens eindelijk wat meer orde en plannen te scheppen en te verduidelijken voor jullie. Ik hoop dat jullie het interessant vinden en in straks misschien wel wat helpen met het uittekenen van het baanplan, dat lukt mij zelf nooit zoals ik het wil (perfectionisme maar ik zit met hindernissen van niet goed kunnen rekenen)  :confused:

Van afmetingen heb ik nog geen idee, eerst zondag even de maten opmeten en zien wat haalbaar is, wijzigingen zijn zoals gewoonlijk inbegrepen  :P

Om even wat te verduidelijken: ik bouw mijn baan in maar liefst 5 delen.

Deel 1: Het BetriebsWerke diorama en omgeving
Deel 2: Het station met sporen, rangeermogelijkheid en wat scenery
Deel 3: De spoorlijn zelf
Deel 4: Schaduwstation (in overweging)
Deel 5: Scenerybouw

Deel 1 Het BW diorama

Deel 1 bestaat uit het BetriebsWerke diorama waar ik nu mee bezig ben voor de dioramawedstrijd van mijn modelspoorgroep welke een onderdeel is van het algehele 10 jarig bestaansfeest in november.
Het diorama is 40,5 cm breed en 60 cm lang, de bouw hiervan is hier te volgen.
Het diorama zal uiteindelijk geïntegreerd worden in de baan en aansluiten bij het station en de spoorlijn. Een draaischijf ga ik zelf bouwen, ik heb van Erik al een of ander plateau gekregen met een draaiend plateautje en wat forse tandwielen. De draaischijf zal op een unieke manier bediend gaan worden; hoe dat blijft nog even een geheim

Deel 2 Het stationsgebied

Deel 2 bestaat uit het ontwerpen van het stationsgebied met rangeermogelijkheden voor het (om) rangeren en samenstellen van personen en goederentreinen.
Ik wil proberen het station met de sporen in het midden van de baan te plaatsen, zodat er aan zowel de voor als achterkant nog ruimte is voor scenery. Aan de achterkant van het stationsgebied, dus zeg maar aan het einde van de baan, zal een achtergrond verrijzen met halve huizen en gebouwen die doorlopen in de achtergrond

Deel 3 De spoorlijn zelf

Deel 3 bestaat uit het aanleggen van de spoorlijn zelf, dit zal gebeuren zonder scenery aan te leggen. De spoorlijn is een tweesporige niet geëlektrificeerde spoorlijn die zich "slingert" door het karakteristieke Duitse jaren '50 landschap. De bedoeling is om er een lekker idyllisch en romantisch geheel van te maken, in de stijl van Oldskool met een eigen draai erin

Deel 4 Het schaduwstation

Deel 4 zal het schaduwstation worden, echter voor dit moment heb ik daar nog niks concreets voor

Deel 5 Scenerybouw

Deel 5 zal de scenerybouw zijn, dus het aankleden van het landschap, stadsarchitect spelen, groenvoorziening en wat er nog meer bij komt

Voorlopig zal ik mij in eerste instantie bezighouden met deel 1 en deel 2, ik kan alvast melden dat ik niet voor de gastendag zal beginnen, aangezien mijn diorama nog benodigd is op 10 en 11 november in Dronten.

Ik denk trouwens dat ik de winter prima door zal komen  :)

Tot zover deze tekstuele update en welterusten of werk, school of wat dan ook ze!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)

P.S. Ongetwijfeld zullen er weer 700 duizend wijzigingen optreden, maar ja, das de kracht van 'De Wispeltuurder'  :P B)


Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Hallo Marten,

Even een praktische vraag, maar wel één, waar je misschien rekening mee moet houden. Namelijk: hoelang denk jij in deze woongroep te mogen/kunnen wonen? Als dit ook beperkt wordt door tijd, is het misschien een idee je baan modulair te gaan bouwen.

Edit: Typfoutje weggepoetst
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Hoi Gerrit,

Ik zit hier nu 6 maanden, ik mag hier 2 jaar wonen, dus ik heb nog 18 maanden over. Modulair bouwen was ik zéker van plan, omdat ik ongetwijfeld in de toekomst nog wel meer dan 1x zal verhuizen  :O

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet

Tegen die tijd, ben je al ingetrokken bij een heel rijk meisje met een enorm huis, Marten  :D
Dan kan het échte bouwen beginnen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Oohh Tony wat praat jij burgerlijk!  :P :D Neehoor, ze hoeft mijn niet rijk te zijn. Echiesnie

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Tis anders wel mooi meegenomen  :P
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Met de plannen die ik hier langs zie komen, dan is 1 kamer veels te klein.
Misschien toch maar op zoek naar een modelspoor woongroep  :)

Maar het aftellen is nu blijkbaar een feit.
Vandaag 26-9. Dus naar de zondag nog maar 5 slapeloze nachtjes. :-)

John
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Citaat van: The MaSt op dinsdag 26 september 2017, 17:07:40
Neehoor, ze hoeft mijn niet rijk te zijn.

