Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.

Gestart door Chrissie donderdag 30 april 2020, 20:43:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Hallo allemaal,
Ik heb mezelf pas voorgesteld in het voorstelhoekje en wil graag een nieuw topic starten over de bouw van mijn modelbaan.
Het is een digitale Marklin baan met voor het grootste gedeelte k flex-railsen.
Het is de bedoeling dat het een Nederlandse baan wordt.
De treinen worden aangestuurd met een Mobile Station 2.
Er komt ook bovenleiding op de baan.
Ik wil ook het Faller Car System gaan gebruiken op de baan.
Hieronder wat foto's.

Mvg, Chrissie
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
 :) leuke baan,


wat zijn de afmetingen?


mvg,
Michel
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Goed verzorgd stevig timmerwerk! :thumbup:
Ga je draadje volgen!!
Groetjes,
Peter
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Michel: het is een module baan met 3 modules van 1.10m bij ~0.75m
Peter: bedankt!
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Ziet er leuk en netjes uit Chrissie.

Groeten,

Theo
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Dit als geen baantje meer... (en ik heb het niet over de omvang). Knap gemaakt.  :thumbup:
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Gisteren magneetband besteld bij conrad.
Nu nog afwachten wanneer het binnenkomt :D
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Leuke baan Chris, de magneetband is voor het Faller car systeem neem ik aan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Peter, bedankt!
Magneetband is inderdaad voor het faller car systeem
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Vandaag wat geprobeerd met ballast.
Ik gebruik gezeefd brekerzand als ballast.
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Hoi,

Welke soort ballast wil je uitbeelden? Oud ballast wordt 9 van 10 keer roest bruin. Nieuw ballast is in Nederland meestal graniet en dus meer naar blauwig. Volg de discussie maar eens in mijn bouwdraadje: Poggendam: Ballast.

Trouwens over het ballast. Maak eerst een rand van "groen" naast de baan en daarna pas gaan ballasten. Dit ooit eens te horen gekregen van een topmodelspoorder. Uitleg staat in dit draadje: Een dioramatje: Overweg. Eerst groen dan ballast .

Groet Ronald.
Re: Chrissie's modelbaan(tje)
Ronald: bedankt voor de informatie!
Mooie baan heb je.
Gelukkig zit nog niet alles vast op mijn baan.
Het was even een stukje om te proberen.
Ik ga eerst gras eronder doen!
Bedankt voor de tip
Re: Chrissie's modelbaan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Chrissie's modelbaan
Benieuwd naar wat je ervan gaat maken  :thumbup:
Re: Chrissie's modelbaan
Chrissie
gast

Re: Chrissie's modelbaan
Hallo,
Vandaag een laagje verf over het wegdek heen gedaan.
Ik wil nu strepen gaan maken.
Hoe kan ik dat het beste doen?
Ik dacht aan afplakken en dan verven.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg, Chrissie
Re: Chrissie's modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Chrissie's modelbaan
Ik gebruik daarvoor een verfstift. Strepen trekken langs een liniaal en voor het bochtenwerk langs een stukje gebogen rails. Netjes uitmeten is wel nodig want strepen van verschillende lengte is geen gezicht.
Wat ook kan is een gewoon potlood (wit of geel) gebruiken maar dan zijn de strepen veel vager.
Je kunt ook strookjes knippen van wit papier en die op het wegdek lijmen.
Afplakken en schilderen is mij nooit goed gelukt.
Re: Chrissie's modelbaan
Chrissie
gast

Re: Chrissie's modelbaan
Update: Ik heb stukken kurk weggehaald rondom de rails weggehaald en het onder de rails laten zitten om een hogere railbedding te krijgen.
De ondergrond is groen geverfd, dat is de basiskleur voor de ondergrond.
Daarna heb ik een stuk van het station geballast en geweatherd.
zelf ben ik niet ontevreden over het resultaat.
Ik ga het nog wel iets meer weatheren.
Reacties of tips zijn welkom!
Sorry voor de wazige foto 8o
Re: Chrissie's modelbaan
Chrissie
gast

Re: Chrissie's modelbaan
En nog een paar
Re: Chrissie's modelbaan
Ik kan me vergissen, maar ik zie de tip "eerst groen langs de baan, dan ballasten" niet helemaal terug komen, helaas?

