Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Ik zit vol verrassing (of verbazing) te kijken naar je ontwikkelingen. Bouwen, afbreken, bijbouwen, verhuizen of niet... Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen Martijn!

EDIT: reactie #2000! Op naar de volgende 2000  :) :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Dankjewel en gefeliciteerd met de 2000e post in dit topic! :smile:

De zolder van het nieuwe huis gaat mijn domein worden en ik heb er zin in om daar iets moois te gaan bouwen :thumbup:
Eind juni krijgen we de sleutel. Eén van de eerste dingen die we zullen gaan doen is het isoleren en afwerken van de zolder. Spannend! :biggrin:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Martijn

Veel succes en plezier met het afwerken van je zolder, en maak er een mooie treinkamer van.  :)




Groeten

Peter
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
dat is mooi martijn, succes.
doe rustig aan, tegen die tijd zullen er hier wel weer updates verschijnen (hoop ik!!)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Martijn sucsez straks met de afwerking van de "Modelspoorzolder". :arrow: :thumbup:
In die fase zit ik nu, van twee zolderkamers word er nu een "modelspoorkamer" van gemaakt.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Hallo allemaal!

Het is gelukt: ik ben verhuisd! :smile:

Er wordt hard gewerkt aan het geschikt maken van de zolder van het nieuwe huis voor de modelbaan. De verwarmingsketel is verplaatst, er is een radiator geplaatst en aangezien er water en een afvoer aanwezig is heb ik ook een gootsteentje aan laten leggen. Altijd handig bij sceneryknutselwerk :wink: Er is een tweede dakraam gemaakt voor extra licht en ventilatie en vorige week is het isoleren van het dak afgerond. Dat moet nog wel geschilderd worden en er moet ook nog iets op de vloer komen. Ook aan elektra en verlichting moet nog e.e.a. gedaan worden maar de nieuwe treinkamer is onderweg! :thumbup:

Ik heb ondertussen nog één update liggen met de allerlaatste foto's uit het oude huis. Die post ik waarschijnlijk later deze week.

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Proficiat met je nieuwe huis! Na al die jaren ;).

Uiteraard ook benieuwd naar je nieuwe verslag van het oude huis, en de komende van het nieuwe!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Gefeliciteerd Martijn met je verhuizing. :thumbup: :thumbup:
Kom maar op met de laatste foto's uit je oude huis maar vooral met de foto's van je nieuwe zolder. :) 
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
-Martijn:
Proficiat met je nieuwe woning,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Hééé Martijn.
Dat is weer prachtig nieuws! :thumbup:
En ondertussen ook alweer (bijna) zo ver dat de zolder voor de treinen ingericht kan worden.

Veel plezier en succes en ik ben zeker benieuwd wat voor moois je ons weer gaat laten zien.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Leuk nieuws. Veel plezier in je nieuwe huis met hopelijk weer vele modelspooravonturen en mooie scenrey verslagen :thumbup: :thumbup:  :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Hoi Martijn, leuk dat je nu bijna kunt beginnen. :arrow: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2016: De Overkant)
Hallo Martijn,

Leuk voor je dat je bent begonnen aan de nieuwe treinkamer in jullie nieuwe huis, we kunnen niet wachten op de foto's van je nieuwe treinkamer.

Gr.
Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2016: De Overkant)
Hallo Martijn,

Nieuw huis nieuwe start van de modelbaan. :thumbup: :thumbup:

Alleen jammer dat diverse foto's niet meer zichtbaar zijn.
O.a. in post 2000.

M.vr.gr. Erwin
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2016: De Overkant)
 :offtopic:
Dat is een post van iemand anders, namelijk 1200blauw.
Is me al meer opgevallen, hij is ook al een poosje niet meer actief.

Groeten,
Ton.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2016: De Overkant)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2016: De Overkant)
Hoi Martijn,

Fijn dat de verhuizing erop zit, wat een werk he.
Slim om gelijk de isolatie op zolder aan te pakken, je wilt toch niet in de kou zitten.
Ik kijk uit naar de foto,s.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2016: De Overkant)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2016: De Overkant)
Citaat van: ikke650 op vrijdag 23 september 2016, 14:10:02
Alleen jammer dat diverse foto's niet meer zichtbaar zijn.
O.a. in post 2000.

