Hallo allemaal,
Op beurs in Houten heb ik de afgelopen keer mijn eerste Msd decoder van Marklin gekocht.
Het is de 60948.

Deze gaan we inbouwen in de Marklin Ludmilla.

De orginele decoder was er door ons al een keer eerder uit gehaald en vervangen door een ESU V3.

Omdat de orginele decoder op een print boven de motor zat hebben er een printje nagemaakt voor de V3, deze gaat er dus nu uit en krijgt tzt. een andere bestemming.

De Msd decoder wordt netjes geleverd, incl. een Nederlandse handleiding.

Nadat de oude print is verwijderd zit alleen de motor nog in de loc.

De nieuwe print past precies en het inbouwen gaat erg makelijk.

De bijgeleverde speaker past goed in de onderkant van de loc, er was ook al een gaatje aanwezig om de draden doorheen te voeren.

Hierna kan de 21 polige decoder op de print geplaatst worden.

De kap er weer op en testen maar

Nu liepen we wel tegen een paar dingen aan, sommige geluiden zou je harder willen hebben en andere weer zachter.
Nu heb ik een Ecos en hiermee is dit niet te doen, gelukkig kon ik een CS2 lenen en hiermee gingen wij aan de slag.
Helaas wilde dit ook niet echt lukken, de allernieuwste versie software stond erop maar het aanpassen ging niet goed.
We wilde het geluid van rail-assen harder zetten en standaard staat deze waarde op 180, maximaal is 255.
Deze waarde is niet in te stellen, na een beetje rommelen lukte het om de waarde 244 in te stellen en daar bleef het dan ook bij.
Het geluid was wel harder geworden, nu is het zo dat het geluid harder wordt naarmate de loc sneller rijd op zich prima.
Nu ik de loc met koploper aanstuur is er van dit geluid niets meer te horen, daar moet ik nog eens induiken, maar als jullie tips hebben dan hoor ik het graag.
Ik denk dat de Marklin sound programmer uitkomst bied, maar die komt pas over een paar manden op de markt.
Ik heb een filmpje gemaakt zodat jullie het geluid kunnen horen, in het eerste gedeelte hoor de de geluiden los van elkaar en daarna wordt de loc via koploper aangestuurd.
Ik heb het zo ingesteld dat de loc netjes wacht totdat de motor loopt en daarna start ik de ventilator even om een krachtig geheel te krijgen.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Mvg,
Peter / degeluidsman.