Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De baan van A3aan; een stevige treintafel

Gestart door Adriaan_Berg dinsdag 22 april 2025, 12:43:44

Re: Trittau; de baan van Adriaan

Waar een wil is, is een spoor

Nog een uitvergroting voor meer details. Ziet er zo best realistisch uit, niet?
20250716_080800.jpg
Speciale Gast

:) Nou, je weet dat best mooi te klungelen. :thumbup:
Vooral op de uitvergroting ziet het er realistisch uit. :thumbup:
Misschien op de bovenkant van de container net effe te, het zit alleen op de ribben en niet ertussen.
Maar je kan het toch zo weer weg vegen?

@citaat Je verdunt je potlood met een nat kwastje is het idee, en dan blijft het niet op de ribben liggen. Komt door een fenomeen dat we 'zwaartekracht' noemen.  :D  Je kan het zo weer weg vegen met een ander nat kwastje volgens mij, het is op waterbasis hè :-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ff met je ogen knipperen Dirk-Jan 8o ; het is juist ertussen dat het roest en niet erop.
Kijk anders maar naar de foto ervoor ;) .
Speciale Gast

@citaat

:D Yep, ik heb effe de bril gepoetst, ik zie het nu ook. 8)
Nou wil ik de pret niet drukken, maar een tweedehands container ziet er gewoonlijk anders uit. Roestsporen niet op de zijden in de holletjes, die worden gewoonlijk weggewerkt. Wél reparatiesporen in net even een andere kleur, en slijtsporen op de hoeken (posts).
2e hands container.jpg
Indien mogelijk kun je dat aanvullen met blutsen en andere vervormingen.

Windhoven

Om het effect te oefenen maakt het nog niet zo heel veel uit of je maar één of meerdere kleuren van die weathering potloden hebt. Zelf heb ik de hele set, maar voor roest gebruik ik vaak ook maar één of twee van die potloden.
Met een wattenstaafje waarvan je de punt een klein beetje nat maakt kan je de gleuven tussen de ribben van de container weer wat schoner maken. Wanneer je de punt van het weathering potlood een beetje nat maakt dan kan je met de punt van het potlood net over de zijkant van de ribben van de container gaan. Als het potlood nat is dan is het net of je met verf bezig bent. De punt een beetje nat is eigenlijk alleen zo nat dat de punt wat zacht wordt maar dat het nog geen water(verf) is. De kleine klontjes die dan van de punt af op de container komen kan je opruimen met een droog wattenstaafje.

@citaat  @citaat Wat ik al zei: commentaar hartelijk welkom. Ik had eigenlijk niet echt een voorbeeld, dus heel erg bedankt. Hoe kan je deuken maken? Een soldeerbout dichtbij houden of zo?
Mvg,
Adriaan

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Ik kijk altijd naar de grote voorbeelden.
Zo krijg je een idee waar en hoe de roest op een container zit.

Het locje ziet er met de roest plekken best wel leuk uit.
Hoop wel dat je beseft dat na het verweren van een model de waarde meestal iets minder wordt.

Je geeft aan dat je 1 pencil van AK hebt, ik heb nog wel wat dubbele liggen.
Ze zijn wel wat korter geworden in de loop der tijd maar daar kan je nog best wel lekker mee oefenen.
De aspotten zou je nog wat kunnen na bewerken met een zwarte kleur, zal kijken of ik daar ook nog 1 van heb.
Als je het leuk vind dan wil ik ze wel naar je opsturen, heb dan ook nog een speciaal drybrush kwastje dubbel die er dan ook bij kan.
Daarmee neem je een beetje acrylverf op, veeg het uit op een stukje keukenpapier tot er bijna niets meer vanaf komt.
Het zal je verbazen hoeveel verf er bij het drybrushen dan nog op het onderdeel zit.
Dan zie je dat een model wat meer gebruikt er uit komt te zien, ik gebruik dan meestal een beige of licht grijze kleur.
Kwastje wel goed uitspoelen met zachte zeep dan heb je er langst plezier van.
Het zijn best wel dure kwasten dus hoop wel dat je er dan een beetje goed voor zal zorgen.
Zie het maar als een gratis aanmoedingsprijsje  :)

Drybrushkwast.