M.vr.gr. Erwin

Hallo Erwin,

De bijna 1700 foto's die ik geplaatst heb in dit topic zijn als het goed is allemaal nog te zien :smile:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Hallo Allemaal,

Lang hebben we gezocht naar een leuk huis voor mij en mijn vriendin en uiteindelijk hebben we dat gevonden in Warnsveld. Een sfeervol en karakteristiek huis uit 1924, compleet met schuifdeuren, glas-in-lood en een granito vloer in de gang. Zoals gezegd wordt zolder mijn domein en (dus) ingericht als treinkamer.

Eerst moest er wel nog "even" verhuisd worden. Het verkopen van twee huizen en het kopen van een nieuw is een ingewikkeld proces, en daar komt nog een dubbele verhuizing bij. Daar zijn we enorm druk mee geweest, vandaar dat ik weinig op het forum te vinden ben geweest. Wat een werk was dat! :eek:

Deze update gaat over het laatste beetje modelbaan dat nog aanwezig was: de 'Analoge Speeltuin'. Vaste lezers van dit topic weten wel wat ik bedoel :smile: We waren zelfs voorzichtig weer wat aan het knutselen gegaan aan "De Overkant". Beide delen zijn in hun geheel meeverhuisd en zullen ergens in de nieuwe baan geïntegreerd gaan worden.

Om te beginnen nog wat foto's van de laatste stand van zaken, genomen op een dag dat het zonnetje op de modelbaan scheen.


Het plukje bomen op de achtergrond is "De Overkant", waar de volkstuintjes worden aangelegd.










De barbeque op de camping is nog steeds gaande :wink:


Overzichtsfoto. Dit gaat dus in zijn geheel mee, van de locloods totaan de brug onderin beeld.












Okee, genoeg gemijmerd :biggrin: Aan het werk!
Dit stuk modelbaan leent zich goed om in zijn geheel mee te nemen. Technisch en elektrisch is het emplacement helemaal zelfstandig en kent het zijn eigen bediening. Op een paar dingen na zit alle scenery vast, dus ik hoef niet bang te zijn dat er zaken afkukelen onderweg. De bedrading aan de onderzijde is zodanig aangelegd dat deze strak tegen de onderkant van de plaat aan zit en nergens onder de balken die de plaat dragen doorloopt.


Stap één is het inpakken van het materieel dat nog op het baantje aanwezig is.


Alleen de 2417 en enkele werkwagens blijven achter.


Daarna gaan alle losse onderdelen van de baan af. Zoals je ziet, is dat niet heel veel - de rest zit vast.


Het bedieningspaneel is bewust zo geconstrueerd dat het eenvoudig te verwijderen is. Trek alle stekkertjes los, draai er een paar schroeven uit en het plankje met de trafo en de bediening van de wissels kan eenvoudig afgenomen worden.


Alles eraf, op de werktrein na.


Omdat de camping later tegen dit stuk baan aan is gezet (die maakte oorspronkelijk deel uit van de gedemonteerde hoofdbaan) waren enkele extra verstevigingen nodig. De camping rustte namelijk deels op twee poten (waaronder die links in beeld) die gedemonteerd moesten worden om het geheel te kunnen verplaatsen.


Eén van die poten zit vast met een schroef die schuil gaat onder de "grond" rondom de barbeque. Hier is de schroef inmiddels uitgegraven.


En hier gaat-ie eruit.


Alle voorbereidingen zijn getroffen om de tafel los te kunnen halen. De 2417 maakt zich met de werktrein uit de voeten naar de Overkant.


Vervolgens kon de bedrading naar de voeding losgehaald worden...


...evenals de rails op de brug.


Tot slot ging de brug eruit, waarna alleen de poten en de schroeven in de muur nog restten.


Het idee was om een soort beschermende omkisting te maken, in de vorm van een plaat aan de onderkant en een plaat aan de bovenkant. Dit is de onderplaat.


En hop :smile:
Het was even een uitdaging om het geheel van de muur los te krijgen bij de locloods (dat stuk waar nu nog sceneryplaten op de muur geplakt zitten). Daar zat namelijk ballast tegen de muur aan en de latex maakte dat ik dat met een stanleymes moest lossnijden... Behalve dat ging deze stap makkelijker dan verwacht :thumbup:


Daarna heb ik enkele paaltjes op maat gezaagd en op de onderplaat gezet. Ze zitten niet alleen aan de onderplaat vast, maar met lange schroeven ook aan het frame van de baan. Het is daardoor een stuk steviger dan het hier misschien lijkt :wink:


Vervolgens kon de bovenplaat erop gemonteerd worden.


