Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...

Gestart door Nieuwenhuis zaterdag 05 juni 2021, 15:49:58

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat zekers! En daar is al aandacht voor geweest in deze draad!
Ter info. Vandaag thuis geleverd, een koopje bij De Slegte dat ik voor 10 euro niet kon laten liggen. Nieuw en ongeschonden! Er waren meerdere exemplaren.

31-07-2025 21-50-05.jpg
Goede tip, dank je wel.

Ook bij Amazon, https://amzn.eu/d/2bJIFjH

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik heb 'm al een tijdje; 't is een mooi boek!

hoge bergen, het liefst zwitsers

Het is een heel erg mooi boek vol met prima info over de interessante geschiedenis van Faller.

Warm aanbevolen dus ‼️
Ondertussen is het boek hier bezorgd.
Leuk boek, dank voor de tip
Citaat van: Lapjeskat op donderdag 31 juli 2025, 21:57:30Ter info. Vandaag thuis geleverd, een koopje bij De Slegte dat ik voor 10 euro niet kon laten liggen. Nieuw en ongeschonden! Er waren meerdere exemplaren.

31-07-2025 21-50-05.jpg

Maar nu nog het "voorbeeld"..
Maakt me nieuwsgierig, wat is de inhoud en strekking van dit boek?
Citaat van: ns1200 op zondag 03 augustus 2025, 17:12:59Maar nu nog het "voorbeeld"..

Wat bedoel je met het voorbeeld?

Villa Tessin?
Faller O2.png
(uit 'Die Welt Von Oben')

Of het boek bij Faller zelf voor net geen 30 euro?
Faller O.png

de foto van het huis in Tessin is inderdaad het voorbeeld van de bouwdoos. Dank voor het delen.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

@citaat Hij was al eens eerder voorbij gekomen. Er heeft ook nog een exemplaar in Suriname gestaan. Die komt ook nog ergens in dit draadje voor geloof ik, maar ik kon het zo snel niet vinden.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Zie index in de openingspost  :wink:

Groeten,

Erik.

Bij De Slegte kon ik het boek niet (meer) vinden ... :confused:

Citaat van: erik01 op donderdag 31 juli 2025, 23:06:41Ook bij Amazon, https://amzn.eu/d/2bJIFjH

Maar bij Amazon nog wel!
Bedankt voor de link, Naamgenoot  :thumbup:
Het is besteld, levering in september.

En dan maar eens kijken of het boek nog verdere
aanknopingspunten geeft voor dit topic!

Groeten,

Erik.

hoge bergen, het liefst zwitsers

Mooie website over Pola huisjes

Kijk op https://www.paulspolaarchief.nl/modellen-en-hun-voorbeeld

Mvg Hans

@citaat Interessante website!
@pinkf  Dank voor het delen  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Wiki Redactie

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 03 augustus 2025, 22:27:47Zie index in de openingspost  :wink:
Daar staat toch de locatie van het huis in Suriname niet in, of kijk ik verkeerd? Ik heb het een keer uitgezocht en naar ik meen in dit draadje gepubliceerd.

@citaat @1200Blauw
Ik kan enkel dit bericht vinden,
met als bijlage een privé opname ervan.

Groeten,

Erik.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Erik, doet de link het wel?
Wiki Redactie

Ik denk dat Erik dit gevonden heeft. Ik had er ooit ook de locatie uit Google Maps bij, maar dat kan ik nog steeds niet terugvinden. De villa in Paramaribo bestaat overigens niet meer. Op Maps kon je destijds de omgewoelde plek vinden waar 'ie ooit gestaan had.

Citaat van: FransW op dinsdag 26 augustus 2025, 21:17:23Erik, doet de link het wel?

Sorry, Frans vergeten er de link bij te zetten ... Mea culpa
Het was overigens inderdaad bovenstaande link die ik gevonden had :thumbup:

Groeten,

Erik.
Wiki Redactie

Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 26 augustus 2025, 21:58:56Ik had er ooit ook de locatie uit Google Maps bij, maar dat kan ik nog steeds niet terugvinden. De villa in Paramaribo bestaat overigens niet meer. Op Maps kon je destijds de omgewoelde plek vinden waar 'ie ooit gestaan had.

