Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...

Gestart door Nieuwenhuis zaterdag 05 juni 2021, 15:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik had me ook al afgevraagd of Vollmer Nordstadt ooit in schaal 1:1 had bestaan. Kwam ook in Hannover uit maar iedere vergelijking raakte kant noch wal vandaar dat ik de zoektocht had gestaakt.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De bekende Villa in Tessin van Faller:


moderne-regional.de

...bestaat ook in werkelijkheid, maar dan is er wel wat aan de dakconstructie veranderd:


moderne-regional.de


Ik denk dat ik de juiste locatie in Ambri Zwitserland gevonden heb.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat En een, door Hermann Faller nagebouwd origineel, in Gutenbach (zie ook in dit topic)

Citaat van: Jan22 op woensdag 08 september 2021, 23:20:59Die gebouwen doen vermoeden dat Hannover Nordstadt er echt zo heeft uitgezien, als het Vollmer model.
Jouw uitleg komt enigszins plausibel over, waarbij de 4 boogramen inderdaad vreemd zijn: indien aanwezig, hoofdzakelijk een oneven aantal.



Mijn bijdrage aan dit topic: de Faller B-143 was vanaf 1960 tot 1963 het transformatorhuisje en vanaf 1981 de watertoren Haltingen''.
In 1965 werd het statische model van Faller aan de firma Busch verkocht die het als een 'werkend' transformatorhuisje op de markt bracht:
met behulp van koperdraad en masten konden vanuit het trafohuisje huizen en straatverlichting van spanning worden voorzien, net als in
de werkelijkheid. Het trafohuisje werd hiervoor zelfs van een uitneembare (glas-)zekering achter de dubbele deuren voorzien!
Voor dit Freileitersysteme waren 8 isolatoren aan het huisje voorhanden, voor vier afgaande dubbele voedingen (14-16Vac 1000mA).

Faller B-143

Bron : www.hood.de

Vanaf het begin van de elektrificatie rond 1900 tot midden de jaren vijftig, werden transformatoren vooral gebruikt in torenachtige gebouwen.
Deze torengebouwen werden vaak zo ontworpen dat ze niet opvielen in de omgeving. Dit resulteerde uiteindelijk in een groot aantal verschillende
gebouwtypes, waar hier een overzicht van staat op een interessante website met veel informatie over Spannende Bauten: www.swisstrafos.ch.
Een exact voorbeeld hiervan heb ik niet kunnen vinden, maar de meest gelijkende versies kon ik nog vinden in de Zwitserse dorpjes

Gelijkende voorbeelden

                                 Ammenhausen                                 of                                 Susch Sur Punt

In Duitsland komen dergelijke transformatorhuisjes (Trafohäuschen / Trafoturm / Stromturm / Umspannturm / Umspannstation)
ook vrij veel voor en ook hier in diverse verschillende uitvoeringen.
Op de Duitse Wikipedia staat een soortgelijke Trafoturm als bovenstaand en ik vond nog aanvullende informatieve websites
als: www.trafoturm.eu voor een overzicht van heel Europa en www.turmtransformation.de voor specifiek Duitsland.
Uiteindelijk vond ik in Polen ook nog een flink aantal transformatortorens.

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 09 september 2021, 11:11:23
De bekende Villa in resin van Faller

Hier is in 2013 ook al een draadje over geweest

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=42544.msg772101#msg772101

Meine
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Trafo stations associeer ik meer met België (en Frankrijk) dan met Zwitserland,
en ik heb altijd gedacht dat ze voor telefonie waren. En dat met een Liander Peperbus voor de deur!

Omdat ik vaker in Zwitserland kom, ging ik in mijn herinnering wat plaatsjes af:

Fluelen =Perfect gecamoufleerd!
Zermatt =Eerder een Spieker. Je moet er maar op komen!
Zernez =Wat? Met die trap?
Wabern = De camping ligt onderaan de Eichhornstrasse, en dit torentje aan een zijstraat daarvan. Ik kwam er ongeveer dagelijks langs zonder het te zien!
Courcelon (Rue de la Ribe=Molenweg) =Het is in dat dorp de weg langs de watermolen. Die afvalbakken heb ik vaak gebruikt! Torentje nooit gezien. Logisch, dan sta je er met je rug naartoe.
St. Ursanne =Ik heb er een fotosessie gemaakt, en dit torendak wel gezien maar voor iets anders versleten!
Maderanerdal =Het zou me verbazen als dat torentje de hoogwaterramp van 2005 heeft overleefd!