Daarmee is de scenery netjes beschermd en konden zelfs de grote bomen gewoon bijven staan.


Omdat alle overgebleven scenery vast zit, kan het geheel zelfs op zijn kant geplaatst worden. Sterker nog: als ik 'm bij het middelste balkje pak, kan ik hem met één hand verplaatsen en is-ie nog in balans ook. Al is dat laatste wel toeval, moet ik toegeven :mrgreen:
De twee extra plaatjes zijn ter bescherming van kwetsbare onderdelen, namelijk de AKI en de scenery rondom de stationskiosk.


Acido zou Acido niet zijn als er niet tot op het allerlaatste moment gereden zou kunnen worden :wink:


Desondanks moet nu ook de allerlaatste loc er echt aan geloven... :neutral:


Nou, wat rest er dan nog? Naast het kleine plaatje waarop de volkstuinen komen is er nog de verlenging die ik langs het hoofdeinde van het bed heb gemaakt. Rails eraf, voorplaat eraf...


...en de rest.


Dit is werkelijk het kleinste modelbaantje dat ik ooit heb gehad :biggrin: Ook dit plaatje zou in zijn geheel meegaan na losgeschroefd te zijn van de muur. En daarmee is officieel een einde gekomen aan een modelbaan waarvoor ik bijna tien jaar (en 41 topicpagina's, ruim 2000 posts en meer dan 1700 foto's) geleden de eerste balk heb gelegd :cry:


Maar! Niet getreurd, we gaan zeker weer bouwen :smile:

Zoals gemeld wordt hard gewerkt aan de zolder. Hieronder de stand van zaken:





Kortom: wordt vervolgd!

Martijn :cool:









Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Martijn,

Het is lekker wakker worden met je update. :)
Het verwijderen van je modulebaan is prachtig in beeld gebracht. :thumbup:
De bekisting om je module is simpel mar heel effectief en zoals je al schreef makkelijk te dragen.

En dan je zolder die ziet er prachtig uit waar jij maar ik denk ook wij de kijkers veel plezier van gaan beleven.
Succes met het inrichten van de nieuwe woning en met het gereed maken van de zolder. :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Martijn,

Dat heb je wel mooi gemaakt die bak rond je baan, zo kan je die zonder veel problemen verhuizen  ;)

Je zolder dat word ook een heel paradijs, als je die klaar hebt om verder te doen aan je treintafel.  :P
Veel succes en plezier met het inrichten van alles  :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
dat ziet er uit als een leuke hobby ruimte de zolder, veel plezier in je nieuwe huis en hopelijk lezen we over niet al te lange tijd weer het begin van nieuwe modelspoor avonturen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Hallo Martijn,

Ik wil jullie feliciteren met jullie nieuwe woning.
Leuk om te zien de reportage van de demontage van je oude baan, wat slim van je om een soort kist te maken zodat je niet alles eraf moest halen.  :thumbup:

Dan je nieuwe zolder, je pakt deze goed aan. Dat gaat zeker een mooie treinzolder worden. Veel succes ermee en leuk dat je dat deelt met ons.

Groeten Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Dank voor de felicitaties iedereen :smile: We zijn erg blij met ons huisje :biggrin:

Vanavond bezig geweest met het aanleggen van elektra, waaronder het maken van een hotelschakeling zodat ik niet steeds naar beneden hoef om het licht op zolder aan of uit te doen :idea: Leuk knutselen met draad, buizen en potjes :smile:

De gipsplaten zijn behandeld met voorstrijk en kunnen dus binnenkort geverfd worden. Het wordt waarschijnlijk een heel lichte kleur blauw (tegen wit aan), voor een neutrale achtergrond bij het maken van foto's. Ondertussen zijn we ons aan het oriënteren op wat er op de vloer moet komen en ben ik voorzichtig aan het nadenken over een railplan.

Het railplan kent nog wel een paar uitdagingen... :confused: Om de grootste even te noemen:

De trap zit in het midden dus ik wil rondom, langs de wanden, iets aanleggen. Alleen, er zitten ook nog een CV-ketel en een gootsteen waar ik niet zomaar voorlangs kan.