De plek heb ik inmiddels teruggevonden; het oorspronkelijke bericht niet. Waarom de villa is afgebroken weet ik niet. Er staat nog steeds niets nieuws...
Voor de volledigheid heb ik de foto van de villa uit het bericht van Froos hier maar even overgenomen. Dan staat alles weer bij elkaar.

Ik had er ooit ook een foto bij van de achterkant, maar die vind ik zo niet meer terug. Ik kan me herinneren dat die een stuk minder spannend was.

Citaat van: 1200Blauw op woensdag 27 augustus 2025, 08:57:30De plek heb ik inmiddels teruggevonden; het oorspronkelijke bericht niet.

Ik vermoed dat het om dit bericht
op forum.modelspoorwijzer.net gaat:
https://share.google/mSvACJLEwemc4n8vM
Vanaf bericht #117 op bladzijde 8  :wink:

Groeten,

Erik.
Wiki Redactie

Jaa, je hebt 'm gevonden! Op dat forum zitten een paar cracks (ik heb niet geprobeerd of je dit zonder inloggen kunt zien) die de locatie helemaal konden bewijzen. Daardoor was er zekerheid waar het pand stond, want in Earth (PC-versie) kun je historie terugzien en dan opeens zie je de villa verschijnen. In oktober 2014 stond 'ie er nog en in april 2015 niet meer.
Overigens is het kavel al een poosje te koop.

Op deze foto uit 1976 is het pand van de achterzijde te zien, rechts in de achtergrond.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ... rectificatie

De bouwdoos en zijn voorbeeld ... rectificatie
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 04 augustus 2025, 10:55:43
Citaat van: erik01 op donderdag 31 juli 2025, 23:06:41Ook bij Amazon, https://amzn.eu/d/2bJIFjH
Het is besteld, levering in september.

En dan maar eens kijken of het boek nog verdere
aanknopingspunten geeft voor dit topic!

Het boek is inmiddels binnen en ondanks dat het in het Duits is, leest het lekker weg!

In bijdrage #463 berichte ik over Faller B-108 station Bergheim.
Het voorbeeld hiervan had ik, na veel zoekwerk, in het dorpje Klais gevonden.
Echter, in het boek van Faller staat een duidelijke foto van het voorbeeld:

Faller B-108.jpeg
Bron: Faller, Die Welt von oben

Het blijkt station Untergrainau te zijn wat als voorbeeld voor Bergheim stond!
Het dorpje Untergrainau ligt in Beieren in de gemeente Garmisch-Partenkirchen.
Bij deze dus de rectificatie op het bericht van 23 augustus 2023.
Een duidelijkere foto van de spoorzijde van het station,
dan die uit het Faller boek heb ik niet kunnen vinden.

Bron: www.stellwerke.info

Bron: www.klauserbeck.de

Groeten,

Erik.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Heel leuke foto gemaakt door Karsten Risch in maart 1978. Waarom leuk? Omdat op deze foto niet de typische (DB-) armseinen te zien zijn maar de oudere Bayrische Formsignale en die zijn van voor WO II.
Op https://stellwerke.info/stw/stw.php?id=2773 zijn nog 2 andere foto's te zien van deze fotograaf gemaakt op bahnhof Untergrainau. Er was ooit een eilandperron nog gebruik in de jaren zeventig van de vorige eeuw toen Karsten Risch deze foto's maakte. Maar op de kleurenfoto hieronder zien we nu een enkelspoor en zijn de restanten te zien van dat eilandperron en het inhaalspoor.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik vind de bouwdoos eigenlijk een mix van zowel het eerder gevonden Klais als Untergrainau; er zitten kenmerken van beide voorbeelden in B-108 :o) .

Deze bijdrage betreft Faller bouwdoos B-99 Station Lindental, verkrijgbaar van 1961 tot 1983.

In het onlangs aangeschafte boek "Faller - Die Welt von oben" staan hier en daar miniscule
aanwijzingen over oorsprong van een bepaalde bouwdoos. Betreffende station Lindental het volgende:
   Diesmal gab es kein Vorbild, sondern der Bahnhof entsprang der Fantasie der Modellbauer.
   Das ungewöhnliche Dach lässt bauliche Ähnlichkeit zum Güterbacher Rathaus nicht leugnen.