Liep er dit jaar tegenaan, zie foto's:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Jan22 op maandag 06 september 2021, 14:46:51


Op dit moment kun je het kopen als Faller H0 110150 Mühlen. Het station heeft een kleine, bruine, houten uitbouw aan de rechterkant.



Geinig, ik heb deze ook, alleen mijne is blauw!   :o)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Jan22 op maandag 06 september 2021, 14:46:51
Daarnaast bestaat  Faller 110151 haltepunkt Hüttenberg (met een gele in plaats van grijs gestucte muur).

Dat was een achteloze opmerking in dit draadje, want Hüttenberg bestaat echt, en lag aan een andere Oostenrijkse lijn:
de Görtschitztalbahn . Het had ook een echt station (zelfs met een geel gestucte muur), maar met een houten betimmering van de bovenbouw, en het middelste stationsgebouw is een verdieping hoger dan de rest.
Zie:www.sagen.at Bron foto gebruiker siegi


Van dezelfde fotograaf, op dezelfde bron:


De lijn (en het station) is inmiddels opgeheven, maar oudere foto's zijn nog te vinden, o.a. hier.

Tegenwoordig kom je er per postbus.

Conclusie Faller Halte Hüttenberg is een fictief station en heeft niets te maken met Hüttenberg (Oostenrijk) aan de Görtschitztalbahn.

Maar er bestaat nog een tweede Hüttenberg, in Hessen (Duitsland): Rechtenbach (Hüttenberg).
Ook dat Hüttenberg  bevindt  aan een verbuste lijn (310, 311). En het vroegere bahnhof is nu onvindbaar, de lijn ook.

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Jan22 op donderdag 09 september 2021, 13:00:49
Maderanerdal =Het zou me verbazen als dat torentje de hoogwaterramp van 2005 heeft overleefd!

Jan Willem, in bovenstaande link staat vermeld dat het transformatorhuisje compleet gerenoveerd is en de foto is van 12 oktober 2015, 10 jaar na het hoogwater :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 09 september 2021, 16:07:54
Jan Willem, in bovenstaande link staat vermeld
Ah, overheen gelezen! Mooi dat het is opgeknapt.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Leuk draadje!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wat dacht je van Faller B112?
Bahnhof Nieder Ramstadt- Traisa.
Dit gebouw stond in Mühltal. Stond, omdat dit gebouw in 1975-1977 helaas is afgebroken.
Ik vond de foto bij mühltal geschichten.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Geweldige toevoeging Maarten! :thumbup: :thumbup:

Ter aanvulling hierop de bronverwijzing van bovenstaande afbeelding: www.heimatgeschichte-muehltal.de en de locatie.
Daar valt ook dit stuk te lezen over Der Bau der Odenwaldbahn, met op de laatste pagina een afbeelding van het Fallerstation.

Het betreft Faller B-112 in de tweede uitgave van deze nummering, leverbaar van 1975 t/m 1990 en daarna als 191717.
De eerste B-112 betreft Bahnhof 'Schauinsland', die van 1959 t/m 1966 in het Faller-programma was opgenomen.

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dat is weer eens wat anders dan de "standaardstations" van Faller die we allemaal wel kennen!
Ik kende deze iig nog niet, en dat terwijl het een erg leuk station is!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Jan22 op donderdag 09 september 2021, 13:00:49
Zernez =Wat? Met die trap?
Blijkt Faller die toren met de trap (Via da Cul) nou net nagemaakt te hebben als Faller 120269 !
Zo heb je model en echt weer bij elkaar.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Er is nog een goederenloods bij in dezelfde stijl als het station Nieder Ramstadt. Ik heb ze allebei. Als ik tijd heb maak ik een foto ervan.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Maarten Marklin op vrijdag 10 september 2021, 12:47:30
(...) Faller B112 Bahnhof Nieder Ramstadt-Traisa.
Dit gebouw stond in Mühltal. Stond, omdat dit gebouw in 1975-1977 helaas is afgebroken.
(...)

Ik vond daarover deze quote:
CiteerSeit Oktober 2010 bietet die Fa. Faller aber das Bahnhofsgebäude als Fertiggebäude
wieder auf dem Markt (Artikelnummer: Faller 193112) an.
(...)
Im Modell trägt der Bahnhof natürlich noch den alten Namen Nieder-Ramstadt Traisa.
Die unverbindliche Preisempfehlung von Faller ist 43,99 €.
Stand: 02.01.2013

Bron: webarchive.org.