Er moet dus ergens "overgestoken" worden (twee keer zelfs, van buiten naar binnen en weer terug) en dat betekent een brug of iets dergelijks, liefst uitneembaar. Maar waar precies en hoe...?

Een andere leuke uitdaging: Ik heb een complete eersteklas bank uit de 765 (mat'54), momenteel opgeslagen, en die moet ook een plekje krijgen. Daar wil ik met (dubbel)spoor achterlangs, want voorlangs is natuurlijk geen optie. Dat gaat nog wel even puzzelen worden want de bank kan eigenlijk maar op één plaats gemonteerd worden en daar zit een schoorsteen in de weg voor de sporen die er achterlangs moeten :razz:


De bank in mijn vorige vorige huis, waar hij elf jaar geleden voor het laatst gedemonteerd werd. Gelukkig heb ik vastgelegd hoe, want het is echt een bouwpakket.

Zo'n bank is heel lastig in te passen in een ruimte met schuine wanden, omdat-ie eigenlijk in een (specifieke) hoek gemonteerd moet worden. In dit geval met de rugleuning en de rechterzijde tegen een wand. Alleen de linkerkant steunt op de vloer. Ik zal dus iets van een schot moeten maken, waartegen de bank opgebouwd kan worden.

Verder moet natuurlijk de Analoge Speeltuin ergens ingepast worden. Ik heb 'm niet voor niets meeverhuisd :wink:

Het ding is alleen ruim twee meter lang, dus dat wordt ook nog een uitdaging.

Voor al deze 'problemen' ontstaan vanzelf wel oplossingen in mijn hoofd, maar dat heeft wel even tijd nodig. Ik zal eerst over dat soort basale dingen moeten nadenken voordat ik ook maar iets kan gaan ontwerpen qua layout voor de rails. Een ontwerp-railplan zal dus nog even op zich laten wachten...

Martijn :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Wow wat een update Martijn. En wat een berg uitdagingen ligt er op je te w8en.
Het afbouwen is erg leuk vastgelegd. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En die zolder gaat het helemaal worden, neem er rustig de tijd, zoals je zelf al zei.
Sucsez :arrow: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Succes ermee, we zien het t.z.t. wel verschijnen op het forum
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Martijn

Dit gaat helemaal goed komen, je hebt een prachtige zolder voor je hobby gaat mooi zijn.  :P
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Hi Martijn,

Leuk dat je nu een "eigen" zolder hebt, ben benieuwd wat je gaat bouwen blijf je dus volgen.

groet
Harald
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Hoi Martijn,

Ik kijk altijd vol bewondering naar je draadje hoe je het uitlegt,
en weer opnieuw gaat beginnen.
Laat die zolder maar komen vol met treintjes romantiek.

Mvg Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
De schuine wanden zijn ondertussen geschilderd in een lichte kleur blauw. De muren moeten nog wit gesausd worden en volgende week donderdag wordt de vloerbedekking gelegd.

De hotelschakeling voor het licht op zolder is ook gerealiseerd, al ging dat niet zonder slag of stoot... :wink:

Als de vloerbedekking er eenmaal in ligt kunnen we spullen van de volgestouwde logeerkamer naar boven gaan verplaatsen, zodat we op de eerste etage wat bewegingsruimte krijgen en we de logeerkamer in gebruik kunnen nemen. Het project Zolder gaat dan even op pauze, dus het zal nog even duren voordat er gebouwd gaat worden. Die tijd kan ik mooi gebruiken om aan een railplan te werken :smile:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
dat zijn leuke stappen die je maakt. veel succes de komende tijd en we lezen weleens de voortgangen in de modelspoor ;) .
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 26-09-2016: Verhuizen)
Dag Martijn.