Vrij vertaald:
   Deze keer was er geen voorbeeld, maar het station was het product van de fantasie van de modelbouwers.
   Het bijzondere dak maakt de bouwkundige gelijkenis met het stadhuis van Güterbach onmiskenbaar.

Faller B-99  Bahnhof Lindental

Bron: www.lastdodo.nl

Die Welt von Oben.jpg
Bron: "Faller, Die Welt von Oben"

Deze bouwdoos heeft dus niet echt een rechtstreeks voorbeeld uit de werkelijkheid,
maar is enorm geïnspireerd door het gemeentehuis van Gütenbach waar men vanuit de
Faller-fabriek direct zicht op heeft!
En niet enkel het dak van het gemeentehuis vertoont overeenkomsten met station Lindental,
maar ook de uitbouw met grote raamoppervlakken en de kleine kozijnen in het overige deel
van het gebouw zien we terug, net als het kleurgebruik.
Zelfs de iconische klok op de gevel van de Faller-fabriek die achter het stadhuis staat,
lijkt bij te dragen aan de gelijkenis met het bouwpakket van het stationsgebouw Lindental.

Räthaus Gütenbach

Bron: www.schwarzwald-tourismus.info

Het ongewoonlijke type dak is een zogenaamd 'Schmetterlingsdach' (vlinderdak), wat we ook weer
terug zien bij het seinhuis B-122, net als de grote raamoppervlakken, kleurgebruik en gevelklok.
Vanaf de introductie in 1961 wordt in de catalogi aangegeven dat dit moderne seinhuis passend
is bij Bhf Lindental. Het seinhuis stond een jaar langer in de catalogus dan station Lindental.
Een paar jaar later - in 1964 - kwam de hiervan afgeleidde variant op de markt: Brugseinhuis B-124.
Welliswaar zonder vlinderdak, maar met hetzelfde balkon, schoorsteen, de grote ramen en de gevelklok.

Vergelijk seinhuizen B-122 en B-124
B-122.JPG B-124.JPG   
Bron: www.conradantiquario.de

Aansluitend is het bouwpakket van Sporthotel B-4921 (AMS) ook overduidelijk afgeleid van Station Lindental.
Deze heeft tevens een dergelijk vlinderdak en was verkrijgbaar van 1963 tot 1970.

Bahnhof Lindental B-99 - Sporthotel B-4921
B-99.JPG  B-4921.JPG 
Bron: www.conradantiquario.de

De bouwdozen zijn toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Erik,

Met oldskoolplezier geef ik graag nog een info-aanvulling over het vlinderdak van Bahnhof Lindental.
En wel met tekst én aanschouwelijk materiaal  :)
Dat dak is namelijk in ongewijzigde vorm ook gebruikt voor winkel/woonflat B927.
Alleen is daar een schoorsteen vervangen door het machinehuisje van de lift die in dit gebouw gesuggereerd wordt.
Ook de deuren van aan een zijde van dit pand zijn identiek aan die van het station.
Mij dunkt, dat ook deze flatwinkel met doorgang geheel fictief is, doch de tijdsgeest uitstekend weergeeft. ( Wat een taal, hè !)

DE charme van deze bouwsels kan niet genoeg geprezen worden, trouwens  :favorite:

Grtz Tony

20250923_153018.jpg

20250923_153054.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Bekende flat/kino :favorite: , Tony ;) !

@citaat  @citaat
Dank Tony, voor deze mooie aanvulling
in zowel woord als beeld  :thumbup:  :thumbup:

Ter aanvulling op Tony's bericht:
De B-927, met als omschrijving "Wohnblock",
stond van 1965-1976 in de catalogi en is dus
afgeleid van Bahnhof Lindental!