Nou ziet dat model er weer heel anders uit dan de foto (van het origineel) die jij uit een archief viste.

Bij Marnan.eu (Faller 193112, gebouwd exemplaar) is hij uitverkocht,
Bij de Fallerstore is 193112 (als kant-en-klaar model) ook uitverkocht.
Bij de Fallerstore stond er tot 2022 bij: Tijdperk III 1946 - 1977.

Het leuke van de Fallerstore website was dat je daar ook het (uitverkochte) bouwpakket nummers vond, zoals
191717 Station Nieder-Ramstadt-Traisa. En daarbij stond dat het een maandmodel was, Tijdperk I, 1880 - 1920.
Aardig aan dat station is dat het niet lijkt op de afbeelding van het bouwpakket van Faller waar Erik Nieuwenhuis naar verwijst, eerder in dit draadje.

En zo kon je in de Fallerstore alle artikelen-van-de-maand vinden (23 inmiddels).

Een van die 23 is een model gebaseerd op 's werelds eerste televisietoren in de hoofdstad van de deelstaat Baden-Württemberg (Stuttgart), de Faller 191760 Televisietoren, Tijdperk III, 1946 - 1977.

En dat model is een andere Televisietoren dan die in Berlijn, Tijdperk III, 1946 - 1977.
Dat model (Faller 130966) werd eerder in dit draadje al genoemd door 1200Blauw

*** verwijzingen gecontroleerd
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik heb ooit eens een bouwdoosje van Heljan in elkaar geplakt van een douanekantoor.
Je kan er natuurlijk alles van maken. Volgens mij net als vele andere doosjes van Heljan ook als Revell op de markt geweest.
Heljan heeft veel leuke huisjes ook onder UK?US labels uitgebracht als Cornerstone.

Pakketje is prima alleen was het dak van de toren wat lastig. True 1/87 en misschien zelfs wel een tikje groter.
Ik heb de kleurtjes een beetje NL gemaakt.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Mijn model Nieder Ramstadt Traisa. Met goederenloods in dezelfde stijl. Het model is misschien al meer dan 40 jaar oud. Indertijd is bij de ingang de trap weggesneden omdat het anders niet op de baan paste.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wat ik me dan afvraag is of het oudere (30+ jaar oude) pakket al adequaat gekleurd was (uit de doos) en de huidige niet,  of dat het oude station al zo gepimpt is dat het leek op het origineel. :help:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De kleur is origineel zoals het  bouwpakket toendertijd was. Er is niets aan gepimpt.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Jan22 op maandag 06 september 2021, 14:46:51
Pola verkocht het Mühlen- type station onder 3 namen en nummers:

-Pola "Bahnhof Zweinitz", Pola nummer 804,
-Pola "Bahnhof Hofheim", Pola nummer 2010_tm (junior model),
met een lichtbruine houten uitbouw, aan de rechterkant.
-Pola "Bahnhof Mariapfarr", Pola nummer 2063
met een houten betimmering van de bovenbouw.

Mariapfarr was geïnspireerd op Schwarzenbach an der Pielach (Oostenrijk). En daar vind je dat station dan ook in de common wiki,
bron https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bahnhof_Schwarzenbach_a_d_Pielach.jpg :

Er staat bij dat het station op 1 maart 2015 is afgebroken.

Dat station staat ook bij Ingo Mögling (voorbeeld Pola-grootspoor), met een groene uitbouw, aan de rechterkant.
Het station Mariapfarr als Scharzenbach variant, staat langs de lijn van de Mariazellerbahn.
Zo kwam ik terecht bij de Mariazellerbahn in Oostenrijk. Pola's Mariapfarr zou zijn geïnspireerd op Schwarzenbach (aan de Mariazellerbahn) volgens Ingo Mögling, die zich daarbij beroept op een ander, H.-P. Weigel. Die heeft een eenmansbedrijf als modelbouwer, en moet het sinds 2018 rustiger aandoen om gezondheidsredenen staat er op z'n site.