Citaat van: Acido op woensdag 12 oktober 2016, 18:45:50
Die tijd kan ik mooi gebruiken om aan een railplan te werken :smile:

Daar begint de voorpret: flarden scenery vliegen door je gedachte bij het ontwerpen,
stil wegdromen of op de meest vreemde momenten een briljant idee krijgen ... :roll:
Veel genot en wijsheid daarbij toegewenst :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Hallo allemaal :smile:

De voorbereidingen voor de treinzolder schieten lekker op en ik heb bijna het punt bereikt dat ik weer wat modelbaan kan gaan knutselen. Maar: eerst even een update van de werkzaamheden aan de zolder! :smile:

Toen we het huis kochten was deze ruw en onafgewerkt. Ongeveer de helft van de vloer was bedekt met stokoud zeil en het dak was niet geïsoleerd (je keek tegen het dakbeschot aan). Er was geen verwarming, slechts twee stopcontacten (voor de CV-ketel) en één peertje als verlichting wat alleen op de overloop aan of uit gedaan kon worden. De muren en de trap zagen eruit alsof ze sinds 1924 niet meer geschilderd waren. Kortom: een echte stoffige bergzolder en zeker geen hobbykamer :confused:

Er is een boel veranderd sindsdien! Aan het eind van de vorige update is te zien dat het dak nu geïsoleerd is en netjes afgewerkt met gipsplaten. De hanenbalk is een stuk hoger geplaatst zodat ik er gewoon onderdoor kan lopen en er is een tweede dakraam geplaatst.

We pakken - letterlijk - de draad weer op bij het aanleggen van elektra :idea: :wink:


Voor de CV-ketel is enkele jaren geleden een aparte groep aangelegd. Het oude stopcontact is er ook nog, maar dat zit op de groep waar ook de complete bovenverdieping op zit. Ik heb besloten om voor de modelbaan de groep te gebruiken waar alleen de CV-ketel op zit. Omdat ik de ketel naar de andere kant van de zolder heb laten verplaatsen, moest er een nieuw stopcontact voor de ketel aangelegd worden. Dat zien we op deze foto.


Om veilig aan elektra voor de baan te kunnen werken zonder de ketel uit te hoeven schakelen, heb ik na de aftakking voor de ketel een mooie dikke lastschakelaar ingebouwd. Zo kan ik de complete stroomvoorziening voor de modelbaan in één keer afschakelen. De hoofdverlichting van de zolder zit op een andere groep, dus ik zet mezelf daarmee niet (helemaal) in het donker.
Op zich is zo'n zware schakelaar als dit niet echt nodig voor dit doel, maar ik vind het gewoon leuk :wink:


De eerste elektra-knutsel is klaar. De schakelaar zit erin en de ketel zit nu op zijn eigen groep. De pijp die naar boven loopt, loopt achter de isolatie langs naar de andere kant van de zolder, waar aanvankelijk de ketel zat. Dat stopcontact kan ik prima hergebruiken voor de modelbaan of verlichting in die hoek.

Omdat ik daar warm water, koud water én een afvoer tot mijn beschikking had, heb ik een gootsteentje laten plaatsen. Erg handig! :smile:


Hier ben ik bezig met de aanleg van een hotelschakeling voor de hoofdverlichting, zodat ik die ook boven aan en uit kan doen. De schakelaar daarvoor komt op de schuine balk. Omdat hier nog metalen pijp zat, heb ik het hele stuk vervangen.

Het aanleggen van de hotelschakeling was nog een hele toer. Niet dat dat zo moeilijk is als je eenmaal begrijpt hoe een hotelschakeling in elkaar zit, maar omdat het niet eenvoudig was om de extra schakeldraad van hier naar de schakelaar op de overloop te krijgen... Ik moest een creatieve route bedenken omdat sommige pijpen op de eerste etage met zes of zeven draden al helemaal vol zaten. Het is uiteindelijk gelukt door op een andere plek door de vloer te gaan, zodat ik uitkwam in een andere kamer, waar de pijpen minder vol zijn.

Op deze foto is ook de radiator te zien die ik heb laten plaatsen. Samen met de isolatie zorgt deze ervoor dat het nu altijd aangenaam is op zolder. Koude vingertjes kun je niet gebruiken bij het uitoefenen van de modelspoorhobby! :razz:


De verlichting is geïnstalleerd. Volgende stap: schilderen! De schuine wanden zijn eerst met voorstrijk behandeld omdat die gipsplaten de verf enorm opzuigen. Daarna zijn er twee lagen 'luchtblauwe' muurverf op gegaan. Celadon Blauw is de officiële naam van de kleur en het idee is hiermee een beetje natuurlijke achtergrond te creëren voor als er foto's van de modelbaan worden gemaakt.


