Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

De baan van A3aan; alle ballast overboord

Gestart door Adriaan_Berg dinsdag 22 april 2025, 12:43:44

Re: De baan van A3aan; overweg

Waar een wil is, is een spoor

@citaat Getest voor het vastlijmen en erna dus het moet kloppen en anders... breken het we wel weer los ;)

Swiss rail .. what else?

Adriaan,

Goed bezig (en ik ben weer gerust gesteld)!

Groeten,
Wico
 @citaat Van wat ik allemaal zie gebeuren, weet @Adriaan_Berg van wanten...  :thumbup:

Als 't maar rijdt...

Ik vind het maar wát knap wat je allemaal aan het maken bent. Zeker de rondrijdende bestelbus is prachtig!

@citaat En wat ben jij intussen aan het doen met je bureaubaan?

Als 't maar rijdt...

@citaat Niet bijzonder veel, eerlijk gezegd. Na de examens hoop ik weer eens te beginnen...

Nog even over de blauwe loc,

Hij doet het dus als ik het locje scheef houd, dus met alle linkerwielen of alle rechterwielen. Wanneer ik het locje gewoon recht zet doet hij het niet. En het solderen lukt nog niet helemaal. Het is nu echt een bende. Vanmorgen had ik op één na alle draadjes gesoldeerd, gingen ze weer allemaal los :( Later weer een keertje proberen, maar het geluid is niet essentiel om te rijden toch? Hij zou het dus wel moeten doen...
Heeft iemand een idee wat ik moet doen? Ik heb geen ervaring...

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Adriaan,

Het lijkt mij op een slecht contact tussen wielen en rails.
Ik zou met een wattenstaafje en alcohol de wielen goed schoonmaken en neem dan gelijk de sleper mee.
Let op de overgang tussen wiel en flens dat die ook goed schoon is.
Verder de rails met een katoenen doek en alcohol schoonmaken en vergeet de puko's niet.

Henk

Jaja Henk, maar waarom doet het locje het dan wel als je hem scheef houd? Dat is meer het probleem dan dat hij vies is denk ik en dat schoonmaken met alcohol is niet zo goed afgelopen vorige keer.

Adriaan,

Omdat je dan toch op een andere manier contact maakt dan dat je hem op een normale manier op de baan zet.

En je moet schoonmaakalcohol gebruiken en niet de jenever van je vader.  >:-D  >:-D

Henk

Mijn pappie drinkt geen jenever maar limoncello >:-D >:-D
Dat zou ik niet gebruiken voor schoonmaken, dat plakt nogal...

Sound decoder eruitgesoldeerd, hij doet het weer... :? :) Nou, mooi toch, dat is dan ook weer geregeld! Het was toch zon nep start up geluid van een trekker en een auto toeter :D
Citaat van: DJ op woensdag 13 mei 2026, 22:45:57Na de examens hoop ik weer eens te beginnen...
Best prettig en tof om jong bloed in de hobby te mogen begroeten...  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Adriaan, 

Fijn dat je locje weer rijd  :thumbup: :thumbup:
Dat geluid kan je wel missen zo te lezen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van A3aan; alle ballast overboord

Hoi allemaal,

Rustig aan gaat steeds beter, kleine klusjes staan nu op het lijstje tot ik kippengaas heb om het landschap te vormen. Voor het oog is er nu een grote vooruitgang, namelijk in de wisselstraten een dun laagje ballast gestrooid. En, vandaar de titel, nu is het zakje leeg.

Naamloos.jpg  ballast.jpg
De witte stukjes die erbovenuit steken zijn schilders-tapjes, om kieren te dichten... Maar het ziet er al wel een stuk beter uit, ondanks het dunne laagje. 
Daarnaast de overweg betrouwbaarder gemaakt door de alles losse stukje puko allemaal aan de B te solderen, het werkt vast wat beter. 
En rijden gaat ook beter omdat waar de oude baan vooral boven de grond was, nu de treinen meer op het spiraal rijden, veel realistischer en leuker :)
Je kan nog net zo'n zeldzame spaanplaatschroef zien in het perron, wat betekent dat het perron goed vast is gezet wat veel ontsporingen voorkomt met asjes die erin bleven haken e.d.

Als 't maar rijdt...