Ze hoeft niet rijk te zijn, maar rijke mensen hebben vaak grote huizen en grote huizen hebben vaak veel grote kamers dus hele mooie modelspoorbaan ruimtes O:-D O:-D

Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; datum gekregen! "Koos Slapeloos" eerste baan opzet
 :P Ik ben daar niet zo van, doe mij maar gewoon eenvoudig en knus zonder poespas  ;)
Ik heb daar zo mijn redenen voor......  ;)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op!
Goedenavond vrienden en vriendinnen,

De verhuizing zit er op! Het was een flinke klus en ben er best wel overprikkeld en moe van geworden, ik lig hier nu lekker bij te komen op mijn riante bank, morgen beginnen met inrichten, het deel wat ik voor de modelspoorbaan in gedachten heb ligt lekker vrij, ik heb hier gewoon internet boven, hoef waarschijnlijk niks aan kabels of wifi aan te leggen dus dat scheelt weer in de portemonnee, kan dat geld weer besteedt worden voor de modelspoorbaan!  :P
Van de week maar eens het gedeelte opmeten wat de modelspoorbaan gaat worden, de baan zal L vormig zijn.... ben reuze benieuwd!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Hierbij geef ik alvast de afmetingen van de vrije beschikbare ruimte welke ik wil gaan gebruiken voor de modelspoorbaan
Lengte 'lange poot': 3 meter
Lengte 'korte poot': 3 meter 30
Breedte van de baan: 1 meter

Ik denk dat ik hier best een fraaie baan van zou kunnen gaan maken!
Wat dan ongetwijfeld binnenkort zal volgen is het baanplan.
Aangezien het thema zijlijn is, zal het geen bijzonder groot station worden, maar wel een doorgaand station, bestaande uit 3 sporen en een 4e doodlopend spoor voor de goederenloods.

Het BW kent een 3 sporige aansluiting naar een 2 sporige locloods en 1 spoor naar de kolenbunker middels nog te bouwen draaischijf.
Indien de ruimte het toelaat zal er 1 wachtspoor komen voor de locomotieven.... Dus even voor de goede orde: het BW bevat 3 sporen en wordt aangesloten middels de draaischijf en 1 "doorgaand" spoor welke vertakt wordt met wissels voor het station

Aan weerszijden van de baan zal een tunnel zijn om de treinen naar het ondergelegen schaduwstation te brengen. Het schaduwstation zal zo opgezet worden dat de treinen er aan weerszijden uit kunnen komen en dat er dus zo min mogelijk rondjes gereden zullen worden.
Ik ga, als ik in de loop van de week wat meer heb ingericht eens kijken naar het sporenplan om op de grond te bouwen....

Tot in de pruimentijd & welterusten!

Gegroet;

The MaSt
Marten


EDIT: BW omschrijving iets verduidelijkt

Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Marten,
voordat je helemaal los gaat, probeer in segmenten te gaan plannen/bouwen.
Zo kun je de reeds gebouwde delen meenemen bij een volgende verhuizing.

John
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....

Met die afmetingen moet zeker iets moois te maken zijn, Marten !

Het idee van John is het overwegen zeker waard !
Persoonlijk zou ik je adviseren, om eerst een eenvoudige(r) baan te bouwen om meer ervaring(en) op te doen.
Als je niet alles vastplakt, kun je bijna alles hergebruiken.

Als ik nu lees, wat je wil maken, zou het wel eens ( voorlopig althans ) te hoog gegrepen kunnen zijn.
Ik denk maar - met de beste bedoelingen - met je mee  ;)

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Marten

Gefeliciteerd met de nieuwe woning het 
Het idee van Tony zou ik persoonlijk ook aanraden en lekker klein beginnen om,
ervaring op te doen en dan rustig uitbreiden naar iets moois .