Na het schilderen was het tijd om wat aan de vloer te doen. De vloer bestaat uit één laag planken. Op de eerste etage kijk je dus tegen de onderkant van de planken aan waar je op zolder op loopt. Enige geluidsisolatie is hier dus wel op zijn plaats... :wink:
Deze mannen hebben in twee uur tijd de hele zolder voorzien van een ondervloer en lekker dik vinyl van goede kwaliteit.


En dat hebben ze keurig gedaan! :thumbup:


Het is zwaar spul, ik had het ze niet na gedaan... :wink:


Gedurende deze werkzaamheden diende de logeerkamer als opslag. Nu het schilderwerk klaar was en de vloer erin lag konden we eindelijk de logeerkamer ontruimen en in gebruik nemen. Een flink deel van de dozen die daar stonden, inclusief alle dozen met modelbaanspullen, konden naar boven verhuizen. De zolder zal namelijk ook als opslag moeten gaan dienen; uiteindelijk zullen al deze spullen onder de treintafel opgeborgen moeten worden. Dat is wel iets waar ik bij de bouw rekening mee moet houden maar dat komt wel goed. Gordijntjes ervoor, zie je straks niks meer van :wink:

Alles wat aan de rechterkant ligt, is modelbaanspul. Dat grote houten ding is de Analoge Speeltuin, die als één geheel meeverhuisd is.


Aan de andere kant is mijn oude bureau opgebouwd. Dit is stevig kantoormeubilair waar je probleemloos op kunt staan. Het is eigenlijk geen bureau maar een tafel; met 1 bij 2 meter is-ie lekker ruim. De wand erachter is inmiddels voor een deel schilderd. Omdat de wand erg ruw en oneffen is, is dat een flinke klus.


Over schilderen gesproken: hier mag ook wel wat aan gebeuren. Ik vermoed dat het oker en bruin nog stamt van de oplevering van het huis, in 1924. Leuk, maar het zag er niet uit, dus tijd voor frisse kleurtjes. Hier is de boel inmiddels geschuurd. De schrootjeswand is zo goed en zo kwaad als dat ging vlak gemaakt en ik heb talloze kieren in en om de trap gedicht (zie de foto hieronder).


De wanden worden dezelfde kleur blauw als het dak, 'luchtblauw'.


Al het houtwerk, met uitzondering van de traptreden, wordt 'bosgroen'.


Uiteraard zijn hier meerdere lagen groen op gegaan, op de meeste plekken zelfs drie.
Op de voorgrond is te zien dat ik een klein stukje vloeroppervlak gewonnen heb door een deel van het trapgat in te polderen.


De traptreden worden ballastgrijs.


Met een blauwe lucht, groene randen en grijze achtergrond wordt het met een beetje fantasie een spoorbaan, alleen de rails ontbreken nog. Waarschijnlijk ga ik die er ooit nog op schilderen, maar ik moet nog even bedenken hoe :razz:


De volgende fase qua elektra: een stopcontact bij het bureau en een aansluiting voor een lamp boven de gootsteen.


Daar is deze fraaie, zware koperen lamp geplaatst, die ik voor Kerst van mijn lief gekregen heb :biggrin: :favorite:


Het volgende onderdeel van de inrichting wordt de treinbank. Deze heeft opgebouwd gestaan in de woning waar ik woonde vóór de flat in Bussum, maar heeft daarna elf jaar in opslag gelegen op de zolder van het stationsgebouw van Enkhuizen. Op 30 december zijn wij daarheen afgereisd om de gedemonteerde bank op te halen.


Na 40 jaar in een Hondekop, zes jaar in een woonkamer en elf jaar in opslag was het ding wel aan een grondige reizigingsbeurt toe. Mijn vriendin heeft met baking soda wonderen verricht op de bekleding!


Ondertussen was ik op de achtergrond bezig met het installeren van opbergplanken voor het scenerymateriaal en zo.
Hier is ook te zien dat de elektra weer een stukje uitgebreid is. De aansluiting voor de koperen lamp boven de gootsteen heeft een schakelaar gekregen. Aan de lamp zat namelijk een gewoon snoertje met een stekker en een snoerschakelaar en ik vind het mooier om hem echt op het pijpjesnetwerk aan te sluiten. Dus: snoertje eraf en pijpje met schakelaar eraan. De andere helft van die schakelaar is om een lamp te schakelen die aan het plafond, boven het bureau moet komen. Daarvoor is ook al een afsplitsing gemaakt: het pijpje dat recht omhoog loopt langs de planken.