Ik vind erg leuk waar je mee bezig bent, moest gelijk weer terug denken aan de tijd dat ik samen met mijn kleinzoon aan een modelbaantje bezig was.
We zijn ooit voor zijn 10e verjaardag naar MiWuLa in Hamburg geweest, was een geweldig leuke ervaring om 3 dagen met mijn kleinzoon op pad te zijn.
Inmiddels is hij 19 en gaat eind Augustus 2 jaar in de buurt van Stuttgart studeren.
Als je via een Pb je adres doorgeeft dan zal ik de spullen in de loop van volgende week naar je opsturen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

:) Mooi gebaar Tom :thumbup: !

wat is drybrushing modeltrain bron CHATGPT

Dry brushing is een veelgebruikte techniek binnen de modelspoorbouw waarmee je **details op modellen kunt accentueren**—zoals reliëf, randen en oppervlaktestructuren—en zo realistische weathering creëert.

---

## 🎨 Wat is dry brushing?

* Je doopt een kwast licht in verf, veegt vervolgens vrijwel alle verf af (bijvoorbeeld op keukenpapier), zodat de kwast bijna droog is. Vervolgens veeg je de kwast zachtjes over **hoge details** van je model—zoals randen, reliëf en teksturen—waardoor **subtiele highlights ontstaan** ([railwayscenics.com][1], [modelbouw.nl][2]).
* De techniek werkt door lichte verf aan te brengen op verhogingen, terwijl ingezonken of vlakke delen gespaard blijven, waardoor diepte ontstaat en het model "geleefd" oogt ([railwayscenics.com][1], [psmrc.org][3]).

---

## 🛠 Waarom gebruiken modelbouwers dit?

* **Verbeter detailzichtbaarheid**: verhoogt contrast en maakt reliëfelementen zichtbaar, zoals klinknagels, ribbels of texturen op gebouwen en wagons ([railwayscenics.com][1], [psmrc.org][3]).
* **Realistisch weathering-effect**: met dry brushing creëer je slijtage, verf-lossing en lichte vervuiling door stof of roest. Ideaal na washes voor diepgang ([modelbouw.nl][2]).

---

## 🧰 Stap-voor-stap techniek

1. **Breng de basisverflaag aan** en eventuele washes of filters om schaduwen en vuil te simuleren ([railwayscenics.com][1]).
2. **Gebruik een korte, platte of ronde kwast** met stevige (hog hair) of medium haartjes—bij voorkeur een oude of goedkope kwast, want dry brushing slijt de haren snel ([Model Railway Line][4], [Model Railway Engineer][5]).
3. **Doop de kwast in verf**, veeg vrijwel al het pigment af totdat er bijna niets meer op de kwast zit ([modelbouw.nl][2]).
4. **Beweeg de kwast lichtjes over de verhoogde delen** van het model, bijvoorbeeld kruiselings perpendiculair op details voor een beter contrast ([modelbouw.nl][2]).
5. **Bouw het effect geleidelijk op** door meerdere lichte passes te maken. Gebruik eventueel een schone, droge kwast om scherpe randen wat te verzachten ([railwayscenics.com][1], [Model Railway Engineer][5]).

---

## 📝 Praktische tips & valkuilen

* **Gebruik minimaal pigment—less is more**: teveel verf maakt het effect onnatuurlijk of "poederig" ([Reddit][6], [Reddit][7]).
* Gebruik liever **stijfere haren** voor scherpte, zachtere haren voor meer subtiele shading ([Model Railway Line][4]).
* **Experimenteer op teststukjes** voordat je op je model werkt. En vergeet niet: dry brushing na een wash versterkt het effect enorm ([psmrc.org][3]).
* Veel modelbouwers benadrukken: **een beetje droog brushen is beter dan niets** — bouw rustig op en stop op tijd ([psmrc.org][3]).

---

### ✅ Kort samengevat in een tabel:

| Aspect          | Wat betekent dat?                                |
| --------------- | ------------------------------------------------ |
| Doel            | Reliëf zichtbaar maken, realisme toevoegen       |
| Kwasttype       | Kort, stevig; oude, goedkope kwasten             |
| Verf & techniek | Minimale pigmenttonen op kwast, drag over detail |
| Volgorde        | Eerst basislaag + wash, daarna dry brush         |
| Effectopbouw    | Licht starten, langzaam opbouwen punt            |

---

Dry brushing is dus een waardig hulpmiddel voor modelspoorbouwers: eenvoudig, effectief en bij uitstek geschikt om wagens, gebouwen of scenery een realistische uitstraling te geven. Wil je bijvoorbeeld weten welke kwastmaat of kleur geschikt is voor een specifiek wagon-type? Laat het gerust weten!