Groeten,
William
Re: Chrissie's modelbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Chrissie's modelbaan
Tevens gooi je eerst kurk onder de rails neer. Je gaat daarna belasten. Deze maakt weer contact met het hout.
De werking van kurk is dus weer verwaarloosbaar.
Re: Chrissie's modelbaan
Chrissie
gast

Re: Chrissie's modelbaan
Dennis: dankjewel
William: Er komt hier waarschijnlijk geen gras naast de ballast, maar ik ga het wel gebruiken op de plekken waar wel gras komt
Re: Chrissie's modelbaan
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Chrissie's modelbaan
Erg leuk draadje, weer een op te volgen
Re: Chrissie's modelbaan
Hoi,

Citaat van: Chrissie op dinsdag 19 mei 2020, 11:48:26
William: Er komt hier waarschijnlijk geen gras naast de ballast, maar ik ga het wel gebruiken op de plekken waar wel gras komt

Wat komt hier wel naast? Een weg /straat / verharding? Je kan het een en ander nog goed krijgen. Kost iets meer moeite ;) Ook bij wegen zit er meestal iets van "groen" tussen. Je moet het zo zien: Zoals je het nu doet krijg je spoor dat net is aangelegd. Bij "hoofdsporen" kan je ook nog wat spelen daarmee. Zeker als je er nog een onderhoudspad naast doet. Dan kan je daar nog wel wat meespelen. Dan laat je het onderhoudspad de "scheiding" zijn.  Doe je eerst de randen (eventueel ook met verhardingen e.d. en bossages e.d.) dan heb je wat ouder spoor omdat de randen van het ballastbed al wat meer begroeiing hebben. Zeker bij de zijlijntjes e.d. zie je dat meer.

Groet Ronald.
Re: Chrissie's modelbaan
Citaat van: Hitmaan op dinsdag 19 mei 2020, 10:52:00
Tevens gooi je eerst kurk onder de rails neer. Je gaat daarna belasten. Deze maakt weer contact met het hout.
De werking van kurk is dus weer verwaarloosbaar.
Daarom zou nog een laag kurk geplaatst moeten worden.
Re: Chrissie's modelbaan
Chrissie
gast

Re: Chrissie's modelbaan
Bedankt voor het meedenken.
Helaas zitten alle rails al vast gelijmd :(
Ik heb even een trein over het geballaste stuk laten rijden maar ik hoor weinig verschil.
het maakt ook niet zoveel uit want we wonen in een vrijstaand huis dus de buren hebben er geen last van. : :D
Re: Chrissie's modelbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Chrissie's modelbaan
Tja, het doel was denk ik wel geluidsisolatie. Maar als je tevreden bent is er niks aan de hand.
Re: Chrissie's modelbaan
Citaat van: Chrissie op donderdag 21 mei 2020, 21:54:14
Ik heb even een trein over het geballaste stuk laten rijden maar ik hoor weinig verschil.

Je hebt een open constructie. Dat helpt ook.  :) Op een plaat kan het iets erger zijn vanwege de klankkastvorming.

Een andere tip: Voor het ballasten uit kan je nog je spoorstaven van een roestkleur voorzien. Daarna ballasten. Het ballast kan je nu met poeders wat verouderen. In de brede stukken had ik mogelijk iets met "groen" en "werkpaden" gedaan. Het zijn wel grote oppervlaktes met "grind". Je kan het meestal nog vrij gemakkelijk aanpassen. Een warm lauwe natte doek op de lijm en het laat meestal wel weer los.

Groet Ronald.
Re: Chrissie's modelbaan
Chrissie
gast

Re: Chrissie's modelbaan
Hallo Ronald en anderen,
Ik heb de spoorstaven en bielzen al geverfd met revell mat 84, (is op de fotos te zien)
Ik ben nu bezig met een stukeje gras en dan ballasten.
Op het station is wat ballast weggehaald omdat er een perron komt.
Re: Chrissie's modelbaan
Chrissie
gast

Re: Chrissie's modelbaan
Een stukje gras gelegd en daarna geballast.
Re: Chrissie's modelbaan
En? Wat vind je er zelf van? Ziet het er beter uit? Zelf vind ik het er zo :thumbup: uit zien. Dus  :thumbup: :thumbup: Van mij had je met het begrassen de ondergrond iets minder vlak mogen maken. En hier en daar nog wat "hoger" gras aanbrengen. Het laatste kan altijd nog  :)  Maar het ziet er goed uit.  :thumbup: Nu nog wat poeders over het ballastbed om het wat ouder te maken ;)