Als nieuw! :mrgreen:


De planken zijn ook klaar. Het begint steeds meer ergens op te lijken :smile:


Daar moet-ie ongeveer gaan komen. De bank is overigens afkomstig uit treinstel 765. Het frame, het houtwerk en de toebehoren zoals het bagagerek dateren uit 1959. De bekleding is waarschijnlijk uit 1977, het jaar waarin het stel werd omgebouwd tot coach-stel 1765.


Als laatste moest echter het frame nog schoongemaakt worden. Het originele vuil uit de tijd dat de bank in de 765 heeft gezeten zat er nog op en de plekken waar de schoonmakers niet bij konden waren letterlijk zwart. Dat was dus nog even flink schrobben :wink: Na het schoonmaken kan de bank opgebouwd worden tegen een houten plaat.

Hoe dat in zijn werk gaat, zien jullie in detail in de volgende update! :mrgreen:

Wordt vervolgd,

Martijn :cool:



Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
-Martijn:
Fraai verslag van de upgrade van je zolder ruimte, mooie grote plek om te knutselen,  :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Hi Martijn,

Leuke ruimte en handig om water bij de hand te hebben voor eventueel een waterrad op je baan  >:-D

Groet
Harald
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Hoi Martijn,

Leuk dit verslag te lezen. Heel veel succes daar! Is dat ook in Bussum? Ik kom daar nog regelmatig. Helaas niet meer bij Den Uyl (ik denk dat jij ook wel weet waarom, ach jammer toch......)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Hé Martijn, lekker gesetteld in je "nieuwe" huis?  :thumbup:
Lekker hè dat je nu weer aan een baan kan beginnen.
Je bent er qua modelspoor hobby toch al effies tussenuit geweest.
Leuke updates en zoals van jou gewend, met mooie verhalen aangevuld.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Mooie ruimte Martijn, ik ga jouw verrichtingen weer met veel plezier volgen !! de voorbereidingen zijn al weer top in elk geval  :thumbup:
Groet Robert
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Ha die Martijn.
Prachtig om de metamorfose van oude zolder naar nieuwe treinenruimte te kunnen volgen! :thumbup:
En nog mooier om je oude (en hele oude) treinspullen weer opnieuw in gebruik te kunnen nemen.
Een goede start is gemaakt om weer jaren treinplezier te kunnen beleven.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Martijn,

Met plezier naar de update van je zolder. :)
Meteen een heel ander gezicht zeg mooi hoor daar ga jij veel treinenplezier beleven. :P
Succes met de verdere dingen die gedaan moeten worden voordat je aan de baan gaat beginnen.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Hoi Martijn,

Wat een klus he zo,n zolder voorbereiden, maar je zit er nu warmpjes bij en dat is niet alleen belangrijk voor je vingers maar ook voor het materiaal.

Ach ik weet er alles van, zit hier in zo,n zelfde traject, dat moet net als bij jou eerst goed zijn voordat je iets aan de bouw van je toekomstige baan kunt doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Hallo Martijn,

Heb weer met veel plezier jou verslag van de ombouw van je zolder naar treinkamer gelezen.
Zoals we van jou gewend zijn heb je het weer grondig en doordacht aangepakt.
Je vrouw is mooie resultaten geboekt op de bank uit het treinstel en deze zal zeker prachtig tot zijn recht komen op je mooie zolder.

Gr.
Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Hi Martijn,

Leuk verslag van het begin van de wederopbouw van je baan.

Die last schakelaar lijk overbodig, maar ik heb bij mij min of meer hetzelfde gedaan door een serieschakelaar te gebruiken op zolder.
Voeding van de baan op de ene knop en verlichting op de andere knop.
Een stopcontact "permanent" gelaten en je kunt inderdaad alle kanten op.

Ik ga je uiteraard weer volgen.

Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Flinke sprongen gemaakt Martijn. We kijken vol spanning uit naar de wederbouw.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Citaat van: Haradigi op zaterdag 07 januari 2017, 23:09:19
Leuke ruimte en handig om water bij de hand te hebben voor eventueel een waterrad op je baan  >:-D
Dat ook ja, maar het is vooral handig voor het maken van scenery en het wassen van handjes :wink: En je hebt altijd wat te drinken.