Misschien een domme vraag... maar ga je zo'n schroef wel wegwerken? Want het is ongetwijfeld een hele mooie schroef, maar het past toch niet echt op een dergelijk fraaie baan ;)

@citaat Stukje papier erover, zo is het hele perron eigenlijk gemaakt. Stroken karton en twee stroken hardboard en geprint tegeltjespatroon. De automaten krijgen ook nog een vervolg trouwens!

Swiss rail .. what else?

Adriaan,

Beetje zonde om de ballast direct tussen de sporen te strooien, want dan heb je wel veel ballast nodig om het op te vullen. Breng daar eerst een laag aan van overbodig (isolatie) materiaal (denk ook aan stroken golfkarton gesneden uit kartonnen dozen), en dan alleen een dun laagje ballast er op aanbrengen. Scheelt weer in de portemonnee!

Groeten,
Wico 

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Een hele goede tip, Wico  :thumbup:
En Adriaan, wellicht kun je een automaat
of schakelkast los over de schroef zetten,
dan kun je altijd de schroef weer
terugvinden en gebruiken!  :wink:

Groeten,

Erik.

Citaat van: DJ op dinsdag 19 mei 2026, 08:42:57Misschien een domme vraag... maar ga je zo'n schroef wel wegwerken? Want het is ongetwijfeld een hele mooie schroef, maar het past toch niet echt op een dergelijk fraaie baan ;)

Een rond of vierkant buisje er over heen zetten en je hebt een prullenbak.
Weg schroef.  :D

Henk
Citaat van: Adriaan_Berg op dinsdag 19 mei 2026, 08:33:26Rustig aan gaat steeds beter, kleine klusjes staan nu op het lijstje tot ik kippengaas heb om het landschap te vormen.

Je kan ook aan de gang met isolatieplaten zoals XPS of piepschuim om de basis voor het landschap te vormen. Dan kan je met gips (wat duurder maar werkt iets anders mifoshape en/of sulptamold) wel verder afwerken. Gips van de bouwmarkt (Knauf Rood of Knauf Geel) is goed te gebruiken.

Citaat van: Adriaan_Berg op dinsdag 19 mei 2026, 08:33:26Voor het oog is er nu een grote vooruitgang, namelijk in de wisselstraten een dun laagje ballast gestrooid. En, vandaar de titel, nu is het zakje leeg.

Zeker een grote vooruitgang. Je kan ook ballast mixen met andere kleuren en bijvoorbeeld wat zand om er voor te zorgen dat het allemaal niet egaal dezelfde kleur is. Naast zand kan je iets van een BBQ-briket nog hebt: Verpulveren en dat door je ballastmix doen. Dat is het in het echt ook niet namelijk. Eventueel kan je met wat krijtpoeder (gewoon standaard Action bordkrijt verpulveren en dat met een kwast aanbrengen) het ballast iets verweren als je dat leuk vind om te doen.
Citaat van: Adriaan_Berg op dinsdag 19 mei 2026, 08:33:26tot ik kippengaas heb om het landschap te vormen.
Is kippengaas niet te grof? Tenzij je het overdekt met papier-maché of iets dergelijks lijkt me dat de gips tussen de draden door zal vallen.

Swiss rail .. what else?

Gips direct op kippengaas dat gaat inderdaad niet werken. Dat moet je eerst afdekken met kranten, dik crepe papier etc. Eventueel kun je ook eerst gips rollen op het gaas aanbrengen, maar die moet je dan niet te nat maken. Zelf heb ik als basis hier en daar het fijnere horrengaas gebruikt en daar dan gips rollen overheen.

Groeten,
Wico

Citaat van: Wico op dinsdag 19 mei 2026, 09:50:48Adriaan,

Beetje zonde om de ballast direct tussen de sporen te strooien, want dan heb je wel veel ballast nodig om het op te vullen. Breng daar eerst een laag aan van overbodig (isolatie) materiaal (denk ook aan stroken golfkarton gesneden uit kartonnen dozen), en dan alleen een dun laagje ballast er op aanbrengen. Scheelt weer in de portemonnee!

Groeten,
Wico 
Bij de vorige baan gedaan met zand, maar ballast is ook niet zo heel duur. 1,50 voor deze hoeveelheid is wel te overzien, maar bedankt dat je mij eraan herinnert! 
@Nieuwenhuis en @Trainhenk Bedankt voor de tips :)  Ik heb nog wel een kastje liggen

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Wat een beetje ballast al niet kan doen Adriaan  :thumbup: :thumbup:

Ik ja met de tip van Henk mee om iets over die schroef heen te zetten  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman