Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

De baan van A3aan; zelfbouw tunnelportaal

Gestart door Adriaan_Berg dinsdag 22 april 2025, 12:43:44

Re: De baan van A3aan; vakantie

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Op die laatste foto staat een prachtige dieplader!
Bedankt voor het plaatsen van de foto's, Adriaan  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Adriaan,

Zeker een mooie vakantie.
Bedankt voor het delen van de foto's.

Zijn ze nog van plan om materiaal op te knappen?
Of laten ze het gewoon wegroesten.

Henk

zonder fantasie ook geen creativiteit

Het rijtuig waarvan de ramen zijn dichtgemaakt, kan er op duiden de trein anders zou worden aangevallen. Door de ramen nu te dichten, kan er geen licht naar buiten komen waarop vijandelijke vliegtuigen actief kunnen worden met schieten of bommen werpen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk dat je daar geweest bent Adriaan. Wij komen ook graag in die omgeving!
Het materieel dat daar staat, staat daar volkomen geïsoleerd omdat men de verbindingsboog naar station Montzen heeft veranderd in een Ravél (fietspad).
Die verbindingsboog was vroeger trouwens een tunnel die door de Duitsers is opgeblazen; nu dus een diepe insnijding in het landschap.
Of het ooit nog goed komt met dat materieel is voor mij een groot vraagteken.

Superinteressante treinhistorie in die omgeving; met name De Montzenlijn. In deze rapportage (klikkie) die ik een paar jaar terug heb gemaakt staat ook een foto van toen er nog wél rails op de verbindingsboog Hombourg/Montzen-gare lagen.
Mocht je nog in buurt zijn, er is zat te zien; met name het viaduct van Moresnet is niet te missen!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Jij komt op mooie plaatsen Adriaan, wel zonde dat het weg staat te roesten.

Fijne vakantie nog.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Waar een wil is, is een spoor

We zijn weer thuis nu en ik vond het daar nou niet echt mooi allemaal eerlijk gezegd, er was niet dat stond te glimmen. De eigenaar(?) vertelde dat hij de restauratie niet in zijn leven af zou krijgen, en hij was nog niet eens zo heel oud 8o
@Hanzi, ik heb het fietspad uitgelopen, de laatste foto van dit bericht is nu een mooi strak fietspad, leuk om te zien hoe het 'vroeger' was; bedankt :thumbup:

Nu hebben ze drie locs, waarvan eentje 'af' en nog een andere wel rijvaardig maar niet mooi gerestaureerd. Ze kunnen  ook niet rijden, simpelweg omdat er niet echt spoor is. Ik heb er geen foto van gemaakt, maar er wordt echt een beetje geklungeld, dus een ijzeren buis als alternatieve spoorstaaf, een rijtuig in het grind met bielzen ook zonder spoor. Nou ja, ik ben benieuwd wat ze ervan maken en hun doelstelling gaan ze zeker niet meer halen. Die luidt als volgt:De vereniging CF3F streeft naar een toeristische spoorlijn te creeëren in de streek van de 3 grenzen. :?

:reactie: De tekst is verdwenen, nu nog een keertje: het probleem met de bus heeft zich verplaatst en het probleem is mij nu duidelijk: hij stuurt niet terug. Ik hoop dat op het filmpje het duidelijk te zien is.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

:reactie: Heb je al een keer zonder kap gereden.
Het lijkt dat de vooras een beetje aan het zwabberen is.

US rail .. what else?

Ik heb  het al eerder geschreven, de rechter voorophanging is afgebroken 8o. Zie je bij de F1 ook nog wel eens gebeuren.

Groeten,
Wico

Het ziet er allemaal goed uit, zonder kap maakt geen verschil :(

US rail .. what else?

Adriaan,

Waardeloos dat je dan de oorzaak niet kunt achterhalen. Ik heb er verder ook geen ervaring mee. Is er misschien een ander forum of FB groep waar je deze vraag gericht zou kunnen stellen?

