Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...

Gestart door Nieuwenhuis zaterdag 05 juni 2021, 15:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En op de achtergrond: de klassieker Zindelstein!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Er staan in mijn bouwtopic heel veel gebouwen die een voorbeeld hebben....

Groet, Anne W
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hallo

Ook dit is weer een stukje eigen huisvlijt. Vroeger heeft dit pand, met de rest van de straat, in Rotterdam gestaan maar helaas door de verwoesting van 1940 niet meer terug te vinden. Jaren geleden heb ik een module voor M-Track gemaakt met daarop o.a. dit pand van de kapper. Verder is hierop een stuk luchtspoor te zien met de weekmarkt eronder.

gr Gerard 
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Er bestaat een station in Duitsland. Het ligt tegenwoordig aan een stuk trambaan.
In Esslingen (am Neckar).
Een foto van dat gebouw staat hier.
Op de foto staat er net een trolleybus voor (lijn 118).
Jammer, jammer (behalve dan voor liefhebbers van trolleys). :D

Dat station is door Vollmer uitgebracht als het Baanwachtershuis van Esslingen.
In schaal H0 is dat Vollmer 43529 (oud Vollmer 3529). Het model lijkt niet helemaal op de foto.
Maar doet er wel sterk aan denken.

Het doet ergens ook een beetje denken aan een
Württembergs Standaard Station.
Maar dan van baksteen. en als het er eentje is dan zie je op beide afbeeldingen (voorbeeld én origineel) de achterkant.
Die stations zijn asymmetrisch vormgeven:
de voorkant (spoorzijde) lijkt niet op de achterkant (straatzijde), en bij welke stations is dat wel identiek?

Er mist wat aan in de breedte, in het aantal ramen naast elkaar, en in de kapversieringen, en ...
Los daarvan waren baanwachterswoningen zelden zo hoog als stations, meestal maar 1 verdieping.
Daarom ga ik er van uit dat dit Vollmer-model niet de baanwachterwoning voorstelt,
maar het oude (smalspoor-)station van Esslingen.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Vollmer 45607 (schaal h0)

Deze garage stond vroeger in het dorp Diemen als brandweerkazerne. Het kleine hokje stond dwars achter de kazerne en was voor rook oefeningen.
Het gebouw is er niet meer te vinden in deze toestand (gerenoveerd).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
in 1959 bracht Kibri B-9508 op de markt, zie bijlage, en sindsdien is het bij vlagen te koop (geweest).
Velen kochten dat station, uit nostalgie, uit sympathie of uit principe.
Want een goed gelijkend, echt Zwitsers station, daar gaan veel mensen voor.

Als je op de stationsnaam zoekt dan vind je op dit forum vele hits, en niet alleen maar
omdat een van de leden Blausee-Mitholz als forumnaam koos.
Er zijn minimaal 5 leden die dat station hebben of hadden.

Om een paar eruit te pakken:
het station als model bij Blausee-Mitholz
RoelMarklin over het tracee
het station als model bij ArjanM
RoelMarklin: uit nostalgie
Marc-lin, het model op de baan

En ik heb het ook, ik kocht het voor € 2,- op een beurs, ook uit nostalgie,
nadat ik via Hohtürli en Öschinensee naar Bahnhof Blausee liep (toen mijn benen jonger waren).
Mijn exemplaar mist wel de perronoverkapping die Kibri er altijd bij tekent. Maar voor dat geld ...

Als je het modelletje in handen houdt, begrijp je de kritiek erop beter:
een goed gelijkend model, maar je moet beslist wat doen aan de plastic uitstraling,
van met name de imitatie houten bovenbouw.

Een van de leden besloot het imitatiehout zelfs te vervangen door echt hout,
opdat de naam "Mitholz" wat voortaan letterlijker te nemen valt.

Dit station is een typerend voorbeeld van model en origineel.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Heb je ook het grote voorbeeld van dit model kunnen localiseren Jan?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hallo

Nog een stukje eigenbouw naar voorbeeld. Een van mijn dochters heeft een internetbedrijfje in kleding en staat ook wel eens op braderieën met een stand. Ik vond het wel grappig om dit  na te bouwen incl het kleding pastentje en op een M-track module te plaatsen.

gr Gerard
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: 1200Blauw op zondag 24 oktober 2021, 23:05:34
Heb je ook het grote voorbeeld van dit model kunnen localiseren Jan?
Ik maakte in die tijd dia's, en die zijn nog steeds niet gedigitaliseerd.
:D Ja, dus. :D
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wandelvakantie april 2014:



Gr, Ben.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dat is toch geen zelfportret?  :D
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Verfmolen 'De Kat'
Faller heeft deze als bouwpakket meerdere malen uitgebracht. Eerste uitgave onder nummer 377 (met motor). Later is deze molen opnieuw uitgebracht voor de Nederlandse markt onder nummer 190228 (met motor). En een paar jaar terug nogmaals als maand model onder 191752 (zonder motor). Waarbij het vooral opvallend is dat het prijsverschil tussen de laatste twee relatief klein is.

Foto van origineel.


Productafbeelding van Faller.

bron: faller.de

Foto van bouwdoos 190228


Foto van een aangepast Faller bouwpakket. Met drooghok.


[edit]
Blijkt ook nog uitgegeven te zijn onder het nummer 130377.

[/edit]
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Het heeft eventjes geduurd, maar het origineel is gevonden. Er daar kon niemand wat aan doen, ook Faller niet: bij de gemeentelijke herindelingen in Duitsland is dit Oberndorf hernoemd naar Rudersdorfberg.
En het station daarmee ook. Vind het station dan nog maar eens terug ....

(Ook weer niet, dus, zie onder)

Citaat van: Hanzi op maandag 06 september 2021, 20:11:31


Station Niedlingen (met een afbeelding van Bahnhof Hochtan,
inclusief de bijbehorende hoge den (=spar)).
Datzelfde stationsmodel werd verkocht door Pola als Bahnhof Oberndorf.
Faller (Plastoy) verkocht het onder een hele reeks namen (allemaal afgebroken stations),
en zelden onder de enig goede naam.

En het komt (zoals altijd) door iemand anders: Bahnhof Rudersberg als kartonnen bouwpakket gemaakt door  G. Petermann in Berlijn rond 2009. Hij dook de archieven in en maakte 4 tekeningen van het station.
Die vind je op de pagina waarheen de link verwijst, samen met een foto van het origineel.
Op mijn beurt dook ik dezelfde archieven en, en  .... vond niets.  :D
Die Petermann moet een doorzetter zijn, op archiefgebied.

Dankzij die tekeningen kwam er ook een antwoord op de vraag waarmee ik al een tijdje zit:
boogramen (oftewel toogvensters, en toogdeuren) zijn in de WSS-stijl vanaf het begin rechtgemetseld, maar met een houten kozijn met toog aan de bovenzijde.

Een rondgemeltselde bovenkant van raam en deur op de begane grond is geen WSS-kenmerk maar een Vering & Wächter standaard stationstype kenmerk (de stijl van een andere standaard stationsbouwer in dezelfde tijd).

Faller heeft in alle stations (ook de zogenaamde WSS-types) gebogen muren boven de ramen, en niet alleen gebogen kozijnen. Ze wijken dus allemaal af van het origineel, op dat punt.
En er zijn nog een paar van dat soort afwijkingen bij Faller stations. 

Alsof Faller gokt op één stationstype voor beide bouwers samen. Helaas hebben V&W-standaardtypes meestal 4 ramen en WWS-types meestal 3 ramen (volgens de kenners).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik snap m ff niet Jan, je schrijft dat je "mijn" station hebt gevonden en komt dan met Rudersberg.
Echter... dat station heeft geen dakkapellen en ook geen wolfsdak. In je andere draadje komen toch stations voorbij die er veel meer op lijken?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat @citaat Je laat de bouwdoos zien, maar waar is dan de foto van het grote voorbeeld dat je zegt gevonden te hebben, of mis ik iets?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Fijn dat jullie kritisch blijven.

Wat Hanzi stelt, snijdt hout. Model Rudersberg heeft geen Vlaamse gevel,
het Faller (Pola, Vau-Pe, etc) model  wel, en geen wolfseinden, en het model heeft dat wel.
1200Blauw mist de verwijzing naar het model Rudersberg.

Daarin staat ook  een foto staat van het origineel.
Het origineel heeft én geen Vlaamse gevel, én geen wolfseinden.
Foutje, bedankt!  8o

Model "Rudersberg" is vrijwel gelijk aan het origineel Rudersberg.
Model "Oberndorf" is ongelijk aan het origineel van Rudersberg.

In de bijlage de OVP van een Faller stationsset van lang geleden. Het stationsgebouw in de Faller set Kleiningen lijkt sprekend op het stationsgebouw in de Plastoy set Niedlingen.

Ook het stationsgebouw in een recentere Faller stationsset lijkt erop:
Marbach (190274), Epoche III, 1946 - 1977

Maar dat stationsmodel lijkt niet op het origineel van Bahnhof Marbach (bei Münsingen).
Dat station vind je bij vergessene- bahnen.de, klik hier, en klik hier voor de foto van Bahnhof Marbach.

Wat blijkt:  Marbach (b. M.) heeft wel een Vlaamse gevel, en heeft  schroten op de gevel (alleen de zolderverdieping). Wat afwijkt is ook duidelijk: geen schroten op de 1e etage, geen wolfseinden, wel 2 patrijspoorten per zijkant. De gele kleur van de schroten is een epoche-kenmerk (epoche II).
Oftewel Faller Bahnhof Marbach is ongelijk aan origineel Bahnhof Marbach (b. Münsingen).
Het Faller Marbach model lijkt ook niet op Bahnhof Marbach am Neckar (dat was al nooit een WSS-type).
Meer Marbach stations zijn er niet geweest.

Er is nog een Faller stationset geweest, 190415 (klik hier). Bij dat station is geen stationsnaam gegeven, en ach, waarom moet een station ook eigenlijk een naam hebben? De hoge den (spar) van Hochtann ontbreekt ook in deze set ...
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik vind het onnodig vreselijk moeilijk worden. Ik kan het niet meer volgen. Hou het simpel aub. Bouwdoos foto en merk en nummer. Foto origineel(liefst zelf gemaakt).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Begrijp je wens, maar dat lukt me niet altijd. De foto's van origineel en model zijn aanklikbaar.
Dat werkt goed genoeg. Zolang de links werken.

Neem Faller: 2 stations (bijna hetzelfde model), 190104 (Beinwil) en 110139 (Beinwil). Tot mei 2022 stonden beide stationmodellen op de Faller website, daarna niet meer.

De tekst op de website van Faller bij die twee stations is gelijk,
maar de epoche en de maat van het gebouw niet.

Het station heet Beinwil, en het ligt in Zwitserland, ten noorden van Luzern (ten noorden van Emmen)
aan een meer (am See dus). Beinwil am See.
Het gebouw bestaat nog steeds, maar de lijn (Seetalbahn) waaraan het station lag is deels afgebroken.

Op Eingestellte-bahnen.ch (opgeheven lijnen in Zwitserland) vind je foto's van dat station:

Bij deze pagina Beinwil-Beromünster
tref je de foto's van het origineel aan:

Klik voor foto 1
Klik voor foto 2
Klik voor foto 3
Klik voor foto 4

Er is een:
a. Behoorlijke overeenkomst tussen Faller model en Seetal-voorbeeld
b. In 2001 besloot men te stoppen met deze lijn.
    Leuk dat Faller bij model 190104 aangeeft: episode 5 (1986-2005).
    Je ziet wat dat waard is, zowel qua modellering als qua bestaansrecht.

*** edited: de Faller website is gewijzigd, en de productnummers zijn niet meer terug te vinden
per mei 2022.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2019

As-je-me-noe

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Okee, hier heb ik er één van Pola, St. Niklaus in Zwitserland:

Model van Pola nr: 609 Meister-Modell serie en het voorbeeld in het echt d.d. zomer 1985:
Foto's van mijzelf.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: hans63 op vrijdag 05 november 2021, 13:23:15
Okee, hier heb ik er één van Pola, St. Niklaus in Zwitserland:
:thumbup:

In de wikipedia staat ook een mooie foto: Foto St. Niklaus (even erop klikken...).
St. Niklaus was rond 1967 een Quick en later een Pola model (B-650) (zie bijlagen).

Faller heeft dit model heruitgegeven
Faller 110098 St. Niklaus (epoche I)
Faller 190098 St. Niklaus (Epoche I)
Faller 191730 St. Niklaus (Epoche II)

Door een wijziging van de website van Faller zijn deze catalogusnummers sinds mei 2022 niet terug te vinden.

Over station-types gesproken, kennen jullie deze al?

Van deze 5 stations zijn er 3 met enige zekerheid van een voorbeeld te voorzien.

Twee namen komen in geen enkele wikipedia voor,
Moiranvalen Neufeld ga je niet vinden.

Twee namen zijn onvolledig, je vind ze wel, met enig giswerk: Rüti  en St. Johann.

Een afbeelding van Bahnhof Bever vind je hier (klik erop).

Van Rüti-wald moet je weten dat het bij Zürich ligt, en Wald heet.
Wald grenst aan Rüti, vandaar ...
Een foto van het origineel is desondanks tot nu toe onvindbaar.

St. Johann is echt lastig (er zijn teveel katholieken die deze heilige vereren).
Het enige station dat er vaag op lijkt is St. Johann im Pongau, maar dat is veel langer.
Klik hier (voor een foto).
Dit voorbeeld overtuigt mij niet.

Er is nog een Faller station van dit type, Bahnhof Langen (Faller 190109 A). Langen ligt in Oostenrijk aan de Arlberg bahn, en daarom vind je het station terug in de Duitstalige wikipedia als Bhf_Langen_am_Arlberg.
Zie voor een foto
Langen heeft 7 in plaats van 4 ramen langs het perron.

Niet toevallig is Bahnhof Rütiwald Faller 190109 CH (zelfde catalogusnummer, andere landcode).

Al deze stations hebben op de 1e verdieping 4 ramen.
Alleen het Zwitserse station Bever heeft onder de dakrand ook 4 ramen.

De Oostenrijkse station aan de Arlberg baan zijn allemaal langer dan 4 ramen (7-10) op de 1e etage langs het perron maar missen de ramen onder de dakrand.

Er bestaat een Zwitsers station Zollikoven met 5 ramen (klik hier) (in plaats van 4).
En dat lijkt ook nog een beetje op Bahnhof Bever (heeft ook 5 ramen onder de dakrand).

*** edited: Fallerstore en Faller.de hebben hun site veranderd.
Artikelnummers zijn niet langer terug te vinden. Links werkten niet meer.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@hans63 Plaatjes zijn inderdaad niet meer zichtbaar.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2019

As-je-me-noe

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: NL-modelspoor op vrijdag 05 november 2021, 17:26:24
@hans63 Plaatjes zijn inderdaad niet meer zichtbaar.

Foto's bijgevoegd als bijlage, hopelijk nu wel "blijvend" zichtbaar.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Prachtige fotoos Hans! :thumbup:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 :)

Fantastisch draadje  :thumbup:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Het is zeker grappig, maar ik krijg hoe langer hoe meer de bevestiging van mijn eerste indruk dat Faller dikwijls de Méthode Claude Maran hanteert.
Plak maar een naam op een gebouwtje, het past er altijd wel bij, want in het echt lijkt het ook allemaal op elkaar en hebben renovaties, uitbreidingen en gedeellijke afbraak hun effect op het ooit oorspronkelijke uiterlijk van een gebouw gehad. Dus: niet te nauw kijken, niet doodanalyseren. Het is voor de lol!

Groet,

Peter

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Sorry. Mijn kennis van roulette reikt niet verder dan de Russische variant.  :D
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Leuk om die paddestoel weer eens te zien. Die hadden wij vroeger ook.  :)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Jumbo maakte me jaren geleden (2014?) attent op Pola's Baywa's Siloturm.

Korte tijd later (2016) stond de gebouwde set in Zutphen op de beurs: Pola 843+844
(helaas niet voor een reëel bedrag, dus het is blijven staan).

Pola 843 en Pola 849 kwamen samen voor aan de Lauertalbahn in Rottershausen – Stadtlauringen.

Ingo Möglich verwijst zelf ook naar naar Stadlauringen (maar dan zonder door te linken).

Een voorbeeld van deze spoorzoeker (spurensuche-eisenbahn.de) is:


Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Er zijn ook bouwdozen die suggereren dat er een ècht voorbeeld bestaat, terwijl dat dan niet zo is. Een voorbeeld van Kibri:



modeltreinmarkt.nl

Station "Tubbergen" dus. Tubbergen ligt in Twente en heeft bij mijn weten nog nooit een spooraansluiting gehad. Dat lijkt me een heel goede reden om er geen station te bouwen. Maar àls er rails had gelegen, dan had het station er ongetwijfeld uitgezien zoals Kibri voorstelt.

Ooit was er ook een model van "station Mariënberg" van Faller dat totaal niet leek op het echte station Mariënberg, als ik me goed herinner met een Nederlands vlaggetje op de doos (daar kan ik even geen foto van vinden).


Zie hieronder

Dit is het werkelijke station Mariënberg:


sleutelspoor.nl

Edit: plaatje van station Mariënberg hersteld, omdat de oorspronkelijke URL hotlinkte naar stationsweb.nl en die site kennelijk niet meer bereikbaar is en de bouwdoos van Mariënberg bij Faller uit het assortiment is en van de site verdwenen - geleend van nl.modelspoorder.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Van Mariënberg heb ik ook de bouwdoos nog liggen en inderdaad uit een 'Nederlandse' serie indien gewenst kan ik die doos wel opzoeken. De reclame van 'Hollands welvaren' (2008) kon ik nog terugvinden in mijn digitale archief en ook nog een tweede reclame poster (2009).

[edit]
En even de bouwdoos opgezocht (gaat waarschijnlijk nog wel een keer tussen aanbod omdat ik hem zelf niet zal maken).


[/edit]
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Onlangs kreeg ik een mailtje met daarin een link naar Märklin Users Net (2012), een bijdrage over Faller bouwdozen en hun voorbeeld.

Ik had twijfels (er zitten bouwwerken bij die hier ook al zijn genoemd), en plaats de link hier toch maar (vanwege de andere inbreng).

Zo wist ik niet dat de "Villa in Tessin" twee keer is gebouwd (de 2e keer in opdracht van Hermann Faller, in Gutenbach, pal achter de Faller fabrieken, er zijn ook foto's van). Ja, Erik Nieuwenhuis noemde die 2e villa al eerder (hij wist het, ik niet, en las er eerder dus gewoon overheen).

Dankzij dat draadje weet ik nu dat ik Faller B-126 in de jaren '80 heb gekocht (in bouwvallige staat, bij het Treinenhuis in Amsterdam, voor een knaak).

En nu weet ik, dankzij dat draadje,  dat het voorbeeld (Stellwerk, seinpost,  in Darmstadt) lang geleden is afgebroken.

En weet ik nu ook dat B-126 tegenwoordig te koop is als Faller 120116, maar dan in baksteenrode uitvoering, en ietsjes duurder.

Er staat ook in dat Faller B-91 tegenwoordig te koop is als Faller 110091 ("Hintertupfingen"),
en ook als Faller Nr 110204 ("Posemuckel").

Over die twee bouwdozen was ik een ander draadje gestart.
Daarin kwam ik tot de conclusie dat deze halteplaatsen geen origineel voorbeeld hadden, en dat de stationsnamen woordgrappen zijn.

Door Märklin Users dot Net (pagina 2, reactie #72), kwam ik uit op Zeuthen Online, en daarmee op het (lang geleden afgebroken) voorbeeld (de halte Zeuthen) in de omgeving van Berlijn.
Niet helemaal identiek, maar toch wel met enige gelijkenis ...
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
http://www.nlms.info/articles/city/NLreal_nl.htm
Hier staat een mooie serie van Nederlandse gebouwen uit de werkelijkheid zoals overgenomen in bouwpakketten van Kibri, Faller, Artitec, Holland Scale. Voor degenen onder ons die het vooral willen zoeken in Nederlandse scenery.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Het draadje heet De bouwdoos en zijn voorbeeld en daarom zou je haast vergeten dat Faller vroeger niet alleen bouwdozen verkocht maar ook kant-en-klaar gebouwde bouwwerken, zoals stations.