[1]: https://www.railwayscenics.com/detail_weathering.php?utm_source=chatgpt.com "Detailing and weathering for model railways | Railwayscenics"
[2]: https://www.modelbouw.nl/wiki/dry-brushing/?utm_source=chatgpt.com "Dry brushing – Modelbouw.nl"
[3]: https://www.psmrc.org/public/education/weathering%20rolling%20stock/basics_of_weathering_rolling_stock.html?utm_source=chatgpt.com "Basics of Weathering Rolling Stock"
[4]: https://www.modelrailwayline.com/dry-brushing-model-painting/?utm_source=chatgpt.com "Dry Brushing - Tips for Realistic Model Painting"
[5]: https://modelrailwayengineer.com/library/dry-brushing-model-painting-tips/?utm_source=chatgpt.com "The ABC guide to drybrushing – add realism to your models - MRE, the multi-award winning blog"
[6]: https://www.reddit.com/r/modelmakers/comments/galo2e?utm_source=chatgpt.com "Dry brushing."
[7]: https://www.reddit.com/r/Warhammer40k/comments/18vcjrb?utm_source=chatgpt.com "My first time trying drybrushing. The GW employee who explained it to me said it was like cheating for painting. I can kinda see why"

@iTom , je hebt een PB

@citaat GELEZEN.

Komt goed.

En ter lering ende vermaak  :-)
In plaats van gedistilleerd water kan je ook het water wat uit de wasdroger komt gebruiken.

Bron CHATGPT

Hier lees je hoe je **AK Interactive Weathering Pencils** (ook wel wateroplosbare weatheringpencils) kunt gebruiken voor realistische verweringseffecten, zoals roest, vlekken, strepen en chips:

---

## 🖍 Wat zijn AK Weathering Pencils?

* Dunne pigmentpotloden die zowel **droog** als **nat** gebruikt kunnen worden, ideaal voor roest, vuil en edge-lighting.
* Werken het best op een **matte ondergrond** om pigmenthechting te garanderen ([KSM-IPMS | Kawartha Scale Modellers][1], [Scenery Workshop][2], [Modelverf en Hobby benodigdheden][3]).

---

## 🎯 Waarom gebruiken?

* Ze zijn **precies en makkelijk te doseren**, ook zonder airbrush of verf.
* Geschikt voor panels, hoekwerking, roeststrepen en verfchips zonder dat je een zware wash nodig hebt ([Reddit][4], [Reddit][5]).
* **Wateroplosbaar**, waardoor je met een nat penseel pigment kunt activeren en uitvegen voor realistische effecten ([Scenery Workshop][2]).

---

## 🧰 Hoe gebruik je de pencils?

### 🔹 Voorbereiding

* Bereid je model voor met een **gladde matte laklaag**, dit biedt grip voor pigment.
* **Experimenteer eerst op restmateriaal** om de techniek te leren ([KSM-IPMS | Kawartha Scale Modellers][1]).

### 🔹 Droog gebruik (voor chipping & edge highlighting)

1. Verscherp het potlood tot een fijne punt.
2. Wrijf licht met het potlood over randen, ribbels of blootliggende plekken.
3. Veeg met een schone droge kwast of wattenstaafje zacht uit voor subtiele blending ([KSM-IPMS | Kawartha Scale Modellers][1], [JonBius][6]).

### 🔹 Nat gebruik (voor roest & streaking)

1. Teken kleine puntjes of lijnen op plekken waar vuil of roest zich vormt (bijv. rondom naden, rivets).
2. Neem een **lichte waterdruppel op een fijne kwast** (bij voorkeur gedistilleerd water).
3. Breng de natte kwast zacht aan op de pigmentstrepen—het pigment activeert en vloeit uit naar beneden of opzij.
4. Draag op tot gewenst intensiteit en veeg overtollig pigment af met droog penseel of wattenstaafje ([HobbyZero][7], [KSM-IPMS | Kawartha Scale Modellers][1]).

---

## ⚠️ Valkuilen & tips uit de community

* De meeste gebruikers adviseren: **gebruik voldoende matte lak vóór gebruik**, anders hecht het pigment onvoldoende en geeft het een poederig effect ([Reddit][4], [Reddit][8]).
* Niet alle kleuren zijn even effectief: **roest- en zwarte tinten werken doorgaans beter** dan metallickleuren op plastic oppervlakken ([Reddit][9]).
* Gebruik **gedestilleerd water** voor consistent gedrag en om kalk uit kraanwater te vermijden ([KSM-IPMS | Kawartha Scale Modellers][1], [Modelverf en Hobby benodigdheden][3]).
* **Fixeer je werk** met een matte topcoat nadat de pencils zijn opgedroogd (24–48 uur), dit vermindert wrijving en pigmentschade ([Reddit][9]).
* Draag handschoenen bij het werken om vingerolie te vermijden waardoor pigment kan verschuiven ([Reddit][9]).

---

## ✅ Quick-reference workflow

| Stap | Actie                                                            |
| ---- | ----------------------------------------------------------------- |
| 1    | Breng matte lak aan op je model                                  |
| 2    | Test op reststuk om gevoel te krijgen voor pigmentdruk            |
| 3    | Gebruik potlood droog voor randen/details                        |
| 4    | Maak pigment licht vochtig met een natte kwast voor roest/streaks |
| 5    | Veeg overtollig pigment subtiel uit                              |
| 6    | Laat 24–48 u drogen en sluit af met matte lak                    |

---

## 👥 wat modelbouwers zeggen:

> "Applying them over a matte coat... really fun addition... easy to use and looks great."
> ([HobbyZero][7], [JonBius][6], [Scenery Workshop][10], [Reddit][11], [Reddit][4])

> "Getting the hang of them is tough... keep a pencil sharpener handy... then finish with wet brush. If you screw up, clean with water."
> ([Reddit][12])

> "Use a matte coat first. Otherwise they don't stick well... apply thin coat again when finished."
> ([Reddit][13])

---

### ✨ Samenvatting

**AK Weathering Pencils zijn een krachtige toevoeging** aan je weatheringgereedschap:

* Ze laten toe om met microscopisch fijne stipjes en lijnen realistische roest, vuil of paint chips te simuleren.
* Door pigment te combineren met natte blending kun je fraaie verloop- en streakingeffecten maken.
* Alles met een simpele potloodvorm — zonder mengschaaltjes of airbrush.

Wil je voorbeelden van kleuren of toepassingen voor specifiek gebruik (zoals treinen, gebouwen of wagens)? Laat het me weten – ik help je graag verder!

[1]: https://kawarthascalemodellers.com/how-to-use-ak-weathering-pencils/?utm_source=chatgpt.com "How-To Use AK Weathering Pencils - KSM-IPMS | Kawartha Scale Modellers"
[2]: https://www.sceneryworkshop.nl/nl/ak-interactive-weathering-pencils-set-dirt-and-mar.html?utm_source=chatgpt.com "AK interactive Weathering Pencils Set Dirt & Marks Set - AK10044 - Scenery Workshop BV"
[3]: https://www.sunwardhobbies.ca/fr/content/how-to-use-ak-interactive-weathering-pencils/?utm_source=chatgpt.com "How to Use AK Interactive Weathering Pencils • Canada's largest selection of model paints, kits, hobby tools, airbrushing, and crafts with online shipping and up to date inventory."
[4]: https://www.reddit.com/r/Gunpla/comments/1imq891?utm_source=chatgpt.com "AK Weathering Pencils"
[5]: https://www.reddit.com/r/modelmakers/comments/lcp43e?utm_source=chatgpt.com "Any advice for using AK Weathering Pencils? Thank you in advance."
[6]: https://www.jonbius.com/2019/05/10/the-write-stuff-testing-ak-interactives-weathering-pencils/?utm_source=chatgpt.com "The Write Stuff? Testing AK Interactive's Weathering Pencils – JonBius.com"
[7]: https://hobbyzero.com/how-to/weathering-pencils-with-ak-interactive-applying-red-pencil/?utm_source=chatgpt.com "Weathering pencils with AK-INTERACTIVE : Applying red pencil – Hobbyzero"
[8]: https://www.reddit.com/r/Gunpla/comments/1ieiscc?utm_source=chatgpt.com "First attempt at weathering..."
[9]: https://www.reddit.com/r/Gunpla/comments/1ip2at1?utm_source=chatgpt.com "HG Striker GN-X: Weathering using AK Pencils only."
[10]: https://www.sceneryworkshop.nl/nl/ak-interactive-weathering-pencil-set-basics-5-kleu.html?utm_source=chatgpt.com "AK interactive Weathering Pencil Set Basics - 5 kleuren - AK10045 - Scenery Workshop BV"
[11]: https://www.reddit.com/r/minipainting/comments/he4szr?utm_source=chatgpt.com "Varnish or protection recommendation"
[12]: https://www.reddit.com/r/Deathkorpsofkrieg/comments/1jfbq6o?utm_source=chatgpt.com "Ak interactive pencils"
[13]: https://www.reddit.com/r/Gunpla/comments/iy6o5v?utm_source=chatgpt.com "These new AK weathering pencils could be interesting for those who dont want to paint their models and want only weathering effects."
Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 18 juli 2025, 20:27:35Hoe kan je deuken maken? Een soldeerbout dichtbij houden of zo?
Dat hangt (uiteraard) af van het materiaal. Met plastic is een kleine soldeerbout (radiobout) denkelijk wel mogelijk. Pas op voor teveel hitte. Afhankelijk van de soort plastic gaat het vervormen héél snel. Ik heb er geen ervaring mee, dus veel advies kan ik niet geven, alleen vanuit m'n materiaalkennis. Voor deuken in plastic zou ik een metalen mal maken en die warm stoken met een soldeerbout.
Vervormbare materialen (staal, aluminium) kun je doen met een kleine hamer of puntbektang.
Niet-vervormbare materialen (zoals hout) lijkt me het best met een kleine boor, frees of schuurtol (Dremel of vergelijkbaar) (voor de deuken). Materiaal toevoegen is dan wat lastiger, kun je epoxy of kneedbaar hout gebruiken. Goedkoper alternatief: zelf maken uit zaagsel en houtlijm.

Zo, weather-pakket ligt klaar, nu nog even een envelop halen en dan maandag of dinsdag op de post.

Er zitten wat ongeverfde Preiser figuren bij, had ze dubbel.
Kan je eens proberen die te verven, ik gebruik altijd Vallejo Color maar het kan ook met Enamel van Humbrol of Revel.
Revel Aqua Color gaat ook prima. Eerst de poppetjes even afwassen met zachte zeep, goed laten drogen (zonder föhn  :-) ) en dan eerst de huidskleuren doen waar nodig.

Verder paar zakjes met poeder van Vallejo, niet om te snuiven maar ook om mee te weatheren.
Ik zet dan het deel wat ik met de poeders wil bewerken eerst in gewoon haarlak van moeders de vrouw, dan hecht het beter.
Pas op met open maken je zit zo onder de poedervlekken.
Tamponeren met een oud sompig kwastje geeft een goed resultaat.

Setje kwasten van de Action en 2 DryBrush kwasten waarmee je het drybrushen kan beginnen.

Weatheren is best moeilijk, het is meer een Kuns met een grootte K.
Als je het in de vingers hebt/krijgt dan zal je zien dat de scenery op de baan nog levendiger gaat worden.
Je bent nu 14 jaar, ik ben bijna 79 en leer nog steeds dus niet denken dat weatheren doe ik wel even.
Het is een weg met successen en soms tegenvallers maar uiteindelijk ga je steeds meer ontdekken hoe het werkt.

Met een zakgeld van € 5,- per week moet je misschien eerst een beetje sparen om wat verf e.d. aan te schaffen maar dat is zeker de investering waard.
Als je de verfflesjes altijd goed afsluit kan je jaren vooruit want je hebt meestal maar kleine beetjes nodig.

Succes en we zien de resultaten wel weer op het forum.

Heb net mijn kleinzoon via de videotelefoon verteld over jou en hij vond het super leuk dat je zo veel plezier hebt in de modelspoorbaan.
Wij zijn er ook blij mee want het is lastig om in deze hobby de jongere generatie er voor te winnen maar met jou is er weer hoop.
Kleinzoon zit nu in Egypte, heeft daar vakantiewerk bij de duikschool en sinds vandaag heeft hij zelfs eigen vervoer.
Ik dacht dat het een kameel zou zijn maar nee hoor, mijnheer gaat op de fiets naar het werk.

Op de fiets naar de duikschool

Controleren of iedereen mag/kan duiken met de juiste paddy.

Dan even uitrusten van al dat zwoegen

Ik hoor/lees wel hoe het weatheren verder zal gaan, succes er mee en blijf gewoon vragen als je het even niet weet.

Krijg net nog een foto binnen van mijn kleinzoon, hij wenst jou veel succes met de modelbaan maar ook met je school en eventueel verdere studie.

Ik ga nu even de binnenkant van mijn ogen bekijken, laterrrrr
Re: Trittau; de baan van Adriaan | Pakket van Tom

Re: Trittau; de baan van Adriaan | Pakket van Tom
Hallo allemaal,

Het pakket van Tom is binnengekomen, en we zijn direct aan de slag gegaan. Begonnen met een paar poppetjes verven, (een aantal hebben al een plekje op de baan :) ) en daarna de drybrush-kwasten geporbeerd:
20250724_083403.jpg
hierna met de poeders van Vallejo gespeeld:
20250724_175818.jpg
Het is een beetje té, maar toch ;) Ik ben best tevreden met het resultaat
mvg,
Adriaan

Swiss rail .. what else?

Adriaan,

Die loc heb je stevig te pakken genomen. Voor een loc in actieve dienst misschien iets te stevig ;). maar bedenk dat de meesten van ons zich niet eens durven te wagen aan verouderen, dus top dat je dat gewoon uitprobeert!

Groeten,
Wico

Citaat van: Wico op vrijdag 25 juli 2025, 16:41:43Voor een loc in actieve dienst
Hij doet het ook niet meer zo goed, en actief is ie ook niet :D  :D (das eigenlijk ook de reden waarom ik deze heb gepakt en niet de mooisten ;) )
mvg,
Adriaan
@citaat top dat je dat gewoon uitprobeert!
Dat wil ik vor 100% beamen. Gewoon fantastisch wat je daar doet
:thumbup: @Adriaan_Berg

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat@citaat  @citaat  @citaat
Inderdaad Wico en Herman! :eek:
Ik vind het best dapper van Adriaan om
gelijk maar een loc aan te pakken!  :cool:

Uiteindelijk leer je natuurlijk het meeste door het te doen  :thumbup:
En de getoonde beelden zien er voor een eerste poging toch niet verkeerd uit.
Kijk voor de juiste plekken en hoeveelheden van vuil, smeer en roest, goed naar afbeeldingen van het grootspoor  :wink:

Groeten,

Erik.
@citaat Ik ben even gaan kijken of ik iets vond, en deze kwam naar voren: ik denk niet dat die nog actief was?
Oude diesel loc met heel veel roest
Speciale Gast

:) Erg sympathiek van Tom dat hij de spullen heeft opgestuurd en je al de uitleg heeft gegeven. :thumbup:  O:-D 
Je hebt de loc mooi gewaetherd, misschien iets te of juist helemaal prima, elke oudere lok ziet er anders uit.
En je kunt altijd nog weer wat gaan vegen en kijken of het beter wordt, al doende leert men.
Veel plezier met verder knutselen.

Ik zeg, goed bezig man.
Lok ziet er best goed uit hoor.
Je durft tenminste het weatheren aan te pakken.
Zo worden modellen levendiger ook leuk om de huisjes e.d. te weatheren.
Doe wat je leuk vind, het zijn jouw modellen.
Door ervaring zal het steeds beter gaan.
Ik zou als ik jou was zou ik meer zakgeld gaan vragen zo dat je wat meer materiaal zoals de poeders en verf van Vallejo kan kopen.
Ga zo door man, ben trots op je.  :thumbup:

Citaat van: hermanvk op vrijdag 25 juli 2025, 19:52:04@citaat Ik ben even gaan kijken of ik iets vond, en deze kwam naar voren: ik denk niet dat die nog actief was?
Oude diesel loc met heel veel roest

@hermanvk dat is zeker met heel veel roest.

Dat is goed te doen met de chipping techniek.
Soms doen modelbouwers dit met zout of anders met een Chipping medium.
Citaat van: iTom op vrijdag 25 juli 2025, 21:18:27Ik zou als ik jou was zou ik meer zakgeld gaan vragen zo dat je wat meer materiaal zoals de poeders en verf van Vallejo kan kopen.
Vergeet de enamel washes van AK niet en de bijbehorende white spirit om de washes te na wat wachttijd (+/- 30 minuten) wat te verzachten.

Vandaag heb ik het idee waar ik al een tijdje mee liep uitgewerkt en ben aan de slag gegaan met dun karton. Twas een heel gepriegel, maar ik ben best tevreden met het resultaat :) 20250829_172716.jpg

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Fraaie sluitplaten, Adriaan  :thumbup:

Als dat karton ook in een printer past,
kun je dergelijke borden ook printen
met een nog strakker resultaat!  :wink:
Denk aan: verkeersborden, naamplaten,
kentekenplaten en stationsborden.
Met een programma als MS Excell is
dat prima te maken en in de juiste
verhouding uit te printen.

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk Adriaan, inderdaad priegelwerk maar goed gelukt. Bij de rechter nog even voorzichtig met een mesje de overtollige lijm wegsnijden.
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 29 augustus 2025, 18:08:55Met een programma als MS Excell is
dat prima te maken en in de juiste
verhouding uit te printen.
Ik gebruik hiervoor Inkscape. Open Source, dus legaal gratis te downloaden. Lastiger dan Excel, maar veel beter dimensioneerbaar en meer mogelijkheden.

Onze printer is een Textonly printer. Betekent dat afbeeldingen zeer zware lage kwaliteit hebben...

Citaat van: Adriaan_Berg op zaterdag 30 augustus 2025, 10:43:51Onze printer is een Textonly printer. Betekent dat afbeeldingen zeer zware lage kwaliteit hebben...

Misschien straks op school vragen of je daar mag printen of bij een vriend/vriendin vragen.
Dun karton zou bijvoorbeeld al mat fotopapier kunnen zijn of nog briljanter glanspapier en na het drogen met matte blanke lak afdekken.
Citaat van: Adriaan_Berg op zaterdag 30 augustus 2025, 10:43:51Onze printer is een Textonly printer. Betekent dat afbeeldingen zeer zware lage kwaliteit hebben
Andere truc: Het te beschilderen zeer dun insnijden met een breekmesje of ander zeer scherp ding. De verf of inkt, wat je ook gebruikt, vloeit gedeeltelijk in de snijrand waardoor je een behoorlijk scherpe afscheiding bereikt. Gebruik wel je fijnste penseel of stift.

Deze techniek gebruikte ik in mijn vak om strakke belijningen te maken: geheel schilderen en dan met een een scherp mes langs een liniaal een streep trekken. Dan met een halfgesleten ronde kwast al draaiend de lijn volgen. Dat vereist wat handigheid en ervaring maar is prima te doen.

:idea: ....... of misschien is er wel iemand op het forum die Adriaan wil helpen en de boel wil printen met een laserprinter, dan is het ook gelijk top.
Zoveel moeite is dat toch niet, ik wil ook wel printen maar heb een goedkope inkjet maar geeft wel redelijke kwaliteit voor mij.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk al die warme tips. Maar zo beroerd ziet het er toch niet uit? Zeker als die wagon gewoon op de baan staat/rijdt is het prima.

@citaat Zeker niet slecht maar ik heb het gevoel dat Adriaan nog wel verder wil met borden voor het spoor en langs de weg.
Dan zijn wat mooi geprinte A4 velletjes best handig om op voorraad te hebben. :-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Da's ook weer waar :o) .
Re: Niet meer Trittau; de nieuwe baan van Adriaan en de oude wordt gesloopt
Nieuw plan: zou moeten passen, is uitgelegd, en khoud rails over. Ik ben er heel tevreden over. Ik hoop jullie ook  :D
snapshot(4).png
Als jullie nog betere ideen hebben: laat ze weten, maar wees snel. De oude baan word al gedemonteerd.
Voor het orginele bericht:KLIK

Als 't maar rijdt...