Groeten,
Wico

Als het maar Zwitsers is.

Maak eens een foto van de bus zonder kap misschien ziet iemand wat het probleem zou kunnen zijn Adriaan.

Groet Michel
Citaat van: Adriaan_Berg op woensdag 05 augustus 2026, 14:23:20Het ziet er allemaal goed uit, zonder kap maakt geen verschil
Ik heb zelf geen ervaring met dat soort dingen, maar misschien is het mogelijk om zonder kap een filmpje met een hoge framerate? Mogelijk kun je dan stap voor stap zien waar en hoe het mis gaat.

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Linkerachterwiel blijft in dat witte strookje hangen?
Daar gaat hij al van de magneetstrook af.

En nogmaals plak er en extra magneetje op. Dat scheelt enorm
Jan
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Adriaan,

ik heb hier helaas geen kaas van gegeten maar de tip van Jan lijkt mij de moeite waard om te proberen.
Er rijden zoveel van dit soort auto's rond dat het bij jou ook goed zou moeten gaan.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dag Adriaan.

Wanneer je het busje op de baan zet, staan de wielen naar links, vervolgens neemt het de bocht naar rechts: dus het stuurmechanisme werkt schijnbaar.
Wanneer het busje uit de bocht komt blijft het mechanisme in de rechtse stand hangen.
Maar, eenmaal uit de bocht hebben de sturende wielen geen grip: de achterwielaandrijving duwt de bus langs het tracé.
En dan blijft ook nog het linker wiel achter het crepetape hangen tot het rechterwiel grip krijgt en de auto de berm instuurt.

Tot zover wat ik kon constateren uit het filmpje.
Waarom hebben de voorwielen geen grip zodat er niet gestuurd wordt?
Het zit 'em in het stuurmechanisme in combinatie met de sleper en het tracé.
Wellicht een stukje te steil tracé, waardoor de sleper mank gaat?
Maar dat is niet uit het filmpje te achterhalen...

Voor zover mijn meedenken  :wink:

Post eens een gedetailleerde foto van de onderzijde en/of hetzelfde tracé gefilmd maar dan zonder kap  :idea:

Groeten,

Erik.

Op verzoek: :P
bovenkant.jpg asauto.jpg me tkap.jpg
Het is niet steil naar mijn menig, en ik weet het niet meer :( Morgen weer een dag :)
Citaat van: Adriaan_Berg op woensdag 05 augustus 2026, 20:56:49Op verzoek: :P
Op de bovenste fot rechts zie ik dat het contact gedeelte van de sleper aan de voorzijde zit. Moet dat niet andersom zijn? Op deze manier heb je een onstabiele sturing, terwijl als het contact gedeelte aan de achterzijde zit je een stabiele sturing krijgt.
Dus: schroefje los, sleper omdraaien en nog eens proberen.

Dag Adriaan.

Wanneer ik de laatste foto zo bekijk, vraag ik mij af of het wegdek met crepetape en rijdraad wel zuiver genoeg is, al zien bandjes er ook niet zo fris meer uit  :roll:

Groeten,

Erik.

Windhoven

Het tape is gladder dan het geverfde wegdek. Misschien te glad waardoor het net is of de auto op ijs rijdt? Waarom al de tape eigenlijk?
Sleper omdraaien gaat niet, op de voorruit zit een palletje waar de sleper overheen valt. Met omdraaien gaat dat niet passen.

Zwitserland fan

Dit is helaas precies mijn ervaring met het Faller Car System. Vaak lijkt het onverklaarbaar waarom het niet meer werkt. En er moet toch een verklaring zijn. Het is een combinatie van veel factoren: auto gewichtsverdeling, banden slijtage, sleper stand, rijdraad diepte, wegdek glad/stroef, hellingshoek op/neer links/rechts. Ik vind het heel moeilijk om het feilloos werkend te krijgen. Eigenlijk is het mij nooit gelukt, maar dat lag ook wel aan het uitdagende parcour wat ik wilde maken. Tot zover de opbeurende opmerkingen ;).