Groet Ronald.
Re: Chrissie's modelbaan
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Chrissie's modelbaan
Ziet er super uit inderdaad, ik zou alleen nog wel proberen om ook de overgang gras - ballast iets minder hard te maken. Is dit gras op de rol of heb je het met een statische graslegger gemaakt(geen idee wat de echte naam is ;)).
Re: Chrissie's modelbaan
Chrissie
gast

Re: Chrissie's modelbaan
Hallo,
Bedankt voor de leuke reacties :thumbup:
Dit gras is gewoon van zo'n rol.
Ik ga hier en daar nog wat langer gras maken om het een beetje een realistisch effect te geven.
Ik heb helaas nog geen langer gras als 2,5mm liggen.
Ronald: welke poeder raad jij aan?
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Mijn eerlijke mening.
Vindt de mast er niet uit zien.
Wat je zelf hebt gedaan is wel een verbetering, maar in het algemeen heb ik mijn twijfels als je dit zo in je landschap wilt plaatsen.
Een mooi stukje scenery zie je dan en vervolgens een plastic balk omhoog waar een rijdraad aan is bevestigd.
Het oog wil ook wat en ik denk dat je jezelf te kort gaat doen.
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Hoi Chrissie,

Geweldig dat je met jouw 14 jaar hier al mee bezig bent!!

Hier wat tips om een en ander nog mooier te maken, het is niet als kritiek bedoeld maar als een tweede optie.
Je moet het gewoon zien als iets om van te leren, niet als "je moet dit zo gaan doen want ..." dat bepaal je zelf natuurlijk.

Nu de tips:
Als je de bovenleiding van de NS goed bekijkt dan zie je dat deze is opgebouwd uit H-profielen (tenminste die jij ook hebt laten 3D printen). De 3d geprinte bovenleiding die je besteld hebt heeft geen H-profiel maar is uit vol materiaal gemaakt. Daardoor komt het niet erg natuurgetrouw over en zal daardoor minder mooi op je baan staan.

Ik heb zelf ook 3D-geprinte bovenleiding in H0 gemaakt (heb zelf een 3D-printer) maar dan natuurgetrouw, dus met H-profielen.
Echter deze bovenleiding is erg slap en eigenlijk niet geschikt om daar draden op te spannen.

De isolatoren kun je beter van decoder draad met isolatie maken dan met blank koper (de functie is isoleren niet geleiden).
De decoder draad met isolatie gewoon een aantal keren om de geleider wikkelen.

Onderstaande gaat er vanuit dat je een beetje kunt solderen, als je dat nog niet beheerst dan een goeie tip om dit te gaan leren, want daar ga je in deze hobby nog heel veel plezier van beleven.

Als je een beetje solderen kunt dan kun je van Oude Spoorstaven en Verenstaal goedkope bovenleiding maken waar je ook nog draden op kunt spannen zodat het echt functioneel wordt.
De rijdraden kun je dan ook zelf solderen met magneten als hulpmiddel stelt het allemaal niet zo veel voor. Je kunt zo ook kopen maar dan ben je duurder uit.

In onderstaande link zie je een en ander in spoor-n dus H0 is nog gemakkelijker :)

Zie:
Citaat van: pjve64 op woensdag 15 april 2020, 01:11:34

Veel plezier met de hobby!

Mvg,
Peter
Re: Chrissie's modelbaan
hoi,

Citaat van: Chrissie op zaterdag 23 mei 2020, 13:40:38
Ik ga hier en daar nog wat langer gras maken om het een beetje een realistisch effect te geven.

:thumbup:

Citaat van: Chrissie op zaterdag 23 mei 2020, 13:40:38
Ronald: welke poeder raad jij aan?

Goh, ik heb poeders van Noch, Artitec en Alsacast

Je kan ook veel poeders zelf maken :) Het is meestal echt gemalen "steen" of verfpoeder. Zelf heb ik stukjes steenkoool tussen twee plankjes en die plet ik dan. Dan nog een paar keer de plankjes goed op elkaar draaien dat het een beetje gaat malen. Dan krijg je een fijn zwart poeder. Dat kan je ook doen met een zachte baksteenklinker. Dus eerst meer kapot slaan, dan met plankjes verder aan de gang. Ik doe dat met meer spul wat ik fijner wil hebben. Ik doe het ook met grof zand. Om het allemaal wat fijner te krijgen. Dat kan je dan goed als poeder gebruiken.

Voor het ballastbed zou ik iets meer richting "roestbruin" gaan. Eerst wel lekker testen op een klein stukje waar het eventueel niet opvalt of op een los teststukje.