Gr Alex 0850
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
@ John: ik was zeker van plan in modules te bouwen en stapsgewijs. Dit staat enkele reacties (no 872) terug op deze pagina, hoe ik het in gedachten had.
Ik citeer even:

Citaat van: The MaSt op dinsdag 26 september 2017, 02:52:59

Voorlopig zal ik mij in eerste instantie bezighouden met deel 1 en deel 2, ik kan alvast melden dat ik niet voor de gastendag zal beginnen, aangezien mijn diorama nog benodigd is op 10 en 11 november in Dronten.

Ik denk trouwens dat ik de winter prima door zal komen  :)


Deel 1 en 2 bevatten dus het BW waar ik nu mee bezig ben en een eerste deel van het station. Uiteraard ga ik nog niks vastlijmen om in de toekomst nog lekker te kunnen schuiven  8)

@ Tony: Dat denk ik ook, zie bovenstaande reactie op John voor de uitleg omtrent "eenvoudige(r)" baan

@Alex: Bedankt! Ook voor u: zie bovenstaande reactie op John voor hoe ik te werk wil gaan


Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Hoi allen,

Hierbij alvast een eerste indicatie van mijn plannen, dit is NIET op schaal, maar slechts een indicatie louter gebaseerd op wat ik wil gaan bouwen.
Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen ga ik de baan in delen bouwen, te beginnen met "deel 1" en "deel 2", wat enige reacties hierboven beschreven staat.

Ik hoop dat ik bij jullie alvast een beetje een beeld kan schetsen van wat ik ongevéér wil gaan doen!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Hoi Marten,

Je eerste start is er.
I wil je voorstellen om de hoek iets aan te passen.
Het wordt m.i. lastig om daar een BW te plaatsen en de bocht te kunnen maken.
In het bijgaande plaatje zie je hoe ik het op zou lossen.
Kijk er naar en denk er over na.

Henk
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, de afmetingen....
Hoi Henk, bedankt hiervoor.
Ik ga een vloerbaan leggen hier, eens kijken hoe dat bevalt. Ga niet rijden, enkel een beetje "spelen" met de mogelijkheden.
Alle dozen effe aan de kant en gaan met die banaan!
Straks zal er wel een foto update volgen.

Aangezien mijn maandelijkse modelspoorbijeenkomst is verplaatst naar morgen is dit wel een mooie avondvulling  :)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, eerste paintfull opzet
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, eerste paintfull opzet
Beste vrienden,

Momenteel heb ik langs mijn muur, lijnrecht tegenover mijn bank wat rails neergelegd; omdat het te donker is voor goede kwalitatieve foto's heb ik mijn plan even gepaint in Paint.
Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden, het ziet er een beetje eentonig uit eigenlijk...
Wat zouden jullie bouwen op een L vorm van 3 bij 3.30 en 1 meter breedte, wat niet té standaard is, niet téveel rails bevat, dus waar je echt het idee krijgt, het landschap was eerst en TOEN de trein....

Ik hoor graag of jullie mij weer willen en kunnen helpen, ik dank jullie alvast!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, eerste paintfull opzet
Citaat van: The MaSt op woensdag 04 oktober 2017, 21:28:07

Wat zouden jullie bouwen op een L vorm van 3 bij 3.30 en 1 meter breedte, wat niet té standaard is, niet téveel rails bevat, dus waar je echt het idee krijgt, het landschap was eerst en TOEN de trein....


Ja, dat zat er in dat die vraag zou komen. :D

Maar je begint verkeerd met een hoop rails op de vloer te plempen. Ga eens nadenken over wat je eigenlijk wil want met bovenstaand kun je niks. Behalve natuurlijk dat de wintrack en anyrail goeroes zich er op storten met hun spagetti ontwerpen.

Kijk eens voor wat inspiratie:






Alle plaatjes Karst Drenth.

Bovenstaand is te groot voor jouw ruimte maar het gaat om het idee. Bouwen in modules, weinig rail, enkelsporig, simpel thema: locomotief depot (sommigen noemen dat een BW) en 2 stationnetjes in L-vorm. Geen schaduwstations, klimspiralen of wat dan ook. Eindeloos rijplezier met wat treintjes of lokjes. En al helemaal geen meter breed.........

Gr, Ben.
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, eerste paintfull opzet
 @citaat

Top Ben, helemaal mijn idee!

Lastig vind ik altijd om in deze beperkte maten te blijven denken... Al snel kruipt het bloed weer waar het niet gaan kan, wil je een grotere stomer met 5 wagons erachter door het landschap zien rijden. Dan heb je ook weer een groter station nodig, anders is het ook geen porum. Enz..
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, eerste paintfull opzet

Hoi Marten,

Zo'n grote stomer met 5 wagens hoeft niet noodzakelijk op je station te passen, hij kan er ook gewoon doorheen rijden.
En als je dan daarop uitgekeken bent, koppel je 3 wagens af en dan past het wel  ;) (Vergeet niet, dat er ook heel korte treinen zijn)
Wat ik ( en Ben ook ) bedoel is, dat je op een beperkte ruimte niet teveel moet willen.
Mag wel, maar dan krijg je echt wat heel anders. Kwestie van keuzes maken.

Aan spiralen en schaduwstations zou ik me nog niet wagen als ik jou was.
Aan iets eenvoudigers zit al meer dan genoeg werk !

Ik heb een schets voor je gemaakt met 2 keerlussen, voor als je niet telkens op het eind van de baan om wilt zetten..
Kun je ook in segmenten/modules opdelen.
En twee foto's van mijn onderbaan; daar gebruik ik ook zo'n keerlus. Het achterste spoor is onzichtbaar, maar wel bereikbaar en het zichtbare stuk is mijn paradebaan.
Het stuk baan wat je ziet heeft me in totaal een half jaar werk gekost.

Maak het je niet te moeilijk en niet alles wat je hebt moet op de baan.

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, eerste paintfull opzet
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; De verhuizing zit er op, eerste paintfull opzet
Hallo allen, hier maar even een reactie van mijn kant:

@Ben: Superidee dit! Hier kan ik zéker veel inspiratie uithalen! Heerlijk!
@Laenderbahn027: Héél herkenbaar  :P
@ Tony: Inderdaad, gewoon een beetje 'spelen' en als de baan bevalt, in de toekomst, dus over heel wat jaartjes denk ik wel zo, uitbreiden.
Mijn ogen zijn eindelijk geopend, waarom moeilijk doen en me eigen in teveel bochten wringen als het ook eenvoudiger kan en dan óók nog eens leuk is!
Ik ben zo eigenwijs..........  O:-D >:-D

Vanavond modelspoorgroep, morgen niks, dus dan kan ik er eens rustig naar kijken en denken en denken en denken en denken

Nogmaals: super bedankt voor het openen van mijn ogen, jullie gaan het zien / lezen.


Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; op zoek naar een airbrush set
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; op zoek naar een airbrush set
Hallo spoorders!

Ondertussen nadert mijn modelspoordiorama bijna de voltooiing.
Als volgende project wil ik mij gaan bezigen met wheateren via de airbrush.
Ik heb héél weinig ervaring met airbrush, maar ik wil hier graag een begin mee maken.
Welke eenvoudige maar toch wel goede airbrush set raden jullie aan om mee te beginnen?
En welke verf kan ik het beste gebruiken? En de mengverhoudingen, hoe verhouden die zich het beste voor optimaal resultaat?

Ik hoor graag van jullie, wat jullie adviseren.
Alvast bedankt!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; op zoek naar een airbrush set
Eerst maar eens beginnen met andere dingen dan de airbrush :) Je kan ook heel goed verouderen met poeders / pigmenten ;) Dat zou mijn advies zijn. Dan kan je rustig experimenteren tegen hele lage kosten.

Groet Ronald.
Re: Analoge Märklin M rail baan; op zoek naar een airbrush set
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; op zoek naar een airbrush set

Ik sluit me helemaal aan bij Ronald, Marten.

Daarnaast kun je je beter richten op je baan, dat is al een hele kluif .
Voor een pruimenpit een boompje is,
zijn er heel wat pruimentijden voorbij  :P

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan; op zoek naar een airbrush set
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; op zoek naar een airbrush set
Hoihoi,

Bedankt voor de tips, maar waar het mij vooral om gaat is het fixeren van die poeders. Dat moet je toch ook doen met een airbrush, anders veeg je alles er volgens mij af als je dat met een kwast doet of gewoon laat zitten......

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; op zoek naar een airbrush set
Marten

Ik geef een demo op de gastendag, als je wil kan je eens proberen met mijn airbrush.

Breng ook mijn pigmentpoeders mee, en die kan je en mag je eens uitproberen.
Geloof me airbrush is moelijker dan je denkt het reinigen onderhoud hoort daar ook bij, als je ooit wil beginnen start dan met en redlijdelijke compressor en spuit ja dan ben je naar de 200 euro aan het gaan of is het maar om eens wat te doen en daarna niet meer kan je een simpel beginsetje kopen van Revell en verf vind ik Vallejo AIR goed is kant en klaar niet mengen en doen maar het reinigen en poetsen doe je best met een cleaner dat ruikt wel beetje.