En zo kwam ik terecht bij Thomas Beckert, ook een eenmansbedrijf modelbouwer, maar eentje die het nog niet rustiger aan moet doen. Hij heeft ook een eigen website. En biedt  o.a. aan alle stations van de Mariazellerbahn als bouwpakket van o.a. karton en fineer. Hij werkt o.a. met een lasercutter, en z'n modellen lijken sterk op het origineel. Een aanrader voor Oostenrijk- rijders. Voorbeelden?
1. 111-08-1 - Bahnhof Winterbach
2. 111-13-1 - Bahnhof Schwarzenbach a. d. Pielach
3. 111-16-1 - Bahnhof Kirchberg a.d. Pielach
4. 111-12-1 - Bahnhof Frankenfels

Thomas Beckert verwijst door naar Architekturmodelle Weiß (Wenen).
Adresgegevens: Architekturmodelle Weiß, Kevin Weiß, Lohnergasse 9, 1210 Wien, bestellung@mbc-weiss.at
Daar zijn al zijn bouwsels te koop, en dat bespaart op de verzendkosten (als je toch net in Wenen bent).

Maar Weiß biedt meer dan alleen de bouwwerken van Thomas Beckert of die van zichzelf.
Zoals:
Polák model s.r.o (Tschechische Republik)HC RAIL MODELS,  Italiaans georiënteerd, en KRES Elektronik + Service GmbH die blijkens hun flyer meer dan dan hun naam verwacht.


Drie Italiaanse stationsmodellen (van HC Rail)waarvan ik onder de indruk was:




Dat verwacht je niet in Wenen te zullen vinden.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Eerder kwamen zulke draadjes ook op dit forum voor, vaak bij toeval, zoals

Faller 190297 Friedrichstadt

Ben den Hollander:
Citeer
Kijk eens naar het grote voorbeeld, ik las dat het Regensburg is.
Een ander voorbeeld van voorbeeld en model is:
Faller set Römerberg 130911.
Dat blijkt  voorheen Faller B-911 + B-912 + B-913 + B-914 (Volgens Dirk-Jan)
En Hero meldt dan: de gebouwen staan op de markt of het stadhuisplein van Frankfurt.

Veelal was het toeval: iemand kende toevallig het origineel.
Tegenwoordig kun je gericht zoeken (dan mis je 33% van de mogelijk historisch geworden stations, is mijn ervaring).
Een voorbeeld van gericht zoeken is verplaatst naar Faller 110092 (Klein) Zindelstein en Faller 131548 Kollnau vergeleken.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat Maar, heb je het origineel van Kolnau en/of (klein-)Zindelstein ook gevonden Jan?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Station Calw van Kibri. Mooi klassiek duits station.

gr Gerard

bron foto's
Model eigen baan
Voorbeeld van forumlid Doevie
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Hanzi op donderdag 16 september 2021, 13:05:36
@citaat Maar, heb je het origineel van Kolnau en/of (klein-)Zindelstein ook gevonden Jan?

Ga er maar vanuit dat het station van Faller er niet genoeg op lijkt. Je kunt het Fallerstation meer laten lijken door er aan de rechterkant (gezien vanaf het spoor) een loods bij te plaatsen, en door het hoofdgebouw te vervangen door dat van Winterbach.
"Het schilddak" of "de schildkap" moet je dan zelf erbij maken.

De rest van de reactie is verplaatst naar Faller 110092 (Klein) Zindelstein en Faller 131548 Kollnau vergeleken. En ja, Kollnau is gevonden (maar het gebouw  lijkt er niet op), Zindelstein is niet gevonden.

De Kibri gebouwen zijn tamelijk echt. Van Bahnhof Dettingen (Teck) vind je een foto in de wikipedia. Het gebouw bestaat nog.

Hoe ziet Dettingen er nu uit bij Kibri:
Zie bv. hier of daar.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Het enige wat overeen komt is eigenlijk de naam ;).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Magna op donderdag 16 september 2021, 15:36:12
Station Calw van Kibri. Mooi klassiek duits station.

gr Gerard

bron foto's
Model eigen baan
Voorbeeld van forumlid Doevie
Dat is weer een mooie "de bouwdoos en zijn voorbeeld"!  :thumbup:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2018

Build Your Dreamworld

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Stadhuis van Leer (D) Kibri 38381



Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hier een linkje naar Faller's inspiratiebron voor het "Rundcafé mit Tankstelle" B-214:
Klik hier
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En ook Faller's minder bekende café Minerva B-268 bestaat in het echt als hotel Rosenhof in Bergen-Offen.
Je kan er nog steeds een hotelkamer boeken!
prentbriefkaart
boeken maar
Faller B-268
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Stel dat het ook andersom zou gebeuren.
Dat Faller een bouwdoos maakt en dat er dan naar dat voorbeeld een echt gebouw wordt neer gezet?
Zo zit ik te wachten tot bahnhof Lindental een keer in het echt te bewonderen valt. Het is een klassieker maar toch een fantasiemodel. 😀
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat tja, wie weet komt dat er nog eens van; ik heb dit idee in ieder geval aan Horst doorgegeven en hij zou het inbrengen tijdens de WOSA-jaarvergadering.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dit lijkt (gelukkig) nergens op. ;) (Faller onderdelen)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Leuk Wim  :thumbup:

Heb je daar nog meer plaatjes van ?