Groet Ronald.
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Citaat van: pjve64 op zondag 24 mei 2020, 00:47:45
bovenleiding van de NS goed bekijkt dan zie je dat deze is opgebouwd uit H-profielen (...). De 3d geprinte bovenleiding die je besteld hebt heeft geen H-profiel maar is uit vol materiaal gemaakt. Daardoor komt het niet erg natuurgetrouw over en zal daardoor minder mooi op je baan staan.
Had ik dit maar eerder geweten  :D

Tijdens het schrijven van een ander draadje(over Zwitserse bovenleiding) viel me op dat er qua bovenleidingtype ook tijdperken zijn (die in elkaar over lopen). Vol materiaal, b.v., is een houten, stalen of betonnen mast.

H-profiel masten stammen in Zwitserland uit zo'n inmiddels voorbij tijdperk, zie Foto's uit een oude tijdschrift.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 22 december 2018, 16:12:14
Er blijken 4 bovenleiding epoches te zijn geweest. In de eerste fase waren portaalmasten van hout. In de tweede fase waren de masten en portalen van staal. In de derde fase werd aluminium holprofiel ingezet, en in de nieuwste fase zijn de masten van staal of beton, en wordt rondprofiel gebruikt (voor hogesnelheid trajecten).

Die epoches van de bovenleiding lopen niet synchroon met de tijdperken zoals die genormeerd zijn.
Zwitserse versie van tijdperk normering
website legt de Zwitserse tijdperken schema's uit

Er is wel verband tussen de bovenleiding-tijdperken en de snelheden die op een spoor haalbaar zijn.
Wat ik zelf de "nieuwe" stijl noem, noemde Sommerfeldt in 2006 nog Epoche III+IV.

Wat ik als "oude" stijl benoem, correspondeert met Epoche II (na oorlogs)+III+ IV(deels).
Maar pas vanaf Epoche VI komt het allernieuwste bovenleidingssyteem in beeld. Feitelijk dus zeer recent.

Dus die Sommerfeldt bovenleiding past bij tijdperk IV, V en VI, al kan oud materieel uit tijdperk III daarop functioneren (door revisies).
Sommerfeldt noemt dat type "R" (dat is een standaard of norm), en dat type voldeed aan de Duitse "Re" standaard. Dat wil zeggen dat snelheden tot 160 km per uur veilig zijn, en dat eronder tot zo'n 200 km per uur gereden kan worden.
Het oudere bovenleidingstype heb ik wel eens ergens zien aangeduid als "H", en dat zou tot zo'n 120-140 km veilig bereden kunnen worden.
Het allernieuwste type zou geschikt zijn voor snelheden tot boven 300 km per uur, en ik heb geen idee wat voor lettercode daaraan wordt toegevoegd.

NS-bovenleiding (draadje Ronald1974 bij de buren) lijkt een beetje op Zwitserse bovenleiding-oude-stijl en toch ook weer niet (zoek de verschillen bij de vorm van de mastvoet, bij de draaduithangers, en bij met name tweesporige portalen; losse masten en meersporige portaalmasten lijken verrassend veel meer op elkaar).

Evengoed, veel plezier met je huidige masten.



   
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Citaat van: Chrissie op zaterdag 23 mei 2020, 15:37:43
Ik vond de bovenleiding eigenlijk een beetje te simpel.
Gelijk maar aangepast.
De 3d geprinte zijwaartse pijp vervangen door een paperclip.
De isolatoren heb ik gemaakt van koperdraad.
Wellicht simpel, maar wanneer je Nederlands wilt rijden is dit altijd nog beter dan de standaard Duitse masten.
Je aanpassingen zijn in ieder geval een verbetering

Dat van het H-profiel voor dit type masten klopt en als je vindt dat je daar ook nog wat aan zou willen doen,
dan zou je de mast wellicht optisch nog kunnen verbeteren door deze te verven en daarbij met een andere tint voor schaduwwerking te zorgen waardoor het op afstand lijkt alsof het H-profiel is.