Ook deze bouwdoos is toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het grappige van de B-927 is dat het 2 gele en 2 bruine geveldelen had die naar hartelust verwisseld konden worden. Vandaar dat als je op afbeeldingen googled, je verschillende uitvoeringen tegenkomt van dezelfde flat. Zo is Tony's flat ook niet conform het plaatje op de doos. Ook apart, aan de voorzijde winkels met daarboven woningen, aan de achterzijde een bioscoop; waar laat je die tegelijk met de woningen aan de voorkant? En dan loopt er ook nog een lift dwars door de Kino :-) !
Klaus heeft navraag gedaan bij een gepensioneerde ex-plasticsmelter bij Faller:
Ach, je ziet de flat toch nooit van beide kanten tegelijk. En met de verschillende uitvoeringsmogelijkheden valt het ook minder op dat er twee of meer dezelfde flats naast elkaar staan.
Ja, die Hermann Faller was zo gek nog niet ;) !

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Onlangs vond ik een bouwpakket aangeboden onder naam en nummer Faller 90 HO Blumenfeld Station Set.
En uiteraard wordt die set ook aangeboden onder nummer 110090.

Deze set staat o.a. te koop bij trainz.com
Ik heb een screenshot gemaakt, en ook van een bijna identiek pakket op ebay, Zie bijlage.

Als je daar naar kijkt, word je al vrolijk. Dit is een Württemberg's type III model. Typerend.
Maar ga je nou zoeken onder welke nummers dit station is uitgebracht zonder al die bouwsels (in H0, ook in N  trouwens),
dan vind je B-97 en 110097. En B-97 staat niet in de index, dus is van na 1982, heb ik berekend.

Gek genoeg had ik deze bouwdoos al eens eerder besproken, en met een plaatje verduidelijkt (in 2021); en ik wees erop dat sommige stations eerst wel Bullaugen hadden op zolder, en later weer niet:

Maar dat (2 nummers, of 3 als je schaal N meerekent)  niet alleen, het station blijkt onder meerdere namen te zijn aangeboden, b.v. als gare de Beaufort.

Alsof Hermann Faller ook niet gek was, en in het ene land Duitse en in het andere land Franse stationsnamen gebruikte, voor verkoop van een en het zelfde gebouw.

Op een Franse site kwam ik tegen dat dit station typerend een Frans station is. Afgezien van de naam ben ik dat daarmee niet eens. Los daarvan er waren 2 stations de Beaufort (eentje in Luxemburg en eentje in Frankrijk, en ze leken geen van twee).

Het station in Luxemburg lag aan een tramlijn (smalspoor dus). En dat is een hint want vrijwel alle Württembergse standaard stations lagen aan smalspoor banen (die weliswaar voor normaalspoor waren voorbestemd, en dus met voor normaalspoor gebouwde spoorbruggen, maar wat geen hond wenste te financieren).

Ik heb aan die architecturele types destijds een ander draadje gewijd, met veel foto's om het vakjargon een beetje te verhelderen, en een spreadsheet met aanvullende info (bijlage als *.tra -bestand wat je dan even moet hernoemen naar .*xlsx om het uit te kunnen lezen).

Wat ik ook een bijzonder aspect vind, is de stationbel, naast de meest linkse deur. Dat soort bellen zijn typerend Zwitsers. maar bij Zwitserse stations staan er altijd minimaal 2. Eentje voor stijgend en eentje voor dalend verkeer, en als het station op een spoorwegsplitsing is gesitueerd, staan er meer (3 of 4). Dus 1 bel is wel folkloristisch, maar niet historisch verantwoord.

Er zijn 2 versies van op de markt: de ene heeft grijsblauwe deuren en geel hout, de ander heeft rode deuren en rood hout.
Voorbeeld van de rode versie in de bijlage (screenshot van Faller 110097 Blumenfeld (in rode kleur).

Grijs blauw met geel. is een epoche-stijl (vgl Maselheim en Güglingen). Dat rode is ook een stijl, maar geen officiële.
Volgens Picclick.de gaat het niet om stijlen maar om verschillende stations.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Uitermate boeiend verhaal Jan, maar heb je ook een plaatje van het voorbeeld? Daar gaat dit topic namelijk over ;) .

Waar stond het? Stel Luxemburg, dan was het dit station (Gare Beaufort)

Ik kom niet verder dan dat het voorbeeld een Württemberg's type III model betreft, dat overal had kunnen staan, maar niet onder de Duitse naam (Blumenfeld), wel onder de Franse (Beaufort). In Luxemburg en Frankrijk bouwde men geen stations in de Württembergse stijl.
Beaufort in Luxemburg bevindt zich in de regio Klein Zwitserland, en daarom zou je een quasi alpine bouwstijl kunnen verwachten (wat niet zo was). 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Voor station Beaufort (L) mis ik dan toch een verdieping bij het model en verder wijkt het ook behoorlijk af. Misschien heel ver weg een afgeleide.
En sommige Faller bouwerkjes zijn gewoon fantasie en leuk voor op de baan, maar verder niet terug te vinden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als je de middenverdieping er tussenuit schuift heeft het verrassend veel overeenkomsten met Güglingen (klikkie).

Citaat van: Hanzi op donderdag 02 oktober 2025, 06:08:10Voor station Beaufort (L) mis ik dan toch een verdieping bij het model en verder wijkt het ook behoorlijk af

Jouw conclusie staat ook hier.
CiteerThe "Blumenfeld" kit from Faller is a freelance version of the IIIa design, with the third floor missing.
To my knowledge no such station building exists or have ever existed in reality.
(en dat blog dateert uit 2013).

Het missen van the third floor (oftewel het missen van de tussenverdieping) tast de functionaliteit van het gebouw aan.

De bovenverdiepingen waren bedoeld voor de gezinnen van het personeel (stationchef en rangeerder), op de begane grond waren 3 wachtkamers, het kantoor en een halve eeuw later de bediening van de stationsautomatisering. Inwoning op het station was inclusief en eigen aan de baan.
Toen inwoning ging leiden tot huur (dus tot looninhouding), zocht het personeel liever een huis wat verder van het werk vandaan.

Een stationsgebouw zonder die extra woonlaag, is geen station maar een dure abri.

Stijl (verfkleur, latten in plaats van schalie, houten schindels, dakspanen of dakleien op de muur, versierde hanenbalken en daklijsten) speelt een rol in de ouderdomsbepaling. Als je naar de gele en rode uitvoering van Faller kijkt, dan is dit station met de wit gestucte muren en de latten op de bovenverdieping in te schatten als een jaren (19)50 (geel) of jaren (19)70 (rood) gebouw. Stations met dezelfde namen waren lang voor die tijd al afgebroken.
Dus, zelfs als stations in Frankrijk en Luxemburg echt leken op deze Württembergse (quasi alpine) bouwwijze, dan hadden ze deze bouwstijl nooit meegemaakt.

Wiki Redactie

Citaat van: Jan22 op woensdag 01 oktober 2025, 23:28:47Ik hoop dat Erik dat voorbeeld vindt, maar je moet ergens beginnen.
Dan laat je iemand anders jouw "probleem" oplossen. Aardiger is dat je er zelf het grote voorbeeld bij zoekt, vind je niet?

Citaat van: Jan22 op woensdag 01 oktober 2025, 23:28:47Ik hoop dat Erik dat voorbeeld vindt, maar je moet ergens beginnen.

Het is een traag proces Jan-Willem, maar ik hou het bij voorkeur bij één overzichtelijke post per bouwdoos! :wink:
In de vijf bijdragen van jou gewijd aan de B-97 komt geen resultaat, maar wel een hoop links en informatie.
Die informatie kan wellicht handig zijn bij de zoektocht, maar is wat mij betreft overkill voor de topiclezer ... :eek:
De eindconclusie benoem je al in de openingspost van het door jou afgeleide topic:
qua voorbeeld is voor deze bouwdoos aangehouden één van de eenheidsstationsgebouwen in Wüttemberg,
zij het met minieme bouwkundige verschillen   :thumbup:

Groeten,

Erik.