Tja, in principe is het nog steeds rondjes rijden, maar dan wat minder overduidelijk dan bij je vorige baan. Als jij er echter tevreden mee bent, dan maakt het toch niet uit? Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het eruit gaat zien  :thumbup:  :D
Hoi Adriaan, op zich aardig plan echter kijk even welke thema je wilt doen. In sommige landen is enkelspoor normaal, en in andere landen weer niet. Dit is veel enkelspoor wel met keermogelijkheid. Wellicht kan je nog ergens een schaduwstation maken zodat je meer met materieel kunt wisselen. Veel bouwplezier. Gr henk

@citaat  @citaat je rijdt niet meer echt en rondje, eenzelfde trein kan van twee kanten het station binnenkomen.
 @citaat Ik wil met hetzelfde materieel gaan rijden, DB tijdperk V, VI. Maar het maakt ook niet echt uit(en ik heb geen zin om R2 bochten te kopen :lol: )
Ik vind dat het ermee door kan, en meer ruimte is er niet.  :-(
Er zijn nog 6 R1 bochten over, als jullie nog een mooi plekje weten voor deze stukjes...
De baan van Adriaan. Er word gewerkt! (Alles waterpas!)

De baan van Adriaan. Er word gewerkt! (Alles waterpas!)
De baan ligt, en er zijn al rondjes gereden. Met houtjes van 85mm alles netjes waterpas gekregen. Drie foto's van verschillende plekken:20251027_193851 (1).jpg20251027_193806 (1).jpg20251027_193908.jpg20251027_193759 (1).jpg en als laatste het geheel  20251027_193752 (1).jpg ik zie er al een heleboel in. Geniet ze!(zoals je kan zien ligt het rangeerspoortje nu op een andre plek, ik ben nog aant kijken waar die het beste tot z'n recht komt. Het stukje van de onderste keerlus waar nu ook het stroomkastje zit kan denk gebruikt worden als een stukje dat je ziet, vergelijkbaar met wat er nu op die Sauderlandbahn word/werd gebouwd )

Als 't maar rijdt...

Dat is een aardig begin! Nu nog de uitdaging om er één geheel van te maken. Daar onder, bij het stroomkastje zoals je zegt, kan een doorkijkje inderdaad leuk zijn. Ik zit alleen te turen naar je bouwplan en de huidige lay-out, en kan nog niet ontdekken hoe een trein die het station van links nadert gewoon z'n rondje door kan rijden.

Nou, hij rijd door en komt dan terug toch? Aan het eind van het station rechts komt alles bij mekaar, en komt dan terug en gaat dan weer naar beneden

Als 't maar rijdt...

Dan kan ik dat niet zien op de foto, ligt het aan mij!

Het wordt ongetwijfeld weer prachtig.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als je nou ook nog 2 wissels zou hebben zou je in het onzichtbare deel misschien een parallelspoortje kunnen leggen.
Als soort klein schaduwstation:
Er rijdt een trein de tunnel in en er komt een andere uit.
Of er rijdt een trein de tunnel in en er komt een andere in tegenovergestelde richting weer terug.
Hoe leuk is dat ;) ?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: DJ op maandag 27 oktober 2025, 20:14:13Dan kan ik dat niet zien op de foto, ligt het aan mij!
Zie post #89.

Als 't maar rijdt...

Citaat van: Hanzi op maandag 27 oktober 2025, 20:22:06
Citaat van: DJ op maandag 27 oktober 2025, 20:14:13Dan kan ik dat niet zien op de foto, ligt het aan mij!
Zie post #89.
Bij nader inzien blijk ik blind.
Ik had deze wissel gemist. Het achterste spoor leek in mijn ogen naar het spoor beneden te gaan, en daar aan te sluiten. Het kopspoor bevatte dan helemaal geen wissel. Mijn fout...
Schermafbeelding 2025-10-27 202418.png

Citaat van: Hanzi op maandag 27 oktober 2025, 20:19:27Als je nou ook nog 2 wissels zou hebben zou je in het onzichtbare deel misschien een parallelspoortje kunnen leggen.
Dan zou het station boven twee sporen krijgen. Ik had de meest binnenste bedacht als doorrij spoor, maar dan gaat die weg. Dat betekent dat er twee wissels bijkomen, maar doet dat niet af aan de 'sfeer' oid van het station? Beneden krijg je dan ook twee sporen.