Grtz Tony
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Twee (verkleind):
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dat is smullen, Wim  :thumbup:

Dank voor het plaatsen !

Grtz Tony
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: nobody op donderdag 30 september 2021, 07:23:00
Dit lijkt (gelukkig) nergens op. ;) (Faller onderdelen)
Onderschat Jan Willem (Jan 22) niet Wim, voor je t weet heeft hij het origineel -of iets dat er op lijkt- gevonden >:-D !
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Hanzi op donderdag 01 januari 1970, 05:32:10>:-D !
Van deze niet, hoor, hooguit van één van de 3 onderdelen  (bovenste verdieping):D
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat die is niet zo moeilijk, de bovenkant van Wim's mooie station is Faller B-107 station Neukirch.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In de wikipedia staat een categorie Bahnhof Honau. daarin staan allemaal foto's van Bahnhof Honau.
Noch bracht dat station uit in 2018 (66007), en het is (hier en daar) nog te koop.
Het model was door Toppmodell jaren geleden uitgebracht, en in 2018 samen met Toppmodell.

In een ander draadje refereer ik aan dat station:


De reden waarom Noch nou juist dat station aanbood, en niet een van de vele andere stationmodellen,  was deze
Zie bron:
Citeer
The Förderverein Bahnhof Honau e. V. (Friends of Honau Station), founded in 2003, celebrated its 15th anniversary in 2018. Members have been taking care of the reconstruction and maintenance of the original railway station building on a voluntary basis for years. Over time, what was a 'ruin' has become a great event location, where parties, Christmas markets and many other events take place again today.

We would like to express our special thanks to the society for their help in realising this model, which is why we are donating part of the sales proceeds towards the preservation of the real thing.

You can find more info about the Förderverein Bahnhof Honau e. V. at www.bahnhof-honau.de.

Het 15-jarig jubileum van die vereniging vormde de aanleiding om juist dit station aan te bieden, en niet een ander.

Zo'n besluit kan Faller ook nemen.
Dit jaar (2021) komt Faller in schaal h0 met de stations Güglingen, Ochsenhausen en Owen uit.


Dat zijn 3 type III stations met patrijspoorten, die alledrie liggen aan de Öchsle Bahn, tegenwoordig een museumlijn. De voorbeelden in het grootspoor (altijd smalspoor gebleven, als was bij aanvang de bedoeling dat zodra er genoeg geld was het normaalspoor zou worden), bestaan nog steeds. Ze zijn gerenoveerd door vrijwilligers van de Öchsle Bahn, en uiteraard wordt die gerund door een (sinds 1983) actieve vereniging.

Owen schaal h0: 110145
Güglingen schaal h0: 110107 schaal N:212107 schaal Z:282707
Ochsenhausen schaal h0: 191742 schaal N:212122 schaal Z: 282709

Er zijn meer stations op die Öchsle lijn opgeknapt, en Faller had dus ook kunnen komen met b.v. Maselheim.

In het andere draadje ben ik bezig aan een spreadsheet van stations, spoorlijnen en plastic modellen,
van overwegend smalspoorlijnen uit Baden Würtemberg die allemaal door een en dezelfde maatschappij zijn gebouwd.

En als die spreadsheet min of meer af is, kun je daaruit aflezen voor welke stationsnamen die modellen allemaal bruikbaar zijn, en voor welke juist niet.

Veel plastic modellen zijn fictief, in die zin dat ze weliswaar een standaardstationstype uit beelden, maar niet specifiek een bepaald origineel uitbeelden. Jubileum exemplaren doen dat dus juist wel.
Maar je kunt ze ook aanpassen aan  andere voorbeelden (als je die kent), onder andere door kleur, en bepaalde attributen zoals wel/geen patrijspoorten, wel/geen dakvenster, wel/geen extra schoorstenen, wel/geen extra deur of raam. Als je dat niet zelf doet, komt Faller er wel mee, vroeg of laat.