Citaat van: Hans Biere op zaterdag 07 januari 2017, 23:16:56
Leuk dit verslag te lezen. Heel veel succes daar! Is dat ook in Bussum? Ik kom daar nog regelmatig. Helaas niet meer bij Den Uyl (ik denk dat jij ook wel weet waarom, ach jammer toch......)
Ha die Hans :smile: Ook nog steeds hier? Enne... nee, dat is niet in Bussum. Ik ben afgelopen zomer verhuisd naar Warnsveld, bij Zutphen. Den Uyl, daar kom ik al heel lang niet meer aangezien ze de hele treinenafdeling opgedoekt hebben. Helaas zit er in Zutphen geen Märklindealer, daarvoor moet ik naar Wentink in Arnhem of Bentink in Apeldoorn. Aangezien Bentink op een onmogelijke plek zit en Wentink op vijf minuten lopen van Arnhem Velperpoort denk ik dat ik wel weet wie mijn nieuwe hofleverancier wordt :wink:

Citaat van: Kappa op zondag 08 januari 2017, 00:00:14
Lekker hè dat je nu weer aan een baan kan beginnen.
Je bent er qua modelspoor hobby toch al effies tussenuit geweest.
Soms moet je even andere prioriteiten stellen maar zo'n pauze zorgt er wel voor dat ik er weer zin in heb :smile:

Citaat van: degeluidsman op zondag 08 januari 2017, 08:47:30
Ach ik weet er alles van, zit hier in zo,n zelfde traject, dat moet net als bij jou eerst goed zijn voordat je iets aan de bouw van je toekomstige baan kunt doen.
Van een goede voorbereiding ga je alleen maar veel plezier hebben! Er is alleen wel wat geduld voor nodig...

Citaat van: Marklindak op zondag 08 januari 2017, 11:34:44
Die last schakelaar lijk overbodig, maar ik heb bij mij min of meer hetzelfde gedaan door een serieschakelaar te gebruiken op zolder.
Voeding van de baan op de ene knop en verlichting op de andere knop.
Een stopcontact "permanent" gelaten en je kunt inderdaad alle kanten op.
Bij mijn vorige baan had ik ook een hoofdschakelaar voor de trafo's zodat ik de hele baan in één keer aan of uit kan zetten. Eentje voor de voor de hoofdbaan en eentje voor de Analoge Speeltuin. Dat waren gewone opbouwschakelaars en die gaan er nu ook weer komen, achter die dikke hoofdschakelaar dus. Die dient namelijk alleen om alles af te schakelen als ik aan elektra moet werken.

Voor de leut hier een paar fotootjes van hoe de zolder er uit zag bij de eerste bezichtiging:








Martijn :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
-Martijn:
Zag er uit als een echte zolder ( dumpplaats),  >:-D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Martijn

Zo jullie hebben hard gewerkt aan de zolder, ziet er echt allemaal heel mooi uit.  :thumbup: :thumbup:
Je kan lekker jaartjes verder, en zien jou treinen er wel lekker rondrijden.  :D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
dat ziet er goed uit.
man wat een ruimte heb jij daar, als dat bureau al 2 bij 1 meter is. als die aan beide kanten een halve meter groter was had je de grote van mijn baantje. wat moet jij straks lekker kunnen bouwen. :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Hey Martijn,

Leuk om te zien dat je weer verder gaat bouwen aan je baan! :)
Ziet er uit als een interessante ruimte die zolder, maar krijg je geen last van het schuinedak/trapgat (Gelet op bereikbaarheid e.d.)?

Overigens zit er in Zelhem ook een modelspoor winkel met een behoorlijk aanbod 3rail AC materiaal! :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Dag Martijn.

Mooie fotoreportage van de verbouwing en aanpassen voor de hobby van de zolder :thumbup:
Ik gebruik een 10A automaat als hoofdschakelaar, zodoende gelijk alles (selectief) beschermd tegen kortsluiting!
De gehele modelbouw-installatie, inclusief de service wandcontacdozen staat nooit onbeheerd ingeschakeld ;)
Vergeet trouwens geen rookmelder (of wellicht een koolmonoxidemelder i.v.m. de CV-ketel)
te plaatsen, volgens de geldende richtlijnen (minimaal 30cm van de nok)! Better save then sorry ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Als de rookmelder afgaat, ben je meestal al te laat.

Groeten,
Ton.