Citaat van: pjve64 op zondag 24 mei 2020, 00:47:45
De isolatoren kun je beter van decoder draad met isolatie maken dan met blank koper (de functie is isoleren niet geleiden).
De decoder draad met isolatie gewoon een aantal keren om de geleider wikkelen.
Volgens mij is de mast op zichzelf al isolatie genoeg ;)
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
 :thumbup:
Ziet er al een stuk beter uit zo.
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
 :thumbup: Ziet er inderdaad al een stuk beter uit, het belangrijkste is dat jij er mee tevreden bent en er lol aan beleeft!
Ga je ook nog bovenleiding draad spannen?
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
@Pjve64 Ja ik ga ook nog rijdraden spannen.
Ik zit alleen ff te kijken of ik ze zelf ga solderen(mn soldeerkunsten zijn niet zo heel goed) of dat ik ze koop.
Er  moet 3,3 mm tusen de onderste en de bovenste draad zitten, aan de uiteinden.
Weet iemand nog geschikte rijdraden?
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Kijk ook eens hier: Zelfbouw Zelfbouw bovenleidingsystemen en dan Rijdraden, kopen of maken. Of deze webzijde: JW's  MODELSPOOR-PAGINA'S Index BovenLeiding Maken. Dan heb je heel veel goede informatie over het maken van bovenleiding op je modelbaan.

Groet Ronald.
Re: Chrissie's modelbaan.
Hallo allemaal,
Vandaag weer een update.
Afgelopen tijd bezig geweest met papier mache en grasvezels en geprobeerd om een landschap na te bootsen.
Ook een spoorhuisje neergezet( moet nog wel een beetje geweatherd worden), en er een tuintje bij gemaakt.
Hieronder een paar foto's.
Er zitten wel wat molshopen in de tuin ;)
Foto's van papier mache volgen nog
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Hoi Chrissie,

Leuk om deze foto's van je baan te zien, wat mij gelijk opviel was het seinhuis ga je die nog verouderen / plastic look er vanaf halen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Chrissie's modelbaan.
Citaat van: Chrissie op dinsdag 23 juni 2020, 08:22:14

Ook een spoorhuisje neergezet( moet nog wel een beetje geweatherd worden), en er een tuintje bij gemaakt.

zekers
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Hallo allemaal
Het is een poosje geleden, maar hierbij een paar foto's hoe het er nu bij ligt.
Ik ben druk bezig geweest met papier mache en de de vliegenmepper, ik ga het gras misschien nog wel wat langer maken op sommige plekken.
er is een stukje aangebouwd zodat er wat meer ruimte langs het spoor is.
ook heb ik lantaarnpaaltjes neergezet langs de weg.
het lukte alleen niet met zo'n typex pen om strepen op de weg te maken...
Ik heb toch besloten om zelf bovenleiding te gaan maken van messing H profielen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Hallo allemaal,

Ik heb mijn eerste zelfgemaakte portaal af!
@ACTS.zuid bedankt voor de tip, ik heb er gebruik van gemaakt :thumbup:
Ik heb het portaal gemaakt van messing H profielen 2,5 mm en 2 mm
Op beneluxspoor.net stond een bouwtekening die ik heb gebruikt, maar ik heb mijn portaal wel iets breder gemaakt omdat het anders niet zou passen doordat de sporen wat Verder uit elkaar liggen omdat ik flexrails heb gebruikt...
De profielen heb ik aan elkaar gesoldeerd, wat op zich niet tegenviel :)
Isolatoren heb ik van een stukje dun stroomdraad gemaakt, later lijm ik daar de rijdraden aan vast, en aan de onderkant ga ik ze proberen te solderen, maar dat duurt nog wel Even want ik ben waarschijnlijk nog wel een poosje bezig met het maken van portalen en masten...
Het glimt wel op de foto's maar de verf was nog niet helemaal opgedroogd ;)
Wat vinden jullie er van?

Groet, Chrissie
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
nog een paar
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Hallo daar ben ik weer,
Ik ben verder gegaan met de bovenleiding en heb een Aldi van Faller in elkaar gezet...
rijdraden voor de bovenleiding heb ik gemaakt van 0.7mm ijzerdraad
Het is de bedoeling dat er nog parkeerplaatsen komen met een heg eromheen
Het wegdek heb ik vervangen door dik hobby karton
De strepen heb ik er met een verfstift op gemaakt.
Ook heb ik een doos zeeschuim goedkoop op de kop getikt en daar bomen van gemaakt. :) :)
Wat vinden jullie ervan?
Tips of opmerkingen zijn welkom
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Sorry voor de slechte foto's :?
Ik kon de foto's van de camera niet overzetten dus ik moest het met mn mobiel doen
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Hoi Chrissie,

Dat ziet er mooi uit zowel de boompjes als de bovenleiding en rijdraad, goed op detail gelet!!
Die Aldi is ook leuk met die winkelwagentjes.

Ga zo door!

Mvg,
Peter