Er is iets vreemds aan het dak van het Honau-model.
Er lijkt een "bolle knik" in te zitten.
(Volgens Joost de Vree is de officiële bouwterm "mansarde", doel: meer staruimte op zolder).

Een Württembergs Standaard Station heeft noch een "holle", noch een "bolle" knik in het zadeldak.
Het zadeldak loopt gewoon schuin af.
De 2 wolfseinden (van de zijgevels van de wolkskap) suggereren een knik (die er feitelijk niet is).
Dus die knik kan ook vertekening zijn door de camerastand.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Niet echt een bouwdoos maar eigen gepruts. Ooit een module gebouwd van station Rotterdam Noord. Inmiddels is die module richting kliko verhuist en alle bruikbare spullen hergebruikt in andere projecten maar het stationsgebouw heb ik nog.



gr Gerard

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Het doet een beetje denken aan het oude station van Weesp, van voordat het een face lift kreeg.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Heel mooi gebouwd zeg.
Lijkt wel wat op een Vollmermodel. Rheinburg dacht ik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Laat dit station nu binnenkort aan het assortiment worden toegevoegd.

Ronald Visser
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Maarten Marklin op vrijdag 15 oktober 2021, 09:18:01
Heel mooi gebouwd zeg.
Lijkt wel wat op een Vollmermodel ...
Bedoel je Vollmer 3530, een model uit "onze jeugd"?
Volgens Vollmer catalogus 1974 bestaat Rheinburg uit de stations
Emswald en Hochstadt, aan elkaar geplakt.

Zie screenshot: zoek de verschillen (die van MoVi lijkt er meer op).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Over Vollmer gesproken. In 1985 publiceert dat bedrijf een nieuw stationsgebouw: Därligen (BLS).
Dat station ligt ( in Zwitserland ) aan de lijn Spiez-Interlaken.
En is volgens de wikipedia opgeheven (als halte); de lijn is nog in gebruik,
o.a. bij Duitse ICE's (die stoppen in Spiez en in Interlaken-West).

Maar de BLS-boot stopt er ook al jaren niet meer. Er lag vroeger een steiger bij het station;
je kon zo hop-on hop-off van boot op trein of andersom (in m'n InterRail tijd, jaren '70 tot '80).

Dankzij de Engelstalige wikipedia bestaan er nog steeds twee foto's van dat station.
Ik heb er zelf geen foto's meer van.
Sinds december 2020 stopt er een PTT-bus in plaats van een trein.

Een kenmerk van het station is het wolfseind (type dak=wolfskap), en (echte) dakkapellen op het schuine zadeldak.
Dat heeft het model van Vollmer ook. vreemde schoorsteen, trouwens, op dat model.

Als je de helling van het dak bekijkt, dan zit er een soort "holle knik" in. op de bouwsite van Joost de Vree wordt uitgelegd waarom daken zo werden gemaakt. Het heeft te maken met krachtverdeling (van b.v. sneeuw op het dak), maar heeft ook te maken met een functie van afdak (aanluiving).

De holle knik in de dakkap is onderdeel van een bepaalde bouwstijl. Württembergse Standaard Stations (elders besproken) missen dit bouwkenmerk allemaal.

Foto's Bahnhof Därligen
Wat helaas ontbreekt zijn foto's van de spoorzijde van het gebouw.
Die foto's bestaan wel (even zoeken en je vind ze, net als ik deed), maar niet op wikipedia.

De conclusie: dit modelstation klopt met het origineel, maar is gedateerd als je kijkt naar snoep-, frisdrank-
en kaartjesautomaat (en afval-emmers en peukenpotten).

Het station is later opnieuw uitgebracht door Vollmer, zie bijlagen.
Zie je meteen hoe dat werkt met oude en nieuwe nummers van Vollmer
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Zie mijn bouwtopic https://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.3300 , als je alle bladen doorbladerd dan kom je nog wel duidelijkere foto's tegen.

Groet, Anne W
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Anne W op maandag 18 oktober 2021, 23:06:48

bron: Anne's topic (Reactie #192 , uit 2008)
Ik wist het ..... Ik weet nog hoe Johan reageerde met: Därligen ligt aan een enkelsporige baan.
Enfin, dat is de vrijheid van een modelbouwer. Het model spreekt voor zich, waar het ook staat.