Faller-111, Bahnhof Flüelen (aan de Gotthard lijn in Zwitserland), werd nooit als bouwpakket aangeboden en wordt al heel lang niet meer door Faller verkocht.
En daarom is wel eens aardig om te zien hoe Faller zo'n goocheltruc aanpakt (iets bouwen, verkopen en dan in het niet laten verdwijnen). dat is makkelijk te doen met behulp van conradantiquario.de

Neem:
Faller 1952 (pagina 3) Faller 111=Flüelen

Faller 1956 (pagina 14) Faller 111=Flüelen 

Faller 1959 (pagina 7) Faller 109=Bahnhof Neustadt, Faller 111=Flüelen

Faller 1960 (pagina 5) Faller 109=Bahnhof Neustadt, Faller 111=Bahnhof Flüelen

Faller 1969, Faller 111=Bahnhof Neustadt, Flüelen komt niet meer voor
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik ben telkens benieuwd naar foto's van een model en de werkelijkheid. Nu krijg ik telkens verwijzingen en moet ik als lezer alles maar bij elkaar zoeken. Is het misschien een goed idee hier plaatjes van model en werkelijkheid te plaatsen die je gevonden hebt, evt. met de plaats (coördinaten) waar het grote voorbeeld staat erbij, zoals we dit draadje ooit zijn begonnen? Ik heb al een paar voorbeelden gegeven, een aantal anderen ook. Ja, dat is wat werk als schrijver, maar het maakt het draadje zoveel leuker om te lezen, toch? Maar goed, mijn bescheiden mening, misschien ben ik wel de enige die er zo over denkt.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Verschillende werkwijzen kennelijk.  8)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat @citaat helemaal mee eens dat het leukst is om het model direct met het voorbeeld te zien.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Nou, nog eentje doen dan maar?

Dit is de Dorpskerk van Tilly Models (artno 87042).


tillymodels.nl

Dit is een legendarische kerk, gesitueerd in Oosterbeek. Tijdens de Slag om Arnhem speelde het gebouw een belangrijke rol en heeft daarvoor ook zijn tol betaald:


www.heemkunderenkum.nl

Na de oorlog is de kerk in bescheiden vorm hersteld, waardoor hij er tegenwoordig bij staat als volgt:


kerkfotografie.nl

Tot slot natuurlijk de locatie van de kerk op Google Maps.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Nog eentje, de tramhalte van Tilly Models (artno 87052):


www.tillymodels.nl

Dit is wel een bijzondere tramhalte, omdat hij stamt uit het Arnhem van vòòr de trolleybussen. Deze foto is bijvoorbeeld van het Willemsplein in de jaren '20-'30. De tramhalte is te zien rechts in de achtergrond.


pbdoetmee.nl via web.archive.org

Ook op dit beeld uit ca. 1920 vinden we 'm terug, half achter de trams verscholen.


pbdoetmee.nl via web.archive.org

Tegenwoordig staat er een replica in het Nederlands Openluchtmuseum:


Wikicommons

Natuurlijk hoort er ook een locatie bij op Google Maps.
Uit de oude foto's maak ik op dat het oorspronkelijke gebouwtje ongeveer hier moet hebben gestaan.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ach, nu ik toch eenmaal bezig ben, nog een inkoppertje erachteraan. De Noordmolen van Landgoed Twickel bij Delden van andermaal Tilly Models (artno 87056).


tillymodels.nl

In werkelijkheid ziet hij er zo uit:


grasbroek.nl

Hier is de locatie.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dat zijn weer mooie voorbeelden van het model en de werkelijkheid :thumbup:.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Nou, voor de leuk dan nog eentje. Ik heb wat tijd om wat zaken uit te zoeken terwijl ik naar de live workshops van Bentink kijk. Deze was wel even een pittige. Tilly Models noemt het model Villa Zonheuvel (artno 87064):


www.tillymodels.nl

In werkelijkheid was dit ooit de directeurswoning van de Coöperatieve Friesch-Groningsche Beetwortelsuikerfabriek (later Suiker Unie) van de hand van architect G. Nijhuis in stad Groningen:

rtvnoord.nl

De charmante dame op de foto krijg je er gratis bij. Zij is ongetwijfeld bestuurder of woordvoerder van Wender Algemene Opvang, de vrouwen- en daklozenopvang die er tegenwoordig gehuisvest is.