Als nabrander op post #627 betreffende seinhuis B-122, vond ik nog een krantenartikel van Moderne Regional (Frankfurt)
wat suggereert dat het moderne seinhuis als basis het pand van de Horlogefabriek Hanhart in Gütenbachheeft i.p.v. het gemeentehuis:

Hanhart - B-122.JPG
Bron: https://www.moderne-regional.de/portraet-auf-nach-lindental/

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat Ja, JanWillem wil er in zijn streven naar volledigheid én enthousiasme, nog wel eens erg veel bijhalen waardoor het wat langdradig dreigt te worden ;)

@citaat Leuke link naar het artikel over het iconische station Lindental! Er wordt daarin ook enigszins zorgelijk gesproken over de functionele draagkracht van de V-pijler; nergens voor nodig hoor! Onder het van het station afgeleide AMS-circuitrestaurant ontbreekt de pijler geheel en racen de AMS-coureurs er gewoon onderdoor! De V-pijler onder het station is dus puur esthetisch :mrgreen: .

fallersporthotel1.jpg
Bronvermelding (klikkie)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ditmaal geen Faller maar een onlangs in eigen beheer van de WOSA uitgebracht modelletje van een Haags rioolgemaal.
Artikel HL-65 maakt deel uit van de modellijn Papier und Pappe en is nu in gelimiteerde uitgave leverbaar.
IMG-20251029-WA0047.jpg
Klaus kwam er mee aanzetten dus ik heb het flux in elkaar gezet en even voor proef op de baan geplaatst:IMG-20251029-WA0044.jpgIMG-20251029-WA0045.jpg
Voorbeeldgetrouw is het uit kartonnen delen opgebouwde model rondom voorzien van industriële afbeeldingen uit het stoomtijdperk; sedum-plantjes vormen net als bij het voorbeeld een duurzaam groen dak op het gebouwtje.
Het origineel is te vinden aan het historische Vinkenlaantje in het pittoreske Haagse stadsdeel Loosduinen.
Het gebouwtje werd zeer regelmatig het slachtoffer van ontsierende graffiti, waarna er voor gekozen is om het te voorzien van streetart; ook graffiti maar dan mooi. Tot op heden blijkt dit een afdoende maatregelel tegen het spuitbusvandalisme.IMG-20251029-WA0046.jpgIMG-20251029-WA0048.jpg 

Swiss rail .. what else?

Hans,

Zeer fraai en een aanwinst op je baan :thumbup:.

Groeten,
Wico

Dag Hans.

Het gebouwtje is bouwkundig niet echt bijzonder,
de muurbeschilderingen daar in tegen juist wel!
Netjes nagebouwd in Holz und Pappe stijl,
waarbij het sedumdak de kers op de taart is :thumbup:

Groeten,

Erik.

Tjeempie, da's weer smullen hierboven  @citaat  :P
Van de gebouwdozen althans, zeker niet van de functie van het rioolgemaal ( met zelfsmerende functie? )  :?
Ook de Duitse site van/over Lindental is verslonden en gebookmarkt  :thumbup:
Dit is en blijft een inspirerend topic, Erik !
En ik ben uiteraard ook zeker benieuwd, hoe Hans aan die WOSA-bouwdoos is gekomen !

Grtz Tony

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat
Citaat van: Hanzi op woensdag 29 oktober 2025, 23:06:11Klaus kwam er mee aanzetten ...

@citaat @citaat
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 30 oktober 2025, 09:21:57Netjes nagebouwd in Holz und Pappe stijl,
Hout komt er niet aan te pas, vandaar Papier und Pappe: kartonnen constructie met papieren printje erop ;) .

Ik geloof, dat Klaus beter hier had kunnen blijven, Hans  ;)
( Hoewel.........)

Grtz Tony

BLIJ dat ik analoog RIJ

:roll: zal ik 'm dan maar op de eerstvolgende trein terug naar Limboland zetten >:-D ?

Lijkt me geen strak plan, Hans  O:-D
En helaas zijn de juiste inreispapieren ook nog eens verlopen en je weet; de WOSA is streng en onbarmhartig  :-)

Ditmaal waag ik mij aan het beroemde Café-Restaurant B-219.
Het werd vanaf 1958 geïntroduceerd in de Holz und Pappe bouwstijl van Faller.
Een jaar later werden er al plastic elementen aan toegevoegd (Gemischtbauweise)
en vanaf 1966 werd het als bouwpakket in volledig kunststof uitgebracht.