Ik heb het idee dat de sleper de draad kwijt raakt. Misschien het wegdek schuren zodat de draad meer aan de oppervlakte komt? En met het schuren de hellingshoek van het wegdek net ietsje wijzigen zodat het beter in het spoor van de route zit?

Het schilderstape zat er om een extra stukje rijdraad te plaatsen om te kijken of dat hielp. De bandjes maak ik met enige regelmaat schoon met water en afwasmiddel om het vet eraf te halen. Maar ik heb(althans, dat denk ik) de oplossing: een grotere magneet 8o Hoe simpel kan het zijn :D
@citaat Dat is zeker waar en herken het wel een beetje van de vorige 'baan' een kruispunt die niet helemaal haaks is en nu een overweg dat is zo lastig :?
Re: De baan van A3aan; zelfbouw tunnelportaal

Van een stukje rioolbuis van 125mm heb ik een tunnelportaal gemaakt.
Goede vorm gezaagd gewoon met een dikkepeerzaag :D
Ik denk dat ik met gewone grondverf hem een kleurtje ga geven.
Dit ging beter dan het graanveld project :P Nu nog eromheen alles dichtmaken en dus verven :) DSC08773.jpg

Weet iemand trouwens nog een truc om een autootje meer grip te geven? Ik heb een steentje uit het grind geplukt, maar dat is niet voldoende... ;)
Citaat van: Adriaan_Berg op zaterdag 08 augustus 2026, 14:49:50Weet iemand trouwens nog een truc om een autootje meer grip te geven?
Lastig. Je wilt natuurlijk de diameter van de wielen niet vergroten. Misschien de truuk van het spoor: fijn zand of vergelijkbaar materiaal. Loopvlak insmeren met lijm en dan door fijn zand rollen. Geen idee of dat helpt in dit geval, maar locomotieven gebruiken zand om de frictie tussen wiel en railstaaf te verhogen.

@citaat  @citaat

Probeer eens een visloodje ...

Groeten,

Erik.
Of dit.

PS: Laat je niet misleiden door de naam.
Ik heb de grijze verf die je gebruikt voor het wegdek gemengd met fijn zand op de plekken waar het omhoog gaat. Misschien kun je dat nog proberen.
Andere vraag: gebruik je de faller rijdraad of magneetband?

Groet,

Guus

Visloodjes heb ik nog, dat is inderdaad niet zo groot en ik vis niet zo vaak/graag meer. Te weinig geduld ;)
Dat kikker-stier-snot lijkt mij niets, dat moet je dan weer kopen blablabla; ik doe het liever op een huis-tuin-keuken manier O:-D (Hoewel het verkoopverhaal wel prima klinkt(als het zo zou zijn, maar misschien heeft Cor ervaring?))
De tip van Ermin en Guus lijkt mij ook niet slecht. @Guus , zie je dat niet erg dat het ruw is? Dat zou dan een minpuntje zijn...
In ieder geval, ik had aan alle drie niet gedacht :D

Het ICE-tunnelportaal geverfd, het is best mooi geworden:
DSC08786(1).jpg
Als je heel fijn zand gebruikt is het juist een mooie 'asfalt' uitstraling.
Maar gebruik je rijdraad of de magneetband? mocht je rijdraad gebruiken dan kun je overwegen om het stukje waar het 'ontspoort' te voorzien van de magneetband.

Groet,

Guus

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

@citaat  @citaat Misschien eerst de randen netjes glad schuren. Zag nu dat er een stukje was afgcebroken.
Kijk eens goed bij de fabrikanten die ICE tunnel ingangen leveren Klik

In plaats van vislood is er ook bladlood, maar of het gaat helpen.
Ik zie namelijk iets van rommel bij het rechter wiel wat weleens invloed kan hebben op de stuurfunctie.

Kijk daar eens goed naar want ook een autootje op de baan pikt nog weleens meer (bijna niet zichtbare) afval resten op (statisch)  :-)