Rest mij nog de locatie van dit fraaie pand te delen: hier.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ditmaal even een inkoppertje. Ik hoef het mezelf niet altijd moeilijk te maken natuurlijk.

Stoomgemaal "De Tuut" van alweer Tilly Models (artno 87076a).


tillymodels.nl

Het gemaal is in de regio vrij bekend. Het staat in Appeltern.


doederij.com

En natuurlijk weer de locatie.

Mocht je meer achtergronden willen lezen: https://www.stoomgemaaldetuut.nl/ of https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomgemaal_De_Tuut
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Nog een inkoppertje, het Gemeentehuis van Vlaardinger-Ambacht, ook van Tilly Models (artno's 87079 en 87080).


Beide afbeeldingen: tillymodels.nl

Toen het nog in dienst was als gemeentehuis zag het er zo uit.

Tegenwoordig is er het stadsarchief van Vlaardingen in gevestigd en is dit de naakte werkelijkheid:


Pinterest

Het staat hier.

Aangepast zodat dode links naar geschiedenisvanvlaardingen.nl weer werken.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Deze is weer wat lastiger, de Coöperatieve Zuivelfabriek te Son, alweer door Tilly Models (artno 87098):


tillymodels.nl

Voor de Tweede Wereldoorlog zag het er als volgt uit:


onbekendinnederland.nl

Tegenwoordig bestaat de fabriek niet meer, het lot van veel coöperatieve zuivelfabrieken uit de 20e eeuw. Het woonhuis ernaast is er nog wel, helemaal wit geschilderd. Op de plaats van de fabriek staat nu een Jumbo supermarkt.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De ophaalbrug van Artitec. Niet echt moeilijk te vinden in de dagelijkse wereld, dus even inkoppen.


Artitec

Het "grote" voorbeeld staat in de Utrechtse wijk Oog in Al.


Wikicommons

Iets verderop, langs de Leidseweg, zijn ook dubbele varianten te vinden.


Flickr.com

Natuurlijk mag de locatie niet ontbreken.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Nog eentje inkoppen: Station Bonn van Faller.

Het model:


faller.de

Het is geen fantasiemodel, want dit is het gebouw in werkelijkheid. Helaas heb ik geen foto gevonden van de andere kant:


structurae.net

Tot slot de locatie.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat Station Bonn is er in H0 ook van Kibri (3)9373.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En dan blijkt die van Kibri het origineel dichter te naderen. Faller heeft een paar raampjes weggelaten in de beide vleugels van het gebouw.

Groet,

Peter
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Als er geen fotografisch bewijs wordt geplaatst geloof ik het niet.  ;)

Even een ideetje gegapt bij de buren:



Dit is een winkelcomplex dat Heljan maakte onder artikelnummer B225 of 1775 naar aanleiding van een bestaand winkelcentrum in Brøndby, Denemarken. De opschriften zijn in het Deens, Duits of Nederlands. Het is ook al in een eerdere bijdrage van Hanzi te zien in dit draadje. Het is geen exacte vertaling naar model. Helaas heb ik geen betere foto van het grote voorbeeld kunnen vinden.



Natuurlijk hoort er ook een locatie in Maps bij.

Edit: Verwijzing naar bijdrage Hanzi toegevoegd die ik eerder gemist had.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik persoonlijk heb Faller-bouwdoos B-111 altijd erg fraai gevonden. Hij is er bij mij nooit gekomen helaas...


modelljernbane.internettside.com

Vlak na de bouw zag het grote voorbeeld, station Goch (net over de grens bij Nijmegen), er zo uit:


modelljernbane.internettside.com

Tegenwoordig ziet het er zo uit:


altemodellbahnen.de

Opmerkelijk is, dat Faller kennelijk redenen heeft gehad de verhoudingen enigszins te veranderen. Met name de linkerkant, gezien vanaf de straatzijde, heeft een stukje lengte moeten inleveren. Kennelijk is er een afwijkende lengteschaal voor die vleugel gebruikt.

Het is hier terug te vinden op Google Maps.