Er zijn meerdere verschillen tussen het model uit Holz und Pappe/Gemischtbauweise en die van plastic:
Zo heeft het plastic model een complete verdieping extra, waardoor de schaal van het gebouw anders overkomt.
De karakteristieke uitgebouwde zaal met ronde gevel is gebleven, maar is vanaf 1966 ietwat lager en met een
bredere raampartij. Verder is de begane grond van het hoofdgebouw aangepast en is er langs de verdieping een
galerij geplaatst waardoor er ruimte is gekomen voor een overdekt terras op de begane grond.
De open buitentrap is vervangen voor een inpandig trappenhuis en het gehele gebouw oogt - ondanks de extra
verdieping - een stuk kleiner. Een vergelijk tussen de verschillende uitvoering wordt besproken op het Alte Modellbahn Forum.

Faller B-219
Faller hotel cafe B-219.jpg
Bron: www.Trainz.com

In de zoektocht naar het voorbeeld van het model van dit bekende Café-restaurant met karakteristieke ronde
gevel van de uitgebouwde zaal kwam ik in willekeurige volgorde een vijftal gebouwen tegen met enige gelijkenis:

1. Hotel Belvédère, locatie: Obergoms Furkapass in Zwitserland en gebouwd rond 1882.
Dit voormalig hotel is gesloten en heeft bekendheid uit de James Bond-film 'Goldfinger' uit 1964.
Dat het een hotel was en de typerende ronde gevel met ramen zijn eigenlijk de enige overeenkomsten.
Een uitgebreid verhaal over de sluiting van het hotel met fraaie foto's is hier te vinden.

Bron: www.swissinfo.ch

2. Rasthaus Töpen, locatie Töpen in Beieren, Duitsland.
Töpen is een klein onbeduidend plaatsje aan de Bundesstraße 2, echter van 1952 tot 1966 was het één van de
grensovergangen met de DDR naar West-Berlijn. Nabij de parkeerplaats zo'n 900m voor de grensovergang was ooit
het 'Rasthaus Töpen', een bouwwerk met maar één bouwlaag, waarvan hier enkele oude ansichten staan.

Bron: www.akpool.de

3. Kindertehuis Mümliswil, locatie Mümliswil-Ramiswil in Zwitserland, gebouwd in 1939.
Het kindertehuis was in gebruik van 1939 tot 1973. Het werd ontworpen door de Bazelse architect Hannes Meyer
en herbergt tegenwoordig het monument ter nagedachtenis aan de kinderen die in de jeugdzorg of als dwangarbeiders
werden geplaatst. De enige gelijkenis met het Faller-product is de typerende ronde gevel die later is uitgebreid
naar een tweede bouwlaag.

Bron: www.playsuisse.ch

4. Rasthaus Fulda-Nord, locatie aan de Bundesbahn A7 bij Fulda Nord en aangelegd medio 1966-1968
In 2019 als Esso-tankstation gesloten (50 jaar na de opening), lees hier het verhaal.
In 2021 als Aral-tankstation geopend  (1,5 jaar na verbouwing). Bij de verbouwing is het ronddeel verloren gegaan,
waardoor er verder geen enkele gelijking meer is met de Faller bouwdoos.

Bron: www.oshessen-news.b-cdn.net

5. FDGB Ferienheim Saalburg, locatie Saalburg-Ebersdorf an der Saale Thüringen, gebouwd rond 1948
in opdracht van de FDGB [Freier Deutscher GewerkschaftsBund] en tegenwoordig is het Hotel Seeblick.
Dit gebouw is een hotel en ook alszodanig gebouwd, waarbij het ronde deel drie bouwlagen heeft.

Bron: www.postcard-shop.de

Resumé:
Het hotel Belvédère ligt erg voor de hand, echter staat dit in Zwitserland net als het kindertehuis in Mümliswil.
Het Rasthaus Autohof Fulda Nord is jonger dan het hotel van Faller en daarmee dus ook verder uitgesloten.
Het Feriënheim Saalburg staat in de voormalige DDR, dus ten tijde van het uitkomen van de 219, achter het ijzeren gordijn.
Blijft als beste optie Rasthaus Töpen over: deze lijkt het meest, heeft een passende leeftijd, echter maar één bouwlaag.
Maar of dit werkelijk het voorbeeld van Faller bouwdoos B-219 is geweest ... wie zal het zeggen?

Deze bouwdoos is weer toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.